Mainos

Malaysia Airlinesin lento MH370

  • 317 719
  • 1 118

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Aivan. Mutta hallittu laskeutuminen mereen ja siinä on paljon pidempi aika kehitellä paniikkia matkustamossa.

On toki, mutta ei siellä ole tarvinnut pelastusliivejä paljon päälle pukea.

Tähän tapaukseen olisi kyllä mielenkiintoista saada joskus selvyys.
 

Morgoth

Jäsen
Pilotilla ollut ilkeä mieli, jos tosiaan laskeutui veteen hallitusti kyydissään jumbollinen tajuissaan olevia ihmisiä.

Konehan nuosi heti katoamisen jälkeen lähes lakikorkeuteensa. Luultavasti paineistus matkustamosta pois ja loppumatkan kyydissä olikin vain vihanneksia? Polttoaineen loputtuahan pilotti on vielä pystynyt liitelemään koneella yli 100 merimailia ennen kuin ollaan tultu veteen.

Viime viikolla oli uutinen italiaisesta tutkijaryhmästä, jotka olivat tehneet uusia laskelmia perustuen osien kulkeutumiseen merivirtojen mukana. Mikäli heidän mallinsa pitää paikkansa niin lisää romua pitäisi löytyä heidän ennustamisestaan paikoista Afrikan rannikolla. Tosin saadaanko tuollakaan etsintäaluetta rajattua mitenkään kohtuulliseksi ja rahat on ilmeisesti loppu. Jos jostakin vielä rahaa saavat niin kannattaisi ehkä käydä tutkimassa ne syvimmät yli 8 km kohdat, vaikka eivät ihan etsintä-alueella olisikaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tosin saadaanko tuollakaan etsintäaluetta rajattua mitenkään kohtuulliseksi ja rahat on ilmeisesti loppu. Jos jostakin vielä rahaa saavat niin kannattaisi ehkä käydä tutkimassa ne syvimmät yli 8 km kohdat, vaikka eivät ihan etsintä-alueella olisikaan.

Ymmärtääkseni rahat eivät varsinaisesti edes ole loppu, mutta hinta/laatu ei vain enää kohtaa ja raja on vedettävä johonkin. Jos kunnollista uutta tietoa ilmenee mistä ja miksi kannattaisi etsiä, niin rahoitus on kyllä olemassa.
 

Carlos

Jäsen
Itsehän olen uhrannut aiheelle jonkun verran aikaa & ajatuksia, ja jotenkin nämä kaikenlaiset esitetyt teoriat eivät vaan oikein käy järkeen. Mikä tässä kaikessa mättää?

1. Lentäjä lensi koneen tahallaan sinne jonnekin. Miksi ihmeessä? Mitään oikeasti dramaattista motiivia moiselle ei ole löytynyt, poliittisia virityksiä juu, mutta tuossa iässä oleva erittäin kokenut lentäjä harvemmin liittyy mihinkään ääriliikkeisiin. Jos kyseessä olisi 20-30 vuotias pilotti, niin voisin vielä uskoakin. Ja miksi saada ne 200+ ihmistä katoamaan ilman jälkiä? Jos hän halusi lähettää jollekin "viestin" niin se kyllä epäonnistui täydellisesti. Jäi jumiin Outboxiin.

2. Kadonnut kone. Näin valtavan etsintäoperaation jälkeen ei vieläkään jälkeäkään, muuta kuin näitä siivenpalasia joita lilluu virtojen mukana länteen. Eli voisiko olla että etsintä-alue on vaan totaalisesti väärä?

3. Edelliseen liittyen, yhtään koneen osia ei ole löytynyt idän suunnalta, vaan kaikki palaset ovat ajautuneet länteen. Merivirtoja tutkimalla, oletettu putoamispaikka huomioiden, tämä ei voi pitää paikkaansa. Ainoa päätelmä on että koneen on täytynyt tulla mereen jo paljon pohjoisempana, josta merivirrat veisivät osat yksinomaan vain länteen.

4. Itse asiassa kaksikin ihmistä, jotka todistetusti ovat oikeita, olemassaolevia ihmisiä, väittää nähneensä turman aikoihin tulessa olevan lentokoneen. Näille havainnoille ei ole annettu oikein mitään arvoa, ja itse ihmettelen että miksi? Jos konetta ei löydy sieltä mistä pitäisi, mutta on silminnäkijähavaintoja jostain missä niitä ei pitäisi olla, niin voisiko tästä vetää edes pieniä johtolankoja?

Tästä sitten päästään siihen että mitä on voinut tapahtua, ja tärkeämmin missä on voinut tapahtua, joka pistäisi ym. kohdat paremmin loogiseen asiayhteyteen?

a. Koneessa tapahtui vähän nousun jälkeen jokin vakava tekninen häiriö. Joko koneessa itsessään, tai jonkun ulkoisen tahon aiheuttamana. Oikosulku, laskutelineen ylikuumeneminen, rahtitilassa syttynyt tulipalo, lintu, ohjus, pommi, ihan mitä tahansa. Seurauksena koneen kommunikaatiolaitteet kärähtävät lähes kokonaan, ja syttyy tulipalo.

b. Lentäjät menettävät kontrollin, tappelevat ehkä liekkejä vastaan, ja samalla ehkä taistelevat taas että saavat koneen pysymään ilmassa. Tämä aiheuttaa kovia nousuja, laskuja, ja käännöksiä reitin varrella.

c. Kone jatkaa matkaa länteen, lentäjät ehkä saavatkin koneen haltuunsa, yrittävät kääntyä takaisin, mutta menettävät lopulta hallinnan tai tajunnan tai molemmat.

d. Siipirikkoinen kone, ehkä vieläkin tulessa, ehkä vaikka toinen moottori tulessa, kaartaa hitaasti vasemmalle mutta jatkaa matkaa. Matkustajakoneethan on suunniteltu siten tasapainoisiksi että ne pyrkivät itsestään korjaamaan lentoasennon suoraan jos kukaan ei niitä ohjaa. Edelleen lentäjät voivat olla ohjaamossa kamppailemassa tai sitten ei. Mitä jos ohjaamon palo yltyi niin pahaksi että lentäjät joutuivat jättämään sen ja sulkivat oven perässään?

e. Tosiaan kaksi ihmistä väittää nähneensä koneen eri paikoissa, lentämässä matalammalla kuin normaalisti, oranssin hehkuisina, ihan kuin se olisi tulessa.

f. Vaurioitunut kone jatkaa hidasta lentoaan etelään, hitaasti kallistuen välillä kohti kaakkoa, tuli ehkä sammuukin itsestään jossain välissä antaen koneelle lisää lentoaikaa. Lopulta polttoaine loppuu / kone hajoaa / kone vajoaa itsekseen ja syöksyy mereen, TAI, lentäjät saavat tulen sammuttua jotain tolkkua ohjaimiin ja tekevät pakkolaskun mereen. Tämä voisi tapahtua siten että se osuu Inmarsatin laskelmien viimeiselle kehälle, ainoa vaan että paljon pohjoisempana kuin on luultu.

g. Ottaen huomioon nyt löytyneet koneen osat, nämä kahden ihmisen tekemät havainnot palavasta koneesta, merivirrat, Inmarsatin data, luulen että koneen viimeinen leposija löytyy suurinpiirtein koordinaateista: 18°00'00.0"S 105°00'00.0"E. Eli Australian luoteispuolelta.

Tuolta alueelta kaikki natsaisi, Inmarsatin data, sieltä ei ole vielä etsitty, sieltä koneen osat kelluisivat vain länteen kohti Afrikan rannikkoa, se on paljon lähempänä kuin nykyinen etsintä-alue, eli myöskin pahoin vaurioitunut kone olisi voinut päästä sinne asti, lentäen matalammalla kuin normaalisti. Kaiken huipuksi ko. alueella oli vielä koneen oletetun alastulon aikaan pimeää, joten kukaan ei välttämättä olisi nähnyt sen mereensyöksyä.

Kirjaanpahan tämän vaan ylös internettiin, että voin sitten joskus sanoa että "mähän sanoin jo silloin". Ugh.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
I'm not saying it was aliens. But it was aliens.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@Ollakseni on trumpinsa omaksunut. Kiitos nauruista.

Noiden osien löytäminen ei näin kauan katoamisen jälkeen auta mitään. Eka löytynyt oli tärkeä, koska silloin varmistui meneminen mereen, mutta paikannuksen kannalta aikaa on kulunut ihan liikaa.
 

Byvajet

Jäsen
1. Lentäjä lensi koneen tahallaan sinne jonnekin. Miksi ihmeessä?

Miksi aivot nyt tuottavat mitä ihmeellisintä käytöstä? Yleensä ihmisen käytös on jollain tavoin ennustettavaa, mutta suurissa joukoissa pitkän ajan kuluessa sattuu tapahtumia, jotka ovat täysin käsittämättömiä. Ei ole olemassa syytä, miksi tällainen tapahtuma ei voisi sattua lentoliikenteeseen. Nämä kahden hulluus -tapauksetkin ovat tuikiharvinaisia, mutta jossain niitä kuitenkin aina joskus sattuu.

Kaikki muut vaihtoehdot kuin lentäjän pimahtaminen vaikuttavat epätodennäköisiltä. Tietenkin on mahdollista, että tulipalo tai muu tekninen häiriö on vienyt mahdollisuuden kommunikointiin tai tainnuttanut kaikki ja kone on lentänyt vahingossa piiloon, mutta todennäköisempää lienee, että kone on tarkoituksella pimennetty ja sen jälkeen lennetty johonkin, mistä se on mahdollisimman vaikea löytää.

Hulluuden historia on moninainen ja värikäs. Se yltää kaikille elämänalueille, myös lentoliikenteeseen. Ihmisen irrationaalista toimintaa ei tule edes yrittää ymmärtää järjellä.
 

Morgoth

Jäsen
1. Lentäjä lensi koneen tahallaan sinne jonnekin. Miksi ihmeessä? Mitään oikeasti dramaattista motiivia moiselle ei ole löytynyt, poliittisia virityksiä juu, mutta tuossa iässä oleva erittäin kokenut lentäjä harvemmin liittyy mihinkään ääriliikkeisiin. Jos kyseessä olisi 20-30 vuotias pilotti, niin voisin vielä uskoakin. Ja miksi saada ne 200+ ihmistä katoamaan ilman jälkiä? Jos hän halusi lähettää jollekin "viestin" niin se kyllä epäonnistui täydellisesti. Jäi jumiin Outboxiin.

Germanwings 9525. Mitä järjellisestä syytä tuohonkaan oli? Henkisesti sairas pilotti ja sairaan mielen tekosia on turha yrittää liiaksi järkeistää. Enemmän lopulta tyyliseikka haluaako lentää nopeasti vuorta päin vai fiilistellä ja lentää jonnekin keskelle merta murhaten matkustajat ja itsensä. Kadottomalla koneella jää kenties historiaa pysyvästi, kun Germanwings 9525 lopulta unohtuu.
 

Jeffrey

Jäsen
Tuolla oli nyt käsittääkseni kesän aikana pudoteltu mereen siivenkappaleita, joita seuraamalla pyritään havainnoimaan koneen mahdollista putoamispaikkaa.

Aika vähän olen itse aiheeseen perehtynyt, mitä nyt yhden dokumentin sivusilmällä seurailin. Itse olen taipuvainen teorialle jonka mukaan kone menetti yhteydet yms kommunikaatio välineet. Sen seurauksena kapteeni kierteli tuolla Aasian päällä etsien hätälaskeutumispaillaa. Sitä ei kuitenkaan löytynyt ja kapteeni joko menetti lopullisesti koneen hallinnan, tai ajoi sen tarkoituksella suuntaan jossa ei ole mitään, minimoidakseen vahingot.

Jotain teoriaa oli siitäkin olemassa, että tällainen kokenut lentäjä olisi kykeneväinen tekemään ns. eettisen päätöksen joka olisi lentäjien joukossa ihan suosittu. Eli jos on vaihtoehtoina iskeä kone asutulle seudulle tai mereen, niin mieluummin mereen. Se miksi kone on edelleen kateissa onkin suuremman luokan mysteeri. Historia kuitenkin opettaa, että mysteerien lopulta selvittyä selviää yleensä varsin rationaalinen selitys.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kadottomalla koneella jää kenties historiaa pysyvästi, kun Germanwings 9525 lopulta unohtuu.

Kukapa sitä tulevaisuutta osaisi ennustaa, mutta 9525 oli melkoisen erikoinen ja tuskin unohtuu ihan heti. Merten tutkimukseen ei panosteta samalla lailla kuin avaruuteen, mutta kyllähän MH370 myös löytyy. Titanic löydettiin vuonna 1985 vajaan neljän kilometrin syvyydestä.

Sitä emme voi tietää sivutetaanko se löytyminen vain pienellä olankohautuksella "ai niin joo tämäkin." Se riippuu täysin löytämisajankohdasta. Jos siihen menee vuosikymmeniä, niin tulevat aikalaiset eivät ole kovin kiinnostuneita, koska on ehtinyt tapahtua niin paljon jo muutakin. Tietenkin ihan hauska knoppi menneisyydestä saattaa olla jossain pubivisassa.
 

Morgoth

Jäsen
Aika vähän olen itse aiheeseen perehtynyt, mitä nyt yhden dokumentin sivusilmällä seurailin. Itse olen taipuvainen teorialle jonka mukaan kone menetti yhteydet yms kommunikaatio välineet. Sen seurauksena kapteeni kierteli tuolla Aasian päällä etsien hätälaskeutumispaillaa.

Tämä ei ole uskottava teoria. Alkuperäisestä katoamispaikasta olisi ollut helppo palata laskuun takaisin Kuala Lumpuriin tai jollekin muulle lähialueen lentokentistä. Sotilastutkadatan perusteella kone ei kierrellyt alueella etsien lentokenttää vaan suuntasi melko suoraan merelle (kartta) ja lähinnä pois kaikista mahdollisista lentokentistä. Viimeistä varmaa havaintokohtaa ja reittiä sinne on hieman hankala sovittaa uskottavasti tuohon teoriaan. Vaikuttaa melko suunnitelmalliselta ja päämäärätietoiselta reiltilä eikä (epätoivoiselta) hätälaskupaikan etsimiseltä jolloin lentoreitin luulisi olevan "epätoivoista pyörimistä", eikö?

Jotain teoriaa oli siitäkin olemassa, että tällainen kokenut lentäjä olisi kykeneväinen tekemään ns. eettisen päätöksen joka olisi lentäjien joukossa ihan suosittu. Eli jos on vaihtoehtoina iskeä kone asutulle seudulle tai mereen, niin mieluummin mereen.

Olisi sitä laskeutumista voinut kokeilla esim. lähellä rantaa, josta olisi mahdollista pelastaa matkustajat mikäli ihmeen kaupalla laskeutuminen olisi onnistunut. Taidan lopettaa lentämisen mikäli "eettinen päätös" vastaavassa tilanteissa on lentää kone suosiolla varmaan kuolemaan.
 
Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Mielestäni tähän tapaukseen pätee varsin hyvin, että asiat monesti ovat sitä miltä ne näyttävät. Liian helposti tunnutaan hakevan asioille niitä monimutkaisia vastauksia, vaikka kyseessä onkin hyvin simppelit ja yksinkertaiset asiat. Yksinkertaiset selitykset kun on yleensä ne parhaat. Nyt koko tutkinta on perustunut ajatukselle, että kone on jotenkin "kadonnut" tai oikeammin kadotettu. Jotenkin ajateltu, että eihän nyt hei matkustajalentokone voi kadota, no ennemminkin minä taas pitäisin todennäköisenä, että siellä on kadonnut ne joiden pitäisi valvoa sitä ilmatilaa. Tuolla suunnassa kun nuo välit ei ole ihan länsimaiden tasolla, niin olisi melkoinen pyhäinhäväistys sanoa ettei heillä ole hevon vatulan ideaa jostain lentokoneesta joka lenteli heidän ilmatilassa, ei vaikka se olisi mennyt suoraan pääkaupungin yli.

Tätä tutkiessa on sitten lähdetty näihin outoihin spekulaatioihin lentäjistä yms. ja täten on ajauduttu todennäköisesti hyvin kauas todellisuudesta. Todellisuutta lähempänä on varmaankin sähkö, tai muu tulipalo, kaikilta taju pois ja kone lentää kunnes tulee tonttiin. On tapahtunut aiemminkin.
 

Byvajet

Jäsen
Tätä tutkiessa on sitten lähdetty näihin outoihin spekulaatioihin lentäjistä yms. ja täten on ajauduttu todennäköisesti hyvin kauas todellisuudesta. Todellisuutta lähempänä on varmaankin sähkö, tai muu tulipalo, kaikilta taju pois ja kone lentää kunnes tulee tonttiin. On tapahtunut aiemminkin.

Tilastollisesti ajatellen mielenterveysongelmat vain taitavat olla selvästi todennäköisempiä kuin tekniset ongelmat, jotka kadottavat koneen kokonaan. Yksinkertaisin selitys on mielenterveysongelmat, ei tekninen vika.

Ehkä mielenterveysongelmien vieroksumiseen liittyy tiedon puute. Ne ovat paljon yleisempiä kuin ajatellaan.
 

Morgoth

Jäsen
Tätä tutkiessa on sitten lähdetty näihin outoihin spekulaatioihin lentäjistä yms. ja täten on ajauduttu todennäköisesti hyvin kauas todellisuudesta. Todellisuutta lähempänä on varmaankin sähkö, tai muu tulipalo, kaikilta taju pois ja kone lentää kunnes tulee tonttiin. On tapahtunut aiemminkin.

Teknistä vikaa on vain hankala saada uskottavasti sovitettua lennonjohdon tutkasta katoamiseen ja viimeiseen sotilastutkahavaintoon välisiin tapahtumiin. Kone nuosee voimakkaasti lähes lakikorkeuteensa (tapetaan matkustajat hypoksiaan), jonka jälkeen kone laskeutuu alemmaksi, ohjelmoidaan uudet GPS-reittipisteet ja sulaudutaan muun liikenteen sekaan ja lopuksi lennetään tyhjyyteen. Jos kaikilta olisi taju pois niin kone ei lentäisi ohjelmoidusti noin kuin se lensi vaan sen käytös olisi ollut jotain muuta.

Mahdollisuus, kaiken muun lentopelon keskellä, on vielä olemassa murhaajapilotteja joiden tekoja ei voi matkustamosta käsin mitenkään estää on ahdistava ajatus, jonka kanssa on vain elettävä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kyllä MH370 löytyy, mutta sitten joskus ja vahingossa.

Ei välttämättä, koska tässä sivussa otetaan myös talteen kaikenlaista muutakin tutkimusdataa. Eli tuonne ei varmaankaan palata enää ns. koskaan, koska uutta tutkittavaa on jo niin paljon nyt saatavissa mittaustuloksissa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ei välttämättä, koska tässä sivussa otetaan myös talteen kaikenlaista muutakin tutkimusdataa. Eli tuonne ei varmaankaan palata enää ns. koskaan, koska uutta tutkittavaa on jo niin paljon nyt saatavissa mittaustuloksissa.
Minä veikkaan, että tuo alue kyllä tutkitaan jossain vaiheessa esim. jollain pienillä aurinkovoimalla liikkuvilla sukellusveneillä ja se kone sieltä kyllä löytyy vielä. Tämä siis osana jotain laajempaa merialueiden kartoitusta. Kun tätä meinataan koittaa muualle aurinkokunnan ulkopuolelle, niin en näe syytä miksi vastaavaa ei ensin toteutettaisi merien pohjissa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Minä veikkaan, että tuo alue kyllä tutkitaan jossain vaiheessa esim. jollain pienillä aurinkovoimalla liikkuvilla sukellusveneillä ja se kone sieltä kyllä löytyy vielä. Tämä siis osana jotain laajempaa merialueiden kartoitusta. Kun tätä meinataan koittaa muualle aurinkokunnan ulkopuolelle, niin en näe syytä miksi vastaavaa ei ensin toteutettaisi merien pohjissa.
Alus joka kestää pitkiä aikoja suuria paineita ja joka kulkee ydinvoimalla (aurinko ei valaise niin syvälle kun tarvitsee) on kallis ja hankala rakentaa.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä veikkaan, että tuo alue kyllä tutkitaan jossain vaiheessa esim. jollain pienillä aurinkovoimalla liikkuvilla sukellusveneillä ja se kone sieltä kyllä löytyy vielä. Tämä siis osana jotain laajempaa merialueiden kartoitusta. Kun tätä meinataan koittaa muualle aurinkokunnan ulkopuolelle, niin en näe syytä miksi vastaavaa ei ensin toteutettaisi merien pohjissa.

Ihmisten tai teknologian lähettäminen avaruuteen on helpompaa ja halvempaa kuin niiden lähettäminen valtamerien pohjaan.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Alus joka kestää pitkiä aikoja suuria paineita ja joka kulkee ydinvoimalla (aurinko ei valaise niin syvälle kun tarvitsee) on kallis ja hankala rakentaa.
Tulee tapahtumaan vielä, sitten näet. Eikä sen tarvitse itseään siellä pohjassa ladata, kun pintaan pääsee aina ja se ei maksa käytännössä mitään. Säätilat ei haittaa, kun menemällä muutamaan metriin voi huilailla vaikka yllä olisi millanen myrsky jne.

Ja tuosta avaruuteen menemisen hinnasta olen kyllä vähän toista mieltä. Se on aivan perhanan kallista touhua. Falcon 9 maksaa noin 60M ja se isompi versio 90 miljoonaa dollaria. Vastaavasti Mir 1 ja 2 rakennettin vuonna 1987 ja ne maksoi yhteensä 100 miljoonaa markkaa. Kun miettii tekniikan kehitystä niin ei se nyt ihan niin kallista ole, varsinkin kun kyse olisi miehittämättömästä aluksesta ja sen kokoa voisi pudottaa huomattavasti ja paineenkin kanssa nuo toimii vähän paremmin kuin ihmiskeho.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jo, on aurinkopaneeli sub ihan innovatiivinen ratkaisu, mutta 200m alkaa hävitä ja 1000m on pilkopimeää. Sameissa vesissä paljon aikaisemmin.

Aika paljon nykyisiä tehokkaampia paneeleita tarvitaan.
 

Byvajet

Jäsen
On tämäkin yksi show. Koneen löytämisellä ei saavuteta sellaista tietoa, joka näkyisi tilastollisessa turvallisuudessa mitenkään. Kunhan metsästetään. Lentoturvallisuuden kehittämiseen tapaus ei liity.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Jo, on aurinkopaneeli sub ihan innovatiivinen ratkaisu, mutta 200m alkaa hävitä ja 1000m on pilkopimeää. Sameissa vesissä paljon aikaisemmin.

Aika paljon nykyisiä tehokkaampia paneeleita tarvitaan.
Sä et ole koskaan akuista kuullut?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös