Matkakohteenne

  • 2 439 771
  • 14 483

Numero66

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Kärpät
Tulipa lueskeltua modernan ja pfizerin rokotteiden tietoja, kun sain ite modernan piikin pfizerin sijasta. Moderna antaa 92% suojan jo kahden viikon jälkeen. Toinen piikki nostaa suojan 94%:iin. Pfizer antoi 89%:n suojan n. kolmen viikon jälkeen ja 94%:n suojan toisen piikin jälkeen. On hieman erikoista noilla prosenteilla, että yksi piikki ja kaks-kolme viikkoa sen saamisesta ei vapauta jo liikkumaan vapaammin, kun taas kaks piikkiä ja pari viikkoa vapauttaa.
Itse saan toisen piikin vasta elokuun lopulla joten kesälomareissuille sitä en saa ja tuntuu hieman hassulta että marginaalisesti paremmalla suojalla saisin matkustella miltein miten vaan ja yhden piikin saaneena on monessa maassa edessä karanteenia ja negatiivisten koronatestien esittelyä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse saan toisen piikin vasta elokuun lopulla joten kesälomareissuille sitä en saa ja tuntuu hieman hassulta että marginaalisesti paremmalla suojalla saisin matkustella miltein miten vaan ja yhden piikin saaneena on monessa maassa edessä karanteenia ja negatiivisten koronatestien esittelyä.

Tuo selittyy uskoakseni ihan sillä, että nuo luvut ovat vain yhden tutkimuksen tuloksia, ja taitavat pohjautua suojaan alkuperäistä villivirusta vastaan. Variantteja kohtaan ero piikkien välillä on jo erilainen. Brittiläinen tutkimus uutisoi hiljattain, että yksi annos Pfizeriä suojaa brittivariantilta noin 55% teholla ja intialaiselta vain noin 34% teholla, mutta toisen annoksen jälkeen lukemat olisivat jo 80-90%. Eli ero on aika suuri. Toki sairaalahoitoa vaativalta taudilta jo ensimmäinen piikki suojaa hyvin, mutta sama ilmiö siinäkin: toinen piikki suojaa vielä paremmin.

Ketjun aiheeseen: minäkin aloin hiljalleen suunnitella jo pandemian jälkeistä aikaa. Tuossa nousi esiin pienellä porukalla ajatus, että noin vuoden päästä lähdettäisiin Skotlantiin. Tai jos pandemia vielä pistää kapuloita rattaisiin, niin sitten siirretään reissua vuodella eteenpäin.

Ajatuksena oli alustavasti olla noin viikko reissussa. Ensin yötä Edinburghissa, mistä sitten ajeltaisiin Invernessiin - minun ei tarvitse olla kuski, reissussa on henkilö, joka on ajellut Britanniassa ennenkin - yhdeksi yöksi. Invernessistä sitten Loch Nessin kautta Skyen saarelle, jossa ehkä kolme tai neljä yötä. Ja sieltä sitten Edinburghiin yhdeksi tai kahdeksi yöksi.

Suunnitelmissa komeita maisemia, ehkä lyhyitä patikoita (mm. Skyen saaren Old Man of Storr), oluen ja viskin maistelua ja historiallisten kohteiden vilkuilua. Ja haggis pitää tietysti testata. Yksityiskohtaisempaa suunnitelmaa ehtii tehdä myöhemmin, mutta toki jotain vinkkejä otan jo nyt mielelläni vastaan.
 

Numero66

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Kärpät
Tuo selittyy uskoakseni ihan sillä, että nuo luvut ovat vain yhden tutkimuksen tuloksia, ja taitavat pohjautua suojaan alkuperäistä villivirusta vastaan. Variantteja kohtaan ero piikkien välillä on jo erilainen. Brittiläinen tutkimus uutisoi hiljattain, että yksi annos Pfizeriä suojaa brittivariantilta noin 55% teholla ja intialaiselta vain noin 34% teholla, mutta toisen annoksen jälkeen lukemat olisivat jo 80-90%. Eli ero on aika suuri. Toki sairaalahoitoa vaativalta taudilta jo ensimmäinen piikki suojaa hyvin, mutta sama ilmiö siinäkin: toinen piikki suojaa vielä paremmin.
No tämähän selittääkin aika oleellisesti tuota seikkaa. Ehkä pistän nyt sit kuitenkin matkasuunnitelmat jäihin tältä kesää..
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Eilen paluumatka kävi vaihdolla Münchenissä pieni yllätys, sillä Baijerin osavaltiossa on käytettävä kaupoissa, baareissa, ravintoloissa jne PPF2 maskia tai parempaa.

Olin patikoimassa loungeen normaali kirurginen maski naamalla koneesta ja sisäänkäynnin luona oli aiheesta iso kyltti ja vahti valvomassa.

Ei muuta kuin läheisestä kentän apteekista PPF2 maski á 1,70€ ja se naamalla homma hoitui.

Muutenkin Baijerin alueella kertoivat olevan tarkkaa mistä ovesta sisään ja mistä ulos näissä eri kaupoissa jne. Tarkat nuolet ja kaiteet ohjaamassa. Sama järjestys oli joka liikkeessä ja syömäpaikassa myös lentokentällä.

Kentällä oli normitilanteeseen nähden arviolta 35% normaalista väkimäärästä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suunnitelmissa komeita maisemia, ehkä lyhyitä patikoita (mm. Skyen saaren Old Man of Storr), oluen ja viskin maistelua ja historiallisten kohteiden vilkuilua. Ja haggis pitää tietysti testata. Yksityiskohtaisempaa suunnitelmaa ehtii tehdä myöhemmin, mutta toki jotain vinkkejä otan jo nyt mielelläni vastaan.
Joku viskitislaamo vierailu on tietty ehdoton. Esim. Edradour saattaa osua hyvin matkanne varrelle. Pieni ja kaunis tislaamo ja hyviä viskejä. Jossain Speysidellä on tislaamoista suorastaan ylitarjontaa, itse tykkään liikkua siellä. Inverness ja Loch Ness on kyllä hiukan tylsiä kohteita. Makuasioitahan nämä ovat...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joku viskitislaamo vierailu on tietty ehdoton. Esim. Edradour saattaa osua hyvin matkanne varrelle. Pieni ja kaunis tislaamo ja hyviä viskejä. Jossain Speysidellä on tislaamoista suorastaan ylitarjontaa, itse tykkään liikkua siellä. Inverness ja Loch Ness on kyllä hiukan tylsiä kohteita. Makuasioitahan nämä ovat...

Inverness valittiin suunnitelmaan sillä, että se sijaitsee sopivassa kohdassa. Loch Ness on ensikertalaiselle aika pakollinen kohde, vaikka veikkaan juuri tuota, mitä sanoit. Sen osalta tarkoitus on lähinnä pysähtyä nopeasti ohikulkumatkalla, ottaa pakolliset kuvat ja bongata se hirviö...

Tislaamo tosiaan unohtui mainita. Skyen saarella on Talisker, ja sitä mietittiin tässä kohtaa. Islay olisi se, jossa on parhaat viskit sekä "hovikuskin" että meikäläisen makuun, mutta sinne meneminen osoittautui varsin haasteelliseksi, ja toisaalta puolet porukasta ei ole viskin ystäviä, niin siksi Skye on Islayta parempi valinta.

Mutta pitää myös pohtia, jos tislaamovierailu osuisikin vaikka Skyen ja Edinburghin väliselle paluumatkalle, jolloin oltaisiin yksi yö sellaisen lähettyvillä. Speyside ei välttämättä olisi lainkaan huono vaihtoehto. Kiitän vinkistä.
 

444

Jäsen
Sarjassamme tyhmän kysyjän tyhmät kysymykset, mutta annetaan palaa.
Henkilö A on hankkinut passin viime vuonna ja tänä vuonna aikoo vaihtaa nimensä. Minkälaiset tiedot rajavalvonnassa on henkilöistä? Eli onko mahdollista, että tämä henkilö pääsisi silti matkustamaan vanhalla nimellään ja ”voimassa olevalla” passillaan? Toki muistaen, että kaikki mahdolliset varaukset olisi tehty edelleen sillä vanhalla nimellä. En kaipaa tähän mitään jeesustelua, vaan mieluumminkin faktaa. Eli onko esim. Suomen rajaviranomaisilla tieto siitä, että passintarkastukseen saapuva henkilö on vaihtanut nimensä ja että tämän myötä käytössä oleva passi on ”vanhentunut”?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Sarjassamme tyhmän kysyjän tyhmät kysymykset, mutta annetaan palaa.
Henkilö A on hankkinut passin viime vuonna ja tänä vuonna aikoo vaihtaa nimensä. Minkälaiset tiedot rajavalvonnassa on henkilöistä? Eli onko mahdollista, että tämä henkilö pääsisi silti matkustamaan vanhalla nimellään ja ”voimassa olevalla” passillaan? Toki muistaen, että kaikki mahdolliset varaukset olisi tehty edelleen sillä vanhalla nimellä. En kaipaa tähän mitään jeesustelua, vaan mieluumminkin faktaa. Eli onko esim. Suomen rajaviranomaisilla tieto siitä, että passintarkastukseen saapuva henkilö on vaihtanut nimensä ja että tämän myötä käytössä oleva passi on ”vanhentunut”?
Ei ole tietoa rajalla. Saavat sen luonnollisesti heti selville, jos jostain syystä on tarkistettava.
Tärkeintä on käyttää koko ajan samaa nimeä kuin passissa, ja hankkia uusi passi heti kun pystyy.
Koronatodistukset tms. vanhalla nimellä.
Tietysti tarkoitan tilannetta kun nimi on jo vaihdettu, pelkkää suunnitelmaa eivät tietenkään šaa selville.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: 444

Consumed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bill Kazmaier
Zagreb/Budapest trippiä pukkaapi eetteriin. Zagrebiin ensimmäistä kertaa, Budassa pari kertaa jo käytynä. Ensi vuodelle sitten myös jonkinlaista häämatkaa tiedossa. Kaupunkilomia ollaan vaimokkeen kanssa harrastettu, mutta tuo voisi olla joku lööbailumatka. Ehkä jotain resorttityylistä.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Zagreb/Budapest trippiä pukkaapi eetteriin. Zagrebiin ensimmäistä kertaa, Budassa pari kertaa jo käytynä. Ensi vuodelle sitten myös jonkinlaista häämatkaa tiedossa. Kaupunkilomia ollaan vaimokkeen kanssa harrastettu, mutta tuo voisi olla joku lööbailumatka. Ehkä jotain resorttityylistä.
Maata mietitty häämatkalle?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Zagreb/Budapest trippiä pukkaapi eetteriin. Zagrebiin ensimmäistä kertaa, Budassa pari kertaa jo käytynä. Ensi vuodelle sitten myös jonkinlaista häämatkaa tiedossa. Kaupunkilomia ollaan vaimokkeen kanssa harrastettu, mutta tuo voisi olla joku lööbailumatka. Ehkä jotain resorttityylistä.
Zagrebissä Museum of broken relationships oli ihan hauska pikakohde. Vähän erilainen museo.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Joopajoo, eli tikkua nenään sunnuntai-iltana ja siitä sitten tiistai-iltaan mennessä Liettuan ja Puolan rajan yli - loppu onkin lasten leikkiä. Toivotaan, että rajamuodollisuudet menee kivuttomasti - ei yhtään kiinnostaisi palata kasarille kun joka rajalla piti jonottaa ja vatuloida. Jokunen vuosi sitten painettiin Helsingistä Prahaan himpun verran reilussa vuorokaudessa, mutta se oli vähän raju rykäsy kyllä. Noh, saahan niitä testejä sitten matkan varrelta tarpeen mukaan. Jännittävää!
Jaa niin tämä meinasi unohtua kuitata. Ei minkäänlaista korona-reaktiota millään rajalla eikä yöpymispaikoissa eikä muutenkaan mitään ongelmia liikennettä lukuunottamatta. 72h negatiivisen testin deadlinestakin lipsuttiin Ranskaan saapuessa, kun oltiin saatu just tietoa ettei se täällä ketään kiinnosta, niin eipä viitsinyt ihan hirveästi enää rypistää. Olihan tuossa työstämistä nytkin.

Ekana päivänä viitisen sataa kilometriä ja parina seuraavana sitten tonnin luikautus. Koira tykkäsi ilmastoidusta autosta niin paljon, ettei paljon kävelytaukojen jälkeen tarvinut yllyttää helteestä takaisin kärryyn. Ainoa mikä tuossa reitissä on perseestä on tietenkin liikenne, mikä on kyllä niin vitun sekopäistä, että vaikka sen tietää ja siihen varautuu niin ei voi silti kun päätään pyöritellä. Viitisen kertaa oon tuon raitin kulkenut Saksaan tai Tshekkeihin ja vaikka tiestö ja puitteet muuten on kondiksessa, niin ihmiset on ilmeisesti vaan niin perseestä ettei se homma nyt oikein skulaa. Ja onhan se rekkojen määrä aivan absurdi.

Jos miettii tuota Jatkoajassakin esillä olevaa suomalaista liikennekäyttäytymistä, niin tossa Via Balticalla tulee kaikki paskimmat touhut potenssiin sata esiin. Tilannenopeudet ja vauhti ovat aivan järjettömiä jatkuvasti, ohitukset, kääntymiset ja muut aktiviteetit ovat täysin ennalta-arvaamattomia, turvaväleistä ei ole minkäänlaista tietoa ja liikennemerkit ovat vain koristeita teiden varsilla. Onneksi oon itse niin jumalattoman hyvä autoilija ja varustettu lehmän hermoilla, ettei tuossa mitään ongelmia tullut kun otti vaan rauhassa ja ajeli sen liikennevirran mukana sitä 10-20km/h ylinopeutta. Vaimo ajoi Tallinnasta Riikaan ja sen jälkeen luovutti, koska ei vaan uskaltanut enää. Ja on kuitenkin ajanut korttinsakin yhdessä Ranskan isoimmista kaupungeista, ettei se ihan ummikko ole liikenteen seassa.

Hauskoja tilanteita oli taas mm. kolme rekkaa köröttelemässä rinta-rinnan kahden kaistan tiellä Liettuassa, muutama about vartin seisokki kun kärryt on rutussa toisella kaistalla (siinä kunnossa, että ruumita on tullut pomminvarmasti) ja kruununa Puolassa aikamääreen viimeistään kussut kahden rekan pussaus moottoritiellä, joka johti molempien kaatumiseen ja koko paskan sulkemiseen. Eikö vittu ammattikuskikaan voi pitää 100km vauhdissa kahta metriä pidempää turvaväliä?

Siinä venailtiin ensin tunnin verran penkalla ja sen jälkeen polliisi tuli vetämään letkan motaria väärään suuntaan sen 8km edelliseen liittymään ja kiertotielle. Ai vittu siinä oli sitten kypsää sakkia, kun jonoa oli kertynyt useita kilometrejä. Oltiin "onneksi" about 200m niitten kolaroineiden rekkojen perässä, niin selvittiin hengissä ja päästiin ensimmäisten joukossa poliisiletkaan. Letkassa ajaessakin luonnollisesti joku ihmiskyrpä yritti tuikata väliin kesken matkan - olipahan äänitorvelle ja julmalle katseelle taas käyttöä. Ja luonnollisesti tästä kolarista ei mitään oppineena, siellä 70km/h kiertotiellä polskit ja muut idän lahjat tykitteli sen 100-lasissa. Ja mun tekee mieli pyytää kaikilta Suomen maanteiltä anteeksi, koska tuo tienpätkä oli niin saatanan huonossa kunnossa, että jos ois paikkoja hampaissa ollut niin ei olisi enää.

Puolassa myös iski aivan törkeä myrsky päälle jossain Varsovan kohdilla ja näkyvyys laski ehkä kymmeniin metreihin. Siinäkin oli saatanan kiva huomata, että niitä valoja ei voida tai osata laittaa päiväsaikaan päälle vaikka mitään ei näkisikään. Aivan järjetöntä touhua taas sekin, mutta mitäpä sitä muuta voi odottaa. Saksaan kun päästiin niin liikennehomma alkoi helpottaa ja vaikka vauhdit baanalla on älyttömiä niin kyllähän siellä noudatetaan liikennesääntöjä ja tervettä järkeä ihan eri malliin. Ranskassa taas perseessä roikkuminen on joku kansantauti, mutta siitä nyt ei niin kovin jaksa välittää enää, kun muuten toimitaan suht järkevästi.

Niin juu, takasin tullaan Köpiksen ja Ruotsin kautta, se on saletti. Ja @Alamummo bling.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Suurkiitokset, vaikuttaa aika sekopäiseltä meiningiltä. Taidan jatkossakin vain lentää itäblokkiin. Viettäkäähän mukava loma Ranskassa!
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Suurkiitokset, vaikuttaa aika sekopäiseltä meiningiltä. Taidan jatkossakin vain lentää itäblokkiin. Viettäkäähän mukava loma Ranskassa!
Minä olen ajellut Unkarissa, ja siellä on liikennekäyttäytyminen järkevää. Tuon edellä olleen kun luki, ei tee kyllä koskaan mieli lähteä ajelemaan Via Balticaa Puolaan.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Minä olen ajellut Unkarissa, ja siellä on liikennekäyttäytyminen järkevää. Tuon edellä olleen kun luki, ei tee kyllä koskaan mieli lähteä ajelemaan Via Balticaa Puolaan.
Joo Unkari, Romania, Tshekki, Slovakia ja siitä sitten etelää Balkanille on ihan asiallista liikennöintiä. Mä luulen, että se on toi rekkojen älytön määrä ja paikallisten hieman lyhyehkö pinna mikä aiheuttaa sekasortoa. Ja sitten siellä on tällaisia vitun turisteja ajelemassa melkein liikennesääntöjen mukaan niin eihän siitä nyt mitään tule.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
En osaa ihan samaistua tuohon Via Baltican kuvaukseen. Tai no, itselläni viimeisin kokemus toki reilun puolentoista vuoden takaa syyslomareissulta, jossa ajeltiin niin Via Balticaa kuin sitten pienempiäkin teitä takaisin päin akselilla Tallinna-Riika-Vilna. Tuolloin ei ollut havaittavissa mitään älyttömyyksiä, homma toimi ja autoja, ei myöskään rekkoja, ei liiaksi asti ollut. Kesä tietysti voi olla asia erikseen.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
En osaa ihan samaistua tuohon Via Baltican kuvaukseen. Tai no, itselläni viimeisin kokemus toki reilun puolentoista vuoden takaa syyslomareissulta, jossa ajeltiin niin Via Balticaa kuin sitten pienempiäkin teitä takaisin päin akselilla Tallinna-Riika-Vilna. Tuolloin ei ollut havaittavissa mitään älyttömyyksiä, homma toimi ja autoja, ei myöskään rekkoja, ei liiaksi asti ollut. Kesä tietysti voi olla asia erikseen.
Juu varmasti ajankohdasta paljon riippuvainen, sillä mullakin aiemmat retket ajoittuneet lähinnä toukokuulle tai pääsiäiseen eikä silloin mitään isompaa ongelmaa ollut. Ja Puolassa tosiaan tuo kaikkein suurin härdelli joka tapauksessa joka kerta ollut. Mutta täähän on kuin Phil Collins -darra - ei se aina tuu.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ranskassa taas perseessä roikkuminen on joku kansantauti, mutta siitä nyt ei niin kovin jaksa välittää enää, kun muuten toimitaan suht järkevästi.
Itävaltaan saapuessa on motarin liikennemerkeissä kovat sakkouhat 2 sekunnin turvavälin säilyttämisestä. Sitä en tiedä miten tätä valvovat, mutta näyttivät noudattavan.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Juhannuksena en vielä reissuun päässyt lähtemään vaikka tahtoa olisikin jo silloin ollut. Minulla on käytössä välitystili-systeemi ja siellä on suurin osa rahoistani. Minulla ei itselläni kuitenkaan ole suoraa käyttömahdollisuutta noille rahoilleni vaan rahoista huolehtii kaupungin sosiaalityöntekijä, tämä on kuitenkin täysin ilmainen palvelu. Noh, ei tässä ketjussa tuon enempää tuosta palvelusta, uteliaimmat voivat vaikka googlettaa lisää tietoa.

Minun pitää kuitenkin aina erikseen pyytää rahaa käyttööni tuolta välitystililtä ja viime viikolla olin auttamatta liian myöhässä pyyntöni kanssa ja en saanut juhannukseksi sieltä rahaa. Nyt tilanne on eri ja sain tänään 200 euroa rahaa käyttötililleni välitystililtä.

Tarkoituksenani on tehdä pieni reissu nyt tulevana viikonloppuna. Lähteä ehkä jo perjantaina reissuun, olla reissussa kaksi yötä ja palata kotiin joskus sunnuntaina alkuillasta. Perus viikonloppureissu siis.

Kirjoitan tähän ketjuun sen vuoksi että kysyn täällä onko kellään heittää hyviä reissuvinkkejä? Suositella jotain matkakohdetta täällä kotimaassa? Nyt olen pitkään ollut ilman minkäänlaisia elävän musiikin tapahtumia, ja kaikki tietenkin tietävät varmaan syynkin tähän. Nyt kun noita tapahtumia alkaa vähitellen olemaan niin toiveissa olisi että teen reissun jonkun musiikkitapahtumankin perässä, siis ihan vaikka pienemmänkin tapahtuman.

Esimerkkinä mainittakoon että jopa Anne Mattilan konsertti Karvialla herätti juhannuksena mielenkiintoni ja mietin jo josko tuonne suuntaisi. Kun on ollut ilman minkäänlaisia musakeikkoja jo jonkin aikaa niin Johan tässä alkaa jo kaikenlaiset konsertit kiinnostamaan.

Turussa on nyt käsittääkseni tulevana viikonloppuna se iso purjevenetapahtuma. Onko tämä näkemisen ja kokemisen arvoinen? Tämän tapahtuman ne musiikkiohjelmat ovat käsittääkseni vain valitettavasti peruttu? Mutta tämä päätapahtuma purjeveneineen kai vielä ollaan järjestämässä?
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Turussa on nyt käsittääkseni tulevana viikonloppuna se iso purjevenetapahtuma. Onko tämä näkemisen ja kokemisen arvoinen?

" Turun kaupunki peruu Tall Ships Races -purjelaivatapahtuman koronaviruksen vuoksi. Suuret purjelaivat olisi nähty Aurajoen varrella 5.–8. heinäkuuta. "

Näin on ilmoitettu 27.5. joten ei kannata noiden takia Turkuun suunnistaa tänä vuonna ehkä 2024 seuraavaksi.
On näkemisen ja kokemisen arvoinen tapahtuma.

Tällainen teksti löytyy järjestäjän sivuilta:
" Following the withdrawal of Turku and Mariehamn from The Tall Ships Races 2021, Tall Ships Races International Ltd. (TSRIL) and the Tall Ships Races 2021 Host Ports of Klaipeda, Tallinn and Szczecin, have jointly agreed to cancel The Tall Ships Races 2021. "
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Paljon kuulee rokotuksista ja ulkomaan matkailusta

Ennen piikkiä: odota nyt ainakin, että saat sen ensimmäisen piikin ennen ulkomaille matkustusta
Ekan piikin jälkeen: odota nyt, että saat sen toisen piikin ja sitten vasta voit matkustella vapaasti
Tokan piikin jälkeen: odota vielä ei kannata matkustaa, kolmas piikki on vasta se joka tuo varmemmin immuniteetit

And so on.... tiedä sitten milloin olisi "oikea aika" matkustaa. Itse kyllä aion ainakin Virossa käydä vielä tänä kesänä, ehkä muuallakin
 

Nick Neim

Jäsen
Ja mun tekee mieli pyytää kaikilta Suomen maanteiltä anteeksi, koska tuo tienpätkä oli niin saatanan huonossa kunnossa, että jos ois paikkoja hampaissa ollut niin ei olisi enää.
Hah, sitä on selkeästi joo ajettu Puolassa. 2019 syksyllä ajeltiin Euroopan halki aina Teneriffalta laivalta lähtien Suomeen asti, ja oikeastaan missään muussa (muistaakseni 12? maassa) ei ollut teiden kunnosta mitään suurempaa valitettavaa, mutta ilmeisesti Puolassa ne voidaan pitää perunapeltoina maan traktorimääristä johtuen. Aivan uskomatonta koiranpaskaa, ja niihin teihin verrattuna Suomen pienimmätkin hiekkatiet pesevät nuo kuoppaiset pomppulinnat ihan 100-0. Mukava maa kyllä, mutta tuo teiden kunto on jotain ihan järkyttävää.
En osaa ihan samaistua tuohon Via Baltican kuvaukseen. Tai no, itselläni viimeisin kokemus toki reilun puolentoista vuoden takaa syyslomareissulta, jossa ajeltiin niin Via Balticaa kuin sitten pienempiäkin teitä takaisin päin akselilla Tallinna-Riika-Vilna. Tuolloin ei ollut havaittavissa mitään älyttömyyksiä, homma toimi ja autoja, ei myöskään rekkoja, ei liiaksi asti ollut. Kesä tietysti voi olla asia erikseen.
Sama homma meillä, joskin ainahan noihin vaikuttaa hyvin monikin asia. Esimerkiksi mekin paineltiin Liettuaa läpi alkuillan aikaan, ja Riikassa oltiin perillä vasta yöllä kämpillä, joten tietysti liikennemääräkin oli huomattavasti hiljaisempaa ja sen puolesta ehkä vähän epäreilua vertailla. Sen lisäksi takana kuitenkin ajelua mm. Barcelonan keskustassa, missä oikeasti sai olla ihan saatanan tarkkana ihan jo sen liikennemääränkin vuoksi. Sinne en toistamiseen autolla lähde tai lähtisi. Tosin sen verran mitä Riikastakin sitten ajeli Tallinnaan päiväsaikaan, niin eipä siinä mitään ihmeellisempää kohdalle osunut, joten sen takia varmaan jäi todellisuutta paljonkin positiivisempi kuva. Toki tällaisissa reissuissa se yksikin outolintu/urpo muokkaa sitä fiilistä helposti, ja tuollaisen myötä asioita tarkkailee ehkä vielä entistäkin tarkemmalla silmällä. On se liikennekulttuuri Suomeen verrattuna erilaista, mutta ei se kuitenkaan mikään ihan kammottava ole omien kokemuksien perusteella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös