Malaysia Airlinesin lento MH370

  • 312 396
  • 1 117

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Lentämisestä kannattaa tehdä mahdollisimman turvallista. Lentokone kun tippuu niin siinä voi todella moni kuolla. Jos autoon tulee vika niin siinä kuolee vain muutama ihminen.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä kait autossa pelottaa enemmän kuin lentokoneessa. Mieti jotain satasta ajat ja vastaantuleva kanssa ja koskaan ei tiedä millainen kännissä oleva rattijuoppo tai höperöinen vanhus tai hullu tai jopa itsetuhoinen tyyppi siellä autossa on ja niitä tulee jatkuvalla syötöllä vastaan. Lentokoneen puikkoihin ei kuka tahansa ihan tosta noin vaan pääse ja aika rauhassa siellä saa lennellä, vaikka joskus tosi tosi harvoin joku kone tippuukin. Tietty ilmassa oleminen on epäluonnollisempaa ihmiselle ja siten jännempää, mikä on mun mielestä parempi sana kuin tietämättömyyteen perustuva pelko. Tai eihän niitä juttuja aina järjellä selitetäkään.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Lentokoneen puikkoihin ei kuka tahansa ihan tosta noin vaan pääse ja aika rauhassa siellä saa lennellä, vaikka joskus tosi tosi harvoin joku kone tippuukin.

Berliinin iskussa terroristi joutui opettelemaan miten sitä rekkaa ajetaan ja lopulta sai sen ikävän kovaan vauhtiin ilmeisen helposti.

Lentokone ei lähde yhtään mihinkään viiden minuutin opettelulla. Valtatiellä maan pinnalla ihan kuka tahansa voi ajaa sinua vastaan tai perässäsi.

Ei minulla ole tietoa tai keinoja miten tuon valheellisen turvallisuudentunteen saisi muutettua. Jotenkin sitä silti pitäisi muuttaa, koska on todella murheellista, että ihmiset jättävät menemättä jonnekin mukavalle lomalle katteettoman pelon takia.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
MH370:n etsinnät on keskeytetty, tarkoittanee käytännössä lopetettu. Milläköhän todennäköisyydellä kone joskus löytyy ja jos löytyy, niin miten?

Lopettaminenhan ei tullut yllätyksenä mitenkään vaan takaraja piti vain laittaa.

Löytymisen todennäköisyyttä on mahdotonta arvioida, mutta mieleen tulee kaksi tapaa. Ensimmäinen on sattumalta, kun tutkitaan merenpohjasta jotain ihan muuta. Siinä vain tajutaan yhtäkkiä onkohan tämä mikä tämä saattaisi olla.

Toinen on se, että joskus 20 vuoden päästä menetelmät ovat kehittyneet niin paljon, että yksityinen ryhmä jollain rahoituksella päättää nyt se etsitään.

Kolmas on tietenkin se, että löytyy joskus sadan vuoden päästä taas uusissa merenpohjan tutkimuksissa eikä ole aikalaisia juurikaan asiaa miettimässä, mutta historia tietenkin tunnetaan.

Maailman meret on täynnä hylkyjä ja ajan myötä merkitys vähenee, vaikka yhtä lailla on erittäin iso osa ilmailuhistoriaa. Kyllä sitä joku vielä etsii ja kenties löytää, mutta vaikea uskoa minkään valtion enää tähän veronmaksajien rahoja laittavan.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko käsitystä siitä, että nyt käytetyllä teknologialla olisi koneen pitänyt löytyä? Eli millä varmuudella hylky ei ole etsityllä alueella. Nimimerkillä Kaapissa käyttämätöntä foliota.
 

Morgoth

Jäsen
Onko käsitystä siitä, että nyt käytetyllä teknologialla olisi koneen pitänyt löytyä? Eli millä varmuudella hylky ei ole etsityllä alueella. Nimimerkillä Kaapissa käyttämätöntä foliota.

Varmaan suuremmalla todennäköisyydellä olisi löytynyt kuin että lopulta etsittiin edes oikealta alueelta. Ainoa käytettävä data oli ne Inmarsatin pingit tunnin välein, josta laskelmat tehty. Ymmärtääkseni Inmarsat ei ole edes julkaissut aivan kaikkea dataa ja heidän käyttämästään matemaattisesta mallista on käyty keskustelua. Voihan se käytetty matemaattinen malli olla oikeakin, mutta hieman väärätkin lähtötiedot ja lopputulos saattaa helposti heittää tuhansillakin kilometreillä.

Pelkkää epämääräisyyttä kaikki tähän liittyvä.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Ai niin, tuli tuo lentoturmatutkinta jossa tätä käsiteltiin. Siinä ohjelmassa mainittiin että satelliitti tietojen mukaan kone olisi kääntynyt Sri Lankan suuntaan ja lentänyt Australian länsipuolelta kohti Antarktista. Oletus oli että kone olisi ehtinyt lentää Australian ohitse jolloin sen oletettu putoamispaikka olisi jossain Australian jälkeen suunnilleen samalla leveysasteella kuin Port-aux-Français sijaitsee. Port-aux-Françaisia ei varsinaisesti mainittu mutta suunnilleen sillä kohdin olin katsovani kartan näyttäneen. Voi olla että ei ihan sinne asti kone päässyt mutta kartalla näytetyt satelliittijäljet olivat kuitenkin Australian lounaispuolella.

Samassa ohjelmassa spekuloitiin että turma olisi kapteenin aikaansaannosta. Hän olisi ensin lukittautunut ohjaamoon, sen jälkeen vapauttanut ilman matkustamosta ja itse lentänyt vielä pitkään lentäjän happinaamarin avulla. Jossain vaiheessa hän sitten oli riisunut maskin itseltään ja itsekin vaipunut uneen. Kone olisi itsestään jossain vaiheessa tippunut kun polttoaine oli loppunut. Tämä siis oli spekulaatiota niihin todisteisiin nojaten jota on pystytty keräämään.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Iltalehti uutisoi että konetta on etsitty ihan vääriltä alueilta, myöntävät Australian viranomaiset ? Uusi etsintä alue olisi vain 25000 km²
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
National geographic :lla menossa just lentoturmatutkinta ohjelma ko. lennosta
 
Viimeksi muokattu:

Rocco

Jäsen
Otsikko sanoo:

"Mysteerikone MH370:n putoamispaikka selvisi vihdoin"

Jutussa lukee mm.

"Australialainen tutkimuslaitos uskoo selvittäneensä..."

"Neljässä 23. maaliskuuta otetussa satelliittikuvassa näkyy 70 meressä kelluvaa kohdetta. ...kohteista 12 on ”luultavasti ihmisen tekemiä”. Tutkijat eivät kuitenkaan pystyneet varmuudella osoittamaan, että ne olisivat lentokoneen jäänteitä."

"Tutkimuslaitos julkisti myös tarkat koordinaatit, jonne se uskoo koneen syöksyneen"

"Emme tiedä varmasti, ovatko nämä kappaleet lentokoneen osia."

"Tämä voi olla väärä johtolanka, mutta se on selvittämisen arvoinen, jos haluamme jatkaa etsintöjä."

"Australian liikenneministeri kuitenkin totesi tuoreeltaan, etteivät tutkimustulokset ole riittäviä uusien etsintöjen käynnistämiseksi."

Taas aikamoista Ilta-Sanomien klikkihuorausta. Otsikossa sanotaan että paikka on löytynyt. Jutussa lähes jokainen lause toteaa toisin.

Olisihan se tosiaan kiva että kone lopulta löytyisi.
 

Carlos

Jäsen
En tiedä kiinnostaako tämä ketään muuta kuin itseäni, mutta lopultakin minulle selvisi asia jota olen selvittänyt jo monta vuotta. Lensin 21.6.2003 Melbournesta Kuala Lumpuriin Malaysian Airlinesin B777-koneella, mutta sen rekisteritunnusta ei ole selvinnyt mistään, usean vuoden yrittämisestä huolimatta. Nyt puolivahingossa löysin tämän: https://www.jetphotos.com/photo/108543

Kieltämättä hiukan pysäyttää.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt me siis tiedetään miksi se humahti valtamereen. @Carlos jätti jälkeensä pahaa karmaa ja se johti lentäjän sekoamiseen. Sitäkö yritit sanoa? Minun on vaikea uskoa, mutta en sano, että mahdotonta. ;)
 

Carlos

Jäsen
Nyt me siis tiedetään miksi se humahti valtamereen. @Carlos jätti jälkeensä pahaa karmaa ja se johti lentäjän sekoamiseen. Sitäkö yritit sanoa? Minun on vaikea uskoa, mutta en sano, että mahdotonta. ;)

Mielelläni tietysti ottaisin credittiä tilanteesta, mutta objektiivisuuden nimissä se saattoi olla kyllä joku muukin niistä n. 1 miljoonasta ihmisestä jotka ko. koneella ehtivät lentää. Jos jotain karmaa omalta osaltani jäi koneeseen niin varmaan lähinnä minun setähikinen läähätys lentoemojen suuntaan. Ja tuskin siinäkään kategoriassa olen ainoa.
 

Byvajet

Jäsen
Lopetetut etsinnät jatkuivat, lopetettiin, jatkuivat vielä tovin ja nyt niiden kai pitäisi loppua ihan kokonaan.

Ihmetyttää vain,että jos australialaistutkijoilla on tietoa siitä, miten kone tuli alas, niin luulisi, että heillä olisi edes karkeaa tietoa myös siitä, missä kone tuli alas. Mihinköhän tutkijoiden tieto tippumistavasta perustuu?

Onkohan mahdollista, että tämä tapaus jää ikuiseksi mysteeriksi samalla tavalla kuin Djatlovin solan tapaus?

"AUSTRALIALAISET tutkijat tyrmäsivät tiistaina teorian, jonka mukaan lentäjä olisi aiheuttanut malesialaiskoneen putoamisen. He esittävät, että kone ei ollut hallinnassa pudotessaan.

BBC:n jutussa kerrotaan, kuinka australialaiset tutkijat ovat tyrmänneet teorian. He sanovat, että heillä on tietoteknistä tietoa siitä, että kone ei ollut hyvin hallinnassa putoamishetkellä."
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Onkohan mahdollista, että tämä tapaus jää ikuiseksi mysteeriksi samalla tavalla kuin Djatlovin solan tapaus?

Noissa syvyyksissä se on toki mahdollista, mutta kyllä se joskus sieltä pengotaan esiin. RMS Titanic löytyi syksyllä 1985, kun jossain tässähän sen nyt pitäisi olla. Ja sitten se oli.

Jossain kohtaa joku jatkaa etsimistä jollain rahoituksella. Tai sitten löytyy sattumalta, kun tutkitaan jotain ihan muuta merten monimuotoisuutta tai muoviroskan määrää.
 

Morgoth

Jäsen
Jossain kohtaa joku jatkaa etsimistä jollain rahoituksella. Tai sitten löytyy sattumalta, kun tutkitaan jotain ihan muuta merten monimuotoisuutta tai muoviroskan määrää.

Esim. Flying Tiger Line Flight 739 (wikipedia) ollut kateissa jo yli 60 vuotta ja onhan noita muutamia muitakin tapauksia johon ei enää mitään lopullista varmuutta taideta enää saada. Onko noiden selvittämisellä enää yhtikäs mitään käytännön merkitystä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös