Matkakohteenne

  • 2 434 917
  • 14 465

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Paljon riippuu siitä pidetäänkö orjallisesti kiinni siitä 25/100 000 jolloin oikein mikään kohde ei ole avoinna vai löysätäänkö rajaa edes 50/100 000. EU:n suositus taisi olla jopa 100/100 000 mutta noin kovaan lukuun en usko Suomen helposti taipuvan
Sehän tässä pelottaakin tai ainakin päätösten tekeminen tulee kestämään liian kauan muihin maihin verrattuna, koska meillä on tapana riidellä kaikesta ja sittenkään ei tiedetä mitä on päätetty.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Viime kesänä perheen perinteinen etelänmatka korvattiin Itä-Suomen kiertueella. Palstalta tuli hyviä vinkkejä matkan varrelle ja niitä tulikin hyödynnettyä!

Nyt kun osa perheestä on vielä rokottamatta, niin päädyimme jälleen kotimaan matkailuun. Nyt kohteeksi valikoitui Länsirannikko. Ajankohta on elokuun alku. Tarkoitus olisi aloittaa matka Tampereelta ihan inttimuistoja kunnioittaen Säkylän sotkuun munkkikahveille. Siitä olisi tarkoitus jatkaa Uusikaupunki-Rauma-Pori -akselille, päättyen yöpymiseen Porissa. Vanha Rauma käydään ainakin tsekkaamassa, kelien suosiessa myös Yyteri.

Toinen päivä suuntautuu kohti Vaasaa, mahdollisuuksien mukaan "maisemareittejä" meren rantaa pitkin. Yöpyminen hieman Vaasan pohjoispuolella. Siitä sitten kohti pohjoista, eli Oulua. Matkalla varmasti poiketaan Kalajoelle, jos kelit ovat kohdillaan. Oulussa olisi tarkoitus käydä tsekkaamassa Hailuoto. Oulusta sitten yöpymisen jälkeen pudotellaan kotiinpäin Viitasaaren (viimeinen yöpyminen) kautta.

Mutta vinkit/tipsit matkan varrelle ovat erittäin tervetulleita! Viime kesänäkin hienoja paikkoja olisi jäänyt näkemättä ilman palstaveljiä/-siskoja!
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ihan vielä ei ole aika harrastaa ulkomaan matkailua, katsotaan syksyllä sitten uudestaan ellei 4 tai 5 aalto iske ja sulje rajoja...


Tällähän ei edelleenkään ole mitään tekemistä suomalaisen matkustamisesta Suomesta pois tai Suomeen. Rajojen avaaminen koskee muiden maiden kansalaisia.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Tällähän ei edelleenkään ole mitään tekemistä suomalaisen matkustamisesta Suomesta pois tai Suomeen. Rajojen avaaminen koskee muiden maiden kansalaisia.

Onhan sillä. Moniko matkatoimisto tekee nyt matkoja? Ei yksikään. Ja karanteenijutut ovat tärkeitä, hankala mennä viikon matkalle jos siitä seuraa 10pv karanteeni. Toki vastuuton ihminen voi sanoa karanteeneille piutpaut mutta jos mennään sääntöjen mukaan niin pitäisi saada jossain vaiheessa kesää uusi ohjeistus mitkä maat kuuluvat ns. vihreiden maiden joukkoon. Nyt siellä ei taida olla kuin Vatikaani....

Siitähän tässä ollaan vääntämässä onko uusi raja isompi kuin viime kesäinen alle 25/100 000. EU suosittaa jopa 100/100 000

Ja joo, tiedän kyllä että suomalainen saa mennä ja tulla, rajat eivät ole olleet täysin kiinni, siitä ei tarvitse saivarrella.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onhan sillä. Moniko matkatoimisto tekee nyt matkoja? Ei yksikään. Ja karanteenijutut ovat tärkeitä, hankala mennä viikon matkalle jos siitä seuraa 10pv karanteeni. Toki vastuuton ihminen voi sanoa karanteeneille piutpaut mutta jos mennään sääntöjen mukaan niin pitäisi saada jossain vaiheessa kesää uusi ohjeistus mitkä maat kuuluvat ns. vihreiden maiden joukkoon. Nyt siellä ei taida olla kuin Vatikaani....

Siitähän tässä ollaan vääntämässä onko uusi raja isompi kuin viime kesäinen alle 25/100 000. EU suosittaa jopa 100/100 000

Ja joo, tiedän kyllä että suomalainen saa mennä ja tulla, rajat eivät ole olleet täysin kiinni, siitä ei tarvitse saivarrella.

Nuo mainitsemasi vihreät ja keltaiset jne. maat eivät ole osa tuota Suomen hallituksen tulevaa päätöstä rajatarkastuksista, ei liioin karanteeni. Mainittu kokonaisuus koskee Suomen rajaturvallisuutta Suomeen päin. Se, että toimittaja soittelee samassa yhteydessä Suomesta matkoja järjestäville toimijoille on toimittajan valinta.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Tarkoitus olisi käydä kesällä Lapissa pallas-ylläksen kansallispuistossa ja tehdä myös päiväreissu kilpisjärvelle. Majoitus on Muoniossa.

Tässä mietin paluumatkaa etelään, että jos pysähtyisi Keski-Suomessa jonnekin pariksi yöksi. Onko kellään antaa suosituksia hyvistä kohteista? Matkassa on kaksi henkilöä + koira. Eli hyvät ulkoilumahdollisuudet ovat tietysti plussaa.
 
Jos ja kun korona syksyllä hellittää tehdään rouvan kanssa Portugalin matka pohjoisesta etelään.
Ensin lento Portoon. Hyviä kalaruokia, arkkitehtuuria, portviiniä ja ehkä risteily Douro-joella.


Parin päivän päästä etelään ja siellä ensimmäinen etappi Aveiro. Päivän pysähdys ja illaksi Portugalin Turkuun eli vanhaan pääkaupunkiin (1139-1260) Coimbraan.
Täällä ruoan pääpaino ei ole merenelävissä vaan sisämaan antimissa. Myös vaihtoehtoinen jokiristeilypaikka. 1-2 yötä täällä.


Loppureissu Lissabonissa ja sieltä pistoreissu Sintraan. Historiaa ja linnoja.


Lissabonista sitten suora lento takaisin Suomeen. Estorilin ja Cascaisin kaltaiset turistirysät kierrämme kaukaa.

Edit: Linkit vievät wikipediaan kyseisistä paikkakunnista.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ilves
Porto on hieno kaupunki, vietimme rouvan kanssa siellä muutaman päivän 2018. Silloin paras yhteys oli lentää Helsingistä Munchenin kautta Portoon. Tiedä kuinka kesällä ja siitä etenpäin yhteudet aukeavat.

Joka tapauksessa paljon katseltavaa, hyvää ruokaa, meikäläisen tason mukaan kohtuu edullista jne jne. Ja portviinit olivat hyviä.....
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Löytyykö täältä vaeltajaa joka olisi käynyt Pithsuskönkäällä? Harkitsen reissua sinne tulevana kesänä, kokemuksista olisi kiva lukea.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lentopisteet vanhenee lokakuussa ja pääsisin lentämään niillä Jenkkeihin ja takaisin. Olin jo melkein bookkaamassa reissua elokuun lopulle, kun saan toisen rokotuksen elokuun alussa, mutta nyt huomasin ettei Jenkkeihin näköjään sallita matkustamista koko EU:n alueelta.

Onko joku seurannut uutisointia matkustusrajoituksista? Lähinnä onko jossain ollut ennustetta, koska matkustaminen olisi taas mahdollista?
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Hienonnäköinen paikka kuvissa. Kuinka paljon tuonne pitää kävellä, ei taida autoteitä mennä ihan lähellä?
Enontekiöltä noin 40km, tuolla näkyy jotakin kuvausta: Halti ja Pitsus-köngäs | Tundrea
Olen siinä käsityksessä että Pihtsusköngäs on noin 2km Pihtsusjärven autiotuvalta Meekojärvelle päin. Siinä on kivasti tupa aina noin 10km välein. Tietääkseni tuo on Suomen puolella läheisin paikka jonne pääsee autolla, Norjasta voisi olla joku lyhempi vaihtoehto jolloin pitää ylittää Halti.

Olisihan tuo hieno paikka juoda päiväkahvit.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Lentopisteet vanhenee lokakuussa ja pääsisin lentämään niillä Jenkkeihin ja takaisin. Olin jo melkein bookkaamassa reissua elokuun lopulle, kun saan toisen rokotuksen elokuun alussa, mutta nyt huomasin ettei Jenkkeihin näköjään sallita matkustamista koko EU:n alueelta.

Onko joku seurannut uutisointia matkustusrajoituksista? Lähinnä onko jossain ollut ennustetta, koska matkustaminen olisi taas mahdollista?
Missäs noin sanotaan, ettei Jenkkeihin matkustamista sallita EU:n alueelta? No, ehkä ei-amerikkalaisille, mutta Amerikan passin kanssa pitäisi päästä maahan. Mitä nyt vähän olen yrittänyt asiaa selvitellä, niin Suomen kansalaisena pääsen Suomeen, ehkä lentoyhtiö vaatii koronatestin, ja suositellaan kahden viikon eristäytymistä, mutta ei vaadita sitä. USA:han päin pääsisin USA:n kansalaisena, ehkä taas pitäisi näyttää koronatesti viimeisen muutaman edeltävän päivän ajalta. Joten periaatteessa matkustaminen pitäisi kumpaankin suuntaan kohdallani onnistua. Toivottavasti loppukesää tai alkusyksyä kohden tilanne olisi parantunut niin, ettei tarvitsisi näitä testejäkään välttämättä, vaan esim. rokotus riittäisi.

Jatkoa: jossain konsulaattien sivuilla sanottiin, että koronatesti ja siitä todistus lentokunnosta maksaisi 300 euroa Suomessa. Onko totta? Tuo on jo merkittävä osa koko lennon hinnasta.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
@Amerikanihme
Koronatesti maksaa Terveystalolla 198 EUR. Todistuksesta kynitään 40 EUR sähköisenä ja 54 EUR paperisena siihen päälle.

Ja jotkut lentoyhtiöt vaativat lisäksi fit to fly -todistusta, joka vaatii taas lääkärikäynnin. Onneksi ei ole itse tarvinnut näitä hankkia, mutta esim. Mehiläisellä tuo fit to fly maksaa 124 €.

HUSiltahan saa myös tuon todistuksen ilmaiseksi, jos se on HUSin ottama testi. Tuossa taisi olla mukana myös pari muutakin sote-piiriä.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Kiitos tiedoista. En ollut ymmärtänytkään, että ei tuo testaus niin halpaa hupia olekaan. Ja sitten valitetaan vielä, etteivät ihmiset mene testeihin!

Täytyy tosiaan vielä selvitellä noita Atlantin ylilentoihin liittyviä vaatimuksia ja seurata tilanteen kehittymistä kaikin puolin.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Koronatesti maksaa Terveystalolla 198 EUR. Todistuksesta kynitään 40 EUR sähköisenä ja 54 EUR paperisena siihen päälle.
Melko suolainen hinta.
Itseäni vitutti jo, kun viikon Etiopian reissun takia jouduin maksamaan Keniassa 80 us-dollaria ja paluuta varten Etiopiassa 50 taalaa.
Kreikassa testi+todistus maksoivat 40€.
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Löytyykö täältä vaeltajaa joka olisi käynyt Pithsuskönkäällä? Harkitsen reissua sinne tulevana kesänä, kokemuksista olisi kiva lukea.
Hep! Omasta käynnistä on aikaa toki jo noin 20 vuotta, mutta nämähän ovat juuri niitä paikkoja, joissa tuskin mikään on siinä ajassa ehtinyt muuttua eli vanhatkin kokemukset lienevät kertomisen arvoisia.

Haltihan se sitten kannattaa käydä myös jo huiputtamassa, jos tuonne asti lähtee, koska (vähintään) viikon luokkaa vaellukseen kannattaa varata, jos ei hirveää hoppua halua pitää. Pihtsuskönkäältä Haltille on matkaa vielä noin 15 kilsaa suuntaansa. Me tehtiin huiputus päiväreissuna: rinkat ja teltta jätettiin leiriin jonnekin Vuomakasjärven (putouksen eteläpuolella) tuntumaan ja siitä sitten matkaan huomattavasti kevyemmillä kamoilla. Vähän turhan pitkä päivä siitä kyllä jo tuli eli melkoisen väsy fiilis oli palatessa, joten en välttämättä suosittele samaa, vaikka idea periaatteessa olikin hyvä.

Maasto on tuolla tosiaan suurelta osin rakkaa (kivikkoa) eli siten erittäin hidaskulkuista. Tukevat ja omaan jalkaan sopivat vaelluskengät ovat ehdottomasti tärkein varuste. Säätila muuttuu usein todella nopeasti, ja jonkinlainen suunnistustaito on välttämättömyys, koska minkään kännykkä-gps:n varassa ei todellakaan voi seikkailla.

Maisemat ovat upeita, ja sitten jos lähtee pois Kalottireitiltä, voi ihan hyvin päästä kulkemaan vaikka koko päivän niin, ettei näe ketään muita ihmisiä. Paluumatkalle hyvä vinkki on tulla pois Lossujärven kautta Norjan puolelle: matkakin on jonkin verran lyhyempi kuin palata Kalottireittiä Kilpisjärvelle.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Hep! Omasta käynnistä on aikaa toki jo noin 20 vuotta, mutta nämähän ovat juuri niitä paikkoja, joissa tuskin mikään on siinä ajassa ehtinyt muuttua eli vanhatkin kokemukset lienevät kertomisen arvoisia.

Haltihan se sitten kannattaa käydä myös jo huiputtamassa, jos tuonne asti lähtee, koska (vähintään) viikon luokkaa vaellukseen kannattaa varata, jos ei hirveää hoppua halua pitää. Pihtsuskönkäältä Haltille on matkaa vielä noin 15 kilsaa suuntaansa. Me tehtiin huiputus päiväreissuna: rinkat ja teltta jätettiin leiriin jonnekin Vuomakasjärven (putouksen eteläpuolella) tuntumaan ja siitä sitten matkaan huomattavasti kevyemmillä kamoilla. Vähän turhan pitkä päivä siitä kyllä jo tuli eli melkoisen väsy fiilis oli palatessa, joten en välttämättä suosittele samaa, vaikka idea periaatteessa olikin hyvä.

Maasto on tuolla tosiaan suurelta osin rakkaa (kivikkoa) eli siten erittäin hidaskulkuista. Tukevat ja omaan jalkaan sopivat vaelluskengät ovat ehdottomasti tärkein varuste. Säätila muuttuu usein todella nopeasti, ja jonkinlainen suunnistustaito on välttämättömyys, koska minkään kännykkä-gps:n varassa ei todellakaan voi seikkailla.

Maisemat ovat upeita, ja sitten jos lähtee pois Kalottireitiltä, voi ihan hyvin päästä kulkemaan vaikka koko päivän niin, ettei näe ketään muita ihmisiä. Paluumatkalle hyvä vinkki on tulla pois Lossujärven kautta Norjan puolelle: matkakin on jonkin verran lyhyempi kuin palata Kalottireittiä Kilpisjärvelle.
Noissa kivikoissa jos loukkaa jalkansa ja kännykkä ei toimi niin vitsit on vähissä. Ei ole tarkoitus suunnistaa kännykän avulla mutta tarkoittaako se että kännykkä ei toimi myöskin sitä että kännykän gps ei myöskään toimi?

En ole lähdössä reissuun yksin mutta yhtenä vaihtoehtona on ollut se että majoituttaisiin varaustupiin. Tällöin telttaa ei tarvitsisi kantaa joka on suuren luokan helpotus. Huonona puolena on se että yöpymissuunnitelma on lyötävä lukkoon ennalta ja sitä ei voi muuttaa kesken kaiken. Jos päivän patikointi on vaikkapa 20km ja taivallat sen klo 14 mennessä niin pidemmälle et voi jatkaa vaikka olisi menohaluja.

Haltille ei ole tarkoitus lähteä koska Kilpisjärvi-Halti-Kilpisjärvi tuntuu liian pitkältä reissulta ja jos menisi Lossujärvelle niin miten sieltä pääsee Kilpisjärvelle? Taksilla kai?
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Noissa kivikoissa jos loukkaa jalkansa ja kännykkä ei toimi niin vitsit on vähissä. Ei ole tarkoitus suunnistaa kännykän avulla mutta tarkoittaako se että kännykkä ei toimi myöskin sitä että kännykän gps ei myöskään toimi?
Joo, no kyllähän se gps tosiaan varmaan toimii, ja esim. Maastokartat-sovelluksessa taitaa olla maksua vastaan mahdollisuus ladata karttoja käytettäväksi ilman verkkoyhteyttä. Mutta onhan tuossa sitten kuitenkin se ongelma, että noiden käyttö syö akkua aika tehokkaasti, joten useamman varavirtalähteen saa luultavasti kantaa pitkällä reissulla mukanaan.

Eli suosittelen joka tapauksessa ihan perinteisen paperikartan hommaamista, eikä kompassistakaan haittaa ole.

Haltille ei ole tarkoitus lähteä koska Kilpisjärvi-Halti-Kilpisjärvi tuntuu liian pitkältä reissulta ja jos menisi Lossujärvelle niin miten sieltä pääsee Kilpisjärvelle? Taksilla kai?
Tuota reittiä palaamalla tosiaan saapuu sitten lopulta Kilpisjärvi-Skibotn-maantien varteen. Me liftattiin silloin aikoinaan jonkun norjalaisukon Volvon kyytiin, mutta varmaan taksinkin voi halutessaan tilata Kilpisjärveltä hakemaan. Liikennettähän tuolla tiellä on joka tapauksessa normaalioloissa ihan jonkin verran, koska norjalaiset käyvät ostoksilla Kilpisjärvellä.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Joo, no kyllähän se gps tosiaan varmaan toimii, ja esim. Maastokartat-sovelluksessa taitaa olla maksua vastaan mahdollisuus ladata karttoja käytettäväksi ilman verkkoyhteyttä. Mutta onhan tuossa sitten kuitenkin se ongelma, että noiden käyttö syö akkua aika tehokkaasti, joten useamman varavirtalähteen saa luultavasti kantaa pitkällä reissulla mukanaan.

Eli suosittelen joka tapauksessa ihan perinteisen paperikartan hommaamista, eikä kompassistakaan haittaa ole.
Ajatus on tosiaankin pelailla paperikartoilla, kompassikin varmastikin tulee mukaan, eihän se paljoa paina. Perusidea on kuitenkin pysytellä koko ajan Kalottireitillä olettaen että se on niin hyvin merkattu ettei siltä eksy sivuun. Onkohan vaaraa muusta? Ja eteneminen jotakuinkin niin että pysyisi myös kartalla mutta jos siltä tippuu pois niin silloin kenties voisi tarkastaa gps:stä, ei siis pitää kännykän gps:ää kokoajan päällä siksikin että paperikarttoja on helpompi lukea kuin pientä kännykän näyttöä.

Sitä en ajatellut lainkaan minkä karttasovelluksen voisi ottaa käyttöön jos verkkoyhteyttä ei ole, käsitykseni mukaan myös Google Mapsista saa ladattua karttoja mutta voiko niitä juurikaan käyttää suunnistukseen ja osaako gps synkata itseään sellaiseen, sitä en tiedä. Jos se siihen pystyy niin sitten siitä voisi olla tarvittaessa apua. Tyyliin "olemme eksyksissä mutta paikassa josta 500m itään on joku joki tai järvi, mennään sinne kompassin avulla ja koitetaan löytää paikka paperikartasta".
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Haltin huiputuksesta kun täällä jo puhuttiinkin, niin pakko kysäistä, että onko lyhyin reitti (autolta) Haltin huipulle Norjan puolelta Guolasjärven rannalta? Ainakin google mapsia katsoen näin voisi olla, tiedä sitten missä kunnossa tie sinne on kesäkuun puolenvälin tienoolla. Minkälaista maastoa tuolla puolen on ja tarvitaanko matkaan jotain suunnistusvehkeitä, vai meneekö tuolla reittejä?

Kuten varmaan jo tekstistäni huomaa, niin mitään suunnistus tai eränkäyntihistoriaa ei löydy, joten ohjeita kaipailisin. Kilpisjärveltä patikointi ei tuohon saumaan onnistu edes aikataulullisesti, joten lyhyempi reitti olisi hakusessa.
 

Glove

Jäsen
Haltin huiputuksesta kun täällä jo puhuttiinkin, niin pakko kysäistä, että onko lyhyin reitti (autolta) Haltin huipulle Norjan puolelta Guolasjärven rannalta? Ainakin google mapsia katsoen näin voisi olla, tiedä sitten missä kunnossa tie sinne on kesäkuun puolenvälin tienoolla. Minkälaista maastoa tuolla puolen on ja tarvitaanko matkaan jotain suunnistusvehkeitä, vai meneekö tuolla reittejä?

Kuten varmaan jo tekstistäni huomaa, niin mitään suunnistus tai eränkäyntihistoriaa ei löydy, joten ohjeita kaipailisin. Kilpisjärveltä patikointi ei tuohon saumaan onnistu edes aikataulullisesti, joten lyhyempi reitti olisi hakusessa.
Ilmeisesti on. Linkin takana joku heppu kertoo matkastaan.

 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Kiitos tiedoista. En ollut ymmärtänytkään, että ei tuo testaus niin halpaa hupia olekaan. Ja sitten valitetaan vielä, etteivät ihmiset mene testeihin!

Täytyy tosiaan vielä selvitellä noita Atlantin ylilentoihin liittyviä vaatimuksia ja seurata tilanteen kehittymistä kaikin puolin.
Olen itse ylittämässä Atlanttia parin viikon kuluttua, Finnairilla New Yorkista Helsinkiin ja takaisin, ellei lentoa taasen peruta (kolmas varaukseni). Finnairille riittänee rokotustodistus , mutta tällä hetkellä Suomi vaatinee testin ja takaisin tullessa USA vaatii testin. Tilanne tietenkin saattaa muuttua.

JOL
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös