LätkäFaija
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Lukko, Leafs
Itselläkään ei tarkasti ole muuta tietoja verojen suuruudesta, kuin että riippuu lentokentästä ja ennenkaikkea maasta jossa kenttä sijaitsee. Pakko heittää tähän väliin, että käytiin tyttöystävän kanssa tuossa ennen joulua halvalla Portossa. Edestakaiset lennot Madrid-Porto-Madrid kaikkine veroine ja luootokorttikuluineen 15 e/henkilö. Itse lennot oli 1 sentin kappale, ja luottokrtilla maksaessa 5 euroa/lippu. Joten veroihin meni 9.99 e/lippu. Kumpikaan kentistä ei edes Ryanairin tavalliseen tapaan sijaitse kovin kaukana kaupungista. Molempiin on metroyhteys keskustasta.Uutisessa mainittiin, että "yhdensuuntaiset liput tulevat halvimmillaan maksamaan noin 10 euroa". Tuohon verot päälle, ja meno-paluu on 120-200 euroa, tosin mulla ei ole mitään käsitystä verojen muodostumisperiaatteesta. Noin kympin veroton hinta on Euroopassa tarkoittanut ~60 euron kokonaishintaa.
Tuo 4-5 h riittää varmaankin ihan hyvin, mitään ihmeellisempiä nähtävyyksiä kun Andorrassa ei pahemmin taida olla. Enemmän aikaa tarvitaan, jos aikoisi muuta nähdä kuin keskustan.Jeps, lähinnä maisemien ja kokemuksien perässä tuonne mennään, mutta patikoimaan ei kyllä tällä reissulla oikein ehdi, joten maisemabongaus jää bussimatkan ajalle. Kyseessä on ihan puhtaasti puolipäiväretki Barcelonasta käsin, eli aamulla bussilla Andorraan ja illaksi takaisin. Olikohan jotain 4-5h, mitä siellä itse pääkaupunki Andorra La Vellassa tulee oleiltua.
Ja halpaa viinaa kaiketi käydään ostamassa. Andorrahan ei ole EU-maa, joten isoja määriä sitä ei kyllä saa raahattua.
Aivan, EU-maa Andorra ei ole, mutta Espanjan kanssa sillä taitaa olla vastaavanlaisia sopimuksia kuin Pohjoismailla. Joten rajamuodollisuuksia ei ole kuin takaisintullessa, jolloi kysytään vain että oliko tullattavaa. Passia ei taidettu ihmetellä missään välissä. Tuontirajoituksia en aivan tarkkaan muista (löytyy varmaan netistäkin nopeasti jos jaksaisi), mutta kirkasta viinaa sai tuoda 1.5 L per naama. Jotkut rajat oli myös miedommilla juomilla, tupakalla ja kahvilla (!).
Kaupoista löytyi muuten halvalla monen merkin 4.5 litran jättipulloja. Jos teitä on kolme, ostakaa toki sellainen :). Viina oli tolkuttoman halpaa. Jopa useat kalliimmat viskit, jotka yleensä maksavat lähes saman maasta riippumatta, olivat selkeästi halvempia.