Mutta uskotko tosiaan, että Ronaldon rooli tulee olemaan pelkkä supersubi? Kyllä Ronaldolle niitä startteja tullaan antamaan, mikä nyt ei välttämättä ole Unitedin etu. Toisaalta jos Ronaldo istuu koko kauden penkillä, niin sen vaikutus joukkueeseen voi olla jopa negatiivisempi kuin se, että hän avaa välillä otteluita. Eroon olisi tänä kesänä pitänyt päästä, mutta ei ilmeisesti päästy.
Kyllähän supersubit tyypillisesti siellä täällä muutaman pelin avaavatkin, eikä se varsinaisesti mitään haittaa. Ronaldo on tietysti muutenkin kuin pelitaktisten valintojen kannalta ongelmallinen pelaaja, mutta itse en välttämättä antaisi liikaa painoarvoa tuolle pukukoppia riivaavan käytöksen vaikutukselle. Toisin sanoen, en usko, että Ronaldo on mikään kusipää, vaan kiukuttelut liittyvät pelaamiseen - siis siihen miten pelataan ja missä hän itse pelaa - ja niistä seurauksena on ollut vastuun väheneminen. Ten Hagilla on munaa laittaa muut miehet avaukseen, ja uskon että asian tila säilyy sellaisena.
Vielä tässä on aikaa vaihtaa maisemaa, ja ainakin itse olen toiveikas. Ja jos uutta seuraa ei löydy, niin tammikuussa seuran vaihto onnistuu jo aika varmasti, kun loukkaantumiset sun muut ovat alkaneet vaivata CL-joukkueita.
Mitä hyötyä tuollaisen keskinkertaisen hyökkääjän hankinnasta olisi ollut? Itse vierastan muutenkin ajatusta siitä, että hankitaan jotain pelaajia "rotaatiorooliin". Milloin viimeksi City on hankkinut jotain rotaatiopelaajia? Jos tähdätään huipulle, niin pitää hankkia pelaajia, joiden tarkoitus on vahvistaa joukkueen avauskokoonpanoa joko välittömästi tai tulevaisuudessa.
Nyt käsitit sikäli väärin, että en tarkoittanut pelaajan tasoa vaan profiilia, eli Wellbeck nyt oli vain heitto, siksi nimikin oli pienellä. Toisin sanoen hain hintaa, pelipaikkaa ja pelityyliä. Itse vierastan tuota Unitedin tyyliä harrastaa näitä veret seisauttavia hankintoja sellaisissakin tilanteissa, joissa selkeästi tarvittaisiin tasapainoa ja pitkäjänteisyyttä. Ja kyllä Citykin on noita täyteroolien Nathan Akeja ja tulevaisuuden toivoja kuten Porro hankkinut.
Nyt jos Rashford pelaa huonosti, hän aloittaa penkiltä. Jos Sancho pelaa huonosti, hän aloittaa penkiltä. Jos Antony pelaa huonosti, hän aloittaa penkiltä. Jos kaikki pelaavat hyvin, niin he voivat muodostaa yhdessä kärkikolmikon. Ilman Antonyn hankintaa laituriosastolle leveyttä tarjoaisivat epätasaisesti pelannut Elanga ja ihan katsomaton kortti Garnacho. Tuossa tilanteessa Rashfordilla ja Sancholla olisi käytännössä kausikortit avaukseen peliesityksistä riippumatta. Tästä syystä en todellakaan ymmärrä, minkä takia laiturihankinta ei olisi ollut tarpeellinen. Täälläkin osiossa on vuosia kuolattu Cityn joukkueen laajuutta ja sitten kun United hankkii sitä, niin sekin nähdään negatiivisena asiana. Antonyn kohdalla hinnan kritisoimisen ymmärrän, mutta en hankinnan.
En tiedä, että kukaan olisi varsinaisesti vastustanut ajatusta laiturihankinnasta - itse en toki pidä sitä lainkaan tärkeimpänä prioriteettina - saati pitäisi kilpailua pelipaikoista huonona ajatuksena. Johtoajatus tässä on nimenomaan ollut se, että Antony on aivan liian kallis hankinta tällaisessa vaiheessa joukkueen rakennusta. Joku Gakpo + Kaladjic olisi ollut aivan verrattomasti parempi combo, siis siten, että olisi saatu laatua, laajuutta ja vieläpä näyttojä edellisiltä kausilta.
D) Sellaisia kärkipelaajia ei tainnut hirveästi olla tarjolla, jotka olisivat herättäneet Unitedin kiinnostuksen. Puolestaan Antonyn ten Hag halusi.
Malacian ja Martinezin huippuotteiden vuoksi ymmärrän, miksi ten Hagiin halutaan luottaa näissä asioissa niin voimakkaasti, mutta itse jarruttelisin tätä näkemystä. Ei ole kestävä ajatus, että joukkue rakennetaan käytännössä managerin aiemmista luottopelaajista. Unitedilla on todistetusti surkea scouttausosasto, joka pitäisi laittaa kuosiin, jos mitään pidemmän tähtäimen menestystä halutaan. SAF sai rellestään parhaat pelaajat Unitediin melkein mielensä mukaan, mutta sellainen ei enää onnistu, joten nyt pitäisi pystyä tekemään niitä löytöjä. Tämän sanon siksi, että jos United ei ole löytänyt kiinnostavia pelaajia markkinoilta, se on äärimmäisen suurella todennäköisyydellä vain siksi, että United on ollut huono ja ennen kaikkea laiska.
E) Jos tavoitteena on enemmänkin esittää sellaista prässiä kuin Liverpoolia vastaan, niin leveyttä tarvitaan kärkikolmikolle.
Leveyttä tarvitaan joka tapauksessa, mutta en usko, että tuollainen prässi tulee kyseeseen kuin muutamien vastustajien kohdalla, joista esimerkkinä Pool on selkein. Yksi syy tähän on tuollaisen poolmaisen pelitavan harvinaisuus - jopa vähittäinen väistyminen nyt kun Hasenhuttlkin on hylännyt gegenpressin? - ja toinen se, että tuo oli tenhagilaisittain varsin harvinainen pelitapa. Sehän oli laitapakkien liikkeitä lukuun ottamatta kuin suoraan OGS:n toiselta kaudelta. Luulen, että jahka joukkue pääsee paremmin managerinsa aivoituksiin sisälle, pallollinen pelaaminen lisääntyy merkittävästi.
Muista kohdista samaa mieltä.
Ensi kesänä Ronaldo ulos ja uusi ykköshyökkääjä sisään, keskikentälle yksi hankinta, oikeaksi laitapuolustajaksi uusi mies, Henderson takaisin ja mahdollisesti yksi toppari. Sen jälkeen tuolla joukkueella voidaan taistella mistä vaan.
Itse haluaisin nähdä todellista aktiivisuutta jo tammikuussa. Nuoria ison potentiaalin pelaajia kaikille noille pelipaikoille, niin olisin itsekin tyytyväinen. Btw, jos Laird jatkaa alkukauden tyylillä, niin siinä on melkeinpä valmis oikea laitapakki. Katsoin hänen pelinsä Watfordia vastaan ja oli aivan helvetin hyvä, siis aidosti niin erottuva, että näytti pelaavan täysin väärää sarjaa.