Olleri kirjoitti:
Matkakohde on Hawaji, tarkemmin Oahun saari. Torstaina lähetään vaimon kanssa ja paikanpäällä ollaan pari viikkoa. Odotukset on kovat, saa nähä joutuuko pettymään. Miinuksena nyt jo voi sanoa sen, että matkustusaika on 24h.
Ei hullumpi paikka ja vielä pariksi viikoksi. No tuollaisen lentomatkan takia ei muutamaksi päiväksi kannata lähteäkään. Me rakensimme matkamme siten, että suoraan Suomesta Oahulle, mutta takaisin Kalifornian kautta. Paluulento oli huomattavasti helpompi näin. Itse pörräsin Oahulla 2004 syksyllä 9 päivää ja hieno mestahan se on.
Honolulu on suurkaupunki, joten sieltä ei kauheasti eksotiikkaa irtoa. Tokia Pearl Harbour kannattaa katsastaa Honolulun "keskustasta" (kannattaa mennä ajoissa jonoon, paikalla on kuulemma aina miljoona patrioottista jenkkieläkeläistä). Oli kyllä omalla tavallaan koskettava mesta.
Meillä oli hotelli aivan Waikiki beachin päässä, parvekkeelta oli komeat näköalat Diamond Headille. Itse Waikiki oli paljon pienenpi mitä kuvittelin ja suhteellisen rauhallinen. Surffareita on tietysti paljon ja he ovat varhaisesta aamusta auringonlaskuun vesillä. Diamond Headillekin toki kannattaa kiivetä, sieltä on komeat maisemat ympäristöön.
Mutta auto alle ja toiselle puolelle saarta. Sieltä löytyy rauhallisia rantoja, pieniä kaupunkeja ja komeita aaltoja. Himosurffarit suosivat saaren pohjoisrantaa ja siellä olikin tienvierustat täynnä pysäköityjä autoja.
Kannattaa testata myös Hawaiilainen ilta, vaikka se kovin kaupalliselta kuullostaakin. Itse olin positiivisesti yllättynyt sekä ohjelmasta että tarjonnasta. Ruoka oli hyvää ja juomaa oli riittävästi (Itselle on jäänyt elävästi mieleen Angelon Mai Tait. Ei tainnut setä mittaa käyttää. Itse herra Angelo mainosti omia Mai Taitaan vaatimattomasti saaren parhaiksi) .Hotellista buukattiin "retki" ja bussi tuli hakemaan. Itse juhla oli tietenkin komealla paikalla rannalla.
Mutta tottakai Hawaiilla täytyy päästä vesille. Rohkeasti surffaamaan tai veneilemään. Vesiltä näkee saaren hienosti ja se on muutenkin hauskaa puuhaa. Satamasta lähtee jos minkälaista venettä turistit kyydissä.
Varaudu siihen, että peruselintarvikkeet ovat kaupoissa aika suolasen hintaisia, koska lähes kaikki lennätetään paikalle. Ravintoloissa oli hinnat kuitenkin normaalilla jenkkitasolla. Honolulun kupeesta löytyi myös muutama isohko outlet-mesta, jos shoppailu kiinnostaa. Silloin muutama vuosi sitten sieltä löytyi hyviä löytöjä halvalla.
Siinä jotain.
StevieY