JanJ kirjoitti:
Mutta koska Porin Ässät ei pelaa NHL:ssä, totean että ihan sama. Nyt taidetaan kuitenkin puhua SM-liigasta?
Kyllä, ja sen lisäksi myös käsittääkseni periaatteesta: jos kerran kilpaurheilusarjalle asetetaan vaade toimia myös (ja joidenkin mielestä myös ennen kaikkea) voittoa tuottavana viihdeteollisuuden muotona, miksi ihmeessä myytävälle tuotteelle asetetaan "kasvatuksellisista" tai muista vastaavista, ei-kaupallisista syistä johtuvia rajoitteita? Miksi ihmeessä Ben Granfelt sai mennä soittamaan kitaraa Wishbone Ashiin, kun Englannista olisi varmasti löytynyt lupaava kitaristijuniori tuohon toimeen? (Minä en pidä Wishbone Ashista enkä Granfeltin soittotyylistä, mutta se on kokonaan toinen juttu.)
Minäkin olen tehnyt työtäni myös ulkomailla, ihan Pohjois-Amerikassa saakka, enkä usko, että tuolloin vein yhdenkään paikallisen lupauksen työpaikkaa - päinvastoin, haluan uskoa, että työpanokseni nimenomaan avarsi ainakin muutaman sikäläisen ihmisen näkemyksiä ja tietotaitoa tulevaisuuden varalle. (Tällä en tarkoita sitä, että olisin alallani kansainvälisesti ylivertainen näkijä. Vittu mä osaa käyttää ees kahvinkeitintä.) Ja sainhan sieltä oppia, tietoa ja kokemusta minäkin.
Tarkoitan ylläolevalla siis sitä, että SM-liigan avaaminen ulkomaalaisille pelaajille on periaatekysymys: kyseessä on ammattilaissarja, johon haetaan parhaat mahdolliset työntekijät, olivat he sitten suomalaisia tai intialaisia. Se ei heikentäisi mitenkään juniorityön mahdollisuuksia, eikä myöskään poistaisi junioreilta mahdollisuutta haaveilla tiestä liigaan, maajoukkueeseen ja maailmalle.