Mainos

Mannerheimista leffa?

• 29 863
  • 187

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toivotaan näin. Minun on kyllä myönnettävä, että en ole Rennyn leffoista nähnyt kuin Clifthangerin ja muistaakseni Die Hardin (oliko se kolmas?), ja molemmat vielä junnuna.
Heikoin Die Hard eli 2. on Harjolan käsialaa.

Viljuri

Jäsen
Oletan, että ne jotka pelkäävät/toivovat jotakin jenkkisotaelokuvaa, tulevat pettymään.

Nythän on niin, ettei tämä elokuva tule kuin lottovoittoa pienemmällä ihmeellä saamaan levityssopimusta jenkkeihin. Ja jos se sen saa, puhutaan muutaman kopion levityksestä lähinnä elokuvakerhomaiseen toimintaan. Siis teatterimäärän osalta puhutaan vastaavasta määrästä kuin Kaurismäen taide-elokuvien osalta.

Tästähän kertoo jo elokuvan budjetti, jolla ei kyllä saada aikaan jenkkisotaelokuvaa edes etäisesti muistuttavia (erikois)tehosteita, vaikka ne tehtäisiin alihankintana jossakin entisen NL:n alueella lapsityövoimalla ja puolustusvoimat rahoittaisi elokuvahanketta useammalla miljoonalla tarjoamalla resurssinsa vapaasti elokuvantekijöiden käyttöön.

Se, että jossain Hollywoodin kaltaisessa ympäristössä ihminen on pärjännyt kertonee sen, ettei Harlin ole mikään järkensä menettänyt tapaus, ja osaa toki muokata tyyliänsä yleisön odotusten mukaan. Elokuva tuleekin siten olemaan mitä ilmeisemmin lähempänä "Pekko aikamiespoika" -tyylisiä rainoja kuin Saving Private Ryania tai Band of Brothersia, koska tehtävän elokuvan kohdeyleisö (= suomalaiset) omaavat tasan tarkkaan makua suunnilleen Pekko-tyylisen elokuvan katsomiseen tarvittavan verran.

Että näin. Pekko A.P. Koskela.

Plussalle pojat suunnittelevat pääsevänsä Euroopan TV- ja DVD-oikeuksista, ja tietysti etsimällä rahoitusta ja sponsoreita vetoamalla isänmaallisiin teemoihin ja niin edelleen.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Se, että jossain Hollywoodin kaltaisessa ympäristössä ihminen on pärjännyt kertonee sen, ettei Harlin ole mikään järkensä menettänyt tapaus, ja osaa toki muokata tyyliänsä yleisön odotusten mukaan. Elokuva tuleekin siten olemaan mitä ilmeisemmin lähempänä "Pekko aikamiespoika" -tyylisiä rainoja kuin Saving Private Ryania tai Band of Brothersia, koska tehtävän elokuvan kohdeyleisö (= suomalaiset) omaavat tasan tarkkaan makua suunnilleen Pekko-tyylisen elokuvan katsomiseen tarvittavan verran.
Eli sinäkin suomalaisena(?) katsot mielummin pekkoa kuin kapteeni Wintersin seikkailuja? No joo. Mutta enpä kyllä ymmärrä sitäkään, mistä nämä sotaleffatoiveet olisivat edes saaneet alkunsa. Mannerheimin henkilökuvaan itse rintamataistelut eivät kuitenkaan kovin paljon liity. II MS on tietenkin merkittävä jakso kenen tahansa tuohon aikaan eläneen valtionmiehen elämässä, mutta ei siitä silti sotaleffaa saa aikaiseksi, eikä näin ollen erikoistehosteillekaan ole tarvetta.

Viljuri

Jäsen
Eli sinäkin suomalaisena(?) katsot mielummin pekkoa kuin kapteeni Wintersin seikkailuja? No joo. Mutta enpä kyllä ymmärrä sitäkään, mistä nämä sotaleffatoiveet olisivat edes saaneet alkunsa. Mannerheimin henkilökuvaan itse rintamataistelut eivät kuitenkaan kovin paljon liity. II MS on tietenkin merkittävä jakso kenen tahansa tuohon aikaan eläneen valtionmiehen elämässä, mutta ei siitä silti sotaleffaa saa aikaiseksi, eikä näin ollen erikoistehosteillekaan ole tarvetta.

No Mannerheim oli eräänlainen aikamiespoika, ja kyllähän varmasti jokin peitelty homousteema on käsikirjoitukseen joko hyvin näkyvästi tai sitten vähemmän näkyvästi sijoitettu.

Itse toki yrittäisin liian kunnianhimoista raja-aidat ylittävää eeppistä, mutta ihmisläheistä draamaa, jossa siis tanner tömisee, mutta jossa myöskin humaanit ja sosiaaliset kontekstit toisensa perään tulevat hipelöidyksi kuin aikanaan Veikkauksen naispuoliset työntekijät.

Tällä tavoiteasettelulla elokuva olisi varma floppi, riippumatta budjetista, mutta kirjanhan siitä voisi kirjoittaa. Antisankarikin olisi jo mietitty, vähän myöhemmiltä ajoilta... ;)

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
No Mannerheim oli eräänlainen aikamiespoika, ja kyllähän varmasti jokin peitelty homousteema on käsikirjoitukseen joko hyvin näkyvästi tai sitten vähemmän näkyvästi sijoitettu.
Jos tuota asiaa uskalletaan käsitellä leffassa, se ei voi olla läpeensä huono. Siis meinaan, ellei se mene johonkin hc-nahkameiningin* kuvaukseen, vaan Mannerheimista yritettäisiin rakentaa jonkinlaista inhimillista henkilökuvaa, eikä vain sitä täälläkin jo pelättyä kiiltokuvamaista, pönäkkää patsasta Suomen liput taustalla lepattaen.

*Golden AWe tietysti voisi ohjata oman versionsa Mannerheimin seikkailuista. Lupaan jättää katsomatta.

scholl

Jäsen
Minun on kyllä myönnettävä, että en ole Rennyn leffoista nähnyt kuin Clifthangerin ja muistaakseni Die Hardin (oliko se kolmas?), ja molemmat vielä junnuna. Silti profiloituminen Hollywood-toimintaan on sellainen juttu, mikä pistää miettimään, kun elokuvan aiheesta pitäisi saada jotain näyttäviä stuntteja ja onelinereita moniulotteisempaa ulos.

Harlinin tietynlainen ongelma on se, että hän rakastaa räjähdyksiä. Niinpä ne elokuvat menevät vähän liikaa sellaisiksi. Toisaalta 10 miljoonalla se ei ole mahdollista, joten hänen on tehtävä nyt muunlainen leffa. Toisaalta jollain elokuvajuhlilla oli jo kehuttu hänen tätä seuraavaa kohta ensi-iltaan tulevaa elokuvaa, joten ehkä hän näin aikuistuttuaan on oppinut tekemään hieman fiksumpiakin tarinoita. Vaikea sanoa.

Rennyllä on muuten melko loistava toinen nimi, nimittäin Mauritz. Sitä kannattaisi käyttää enemmän.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Käsikirjoitus on tietysti hyvin olennainen asia, joskin hyvä käsikirjoitus on melko helppo pilata huonolla ohjauksella. Näillä aineksilla toivoisi edes jokseenkin kunniallista yritystä kuvata äärimmäisen poikkeuksellinen elämäntarina, jota on melko mahdotonta nähdä erillään aikakautensa myrskyisästä historiasta. Mahdotonta lähentelevä tehtävä varmasti kenelle tahansa ohjaajalle. Kaipa filmi jonnekin laveaan, melko viihteelliseen epiikkaan painottuu, kiinnostava myös nähdä, miten paljon sitä lippua siellä lopulta heilutellaan. Minusta isänmaallisuus on niitä asioita, jotka vahvistuvat understatementista, niukkuudesta ja kokevat inflaatiota räikeänä viihdeteollisuus-versiona. Nämä homous-puheet ovat muuten yllättävän sitkeässä, kun ottaa huomioon, ettei mitään arkisto-todisteita ilmeisesti ole. Toivottavasti ei siis myöskään kuvata sellaisia henkilökuvan kannalta olennaisia asioita, joiden todenperäisyydestä ei kuitenkaan ole mitään tietoa. Ei niin että asialla sinänsä olisi suurta merkitystä vaikka voisi johtaa aivan mielenkiintoisiin reaktioihin tietyillä suunnilla, jos tämä asia voitaisiin joskus osoittaa todeksi...

Clocks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän Harlin lopultakin on ainoa oikea jamppa leffan tekemään. Pari ylimääräistä molotovin cocktailia voidaan antaa anteeksi, jos vaihtoehtona on Markku Pölösen tai Lauri Törhösen apurahatulkinta samasta aiheesta. Itse olen siinä määrin kirkasotsainen patriootti, että odotan innolla verevää Hollywood-tulkintaa Mannerheimin edesottamuksista.

"In their most desperate hour...One man...One vision...Mänörhaim. Coming soon."

Luin hiljattain C.G.E:n päiväkirjan Japanin sodan vuosilta vuosisadan alusta. Ei ollut mikään perseilijä silloinkaan, aika kylmäkiskoisen oloinen upseerismies.

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Harlinin tietynlainen ongelma on se, että hän rakastaa räjähdyksiä. Niinpä ne elokuvat menevät vähän liikaa sellaisiksi. Toisaalta 10 miljoonalla se ei ole mahdollista, joten hänen on tehtävä nyt muunlainen leffa. Toisaalta jollain elokuvajuhlilla oli jo kehuttu hänen tätä seuraavaa kohta ensi-iltaan tulevaa elokuvaa, joten ehkä hän näin aikuistuttuaan on oppinut tekemään hieman fiksumpiakin tarinoita. Vaikea sanoa.

Nykyäänhän Hollywoodissa ohjaajan valta elokuvan lopulliseen asuun on melko pieni. Tuotantoyhtiö päättää minkälainen rainasta tulee, jotta saadaan käytettyä dollaria vastaan mahdollisimman paljon tuottoa.

Jenkeissä vain esim Jarmuschin tai Lynchin tapaiset ohjaajat voivat toteuttaa itseään taiteellisesti.

Solar Films yritti samaa Hollywood-tyyliä Suomessa mutta Louhimies pisti kampoihin. Nyt on Rennyn aika näyttää onko hän todellinen ohjaaja vai pelkkä efektimies.

Kapulainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Mannerheimin henkilökuvaan itse rintamataistelut eivät kuitenkaan kovin paljon liity. II MS on tietenkin merkittävä jakso kenen tahansa tuohon aikaan eläneen valtionmiehen elämässä, mutta ei siitä silti sotaleffaa saa aikaiseksi, eikä näin ollen erikoistehosteillekaan ole tarvetta.
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö Mannerheim Venäjän armeijan upseerina osalllistunut taisteluihin? Eli lähinnä Suomen aikoinaan hän toimi selvästi etulinjan takana. Näin ollen voisin kuvitella, että toimintaakin elokuvaa saadaan aivan riittämiin, jos niitä osia Mannerheimin hyvin vaiherikkaasta elämästä halutaan painottaa.

Itse hieman pelkään elokuvan kohdalla sitä kuinka kaikki oleellinen saadaan mukaan ilman, että elokuvasta tehdään liikaa talvi- ja jatkosotaan keskittyvää "eläkepäivien" kuvausta. Esimerkiksi Taru Sormusten Herra-trilogiassa tämä erittäin selvästi esille, etenkin viimeisessä elokuvassa. Kun materiaalia olisi vaikka kuinka moneen elokuvaan ja kaikki pitäisi sulloa kolmeen tuntiin, tulee helposti tunne, että asioita pyritään juoksemaan läpi vain sen takia, että ne pitää näyttää valkokankaalla.

Mannerheimin elämästä löytyy tärkeitä tapahtumia ja asioita aivan liikaa kolmen-neljän tunnin elokuvaan ja siinä samalla pitäisi vielä kuvata persoonaa. Haaste tuleekin varmasti olemaan iso, kun halutaan kuvata oikeaa Mannerheimiä sankarimyytin takana. Todellisuudessahan hän käsittääkseni oli monesti hyvin hankala ja joskus jopa lapsellisen äkkipikainen ja eräänlainen taiteilijaluonne, joka saattoi kimpaantua aivan yht'äkkiä. Tämä kaikki siis millään tavalla vähättelemättä hänen hyviä ominaisuuksiaan ja valtavia saavutuksia Suomen historiassa. Itse olen lähinnä hieman perehtynyt Mannerheimin persoonaan Veijo Meren marsalkkaa koskevan kirjan kautta.

Teos oli varsin mielenkiintoinen (en ole vielä loppuun päässyt, mutta silti) ja antoi ainakin itselleni aivan erilaisen kuvan kuin mitä media on Mannerheimistä antanut. Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä kuinka leffassa tähän uskalletaan käydä käsiksi ja toisaalta mennäänkö kritiikissä liian pitkällekin. Monestihan on puhuttu, että esimerkiksi vapaussodan asioita puidaan ehkä jopa liikaa punaisten näkökulmasta. Mannerheimhän on tässä (punaisten) näkökulmassa aika keskeinen "vihollinen".

Mielenkiintoista tulee olemaan seurata työtä. Toivon mukaan Harlin tekee yleisestä linjastaan poikkeavan elokuvan. Hienoa kuitenkin, että koko tiimi on uskaltanut tarttua näin riskialttiiseen hankkeeseen, jossa epäonnistuminen on niin helppoa. Mannerheimin on suomalaisille niin tärkeä hahmo, että hänen käsitteleminen on varmasti haastellinen tehtävä.

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos tuota asiaa uskalletaan käsitellä leffassa, se ei voi olla läpeensä huono. Siis meinaan, ellei se mene johonkin hc-nahkameiningin* kuvaukseen, vaan Mannerheimista yritettäisiin rakentaa jonkinlaista inhimillista henkilökuvaa, eikä vain sitä täälläkin jo pelättyä kiiltokuvamaista, pönäkkää patsasta Suomen liput taustalla lepattaen.

Trailerissa Mikko Nousiaisen esittämä Mannerheim ratsastaa alasti Käthyllä ja trailermies kertoo matalalla äänellä taustalla, "En man, ett beslut, en önskan".

Viikatemies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Hifk
Oletan että Harjola luottaa myös kotimaiseen apuun elokuvaa tehdessään, ja uskaltaa pyytää avukseen ja tutorikseen Ere Kokkosen.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
*Golden AWe tietysti voisi ohjata oman versionsa Mannerheimin seikkailuista. Lupaan jättää katsomatta.

Äläs nyt, olen juurikin lueskellut kriittistä, tutkiskelevaa kirjaa Mannerheimin ja hänen alaistensa henkilösuhteista. Saatan olla yllättävän perillä ja naureskella ensi-illassa ylimielisesti kun tiedän miten asiat oikeasti olivat, koska olen pian lukenut siis kokonaisen yhden kirjan (jossa tosin on helkkarin laaja lähdeaineisto). Noh, ainakin semitietää. Seuraan mielenkiinnolla tilannetta.

Kiinnostaisi tietää muutenkin jonkinmoinen palstan sota- ja politiikkatietäjien historiaranking sille mitkä asiat toisen maailmansodan ja muutaman historiallisen johtajamme ohella ovat kiillotelluimpia ja siloitelluimpia tapahtumia. Lisää mietintöjä meidän sotarikollisistamme ja töppäilleistä suurmiehistämme. Ketjun paikka?

Toki, jos tekisin itse elokuvan, siinä täytyisi olla joko melkoinen Monty Python-moodi tai täysi suru, viha ja paatos päällä.

Olen nimittäin haaveillut aina tekeväni amerikkalaisen Harrison Ford/Tom Cruise-toimintaelokuvan jossa vain kävisikin niin, että Ford/Cruise kuolisi yllättäen jo ensimmäiseen tiukkaan paikkaan siinä 10 minuutin kohdalla, jäisi vaikka ammuskelukohtauksessa auton alle, ja seuraavan 1 h 42 minuuttia elokuvan rosvot jatkaisivat pahantekoaan ja islamkähtävät tai Gestapon mustatakit paneskelisivat Fordin vaimoa. Macgyveri imisi elottomana rottaa.

scholl

Jäsen
Väittääkö joku, että Mannerheimilla olisi jotain tekemistä homoilun kanssa? Se olisi todella paha kolaus. Ei ole ollenkaan hänen tyyliään sellainen ja todella menisi maine lokaan. Eli jos joku on homoillut niin mielummin sitten toivottavasti se ylimainostettu turkulainen sotilas.

Clocks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen nimittäin haaveillut aina tekeväni amerikkalaisen Harrison Ford/Tom Cruise-toimintaelokuvan jossa vain kävisikin niin, että Ford/Cruise kuolisi yllättäen jo ensimmäiseen tiukkaan paikkaan siinä 10 minuutin kohdalla, jäisi vaikka ammuskelukohtauksessa auton alle, ja seuraavan 1 h 42 minuuttia elokuvan rosvot jatkaisivat pahantekoaan ja islamkähtävät tai Gestapon mustatakit paneskelisivat Fordin vaimoa. Macgyveri imisi elottomana rottaa.

Oma pitkäaikainen toiveeni on saada Jerry Bruckheimer (mm. monikerroksinen The Rock) ohjaamaan elokuva minusta paskalla. Ponnisteluani näytettäisiin äärimmilleen hidastettuna, mahtipontisen musiikin tahdittamana. Väliin leikattaisiin kuvia liehuvasta jenkkilipusta, merijalkaväen sotilaista vetämässä lippaan ja erikoisjoukoista laskeutumassa helikopterista. Lopuksi tyhjä wc-paperihylsy putoaisi lattialle ja kaikki olisi ohi.

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Oma pitkäaikainen toiveeni on saada Jerry Bruckheimer (mm. monikerroksinen The Rock) ohjaamaan elokuva minusta paskalla. Ponnisteluani näytettäisiin äärimmilleen hidastettuna, mahtipontisen musiikin tahdittamana. Väliin leikattaisiin kuvia liehuvasta jenkkilipusta, merijalkaväen sotilaista vetämässä lippaan ja erikoisjoukoista laskeutumassa helikopterista. Lopuksi tyhjä wc-paperihylsy putoaisi lattialle ja kaikki olisi ohi.

The Rockin ja esim. Pearl Harborin on ohjannut Bruckheimerin luottopoju Michael Bay. Pikavilkaisulla kyseinen Jerry ei ole elämässään ohjannut yhtään elokuvaa, mikä sinällään ei ole mikään sääli.

Clocks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
The Rockin ja esim. Pearl Harborin on ohjannut Bruckheimerin luottopoju Michael Bay. Pikavilkaisulla kyseinen Jerry ei ole elämässään ohjannut yhtään elokuvaa, mikä sinällään ei ole mikään sääli.

Onpas noloa, pitkäaikainen toive ja kaikki. Tuottanut sitten vissiin? Pearl Harborista saa hyvää matskua, voisin toiminnan tiimellyksessä vaikka leikkisästi kadottaa itseni suihkuverhon sisään.

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Onpas noloa, pitkäaikainen toive ja kaikki. Tuottanut sitten vissiin? Pearl Harborista saa hyvää matskua, voisin toiminnan tiimellyksessä vaikka leikkisästi kadottaa itseni suihkuverhon sisään.

OT. Kuten nimestäkin voi päätellä, Jerry on parempi käsittelemään näitä tuottajan hommia ja pyörittelemään raha-asioita.

Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä lopputulos, jos tämä parivaljakko pääsisi toteuttamaan tuon toiveesi.

Luultavasti Bruce Willis laskeutuisi kämppäsi katolle avaruussukkulalla ja eliminoisi maailmaa uhkaavan ekokatastrofin räjäyttämällä paskahuusisi ydinpommilla, josta johtuen japanilaiset julistaisivat sodan Suomea vastaan ja upottaisivat Suomenlinnan lautan, jonka jälkeen urheat jenkkipilotit(2 kpl) pudottaisivat koko japanin ilmavoimat taivaalta. Lisäksi olisi pientä härdelliä, koska Suomenlinnan valloittaneet pahikset eivät voisi ostaa Siwasta bisseä, koska lautta upposi ja mäyrikset menivät meren pohjaan. Lisäksi tietysti lopussa huomaisit, että kaverisi on pannut muijaasi koko sen ajan kun lorvailit vessassa TM:n salaisuuksiin perehtyen.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö Mannerheim Venäjän armeijan upseerina osalllistunut taisteluihin? Eli lähinnä Suomen aikoinaan hän toimi selvästi etulinjan takana.
Ainakin Venäjä-Japani sodassa hän oli jo rykmentin/prikaatinkomentaja, enkä näin ollen usko, että hän olisi riekkunut etulinjassa sapeli tanassa. Tosin minuakin saa korjata, jos olen väärässä, kun en tuohon ylipäällikköömme ole niin maan perusteellisesti perehtynyt.

Nämä homous-puheet ovat muuten yllättävän sitkeässä, kun ottaa huomioon, ettei mitään arkisto-todisteita ilmeisesti ole. Toivottavasti ei siis myöskään kuvata sellaisia henkilökuvan kannalta olennaisia asioita, joiden todenperäisyydestä ei kuitenkaan ole mitään tietoa.
Juu, tuo on totta. Viljurin heiton innoittamana viittasin noihin vihjailuihin poikarakkaudesta, mutta taustalla mulla on kuitenkin ajatus siitä, että Mannerheimissa todellakin olisi ainesta särmään leffaan värikkään elämänsä ansiosta.

Äläs nyt, olen juurikin lueskellut kriittistä, tutkiskelevaa kirjaa Mannerheimin ja hänen alaistensa henkilösuhteista. Saatan olla yllättävän perillä ja naureskella ensi-illassa ylimielisesti kun tiedän miten asiat oikeasti olivat, koska olen pian lukenut siis kokonaisen yhden kirjan (jossa tosin on helkkarin laaja lähdeaineisto). Noh, ainakin semitietää. Seuraan mielenkiinnolla tilannetta.
Mullakin oli tuo Laaksosen kirja luvun alla muutama vuosi sitten. Keskenhän se jäi, kun olen niin perusteellinen lukija ja kirjaston laina-aika meni umpeen. Käsityskyvyssäni ei kuitenkaan ole mitään vikaa. Mielenkiintoinen kirja silti, olen väijynyt sitä peräti omaksi.

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nämä homous-puheet ovat muuten yllättävän sitkeässä, kun ottaa huomioon, ettei mitään arkisto-todisteita ilmeisesti ole. Toivottavasti ei siis myöskään kuvata sellaisia henkilökuvan kannalta olennaisia asioita, joiden todenperäisyydestä ei kuitenkaan ole mitään tietoa. Ei niin että asialla sinänsä olisi suurta merkitystä vaikka voisi johtaa aivan mielenkiintoisiin reaktioihin tietyillä suunnilla, jos tämä asia voitaisiin joskus osoittaa todeksi...

Itsekin ihmettelen näitä homopuheita. Olen kuitenkin lukenut paljon Marskista ja en ole koskaan törmännyt mihinkään konkreettiseen todisteeseen hänen homoudestaan. Olihan hänellä jopa kaksi tytärtä, no eihän se mikään todiste suuntaan eikä toiseen. Eiköhän hän olisi jossain vaiheesssa jäänyt kiinni vai osasiko hän muka niin hyvin tukehduttaa halunsa, ettei jäänyt koskaan kiinni. Nämä homoepäilyt ovat melko freudilaisen tulkinnan varassa eläviä. Viihtyi upseeriensa seurassa -> selvää homoerotismiä.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Itsekin ihmettelen näitä homopuheita. Olen kuitenkin lukenut paljon Marskista ja en ole koskaan törmännyt mihinkään konkreettiseen todisteeseen hänen homoudestaan. Olihan hänellä jopa kaksi tytärtä, no eihän se mikään todiste suuntaan eikä toiseen. Eiköhän hän olisi jossain vaiheesssa jäänyt kiinni vai osasiko hän muka niin hyvin tukehduttaa halunsa, ettei jäänyt koskaan kiinni. Nämä homoepäilyt ovat melko freudilaisen tulkinnan varassa eläviä. Viihtyi upseeriensa seurassa -> selvää homoerotismiä.

Niin, ihmetyttää kyllä, etteikö tosiaan ole minkäänlaista todellista aineistoa, kun tämä käsitys on ilmeisesti kuitenkin suht. levinnyt (tutkimuksessa en tosin muista sitä missään muodossa nähneeni). Koska ellei ole niin aika satunnaistahan tämä arvuuttelu on, tai jopa täysin aiheetonta. Minusta se olisi sinänsä hyvä asia, avartaisi ehkä keskustelua monella taholla, mutta kai tähän päätelmään nyt jonkinlaisia todisteitakin kaivattaisiin.

Power

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itsekin ihmettelen näitä homopuheita. Olen kuitenkin lukenut paljon Marskista ja en ole koskaan törmännyt mihinkään konkreettiseen todisteeseen hänen homoudestaan. Olihan hänellä jopa kaksi tytärtä, no eihän se mikään todiste suuntaan eikä toiseen.

Toinen tyttäristä oli myöhemmin luonnehtinut isäänsä "parantumattomaksi hameiden perässä juoksijaksi". Vaikea uskoa, että tuolla olisi viitattu joihinkin sen ajan drag queeneihin. Näillä näytöillä en kyllä ostaisi väitteitä kenenkään homoudesta, varsinkin kun epäilyt vaikuttavat jokseenkin freudilaisilta, kuten totesit.

Mikko Nousiainen vaikuttaisi ihan kelvolliselta Marskin rooliin, Harlin ohjaajana taas... sanotaanko että mielenkiintoiselta. Lopputulosta odotellessa.

Viljuri

Jäsen
Ei varmaankaan Mannerheim mikään bög ollut.

Kuitenkin C.G oli varsin moniulotteinen persoona, aikansa kuva, antaen tarkoituksella julkisuuteen ja kirjallisiin lähteisiin kuvaa upseerista ja herramiehestä, jota eivät rahvaan mielihalut ja mieliteot erityisemmin liikuta.

Meillä kaikilla on mielessä lähinnä Mannerheim ylipäällikkönä (kommunisteja ehkä lukuun ottamatta), johtamassa lähes pyhää puolustustaistelua itse idän arkkipirua vastaan, jossa kontekstissa hänen inhimilliset ominaisuutensa ovat luonnollisestikin täysin toisarvoisia, jos ne eivät nyt suoraan vaikuttaneet sotilasjohtamiseen.

Aikalaisilleen hän oli kuin itse johtajien johtaja, joka ärähteli kenraalit ja upseerit ruotuun ylhäisestä yksinäisyydestään, mutta soi rivimiehille ja hevosilleen aina kannustuksen sanoja tai kaurapalan.

Miten hän sitten käyttäytyi vertaistensa ja lähes vertaistensa seurassa nuorena miehenä on kokonaan toinen juttu. Tai miten hän käyttäytyi ollessaan ulkomailla, siis saadessaan vapaata epäkiitollisesta "roolistaan vapauttajana", olihan hän "vapauttanut" jotakin hyvin takapajuista ja vähäisen merkityksen omaavaa, josta kuvaavaksi esimerkiksi kelpaa vaikkapa puolustusministeri Niukkanen. Eihän Niukkanen osannut/halunnut edes puhutella marskia tämän arvon edellyttämällä tavalla.

Tämä siis siitäkin huolimatta, että C.G teki 1930-luvun alussa oikean tilannearvion ja siirtyi vankasti kannattamaan demokratiaa..

Suosikkijoukkue
TPS, LFC, FCB, Sens
Meillä kaikilla on mielessä lähinnä Mannerheim ylipäällikkönä (kommunisteja ehkä lukuun ottamatta), johtamassa lähes pyhää puolustustaistelua itse idän arkkipirua vastaan, jossa kontekstissa hänen inhimilliset ominaisuutensa ovat luonnollisestikin täysin toisarvoisia, jos ne eivät nyt suoraan vaikuttaneet sotilasjohtamiseen.

Boldaus minun. Tuolta suunnalta suurella todennäköisyydellä voidaan etsiä homopuheiden lähteitä.

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Samuraithan harrastivat keskenään seksiä, kun nainen oli vain lapsia varten. Vähensikö se näiden kavereiden kovuutta? Eipä sillä homoudella ole mitään väliä siihen sodan johtamiseen tai taisteluihin.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy