Mainos

Malaysia Airlinesin lento MH370

  • 317 687
  • 1 118

Nukkemurhaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Teoria malesialaiskoneen katoamisesta: Al-Qaida suunnitteli uuden 9/11-iskun? (IS)

Telegraph-lehden mukaan MH370-lennon katoamisessa saattaa olla kysymys samantyyppisestä terrori-iskusta kuin al-Qaidan suunnittelemissa lentokonekaappauksissa syyskuussa 2001.

Viime viikolla oikeudessa kuultu al-Qaidan jäsen Saajid Badat on kertonut olleensa yhteydessä terroristiryhmittymän malesialaisjäseniin. Hänelle oli Telegraph-lehden mukaan jäänyt yhteydenpidosta vaikutelma, että uusi lentokoneeseen kohdistuva terrori-isku olisi suunnitteilla.
- Uskoakseni he olivat jo valmiita toteuttamaan iskun, Badat kertoo.
Afganistanissa sijaitsevalla koulutusleirillä vieraillessaan Badat kertoo antaneensa malesialaisille kengän, jonka sisälle oli rakennettu pommi.
- Luultavasti pommi oli tarkoitettu ohjaamon oven räjäyttämiseen, hän arvioi.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eräs Rust lensi punaiselle torille luvatta keskellä kylmää sotaa eikä senkään pitänyt olla mahdollista. Vaan tämä lento Kazakstaniin on epätodenäköinen sekä kiwipilotin että minun luettelemien syiden takia.
 
K

kiwipilot

Eräs Rust lensi punaiselle torille luvatta keskellä kylmää sotaa eikä senkään pitänyt olla mahdollista. Vaan tämä lento Kazakstaniin on epätodenäköinen sekä kiwipilotin että minun luettelemien syiden takia.

Vaikka Rustin temppu oli uskomaton niin ei kuitenkaan mahdoton: alla pikkuinen Cesna (?), nopeutta 140 kilometriä tunnissa, päivä-vfr sekä tasainen maasto. Siihen päälle vielä Soviet Unionin ilmavalvonnan pettäminen niin homma oli selvä. Nythän tuon MH370:n olisi läpäistävä viiden maan ilmavalvonta. Täysin mahdoton skenaario vallitsevissa olosuhteissa.
 

Morgoth

Jäsen
Ymmärrän, että nämä foliohattujutut ovat mukavia mutta eikai kukaan oikeasti usko, että kone olisi lentänyt pimeänä halki viiden vuoristoisen maan ilmapuolustuksen välttäen valtavan määrän primääritutkia?

Kartta [URL="http://www.icao.int/APAC/Meetings/2011_RASMAG_15/WP08%20India_Working_Paper_for_RASMAG_15.pdf"]siviilitutkista (sivulla 8), joten melko ilmeisestä mihin suuntaan kannattaa lentää, jos ei halua tulla nähdyksi.

Kuvasarja 777n elektroniikkatiloihin (United Hanger at SFO kohdasta, aluksi jotain A320 kuvia). Tuossa pitäisi avata joku lattialuukku, joka on ilmeisesti matkustamon puolella? Voisin kuvitella, että todella harvinaista että pilotit tuonne kesken lennon menevät milloinkaan, joten luulisi herättävän ainakin kovasti ihmetystä.[/URL]
 
Viimeksi muokattu:
K

kiwipilot

Kartta siviilitutkista (sivulla 8), joten melko ilmeisestä mihin suuntaan kannattaa lentää, jos ei halua tulla nähdyksi.

Nuo taitavat olla sekundääritutkia jotka kommunikoivat transponderin kanssa. Armeijan käyttämät primääritutkat ovat ne joita MH370:n piti vältellä. Mutta kiinnostava dokumentti koskien tuota Bengalinlahden liikennettä, kiitos siitä! Itse lahdellahan ei ole tutkapalvelua siviilikoneille joten koneet lentävät ennalta merkittyjä reittejä ja ilmoittavat paikkatiedot radioitse muille koneille.
 

Morgoth

Jäsen
Tällehän ei ole järjellistä selitystä jos nuo sarvet pitää paikkansa.

Aina laadukas ja luotettava dailymail uutisoi myös aiheesta. Tuo voisi kenties tuoda jotain selvyyttä motiviin, jos tuossa ylipäätään on mitään perää.

EDIT. Hieman maltillisempi uutinen CNNltä. Ilmeisesti tuo nuosu 45000 jalkaan heti katoamisen jälkeen ja sitten nopea laskeutuminen 23000 jalkaan on totta, kun USAlaiset tuollaista kertovat? Voiko tuolla tempulla saada jotenkin hypoksian aikaiseksi matkustajille?
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Hyvä pointti. Toisaalta, melko useasti tuo Moving map ei toimi ja käsittääkseni sen saa kytkettyä pois päältä halutessaan. Ja vaikka matkustajilta touhu saataisiin jotenkin pimitettyä niin ei joku kabiinihenkilökunta - jotka suhaavat väliä useasti - ole mitään pölkkypäitä: homman luonne kyllä selviäisi heille nopeasti jos kurssia käännettäisiin radikaalisti. Puhumattakaan väliä lentävistä frequent flyereistä.

Itse en usko mihinkään valtavaan salaliittoon vaan jonkun yksittäisen tai muutaman henkilön kilahdukseen minkä seurauksena kone makaa jossain merenpohjassa.

En minäkään mihinkään kymmenien henkilöiden salaliittoon usko, mutta lentäjän tai lentäjien yhteistoiminnan tuumin suoritettu kaappaus tms. antaisi ainakin teoriassa aikaa lentäjille muutaman tunnin pelivaran ennenkuin matkustajat alkavat todella aktiivisesti esittää kysymyksiä. Toisaalta tietojen mukaan lentäjät eivät pyytäneet päästä samaan aikaan tälle lennolle, joten tämä tieto voi sulkea pois epäilyn yhteistoiminnasta.

Ja todennäköisin vaihtoehto on se, että kone on jossain merenpohjassa (tai jonkun vuoren rinteessä) kuin että se olisi onnistunut lentämään usean maan ilmatilan poikki tuhansien kilometrien päähän. Jos spekuloidaan niin Burma on ainoa poikkeus, sinne päästäkseen ei tarvitse pahemmin lentää muiden maiden ilmatilan poikki kun Malakan salmen puolelle on päästy ja siitä sitten pois Malesian ilmavalvonnan piiristä, Thaimaan ilmavalvonta olettaen tavoittaisi merellä lentävän koneen jossain vaiheessa, mutta seuraava kohde olisikin jo Burma ja jos homma on sovittu heidän kanssa niin eipä tarvitse lentää esim. Intian ilmatilaan tms.

Sitä minun on likimain mahdoton uskoa, että lentäjän olisi onnistunut lentää Himalajaa hipoen jonnekin Keski-Aasian puolelle vaikkapa Kazakshtaniin. Siihen pystyäkseen lentäjän olisi pitänyt kyettä välttää Intian ilmapuolustus, Pakistanin ilmapuolustus ja päälle vielä Afganistaniin sijoitettujen länsimaisten joukkojen ilmavalvontatutkat sekä Keski-Aasian puolella esim. Kazakshtanin ilmapuolutus sekä Kirgisiaan sijoitetut ulkomaalaiset tukikohdat (esim. Manasissa toistaiseksi toimiva NATO:n ja Yhdysvaltojen lentotukikohta - suljetaan kesällä, sekä Kantissa sijaitseva Venäjän lentotukikohta).

Sen sijaan suhtaudun pienellä epäilyksellä siihen kuinka aktiivisesti malesialainen matkustamohenkilökunta asettaisi kyseenalaiseksi lentäjän kertomuksen ja päätökset. Veljeni on naimisissa japanilaisen kanssa ja jo japanilaiset ovat hyvinkin auktoriteettiuskollisia eivätkä ihan hetimmiten ainakaan kovaan ääneen kyseenalaista sitä mitä pomo sanoo vaan pomon sana on laki. Ja toisaalta pomon päätöstä pyritään jopa orjallisesti puolustamaan, koska ei haluta nolata pomoa ja saattaa häntä tilanteeseen jossa jäisi kiinni virhearviosta. Joten kuinka paljon kulttuurillisesti malesialaiset sitten poikkeavat kun hekin ovat, ymmärtääkseni, ylhäältä alas johdettuja ja ylempiarvoista ynnä vanhempaa pyritään kunnioittamaan melkoisesti. Joten uskaltaako tällaisessa tilanteessa joku itsensä "vain lentoemännäksi" tiedostava kritisoida julkisesti lentäjän tekemää päätöstä, jos lentäjä kertoo, että joudutaan tekemään ylimääräinen kierros jonkin speciaalin syyn tähden. Lentoemännälle homma voi olla täysin ok ja asia jää siihen.

vlad.
 
K

kiwipilot

Tietenkin kapteeni voi lentää konettaan miten lystää: ohjaamon ovi pysyy kiinni jos sitä ei sisäpuolelta avata vaikka tuhat lentoemäntää paukuttaisi sitä. Lähinnä yritin sanoa sitä, että tuollaisessa pitemmän tähtäimen suunnitelmassa on paljon muuttujia ja myös kabiiniporukka on yksi niistä. Japanilaista kunniakulttuuria en ehkä vertaisi malesialaiseen sillä hattukulma Nipponissa on aika jyrkempi kuin Malesiassa, ainakin omien vähäisten kokemusten perusteella. Itseasiassa kysyin asiasta muutama päivä sitten SQ:lla perämiehenä lentävältä malesialaiselta kaveriltani. Hänen mukaansa esim. perämiehet voivat kyseenalaistaa kapun päätöksiä ja ihan hiljakkoin oli niin tehnytkin. Tietenkin tämä on suppea otanta mutta kulttuurillisesti ajatellen Malesia sekä Singapore ovat lähellä toisiaan.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aina laadukas ja luotettava dailymail uutisoi myös aiheesta. Tuo voisi kenties tuoda jotain selvyyttä motiviin, jos tuossa ylipäätään on mitään perää.
Siis poliittinen protesti oppositiojohtajan tuomiosta. Googlailin tuon puolueen linjaa tulos on social liberalism.
http://en.wikipedia.org/wiki/People%27s_Justice_Party_(Malaysia)
Nopsaan vilkuiltuna ei vaikuta kovin radikaalilta puolueelta, tosin tietoa ei ole. Toisekseen poliittinen protesti on hyödytön, jos motiivia ei saada median pyöritykseen. Voi siis pitää paikkansa, mutta silloin on huonosti suunniteltu ja tavoitteet jää saavuttamatta minkä arvelisin olevan tässä skenaariossa mediahuomio tuomittuun poliittikkoon. Vai oliko ajatuksena saada Malesian nykyinen hallinto huonoon valoon?

Kaveri kilahti politiikan takia ja silloin kone löytyisi sieltä valtamereen päätyvän sarven päästä. Ehkä älykkäin selitys tähän meneessä.

EDIT. Hieman maltillisempi uutinen CNNltä. Ilmeisesti tuo nuosu 45000 jalkaan heti katoamisen jälkeen ja sitten nopea laskeutuminen 23000 jalkaan on totta, kun USAlaiset tuollaista kertovat? Voiko tuolla tempulla saada jotenkin hypoksian aikaiseksi matkustajille?
Taistelu ohjaamossa on myös looginen selitys ja silloin vastuussa olisi vain toinen lentäjistä.

Vähiten foliota vaativa selitys tähän mennessä.

Kuinka helppo/vaikea tuo ohjaamon ovi on murtaa? Tuskin matkustajat on tyytyneet pelkkään kämmenellä läpsyttelyyn.
 

faro

Jäsen
Kuinka helppo/vaikea tuo ohjaamon ovi on murtaa? Tuskin matkustajat on tyytyneet pelkkään kämmenellä läpsyttelyyn.

Tämä on mielestäni aika ristiriitainen tilanne. Uskaltaako matkustajat tunkeutua ohjaamoon sen uhalla, että lentäjä ohjaa lentokoneen maahan? Nythän lentäjä on voinut vakuutella että matkustajat pääsevät turvallisesti maahan eikä heillä ole mitään hätää. Lähteäkö siinä vaiheessa kuoleman uhalla ottamaan ohjia käsiin kun kaiken lisäksi koneessa ei välttämättä ollut ketään sellaista kyydissä, joka osaisi lentää.
 

Markiisi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä on mielestäni aika ristiriitainen tilanne. Uskaltaako matkustajat tunkeutua ohjaamoon sen uhalla, että lentäjä ohjaa lentokoneen maahan? Nythän lentäjä on voinut vakuutella että matkustajat pääsevät turvallisesti maahan eikä heillä ole mitään hätää. Lähteäkö siinä vaiheessa kuoleman uhalla ottamaan ohjia käsiin kun kaiken lisäksi koneessa ei välttämättä ollut ketään sellaista kyydissä, joka osaisi lentää.

Taitaa kuitenkin nykyään ihmiset mieluummin yrittää jotakin, koska kaikilla mielessä ne pahimmat keissit ja ei niitä onnellisesti päättyneitä kaappauksiakaan liikaa ole. Eikös tuolla ollut myös reilusti kiinalaisia? Kiinasta jäänyt juurikin sellainen kuva, että jos oma henki/turvallisuus vaarassa, niin siellä kyllä tehdään asialle jotakin jopa hullun rohkeudella. Eihän tuostakaan muistaakseni kauan ole, kun itä-Kiinassa uiguurit yrittivät kaapata koneen, mutta kiinalaiset matkustajat olivat pistäneet kaapparit nippuun. Jostakin luin, että olivat käyttäneet jopa melko brutaaleja otteita kaappareita kohtaan. Siinä tapauksessa ei kuitenkaan ollut ilmeisesti iskusta kyse, vaan painostuskeinosta Kiinan päättäjiä kohtaan.

Sitten omia mietteitä tuosta koneen sijainnista. Jos kone ei ole meren pohjassa, niin kyllä joku valtio tai tiedustelupalvelu sen sijainnin tietää 100% varmasti. Niin paljon on kuitenkin nyt tänä päivänä käytössä erilaisia seurantajärjestelmiä ja kyllä jokainen maa tietää, jos ylimääräinen lentokone ilmatilassa vetelee. En kuitenkaan usko tuohon, koska sen verran paljon rahaa ja resursseja palaa tuolla tuohon meren koluamiseen tällä hetkellä, joten eiköhän se valitettavasti Ahdin valtakunnasta löydy. Toivottavasti omaiset saavat selvyyttä tähän surulliseen tapaukseen mahdollisimman nopeasti. Epävarmuus on mielestäni suruakin tuskaisempi olotila
 

VonRetee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mysteeriseksi menee..

Vaikea uskoa, että mikään terroristi järjestö olisi konetta yrittänyt kaapata. Jos olisi niin missä olisi ko. järjestön julkilausuma tapahtuneesta? Miksi esimerkiksi al-Qaida ei ole tullut julki ja ilmoittanut itseään iskun tekijäksi?

Kannattaa muistaa eri teorioita miettiessä, että koneessa on ollut 239 ihmistä jotka varmasti tietävät että saapumisen kohdemaa oli Peking eikä mikään Kazastanin aavikko.

Kaikki todisteet viittaa siihen, että koneen seurantalaitteet on tarkoituksellisesti sammutettu, joten olisikohan niin, että koneen pilotti on näin tehnyt ja yön pimeydessä (osa lentokoneen henkilökunnasta ja matkustajien nukkuessa lue. (huomaamatta) suunannut koneen länteen mahdollisiman kauas rannikosta Intian valtamerta kohti ja tehnyt koneellansa itsemurhan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikea uskoa, että mikään terroristi järjestö olisi konetta yrittänyt kaapata. Jos olisi niin missä olisi ko. järjestön julkilausuma tapahtuneesta? Miksi esimerkiksi al-Qaida ei ole tullut julki ja ilmoittanut itseään iskun tekijäksi?

Itse en usko al-Qaidaan, mutta jos tuota esittämääsi teoriaa pohditaan, niin syy voisi olla, että haluavat pitää matalaa profiilia, koska isku ei onnistunut tavoitteeseensa nähden. Tavoite olisi ollut törmätä WTC:n hengessä jonnekin, esim. Delhin liikekeskustaan. Jos nyt pitäisivät meteliä, iskun uusi yritys voisi olla vaikeampaa.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
tehnyt koneellansa itsemurhan.
Tätähän moni on ehdottanut. Minulla taas ei mene jakeluun siinä tapauksessa miksei sitä koneen nokkaa yksinkertaisesti suunnattu alaspäin jossain kohtaa. Tuntuu aika kaukaa haetulta että sitä lennettäisiin monta tuntia leikkimällä piilosta ennenkuin syöksytään mereen. Riski olisi todella suuri että itsemurha epäonnistuu esim. syystä että koneen muu henkilökunta onnistuu ottamaan itsemurhakandidaatilta koneen haltuun.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Minulla taas ei mene jakeluun siinä tapauksessa miksei sitä koneen nokkaa yksinkertaisesti suunnattu alaspäin jossain kohtaa.

Niinpä. Motiiveja ei taida tuntea kukaan tässä vaiheessa, mutta eiköhän lentäjä olisi syöksynyt heti lennon alkuvaiheessa alas, jos sellainen oli tarkoitus. Miksi lentää koko yö, jos kone vain haluttiin tuhota?
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Vaikea uskoa, että mikään terroristi järjestö olisi konetta yrittänyt kaapata. Jos olisi niin missä olisi ko. järjestön julkilausuma tapahtuneesta? Miksi esimerkiksi al-Qaida ei ole tullut julki ja ilmoittanut itseään iskun tekijäksi?

Kannattaa muistaa eri teorioita miettiessä, että koneessa on ollut 239 ihmistä jotka varmasti tietävät että saapumisen kohdemaa oli Peking eikä mikään Kazastanin aavikko.

Kaikki todisteet viittaa siihen, että koneen seurantalaitteet on tarkoituksellisesti sammutettu, joten olisikohan niin, että koneen pilotti on näin tehnyt ja yön pimeydessä (osa lentokoneen henkilökunnasta ja matkustajien nukkuessa lue. (huomaamatta) suunannut koneen länteen mahdollisiman kauas rannikosta Intian valtamerta kohti ja tehnyt koneellansa itsemurhan.

Eikö tämän joku kapteeni tehnyt? Muistan nähneeni Lentoturmatutkina -sarjassa ko. jakson. Kyllähän noissa lentäjissäkin on kaikenlaista "hiihtäjää" mukana. Eivätkä kaikilla psykologisista testeistä huolimatta ole kaikki koneet kentällä..
 

VonRetee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Itse en usko al-Qaidaan, mutta jos tuota esittämääsi teoriaa pohditaan, niin syy voisi olla, että haluavat pitää matalaa profiilia, koska isku ei onnistunut tavoitteeseensa nähden. Tavoite olisi ollut törmätä WTC:n hengessä jonnekin, esim. Delhin liikekeskustaan. Jos nyt pitäisivät meteliä, iskun uusi yritys voisi olla vaikeampaa.

Epäonnistunut kaappausyritys on toki mahdollinen. Kaappaajat pakottaneet sulkemaan kaikki seurantalaitteet, että konetta ei pystyttäisi seuraamaan taikka tunnistamaan. Jossain vaiheessa kaappausta on tullut kumminkin ongelmia vrt. (United Airlines 93) ja kone on syöksynyt nokka edellä suoraan mereen jossainpäin Bengalinlahtea.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minulle on muodostunut lentäjästä aika narsistinen kuva, joten voisin kuvitella miehen halunneen näyttää mikä kaikki on mahdollista, jos vain on riittävän taitava. Oman mielenlaadun päälle vielä perhe-elämän ongelmat ja poliittisen esikuvan nöyryyttäminen löivät lisää bensaa liekkeihin. Ehkä myöhemmin on tullut tilapäinen selvyyden hetki jolloin on tajunnut mitä on tekemässä, ja sitten vetänyt koneen alas.

Jos taas on kyse terroristeista niin en minäkään usko että tulevat julki, jos isku epäonnistui.
 

Merovingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Blue Jackets
Eikö tämän joku kapteeni tehnyt? Muistan nähneeni Lentoturmatutkina -sarjassa ko. jakson. Kyllähän noissa lentäjissäkin on kaikenlaista "hiihtäjää" mukana. Eivätkä kaikilla psykologisista testeistä huolimatta ole kaikki koneet kentällä..

Egypt Airin lento 990 on kyseessä. Tuo lentäjä oli saanut vasta arvonalennuksen, koska hän oli jatkuvasti ahdistellut seksuaalisesti hotellihenkilökuntaa ja sen muita asukkaita Yhdysvalloissa ollessaan, mistä oli tullut paljon valituksia. Tätä pidetään motiivina itsemurhalle ja väitetysti tuon alennuksen hänelle antanut esimies oli lentokoneessa.

Egypti ei tosin hyväksynyt tuota itsemurhaa syyksi, vaan väitti kyseessä olevan tekninen vika. Saattanee johtua itsemurhan asemasta egyptiläisessä kulttuurissa, sehän on tabu.

Tämän MH370:n katoaminen kuuluu kyllä kaikkien aikojen omituisimpiin katoamisiin lentämisen ja myös ihmiskunnan historiassa. Oma veikkaukseni on paineiden putoaminen lentokoneesta, jolloin kaikilta lähti taju ja kone jatkoi aavekoneena matkaansa kunnes tippui alas. Tännekin linkitettiin se MTV:n uutinen, jossa mainittiin tuossa mallissa olevan hapertumisen mahdollisuus antennissa ja sen katkeaminen katkaisee yhteydet ja aiheuttaa myös paineen laskun.

Kaappaamiselta tämä silti vaikuttaa, mutta miksi kukaan ei ole ottanut yhteyttä ja minne se kone oli tarkoitus rysäyttää? Miksi siinä ei onnistuttu?
 

Morgoth

Jäsen
Taistelu ohjaamossa on myös looginen selitys ja silloin vastuussa olisi vain toinen lentäjistä.

Mahdollista, mutta katoaminen on ajoitettu täydellisesti hetkeen jolloin kone siirtyy Malesian lennonjohdon valvonnasta Vietnamin. Tuntuisi loogisemmalta poistaa toinen pilotti kuviosta ennen tuota hetkeä. Kenties heti sen jälkeen, kun on palannut ohjaamoon käytyään sieltä jostakin lattialuukun alta ottamassa ACARSin pois päältä? Julkisuudessahan ei ainakaan ole taidettu kertoa kumpikohan pilotti puuhui lennonjohdolle viimeistä kertaa?

Millainenkohan operaatio olisi tuhota jollakin tavalla koneen mustat laatikot koneen ollessa lennossa? Onko se edes mahdollista?
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Millainenkohan operaatio olisi tuhota jollakin tavalla koneen mustat laatikot koneen ollessa lennossa? Onko se edes mahdollista?

Mustat laatikot sijoitetaan koneisiin yleensä pyrstön seutuville(löytyvät helpommin onnettomuuden jälkeen) ja taitaa olla että niihin ei pääse käsiksi koneen sisältä käsin?
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Mahdollista, mutta katoaminen on ajoitettu täydellisesti hetkeen jolloin kone siirtyy Malesian lennonjohdon valvonnasta Vietnamin. Tuntuisi loogisemmalta poistaa toinen pilotti kuviosta ennen tuota hetkeä. Kenties heti sen jälkeen, kun on palannut ohjaamoon käytyään sieltä jostakin lattialuukun alta ottamassa ACARSin pois päältä? Julkisuudessahan ei ainakaan ole taidettu kertoa kumpikohan pilotti puuhui lennonjohdolle viimeistä kertaa?

Millainenkohan operaatio olisi tuhota jollakin tavalla koneen mustat laatikot koneen ollessa lennossa? Onko se edes mahdollista?

Mustia laatikoita ei pysty sabotoimaan lennon aikana. Muistaakseni tallentimeen menee viimeiset 30 minuuttia ohjaamon keskusteluista (korjatkaa, jos olen väärässä).
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Mustia laatikoita ei pysty sabotoimaan lennon aikana. Muistaakseni tallentimeen menee viimeiset 30 minuuttia ohjaamon keskusteluista (korjatkaa, jos olen väärässä).
Olet väärässä.

Ohjaamossa on lämpölaukaisimet mustille laatikoille. Jos ne on onnistuttu avaamaan, niin on mahdollista, että tallenteet päättyvät hetkeen jolloin kone katosi tutkasta.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Millainenkohan operaatio olisi tuhota jollakin tavalla koneen mustat laatikot koneen ollessa lennossa? Onko se edes mahdollista?
Tästä tuli mieleeni, että miksiköhän mustien laatikoiden generoimaa dataa ei välitetä reaaliajassa jonnekin lennonjohtokeskukseen tms.? Näin ollen turmatilanteessa ei tarvitsisi lähteä etsimään laatikoita ensimmäisenä, vaan voitaisiin suoraan "datapankista" purkaa mustat laatikot.

Nykyään Atlantin ylilennoillakin tarjotaan jo matkustajille WiFillä jaettua satelliittiyhteyttä, joten voisi kuvitella että mustien laatikoiden keräämä data voitaisiin välittää suorana lähes mistä päin planeettaa tahansa.

Toki sitten turmatilanteessa tai ukkosrintamassa tiedonsiirtoyhteydet saattavat katketa, mutta ainakin siihen asti kerätty data saataisiin suoraan talteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös