Tää on vähän semmosta, että kun ulkopuoliset kritisoivat, teidän ManU-fanien on pakko puolustella Olea. Ties kuinka monta kertaa sinäkin olet täällä tuskailut OGS:n taktisille valinnoille ja ManU:n pelille.
Kyse ei ole siitä, että kuka esittää kritiikin, vaan miten kritiikki esitetään. Jos kritisoidaan valmentajan taktisia ratkaisuja ja perustellaan oma kanta, niin silloin kritisoidaan henkilön tekoja. Jos taas kirjoitetaan esimerkiksi, että "Olelle pitäisi antaa potkut" tai "Ole ei ole taktisesti hyvä valmentaja" vielä ilman kummoisempia perusteluja, niin silloin kritisoidaan enemmänkin henkilöä. Kyllä ainakin omaan silmääni on ihan selvästi nähtävissä, että monella on se mielipide ettei Ole ole hyvä valmentaja ja sitten koitetaan etsiä argumentteja tukemaan tuota mielipidettä. Keskustelu olisi paljon hedelmällisempää, jos asiaa pyrittäisiin tarkastelemaan objektiivisesti ja luomaan mielipide sitten niiden argumenttien pohjalta.
Lähtökohtaisesti minua vituttaa se, kun yhden henkilön niskaan kaadetaan kaikki paska, mutta tälle samaiselle henkilölle ei kuitenkaan koskaan anneta kiitosta hänen onnistumisistaan. Tästä samasta syystä aloin jo joskus kauan ennen tuota West Ham -lainaa tykkäämään Jesse Lingardista, kun hänelle annettiin ihan aiheettomasti älytön määrä kuraa niskaan, vaikka hänen pelissään oli myös paljon hyviä elementtejä. Samoin aloin myös tykkäämään Victor Lindelöfistä, sillä yhdessä vaiheessa jokainen tappio laitettiin hänen piikkiin ja hänkin sai ihan aiheettoman paljon kuraa niskaansa. Sama on nyt tapahtumassa Olen suhteen. Tulen edelleenkin varmasti myös kritisoimaan paljon Olea hänen ratkaisuistaan, mutta samalla tulen puolustamaan häntä silloin, kun hänelle annetaan aiheetonta kritiikkiä. Seuran kannattajien ulkopuolelta tuollaisen vähän höttöisenkin kritiikin vielä jotenkin ymmärtää, mutta eniten ärsyttää lukea tuollaista selvästi enemmän henkilöön kuin hänen tekoihinsa perustuvaa kritiikkiä seuran kannattajilta. Ikävä kyllä tuota joutuu lukemaan aika paljon, jos seuraa erilaisia Unitediin liittyviä fanikanavia.
Vuosi sitten olisin esimerkiksi antanut Olelle potkut, sillä peli oli ihan hirveää. Viime kaudella koneiden käynnistyttyä Unitedin pelissä oli todella paljon hyviä elementtejä ja se pelasi pitkän ajanjakson oikeasti todella hyvää jalkapalloa. Tämä kauden alku ei ole ollut mitenkään häikäisevä, mutta pelissä on näkynyt niitä viime kaudelta tuttuja hyviä elementtejä, minkä lisäksi sinne on tullut uusia taktisia ratkaisuja, jotka ovat toimineet. Paljon on parannettavaa, mutta heikohkollakin pelillä on raavittu 13 pistettä ja piste-ero sarjakärkeen on piste. Tehtyjä maaleja on sarjassa toiseksi eniten ja päästettyjä maaleja neljänneksi vähiten. Päästetyissä maaleissa on ollut lisäksi paskaa tuuria, kun pari maalia on epäonnekkaasti pomppinut omien pelaajien kautta maaliin.
Suurin kritiikki itselläni on Olea kohtaan tällä kaudella kohdistunut tuohon keskikentälle. Itse haluaisin nähdä Brunon pelaavan tuolla kasipaikalla, mutta toisaalta myös ymmärrän, miksi Ole ei ole tuota ratkaisua tehnyt. Bruno on joukkueen parhaita prässääjiä ja kun prässääminen ei nyt erityisemmin kuulu Ronaldon, Greenwoodin tai Sanchon vahvuuksiin, niin Brunoa tarvitaan tuohon. Toisaalta Rashford palaa kohta ja toiselle laidalle olisi tarjolla Lingard, joten tuohonkin löytyisi halutessaan ne ratkaisut. Lisäksi tuo Brunon roolitus hyökkäyssuuntaan on onnistunut valmennukselta aivan täydellisesti ja hänestä on onnistuttu luomaan nopeassa ajassa maailman tehokkain kymppipaikan pelaaja. Tuollaiseen aseen siirtäminen alemmas ei ole varmasti helppo päätös, mutta minun nähdäkseni Ronaldon saapuminen muutti niin paljon tuota hyökkäyspelin dynamiikkaa, että tuo olisi joukkueen edun mukaista.
Ja ei, kukaan ei ole tainnut väittää etteikö OGS:lla olisi pelitapaa, tottakai on. Kyse on siitä, kuinka hyvin OGS on onnistunut organisoimaan ManU:n pelin.
Mielelläni kuulisin sitten perusteluja, että millä tavalla esimerkiksi Klopp on Liverpoolissa tai Tuchel Chelseassa onnistunut organisoimaan hyökkäyspelin jotenkin älyttömän paljon paremmin kuin Ole. Molempien pelejä olen alkukaudella katsonut ja en minä ainakaan sen perusteella allekirjoita sitä väitettä, että noiden hyökkäyspelissä olisi jotenkin selvästi enemmän toisteisuutta ja sen myötä syntyisi maalipaikkoja. Myöskään tilastot eivät tue tätä väitettä. Chelsea on itse asiassa alkukauden aikana yhdessä Aston Villan kanssa eniten hyökkäyssuuntaan ylisuorittanut joukkue, joten ei se heidänkään hyökkäyspelinsä ole kovin kummoista ollut. Toki Chelsealla on ollut myös kohtuullisen vaikea otteluohjelma, mutta Citya lukuunottamatta he ovat noissa "vaikeimmissa" peleissä luoneet eniten maalipaikkoja. Jos jätetään tuo City-ottelu pois laskuista, niin Chelsean huonoimmat ottelut hyökkäyssuntaan ovat olleet Crystal Palacea ja Aston Villaa vastaan. Samoja ongelmia siellä on ollut siis myös kuin Unitedilla Olen aikakaudella, noissa "helpommissa" peleissä.
Jos Cityyn verrataan, niin Unitedin hyökkäyspeli on ollut heikompaa, mutta toisaalta ei kukaan ole ollut hyökkäyssuuntaan Cityn tasolla moneen vuoteen (no ehkä Bayern). Esimerkiksi sillä Liverpoolin mestaruuskaudella City oli ihan ylivoimainen hyökkäyssuuntaan, vaikka Liverpool voittikin mestaruuden selvällä marginaalilla. Itse asiassa tuolla kaudella Liverpool oli xG-tilaston mukaan jopa vähän huonompi kuin Lampardin Chelsea, joten ei tuo heidän pelinsä silloinkaan luonut mitenkään erityisen paljon maalipaikkoja. Mukana oli jonkun verran tuuria ja samalla myös kliinisyyttä joukkueen pelaajilta, kun onnistuttiin kääntämään voitoksi myös sellaisia pelejä, joissa ei onnistuttu luomaan kovinkaan paljon maalipaikkoja.
Tällä kaudella United on ollut Valioliigassa yhdessä ottelussa umpisurkea ja se oli Wolves-ottelu, jonka United kuitenkin onnekkaasti voitti. Kaikissa muissa otteluissa xG on ottelu siellä 2 molemmin puolin ja siinä tasurissa päättyneessä Southampton-ottelussa xG oli melkein 3. Jos jätetään tuo yksi umpisurkea ottelu pois, niin kaikesta huolimatta se huonosti organisoitu hyökkäyspeli on tuottanut käytännössä jokaisessa ottelussa niin monta maalipaikkaa, että Unitedin tasoisen joukkueen olisi pitänyt voittaa noista kaikki.
En minä oikein osta myöskään sitä väitettä, että hyökkäyspeli olisi jotenkin huonosti organisoitu, jos heikoillakin suorituksilla joukkueen peli tuottaa noin paljon maalipaikkoja. Innolla odotan, että kuinka paljon niitä maalipaikkoja syntyy sen jälkeen, kun peli loksahtaa vielä kohdalleen. Rashfordin paluu tulee varmasti vaikuttamaan isosti tuohon peliin, sillä hän on erinomainen prässääjä ja pystyy luomaan nopeudellaan sekä haastokyvyllään paljon uhkaa. Lisäksi toivottavasti Rashfordin paluun myötä myös Shaw löytää sen viime kauden tasonsa, sillä hän on todella keskeinen pelaaja noiden maalipaikkojen luomisessa.