Maksatko tv-luvan ?

  • 54 048
  • 544

Maksatko tv-luvan ?

  • Kyllä

    Ääniä: 464 43,0%
  • En

    Ääniä: 616 57,0%

  • Äänestäjiä
    1 080

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Yläpesä kirjoitti:
Tottakai. Ja käräytän aina kaikki, jotka tiedän etteivät ole maksaneet. Päänahkoja taitaa olla jo kaikkiaan toistakymmentä.
Jos tämä on vitsi, niinkuin pitkään mietin, niin anteeksi jo valmiiksi. Jos kuitenkin olet tosissasi, niin milläs helvetillä sä ketään siitä käräytät? Soitat televisiolupahallintoon ja kerrot, että kaverilla on muuten tv muttei lupaa. Tästä suivaantuneena televisiolupahallinto ilosta itkien lähettää laskun, ja viestin että älä edes yritä olla maksamatta, sut on nähty?

Niin joo. Maksan tietenkin.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Trenchtown kirjoitti:
milläs helvetillä sä ketään siitä käräytät? Soitat televisiolupahallintoon ja kerrot, että kaverilla on muuten tv muttei lupaa. Tästä suivaantuneena televisiolupahallinto ilosta itkien lähettää laskun, ja viestin että älä edes yritä olla maksamatta, sut on nähty?

Ihan niin. Soitto numeroon: (09) 613 161 ja kertoo asian. Sieltä sitten lupatarkastaja ottaa kyseisen osoitteen erityistarkasteluun ja käy riittävän usein paikan päällä. Seurauksena joko narahtaminen tai lupamaksun suorittaminen. Ihan helppoa. Yhtä helppoa kuin naapurin rattijuopon käräyttäminen ja siskonmiehen "kuitittoman" LVI-toiminnan pysäyttäminen.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Yläpesä kirjoitti:
Ihan niin. Soitto numeroon: (09) 613 161 ja kertoo asian. Sieltä sitten lupatarkastaja ottaa kyseisen osoitteen erityistarkasteluun ja käy riittävän usein paikan päällä. Seurauksena joko narahtaminen tai lupamaksun suorittaminen. Ihan helppoa. Yhtä helppoa kuin naapurin rattijuopon käräyttäminen ja siskonmiehen "kuitittoman" LVI-toiminnan pysäyttäminen.
Bullshit. Se on ihan sama vaikka se lupatarkastaja päivystäisi minun ovellani 24/7, sisään ei silti ole mitään asiaa.

Enkä muutenkaan pidä todennäköisenä että virkamiehillä riittää resursseja tiettyjen osoitteiden erityistarkkailuun.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Trenchtown kirjoitti:
Bullshit. Se on ihan sama vaikka se lupatarkastaja päivystäisi minun ovellani 24/7, sisään ei silti ole mitään asiaa.

No shit. Muistathan katsella telkkaa sitten niin hiljaisella äänenvoimakkuudella, ettei oven läpi kuulu mitään. Tarkastaja voi kyllä tehdä päätöksensä käymättä huoneistossa sisällä. Riittää kun hänellä on omakohtaisesti todettu varmuus siitä että telkkari löytyy. Yksi narahduksista tapahtui kun vaimonsa meni avaamaan oven kesken bumtsibumin (kuului hyvin) ja eräs toinen perheen lapsen päästettyä tarkastajan oviaukkoon odottelemaan isän saapumista.

Luvaton katselu on kuin mitä tahansa pimeää hommaa. Varastamista yhteisestä kassasta.
 

Rocco

Jäsen
Yläpesä kirjoitti:
Ihan niin. Soitto numeroon: (09) 613 161 ja kertoo asian. Sieltä sitten lupatarkastaja ottaa kyseisen osoitteen erityistarkasteluun ja käy riittävän usein paikan päällä. Seurauksena joko narahtaminen tai lupamaksun suorittaminen. Ihan helppoa. Yhtä helppoa kuin naapurin rattijuopon käräyttäminen ja siskonmiehen "kuitittoman" LVI-toiminnan pysäyttäminen.

Saako tuollaisesta toiminnasta alennusta omaan lupaan?

Mietin vaan että mitä hyötyä ilmiannosta saa. Vankilassa pääsee helpommalla, ainakin jenkkiläisissä sarjoissa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Trenchtown kirjoitti:
Myös sinä saat todistaa luuloni vääräksi, mikäli sen pystyt tekemään?


Juurihan edellä kuvasin kaksi tapausta, jossa tarkastaja totesi television löytyvän huoneistosta. Toinen ulkoa avatun oven edestä, toinen oviaukkoon astuneena. Onhan tuosta ollut puhetta ilmoitusta tehdessäni mutten muista sanatarkkaan miten ne heidän määritelmänsä "varmuudesta" menevät. Soitapa itse ja kysy. Pelkän kuulon varassa tarkastusmaksun määrääminen ei taida onnistua kerrostalon käytävästä käsin, mutta jo rivarissa kynnys taitaa ylittyä.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Yläpesä kirjoitti:
Juurihan edellä kuvasin kaksi tapausta, jossa tarkastaja totesi television löytyvän huoneistosta.
Se on melko sama minulle mitä sinä kuvailet, se ei käy todisteeksi. Voinhan minäkin kuvailla kiihkeää lemmenyötäni Kiira Korven kanssa, muttei se silti tarkoita, että näin on tapahtunut.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Rocco kirjoitti:
Saako tuollaisesta toiminnasta alennusta omaan lupaan?

Mietin vaan että mitä hyötyä ilmiannosta saa. Vankilassa pääsee helpommalla, ainakin jenkkiläisissä sarjoissa.
Hyvän mielen. Televisiolupamaksun maksamatta jättäminen on varastamista yhteisestä kassasta, samoin kuin vaikka siskonmiehen kuitittomat lvi-hommat.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Rocco kirjoitti:
Saako tuollaisesta toiminnasta alennusta omaan lupaan?
Mietin vaan että mitä hyötyä ilmiannosta saa.

Hyvän mielen yhteisen asian hyväksi tehdystä työstä. Ei kaikessa voi ajatella itsekkäästi omaa materiaalista etuaan. Kuten jo edellä vertasin tilanteeseen jossa ilmiannoin (ent.) naapurin ukon ratista. Menetti kortin ja joltakulta saattoi säästyä henki. No, sitäkin jotkut jaksaa ihmetellä, että miksi piti käräyttää. Moraalinsa kullakin.
 

Rocco

Jäsen
Yläpesä kirjoitti:
Hyvän mielen yhteisen asian hyväksi tehdystä työstä. Ei kaikessa voi ajatella itsekkäästi omaa materiaalista etuaan. Kuten jo edellä vertasin tilanteeseen jossa ilmiannoin (ent.) naapurin ukon ratista. Menetti kortin ja joltakulta saattoi säästyä henki. No, sitäkin jotkut jaksaa ihmetellä, että miksi piti käräyttää. Moraalinsa kullakin.
Rattijuopon kärätyttämisen ymmärrän ja tekisin itsekin saman, mutta mulle on ihan sama mitä naapuri tekee. Katsooko teeveetä ilman lupaa vai luvan kanssa...
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Trenchtown kirjoitti:
Meinaatko ihan tosissasi, että joku kyykkii oveni ulkopuolella korva kiinni ovessa ja hiirenhiljaa kuuntelee, että "perkele, olikos tuo urheiluruudun tunnari"?

Ihan mahdollista. Käypä kurkistamassa postiluukustasi. Yritä hiipiä hiljaa ja avaa luukku yllättäen. Saatat onnistua säikäyttämään.
Voihan olla, että teillä päin tarkastaja liikkuu vain MM-kisojen aikaan...niitä seuratessa kun tulee helposti ääntä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Rocco kirjoitti:
Rattijuopon kärätyttämisen ymmärrän, mutta mulle on ihan sama mitä naapuri tekee. Katsooko teeveetä ilman lupaa vai luvan kanssa...

Entäs pimeät urakat, työpaikalta tavaroiden vieminen, polttopuiden hakeminen metsäteiden varsilta? Kaikki pieniä juttuja sinällään. Oma raha säästyy, muista ei niin väliä.
 
Hehheh.. kiitos päivän nauruista Yläpesä! Niin ja en todellakaan maksa tv-lupaa, meikäläisellä on opiskelijalisenssi kuten komisariolla.

Maksaisin, jos tuo 200 euron summa menisi tasapuolisesti muillekin tv-yhtiöille.
 

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miksi helvetissä YLE ei voi alkaa myymään mainoksia, jotta voisimme luopua koko TV-luvasta. Mielummin katsoisin hyvin tehtyjä mainoksia sen paskasti tehdyn ohjelman välissä, jos joskus YLE:n kanaville eksyisin.

Onko mahdollista saada vapautus tuosta TV-luvasta jos estää YLE:n kanavia näkymästä omassa taloudessaan?

Ja itse otsikon kysymykseen vastaus. En maksa.
 

KevlarB

Jäsen
Suosikkijoukkue
Syracuse B, Aaron B, Oral B
Yläpesä kirjoitti:
No shit. Muistathan katsella telkkaa sitten niin hiljaisella äänenvoimakkuudella, ettei oven läpi kuulu mitään. Tarkastaja voi kyllä tehdä päätöksensä käymättä huoneistossa sisällä.


Joo, kaverini Tonto on tehnyt tästä oikein taidetta. Nupit lounaaseen, väliovet kiinni, hermoilee huoneesta toiseen, avaa ulko oven vain jos sovittu tapaamisesta ennakkoon...(lievää vainoharhaisuutta, ei vaadi lääkitystä..).. eli ei maksa eikä taatusti maksa tulevaisuudessakaan.

Itse jouduin tähän valitettavaan kierteeseen läpi-rehellisen vaimoni takia. Maksan, mutta hidastettuna ja jo laskun näkeminen saa aikaan pahoinvointikohtauksen.

Jo itse lasku on erittäin hyökkäävä. Laskun asia- osio on sivuseikka ja kerrataan vain seuraamuksia laskun maksamatta jättämisestä. Luuleeko ne todellakin saavansa maksut ko. asenteella kotiutettua nopemmin ? vai onkohan tässäkin joku kuningasajatus ?


Ei muuta !
Kev
 

.jarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
spertti kirjoitti:
...
Onko mahdollista saada vapautus tuosta TV-luvasta jos estää YLE:n kanavia näkymästä omassa taloudessaan?
...

On toki. Eli televisio voi olla mutta siitä tulee olla viritin poistettuna. Toisaalta televisioita kai ei myydä ilman virittimiä juuri missään, mutta tuon saa poistatettua itsekin. Tosin eihän tässä mitään järkeä ole.

"Hauska" juttu tuli tästä muuten mieleen. Nyt kun ensi vuonna analogilähetykset loppuvat niin helppohan sitä olisi ajatella että jos ei digiboksia hanki niin ei tartte tv-maksuakaan maksaa kun kerran ei kanavia näy. Väärin luultu. Jos televisiosta näkyy vaikka vahingossa joku Viron jonkun muun kanava analogisena niin olet maksuvelvollinen. Vaikka siis YLE:llä ei ole mitään tekemistä näiden lähettämisen kanssa.

Revitään siitä. Mielestäni on täysin naurettavaa että en voi hankkia televisiota esimerkiksi pelkästään DVD elokuvien katsomiseen. Ellen siis poistata siitä viritintä. Itsehän en televisiosta katsoisi oikeastaan mitään. Mitä nyt maikkarin uutisia ja nelosen urheilu-uutisia. Laskin joskus piruuttani että noin kerran kolmessa viikossa YLE:ltä tulee ohjelmaa jota voisin katsoa. Ja silloinkaan en luultavasti olisi kotona.

Luojan kiitos videotykeistä. Tosin eiköhän pian keksitä joku järkevä selitys että tykistäkin joutuu maksamaan tv-lupaa.

Nyt kun tähän digitv-aikaan ollaan siirtymässä niin teknisesti olisi ollut helppo toteuttaa systeemi että digiboksiin saa valita haluamansa kanavat. Mutta ehei, siitähän olisi lähtenyt YLE:ltä luparahoja.

Koko tv-maksu on naurettavuudessaan nykyisessä älyttömyydessään niin jotain hohhoijaa ettei sanat riitä kuvailemaan.

Niin joo ja lopuksi pikku vinkki arvon lukijoille. Tälläkin hetkellä kunnollista digiboksia ei saa aivan helpolla kaapeliverkkoon. Voisin lyödä aika ison summan vetoa että kaapelidigibokseista tulee vielä pula kun aika alkaa analogilähetyksillä loppumaan. Eli kannattaa alkaa vahvasti hankita moisen hankkimista jo nyt.

Tässäkin oltaisiin voitu ottaa mallia Ruotsista. Taivaalta analogilähetykset loppuivat mutta kaapelissa käsittääkseni lähetykset edelleen menevät myös analogisena. Mutta ehei, mennää nyt pää edellä paskaan kertalaakista. Voi tätä ihanuutta. Melkein tippa tulee linssiin.
 

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
Ei ole varaa maksaa, ja telkkaristani en luovu...
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Yläpesä kirjoitti:
Soitto numeroon: (09) 613 161 ja kertoo asian. Sieltä sitten lupatarkastaja ottaa kyseisen osoitteen erityistarkasteluun ja käy riittävän usein paikan päällä.

Sitä minä en tiedä mitä tuolla numerossa väitetään, että asialle tehdään, mutta siitä voinemme olla lähes varmoja, että yhtään mitään ei tehdä.

Itse en lukuja muista, mutta onhan se tiedossa kuinka monessa luvattomassa taloudessa tosiasiallisesti on vastaanotin ja se luku on erittäin korkea.

Näin ollen ilmiannosta ei ole mitään hyötyä, koska melkein kaikissa talouksissa televisio kuitenkin on, ja niissä missä ei ole, ovea avataan varmasti todella paljon hanakammin.

Olen itsekin käräyttänyt rattijuopon, siihen saattaisi jopa olla velvollisuus näin toimia. Jos ei ole, niin semmoinen pykälä olisi ihan asiallinen. Luvaton tv:n katselu ei kuitenkaan ole rikos.

KevlarB kirjoitti:
Jo itse lasku on erittäin hyökkäävä. Laskun asia- osio on sivuseikka ja kerrataan vain seuraamuksia laskun maksamatta jättämisestä.

Tuosta minun pitikin kirjoittaa aikaisemmin, voi olla, että sen teinkin, en muista. Sain uhkauskirjeen joku aika sitten ja oli kyllä sävy uskomaton. Ja vielä aika huonoa suomea tuommoiseen tarkoitukseen.

Muuan käytetty termi oli esimerkiksi "kiinnijääminen". Huh.

EDIT: lisätty quote ja kommentti.
 
Viimeksi muokattu:

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
pernaveikko kirjoitti:
Sitä minä en tiedä mitä tuolla numerossa väitetään, että asialle tehdään, mutta siitä voinemme olla lähes varmoja, että yhtään mitään ei tehdä.

Sitä minä en tiedä, miksi luulet että mitään ei tehdä. Tarkastajien tehtävänä on juuri kaivaa esiin luvattomat katselijat ja saada heidät maksamaan tv-maksunsa. Käräyttämiset helpottavat heidän hommaa. Ainakin omien ilmoitusteni johdosta jokaiseen asuntoon suuntautui järjestelmällinen "kampanja".


Luvaton tv:n katselu ei kuitenkaan ole rikos.

Eikö?
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980745
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2005/20050482

Tarkoitatko että kaikki eduskunnan asetukset ovat vain jotain suosituksia?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
.jarska kirjoitti:
On toki. Eli televisio voi olla mutta siitä tulee olla viritin poistettuna. Toisaalta televisioita kai ei myydä ilman virittimiä juuri missään, mutta tuon saa poistatettua itsekin. Tosin eihän tässä mitään järkeä ole.
Videotykki kiinni kattoon ja DVD siihen, digiboxi ja piuhat piiloon tarvittaessa.
Tykissähän ei ole viritintä eikä DVD-soittimessakaan.
Toinen vaihtoehto on sanoa tylysti ovella tarkastajalle että "uskotoni kieltää tv:n katselun ja ovi kiinni" tai "tyttöystävä on juuri alasti sohvalla odottamassa, pitää mennä"..
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Täältä usein kysytyistä kysymyksistä löytää mukavaa nippelitietoa:

http://www.tv-maksu.fi/navi7.html

Q: Mitä seuraa, jos televisioilmoituksen jättää tekemättä?
A: Tuolloin joutuu maksamaan tarkastusmaksun 100 euroa sekä televisiomaksun takautuvasti kaksinkertaisena siltä ajalta, jona televisiota on käytetty ilman ilmoitusta, kuitenkin vähintään 60 euroa. Takautuvaa kaksinkertaista maksua voidaan periä enintään yhden vuoden ajalta.

Nopeasti laskettuna jokainen, joka on katsellut luvatta telkkaria kolme vuotta tai kauemmin, tulee jäämään voitolle riippumatta siitä koska jää kiinni.

Tuolla mainitaan myös, että maksu on tosiaankin maksettava ensi syksynäkin, vaikkei pystyisi katselemaan muuta kuin ruotsalaista analogista kanavaa.
 

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
teemu73 kirjoitti:
Q: Mitä seuraa, jos televisioilmoituksen jättää tekemättä?
A: Tuolloin joutuu maksamaan tarkastusmaksun 100 euroa sekä televisiomaksun takautuvasti kaksinkertaisena siltä ajalta, jona televisiota on käytetty ilman ilmoitusta
Saattaa olla tyhmä kysymys mutta mistä ne muka tietää kuinka kauan minä olen omistanut television ja käyttänyt sitä luvatta?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Yläpesä kirjoitti:
Sitä minä en tiedä, miksi luulet että mitään ei tehdä. Tarkoitatko että kaikki eduskunnan asetukset ovat vain jotain suosituksia?

Siksi, että ei ole resursseja. Luvaton tv:n katselu ei varmaankaan ole mainittu rikoslaissa rikoksena.

Miksi et käräyttele rikoksia tekeviä ihmisiä? Tai jos ja kun niin teet, niin mehustele hieman saaliillasi ja kerro mitä konkreettista hyötyä siitä on ollut. Itse asiassa voisi avata käräytysketjun tätä tarkoitusta varten.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
pernaveikko kirjoitti:
Siksi, että ei ole resursseja. Luvaton tv:n katselu ei varmaankaan ole mainittu rikoslaissa rikoksena.

Miksi et käräyttele rikoksia tekeviä ihmisiä? Tai jos ja kun niin teet, niin mehustele hieman saaliillasi ja kerro mitä konkreettista hyötyä siitä on ollut. Itse asiassa voisi avata käräytysketjun tätä tarkoitusta varten.

Kyllä niitä resursseja aina sen verran löytyy että "varma" apaja tarkastetaan. Mihinkään hakuammuntaan niitä resursseja sitten tuskin löytyykään.

En ala viisastelemaan sanojen merkityksillä, kun en ole juristi. Minulle voimassa olevan lain rikkominen tarkoittaa rikoksen tekemistä riippumatta siitä onko se määritelty rikoslaissa vai jossain muussa.
edit: sanotaanko sitten varmuuden vuoksi "rötökseksi" rikoksen sijaan.

Käräytän rikoksen tehneitä (siis muitakin kuin tv-lupaloisia) luonnollisesti aina kun siihen siunaantuu tilaisuus. Ikävä kyllä en liiku sellaisissa piireissä, että toimintaa olisi jatkuvasti.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös