Matkakohteenne

  • 2 439 344
  • 14 481

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Tuli varattua Karibian risteily perheelle ja vanhemmille marraskuulle. Tarkoitus on risteilyn jälkeen viettää 6 päivää Miamissa tai lähialueilla ennen paluuta arkeen.

Onko täällä kenelläkään vinkkejä risteilyä varten? Laivana Oasis-luokan Symphony of the seas. Mikä kannattaa ja mikä ei? Mitä asioita pitää välttää jne? Emme ole toistaiseksi varanneet mitään paketteja itse risteilyn lisäksi, vaikka tarjontaa tuntuu olevan aivan hemmetisti.

Hyttityypiksi valikoitui parvekehytti merelle päin. Ynnäilin, että bulevardihytit saattavat olla meluisia illalla.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viime vuonna käytiin eikä ollut yhtään sen kalliimpi maa ruuan ja juoman osalta kuin Suomikaan. Ravintolassa tietysti halvempaakin kuin täällä.
Omasta käynnistä on nelisen vuotta ja sama käsitys hinnoista. Ainoastaan pizzat olivat tuplahintaisia Suomen hintatasoon verrattuna. Se ei oikein avautunut mulle. Ne oli varmaan tosi hyviä, mutta en raaskinut kokeilla niillä hinnoilla.
 

Rocco

Jäsen
Tuli varattua Karibian risteily perheelle ja vanhemmille marraskuulle. Tarkoitus on risteilyn jälkeen viettää 6 päivää Miamissa tai lähialueilla ennen paluuta arkeen.

Onko täällä kenelläkään vinkkejä risteilyä varten? Laivana Oasis-luokan Symphony of the seas. Mikä kannattaa ja mikä ei? Mitä asioita pitää välttää jne? Emme ole toistaiseksi varanneet mitään paketteja itse risteilyn lisäksi, vaikka tarjontaa tuntuu olevan aivan hemmetisti.

Hyttityypiksi valikoitui parvekehytti merelle päin. Ynnäilin, että bulevardihytit saattavat olla meluisia illalla.
Laivalla todennäköisesti ei käytetä rahaa lainkaan, vaan kaikki maksetaan hyttiavaimella, ja laskutetaan jälkikäteen luottokortilla. Tippejä varten kannattaa olla käteistä mukana, sillä periaatteessa kaikkialla pitää antaa tippiä. Myös huonesiivoojille. Tipit voi antaa myös erikseen kuitille kirjoitettuna. Ei noilla risteilyillä juurikaan kannata murehtia, sillä jenkkityyliin kaikkea on ajateltu ja kaikkea on tarjolla. Kannattaa huomioida ainakin se, että laivalle nousu ja laivalta poistuminen ei mene todellakaan ihan hetkessä, sillä se pari tuhatta matkustajaa on iso määrä amerikkalaisilla turvamääräyksillä hidas prosessi. Satamassa kannattaa olla hyvissä ajoin, ja varautua sielläkin jo lentokenttämäiseen turvatarkastukseen. Samoin käy aina, jos poistuu laivasta välipysähdyksillä. Laivassa on metallinpaljastimet, eli kaikki matkustajat tutkitaan kuin lentokoneeseen mennessä. Poistuminen laivasta menee sektoreittain, eli jos hyvin käy ja olette listan alkupäässä, pääsette ulos noin 30 minuuttia satamaan saapumisen jälkeen. Jos huonosti, voitte joutua odottamaan laivassa jopa kolme tuntia ja poistutte viimeisten joukossa. Ennen lähtöä laivalla on turvallisuus- ja evakuointiharjoitus, eli kaikkien matkustajien tulee kokoontua omalle kokoontumisalueelleen. Jos sen missaa, saattaa olla laivamatka jopa vaarassa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Ok, tuo Uusi-Seelanti on ollut ajatuksissa jonkin aikaa tässä, ja lähinnä niin, että olisi sillä eteläisellä saarella 5-7 päivää ja Pohjoisemmalla samat 5-7pv. Toki käy hieman lyhyemmätkin, jos siihen Australiaa yhdistää myös. Mutta joku combo sinnepäin olisi kiva rakentaa vaikkapa 3-4 vuoden sisällä.
Me olimme pelkästään eteläsaarella kolmisen viikkoa ja pidempäänkin olisi viihtynyt. Paljon jäi näkemättä ja kokematta vaikka paljon tuossa ajassa ehdittiin tekemäänkin.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Nyt kannattaa hetki vielä miettiä. Erityisesti eteläsaarella joku kaksi viikkoa menee aivan hujauksessa. Jos haluaa nauttia luonnosta, nähdä hienoja paikkoja ja tehdä muuta kuin vain istua auton ratissa niin vahva suositus pidemmälle visiitille. Vaikka välimatkat saattaa kartalla näyttää lyhyiltä, niin tiet eivät todellakaan ole mitään motareita. Eikä mitenkään yllättävää jos joku tie on sen viikon-pari poikki jonkun sortuman tai muun vuoksi. Ja kiertotietä ei välttämättä ihan vierestä löydy.

Ylipäätään panostaisin eteläsaareen varsinkin jos aikaa on niukalti.

Jos Australiaa meinaa kytkeä reissuun mukaan niin kannattaa puhua jo useamman kuukauden reissusta. Jotain virkavapaata / vuorotteluvapaata tms vaan joku 6kk ja Oseaniaan pyörimään. Et tule katumaan.

Ok kiitos, pitää muistaa tuo etelään painottuminen. Joo pari viikkoa on ihan max mitä pystyn pitämään lomaa syys-kevät aikana (silloin tehdään reissu, todennäköisesti helmikuun tienoilla), joten stressittömästä pintaraapaisusta tulee olemaan kyse näkemisen ja kokemisen kans siellä päin sitten kun sinne päästään. Australia varsinkin paikka, jossa voisi heittämällä olla kuukausia, eli ei huono idea ollenkaan olla pidempään joskus. Tuohon ekaan kertaan sellasta ei saada mitenkään.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ok kiitos, pitää muistaa tuo etelään painottuminen.

Tämä pitää jokaisen tutkia itse mikä se oma juttu sitten on. Molemmilla saarilla pidempään asuneena tykkään kyllä pohjoisesta enemmän. Olenkin kaupunkilainen eikä joku vuoristossa telttailu kiinnosta. Siellä on mukavaa käydä joku lyhyt päiväretki toki.

Ilman muuta etelä, jos on tarkoitus rypeä ties missä, kun taas Auckland on ihan koko maailman mittakaavassa yksi parhaimmista kaupungeista, jos kaupunkielämä kiinnostaa. Toki Melbourne on vielä parempi, jos urheilu kiinnostaa.

Tietääkö joku muuten menikö se lakiehdotus koskaan läpi, että turisteille ei samantien lyödä vain vuokra-auton avaimia käteen vaan joutuvat kurssille. Sen verran turistien aiheuttamia kuolemia on liikenteessä, että jotain tarttis tehrä.

Aikatauluistakin sekin, että se ei todellakaan ole mikään hyvä idea hypätä suoraan rattiin aivan umpiväsyneenä kiemuraisille kärrypoluille. Retkivarusteista kai suomalainen sentään tajuaa. Se ei ole yksi tai muutama kerta, kun vuorilta pelastetaan jotain intialaisia millä ei ole mitään käsitystä mitä se vaatii siellä patikoida.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ainoastaan pizzat olivat tuplahintaisia Suomen hintatasoon verrattuna. Se ei oikein avautunut mulle. Ne oli varmaan tosi hyviä, mutta en raaskinut kokeilla niillä hinnoilla.
Aucklandissa vuokra-asuntomme lähistöllä oli Farina niminen italialaisravintola, jossa pizzat paistettiin aidossa puu-uunissa. Maksoi jotain 30 taalaa eli reilu 15 euroa, eli samaa tasoa kuin vaikkapa Via Tribunalissa. Oli niin hyvää sielläkin että käytiin toisenkin kerran.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Retkivarusteista kai suomalainen sentään tajuaa. Se ei ole yksi tai muutama kerta, kun vuorilta pelastetaan jotain intialaisia millä ei ole mitään käsitystä mitä se vaatii siellä patikoida.
Ei nyt aivan retkeilystä käy, mutta kieltämättä hiukan huvitti Chamonixissa liki neljään kilsaan jonottaessa katsella osan vaatetusta. Ei sillä, että sinne tarvitsisi mennä vaelluskamoissa, kun sisätiloissa voi oleilla halutessaan, mutta vaikka laaksossa on 20 astetta ja aurinko paistaa, ei kova tuuli ja nollassa pyörinyt lämpötila ehkä ole shortsien ja narutopin paikka. Itse ajattelin, etten halua kipeäksi yhden vierailun vuoksi loppulomani ajaksi, ja heitin retkihousut ja -kengät, teknisen poolon, kuoritakin, ohuet käsineet sekä merinovillapipon ylleni, perheellä samankaltaiset setit.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Olenko ainut palstalla, jota ei Uusi Seelanti kiinnosta juuri lainkaan? Jos haluan nähdä vuorten kohtaavan meren, niin menen Norjaan. Myös siellä on kallista, joten kokemus on ihan sama.
Mua kiinnostaa Virokin enemmän kuin NZ.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olenko ainut palstalla, jota ei Uusi Seelanti kiinnosta juuri lainkaan? Jos haluan nähdä vuorten kohtaavan meren, niin menen Norjaan. Myös siellä on kallista, joten kokemus on ihan sama.
Mua kiinnostaa Virokin enemmän kuin NZ.
Kaikille hinta ei ole mitenkään merkittävä tekijä. Sitten on ne Viron kävijät. Siellä on halpaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olenko ainut palstalla, jota ei Uusi Seelanti kiinnosta juuri lainkaan? Jos haluan nähdä vuorten kohtaavan meren, niin menen Norjaan. Myös siellä on kallista, joten kokemus on ihan sama.
Mua kiinnostaa Virokin enemmän kuin NZ.
Ei se mullekaan aivan ykköskohde ole, mutta sen verran erilainen kuitenkin ja länsimaa, että kiinnostaa. Kaukaisemmista kohteista mulla ei oikeastaan listalla ole kuin Uusi-Seelanti, Australia, Japani, varauksin E-Korea ja Kiina sekä P-Amerikka, joissa haluan käydä, näistäkin lähinnä tuo viimeisin ehdoton ja toivottavasti useamman kerran vielä. Keski- ja Kaakkois-Aasia eivät kiinnosta ollenkaan, Afrikka ei edes sen vertaa, Etelä-Amerikkakaan ei erityisemmin pl. jostain syystä Uruguay olisi hauska nähdä. Ja tietysti Andit, mutta tosiaan ei tuonne eteläiseen Amerikkaankaan sen enempää veri vedä, että kokisin jotain jääväni paitsi. Tietysti jään, mutta kun ei kiinnosta.

Eurooppa sen sijaan kiinnostaa kovasti, ja ihan nämä lähinaapurit siinä ohessa sekä kotimaa. Aika paljon on vielä nähtävää kotikulmillakin. Ja Euroopassakaan tuo etelä ei niin erityisesti nappaa, vaan mieluummin pörrään lännessä, pohjoisessa tai keskellä, jonkin verran myös idässä.

Olen junnuna syönyt Venäjällä ja Virossa 90-luvun alussa vähän mitä sattuu, vieraillut maalattiakämpissä ja ryystänyt "kahvia" tuvassa kana vieruskaverinani, ja luulen, että taipuisin siihen nykyäänkin halutessani, mutta en välttämättä halua. Mieluummin juon oluen urheilupubissa tai terassilla, tilaan pizzan tahi pelmenejä ja punkkaan edes kohtalaisissa oloissa yksin tai perheen kera.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olenko ainut palstalla, jota ei Uusi Seelanti kiinnosta juuri lainkaan?

Itse voisin kysyä, olenko ainoa, jota ei Englanti kiinnosta juuri lainkaan? Olen matkustellut 30:ssa Euroopan maassa, mutten Englannissa ja totta puhuen kiinnostaisi enemmän mennä esim. Bukarestiin kuin Lontooseen. Myöskään Barcelona tai Berliini eivät kiinnosta pätkääkään.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Et ole. Joka päivä ympäri vuoden +15-20 C ja pilvistä. Tuollaisen kuvan olen paikasta saanut. Liian kylmää ja epävakaista minun makuuni. Australia on sitten ihan eri juttu.

Uudessa-Seelannissa on sanonta kuinka on neljä vuoden aikaa päivässä. Se ei pidä paikkaansa, koska kesällä ei sada lunta, mutta kolme vuodenaikaa päivässä on helposti. Tokihan on kunnon helteitäkin vaan joinain päivinä voi tosiaan tunnissa muuttua ihan millaiseksi vain.

Tuo on maa missä porukka kulkee sortseissa, vaikka olisi jotain +8C ja esimerkiksi toppatakki ja sortsit kombo on aivan normaali. Sepäs onkin rentouttavaa, kun niin voi tehdä. Yritäpä Suomessa käyttää sortseja, jos on vaikka +17C jonain lämpimänä syyskuun päivänä. Aikuiset tuijottaa ja lapset huutelee kesämies, kesämies. Katsos, kun sään mukaa ei saa pukeutua ja jos kalenterissa on syyskuu, niin silloin on syyskuu.

Myös sateella saa käyttää aurinkolaseja, miksi ei saisi.

Meteorologin homma tuolla on hyvin helppoa, koska niihin karttoihin voi laittaa ihan mitä vain. Se joko osuu oikeaan tai ei osu, ei sillä ole merkitystä. Vaikka seitsemänvuotias voisi ne tehdä, koska päivän sää on se mikä se sattuu olemaan. Eteläsaarella on pakkastakin eli ei todellakaan ole vuoden ympäri +15C, ei ole esimerkiksi Aucklandissakaan, ihan pohjoisessa on vähän lämpimämpää.
 
Viimeksi muokattu:

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Sanotaan nyt vielä sekin, että ilman muuta lähtisin reissulle Uuteen Seelantiin, mutta nykyisillä resursseilla menen mielummin halvempaan maahan.
Viimeksi olin pidemmällä reissulla maalis-huhtikuussa. Kohokohta oli jokireissu Laosissa Mekongia alavirtaan muutama päivän. Samoin mopoilu Pohjois-Thaimaassa on kivaa.
Mutta kaikille on omat preferenssit matkoilleen. Mun tyyli reissata on hieman poissulkeva, kaikki ei jaksa pölyisiä pikkuteitä ja karuja majoituksia. Helpoin on ollut reissata omin päin. Yksin ei silloinkaan tarvitse matkata, seuraa kyllä löytyy, jos vaan itse on seurallinen.
 
Viimeksi muokattu:

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Olenko ainut palstalla, jota ei Uusi Seelanti kiinnosta juuri lainkaan? Jos haluan nähdä vuorten kohtaavan meren, niin menen Norjaan. Myös siellä on kallista, joten kokemus on ihan sama.
Mua kiinnostaa Virokin enemmän kuin NZ.
Ei muakaan. Uusi Seelantihan sai vuosituhannen alussa sellaisen must see maineen, ja kaikki turhan tärkeät henkilöt mehusteli joka puolella kuinka kiersivät/ovat lähtemässä kiertämään Uutta Seelantia. Onhan siellä komea luonto, mutta niin on monessa muussakin paikassa.

Itsellä tällä hetkellä kutittelisi eniten Keski- Euroopan kaupungit, Lappi(talvella) ja USA:n länsirannikko kiertelyperiaatteella. Nämä vähän vaihtelee, nuorempana mieli hamusi enemmän trooppisiin kohteisiin, mutta nyt nuo ei enää nappaa juurikaan, vaikka perheen kanssa noissakin tulee käytyä edelleen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei se ole pelkästään luonto ja maisemat. Mulle matkailu on myös ihmisiin tutustumista. Suosittelen edelleen Uutta-Seelantia matkakohteena. Norjalaiset eivät kylläkään juuri kiinnosta, vaikka maisemien puolesta voisinkin käydä naapurissa reissussa. Edellisestä vierailusta onkin jo 40 vuotta.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Norjalaiset eivät kylläkään juuri kiinnosta, vaikka maisemien puolesta voisinkin käydä naapurissa reissussa. Edellisestä vierailusta onkin jo 40 vuotta.

Kävin viime kesänä ensimmäistä kertaa sitten 1999 kisojen. Eipä ole kiire uudelleen, mutta voi siellä halutessaan käydä.

Joku syy tosin kannattaa olla, turha sinne on muuten vaan mennä pyörimään.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Yritäpä Suomessa käyttää sortseja, jos on vaikka +17C jonain lämpimänä syyskuun päivänä. Aikuiset tuijottaa ja lapset huutelee kesämies, kesämies. Katsos, kun sään mukaa ei saa pukeutua ja jos kalenterissa on syyskuu, niin silloin on syyskuu.
+17 C ei tosiaankaan ole mikään sortsikeli minulle. Sitten kun on reippasti yli +30 C voin ruveta harkitsemaan sortseja.

Eteläsaarella on pakkastakin eli ei todellakaan ole vuoden ympäri +15C, ei ole esimerkiksi Aucklandissakaan, ihan pohjoisessa on vähän lämpimämpää.
Heh, guuglasin juuri "current temperature in Auckland New Zealand" ja esiin tupsahti weather.com:in 59 F = 15 C. m.o.t.
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Tuli varattua Karibian risteily perheelle ja vanhemmille marraskuulle. Tarkoitus on risteilyn jälkeen viettää 6 päivää Miamissa tai lähialueilla ennen paluuta arkeen.

Onko täällä kenelläkään vinkkejä risteilyä varten? Laivana Oasis-luokan Symphony of the seas. Mikä kannattaa ja mikä ei? Mitä asioita pitää välttää jne? Emme ole toistaiseksi varanneet mitään paketteja itse risteilyn lisäksi, vaikka tarjontaa tuntuu olevan aivan hemmetisti.

Hyttityypiksi valikoitui parvekehytti merelle päin. Ynnäilin, että bulevardihytit saattavat olla meluisia illalla.
Viinaa ei kait saa viedä laivoille edellekään, pl
Viinipullo per matkustaja.

JOL
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Sekin on jännä juttu miten fiilikset vaihtelee sen mukaan että pysyykö kunnossa.

Balilla oltu nyt melkein kolme viikkoa,tiistaina pois. Aluksi oli aika lumoavakin paikka. Lämmintä,hyvää ruokaa ja hyvää palvelua. Mutta eiköhän sitten aivan vitunmoinen mahatauti viime viikolla ja ei ihan heti tule tuollaista mieleen. Ajattelin että vittu nyt on nämä kehitysmaat koluttu kun tästä hengissä selviän. No nyt kun olo on riskaantunut niin eihän tämä taas hullumpi paikka ole. Onhan se tietty totta että aika paskaistahan täällä on noin länsimaisilla silmillä katsoen. Ei ihme kun pöpöt jyllää ja tuuristahan tuo on kiinni.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sanotaan nyt vielä sekin, että ilman muuta lähtisin reissulle Uuteen Seelantiin, mutta nykyisillä resursseilla menen mielummin halvempaan maahan.
Viimeksi olin pidemmällä reissulla maalis-huhtikuussa. Kohokohta oli jokireissu Laosissa Mekongia alavirtaan muutama päivän. Samoin mopoilu Pohjois-Thaimaassa on kivaa.
Mutta kaikille on omat preferenssit matkoilleen. Mun tyyli reissata on hieman poissulkeva, kaikki ei jaksa pölyisiä pikkuteitä ja karuja majoituksia. Helpoin on ollut reissata omin päin. Yksin ei silloinkaan tarvitse matkata, seuraa kyllä löytyy, jos vaan itse on seurallinen.

Juurikin näin. Itsekseen reissaaminen on huomattavasti ryhmämatkaa (2 tai enemmän) miellyttävämpi tapa matkustaa. Toki jotain päivän tai parin pätkiä voi porukalla olla mutta en todellakaan jaksa mitään viikkoa.

Itseäni ei kiinnosta USA juuri yhtään. Kallis kehitysmaa jossa liikkuminen on hankalaa ellei ota autoa. Muutama paikka siellä hieman kiehtoo mutta 100 kertaa mielummin menen sitten Japaniin
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itseäni ei kiinnosta USA juuri yhtään. Kallis kehitysmaa jossa liikkuminen on hankalaa ellei ota autoa.

Millä tavalla liikkuminen hankalaa? Oltiin 9 v sitten ekalla jenkkilän reissulla, lennettiin newarkiin, käytiin Philadelphiassa, Washington DC:ssä, Bostonissa ja New Yorkissa, mentiin bussilla kaupungista toiseen enkä kyllä kokenut millään tavalla hankalaksi. Toinen reissu P-Amerikkaan 6 v sitten Seattleen ja sieltä bussilla Kanadan puolelle Vancouveriin.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Itseäni ei kiinnosta USA juuri yhtään. Kallis kehitysmaa jossa liikkuminen on hankalaa ellei ota autoa. Muutama paikka siellä hieman kiehtoo mutta 100 kertaa mielummin menen sitten Japaniin

Itseäni ei taas Aasia ole kiinnostanut pätkääkään. Ei siellä ole oikein mitään, joka nappaa. Vain maanjäristykset ovat isompia kuin muualla.

Yhdysvalloissa liikkuminen on helpompaa kuin missään muualla. Autolla pääsee joka paikkaan ja liikenne on aika helppoa. Toki, jos vuokra-autoa ei halua, niin silloin on hieman enemmän haasteita. Politiikan kun unohtaa, niin maassa on todella paljon kaunista nähtävää luonnon puolesta. Viimeksi meni vähemmän rahaa 20 päivässä, kuin viikon Levin reissulla...
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yhdysvalloissa liikkuminen on helpompaa kuin missään muualla. Autolla pääsee joka paikkaan ja liikenne on aika helppoa.
Vastakohtana tietty kaupinkilomat, jossain Manhattanilla ei tulisi mieleenkään liikkua henkilöautolla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös