Nyt on kyllä pakko huomauttaa ohi mennen, että ei pysynyt vaan katkesi kahtia ja osat ovat meren pohjassa reilun puolen kilometrin päässä toisistaan.
OK, korjataan. Mutta silti molemmat osat ovat varmaan kymmenkertaisesti sitä kokoa, mitä ehjän lentokoneen putkimainen runko olisi.
Kuinka niin? Lentoturvallisuus on ihan entisellä tasollaan, vaikka konetta ei ole löydetty. Jos kone löydetään, sillä ei ole mitään vaikutusta lentoturvallisuuteen. Tilastot eivät muutu mihinkään.
Itse asiassa onnettomuuksien myötä, valitettavasti, löydetään lentokoneiden valmistusviat, mekaaniset ongelmat, yms. Harvemmin pelkän huollon seurauksena.
Esimerkkejä:
Alaska Airlines 261 - Lentokoneen korkeusvakaajan toimintahäiriö aiheitti koneen syöksymisen mereen. Syynä oli vakaajan ohjaamisessa tärkeän osan voiteluvälin puutteellisuuden, minkä takia vakaaja jumittui ääriasentoon voiteluongelman takia ja aiheutti onnettomuuden. Seuraus: Vakaaja korjattiin sellaiseksi, ettei jumittuminen olisi mahdollista, ja vian ilmetessä lentäminen on mahdollista. Myös osan huoltoväliä tiivistettiin. Lentokone oli MC Donnell-Douglas MD83.
Qantas 32 - Uuden A380 koneen moottorissa tapahtui laaja vaurio lennon yhteydessä, mikä vahingoitti myös lentokoneen siipeä ja hydrauliikkaa. Syynä oli öljyputken aiheuttaman vuodon seurauksena tulipalo, ja moottorin osittainen räjähtäminen, ja irronneiden osien aiheuttamat vauriot siivessä. Syyksi selvisi öljyputken suunnitteluvirhe, minkä takia putki saattoi paineen vaikutuksesta hajota. Seuraus: Kone teki hätälaskun onnistuneesti. Moottorin osa suunniteltiin uudelleen, ettei samanlainen vaurio olisi mahdollista. Merkkejä vastaavista ongelmista löytyi tutkinnassa useista muistakin lentokoneista, eli ilman tätä onnettomuutta, olisi maailman suurin matkustajalentokone voinut joutua isompaankin onnettomuuteen. Lentokone oli Airbus A380.
British Airways 38 - Lentokone oli laskeutumassa Heathrown lentokentälle, kun viime hetkillä moottoritehot katosivat, ja kone selvitti tiensä juuri ja juuri maantien ja lentokentän aidan yli, selviten kiitoradan edessä olleelle nurmialueella ja sitä kautta lentokentän kiitoradalle pelastustöitä varten. Mitään mekaanista vikaa ei löytynyt, ja lentäjän virhettä ei ollut. Lentäjä pelasti koneen nostamalla lentonopeutta vetämällä siiven läpät sisään, ja sen avulla selvisi aidan ja valtatien yli. Syyksi selvisi polttoaineen virtauksen estyminen jään vuoksi. Seuraus: Polttoaineen ja öljyn lämmönsiirtimen putkistoon oli muodostunut jäätä loppulennon aikana laskeuduttaessa lentokorkeudesta, milloin lennetään pienellä moottoriteholla. Kun voimaa tarviittiin kiitoradan lähellä koneen nostamista varten, jää tukki polttoaineen syötön, ja tehoja ei tullut. Vikoja ollut jo aiemmin eri koneissa, mutta niistä oli selvitty kun pari kertaa oli lisätty ja vähennetty kaasua, milloin jää oli irronnut. Syyksi selvisi lämmönsiirtimen putkiston muotoilu, joka edesauttoi jään syntymistä ja sen tarttumista. Osa muotoiltiin uudelleen, ja ongelma poistui. Kone oli Boeing 777.
Yksi onnettomuus johti koko koneen tuhoutumiseen, mutta osan ja vian löytyminen oli koko yli 1000 lentokoneen (MD-83) kannalta tärkeää.
A380 on maailman suurin matkustajakone ja niitäkin lentää taivaalla jo 200 kappaletta. Jokainen kuljettaa vähintään 400 matkustajaa.
B777 on yksi maailman suosituimmista laajarunkoisista letokoneista, ja niitä on valmistettu jo 1400 kappaletta.
Jokainen lento-onnettomuus tulee tutkia niin hyvin kuin mahdollista, sillä vain sen avulla lentäminen saadaan turvallisemmaksi.