Matkakohteenne

  • 2 452 709
  • 14 531
Suosikkijoukkue
JYP, Pittsburgh Penguins, PS Kemi Kings
Joulukuussa taas reissuun ja tällä kertaa arpa osui Meksikoon, tarkemmin Cancun ja siellä Isla Mujeres.
Onko palstalaisilla vinkkejä sinne? Entä kokemuksia viime aikoina Meksikosta.
Kannattaako vaihtaa Eurot siellä pesoiksi vai dollareiksi täällä ja maksaa ostokset dollareilla (jotka ilmeisesti käyvät lähes kaikkialla)?


Amerikkalaisten kanariahan tuo paikka on. Ei ainakaan omaan makuun iskenyt. Sukellus jos innostaa, niin se on suht edullista ja muutama mielenkiintoinen hylkykin on ihan muutaman minuutin venematkan päässä. Shoppailla kannattaa Cancunin puolella ja suosittelen Tulumissa vierailua. Ainoa Maya raunio, joka on meren äärellä. Tulumissa onkin sitten parhaat sukelluspaikat koko Keski-Amerikassa. Googlaa cenote tulum. Dollareilla tosiaan pärjää ja pesoja saa automaatista vaikka electronilla. Vaihda vaan dollareita täällä, tulee halvemmaksi. Aika muovista Meksikoahan tuo Cancunin alue on, mutta toivottavasti saatta jotain irti. Hyvää reissua!
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Lähiaikoina pitäisi viettää viikonloppu Valenciassa. Kaupungin nähtävyyksistä tunnetuin taitaa olla Ciutat de les Arts i les Ciències, eli yhdistetty tiede- ja taidemuseo tms., josta löytyy suuri elokuvanäyttämö (en puhu elokuvateatterista, koska tuo taitaa olla jotain vähän "specialimpaa"), tiedemuseo sekä merieläintarha (sis. kaloja, nisäkkäitä ja lintuja).

Lisäksi tuolta löytyy ainakin varsin tyylikäs historiallinen keskusta monine kirkkoineen ja muine historiallisine rakennuksineen.

Noi me tsekattiin, hyvin menee päivä. Kävelee siitä Ciutatilta sitä puistoa pitkin vanhaa keskustaa, niin hyvin menee aika. Ostettiin pussikaljaa ja käveltiin aina vähän matkaa ja hetkeksi alas. Äijäporukalla, lämmin päivä, niin mikäs siinä ollessa.


Menkää tänne: Update Your Browser | Facebook
Ehdottomasti.
Erinomaista naposteluruokaa, eikä hinta ollut edes paha. Ei ole listaa, katsoo mitä muut syövät ja tilaa siitä sitten. Kaipa se kaveri osaa kertoa mitä siellä on. Hyllyiltä saa ostettua punkkua tai väkeviä, jos niikseen tulee.

Me ostettiin punkkua pari pulloa, leipää, kinkkua, juustoa, oliiveita, anjoviksia ja jotain muuta. Pari tuntia meni siivillä. Jauhettiin paskaa, kateltiin paikallisten menoa ja syötiin. Avot. Mutta mene ajoissa, paikalliset valtaa sen illansuussa.

Mun FB-kuvissa lienee lisää jotain Valenciasta. Baari, missä sai pöydässä itse laskettua kaljaa ja juoda litrahinnalla, oli veikeä muttei varmaan teidän reissun pääosa...
 

lebak

Jäsen
Syksyllä olisi tarkoitus tehdä kaveriporukan kanssa lyhyt Bundes-/DEL-Liiga matka Bremen-Wolfsburg-Hampuri. Hampurin ja Reberbahnin eläneet saavat suositella illanvietto paikkoja, johon muutama äijä hyvin sulautuu! Tarkoitus on nauttia urheilusta, tunnelmasta, ruuasta ja ehkä myös hieman juomasta! :)

Muutama viikko Saksan reissuun ja uutta odotettavaa on taas!
Helmikuussa laitetaan nokka kohti Saigonia, Vietnamia. Siellä muutama päivä ja sisämaan lennolla Nha Trangin lomakohteeseen, jossa reilu viikko aikaa. Malesiassa tuli pistäydyttyä viime talvena ja eniten sydäntä lämmitti mahtavat ruuat. Onko kellään kokemuksia Vietnamin vastaavista? Poikkeaako edes hirveästi? Jos joku on Nha Trangilla joskus käynyt niin saa suositella paikkoja, joissa käydä/kokea/tehdä! Kannattaako kulkupeliä vuokrata viikoksi,päiväksi vai ei lainkaan?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Amerikkalaisten kanariahan tuo paikka on. Ei ainakaan omaan makuun iskenyt. Sukellus jos innostaa, niin se on suht edullista ja muutama mielenkiintoinen hylkykin on ihan muutaman minuutin venematkan päässä. Shoppailla kannattaa Cancunin puolella ja suosittelen Tulumissa vierailua. Ainoa Maya raunio, joka on meren äärellä. Tulumissa onkin sitten parhaat sukelluspaikat koko Keski-Amerikassa. Googlaa cenote tulum. Dollareilla tosiaan pärjää ja pesoja saa automaatista vaikka electronilla. Vaihda vaan dollareita täällä, tulee halvemmaksi. Aika muovista Meksikoahan tuo Cancunin alue on, mutta toivottavasti saatta jotain irti. Hyvää reissua!

Kiitti. Näin olin vähän ajatellutkin. Vuosia reissattu rinkan kanssa ympäri Aasiaa joten nyt tuli tarve, aivot narikkaan lomalle uusissa ympyröissä.
Tulum täytyy laittaa listalle.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Barcelona

Vaimon kanssa olis jossakin vaiheessa kautta tarkoitus jossakin Euroopan kaupungissa poiketa ja tuonne vaimo hinkuu. Lontoo oli alkup.suunnitelmana mutta naisen mieli on vaihtuvainen ja nyt on alkanut jankkaamaan että haluaa jonnekin missä on varmasti lämpimämpää kuin Suomessa ja Lontooseen meno on kuulemma aivan arpapeliä säiden suhteen.

Mulla yhtenä kriteerinä kohteelle on laadukas fudismatsi ja onnistuisihan se Barcelonassakin. Tarjolla on Barcan lisäksi myös Espanyolia, joka itse asiassa kiinnostais mua jopa enemmän. Onko kokemuksia Barcan/Espanyolin matseista? Lipunhankinta, meininki peleissä, hinnat jne.

Sekä toki itse Barcelonasta. On kuulemma taskuvarkaiden paratiisin maineessa, mutta eikös niitä varkaita ole kaikkialla ja iskevät jos ei ole varovainen?
 

Viivelähtö

Jäsen
Suosikkijoukkue
FC Dynamo
Mulla yhtenä kriteerinä kohteelle on laadukas fudismatsi ja onnistuisihan se Barcelonassakin. Tarjolla on Barcan lisäksi myös Espanyolia, joka itse asiassa kiinnostais mua jopa enemmän. Onko kokemuksia Barcan/Espanyolin matseista? Lipunhankinta, meininki peleissä, hinnat jne.


Olin muistaakseni 2009 Espanyol- Atl. Madrid pelin katsomassa. Espanyolhan pelaa vuoden -92 olympiastadionilla, minkä ympäristö muutenkin oli jo ihan näyttävän näköinen. Stadionille mahtuu käsitykseni mukaan 50-60 000 katsojaa ja tuossa pelissä oli varmaankin noin 30 000. Liput sai lippuluukulta ennen peliä, ja maksoi kaarteeseen muistaakseni 20-30e.

Ennen peliä ulkopuolella oli hieno tunnelma, paikalliset istuskelivat nurmikolla, joivat ja lauloivat kannatuslauluja. Itse pelissä oli myös ihan ok tunnelma, suuri stadion ja vähäinen yleisömäärä kapasiteettiin nähden tätä vähän verotti. Mutta pelin loppupuolella tunteet kuohahtivat espajaistyyppisesti ja meteli oli aika upea ja punaisia korttejakin taidettiin muutama jakaa. Jos ei Barcan peliä ole tarjolla niin kyllä Espanyolinkin peli pahimman futiskuumeen laskee.
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Onko kokemuksia Barcan/Espanyolin matseista? Lipunhankinta, meininki peleissä, hinnat jne.
Espanyolin pelissä tuli käytyä keväällä 2010. Ihan perusmeininkiä, ei mielestäni mitään kovin erikoista. Ylipäätään jossain Saksassa tunnelma on peleissä kokemukseni mukaan selvästi parempi kuin Espanjassa. Mutta tietysti kannattaahan noissa otteluissa käydä, jos kaupungissa on.

Barcelonan peruspeleihin näyttää saavan lippuja edullisimmillaan noin 20 eurolla, ja Espanyolilla hinnat lähtevät 40 eurosta. Lippuja voi ostaa ennakkoon vaikkapa täältä. Tai sitten vain paikan päältä luukulta, kuten itsekin tein. Harvoinpa nuo aivan loppuunmyytyjä taitavat olla. Missään nimessä ei ainakaan pidä maksaa satasia joillekin netin turistienkusetusfirmoille.

Sekä toki itse Barcelonasta. On kuulemma taskuvarkaiden paratiisin maineessa, mutta eikös niitä varkaita ole kaikkialla ja iskevät jos ei ole varovainen?
Ainakin oman kokemukseni perusteella tämä ei väite ei ole aivan vailla pohjaa. Barcelona on nimittäin ainoa kaupunki, jossa taskuvaras on yrittänyt viedä lompakkoni (ei onnistunut), vaikka sentään yli 40 eri maassa on jo tullut matkustettua. Eli kyllä tuolla suhteellisen varuillaan kannattaa tosiaan olla.

Espanyolhan pelaa vuoden -92 olympiastadionilla, minkä ympäristö muutenkin oli jo ihan näyttävän näköinen. Stadionille mahtuu käsitykseni mukaan 50-60 000 katsojaa.
Eipä ole tuolla pelannut enää vuoden 2009 jälkeen. Uusi stadion on pienempi ja sijaitsee varsinaisen Barcelonan kaupungin ulkopuolella. Matka tuonne oli Barcelonan keskustasta julkisilla liikkuen ajallisesti yllättävän pitkä, toista tuntia siihen taisi mennä.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kauanko pitää varata aikaa, jos joutuu jatkolennolle vaihtamaan Parisissa CDG:ltä Orlylle? Riittääkö 4,5 h?
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Eipä ole tuolla pelannut enää vuoden 2009 jälkeen. Uusi stadion on pienempi ja sijaitsee varsinaisen Barcelonan kaupungin ulkopuolella. Matka tuonne oli Barcelonan keskustasta julkisilla liikkuen ajallisesti yllättävän pitkä, toista tuntia siihen taisi mennä.

Pääseekö tuonne kuitenkin vaivattomasti, esim. yhdellä metrolinjalla?
Ei 15 km kuulosta pitkältä matkalta. Onhan esim. Lontoossa matka keskustasta West Hamin matsiin tai Berliinissä Unionin matsiin samaa luokkaa, ehkä pidempikin.

Miten julkinen liikenne Barcelonassa muuten toimii? Kanstiiko siellä hankkia joku useamman päivän lippu vai pelata kertalipuilla? Hintataso lienee ihan kohdillaan.
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Pääseekö tuonne kuitenkin vaivattomasti, esim. yhdellä metrolinjalla?
Mä menin muistaakseni tuonne jollain yhdistelmällä metro + ratikka ja takaisin sitten lähijuna + metro. Lisäksi molempiin suuntiin joutui kävelemäänkin jonkin verran, kun pysäkit eivät aivan stadikan vieressä olleet. Kulkemisen helppous tai vaikeus varmaan riippuu aika paljon siitäkin, missä päin kaupunkia majoittuu. Tässä linkki Barcelonan metro/paikallisjunakarttaan. Espanyolin stadikkaa lähinnä oleva ja tuohon merkitty pysäkki on Cornellà Riera.

Tuon saman linkin takaa löytyy myös tietoja julkisen liikenteen hinnoittelusta. Itselläni oli muistaakseni käytössä 10 matkan kortti, mikä oli ihan toimiva ratkaisu, kun päivittäin ei montaa matkaa tarvinnut tehdä.
 

Fordél

Jäsen
Yksi suomalainen nomadi totesi Eve Mantun (YLE Puhe) haastattelussa hyvin koskien omaa matkusteluaan. Hän ei enää tutustu kohteeseen matkakirjallisuuden ym. kautta vaan menee kohteeseen hyvin vähillä tiedoilla. Näin ei synny mitään ennakkokäsityksiä ja -odotuksia uudesta kohteesta. Ja kun niitä ei ole niin tulee vähemmän pettymyksiä. Jokaiseen kohteen voi ottaa sellaisena kuin sen siinä hetkessä kokee. Mun mielestä aika hyvä periaate ja sitä voisi itekin soveltaa vaikka toki kaikkien kohteiden kohdalla se ei ole enää mahdollista. Esimerkiksi jonkun Pariisin kohdalla on ilman kohteeseen tutustumistakin tullut jo selvät odotukset millainen Pariisin tulee olla.
 

scholl

Jäsen
Sekä toki itse Barcelonasta. On kuulemma taskuvarkaiden paratiisin maineessa, mutta eikös niitä varkaita ole kaikkialla ja iskevät jos ei ole varovainen?

mut on ryöstetty BCN:ssä kolme kertaa. Ei koskaan perinteisiä taskuvarkaita, jotka ruuhkassa ottavat huomaamatta lompakon, vaan aina jotain muuta häsää järjestetty. Kerran mm. äijä näytti poliisin virkamerkkiä ja sanoi, että tarkastaa, ettei meillä ole huumeita. Silmänkääntötempulla sai molemmilta seteleitä vietyä lompakosta niin ettei huomattukaan. Kerran tuli taas jotkut marokkolaiset potkimaan mua reiteen. Toinen kundi sanoi Ronaldinho jne. ja potki tollee. Muka jotain Ronaldinho-kikkaa tuo. No katsoin mihin hän potki niin samalla jätkä nappasi lompakkoni toisesta etutaskusta. Sen kaveri torppasi puolestaan minut kun lähdin sen ekan perään, jolloin silmälasini menivät paskaksi. Pääsin silti hyvin perään, mutta sokkeloisilla kaduilla minut eksytettiin. Myöhemmin joku jannu tuli sanomaan, että tietää tekijät ja jos maksan 1500e niin hän pystyy huolehtimaan siitä, että tekijä tapetaan. Kerran olympiasataman Pizza Hutin edessä tehtiin kanssa sellainen huijaus, jossa kaikki mukana olleet setelit vietiin. Onneksi oli rantapäivä, jolloin rahaa oli vain vähän mukana.

Kannattaa olla kyllä todella tarkkana. Aina jos joku lähestyy niin pitää olla valppaana. itse olen yrittänyt olla valppaana, mutta silti tosiaan 3krt ryöstetty. Sen lisäksi läheltä piti tilanteita on ollut todella usein. Kerran mm. romanihuorat piirittivät minut. Ne oli jotain 16 vuotiaita. Yks rupes selittämään, että blow job 20 euroa. Laitoin välittömästi kädet taskuun, ettei lompakko lähde. Sitten se kävi takaapäin farkkujen läpi sladdiin kiinni ja sen ilmeisesti sen siskot väijyivät mun edessä ja selittivät samaa. Sitten siihen tuli ilmeisesti niiden mutsi, joka sanoi: do you want group sex. Heilautin sen tyypin siitä veke, joka oli kiinni mussa ja pääsin mestasta pois. Olen ihan varma, että jos käsi ei olisi ollut taskussa, joku niistä olisi vienyt lompakon, silloin kun se yksi kävi takaapäin kii.

Siellä tulee myös hauskoja tilanteita, jos huutaa niille nilkeille suoraan, jotka tulevat jotain mussuttamaan. Niin tulee muissakin maissa. Viimeksi Rivieralla joku pummi alkoi mussuttamaan, että kohtelen häntä epäkunnioittavasti. Se on vain niin, että olen huomannut, että huomattavasti tehokkaampaa on vittuilla heti suoraan päin näköä kuin tulla ensiksi huijatuksi tai ryöstetyksi.
 

scholl

Jäsen
Pääseekö tuonne kuitenkin vaivattomasti, esim. yhdellä metrolinjalla?

Miten julkinen liikenne Barcelonassa muuten toimii? Kanstiiko siellä hankkia joku useamman päivän lippu vai pelata kertalipuilla? Hintataso lienee ihan kohdillaan.

10 matkan lippu on hyvä. Se ei maksa paljon ja ei tarvi joka metromatkaa maksaa erikseen. Metrohan on tuolla nykyaikainen ja ilmastoitu. Ite otan aina El Corte Inglés tavaratalon kartan, koska siihen on hyvin merkattu kaikki metroasemat.

Tosin voi olla, että tolle stadikalle kantsii mennä paikallisjunalla. Voi mennä kätevämmin Pl. Espanyalta. Niissä on se erilainen merkki kuin Metroissa, eikä ne pysähdy tyyliin sekunnin välein. Oon mennyt mm. L'Hospitalet de Llobregatiin sellaisella, kun halusin päästä DHL:n toimistoon, jotta saisin lähetetyksi jotain Ruotsiin sieltä.

Paikan päällä noi tollaiset asiat on kuitenkin helppo selvittää. Ihan kuka tahansa paikallinen voi näyttää kartasta, kuinka kannattaa mennä.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse

Mites Barcelona tuossa suhteutuu esim. Madridiin? Onko enemmän hässäkkää?
Noista valepoliiseista varoitellaan muuallakin. Esim. Budapestissä niitä on sanottu olevan. Ei törmätty kun itse siellä oltiin, eikä muuhunkaan näpitely tai kusetusyrityksiin. Itse asiassa tähän mennessä ainoa paikka missä mua on yritetty kääntää on ollut Helsinki, ihan suomalaisia pummeja. Sitten on Helsingissä ja Kanarialla ollut noita Afrikasta tulleita laittomia siirtolaisia, jotka on puoliväkisin yrittäneet kaupitella krääsää.
 

scholl

Jäsen
Mites Barcelona tuossa suhteutuu esim. Madridiin? Onko enemmän hässäkkää?

Madridissa on mun mielestä ehkä vähemmän, koska siellä on vähemmän turisteja. Toki romanitaskuvarkaita on sitten joka paikassa, mutta näitä muita huijareita ehkä vähemmän. Liikun aika vähän turistialueilla Barcelonassa ja tykkään itseasiassa eniten olympiasataman lähiseudusta. Käyn siellä rannalla lenkillä, Diagonal Mar kauppakeskuksessa ostoksilla ja baareissa, jos on huono sää päivällä, joten ei mun tartte jossain Ramblasilla pyöriä. Toki Pl. Catalunyan El Corte Inglés ja muutamat muut paikat ovat sellaisia ostos- ja ruokailualueita, mutta nyrkkisääntö on mulla kuitenkin se, että jos elää niinkuin paikalliset ja liikkuu siellä missä paikalliset niin käy vähiten mitään. Ramblas ja sen poikkikadut, Sagrada Familian edessä oleva aukio jne. ovat alueita, joissa eniten käy asioita. Ensinnäkin niissä on paljon porukkaa ja suurin osa turisteja, joten ovat helpoiten höynäytettävissä. Mitä useammin kaupungissa on käynyt niin sitä vähemmän kiinnostaa mikään nähtävyyspuoli, joten siinä mielessä on vähän vähemmän riskejä, mutta aina silti jotain voi käydä. Jos on monta päivää aikaa niin ei viitsi olla koko ajan samassa paikassa, vaan lähtee vähän hengailemaan eri mestoihin ja sitten on helposti taas jossain paikassa, jossa on hampuuseja ja turisteja, mikä yhdistelmä johtaa helposti hankaluuksiin.

Aasialaiset ovat muuten helpoimpia uhreja. Niitä on poliisiasema täynnä, kun käy tekemässä rikosilmoituksen, jotta voisi matkustaa kotimaahan ilman mitään henkkareita ja peruuttamassa kortteja. Jouduin viimeksi tulkiksikin siellä keskellä yötä, kun kytät eivät puhuneet englantia, eivätkä aasialaiset espanjaa.
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Mites Barcelona tuossa suhteutuu esim. Madridiin? Onko enemmän hässäkkää?
Makuasioitahan nämä, mutta näistä kahdesta valitsisin itse kohteeksi ehdottomasti Madridin. Barcelona on taas jäänyt mieleen yhtenä niistä kaupungeista, jonne ei kyllä enää toista kertaa tarvitse vaivautua.

Madrid on kooltaan noin kaksi kertaa Barcelonaa suurempi kaupunki, mutta silti mielestäni paljon leppoisampi, vähemmän ruuhkainen ja turvallisemman tuntuinen. Lisäksi hintataso esim. hotelleissa on huomattavasti Barcelonaa edullisempi. Ja jos/kun et kesäaikaan ole matkustamassa, niin mahdollisen liiallisen kuumuudenkaan ei pitäisi olla ongelma. Ja varmaan joku voisi myös sanoa, että Madrid lienee tavallaan enemmän "aitoa Espanjaa" kuin Kataloniaan kuuluva Barcelona. Esimerkiksi härkätaisteluitahan pääsee tuolla edelleenkin halutessaan seuraamaan, Katalonian alueella taas ei.

Futiksen suhteenkin Madrid hakkaa Barcelonan, ainakin jos ei satu olemaan minkään tietyn joukkueen fani. Itse kaupungista löytyy tällä hetkellä peräti kolme pääsarjajoukkuetta (Real Madrid, Atlético Madrid ja Rayo Vallecano) sekä vielä lisäksi lähistöltä Getafe (sijainti "paikallisella keravalla" noin tunnin metromatkan päässä Madridin keskustasta). Eli tuolla olisi siis lyhyenkin reissun aikana aivan mahdollista nähdä kaksikin peliä.
 

Petro

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Louis Blues
Dubaihin olisi tarkoitus marraskuussa matkata pariksi viikoksi. Onko vinkkejä hotellien ja lentojen suhteen? Suoralento olisi hyvä, mutta kauhean moni lentoyhtiö ei sinne suoraan Suomesta lennä. Budjetti lentoihin ja hotelliin on yhteensä n.3500e.
 

scholl

Jäsen
Makuasioitahan nämä, mutta näistä kahdesta valitsisin itse kohteeksi ehdottomasti Madridin. Barcelona on taas jäänyt mieleen yhtenä niistä kaupungeista, jonne ei kyllä enää toista kertaa tarvitse vaivautua.

niin se riippuu tunteeko itsensä enemmän espanjalaiseksi tai katalonialaiseksi. Itse en hirveästi Espanjasta pidä, mutta sen sijaan pidän Kataloniasta. Ihmiset ovat siellä jotenkin pikkaisen samanlaisia kuin Münchenissä. Siis pidän toki Münchenistä enemmän, mutta katalonialaisetkin ovat aika täsmällisiä, bisnesorientoituneita, eivätkä näytä miltään arabeilta. He ovat tavallaan keski-eurooppalaisia ja siellä tuntee olonsa aika kotoisaksi, jos elää kuten paikalliset. Heillä on myös sellainen jonkinlainen ylpeys ja oma kansallistunne, joka tekee paikasta erityisen. Lisäksi siellä on se meri ja hyvä ilmasto. Joka tapauksessa Münchenin lisäksi sellainen kaupunki, missä Euroopassa voisin asua. Valitettavasti vain kämpät ovat aika kalliita. Kävin katsomassa muutamia jossain vaiheessa ja ne olivat olennaisesti kalliimpia kuin Helsingissä. Alkaen lähes jostain miljoonasta.

Kesä on pahinta aikaa Barcelonassa nykyään. 90 luvulla oli vielä hyvä, kun ei ollut halpalentoja, vaan jengi meni pakettimatkalle jonnekin rannikolle ja pistäytyivät korkeintaan Barcelonassa. 15 vuotta sitten sai kesällä huippuhotelleja todella halvalla juuri kesäaikaan, kun bisnesmatkustajat olivat poissa ja asiakkaita ei ollut niin paljon. Nyt kaupunki on aina täynnä ja liikaa turisteja, liikaa hämärämiehiä sekä hotellihuoneiden hinnat pilvissä. Yksi asia mikä minua ärsyttää on myös se, että ovat alkaneet puhua englantia. Mikään ei ole vastenmielisempää kuin se, että joku puhuu englantia. Matkustan Englantiin, jos haluan puhua englantia, mutta todennäköisesti en halua. Sitä saa puhua tarpeeksi työasioissa. Tavallaan turistit pilaavat kaikki paikat, joissa niitä alkaa yhä enemmän pyörimään ja se on tavallaan pilannut Barcelonan, mutta kun ei liiku siellä, missä on eniten turisteja ja jos menee sesongin ulkopuolella niin viihtyy hyvin.

Futiksessa ei tarvitse koko Iberian niemimaalla mitään muuta kuin Camp Noun.
 

Balrog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Erilliset saarekkeet
Tänään tuli kotiuduttua eksoottiselta ruotsin risteilyltä, aika vähän oli laivalla väkeä, etenkin paluumatkalla, venäläiset miehittivät laivan rulettipöydän ja aasialaiset venttipöydän. Yksi aasialaispoppoo oli laivan käytävällä ikkunan vieressä ja osa istui lattialla, se mikä oli mielenkiintoista että joku porukasta oli ostanut laatikon Beck'siä. Sergelin torilla oli eri maiden keittiöitä esitteleviä ruokatelttoja, vähän samaan tapaan kuin Helsingissä on joskus narinkkatorilla eri maiden ruokatelttoja, Espanjan teltassa myytiin paellaa, Aussiteltassa myytiin puolestaan kameliburgeria ja kengurunlihaa, itse en tosin uskaltautunut ostamaan kengurunlihaa, Burger Kingissä sai totuttuun tapaan hävetä suomalaisturistien sekoiluja..
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Futiksen suhteenkin Madrid hakkaa Barcelonan, ainakin jos ei satu olemaan minkään tietyn joukkueen fani. Itse kaupungista löytyy tällä hetkellä peräti kolme pääsarjajoukkuetta (Real Madrid, Atlético Madrid ja Rayo Vallecano) sekä vielä lisäksi lähistöltä Getafe (sijainti "paikallisella keravalla" noin tunnin metromatkan päässä Madridin keskustasta). Eli tuolla olisi siis lyhyenkin reissun aikana aivan mahdollista nähdä kaksikin peliä.

Kävin muuten tuosta aiemmin laittamastasi linkistä väijymässä ottelulippujen hintoja ja paikkoja. Tosiaan Barcelonankin matsiin saa 40 eurolla paikan mutta jonnekin aivan ylimmille riveille, Espanyolin matsiin saa samalla hinnalla alakatsomoonkin. Madridissa Athleticon matseihin saa 50-60 eurolla lippuja suht.hyville paikoille, Realin matseihin ei lippuja saa käytännössä ollenkaan -paitsi joillekin 200 euron hintaisille VIP-paikoille! Rayon ja Getafen hintoja ei tullut vielä katsottua. Jos puhtaasti futiksen kannalta ajattelisi, niin Atlético on kyllä houkuttelevin. Todella korkea taso (eurooppaliigan mestari), kohtuuhinta ja stadion aivan Madridin keskustassa.
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Realin matseihin ei lippuja saa käytännössä ollenkaan -paitsi joillekin 200 euron hintaisille VIP-paikoille!
Tässä lienee nyt kyse siitä, että normaalit pääsyliput voivat jostain syystä tulla myyntiin vasta lähempänä otteluajankohtaa. Sopiva aika lipun ostoon netistä saattaa olla vain 1-2 viikkoa ennen ottelupäivää. Harvemmin nuokaan matsit aivan loppuunmyytyjä ovat, ja tavallisten pilettien hinnat alkavat noin 40 eurosta. Ja koska Santiago Bernabéun katsomot ovat huomattavan jyrkästi porrastettuja, niin nuo edullisimmatkin paikat ovat ihan siedettäviä.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Tässä lienee nyt kyse siitä, että normaalit pääsyliput voivat jostain syystä tulla myyntiin vasta lähempänä otteluajankohtaa.

Joo, noinhan sen täytyy olla. Atlético taas myy lippuja jo kaikkiin peleihinsä. Mä luulin että ne olis jo siirtyneet pelaamaan jonnekin kauemmas mutta Vicente Calderonilla näköjään yhä ovat.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mites Barcelona tuossa suhteutuu esim. Madridiin? Onko enemmän hässäkkää?

Mielestäni on. Madridissa on - kuten Scholl tuossa sanoi - vähemmän turisteja.

Itse saavuin eilen illalla Barcelonan reissulta. Kyseessä oli kolmas reissuni tähän kaupunkiin. Muutaman kommentin voisin heittää tässä ketjussa käytyyn keskusteluun:

Minä pidin myös enemmän Madridista - johtuen juuri tuosta Barcelonan turistirysä-meiningistä. Miksi sitten kävin Barcelonassa kolmatta kertaa? Siksi, että nykyään siellä asustelee tuttavia, joita tapaamme käydä moikkaamassa toisinaan.

Barcelonan turistinähtävyydet (Las Ramblas, Sagrada Familia, Montjuic tms.) kannattaa toki katsastaa, jos niitä ei ole ennen kokenut. Ja kyllä mekin tällä reissullamme kuljimme kertaalleen Ramblasin läpi. Siellä kannattaa pitää omaisuudestaan huolta, koska taskuvarkaita siellä tosiaan riittää. Ainoa oma kokemukseni näistä osuu erääseen Ramblasin yökerhoon, jossa poikamiesaikana tuli bailattua kertaalleen kavereiden kanssa. Siellä eräs siirtolaisperäinen tyttö ilmeisesti ajatteli juhlatunnelmissa olevan turistin olevan helppo uhri. Onneksi olin itse oppinut suhtautumaan varauksella seuraan tuppautuviin naisiin, joten osasin olla valppaana. Pian tytön kädet olivatkin tanssilattialla siirtyneet meikäläisen housujen etumukseen - ja nimenomaan taskussa olleisiin puhelimiin ja lompakkoon. Pikainen torjuntaliike, ja omaisuus oli pelastettu. Sittemmin kun olen reissuni tehnyt avovaimon kanssa, vastaavia yrityksiä ei ole ollut. Ehkä boheemin ulkonäköni antaa minusta todellisuutta köyhemmän vaikutelman, ja siksi olen saanut olla rauhassa. Mene ja tiedä. Varoa kannattaa silti.

Barcelonan merimuseossa on tällä hetkellä menossa mielestäni varsin hyvä Titanic-näyttely. Me kävimme katsastamassa sen, vaikkei se kaupunkiin itsessään liittykään. Audio-opastuksen sai myös suomen kielellä. Näyttelyssä taisi mennä noin tunti aikaa.

Tällä reissulla uusia kivoja kokemuksia Barcelonasta olivat upea Gaudin suunnittelema puistoalue Parc Güell sekä boheemi kaupunginosa Grácia. Molemmista pidin kovasti. Parc Güell on ilmainen, ja sieltä on upeat näkymät Barcelonaan ja merelle. Grácian kaduilla liikkui vähemmän bilettäviä turistilaumoja, mistä johtuen baareissa oli huomattavasti kivempi tunnelma. Sisäänheittäjiä ei näy, eikä hinnoissa ole turistin kusetus -lisää. Tapas-paikassa meinasi tulla ähky kun otimme nelihenkiselle seurueelle yhteensä yhdeksän eri lajin illallisen... me kun olimme jotenkin odottaneet pieniä "perus-tapaksia". Näiden koko yllätti jopa seurueemme natiivi-espanjattaren. Grácian kaduilla voi olla hyötyä espanjan kielen osaamisesta, mutta elekielelläkin pärjännee.

Espanjalaiset pienpanimo-oluet yllättivät ihan positiivisesti. Näitä löytyi jopa monesta paikasta. "Cerveza artesana" tms. oli tässä yhteydessä usein toimiva maaginen sana. Pelkkää "cervezaa" tilaamalla sai yleensä San Miguelin, Estrellan tai Mozartin, mitkä eivät mitään erityistä herkkua olleet.

Julkinen liikenne toimii hyvin. Kymmenen matkan sarjalippu on hyvä investointi. Sillä mekin liikuimme tuolla.

Käväisimme myös Valenciassa, josta tuntemamme espanjalainen on kotoisin. Tai oikeastaan hän oli Valencian lähellä olevasta pienestä kylästä. Majoituimme hänen isänsä luona. Eksoottinen kokemus majoittua espanjalaiseen kylään. Tosin ehdottomasti positiivinen sellainen. Valencia oli muutenkin miellyttävä kaupunki. Turisteja paljon vähemmän kuin Barcelonassa, ja melkein kaikki kiinnostava oli kompaktisti keskusta-alueella. Tykkäsin kovasti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös