Nythän se Pentti nosti kissan pöydälle. Olen täysin samaa mieltä siitä, että EU-pelaajien määrä pitäisi olla rajoittamaton.
Ruotsissahan tämä käytäntö on ollut jo pitkään ja hyvin on toiminut. Siellä on joukkueita, joissa on useita eurooppalaisia ulkomaalaisia pelaajia ja on myös joukkueita joissa niitä on vähemmän. En ole myöskään havainnut, että käytäntö olisi hirveästi vaikuttanut esim. Ruotsin maajoukkueen tasoon. Ruotsin, samoin kuin Suomenkin maajoukkueen avainpelaajathan tulevat isoihin kisoihin lähes järjestään NHL:stä ja toisaalta lupaavat nuoret omat pelaajat saavat aina näyttöpaikan kotoliigassa, oli ulkomaalaisia tai ei.
Toisekseen tämä palvelisi minun nähdäkseni myös Mestistä. SM-liigahan on ammattilaissarja, jossa sekä pelaajat, että muukin porukka on ammattilaisia(lukuunottamatta tuomareita ja päiväkerhoa), jotka pelaavat ja tekevät bisnestä elääkseen. Ulkomaalaisten lisääminen johtaisi väistämättä siihen, että yhä useampi pelaaja joutuisi hakemaan töitä Mestiksestä, jolloin myös Mestiksen taso nousisi.
Ylipäänsä olen sitä mieltä, että SM-liiga pitäisi saada mahdollisimman erilleen Mestiksestä ja jääkiekkoliitosta. Suomen mestari tittelikin pitäisi mielestäni siirtää Mestikselle, joka on jääkiekkoliiton ylin sarjataso ja tässä sarjassa ulkomaalaiskiintiöt saisivat minun mielestäni säilyä, kun pelattaisiin Suomen mestaruudesta. Pitäisi saada sm-liiga muuttumaan nhl:n tyyliseksi siltä osin, että pelataan vain Canada-maljasta, eikä Suomen Mestaruudesta. Tuollainen SM-titteli vaikuttaa mielestäni liiaksi amatöörihenkiseltä. Eihän esim. nyrkkeilyssä ja monessa muussakaan lajissa ammattilaiset saa osallistua suomen mestaruus kisoihin.
Eli SM-liiga ammattilaissarjaksi kaikilta osin ja tavoitteeksi Canada-malja. Mestis säilyköön amatööripohjaisena ja joukkueet tavoitelkoon suomen mestaruutta.