Mites Barcelona tuossa suhteutuu esim. Madridiin? Onko enemmän hässäkkää?
Mielestäni on. Madridissa on - kuten Scholl tuossa sanoi - vähemmän turisteja.
Itse saavuin eilen illalla Barcelonan reissulta. Kyseessä oli kolmas reissuni tähän kaupunkiin. Muutaman kommentin voisin heittää tässä ketjussa käytyyn keskusteluun:
Minä pidin myös enemmän Madridista - johtuen juuri tuosta Barcelonan turistirysä-meiningistä. Miksi sitten kävin Barcelonassa kolmatta kertaa? Siksi, että nykyään siellä asustelee tuttavia, joita tapaamme käydä moikkaamassa toisinaan.
Barcelonan turistinähtävyydet (Las Ramblas, Sagrada Familia, Montjuic tms.) kannattaa toki katsastaa, jos niitä ei ole ennen kokenut. Ja kyllä mekin tällä reissullamme kuljimme kertaalleen Ramblasin läpi. Siellä kannattaa pitää omaisuudestaan huolta, koska taskuvarkaita siellä tosiaan riittää. Ainoa oma kokemukseni näistä osuu erääseen Ramblasin yökerhoon, jossa poikamiesaikana tuli bailattua kertaalleen kavereiden kanssa. Siellä eräs siirtolaisperäinen tyttö ilmeisesti ajatteli juhlatunnelmissa olevan turistin olevan helppo uhri. Onneksi olin itse oppinut suhtautumaan varauksella seuraan tuppautuviin naisiin, joten osasin olla valppaana. Pian tytön kädet olivatkin tanssilattialla siirtyneet meikäläisen housujen etumukseen - ja nimenomaan taskussa olleisiin puhelimiin ja lompakkoon. Pikainen torjuntaliike, ja omaisuus oli pelastettu. Sittemmin kun olen reissuni tehnyt avovaimon kanssa, vastaavia yrityksiä ei ole ollut. Ehkä boheemin ulkonäköni antaa minusta todellisuutta köyhemmän vaikutelman, ja siksi olen saanut olla rauhassa. Mene ja tiedä. Varoa kannattaa silti.
Barcelonan merimuseossa on tällä hetkellä menossa mielestäni varsin hyvä Titanic-näyttely. Me kävimme katsastamassa sen, vaikkei se kaupunkiin itsessään liittykään. Audio-opastuksen sai myös suomen kielellä. Näyttelyssä taisi mennä noin tunti aikaa.
Tällä reissulla uusia kivoja kokemuksia Barcelonasta olivat upea Gaudin suunnittelema puistoalue Parc Güell sekä boheemi kaupunginosa Grácia. Molemmista pidin kovasti. Parc Güell on ilmainen, ja sieltä on upeat näkymät Barcelonaan ja merelle. Grácian kaduilla liikkui vähemmän bilettäviä turistilaumoja, mistä johtuen baareissa oli huomattavasti kivempi tunnelma. Sisäänheittäjiä ei näy, eikä hinnoissa ole turistin kusetus -lisää. Tapas-paikassa meinasi tulla ähky kun otimme nelihenkiselle seurueelle yhteensä yhdeksän eri lajin illallisen... me kun olimme jotenkin odottaneet pieniä "perus-tapaksia". Näiden koko yllätti jopa seurueemme natiivi-espanjattaren. Grácian kaduilla voi olla hyötyä espanjan kielen osaamisesta, mutta elekielelläkin pärjännee.
Espanjalaiset pienpanimo-oluet yllättivät ihan positiivisesti. Näitä löytyi jopa monesta paikasta. "Cerveza artesana" tms. oli tässä yhteydessä usein toimiva maaginen sana. Pelkkää "cervezaa" tilaamalla sai yleensä San Miguelin, Estrellan tai Mozartin, mitkä eivät mitään erityistä herkkua olleet.
Julkinen liikenne toimii hyvin. Kymmenen matkan sarjalippu on hyvä investointi. Sillä mekin liikuimme tuolla.
Käväisimme myös Valenciassa, josta tuntemamme espanjalainen on kotoisin. Tai oikeastaan hän oli Valencian lähellä olevasta pienestä kylästä. Majoituimme hänen isänsä luona. Eksoottinen kokemus majoittua espanjalaiseen kylään. Tosin ehdottomasti positiivinen sellainen. Valencia oli muutenkin miellyttävä kaupunki. Turisteja paljon vähemmän kuin Barcelonassa, ja melkein kaikki kiinnostava oli kompaktisti keskusta-alueella. Tykkäsin kovasti.