Krabi & Trang, Ao Nang olisi todennäköisin paikka, mistä hotellia katsotaan. Matkustus ajankohta varmaankin sijoittuu maaliskuun puolelle. Onko muuten ilmastossa paljon eroja vuodenvaihteen ja kevättalven välillä? Eli, aivan viimeisiä mahdollisuuksia pakettimatkojen osalta nuo maaliskuun lähdöt...
2009 tammikuussa olin tuolla Krabilla päin, hieman on aikaa jo mutta tässä muutama kokemus minulta. Minä lensin Hki-Bangkok-Hki Finnairilla. Mennessä ensimmäinen yö Bangkokissa, seuraavana päivänä lento Krabille Air Asialla. Krabilla viikko ja sitten vielä takaisin Bangkokiin neljäksi yöksi. Tuo oli oikein toimiva setti, ei liikaa lentoja putkeen, sai olla rannalla ja pääsi vielä Bangkokin hulinaa ihmettelemään. Lennot oli n. 900€ Finnairilla Bangkokiin ja Bangkok - Krabi oli ehkä 60€ kun ajoissa varasi. Nyt jos tekisin uudestaan tuon niin pidentäisin tuota rantaosuutta, näköjään vanhemmiten alkaa maistumaan tuo paikallaan oleminenkin ja viikko meni todella nopeaan.
Krabilla olin hieman syrjemmässä, hotelli oli
Sheraton Krabi Beach joka oli reilu 10 km Ao Nangista länteen/luoteeseen. Todella hyvä hotelli btw. isot altaat, ihan ok ranta vieressä, kaikki toimi niin kuin pitikin. Rauhallisella alueella, ohi menee hiljainen tie jonka varressa on muutamia ravintoloita eli ei sovellu bilettäjille. Mutta minä tykkäsin, aamulla altaalle, päivällä retki jonnekin, illalla sitten testaamaan "kotikadun" ravintoloita. Erikoisuutena ainakin silloin oli hotellilla pari kertaa päivässä kouluttajiensa kanssa käynyt nuori elefantti. Turistit antoi hedelmiä/rahaa ja norsu antoi kärsällä pusuja. Itse suhtaudun erittäin kriittisesti Thaimaan eläinoloihin, huumattuihin tiikereihin ja apinoihin mutta tuo norsu ei tuntunut kärsivän touhusta, vapaasti jolkotteli ja nautti tarjotuista banaaneista. Ao Nangissa kävin yhtenä päivänä ja se riitti, eipä oikeastaan mitään nähtävää ollut siellä. Intialaisia räätäleitä nykimässä hihasta ja kauppoja ja niissä pyöriviä turisteja. Krabi Town oli hieman isompi paikka mutta eipä sielläkään ihmeitä ollut, muutaman tunnin jaksoin katsella paikkoja. Syy miksi voisin uudestaan lähteä samalle suunnalle on ne saaret! Ei muuta kuin veneeseen ja saarille rentoutumaan, maisemat on kuin elokuvista. Snorklailuun hurahdin kanssa tuolla, vedet oli kirkkaita (retkillä, ei Aonangissa eikä Sheratonin edessä) ja kaloja näki ihan mahtavasti ilman järeämpää sukellusvarustustakin, pullojen kanssa varmasti vielä paremmin.
Valitettavasti en muista enää missä saarilla kävin, mutta hienoja oli kaikki. Hieman ruuhkaa paikoitellen mutta sen kesti kyllä. Phi Phi oli isompi ja siellähän on hotelleja ym. mutta ne pienemmät saaret ja niiden edustat tekivät kyllä vaikutuksen.
Skootterin vuokrasin myös, sillä oli mukava kierrellä ympäristöä. Liikenne oli rauhallista, taajamissa sai tosin olla tarkkana, kerran meinasi peili jäädä kun ajavat hieman lähempänä tuolla kuin mihin kotona on tottunut.
Hintataso on varmasti noussut mutta tuolloin ravintolassa riisi-/nuudeliruoka 2-3€ max, olut 1-2€, skootteri taisi olla 6€/vrk.
Säät oli tammikuussa oikein mainiot, puolipilvistä/poutaista koko ajan ja siinä n. 30 astetta koko ajan, pitkiä housuja ei tarvinnut edes yöllä. Tänä keväänähän tuolla olikin vähän kostempaa, poikkeuksellisesti satoi vissiin muutaman viikon putkeen ja kevyitä tulvia oli aiheutunut tästä.
Lisätäänpä vielä että mennessä kävin Bangkokissa räätälillä ottamassa mitat. (Pinky Tailor) Tullessa heti lähes valmiin puvun kokeilu ja siitä pari päivää, pienet korjaukset ja valmis puku odotti noutajaansa. Kankaita oli kolmea laatua, minun oli keskimmäistä ja puvulle hintaa n. 200€ (+ tuplahousut 60€) mikä oli n. tuplat siihen mitä Ao Nangin ja rantakatujen intialaiset omistaan huutivat. Niistä olen kuullut huonoa mutta tuo teettämäni puku on edelleen tikissä vaikka on ollut aika kovalla käytöllä, todella hyvää kangasta ja työtä. Eli jos kerran vuodessa käytettävää pyhäpukua etsii niin miksei sitä voisi rannaltakin ostaa mutta jos käyttöön tulee niin sitten kannattaa jo hieman panostaa ja katsoo mistä sen puvun hommaa.