Matkakohteenne

  • 2 543 719
  • 14 858

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Kuinkahan kallista Luganossa on elellä joku kolme-neljä päivää vrt esim. Bergamo? Onko hintataso merkittävästi kalliimpaa ruoan suhteen jne.

Erittäin halpoja hotelleja on tosi vaikea löytää (on tältä osin vaikea sanoa tarkemmin, kun en ole ollut tuonne suuntautuneilla matkoillani ollut majoitusvastaavana). Muistaakseni nämä halvemmat hotellit ovat siinä 100 fränkin huiteilla yö/2hh. Mutta esmes syöminen on jopa halvempaa kuin Suomessa, siis raflassa. Ruoka- ja rättikaupat sama juttu (pl. liha), hieman halvempaa, kuten on asia lähes kaikkien ostosten kanssa. Tietysti jos on ylimääräistä, niin rahaa saa myös kulumaan. Luganossa on paljon varakkaita ihmisiä ja siten myös (imo) paljon spesiaalia taikka miten sitä luonnehtisikaan, koru- ja kellokauppaa jne. Te tiärätte kyllä.

Jos mä menisin Luganoon muutamaksi päiväksi, niin varmaankin tekisin tripin Bellinzonaan, joka on musta kiva kaupunki. Semmonen muutamakymmentuhatpäinen (komea sana). Kiva kävellä niitten linnojen muureilla ja pälyillä alas mestoille.

EDIT: niin tarkemmin vielä hinnoista, muistan vain yhden, se oli neljän hengen seurueelta 150 frangia, syötiin pizzaa ja pastaa sekä juotiin viinejä ja tais siinä kaljaakin olla (siis määrät hyvin kohtuullisia). Eli 100 euroa. Ihan fine.
 

Franchi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, ACF Fiorentina
Ryanairin Milanon kenttä sijaitsee aivan Bergamon kupeessa, joten helpointa olisi kai hilpaista sinne pitämään yötä. Onko palstalaisilla kokemusta Bergamosta? Lähinnä kiinnostaa se, onko kaupunki täynnä Raikun lennättämiä kännääjiä, ja jos on, mihin suuntaan heitä kannattaisi lähteä karkuun?
Kerran olen Bergamossa yötä ollut vuosia sitten ja muutaman kerran poikennut muuten vaan. Ainakin noiden kokemusten perusteella erittäin rauhallinen (kuollut?) paikka enkä ainakaan silloin Tallinna-henkiseen turismiin törmännyt. Tosin en tiedä, onko sen jälkeen Ryanair lisännyt dramaattisesti lentojaan sinne.

Ps. Testaa ravintolassa "Polentaa". Paikalliset vaikuttavat olevan varsin ylpeitä omasta versiostaan tai tavastaan valmistaa sitä.
 

Franchi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, ACF Fiorentina
Jatkossa tekeekin mieli ajella sieltä vähän etelämmän suuntaan eli Livornoon ja käydä Firenzessä, joka on minulta jostain syystä jäänyt siihen kahden rannikon väliin vierailematta.
Ristiretki italialaisen kommunismin kehtoon, Livornoon. Kaupunkia täytyy kehua siitä, että sen kokoon nähden paikalliset (ml. nuoriso) käyvät varsin kiitettävästi ulkona, joten jonkinlaista elämääkin siellä on.

Firenze ja varsinkin ne suurimmat nahtavyydet on ihan mahdottomia paikkoja turistiaikana. Tuli viela sellanen mesta ku Cinque Terren mieleen, ehdottomasti nakemisen arvonen.
Cinque Terre on kyllä minunkin mielestäni hieno paikka. Erityisesti kirkas ja kauniinvärinen meri ja jyrkät rinteet, joita laskeutumalla voi löytää vaikka suojaisan ja suht' rauhallisen rannan kylien välistä kesäpäivän viettoon. Niille, joilla on allergia äänekästä jenkkiaksenttia kohtaan, suosittelisin kyllä rauhoittavia. Vähän sama homma kuin Firenzessä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kiitos vinkeistä. Matkamme tulee ajankohtaiseksi vasta ensi kauden aikana, mutta kovasti tässä kartoitetaan vaihtoehtoja. Varmaa ei ole kuin se, että lentämällä mennään jonnekin, ja sitten paikanpäällä liikutaan autolla, julkisilla tai kävellen, riippuen hiukan kohteista. Lentoreilikin on ollut mukana suunnitelmissa. Kesällä ei ehdi kuin korkeintaan läntiselle Uudellemaalle, tuskin sinnekään.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Hostel-leffa vääristää nyt niin maan perkeleesti. Eihän sitä ole edes kuvattu Bratislavassa.

No ei. Se filmattiin Tshekissä. Kaikki kaupunkikohtaukset ulkoa otettuna joita leffassa näytettiin, tapahtuivat Český Krumlovissa. Loput sitten Barrandovin filmistudioilla Prahassa.
Todellisuudessa Bratislava on viehättävä kaupunki. Sympaattinen ja rauhallinen pääkaupungiksi. Itse pidin. Sopii Keski-Euroopan kiertueen välietapiksi. Tonavaa pitkin pääsee sitten parissa tunnissa Wieniin kohtuuhinnalla.

Kyllä. Bratislava on yksi ainoista EU:n pääkaupungeista, johon sopii nuo määreet.

Lisäyksenä: pikkukaupunki, jossa ei oikestaan tapahdu mitään. Jos haluat matkapäiväkirjaasi merkinnän Bratislavasta jostain kumman syystä, niin pysähdy siellä. Muussa tapauksessa jätä se väliin, ehdottomasti.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Katsoin tuossa juuri elokuvan Hostel, jonka perusteella Slovakia olisi varmasti kiva paikka lomailla. Kellään vastaavia kokemuksia Bratislavasta?
Juu, Eurotrip-leffan mukaan Bratislavassa kannattaa vierailla kesällä, koska talvisin siellä on hieman masentavaa ja kuumin discohitti siellä on "Scotty Doesn`t Know".

No, olen minä ollut siellä muutenkin kuin DVD:n välityksellä. Minusta Bratislava oli ihan viehättävä itäeurooppalainen kaupunki. Rento fiilis ja nätti Vanha Kaupunki. Ei siellä nyt yhtä tai kahta yötä kauempaa kannata viihtyä. Mielummin siellä viettää aikaansa kuin pikkusievässä Wienissä, jonka minä koin tappavan tylsäksi. Siksi suosittelisinkin hilpaisemaan Tonavaa toiseen suuntaan vaikka Budapestiin.

Eihän se mikään Praha ole - niin hyvässä kuin pahassa. Brittijuntteja ihan pirun paljon vähemmän ja olut on yhtä hyvää.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Pari kesäää sitten sama setti, tosin kymmenen päivää. Neljä oltiin Lissabonissa, kuusi päivää autolla rannikkoa pitkin pohjoiseen. Pidettiin tukikohtaa Ericeira -nimisessä pienessä kylässä.

Suosittelen suunnaksi pohjoista, sieltä löytyy monenlaisia pieniä kauniita kyliä meren rannalta, ilman suurempaa turistiryysistä.
Suunnitelmat selkiytyvät pikku hiljaa, kun matka lähestyy. Neljän päivän autonvuokraus varattu ja ideana lähteä Lissabonista itään Evoran suuntaan. Sieltä sitten pohjoiseen Guardaan ja vuoristoon. Siitä jatketaan joko edelleen pohjoiseen tai sitten länteen/luoteeseen. Joka tapauksessa tarkoitus olisi mennä Bragaan ja Guimaraesiin sekä Portoon, jotka kaikki aika lähekkäin. Siitä etelään biitsille ja vielä Coimbra & Obidos takaisin Lissaboniin päin ajellessa.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Tohtisiko sitä lähteä yksin käymään Budapestissä? Ikinä en ole yksin matkustanut. Vaan nyt kävi niin, ettei mahdollinen matkakumppanini päässytkään lähtemään reissuun, enkä muuta matkaseuraa ole tavoittanut, niin yksin pitäisi lähteä, jos lähden. Vai onko kukaan jatkislainen lähdössä nyt perjantaina Budapestiin? Vois harkita matkaseurueeseen liittymistä.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tohtisiko sitä lähteä yksin käymään Budapestissä? Ikinä en ole yksin matkustanut.

Yksin matkustaminen on paras mahdollinen vaihtoehto. Ei tule kinaa siitä mihin mennään, näkee paljon enemmän kun yksin ollessa ei viitsi nyhjätä hotellihuoneessa tai yhdessä ainoassa baarissa ja kaiken aikaa tapaa paljon helpommin uusia tuttavuuksia. Nyt ei muuta kuin yksin baanalle; se on paras kokoonpano matkustamiseen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pahimmassa (eli parhaassa) tapauksessa tästä vuodesta tulee oikea reissuvuosi. Toistaiseksi olen ehtinyt käymään vasta Liverpoolissa lomalla helmikuussa ja Münchenissä työmatkalla maaliskuussa, mutta...

Kesällä on tiedossa parin viikon reissu kaveriporukalla. Ensin Ryan Airilla Irlantiin, jossa viikko Dublin - Galway - Dublin -akselilla. Sitten sieltä lento Barcelonaan. Viikon verran pitäisi Etelä-Eurooppaa tallustella. Barcelonan lisäksi käynti Andorrassa ja Marseillessa. Marseillesin edustalla pääsemme säiden salliessa tekemään purjehduksen kaverin äidin ja tämän miehen purjeveneellä. Cool.

Myöhemmin kesällä on tiedossa pitkä viikonloppu Euroopan top-3 -kaupunkeihin lukeutuvassa Vilnassa. Ja alkusyksystä pääsen - jos oikein hyvin käy - firman piikkiin viikon koulutustapahtumaan Washington DC:hen. Tänään keskustelin asiasta projektipäällikön kanssa ja hän oli matkani suhteen hyvinkin myötämielinen, mutta sanoi aikataulun olevan vähän tiukka, joten asiaa vielä harkitaan.

Ja sitten pahimmassa tapauksessa saattaa olla ainakin kaksi reissua Müncheniin loppuvuoden aikana... mikäs siinä, mukava kaupunkihan se on.

Ja alustavaa puhetta on ollut, että ensi keväänä parin kaverin kanssa yhdistetylle talvi- + pääsiäislomalle Japaniin... katsotaan nyt...
 

jkm

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata ja Pool
Yksin matkustaminen on paras mahdollinen vaihtoehto.
Tämä tulee testattua ihan käytännössä noin kuukauden kuluttua, kun lähden viikon reissulle Pohjois-Saksaan. Ensimmäinen ulkomaanmatka ihan yssikseen, mutta eipä tuota ole sen kummemmin tullut murehdittua.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Ensimmäinen ulkomaanmatka ihan yssikseen, mutta eipä tuota ole sen kummemmin tullut murehdittua.

Jännäksi asian kohdallani tekee se, että liput on henkilökuntalippuja ja koneeseen pääsee vain jos on tilaa. Jos tilaa ei ole aiotulla lennolla, niin en osaa listautua itse seuraavalle lennolle. (Vaimo aina hoitanut nämä asiat.) Ja punkkaakaan en viitsisi etukäteen varata, syynä edellämainittu mahdollinen koneeseen mahtumattomuus.
 

LätkäFaija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs
Andorra

...käynti Andorrassa...

Andorrassa tuli poikettua 3 päivän ajan tuossa vapun tienoilla. Voin suositella, jos yhtään ulkoilma-aktiviteetit kiinnostavat. Alueella on monipuoliset patikointireitit, ja tietysti laskettelukeskuksia jos talvella menee. Komeita maisemia jne. Itse matka Andorraan on jo kokemus, ainakin jos omalla autolla on likenteessä. Sinänsä itse kaupungissa ei ole mielestäni juuri mitään nähtävää.

Aika erikoinen paikka tuo minivaltio. Sijaitsee about 1400 metrissä, kaikki asutus on kapean laakson pohjalla, ja jyrkät vuorenrinteet kohoavat joka puolella ylöspäin. Käytännössä kaikki maan kylät ovat kasvaneet yhdeksi taajamaksi.

Andorra on veroparatiisi, jossa ei käsittääkseni ole ollenkaan arvonlisäveroa. Halpaa siis on, varsinkin viina ja tupakki. Muuten esimerkiksi ulkona syöminen ja asuminen ei ole mitään halpaa. Hotelliöiden hinnat monissa paikoissa tippuvat viikolla hostellien tasolle, joten kannattaa miettiä milloin menee jos on valinnanvaraa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Uudessa Matkaopas-lehdessä kerrottiin, että Ryanair aikoo avata reitit Dublinista, Lontoosta ja Frankfurtista kuuteen kohteeseen Yhdysvalloissa 3-4 vuoden sisällä. Mielenkiintoinen veto, mietityttää vain, kuinka sen tasoisissa koneissa jaksaa kökkiä Atlantin yli.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Budapest

Elikkäs päätiin yllytettynä lähteä yksin ko. kohteeseen. Mutta etukäteen mulla ei paikasta mitään tietoa, mitä siellä tehdä ja missä käydä. Ainoa mitä siitä tiedän on se, että siellä on suht edullista. Eli vinkkejä kaivataan ja nopeasti, lähtö perjantai aamuna (jos koneeseen mahtuu) ja paluu sunnuntai iltana (jos koneeseen mahtuu).
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Mielenkiintoinen veto, mietityttää vain, kuinka sen tasoisissa koneissa jaksaa kökkiä Atlantin yli.
Helposti.

Itse olen lentänyt KLM:n kaksikerroksisilla koneella Singaporeen tilassa, joka vastasi Ford KA:n takapenkkiä. Siihen tilaan verrattuna Ryanair vastaa British Airwayn businessluokkaa.
 

lunar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid
Joutuu varmaan pikaisesti heinäkuussa pyörähtämään joko Prahassa tai Milanossa. Toivoisin vinkkejä hyvistä nähtävyyksistä, jotka oletusarvoisesti tarjoavat nähtävää kummallekin sukupuolelle? Myös hyviä ja kohtuuhintaisia ruokapaikkoja saa suositella.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eli vinkkejä kaivataan

Käy nyt ainakin se kommunistipatsasmuseo, se on jossain kaupungin ulkopuolella, mutta ei sen kauempana ja sinne on myös kulkuyhteydet. Kerro sitten millaista siellä oli, koska olen itsekin menossa sinne syyskuussa. Niin, ja yksin.

Tuohon yksinmatkustamiseen on kai jo riittävästi sanottukin, itse olen siinä erittäin kokenut ja sen erittäin hyväksi havainnut.

Kompataan vain sitä, että sehän riippuu täysin matkan luonteesta ja mitä siltä odottaa. Porukalla homma helposti juurikin jää siihen baariin tai kahteen, mutta se ei todellakaan ole mikään lähtökohtaisesti huono asia.

Voi ne ravintolaillat joskus vaan tuntua vähän yksinäisiltä. Päivällä on toki niin paljon kaikenlaista, mutta sitten joskus, kun vähän hengähtää, niin seura ei ehkä olisikaan pahitteeksi.

Joka asiassa on hyviä ja huonoja puolia ja tosiaan yksin ollessa tutustuu niin helposti kaikenlaisiin kanssamatkailijoihin.

Hotelliin ei kannata mennä, ellei sitten haluakin pysyä yksin. Yksi S-kirjain lisää ja johan on meininki erilaista.
 

LätkäFaija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs
Uudessa Matkaopas-lehdessä kerrottiin, että Ryanair aikoo avata reitit Dublinista, Lontoosta ja Frankfurtista kuuteen kohteeseen Yhdysvalloissa 3-4 vuoden sisällä. Mielenkiintoinen veto, mietityttää vain, kuinka sen tasoisissa koneissa jaksaa kökkiä Atlantin yli.
Irlannissa Ryanairilla töissä oleva tuttu puheli, että koneisiin tulee 2 puolta. "Halpa puoli" on samanlainen kutakuinkin kuin muissa Ryanin koneissa, eli ahdasta on, ja safkaa ja juomaa saa vain tökeröllä ylhinnalla. Kalliimmalla puolella on sitten kuulemma Business-luokan meininki, eli löytyy suihkut, reilummat matkustustilat ym ym.

Niin, en tiedä kuinka paljon noilla tulee olemaan sitten hintaeroa.

Ja lentäähän Irlannista nyt jo Air Lingus ainakin Isoon Omenaan muistaakseni halvimmillaan noin 150 eurolla, ja Suomestakin saa usein tarjouksia halvalla samaan paikkaan. Joten luulisi että tuskin Ryanair ainakaan merkittävästi halvempi tulee olemaan.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tämmöistä olin juuri ajatellut. Vaan pitääköhän semmoinen varata etukäteen?

Jollet mene suurimpaan turistiaikaan (=heinäkuun loppu-elokuu) tai jonkun suurtapahtuman aikaan, ei tarvitse. Aika nopealla majoitussaittisurffauksella selvität asian.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ja lentäähän Irlannista nyt jo Air Lingus ainakin Isoon Omenaan muistaakseni halvimmillaan noin 150 eurolla, ja Suomestakin saa usein tarjouksia halvalla samaan paikkaan. Joten luulisi että tuskin Ryanair ainakaan merkittävästi halvempi tulee olemaan.
Uutisessa mainittiin, että "yhdensuuntaiset liput tulevat halvimmillaan maksamaan noin 10 euroa". Tuohon verot päälle, ja meno-paluu on 120-200 euroa, tosin mulla ei ole mitään käsitystä verojen muodostumisperiaatteesta. Noin kympin veroton hinta on Euroopassa tarkoittanut ~60 euron kokonaishintaa. Luulisi hintatason olevan oikeasti kilpailukykyinen, jotta jengi on valmis tinkimään matkustusoloista. Muutaman kympin säästöillä sitä tuskin tapahtuu.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Andorrassa tuli poikettua 3 päivän ajan tuossa vapun tienoilla. Voin suositella, jos yhtään ulkoilma-aktiviteetit kiinnostavat. Alueella on monipuoliset patikointireitit, ja tietysti laskettelukeskuksia jos talvella menee. Komeita maisemia jne. Itse matka Andorraan on jo kokemus, ainakin jos omalla autolla on likenteessä. Sinänsä itse kaupungissa ei ole mielestäni juuri mitään nähtävää.

Jeps, lähinnä maisemien ja kokemuksien perässä tuonne mennään, mutta patikoimaan ei kyllä tällä reissulla oikein ehdi, joten maisemabongaus jää bussimatkan ajalle. Kyseessä on ihan puhtaasti puolipäiväretki Barcelonasta käsin, eli aamulla bussilla Andorraan ja illaksi takaisin. Olikohan jotain 4-5h, mitä siellä itse pääkaupunki Andorra La Vellassa tulee oleiltua.

Ja halpaa viinaa kaiketi käydään ostamassa. Andorrahan ei ole EU-maa, joten isoja määriä sitä ei kyllä saa raahattua.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Elikkäs päätiin yllytettynä lähteä yksin ko. kohteeseen. Mutta etukäteen mulla ei paikasta mitään tietoa, mitä siellä tehdä ja missä käydä. Ainoa mitä siitä tiedän on se, että siellä on suht edullista. Eli vinkkejä kaivataan ja nopeasti, lähtö perjantai aamuna (jos koneeseen mahtuu) ja paluu sunnuntai iltana (jos koneeseen mahtuu).

Budapestin eläintarhaa ja Seczhenyin (tms.) kylpylää siinä aivan tarhan kupeessa voin suositella. Kylpylässä maksoi muistaakseni 4h vuoro 8€, mutta jos ei ihan koko aikaa oleillut, osan rahoista sai vieläpä takaisin. Upeat ulkoilma-altaat antiikkisine koristeineen... mahtava fiilis kun oli vielä 30 asteen hellepäivä takana ja ilta alkoi pimentyä. Paikka on ikään kuin iso stadion.

Pari kuvaa:

http://thermalbath-budapest.heliospanzio.hu/en/images/szechenyi1.jpg
http://www.voyages-photos.fr/images/budapest/04budapest.jpg

Viinibaarit ovat varsin edullisia, ravintolassa sai (ainakin syksyllä 2005) usein 0.7l punaviinipullon (Egri Bikaver) noin viidellä eurolla. Unkarilainen Dreher ei ole mitenkään erikoinen olut, viinit ovat melkeinpä parempia.

Budapestin linnavuori on upea, samoin Tonavan rannan ympäristö. Kiva kaupunki kokonaisuudessaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös