Onko kellään vinkkejä mitä tehdä Tallinnassa pari päivää? En jaksaisi vain kauppoja kierrellä. Jotain näkemisen arvoista keskustan tuntumassa tai vähän kauempanakin, joku mielenkiintoinen museo esimerkiksi olisi kiva käydä katsastamassa.
En tiedä oletko ennen käynyt Tallinnassa, mutta tässä on sellaisia perusvinkkejä nähtävyyksistä. Se vanhakaupunki on mielenkiintoinen. Raatihuoneentori ja Toompeanmäen näköalapaikka (itään eli alakaupunkiin päin) tulee nyt ensimmäisenä mieleen. Keskiaikainen puolustusmuuri (vaikka vaan se pieni pätkä siellä vanhankaupungin etelä-/lounaispuolella) ja ne tornit (esim. Kiek in de kök ja Paksu Margareta), joista parikin toimii nyt museona. Toompean linna (myös sieltä takaa katsottuna) ja ikivanhat kirkot (esim. Oleviste, Niguliste ja Toompeanmäellä oleva tuomiokirkko, johon pääsee ilmaiseksi sisään, sekä esim. uudempi Aleksanteri Nevskin katedraali). Muutenkin sieltä vanhastakaupungista löytyy paljon esim. vanhoja rakennuksia, jos ne kiinnostavat. Nämä nyt ovat varmastikin tuttuja vinkkejä monille Tallinnassa reissaaville. Nuo paikat kyllä ehtii nähdä jo päiväristeilylläkin, mutta toisaalta ei sieltä vanhastakaupungista välttämättä edes muualle tarvitse lähteäkään, ainakaan lyhyillä reissuilla tai ensimmäisellä kerralla. Hmm... Kadriorgin puistossa on Pietari Suuren rakennuttama palatsi (nyt. taidemuseo). TV-torni, tosin aukeaa taas yleisölle vasta ensi vuonna. Piritan luostarin rauniot, joilla mä en ole edes koskaan käynyt, vaikka monesti on pitänyt mennä. Jne...
Kerran mulla oli sellainen 24h Tallinn card, jolla pääsee museoihin ja nähtävyyksiin (plus ilmainen joukkoliikenne). Netissä olin etukäteen suunnitellut sen reitin jonka kiersin (koko rahan edestä, hah). Ja muutaman kerran mä olen tehnyt myös niinkin, että olen ostanut 24h bussikortin ja kierrellyt sillä ympäriinsä, krapulassa katsellut bussin tai ratikan ikkunasta ulos ja välillä ehkä jossakin vähän käppäillyt. Ja jos keskellä päivää tuon lipun hommaa, niin voi siis vielä seuraavana aamupäivänäkin kierrellä. Esimerkiksi ne neljä ratikkaa kulkee X:n muotoista reittiä, tosin ei niiden reittien varrella mitään kovinkaan erikoista näe, toisin kuin vaikkapa Helsingissä.
Joidenkin laivojen infosta saa ilmaiseksi kartan, jossa on nämä samat nähtävyydet. Kartan voi repiä myös siitä satamissa jaettavasta Baltic guide -lehdestä, ja saahan Tallinnassakin ainakin sieltä viikkarin/eckerölinen terminaalin infosta jonkunlaisen ilmaisen kartan, jos nyt sellaista tarvitsee...
Mutta sitten läheisempään juttuun, nimittäin tuli mieleeni, että veisin 3- ja 7-vuotiaat muksuni vielä ennen koulujen alkua Tallinnaan päiväksi. Olisiko kellään tiedossa sieltä mitään ehdotonta kohdetta lapsille, mikä olisi vaikkapa hintansa tai ideansa puolesta sellainen, ettei Suomessa ole ehdokkaita samaan riviin.
Huvikseni kirjoittelen... Yksi vaihtoehto voisi olla Tallinnan eläintarha, tosin onhan Helsingissäkin suht vastaava. Ahhaa-keskusta kutsutaan Tallinnan Heurekaksi. Tarttossa on vissiinkin tuon tiedekeskuksen pääpaikka, mutta Tallinnan vanhankaupungin etelälaidalla on yksi piste. Vembu-Tembumaa (mikroautoja, mönkijöitä jne.) taas vastaa vissiinkin Puuhamaata, mutta on hieman kauempana Tallinnasta. Noissa en ole käynyt, paitsi tuossa eläintarhassa.
Vanhassakaupungissa on monia museoita, jotka ovat pieniä, halpoja ja lähellä toisiaan, mutta perheen pienimpiä ne kaikki eivät välttämättä kiinnosta. Nukketeatteri (museo) tosin löytyy vanhastakaupungista ja lastenmuseo (nukkeja/leluja) vähän matkan päästä. Noissa en ole käynyt, mutta noin 6-7 muussa vanhankaupungin museossa kylläkin. Täytettyjä eläimiä taas löytyy sieltä luonnontieteellisestä(?) museosta. Ja tästä yhdestä lehdestä kun katson, niin Kadriorgin puistossa on joku Miia-Milla-Manda -puuhakeskus pikkuväelle ja Nommessa on joku seikkailupuisto (seikluspark). Tarvittaessa varmaankin löytyy netistä.
Jotkut tykkäävät katsella maisemia korkealta. Kerran kiipesin rappusia pitkin Nigulisten kirkon (se lähin satamasta) torniin. Ei ehkä paras paikka pienille lapsille kun muakin pelotti se kaide. Raatihuoneen torniinkin vissiin pääsee (myös pienestä maksusta), ja olikohan sen yhden hotellin yläkerrassa näköalabaari. Niin ja tietenkin se Toompean näköalapaikka, plus ensi vuonna taas avattava TV-torni vähän kauempana keskustasta.
Ja ai niin, vanhassakaupungissahan kiertelee se pieni juna. Lähtee vissiinkin raatihuoneentorin eteläpuolelta, kullasepa -kadulta. Tallinnan ratikan reitit tuskin lapsia hirveästi innostaa.
Tässä nyt jotain. En oikein osaa suositella mitään pienille lapsille.