Matkakohteenne

  • 2 455 911
  • 14 538

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Noh niin

Jesh, taalla sita sitten ollaan Aucklandin lentokentalla. Viitisen kuukautta tuli taalla Seelannissa pyorittya ja haikein mielin lahdetaan takaisin Suomeen. Helvetin komea maa, eikohan tanne viela uudestaan yriteta tulla.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Viikko meni Hampurissa. Mukavaa oli ja kelitkin suosi... ei huono :)
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja kun kerran länsirannikolle menee, Moherin kalliot on pakko käydä katsomassa. Suhteellisen vaikuttava paikka. Galway itsessään on vilkas pikkukaupunki, täynnä turisteja yleensä. Kyllä siellä illan-pari viettää kevyesti. Kävelykaduilla on luultavasti iltaisin runsaasti ohjelmaa tarjolla.

Moherin kalliot tuli tanaan kaytya katsastamassa. Alkuperainen suunnitelma oli jattaa Moher valiin ja menna Arran Islands tsekkaamaan, mutta irlantilaiset sateet ovat olleet sen verta rajuja viime paivina, etta matkaseurueemme paatti valita bussiretken kallioille. Eika kaduta ollenkaan, Moherin lisaksi tuli nahtya upeita maisemia ja eras luolasto. Hienoa paikkaa tama Irlanti.
 

scholl

Jäsen
Vitutus on suuri kun scholl viettää aikaa loppuviikon Italian Rivieralla eikä pääse DK-baarin avajaisiin. No mutta huomenna matkaan jokatapauksessa.
 

proffa#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kai Suikkanen, Pool ja NHL
Huomenia minkälaisia matkoja kannattaisi tehdä suomen rajojen sisäpuolella? Olen käytännössä koko kesän töissä, joten mitään mahottomia matkoja ei käytännössä ole mahdollisuus tehdä. Onko Rauma tosiaan niin huono mesta mitä täällä annetaan ymmärtää? Joskus junnua siellä kävin ja jotenkin jäi todella hyvä kuva koko paikasta, hieman semmonen Porvoon tyylinen ainakin se vanha kaupunki muistaakseni oli.

Pompataan sitten ulkomaille, minulla olisi mahdollisuus lähteä Helmikuussa 2008 ulkomaille työharjoitteluun, tosin Euroopan sisällä pitää pysyä. Onko antaa vinkkejä minnepäin kannattaisi lähteä kokkailemaan?
 

Vale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huomenia minkälaisia matkoja kannattaisi tehdä suomen rajojen sisäpuolella?

Siitä vaan eri festareita kiertämään, ei edes duunit haittaa kovin paljoa ellei nyt sitten ole joka viikonloppu töissä.

Itse olen lähdössä lauantaina Roskilden festareille Tanskaan, jossa vierähtää n. 8 päivää telttamajoituksessa. Tämän jälkeen matka jatkuu reilauksen merkeissä, toki vähintään yhden Kööpenhaminassa vietetyn krapula-yön jälkeen. Ensin ihmetellään Benelux maita ja sitten pyöritään Slovenia-Kroatia-Serbia akselilla. Matkan varrella tulee varmaan myös pysähdyttyä jossain päin Alppeja. Meikäläistä kiinnostaisi myös tsekata Normandian maihinnousun mestoja, mutten tiedä onko siellä mitään muuta nähtävää kuin helvetisti hiekkarantaa, joten jos tiedätte jotain näkemisen arvoisia paikkoja ww2 liittyen niin kertokaa ihmeessä.

Kolme päivää duunia ja sitten viisi viikkoa lomaa, ei paha.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Työmatka on ensi viikoksi tiedossa Ranskan Grenoblen lähettyville. Olen käynyt paikkakunnalla aikaisemminkin, joten taas pääsee ihailemaan niitä kauniita korkeuseroja, mitä seutu tarjoaa silmälle. Sinänsä vähän harmittaa, että työnantaja ei ottanut huomioon sitä seikkaa, että F1- kisat ovat sunnuntaina juuri Ranskassa, ja lento on niin myöhään päivällä, ettei ehdi millään Magny-Coursin radalle kisoja katsomaan.

Toivottavasti on kuitenkin kelit kohdillaan, että työpäivien jälkeen ehtii piipahtamaan Grenoblen Notre Dam-aukiolle katsotaan vähäpukeisia ranskalaisnaisia, sekä nauttimaan pari huurteista siinä sivussa.
 

proffa#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kai Suikkanen, Pool ja NHL
Juu kyllä Ankkarokkiin olisi tarkoitus lähteä, vähän ainut paikka minne sain vapaapäiviä järkättyä.

Mites toi reilaaminen kuulostaa kyllä todella mielenkiintoselle ja olisi kyllä todella mukava kokeilla.
 

Tifu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, HSV
Mites toi reilaaminen kuulostaa kyllä todella mielenkiintoselle ja olisi kyllä todella mukava kokeilla.

Itsekin jo pitemmän aikaan suunnitellut lähtä reilaamaan, mutta vielä ei ole kaveria löytynyt matkaan, joka ois asiasta kiinnostunut. Tällä hetkellä näyttää siltä, että syksyllä olisi pieni mahdollisuus lähtä reilaamaan, mutta uskon että asia on realistinen vasta kesällä 2009. Joten pari vuotta saa odotella Euroopan näkemistä junan ikkunasta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voin suositella reilaamista. Pari vuotta sitten tuli tehtyä parin viikon reissu Keski- ja Itä-Eurooppaan ja hauskaa kyllä oli. Tosin nykyinen reililippu-uudistus on aiheuttanut sen, että itse reililippujen hyöty on vähän kyseenalainen. Yksi vaihtoehto on harkita ihan yksittäisten lippujen ostamista (ainakin Itä-Euroopassa, jossa junat kulkevat hyvin ja halvalla) ja mennä ihan ilman korttia. Sen sijaan esimerkiksi Saksassa kannattaa kalliiden yhteyksien vuoksi hankkia IR-kortti.

www.pallontallaajat.net on oikea foorumi tiedon hankkimiseen. Suosittelen lämmöillä.

Itse olen nyt viidettä päivää Barcelonassa. Tänään tuli katsastettua Montserratin luostarialue. Maisemat olivat uskomattoman hienot, viime viikolla Irlannissa nähdyt Moherin kalliot jäivät komeasti toiseksi.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tänään tuli katsastettua Montserratin luostarialue. Maisemat olivat uskomattoman hienot, viime viikolla Irlannissa nähdyt Moherin kalliot jäivät komeasti toiseksi.
Laitapas matkaraporttia jossain vaiheessa Irlannin suunnasta. Osuiko vinkkini edes samalle hehtaarille mieltymystesi kanssa?
 

Puster

Jäsen
viime viikolla Irlannissa nähdyt Moherin kalliot jäivät komeasti toiseksi.
Koskaan en ole Montserratissa käynyt mutta Pohjois-Irlannissa Co. Antrimissa olevat Giant's Causewayn kalliot lyövät myös Moherin vaikuttavuudellaan. Yhtään kuvaa paikasta en ole nähnyt joka edes jotenkin pystyisi kuvailemaan todellisuutta. Todella hämmentävä paikka.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Laitapas matkaraporttia jossain vaiheessa Irlannin suunnasta. Osuiko vinkkini edes samalle hehtaarille mieltymystesi kanssa?

Juu, laitetaan tarkempaa raporttia heti kun palaan Suomeen. Eli ensi viikon alussa. Moherin kallioista pidin kovastikin, samaten Galwaysta. Dublinissa en ehtinyt katsastaa noita vinkkejasi oikeastaan ollenkaan, vaan jatin ne seuraavalle reissulle. Sita kun reissaa muutaman hengen porukassa, pitaa aina menna vahan ryhman ehdoilla.

Dublinista voisin sanoa, etta Porter House, Jamesonin tislaamo ja Temple Barin alue ovat kylla mestoja paikkoja.
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Matkan varrella tulee varmaan myös pysähdyttyä jossain päin Alppeja. Meikäläistä kiinnostaisi myös tsekata Normandian maihinnousun mestoja, mutten tiedä onko siellä mitään muuta nähtävää kuin helvetisti hiekkarantaa, joten jos tiedätte jotain näkemisen arvoisia paikkoja ww2 liittyen niin kertokaa ihmeessä.

Ehkä olen jo myöhässä, mutta itse menetin sydämeni Normandialle. Juuri nuo hiekkarannat olivat niin uskomattomat. Äärettömyyksiin rantaa, vihreää kasvillisuutta ja pauhaava meri. Vuokrasimme Caenista auton, jolla ajelimme Bayeux'n kautta Omaha Beachille ja sitten sieltä taas rannikkoa pitkin sivuten Gold Beachia ja Juno Beachia takaisin Caeniin. Oli aivan mahtava reissu. Amerikkalaisten hautausmaa oli todella kaunis ja hyvin hoidettu paikka, mutta kyllähän ne 10 000 valkoista ristiä vetivät hiljaiseksi ja saivat ajatukset liikkeelle. Kuka liikuttuu mistäkin, mutta itse pyyhin tuolla pari kyyneltä silmäkulmasta. Saksalaisten hautausmaalla en itse käynyt, mutta se on yllättäen vähän karumpi paikka... Pieniä kaupunkeja/kyliä tuolla riitti, meren ääreen pääsi, maaseudulla oli hauska ajella kaiken vihreyden ja lehmien keskellä ja aitoa normandialaista siideriäkin voi päästä maistelemaan (kokemus sinänsä ainakin meillä!). Ainakin Juno Beachilla on kattava kanadalaispainoitteinen museo, joka on ihan käymisen arvoinen, samoin Caenissa on iso museo (jossa ei kyllä ehditty piipahtaa) liittyen WW2:seen.

Junalla pääsee ainakin tuonne Caeniin kätevästi ja sieltä sitten eteenpäin juurikin vaikka vuokraamalla auton. Junayhteydet ovat yleensäkin Ranskassa tosi hyvät ja kun itse olin siellä pidemmän aikaa, kannatti ehdottomasti ottaa 12-25-vuotiaille tarkoitettu kortti, jolla sai hyviä alennuksia.

Bayeux'iin liittyen voin muuten antaa vielä sellaisen vinkin, että vapaan hotellihuoneen löytäminen sieltä voi olla täysi mahdottomuus. Itse kyseltiin varmaan seitsemästä hotellista, mutta kaikki olivat täynnä. Ainakin oppi, mitä "Hotel complet" tarkoitti. Piti sitten lopulta ajella yömyöhällä takaisin Caeniin.

Ranskan Alpeilla käytiin myös sellainen reppu selkään -tyylinen reissu ja hienoa oli sekin. Ensimmäistä kertaa näin itse oikeita vuoria ja mykistiväthän ne, Mont Blanc tietysti kruunasi kaiken. Megeve-nimisen Alppi-kaupungin voisi vielä erityisesti mainita - rikkaiden porhojen paikka, jossa oli kuitenkin ihana tunnelma. Hevosten kavioiden kopse vain kaikui autottomassa keskustassa pikkuputiikkien reunustamilla kaduilla ja ympärivuotinen "jouluvalaistus" pääsi oikeuksiinsa illalla. Chamonix oli jollain tapaa paljon eläväisempi ja muutenkin ihan eri tyylinen paikka vierailla, mutta loistava sekin. Sieltä pääsi myös kätevästi Mont Blancin läpi Italiaan.

Kuukauden päivät on nyt ehtinyt olla Suomessa Ranska-ajan jälkeen ja kyllähän sitä vaan kovasti polttelisi taas päästä matkaan. On tullut mietityttä sekä työskentely- että opiskelumahdollisuuksia ulkomailla, mutta ei nyt mitään vielä niin kovin tosissaan. Onhan tässä onneksi nyt kesä aikaa pohtia ja mietiskellä talven ja vuoden 2008 kuvioita... Kunhan syksyllä edes jollekin matkalle pääsisi, vaikka sitten vain viikoksi.

Ja aloinpa himoita tuota reilaamistakin jo, kun näitä viestejä luin... Puuh. Saisipa taas vähän palkatonta vapaata töistä, niin johan lähtisin. Tosin ensin pitäisi kyllä malttaa taas työskennellä muutama kuukausi, jotta olisi varaa tuollaista isompaa reissua tehdäkin.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Bangkok/Pattaya

Laitetaanpa vaihteeksi kysymystä tänne. Elikkä, 21. tätäkuuta olisi tarkoitus lähteä omatoimimatkalle Thaimaaseen (2 yötä Bangkokissa ja 6 yötä Pattayalla) vaimon, lasten ja mummoni (luit oikein) kanssa. Jonkun sortin edullista, mutta "vaativaa" majoitusta olen jo löytänyt, mutta lisä vinkin ovat tervetulleita [ vaatimuksena väh 3 tähteä ja max 500m rannalta (Pattaya)].
Itse kysymys kuuluu, notta millä Bangkokista Pattayalle pääsee helpoimmin ja halvimmin, eikä aikaakaan tarvisi tuhrautua ihan ylimaallisesti? Niin ja tietystä sama toistenpäin(lienee sama vaihtoehto).
Myös tuo hintapolitiikka kiinnostaa, mutta tällä kertaa en tarvitse tietää kaljan hintaa (mummo mukana), vaan enemmän kiinnostaisi , paljonko ruoka maksaa. Itse olen valmis syömään melkein mitä tahansa, kunhan on halpaa, mutta epäilen, että muu retkue on hieman nirsompaa sorttia ja niille pitäisi kai olla länkkäriruokaa tarjolla. Joten mihin hintaan sitä lännenruokaa sieltä saa?
Ja ainakin yksi kysymys vielä. Paljonko silmälaput maksaa, jottei tule katsottua muualle kuin eteenpäin(mummo, vaimo ja lapset mukana)?
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Ei ole nyt omasta matkasta kyse. Vaimoni on lentoemäntä. Hän on tällä hetkellä Lontoon lentokentällä ( ei heatrow vaan se toinen stansted tai joku semmoinen) niin siellä on parhaillaan pommiuhka. Meinaa jännittää.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Pikaisen uutissivustojen selauksen perusteella jonkun terminaalirakennuksen läheltä on löytynyt laukku ilman omistajaa ja koska maassa on nyt "high alert", niin tarkoituksella ylireagoivat kaikkeen. Laukulle löytyi jo omistajakin, joka luonnollisesti pidätettiin heti :|. Tuskin tuosta laukusta on enää välitöntä vaaraa sivullisille, on se sitten pommi tai ei.
 

Bayern

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Leijonat, Huuhkajat
Itse kysymys kuuluu, notta millä Bangkokista Pattayalle pääsee helpoimmin ja halvimmin, eikä aikaakaan tarvisi tuhrautua ihan ylimaallisesti? Niin ja tietystä sama toistenpäin(lienee sama vaihtoehto).
Myös tuo hintapolitiikka kiinnostaa, mutta tällä kertaa en tarvitse tietää kaljan hintaa (mummo mukana), vaan enemmän kiinnostaisi , paljonko ruoka maksaa. Itse olen valmis syömään melkein mitä tahansa, kunhan on halpaa, mutta epäilen, että muu retkue on hieman nirsompaa sorttia ja niille pitäisi kai olla länkkäriruokaa tarjolla. Joten mihin hintaan sitä lännenruokaa sieltä saa?
Ja ainakin yksi kysymys vielä. Paljonko silmälaput maksaa, jottei tule katsottua muualle kuin eteenpäin(mummo, vaimo ja lapset mukana)?
Halvimmalla pääsette bussilla, joka lähtee Ekkamain skytrain-aseman läheltä itäisestä bussiterminaalista. Hinta on luultavasti n. 3 € suuntaansa per lärvi. Itse olen matkustanut vastaavanlaisella bussilla Hua Hiniin ja kyllä siinä nyt matkustaa, mutta mummon ja lasten viihtyvyys voi olla vähän niin ja näin. Joskus bussit ovat ilmastoituja, joskus eivät, mutta silloin ikkunat ovat auki. Jos haluat vähän enemmän panostaa niin ota taksi tai minibussi (paikalliset matkatoimistot järkkäävät). Taksin hinnat vaihtelevat, mutta alle 40 €:lla pitäisi Pattayalle joka tapauksessa päästä. Matka-aika varmaankin noin pari tuntia - taksilla ehkä hieman alle.

Ihan asiallista paikallista ruokaa saatte reilulla 2 €:lla ja juomat päälle. Pihviateria maksaa n. 8 € ilman juomia (jotain muita länkkäriruokia saa edullisemmallakin) ja mäkkärissä syö 2 €:lla. Silmälapuista en tiedä, mutta ota ainakin tummat aurinkolasit mukaan : )
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse kysymys kuuluu, notta millä Bangkokista Pattayalle pääsee helpoimmin ja halvimmin, eikä aikaakaan tarvisi tuhrautua ihan ylimaallisesti? Niin ja tietystä sama toistenpäin(lienee sama vaihtoehto).
Myös tuo hintapolitiikka kiinnostaa, mutta tällä kertaa en tarvitse tietää kaljan hintaa (mummo mukana), vaan enemmän kiinnostaisi , paljonko ruoka maksaa. Itse olen valmis syömään melkein mitä tahansa, kunhan on halpaa, mutta epäilen, että muu retkue on hieman nirsompaa sorttia ja niille pitäisi kai olla länkkäriruokaa tarjolla. Joten mihin hintaan sitä lännenruokaa sieltä saa?

Taksi on aivan ylivoimainen kulkuväline. Hinta esim. Suvarnabhumin kentältä on tulleineen n.1400 bahtia (siinä 30€). Takaisinpäin pääsee 800-900 bahtia, Bangkokin taksit kun jäävät kyttäilemään paluukyytejä, ja noita myydään kojuissa ympäri kylää, sekä myös matkatoimistoissa.

Pattayalta löytyy ruokaa ihan joka lähtöön, suomalaisesta laosilaiseen. Hinta ei varmastikaan ole este. Hienommissakin paikoissa olen kyennyt naamaa kohti käyttämään vain vajaan 20€. Länsimaisen pihviaterian saa juomineen n. 8€:lla esim eräästä suomalaisen pyörittämästä ravintolasta.

Kysele vaikka yv:llä lisää jos tarvitset lisätietoja.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Syyskuulle on suunnitelmissa reissu Sveitsiin Zürichiin ja Luganoon. Sieltä käydään vielä Milanossa, ehkä. Plääni olisi lentää Zürichiin, punkata kaverin luona pari yötä ja sitten ajaa Luganoon. Siellä ollaan pari päivää ja palataan takaisin Zürichiin ja lennetään kotiin tai sitten otetaan Luganosta juna ja käydään vielä pari päivää Milanossa ja lennetään sieltä kotiin.

Jos on tuolla kävijöitä niin mielellään otetaan vinkkejä vastaan. Milanon hotellit kiinnostaisi myös. Halpa ja hyvä, otetaan sellainen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No niin... Hieman matkaraporttia. Viime yönä sai vihdoin levättyä ja kuitattua parin viikon aikana kertyneitä univelkoja.

Eli eli... Pari viikkoa sitten maanantaina hyppäsin kolmen muun nilkin kanssa Ryan Airin koneeseen ja lensimme Dubliniin. No, oli siinä koneessa muitakin ihmisiä. Hintaa lennolle tuli kaikkine lisäkuluineen huikeat 28€.

Dublinissa tuli vietettyä vain yksi yö. Ilta meni oikeastaan puhtaasti kaupungilla kierrellessä. Ensin hostellin tuntumassa Irish Stew:t naamaan ja sitten sen jälkeen pubeihin tutustumista. Porter Housessa kului loppuilta maistellen paikan omia olusia. Ihan hyvää tuotantoa sieltä tulee, ei siinä mitään. Ja taitava live-bändi väritti illan tunnelmaa. Taitavia live-bändeä kyllä Irkuissa tuntui olevan oikeastaan joka baarissa.

Seuraavana päivänä olikin vuorossa siirtyminen länsirannikolle, eli tarkemmin sanottuna Galwayn kaupunkiin. Matka taittui sujuvasti Citylink-yhtiön bussilla ja hintaa meno-paluulle tuli vain 18€.

Galway olikin viihtyisä kaupunki, kuten ennakkoon oli jo saanut monesta suunnasta vihiä. Oma majapaikkamme oli erittäin hyvässä paikassa aivan kaupungin keskustassa. Irlannin kesäsää näytti tässä vaiheessa parhaat puolensa ja vettä tulikin poutaisen Dublinin päivän jälkeen matkan jokaisena päivänä.

Galwaystä teimme sitten porukalla opastetun kiertomatkan Moherin kallioille. Seitsemän tunnin bussimatka kulki todellakin upeiden maisemien läpi. Hintaa reissulle tuli 25€, minkä lisäksi sitten eräässä luolastossa (jonka nimeä en enää muista) käyntiin sai investoida halutessaan 8€. No me halusimme. Olipa sekin ihan näkemisen arvoinen kokemus. Alkuperäinen suunnitelma oli katsastaa myös Aran Islandsin nimellä tunnetut saaret, mutta sään vuoksi päätimme jättää reissun tulevaisuuteen.

Kolmen päivän Galway-visiitin jälkeen oli vuorossa paluu Dubliniin. Dublin tosiaan oli maineensa veroisesti jotenkin ankeahko paikka. Mutta ei todellakaan tylsä, kuten moni on väittänyt. Hienompia paikkoja löytyy Irlannista paljonkin suurella varmuudella, mutta Dublin toimi myös hyvin. Juhannusaatto meni Temple Barin alueella hengaillessa ja Fitzgerald (tms.) -nimeä kantavassa pubissa. Samalla alueella tuli hengattua myös juhannuspäivän ilta.

Guinness-panimoon emme käyneet tutustumassa. Olimme sitä mieltä, että G oli tullut jo niin hyvin tutuksi matkan aikana, ettei panimolla ole mitään tarjottavaa meille. Sen sijaan Jamesonin tislaamot kävimme katsastamassa. Mukava paikka, ei siinä mitään. Viskin maistelurinkiin en päässyt, mutta kaveri toimi suomalaisedustajana siinä. Jamesonin viski voitti kaikilla neljällä maistelijalla tuon "kilpailun". Niille, ketkä eivät ole paikalla käyneet, kerrottakoon, että tuossa ringissä maistelijat valitsevat ensin kolmesta irkku-viskistä (Jameson, Power ja Paddy) mieleisensä ja vertaavat sitä sitten skottien ja jenkkien markkinajohtajiin (Johnny Walker ja Jack Daniels) ja valitsevat näistä mieleisensä.

Pidin tosiaan paljon Irlannista, joskin säät olisivat saaneet ehkä olla paremmat. Ainoa miinus sateisilla saarilla on tuo sateisuus. Viskit ja oluet ovat todellakin hyviä. Pubit ovat erittäin mukavia ja niissä on aivan uskomattoman upea tunnelma. Taitavia live-bändejä soittaa melkeinpä jokaisessa baarissa ja keikat ovat pitkiä. Lauantai-iltana todistimme Dublinissa yli kaksi tuntia yhteen menoon soittanutta duoa.

Seuraavana oli vuorossa hyppy Aer Linguksen koneeseen ja siirtyminen Barcelonaan, jossa olimme perillä myöhään sunnuntai-iltana. Jo heti taksimatkalla tuli todistetuksi, että keväällä käymälläni espanjan alkeiskurssilla oli todellakin hyötyä. Ensimmäinen majapaikkamme oli jossain pensionaatissa, jossa vanha isäntäväki osasi vähemmän englantia kuin minä espanjaa. Ei se mitään, homma pelasi silti ja saimme majoituttua.

Ensimmäisenä huomasin kaupungilla, että espanjalainen Estrella-olut oli aivan järkyttävän huonoa irlantilaisten stouttien jälkeen. Estrellaan kuitenkin tottui matkan edestessä oikein hyvin, mihin toi oman osansa myöskin 28 asteen helle. Maanantaina matkaseurueemme kasvoi yhdellä ja vaihdoimme isompaan hostelliin pariksi päiväksi.

En ostanut Irlannista viskiä, koska hinnat olivat aika lähellä Suomen tasoja. Sen sijaan Barcelonasta toin 0.7 litran putelin 12-vuotista Jamesonia johtuen paikan hintatasosta. Köyhdyin tuosta näet vain vajaat 20€.

Barcelona oli mukava paikka. Englannilla kyllä pärjäsi monissa paikoissa, mutta espanjan alkeistakin oli erittäin suuri hyöty. Itse kaupungissa tuli tutustuttua pakollisiin nähtävyyksiin, kuten Montjuncin "vuoren" puistoon, Sagrada Familian rakennustyömaahan, Parc de la Ciutadella -puistoon ja La Ramblan ympäristöön. Mukavaa seutua, joskin yli-innokkaat oluen myyjät ja prostituoidut hieman rasittivat.

Tarkoituksena oli myös lähteä käymään Ranskan Marseillessa pikavisiitillä, koska erään matkassa olleen kaverin äidillä oli purjevene siellä ja mahdollisuus purjehtimiseen oli olemassa. Purjehusmahdollisuus kuitenkin kuihtui, koska sää oli liian tuulinen koko viikon. Yritimme silti lähteä Ranskaan, mutta johtuen siellä puhjenneesta junaliikenteen lakosta, Marseilleen vievät yöbussit olivat hetkessä täynnä. Pari meistä sai kuitenkin paikan, joten he lähtivät sinne. Minä ja pari muuta jäimme Barcelonaan, eikä yhtään kaduta. Marseille oli sinne matkanneen kaksikon mielestä maineensa veroinen paikka, eli karu ja ankea ja jopa hieman vaarallisen tuntuinen.

Barcelonaan jäänyt ryhmityksemme kävi sitten tutustumassa Montserratin vuoristoluostariin ja Gironan kaupunkiin. Erityisesti Montserratia voin suositella varauksetta. Maisemat olivat sitä luokkaa, että Moherin kalliot tai Slovenian Bled jäävät kakkoseksi ja kolmoseksi. Montserrattiin pääsi kätevästi ostamalla Placa Españolin asemalta yhdistelmälipun paikallisjunaan ja Montserratin köysirataan. Myös hammasratasjunaan oikeuttavia yhdistelmiä oli saatavilla. Hintaa meno-paluulle taisi tulla jotain 15 euron pintaan, eli ei mitenkään liikaa.

Gironassa ei hirveästi ollut nähtävää, mutta ihan tyylikäs katedraali sieltä löytyi. Samoin vanhan kaupungin kapeat kujat olivat ihan näkemisen arvoisia. Lähes kokonaan kuivunut joki jäi myös mieleen.

Paluu Suomeen tapahtui Clickairilla. Lento lähti Barcelonasta vasta yhden aikaan yöllä ja paluu Suomeen tapahtui puoli kuudelta paikallista aikaa. Hieman väsyttää siis. Lentoemännät eivät kovinkaan hyvin puhuneet englantia, mutta olivat muuten erittäin ystävällisiä.

Yhteenvetona Barcelonasta ja ympäristöstä voisin sanoa, että kiva paikka. Hintataso on syömisen ja juomisen suhteen yllättävänkin edullinen, jos vaan kiertää La Ramblan ja Placa Catalunyan ympäristöstä vähän kauemmas. Ramblan katukahvilassa sain pulittaa pelkästä maitokahvista neljä euroa. Ei nyt välttämättä mikään älytön summa, jmutta vähän syrjemmällä selvisi jo puolella tuosta.

Sanoisinko vielä näin, että jos menee Barcelonaan paria päivää pidemmäksi aikaa, niin ehdottomasti kannattaa käydä Montserratissa. Paikka on todellakin näkemisen arvoinen, vaikka onkin melkoinen turistirysä.

Huh, tulipa pitkä raportti. Pitkä oli reissukin. Ja reilun parin viikon päästä suuntana onkin sitten Vilna. Tuttu kaupunki, mutta pitäähän se katsastaa kesälläkin.
 

Luiro

Jäsen
Ensi kesänä tarkoitus on matkustaa ensin lentokoneella jonnekin esimerkiksi vanhan Jugoslavian alueelle ja sieltä nousta eri kulkuneuvoilla vanhojen itäblokin maiden kautta takaisin Suomeen. Tämä siis kesälomasuunnitelma ensi vuodelle.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Syyskuulle on suunnitelmissa reissu Sveitsiin Zürichiin ja Luganoon. Sieltä käydään vielä Milanossa, ehkä. Plääni olisi lentää Zürichiin, punkata kaverin luona pari yötä ja sitten ajaa Luganoon. Siellä ollaan pari päivää ja palataan takaisin Zürichiin ja lennetään kotiin tai sitten otetaan Luganosta juna ja käydään vielä pari päivää Milanossa ja lennetään sieltä kotiin.

Sen verran muutoksia tulossa tähän, että matkataan Luganosta sunnuntaina Italiaan ja suunnitelmat on aika auki. Ollako Pohjois-Italiassa muutama päivä, suunnata Venetsiaan ja lentää sieltä kotiin vai paahtaa suoraan Roomaan ja tulla sieltä.

Italian kävijät!!!! Nyt kaivataan ideoita. Aikaa on siis sunnuntaista 9.9 seuraavaan viikonloppuun. Missä kannattaa käydä, mitä kannattaa tehdä?
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Sen verran muutoksia tulossa tähän, että matkataan Luganosta sunnuntaina Italiaan ja suunnitelmat on aika auki. Ollako Pohjois-Italiassa muutama päivä, suunnata Venetsiaan ja lentää sieltä kotiin vai paahtaa suoraan Roomaan ja tulla sieltä.

Italian kävijät!!!! Nyt kaivataan ideoita. Aikaa on siis sunnuntaista 9.9 seuraavaan viikonloppuun. Missä kannattaa käydä, mitä kannattaa tehdä?
Ilmeisesti teillä on siis auto käytössä tuon viikon reissun ajan? Milanossa ehditte nähdä kaupungin päällisin puolin päivässä, joten sen jälkeen oikeastaan kaksi vaihtoehtoa. Joko suoraan Roomaan, jossa loppuaika menee varmasti, tai sitten jätätte Rooman seuraavaan kertaan ja ajelette Pohjois-Italiassa. Jos Venetsia on viimeinen etappi, niin siitä takaisinpäin kun ajattelee, niin Verona on ehdoton. Päivä sinne. Sitten kannattaa käydä jollain näistä järvistä. Turistien kansoittamaa Gardaa en välttämättä suosittele vaan ennemminkin Comoa tai Maggiorea. Eli Venetsiaan pari päivää, Veronaan päivä, Comoon/Maggioreen päivä ja sitten jää vielä aikaa halutessanne ajella pidemmälle. Vuoretkaan eivät ole kaukana, itse voin hyvällä syyllä suositella Aostan suuntaa vuoristosolineen ja linnoineen sekä kuvankaunista St.Bernandin kylää heti rajan jälkeen Sveitsin puolella. Mutta joo, nyt joutuu itse lähtemään mökille ja lauantaina Portugaliin, joten lyhyesti tässä nämä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös