Ok, eli olin missannut siis tuon tarkemman analyysin. Enpä ole muutenkaan tilannut 24/7 -kanavaa tämän draaman seuraamiseksi.Tuo "hälyttävä puhelin" -kuvio on avattu jo useaan otteeseen:
Ok, eli olin missannut siis tuon tarkemman analyysin. Enpä ole muutenkaan tilannut 24/7 -kanavaa tämän draaman seuraamiseksi.Tuo "hälyttävä puhelin" -kuvio on avattu jo useaan otteeseen:
Enpä ole muutenkaan tilannut 24/7 -kanavaa tämän draaman seuraamiseksi.
Itse kyllä olen siinä käsityksessä, että lentotilassa olevaa kännykkän sijainti on ihan yhtä helppo jäljittää kuin vaikkapa television kaukosäätimen.
Toki noita Leonin mainitsemia tuhmia on saattanut olla kyydissä.
Omituista on sekin ettei minkään valtion ilmatilanvalvonta ole havainnut konetta tutkissaan? Viittaa mielestäni vahvasti siihen, että kone on suunnannut suoraan avomerelle. Siellä jatkuvaa valvontaa tuskin niinkään on.
Muistanko nyt väärin, että noita kahta matkustajaa jotka mahdollisesti kulkivat väärillä passeilla on sanottu Iranilaisiksi ?
Eikö Iran olisi päivänselvä kohde silloin ?
Jos näin, niin matkustajat on kaikki pitänyt olla tainnutettuina että tämä operaatio onnistui.
Entä jos kukaan matkustamossa ei tiennyt, että kone on kaapattu? Jos kaappari oli lentäjänero itse, eikä ilmoittanut kaappauksesta matkustamoon, eivätkö kaikki istu ihan rauhassa muutaman tunnin ainakin?
Ja tuohon puhelimen kiinnilaittamis(tai ainakin lentotilaan laittamis)-juttuun liittyen, noin isosta porukasta varmaan joku tai jokunenkin löytyisi, ketä ei puhelimesta täysin ole yhteyksiään sulkenut.
Pitkälti näin. Avomerellähän tuota valvontaa ei ole ihan fysiikan lakien vuoksi. Maan kaarevuus kun estää radiosignaalin etenemisen tutkan antennin ja kaukana olevan maalin välillä. Näin ollen riittävän kaukana oleva maali ei vaan yksinkertaisesti voi näkyä kun tutkan signaali ei pääse lentokoneeseen asti. Toimintasäde riippuu erittäin monesta asiasta... Tutkan antennin korkeudesta, maalin lentokorkeudesta ja tutkasignaalin taajuudesta (radioaalto kaareutuu, ja osalla taajuuksista radioaalto etenee näköyhteyshorisontin taakse, osalla taas sen alle)... Tutkia ei taas oikein voi sijoittaa muuta kuin kuivalle maalle. Etäisyys toki tuo muutenkin rajotteita, sillä riittävän kaukaa konetta ei vain voi erottaa, vaikka sen korkeus riittäisikin.
Entä jos kukaan matkustamossa ei tiennyt, että kone on kaapattu? Jos kaappari oli lentäjänero itse, eikä ilmoittanut kaappauksesta matkustamoon, eivätkö kaikki istu ihan rauhassa muutaman tunnin ainakin?
Entäs lentoemot? Kyllä ny muutenkin 200 ihmisestä joku jotain kyselisi varmaan...
Ja tuohon puhelimen kiinnilaittamis(tai ainakin lentotilaan laittamis)-juttuun liittyen, noin isosta porukasta varmaan joku tai jokunenkin löytyisi, ketä ei puhelimesta täysin ole yhteyksiään sulkenut.
Omituista on sekin ettei minkään valtion ilmatilanvalvonta ole havainnut konetta tutkissaan? Viittaa mielestäni vahvasti siihen, että kone on suunnannut suoraan avomerelle. Siellä jatkuvaa valvontaa tuskin niinkään on. .
Tuo sotakalusto on sitten oma asiansa, missäs tuo eteläisen Aasian Carrier Strike Group on koska on selvää että tuota kaarevuusongelmaahan on jo vuosikymmenet ratkottu AWACS:eilla ja käsittääkseni CSG kyllä tietää tasan mitä sen ilmatilassa liikkuu mutta joko tuolla ei nyt ollut miehitystä juuri nyt tai koneessa ei ollut amerikkalaisia joten EVVK.
Tuo sotakalusto on sitten oma asiansa, missäs tuo eteläisen Aasian Carrier Strike Group on koska on selvää että tuota kaarevuusongelmaahan on jo vuosikymmenet ratkottu AWACS:eilla ja käsittääkseni CSG kyllä tietää tasan mitä sen ilmatilassa liikkuu mutta joko tuolla ei nyt ollut miehitystä juuri nyt tai koneessa ei ollut amerikkalaisia joten EVVK.
Kyllä, ja varsinkin jos kaikki poikkeuksellinen kuulutetaan matkustajille uskottavalla selityksellä höystettynä, saadaan kaikki ylimääräiset epäilykset vaimennettua. Jos kuulutetaan että tällä lennolla asiat ei tapahdu tavanomaisesti, niin silloin asia ei myöskään herätä epäilyksiä ;)Tapahtumahan alkoi yöllä jälkeen yhden, jolloin ulkona oli pimeää ja kone meren yllä, mikä jo osaltaan antaa ylimääräistä aikaa lentäjälle (tai lentäjille) ennen kuin joku kenties ryhtyy utelemaan, että mikä nyt on oikein homman nimi. Koneen piti olla Pekingissä aamulla 6:30 mutta toki ennen tätä olisi päivä sarastanut, jolloin kysymyksiä olisi alkanut tulla, mutta koneen lentäessä pimeässä meren yllä, on kenties mahdollista, että matkustamohenkilökuntakaan ei olisi ihmetellyt mitään jos puikoissa on ollut lentäjä ja tämä olisi vakuuttanut kaiken olevan kunnossa.vlad.
Olen lentänyt viimeisimpien vuosien aikana useamman kerran Ukrainaan ja maan sisäisillä lennoilla on lähes jokaisella kerralla mukana ollut matkustajia jotka eivät pahemmin ole piitanneet kehoituksista laittaa kännykät tms. laitteet pois päältä, joten en pidä mahdottomana sitä etteikö kyseiselläkin lennolla ole voinut olla jokunen matkustaja jotka eivät ole noudattaneet ohjeita.
Luin että viestintäyhteyksien pimentämiseen pitäisi avata lattialuukku ihan erikoisruuvarilla. Näemmä ei ihan helpointa hommaa. Ja että tämä luukku sijaitsisi nimenomaan matkustamon puolella ja siitä pitäisi mattoakin siirtää sivummalle.
Mahdollinen reittimuutoshan voi olla jopa briifattuna lentoemoille jo ennen koneeseen astumista. Syynä vaikkapa ukkosrintaman kiertäminen tai alikapasiteetti lennonjohdossa valtion X alueella, minkä seurauksena joudutaan kiertämään eri reittiä (ihan näin hatusta vedettyinä esimerkkeinä). Näin saadaan emotkin 'kaappaajien puolelle' - valmistautuvat jo ennen lentoa selittämään tilannetta matkustajille, eivätkä kiinnitä lankaan huomiota poikkeukselliseen lentoreittiin. Ja ennenkaikkea luulevat mahdollisimman pitkään että kaikki menee hyvin ja suunnitellusti - tästähän puhuttiin jo ennen lentoa...
Uudemmissa koneissa on kaikilla matkustajilla oma näyttö, jossa yleensä on yhtenä ominaisuutena mahdollisuus seurata kartalta koneen kulkua. Tuon karttasysteemin manipuloiminen saattaa olla hankalaa.
Kun katselee noita sateliitti pingien "häränsarvia" joista toinen päättyy keskelle merta ja toinen Kazakstaniin, niin vain maalle päättyvä tuntuu älykkäältä, jos kaappauksella on ollut joku "järkevä" tarkoitus. Tuo keskelle Intian valtamerta päätyvä on itsemurha. Kazakstanissa on ainakin neukkulan vanha ydikoealue, mahdollinen laskeutumispaikka? Vaan tällöin kaappauksen takana olisi Venäjä enkä millään usko Putinin haluavan kahnauksiin Kiinan kanssa. Lisäksi muutama ilmavalvonnasta/voimista vastaava kenraali on vaarassa menettää virkansa, koska pimeänä ajanutta matkustajakonetta ei ole huomattu useamman maan ilmatilassa.