Matkakohteenne

  • 2 445 666
  • 14 516

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Ennakkokäsitykseni Bukarestista on kyllä sen suuntainen, että ainakin vähäsen paskaa ollaan haukkaamassa jos tuonne lähden. Vaan entä sitten?
Niinpä. Korkeintaan muutama päivä elämästä menee "hukkaan" ja siinä sivussa kuluu ehkä vähän rahaa. Pysymällä kotona kaikki olisi tuttua ja turvallista, mutta olisiko sekään sitten yhtään sen parempaa? Siksi kait sitä usein kuitenkin matkustellaan, että saadaan kokemuksia, sekä hyviä että ehkä joskus välillä väistämättä niitä huonompiakin.

Sitä paitsi aina on se mahdollisuus, että sattuisitkin vaikka Bukarestista pitämään. Mielipideasioitahan nämä aina erittäin pitkälti ovat. Itse vain sijoitan Bukarestin lopulta sinne samaan kastiin Podgorican, Skopjen, Marseillen, Barcelonan, Rooman yms. kanssa - kaikki kaupunkeja, joihin ei kiinnosta enää uudestaan matkustaa (syyt toki vaihtelevat). Ainakin kahdesta jälkimmäisestä paikasta moni kuuluu pitäneen, ja makuasioistahan voi kiistellä vaikka loputtomiin.

Maailmalla liikkuessa on kyllä hyvä nähdä muutakin kuin matkailukohteiden kirkkainta eliittiä. Olen törmännyt johonkin kiinnostavaan tai muistelemisen arvoiseen joka ainoassa maassa tai kaupungissa jossa olen vieraillut. Tämän olen koettanut palauttaa reissun päällä mieleen, kun odotukset eivät tunnu täyttyvän ja kaikki muukin on menossa reisille.
Kuten jo yllä totesin, niin Bukarestissa se Ceaucescun palatsi on jo ulkoa nähtynä aika vaikuttava ja vakuuttava mesta. Ei samanlaista tai edes vastaavaa ole missään muualla, sillä kyseessä on ilmeisesti maailman toiseksi suurin rakennus. Uskon, että tämä tulee olemaan sinullekin mieleenpainuva juttu Bukarestista - vaikka et mahdollisesti muuten kaupungista niin pitäisikään.

Viikonloppureissu Bukarestiin ei siis missään nimessä ole turha tai huono idea. Hyvää matkaa!
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Bukarest on tullut pikkuisen tutuksi viimeisten neljän vuoden aikana työreissujen ansiosta. Kaupungin keskustassa, lähellä Lipscania ja Calea Victoriein varrella on nykyään melko hienosti entisöityjä rakennuksia.

Muuten yleisilme on suuressa osassa Bukarestia harmaan virttynyt sosialismin arkkitehtuuri 60-ja 70-luvuilta.

Tuo yllä mainitsemani Liscan:in alue antaa jonkinlaisen kuvan siitä, kuinka hieno kaupunki Bukarest oli 1910-1920 luvuilla, kutsuttiinhan sitä pikku Pariisiksi. Paljon kahviloita, ravintoloita jne.

Itse olen käynyt syömässä esim näissä, hyvissä ruokapaikoissa:

Caru cu Bere, Strada Stavropoleos Lipscanin alueella
-sisältä hieno paikka, liki alkuperäisessä 1860-luvun asussaan. Suosittu paikka niin paikallisten kuin turistienkin joukossa. Ruoka hyvää, palvelu joskus hitaanlaista.

Restaurant Ana Rustic
Tarjoaa paikallista ruokaa, hyviä makkaroita ja muuta mukavaa

Restaurant Vatra
Sisustettu perinteiseksi romanialaiseksi ruokapaikaksi. Tarjoilee perinteisiä ruokia, jotka ovat todella hyviä.

Kaupungissa ei tarvi turvautua ns shittiruokaan (pikaruokaan). Lisäksi kaupungissa on paljon erilaisia kahviloita.

Nähtävyyksistä ehdoton ykkönen on Causescun palatsi, eli nykyinen Parlamenttitalo. Jos haluaa varmistaa sisäänpääsyn, kannattaa varata aika etukäteen esittelyyn. Kokemus on hämmentävän ja mykistävän välimaastosta.

Liikenne kaupungissa on oma lukunsa. Autoja menee näennäisen mielivaltaisesti, mutta kaaos on hallittu. Taksit ovat yllättävän luotettavia. Kun hyppää kyytiin, kannattaa varmistua että mittari menee päälle. Kilometritaksa on merkitty takaoveen, siinä on huikeita eroja. Toisaalta liki taksi kuin taksi velottaa vartin matkasta luokkaa 5-8 €.....
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kahden viikon päästä viideksi päiväksi Trieriin. Koskaan en ole ennen Saksassa käynyt mutta nyt sai siin halvalla että pakko käydä katsomassa.

Mitäs Trierissä voi tehdä? Kirkot,museot yms. ei kiinnosta. Hyviä ruokamestoja/kuppiloita?
 
Suosikkijoukkue
OJ, Kouvolan Edustuskiekko ry, The Villans
Berliini

Olisikohan kellään berliinin kävijällä heittää tipsinä hyvää ja suht edullista hotellia berliinistä. Semmoista josta olisi kätevät yhteydet keskustaan ja berliinin nähtävyyksille.
 

Veli Kettula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olisikohan kellään berliinin kävijällä heittää tipsinä hyvää ja suht edullista hotellia berliinistä. Semmoista josta olisi kätevät yhteydet keskustaan ja berliinin nähtävyyksille.

Me olimme kolmisen vuotta sitten Hotel Ibis Berlin Potsdamer Platzissa. N. 70€/yö + aamiainen. Kävelymatkan päässä keskustasta ja vaikka Checkpoint Charliesta. Etupihalla oli jo yksi holokaustimuseo.
 

Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Arsenal FC
Onko kellään vinkkejä mitä tehdä Tallinnassa pari päivää? En jaksaisi vain kauppoja kierrellä. Jotain näkemisen arvoista keskustan tuntumassa tai vähän kauempanakin, joku mielenkiintoinen museo esimerkiksi olisi kiva käydä katsastamassa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kahden viikon päästä viideksi päiväksi Trieriin. Koskaan en ole ennen Saksassa käynyt mutta nyt sai siin halvalla että pakko käydä katsomassa.

Mitäs Trierissä voi tehdä? Kirkot,museot yms. ei kiinnosta. Hyviä ruokamestoja/kuppiloita?
Jos ei historia kiinnosta, niin viisi päivää Trierissä on aika pitkä pätkä. Kaupunki on kuitenkin tuollainen about Jykylän kokoinen, joten parissa päivässä on raflat ja vaateliikkeet nähty. Historiallista nähtäväähän kylä on pullollaan, ja vaikkei se iskisikään, niin kannattaa nyt ihmeessä pitää silmät auki jo ihan fiiliksenkin vuoksi.

Trier on aika suosittu turistipaikka, Saksan vanhin kaupunki kun on, joten saattaapi olla aika vilkasta elokuussa. Itse olin siellä vain päivän viime lokakuussa, joten silloin oli hiukan hiljaisempaa, eikä kaltaiselleni historiafriikille päivä riittänyt alkuunkaan, kun tykkään pysähtyä myös oluelle ja kahville. Mutta joo, sen verran voin suositella, että aikalailla keskustasta löytyy ihan tunnelmallinen sakuruokaa tarjoileva perunaravintola Kiste, jossa oli oikein maittavat liha/makkara-annokset. Olutpaikkoja en ehtinyt katsastaa enempää, mitä ruoan kanssa nautin. Lisäksi jos kahvi maistuu, niin tuota Kisteä vastapäätä on kahvila, jossa jauhetaan pavuista satsit suoraan asiakkaille.

Trieristähän paukuttaa aika nopeasti esim. Luxemburgiin, vaille tunti junalla, jos sattuu, ettei nähtävää enää ole. Mun makuuni Trier oli oikein hyvä paikka, koska en tykkää hirveästi miljoonakaupunkien menosta, ja piipahdan pidemmäksi aikaa aivan varmasti vielä joskus.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mitä Bukarestin ulkopuolelta kannattaisi käydä katsomassa, jos yleensä mitään?

Unohda turisteille keksitty Draculan linna ja suuntaa Sighişoaraan, joka on "Draculan" synnyinkaupunki. Sighişoaran vanhaakaupunkia pidetään Euroopan parhaiten säilyneenä keskiaikaisena kaupunkina. Braşov on matkan varrella, mutta ei vedä vertoja Sighişoaralle. Sinne kannattaa mennä jo siksi, että Transilvanian luonto on näkemisen arvoinen.

Jos meinaat vuokrata auton, niin tee varaus 1-2 päivää ennen reissua ja varmista, että auton palauttaminen onnistuu sovittuna ajankohtana. En tässä viitsi enempää perustella, mutta tulet varmasti kokemaan kuinka Romaniassa asiakas ei ole etusijalla. Romanialaiset ovat uskomattoman laiskaa sakkia ja palvelu sen mukaista. Tiet Transilvaniassa ovat uskomattoman hyvässä kunnossa, joten autoilua kannattaa ehdottomasti harkita. Samalla pääset näkemään mustalaiskyliä ja vaikka Draculan linnankin, jos aikaa riittää.

Joku tuossa edellä jo mainitsikin Bukarestin liikennekulttuurista. Vaikka se näyttääkin kaaokselta, osataan siellä ainakin kunnioittaa jalankulkijoita.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mielestäni on hienoa, että jengi käy katsomassa paikkoja, vaikkei maine erityisen seksikäs olisikaan, kuten tuossa Kääpiön tapauksessa on haisteltavissä. Joka paikassa on aina oma viehätyksensä, vaikkei se ehkä hienoja rantoja, kovia menomestoja tai eiffeleitä tarjoaisikaan. Vähän sama kuin monessa suomalaisessa kaupungissa, aina niistä jotain löytyy, vaikka maine olisikin hiukan harmaa ja mitäänsanomaton. Paikallinen legendaarinen olutpaikka, kiva puisto tai ranta, mahtava leipomo, luonnonnähtävyys yms. Oikeastaan on hauska vain aistia tunnelmaa, mitä eri paikat tarjoavat sen lisäksi, tai jopa sijaan, että juoksee pakolliset nähtävyydet. Katsella, kuunnella, ihmetellä. Hajut, maut ja tunnelmat. Kaikenlaista.
---

Vahvasti näyttäisi sille, että kymmenvuotishääpäivä jää Euroopan koluamiseksi, koska ensinnäkin vaimon lomien järjestäminen on hiukan turhan monimutkaista ensi kevättalvelle, tai ei viitsisi syödä niitä liikaa. Toisekseen suunnittelemamme aika on niin suosittu, että hinnatkin ovat vähän niin ja näin. Jos jonnekin lämpimään menisi, sitä haluaisi jollain tapaa luxusta tuohon teemaan liittyen, eikä vain painaa budjetti takaraivossa takoen reppureissua ympäri viidakoita. Joten seuraava pidempi reissu siirtynee kesäkuulle ja pieniä haisteluja olisi, että Pohjois-Italia voisi olla kiva juttu. Saa nyt nähdä. Lämmintä kai siellä on jo reilusti tuohon aikaan, ruoka ja kahvikin välttää ja nähtävää niin luonnon kuin historian puolesta. Ans kattoo, kunhan pohdiskelen ääneen. Kysellään sitten lähempänä.
---

Mutta sitten läheisempään juttuun, nimittäin tuli mieleeni, että veisin 3- ja 7-vuotiaat muksuni vielä ennen koulujen alkua Tallinnaan päiväksi. Olisiko kellään tiedossa sieltä mitään ehdotonta kohdetta lapsille, mikä olisi vaikkapa hintansa tai ideansa puolesta sellainen, ettei Suomessa ole ehdokkaita samaan riviin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mutta sitten läheisempään juttuun, nimittäin tuli mieleeni, että veisin 3- ja 7-vuotiaat muksuni vielä ennen koulujen alkua Tallinnaan päiväksi. Olisiko kellään tiedossa sieltä mitään ehdotonta kohdetta lapsille, mikä olisi vaikkapa hintansa tai ideansa puolesta sellainen, ettei Suomessa ole ehdokkaita samaan riviin.
Olen kuullut että Tallinnan kylpylöitä kannattaa harkita. En tiedä oletteko Suomessa kovasti näissä käyneet, ja voi olla että monet kotimaiset kylpylät ovat enemmän lasten mieleen, mutta yleisesti ottaen lapsethan tykkäävät aina vesijutuista. Kannattaa varmaan googletella yksityiskohtia jos kiinnostaa.

Simppeleitä juttuja: Pieni junamatka virolaisella junalla, tai päiväreissun tapauksessa ratikka- tai trollikkamatka Tallinnassa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kiitoksia vielä kaikille yhteisesti monista Bukarest- ja Romania-vihjeistä. Tuonne johonkin syys-lokakuun taitteen tietämille pyrin raivaamaan tilaa reissulle. Katsotaan sitten miten äijän käy.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuosta auton vuokraamisesta ja autoilusta yleensä Romaniassa muutama sana.

Jos haluaa ajaa itse Romaniassa, on paras vuokrata auto siten, että ottaa sen ajoon Bukarestin (tai Timisoaran tms) lentokentältä. Itse olen aina vuokrannut Aviksen luukulta. Muita siellä toimivia isompien sivuliikkeitä on Europcar ja Hertz. Paikallisin en kehoita sekaantumaan.

Kun vuokraa, on ehdottoman viisasta ottaa täysvakuutus autolle. Ja itsellä ilman muuta oltava kunnon matkavakuutus. Tiet ovat pääosin kohalaisen alapäässätai surkeita ja vielä surkeampia. Kiviä saattaa tulla tuulilasiin.

Nuo vuokraajat Romaniassa edellyttävät aina pienistäkin kolhuista, kiveniskuista jne poliisin raportin. Ilman sitä saat maksaa kulut itse autoa luovuttaessasi. Itselläni oli pari vuotta sitten kiire koneelle, kun liikenne jumitti oikein urakalla Buzaun ja Ploiestin välillä. Siinä tuli edellä ajavan kuorma-auton renkaasta kivi tuulilasiin. Kun en ehtinyt pyydystää poliisia, sain maksaa 420 € Avikselle. No työnantajahan sen maksoi, mutta silti.

Itse olen ajanut eri puolella Romaniaa viime vuosina reilut 15000 km eri autoilla ja liikenne on koko ajan yhtä mielenkiintoista. Rekkoja ja kuorma-autoja liikkuu uskomattoman paljon teillä ja ne ajavat lujaa jos vaan pystyvät.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko kellään vinkkejä mitä tehdä Tallinnassa pari päivää? En jaksaisi vain kauppoja kierrellä. Jotain näkemisen arvoista keskustan tuntumassa tai vähän kauempanakin, joku mielenkiintoinen museo esimerkiksi olisi kiva käydä katsastamassa.
En tiedä oletko ennen käynyt Tallinnassa, mutta tässä on sellaisia perusvinkkejä nähtävyyksistä. Se vanhakaupunki on mielenkiintoinen. Raatihuoneentori ja Toompeanmäen näköalapaikka (itään eli alakaupunkiin päin) tulee nyt ensimmäisenä mieleen. Keskiaikainen puolustusmuuri (vaikka vaan se pieni pätkä siellä vanhankaupungin etelä-/lounaispuolella) ja ne tornit (esim. Kiek in de kök ja Paksu Margareta), joista parikin toimii nyt museona. Toompean linna (myös sieltä takaa katsottuna) ja ikivanhat kirkot (esim. Oleviste, Niguliste ja Toompeanmäellä oleva tuomiokirkko, johon pääsee ilmaiseksi sisään, sekä esim. uudempi Aleksanteri Nevskin katedraali). Muutenkin sieltä vanhastakaupungista löytyy paljon esim. vanhoja rakennuksia, jos ne kiinnostavat. Nämä nyt ovat varmastikin tuttuja vinkkejä monille Tallinnassa reissaaville. Nuo paikat kyllä ehtii nähdä jo päiväristeilylläkin, mutta toisaalta ei sieltä vanhastakaupungista välttämättä edes muualle tarvitse lähteäkään, ainakaan lyhyillä reissuilla tai ensimmäisellä kerralla. Hmm... Kadriorgin puistossa on Pietari Suuren rakennuttama palatsi (nyt. taidemuseo). TV-torni, tosin aukeaa taas yleisölle vasta ensi vuonna. Piritan luostarin rauniot, joilla mä en ole edes koskaan käynyt, vaikka monesti on pitänyt mennä. Jne...

Kerran mulla oli sellainen 24h Tallinn card, jolla pääsee museoihin ja nähtävyyksiin (plus ilmainen joukkoliikenne). Netissä olin etukäteen suunnitellut sen reitin jonka kiersin (koko rahan edestä, hah). Ja muutaman kerran mä olen tehnyt myös niinkin, että olen ostanut 24h bussikortin ja kierrellyt sillä ympäriinsä, krapulassa katsellut bussin tai ratikan ikkunasta ulos ja välillä ehkä jossakin vähän käppäillyt. Ja jos keskellä päivää tuon lipun hommaa, niin voi siis vielä seuraavana aamupäivänäkin kierrellä. Esimerkiksi ne neljä ratikkaa kulkee X:n muotoista reittiä, tosin ei niiden reittien varrella mitään kovinkaan erikoista näe, toisin kuin vaikkapa Helsingissä.

Joidenkin laivojen infosta saa ilmaiseksi kartan, jossa on nämä samat nähtävyydet. Kartan voi repiä myös siitä satamissa jaettavasta Baltic guide -lehdestä, ja saahan Tallinnassakin ainakin sieltä viikkarin/eckerölinen terminaalin infosta jonkunlaisen ilmaisen kartan, jos nyt sellaista tarvitsee...

Mutta sitten läheisempään juttuun, nimittäin tuli mieleeni, että veisin 3- ja 7-vuotiaat muksuni vielä ennen koulujen alkua Tallinnaan päiväksi. Olisiko kellään tiedossa sieltä mitään ehdotonta kohdetta lapsille, mikä olisi vaikkapa hintansa tai ideansa puolesta sellainen, ettei Suomessa ole ehdokkaita samaan riviin.
Huvikseni kirjoittelen... Yksi vaihtoehto voisi olla Tallinnan eläintarha, tosin onhan Helsingissäkin suht vastaava. Ahhaa-keskusta kutsutaan Tallinnan Heurekaksi. Tarttossa on vissiinkin tuon tiedekeskuksen pääpaikka, mutta Tallinnan vanhankaupungin etelälaidalla on yksi piste. Vembu-Tembumaa (mikroautoja, mönkijöitä jne.) taas vastaa vissiinkin Puuhamaata, mutta on hieman kauempana Tallinnasta. Noissa en ole käynyt, paitsi tuossa eläintarhassa.

Vanhassakaupungissa on monia museoita, jotka ovat pieniä, halpoja ja lähellä toisiaan, mutta perheen pienimpiä ne kaikki eivät välttämättä kiinnosta. Nukketeatteri (museo) tosin löytyy vanhastakaupungista ja lastenmuseo (nukkeja/leluja) vähän matkan päästä. Noissa en ole käynyt, mutta noin 6-7 muussa vanhankaupungin museossa kylläkin. Täytettyjä eläimiä taas löytyy sieltä luonnontieteellisestä(?) museosta. Ja tästä yhdestä lehdestä kun katson, niin Kadriorgin puistossa on joku Miia-Milla-Manda -puuhakeskus pikkuväelle ja Nommessa on joku seikkailupuisto (seikluspark). Tarvittaessa varmaankin löytyy netistä.

Jotkut tykkäävät katsella maisemia korkealta. Kerran kiipesin rappusia pitkin Nigulisten kirkon (se lähin satamasta) torniin. Ei ehkä paras paikka pienille lapsille kun muakin pelotti se kaide. Raatihuoneen torniinkin vissiin pääsee (myös pienestä maksusta), ja olikohan sen yhden hotellin yläkerrassa näköalabaari. Niin ja tietenkin se Toompean näköalapaikka, plus ensi vuonna taas avattava TV-torni vähän kauempana keskustasta.

Ja ai niin, vanhassakaupungissahan kiertelee se pieni juna. Lähtee vissiinkin raatihuoneentorin eteläpuolelta, kullasepa -kadulta. Tallinnan ratikan reitit tuskin lapsia hirveästi innostaa.

Tässä nyt jotain. En oikein osaa suositella mitään pienille lapsille.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tässä nyt jotain. En oikein osaa suositella mitään pienille lapsille.
Olihan tuossa nyt jo miljoona vinkkiä, kiitos. Ei pidä olla liian vaatimaton. Tuosta eläintarhastataisin joskus kuulla porukoiltani, että oli hintaansa nähden ihan hyvä.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onko kenelläkään kokemuksia Italian Trapanista? Ryanairilta tuonne on lentoja Tampereelta ja itse kohde on aika vieras itselleni, satamakaupunki Sisiliassa joka on ymmärtääkseni viettänyt aiemmin vähän hiljaiseloa, mutta on nyt muutaman vuoden aikana turismi on kasvanut.

Kiinnostaisi kuulla mahdollisia kokemuksia ja vinkkejä paikasta mikäli joltakulta niitä löytyy.

Minulla on Trapanista sen verran kokemusta, että olen nähnyt kaupungin keskustan bussin ikkunasta. Kaupungista ei jäänyt sen perusteella kovinkaan miellyttävää mielikuvaa. Päivässä kaupunki olisi kierrelty ristiin rastiin. Ehkä viikonlopun voisin siellä käydä viettämässä, mikäli saisin lentoliput todella halvalla. Moni jatkaa Trapanin lentoasemalta Palermoon, jonne on parin tunnin ja kolmentoista euron bussimatka.
 

Sturm

Jäsen
Suosikkijoukkue
1967
Barcelona

Moro vaan kaikille!

Olen tuossa muutaman viikon päästä suuntaamassa Barcelonaan enkä ennen sielläpäin ole käväissyt. Onko täällä ketään palstatoveria joka osaisi kertoa vähäsen kaupungista. Olen kaikki keskustelupalstat ja wikitravelin katsastanut ja yllättävän suppeaa tietoa kaupungista löytyy. Joko ihmiset ovat rakastuneet paikkaan tai sitten vihaavat sitä koska siellä on niin paljon rikollisuutta ja lompakotkin ovat hävinneet, eli ihan ääripäät ovat päässeet kommentoimaan kokemuksiaan. Itse suurissa kaupungeissa muutaman kerran käväisseenä (New York, Miami, Pariisi+muut euroopan rantapaikat) en ole oikein kiinnittänyt huomiota rikollisuuteen tai siihen mahdollisuuteen että voisi tulla työstetyksi. Toki siihenkin voi auttaa pelkkä maalaisjärkikin, ei kukaan tyhmä pimeille kujille yksin lähde kuljeskelemaan öisin.

Eli tiivistän kysymystä;
Onko Barcelona vain yli-hypetetty paikka rikollisuuden suhteen?
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Eli tiivistän kysymystä;
Onko Barcelona vain yli-hypetetty paikka rikollisuuden suhteen?
Terveisiä Barcelonasta: on ja ei. Totta kait sinun cv:llä varustettu turroristi ymmärtää vaarat ja täten tietää keinot niiden välttelemiseen. Siellä missä muita turroristejä parveilee niin siellähän ne haaskalinnutkin. Ihan sama mikä kaupunki, kuten tiedät.

Teet muuten itsellesi palveluksen varkaiden osalta, kun et kanna reppua/laukkua/käsilaukkua kuin vauvaa, etkä kuljettele siellä mitään korvaamatonta. Rennosti ja huolettomasti yhdellä olalla vaan, eikä edes tungoksessa käy vieras käsi asialla. Toiminut täällä ja muutamassa muussakin miljoonakaupungissa.

Jos muuten lennät tänne, etkä Reusiin tai Gironaan, niin varaudu yllätykseen jatkoyhteyden osalta: metro ei enää eilisestä lähtien kulje Sansille saakka lentokentältä (bussi keskustaan T2:lta lienee viisainta, kuin metron korvaava bussi Sansin asemalle), tai siitä eteenkään päin. Voi vaikeuttaa liikkumista, kuten minulle kävi tänään. Keksivät sitten 4.-27. korjailla rataa, juuri kun totuin sujuvaan lähiliikenteeseen.

Andruidilla kun ei kuvia muokata niin en voi tuota työmaan muuttamaa metro- ja lähijunakarttaa liittää.

Nähtävyyksien osalta en voi auttaa.

EDIT: Tai no voin auttaa näkemisen puolesta. Skippaa paikallinen uimaranta, jos tahdot välttää muut turroristit. Esimerkiksi Mataron ja Castelldefelsin nurkilta löytyy ihan aitoja katalaaneja rantavormussa, eivätkä siellä ole hirveän nyrpeitä turroristien suhteen enää kanssakäymisen suhteenkaan.

Sitgesin suuntaan ei kannata matkustaa, ellei ole aikomus käydä kokeilemaan oman seksuaalisuutensa ja lompakon rajoja.

Parhaimmat iltamat itse Barcelonassa olen yllättäen viettänyt opiskelijoiden asuttamilla alueilla, koska siellä puhutaan myös englantia näiden perinteisten espanjan ja katalaanin lisäksi.

Enempi en ohjastele, sillä jokaisen reissu on omanlaisensa. En mene muiden jalanjäljissä, joten en niitä tätä enempää sinullekaan jätä seurattavaksi.

Hyvää matkaa vaan.
 
Viimeksi muokattu:

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Minulla on Trapanista sen verran kokemusta, että olen nähnyt kaupungin keskustan bussin ikkunasta. Kaupungista ei jäänyt sen perusteella kovinkaan miellyttävää mielikuvaa. Päivässä kaupunki olisi kierrelty ristiin rastiin. Ehkä viikonlopun voisin siellä käydä viettämässä, mikäli saisin lentoliput todella halvalla. Moni jatkaa Trapanin lentoasemalta Palermoon, jonne on parin tunnin ja kolmentoista euron bussimatka.
Joo, jätettiin tuo Trapani väliin suunnitelmista. Voisihan tuolla joskus lyhyen reissun tehdä kun lennot on halpoja ja lähteä kiertämään Palermoon ja muualle ympäristöön.

Tuli maanantaina varattua äkkilähtö Kreikan Pargaan kun osui halvalla kohdalle, kaksi ja puolisataa euroa oli viikon reissu lentoineen ja huoneistohotellista 2hh. Kiinnostavan oloinen paikka, varmaan tungosta toki on elokuussa mutta lämpöä ja kauniitta maisemia, joten eiköhän tuosta hyvä reissu muotoudu!
 

Acid

Jäsen
Ollaan kavereiden kanssa mietitty pitkää viikonloppu reissua syksyllä. Semmonen pojat jättää naiset ja lapset kotiin ja vaihtaa vapaalle. Ideoita on, mutta ajattelin kysyä tulisiko täältä hyviä ehdotuksia. Suht halvalla jos pääsisi niin hyvä, mutta kuten aina niin hinta-laatusuhde kun on kohdillaan niin käy. Lyhyt reissu, joten semmoinen max. 3h lento olisi ideana. Venäjä,Liettua,Latvia ja Viro ovat eri syistä pois laskuista. Myöskin Norja,Ruotsi ja Tanska on nähty. Tarkoitus olisi siis tehdä muutakin kuin juoda. Kaupunkireissu jossa olisi nähtävää. Illalla kerkeää sitten ottaa vähän ja jatkaa nähtävyyksien parissa seuraavana päivänä. käveleminen tai muukaan liikunta ei siis haittaa. Slovakiaa ja Sloveniaa on hieman mietitty. Jos siis on hyviä vinkkejä niin kertokaa.
Halpa olut on aina plussaa.
 
Viimeksi muokattu:

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Ollaan kavereiden kanssa mietitty pitkää viikonloppu reissua syksyllä...
Kuulostaa ihan Berliiniltä. Lentomatka kaupunkiin on Helsingistä vajaat pari tuntia suuntaansa, ja menopaluun voi hyvinkin saada jopa alle sadalla eurolla. Majoitus on Länsi-Euroopan suurkaupungiksi huomattavan edullista, ja kun ei nyt mihinkään Potsdamer Platzille tms. mene, niin ison tuopin saa tyypillisesti noin kolmella eurolla.

Näkemistä Berliinissä on vaikka viikkokausiksi, ihan teemalla jokaiselle jotakin. Jo tässä Jatkoajan ketjussakin on monet kerrat ollut juttua Berliinistä, haulla löytyy.

Ja joku Herthan Bundesliga-pelikin varmaan voisi olla ihan kiva elämys: yleisöä käynee peleissä alkavalla kaudella jotain 50-70k per matsi, joten tunnelma on kohdillaan. Silti edullisimmat pääsyliput näyttävät maksavan nyt sarjanousun jälkeenkin vain 15-20 euroa. Ja olutta saa toki juoda katsomossa. :)

Slovakiaa ja Sloveniaa on hieman mietitty.
Ei näissä mitään suurempaa vikaa, mutta tuollaiseen jätkäporukkareissuun (vaikka kuinka olisi tarkoitus tehdä paljon muutakin kuin kierrellä baareja), niin pitäisin kyllä Berliiniä aika 6-1 parempana kuin Bratislavaa tai Ljubljanaa, jotka varmaan olivat ne Slovakian ja Slovenian vaihtoehdot? Molemmat ovat lopulta melkoisen pieniä paikkoja, jotka on aika lailla parissa päivässä nähty.
 
Ollaan kavereiden kanssa mietitty pitkää viikonloppu reissua syksyllä. Semmonen pojat jättää naiset ja lapset kotiin ja vaihtaa vapaalle.

Hyviä vaihtoehtoja on useita. Praha, Amsterdam, Lontoo? Praha on tällaiselle reissulle se mikä ensimmäiseksi tuli mieleen. Bratislavan isoveli, jossa pubeja, tekemistä ja näkemistä riittää. Kävely sekä julkiset toimii hyvin liikkumismuotoina. Lisäksi näistä muista Lontooseen ainakin on tyrkyllä halpoja lentoja sekä tekemistä, näkemistä ja juomista riittää. Damiin nyt välttämättä ei kaikki seurustelevat miehet saa lähteä, mutta hieno paikka sekin pitkälle viikonlopulle poikaporukalla.

Kuulostaa ihan Berliiniltä.

Vähemmän yllättynyt siitä että taas Saksaa tyrkytetään välittömästi. Jatkoaika kyllä pursuaa germanofiilejä. Eihän siinä, osa varmasti tykkääkin mutta itselle jäi näistä kaikista hehkutuksista huolimatta/johtuen Berliinistä hieman valju kuva. Ihan kiva kaupunki, ei mitään pahaa sanottavaa, mutta eipä kyllä jäänyt sellaista tunnetta että pitäisi päästä uudestaan.
 

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nyt kun kesälomat on ohi, niin on aika suunnitella seuraavaa lomaa. Eli lokakuun puolessa välissä olisi viikon mittainen loma. Olisiko kenelläkään suositella jotain hyvää rantakohdetta tai kaupunkilomakohdetta, missä voisi kyseisenä ajankohtana lomailla? Rantakohteita näyttäisi olevan tarjolla Espanjasta ja Kreikasta, mutta millainen sää on Keski-Euroopassa lokakuussa kaupunkilomaa silmälläpitäen?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vuosi sitten syysloman aikoihin olimme Luxemburgissa ja ympäristössä. Keli oli kaikkea väliltä sateinen +10 ja pilvetön auringonpaiste +20. En mikään pekkapouta ole, mutta joku reilu viitisen astetta lämpöisempää kuin Suomessa tuohon aikaan.
 

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vuosi sitten syysloman aikoihin olimme Luxemburgissa ja ympäristössä. Keli oli kaikkea väliltä sateinen +10 ja pilvetön auringonpaiste +20. En mikään pekkapouta ole, mutta joku reilu viitisen astetta lämpöisempää kuin Suomessa tuohon aikaan.

Kiitokset tästä. Tutkiskelin vähän matkustusvaihtoehtoja ja Ryanairilla pääsisi Frankfurtiin, josta menee busseja 1-1,5 tunnin välein Luxemburgiin. Hyviä hotellejakin näyttäisi löytyvän ~200€/3 yötä. 2 hengen 3 yön reissulle tulisi hintaa alle 450€.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tai no voin auttaa näkemisen puolesta. Skippaa paikallinen uimaranta, jos tahdot välttää muut turroristit. Esimerkiksi Mataron ja Castelldefelsin nurkilta löytyy ihan aitoja katalaaneja rantavormussa, eivätkä siellä ole hirveän nyrpeitä turroristien suhteen enää kanssakäymisen suhteenkaan.

Komppaan tätä. Viime kesänä tuli viikko vietettyä Barcelonassa. Hotelli meillä oli Castelldefels:ssa, mikä oli oiva ratkaisu. Ei kaivannut Barcelonan vilkasta yöelämää, kun sai hengailtua rantabaareissa tai lähiravintoloissa. Ranta oli todella siisti verrattuna niihin "keskustan" rantoihin. Siellä päin käytiin paljolti myös ravintoloissakin, oli ystävällistä palvelua kyllä. Ostos-reissuilla yms. en kyllä minäkään rikollisuuteen törmännyt, mutta olin kyllä tarkka tavaroistanikin.

Nähtävyyksiä en ala minäkään hehkutella. Käytiin kurkkailemassa lähinnä Olympia-kylää, Camp Nou:a ja joitain ostoskatuja.

Vaikka ei enempää nähtävyyksiä kaupungista löytäisikään, niin menisin uudelleen, jotain ihastuttavaa Barcelonassa kyllä oli.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös