Makasiinit liekeissä

• 29 272
  • 274

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Vekurinen kirjoitti:
Pedofiilithän ovat aina keskustelussa mukana. Jonkinlaista suhteellisuudentajun hämärtymistä on mielestäni se, että pedofiileille vaaditaan kovempia rangaistuksia kuin henkirikoksen tehneille.

Niin joillekkin omat lapset on vain niin tärkeitä. Itse kuulun kyllä myös osastoon, joidenka mielestä pedofiilit pitäisi saada vähintään kivittää torilla. Lapsen hyväksi käytössä ei ole mitään hienoa, ja siitä sietäisi saada kyllä nykyistä kovempia rangaistuksia.
Ja itse näkisin seurauksien lapsien hyväksi käytössä olevan jopa pahempia, kuin henkirikoksissa, vaikka toiselta se henki meneekin. Useimmissa tapauksissa henkirikosten uhrit, ovat kuitenkin aikuisia, ja itse ajaneet itsensä tilanteeseen, jossa moinen on mahdollista.
Lapsen kohdalla elämä kuitenkin jatkuu, pysyvien psykologisten arpien kanssa.

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Vekurinen kirjoitti:
Rikollisuuden vähentämistä koskevaa kommenttiasi en oikein ymmärtänyt; kaipa capital punishment nyt ainakin tuomitun rikokset lopettaa siihen paikkaan, oli hän sitten syyllinen tai ei. Argumentteja kuolemantuomiota vastaan on kyllä muutoin tarpeeksi.
Niin, lähinnä mä meinasin, että onko sillä sellaista ennaltaehkäisevää vaikutusta (pelote) niissä maissa, jossa se on käytössä.

Morgoth

Jäsen
repe_joke kirjoitti:
Niin joillekkin omat lapset on vain niin tärkeitä. Itse kuulun kyllä myös osastoon, joidenka mielestä pedofiilit pitäisi saada vähintään kivittää torilla. Lapsen hyväksi käytössä ei ole mitään hienoa, ja siitä sietäisi saada kyllä nykyistä kovempia rangaistuksia.

Niin, kai tuo on lähinnä sitä, että vaikka toisen tappaminen on kauheinta mitä ihminen voi toiselleen tehdä, niin jos Pentti tappaa Pirjon kännissä, mustasukkaisuuksissaan ei tuo juuri ihmisiä hätkäytä. Mutta jos Pentti väijyy koulunpihalla ja kaappaa 7-vuotiaan Niinan koulumatkalla auton takapenkille ja sitoo ja nai tätä niin kyllä se kuulostaa aivan sairaalalta ja vastenmieliseltä ja järkyttävältä varmaan jokaista.

Lapset kuitenkin edustavat jotain sellaista viatonta ja 'puhdasta hyvää'. Toisaalta jos pedofilia tarkoitetaan jotain seksiä jonkun 15-vuotiaan kanssa, niin onhan sekin kyseenalaista, mutta eihän 15-vuotias enää mikään ihan lapsi ole.

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
peruspata kirjoitti:
Tuhopoltto on tuhopoltto, oli hankkeet ja niiden hyväksyjät ketä vaan. Ihme porukkaa, eihän nyt sentään oikeasti kukaan voi ajatella tuhopolttoa hyväksyttävän näillä perusteilla.

Älä nyt hyvä mies pasko housuihisi. Kuka on sanonut, että tuhopoltto on hyväksytty teko?

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Morgoth kirjoitti:
Toisaalta jos pedofilia tarkoitetaan jotain seksiä jonkun 15-vuotiaan kanssa, niin onhan sekin kyseenalaista, mutta eihän 15-vuotias enää mikään ihan lapsi ole.
Teinifilia. Tosin laitontahan se on täysikäisen "sekaantua" 15-vuotiaseen jos lakia tarkastellaan. Tilannekohtaista toki myös. Tämä kuitenkin on eri ketjun heiniä ja jossain menneessä ketjussa käsiteltiin näitä asioita aika laajaltikin. En muista missä.

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Morgoth kirjoitti:
Ilman vapun mellakointia makasiinit tuskin olisivat palaneet. Se onko makasiinien polttajilla ja vapun huligaaneila mitään yhteksiä - selviää ajan myötä. Mutta vaikka ei olisikaan niin eiköhän se mielipuoli saanut vaikutteita juuri vapun nuotiosta ja sai loistoideansa tuikata makasiinit tuleen.
Eli jos mä hakkaisin mustaa koripalloilijaa pesäpallomailalla, niin mä voisin vedota siihen, että kun ne yhdet klanipäät siellä Joensuussakin tekivät niin? Noh, sarkasmi sikseen. Pointtini on se, että mitään näyttöä siitä onko näiden kolmen palon takana sama tekijä, ei ole ja silloin tuollaisten ontuvien päätelmien tekeminen ja koko keskustelun perustaminen sille ei toimi. On aivan turhaa huutaa poliisivaltiota ja aseistettuja kodinturvajoukkoja anarkisteja, prekaareja vastaan, kun toistan vielä kerran, ainoa todistettava rouhu, minkä he ovat saaneet aikaan oli se mikä syttyi vappuaattona Makasiinien edessä.

Suomen rikoslaissa ei mielestäni vaikutteiden antajaa tuomita missään. Tällä tarkoitan, että jos taiteentekijä elokuvassaan kuvaa jonkun verityön, jonka joku mieleltään järkkynyt toisintaa, niin pitäisikö se taiteentekijä saattaa myös syytteenalaiseksi?

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Individual kirjoitti:
Tällä tarkoitan, että jos taiteentekijä elokuvassaan kuvaa jonkun verityön, jonka joku mieleltään järkkynyt toisintaa, niin pitäisikö se taiteentekijä saattaa myös syytteenalaiseksi?
Jenkeissähän tuota yritetään koko ajan. Siksi siellä pitääkin jok'ikisessä asiassa olla varoitus, että "lapset, älkää tehkö tätä kotona" jne.

Kyllä tavallisen taapertajan pitäisi pystyä omalla järjellään ajattelemaan, mitä tekee ja mitä ei ja missä ja miten. Siksi mielestäni taiteentekijät ja vastaavat vaikuttajat tulisi vapauttaa täysin vastuusta, jos jotkut hölmöt tekevät typeryyksiä. Arviointikyky on keksitty.

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
scholl kirjoitti:
Makasiinit olisi pitänyt purkaa jo kymmeniä vuosia sitten, mutta hinttarihenkiset päättäjät eivät saaneet sitä aikaiseksi, mutta hyvällä omallatunnolla voin sanoa, että en koskaan makasiineillä käynyt ja ne, jotka kävivät, saisivat kyllä hävetä.

Juu, henk. koht. olen käynyt makasiineilla yhden kerran katsomassa Suomi-Kanada matsin pari vuotta sitten. Sen sijaan olen ollut töissä Töölön tavara-asemalla ahtaajana kauan sitten nuorena pojankloppina. Nämä vanhat venäläiset hevostallit eivät hirveän hyvin soveltuneet edes tähän käyttöön ja kyllä siellä vähän henkensä kaupalla töitä tehtiin, kun osa porukasta kävi hakemassa venäläisestä junasta vodkaa, pullo huiviin ja sitten vaan trukilla painelemaan pitkin kapeita siltoja. Siinä sitä sitten väisteltiin näitä hurjapäitä, joista aina joku veti välillä laiturilta alas ja roudattiin ambulanssilla pois.

Ihme, ettei makasiineja purettu heti, kun tavara-asema muutti Pasilaan. R.I.P.

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
repe_joke kirjoitti:
Ja itse näkisin seurauksien lapsien hyväksi käytössä olevan jopa pahempia, kuin henkirikoksissa, vaikka toiselta se henki meneekin. Useimmissa tapauksissa henkirikosten uhrit, ovat kuitenkin aikuisia, ja itse ajaneet itsensä tilanteeseen, jossa moinen on mahdollista.
Lapsen kohdalla elämä kuitenkin jatkuu, pysyvien psykologisten arpien kanssa.

No sori vaan, kyllä minun mielestäni henkirikoksen seuraukset ovat pahempia kuin lapseen sekaantumisen. Nythän puhutaan nimenomaan seurauksista eikä siitä, miten ko. uhrit ovat itse mahdollisesti hengenlähtöönsä vaikuttaneet.

Lapsen hyväksi käytössä ei ole mitään hienoa, ja siitä sietäisi saada kyllä nykyistä kovempia rangaistuksia.

Teen tämän nyt selväksi: minun mielestäni lapsen hyväksikäytössä ei ole mitään hienoa enkä ole sellaista koskaan väittänytkään. Tarkoitan vain, että nyt on kyse valinnoista. Jos haluamme pedofiilit kivitettäväksi torilla, olisi mielestäni johdonmukaista sitten sallia esimerkiksi henkirikoksen tehneiden sahaaminen elävältä - sanokaamme vaikkapa ruosteisella puutarhasahalla. Silloin on varmaan turha puhua mistään läntisestä sivistysvaltiosta.

Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että vapaudenmenetys saisi pedofiilien kohdalla pidempi.

Ymmärrän kyllä sinänsä nämä kivitys-kommentit. Tunnepitoinen asia.

EDIT: off topicia, sorrry.

Morgoth

Jäsen
Individual kirjoitti:
Pointtini on se, että mitään näyttöä siitä onko näiden kolmen palon takana sama tekijä, ei ole ja silloin tuollaisten ontuvien päätelmien tekeminen ja koko keskustelun perustaminen sille ei toimi.

Kyllä minä uskallan väittää, vaikka tekijät ovat täysin eri ja tietämättömiä toisistaan niin tällä tuhopolttajalle ei olisi tullut mieleen polttaa makasiineja juuri nyt ellei vappuna olisi tapahtunut sitä rettelöintiä. Kuka ikinä makasiinit polttikaan niin mediahuomio on aivan täydellinen ja isku vielä ajoitettu aika 'sopivaan' aikaankin.

En minä mistään rikolisoikeudellisesta seuraamuksista puhunut tai vaatinut vappuhuligaanien päätä vadille 'yllättymisestä tuhopolttoon'.

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Morgoth kirjoitti:
Kyllä minä uskallan väittää, vaikka tekijät ovat täysin eri ja tietämättömiä toisistaan niin tällä tuhopolttajalle ei olisi tullut mieleen polttaa makasiineja juuri nyt ellei vappuna olisi tapahtunut sitä rettelöintiä. Kuka ikinä makasiinit polttikaan niin mediahuomio on aivan täydellinen ja isku vielä ajoitettu aika 'sopivaan' aikaankin.

En minä mistään rikolisoikeudellisesta seuraamuksista puhunut tai vaatinut vappuhuligaanien päätä vadille 'yllättymisestä tuhopolttoon'.

Niin.. Ja näitä muitakin kohtuu suuria tulipaloja on viime päivien aikana sattunut suhteellisen paljon. Eli mielestäni eivät Vappuna kokon sytyttäneet voi aivan puhtaiksi pulmusiksi julistautua. He aloittivat ns. lumipalloilmiön jonka seuraukset ovat nähtävissä nyt. En nyt siis syytä heitä mistään, mutta sanon vaan että he antoivat kipinän joka sattui syttymään.

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Morgoth kirjoitti:

Ja silti koko tämän keskustelun "pointti" tuntuu olevan, että kolme paloa lyhyen ajan sisällä ja kaikki prekaareiden vika, ja joidenkin mielestä jopa sytyttämiä ja sen varjolla pitäisi saada kaikkea kodinturvajoukoista salaiseen poliisiin, että ihmiset uskaltaa elää. Just joo. Eiköhän tämä mun kohdalta ollut tässä.

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Individual kirjoitti:
Ja silti koko tämän keskustelun "pointti" tuntuu olevan, että kolme paloa lyhyen ajan sisällä ja kaikki prekaareiden vika, ja joidenkin mielestä jopa sytyttämiä ja sen varjolla pitäisi saada kaikkea kodinturvajoukoista salaiseen poliisiin, että ihmiset uskaltaa elää. Just joo. Eiköhän tämä mun kohdalta ollut tässä.

Täytyy sen verran kompata, että yleinen lynkkausmieliala tuntuu olevan aika lailla suosittua täälläkin. Tutkitaan ensin ja hutkitaan vasta sitten. SUPO:n Nevala arvaili tänään IS:ssa, ettei makasiinien tapahtumilla (vappu+viimeisin tapaus) olisi mitään yhteyttä. Toisekseen en kyllä millään jaksa uskoa, että Vaasassa poltettaisiin raviradan katsomo vain tai osaksikaan sen takia, että Helsingissä kohellettiin vappuna reippaasti.

Monesti näissä pyromaanien copycat-taipumuksissa on kyse siitä, että tietyn esim. roskisten poltto-aallon aikana saattaa saada omat pervoilut toisen sytyttelijän piikkiin. Esim. Vantaalla olen kuullut näin käyneen, en muista mikä vuosi/kaupunginosa, mutta sikäläinen (ex-)palomies minulle näin jokin aika sitten haasteli. Tällä logiikalla olisi hieman erikoista, jos joku kuvittelisi saavansa makasiinien tai raviradan suuruusluokan jutun prekaari-vätyksien piikkiin. Muunlaisella yhteydellä spekuloiminenkin tuntuu vähän kaukaa haetulta. Jos jollakulla nyt yhtäkkiä vain "napsahtaa" vapun tapahtumien vuoksi, niin voisin kuvitella, että se napsahdus olisi ennemmin taikka myöhemmin kuitenkin tapahtunut.

Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Vekurinen kirjoitti:
Täytyy sen verran kompata, että yleinen lynkkausmieliala tuntuu olevan aika lailla suosittua täälläkin. Tutkitaan ensin ja hutkitaan vasta sitten. SUPO:n Nevala arvaili tänään IS:ssa, ettei makasiinien tapahtumilla (vappu+viimeisin tapaus) olisi mitään yhteyttä. Toisekseen en kyllä millään jaksa uskoa, että Vaasassa poltettaisiin raviradan katsomo vain tai osaksikaan sen takia, että Helsingissä kohellettiin vappuna reippaasti.

Vai onko pyromania tarttuvaa, elikkä jo olemassa oleva pyromaani saa kimmokkeen toisen tulesta , ja tavallaan herää ja aktivoituu. Varmasti suomessa on satoja pyromaaneja ja uusia syntyy joka päivä. Kai tälläinen mahdollisuus on olemassa. Suuret liekit telkkarissa, otsikot ym, empä pitäisi minään ihmeenä ajatusta "hei minä kanssa" ?

veini

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Makasiinien polttajat pitää saada vastuuseen teostaan, mieluummin rankaistaisiin kovimpien mahdollisten tuomioiden mukaan. Kuitenkaan se ei ole enää tapahtuman syyn pohdinnassa relevanttia, kuinka paljon tästä tuomiota kenellekin tulee. Nyt lisäksi on lehdissä ollut uutisia muuallakin tapahtuneista tuhopolton yrityksistä. Ainakin Helsingissä http://www.iltalehti.fi/2006/05/09/200605084494795_uu.shtml on yritetty polttaa Pukinmäen vanha asema ja Imatran http://www.iltalehti.fi/2006/05/09/200605084494401_uu.shtml tapaus vaikuttaa nopean leviämisensä vuoksi erittäin paljon tahalleen sytytetyltä, vaikka asiasta ei varmuutta itselläni olekaan.

Voiko Suomessa ihmiset oikeasti niin huonosti, että tällaiseen tekoon ryhdytään? Ottamatta sen kummemmin kantaa siihen, millaiset ihmiset minkäkin takana ovat, kyllä sitä Suomessa olisi muitakin keinoja vaikuttaa. Tämä suuntaus on äärettömän huono, jotenkin tähän pitäisi pystyä ennaltaehkäisevästi vaikuttamaan - kuitenkin niin, että tuhoteon tekijät eivät näkisi tätä suurena voittona heille.

Ainakaan itselleni ei tulisi mieleenikään lähteä vastaavilla keinoilla protestoimaan mitään. Äänestämällä suomalaiset ovat esimerkiksi päättäjänsä valinneet, ja ainakin vielä kunnioitan enemmistön mielipidettä, vaikka esimerkiksi muutamissa viime vaaleissa olenkin ollut aivan päinvastaista mieltä kansan syvien rivien kanssa.

Rocco

Jäsen
Vaasan raviradan katsomopalo on varmistunut oikosulun aiheuttamaksi. Ei siis tuhopolttoa täällä.

http://www.ideavideo.fi/raviska/ -> Kuvagalleria Raviradan ja Hietalahden jalkapallostadionin väliseltä tieltä.

Morgoth

Jäsen
E kirjoitti:
Voiko Suomessa ihmiset oikeasti niin huonosti, että tällaiseen tekoon ryhdytään?

En usko, uskon että osa näistä tuhopolttajista on ihan puhtaita rikollisia ja/tai psyykkisesti sairaita ja tuollaisia ihmisiä on ja tulee aina olemaan eikä vapaa yhteiskunta voi heille mitään.

Raumalla palanut viime yönä rautatieaseman läheisyydessä sijainnut vanha kenkätehdas, jossa oli nykyään mm. nuoristoimintaa ja kirpputori.

Rakennus tuhoitui lähes kokonaan. Ei loukkaantuneita. Syttymissyy ei ollut vielä selvillä, kun asiasta kuulin.

EDIT: Nyt luki Länsi-Suomen sivuilla, että paloa tutkitaan tuhopolttona, mutta tapauksen pohjalta ei ole vielä porukkaa otettu kiinni.

Edellisyönä (su-ma) Raumalla (tuho)poltettiin myös pari autoa Rokinnokan pienvenesatamassa.

Viimeksi muokattu:

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Outo, todella outo tapahtumaketju kyllä tämä. Onko tämä joku helkutin buumi vai mitä? Kevät on totta totisesti hullujen aikaa, todistettu taas.

Saisi loppua tälläinen typeryys, ennen kuin jollekin/joillekin sattuu todella pahasti.

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
Tää buumi menee nopeesti ohi, ei täällä ole oikeasti sellaisia jännitteitä ihmisryhmien välillä kuten esim. ranskassa on. Nuoret ja muut hölmöt koheltaa hetken mielijohteesta.

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Morgoth kirjoitti:
En usko, uskon että osa näistä tuhopolttajista on ihan puhtaita rikollisia ja/tai psyykkisesti sairaita ja tuollaisia ihmisiä on ja tulee aina olemaan eikä vapaa yhteiskunta voi heille mitään.

Tässä onkin se ristiriita omasta mielestäni. Erittäin monet varsinkin nuorista ovat sitä mieltä, että esimerkiksi tuossa Makasiinien polttamisessa ei ole mitään pahaa - puretaanhan ne kuitenkin. Viime vuosina on ainakin omien havaintojeni mukaan monet omasta mielestäni negatiiviset asiat muuttuneet entistä hyväksytymmäksi.

Itse vain haluaisin tietää sen, mikä saa oikeasti ihmiset tekemään tällaista. Turkistarhaiskijät esimerkiksi pitävät turkistarhaajia rikollisina ja itseään "robinhoodeina", vaikka omasta mielestäni tilanne on lähes täysin päinvastainen. Nyt joku on ainakin erittäin oletettavasti keksinyt, että Makasiinien polttaminen on kannanotto johonkin asiaan - aivan kuten itsemurhaiskijät Lähi-Idässä kokevat. Tällaiseen anarkiaan kuvittelisin (paino sanalla kuvittelisin, en tiedä siis) perimmäisen syyn olevan tunne, että asioihin ei voi muulla tavalla vaikuttaa - pitää kerätä huomiota rikollisella ja muiden totaalisen kunnioittamisen laiminlyövällä tavalla. Onhan tässä toinen vaihtoehto se, että muutaman hengen elämäänsä kyllästynyt supliikin osaava porukka manipuloi ja populisoi henkisesti heikkoja persoonia toteuttamaan omia sairaita ajatuksiaan.

Olisi vaan mielenkiintoista ihan oikeasti istua alas todella monen erilaisen ihmisen kanssa keskustelemaan rakentavasti siitä, mikä on minkäkintyyppisen ihmisen tai ihmisryhmän mielestä yhteiskunnan merkitys, vastuu ja velvollisuus yksilön elämään sekä yksilön merkitys, vastuu ja velvollisuus koko yhteiskunnalle. Tässä tapauksessa kuitenkin uskoakseni perimmäisesti on yksilö tai pieni ryhmä yksilöitä, jotka laiminlyövät vastuitaan ja velvollisuuksiaan yhteiskuntaa kohtaan, koska ovat kokeneet yhteiskunnan laiminlyöneen velvollisuuksiaan ja vastuitaan näitä tai joitain muita yksilöitä kohtaan.

Tajuaisinkohan itsekään tuosta tekstistä, mitä haen takaa.

Morgoth

Jäsen
E kirjoitti:
Tällaiseen anarkiaan kuvittelisin (paino sanalla kuvittelisin, en tiedä siis) perimmäisen syyn olevan tunne, että asioihin ei voi muulla tavalla vaikuttaa - pitää kerätä huomiota rikollisella ja muiden totaalisen kunnioittamisen laiminlyövällä tavalla.

Joskus tuntuu, että taustalla on puhdas itsekkyys ja ahneus. Pitää saada tehdä mitä tahansa ja koska tahansa. Jos tuntuu siltä, että nuotio pitää sytyttää makasiinien eteen niin se sytytetään ja jos poliisi/palokunta tulee sammuttamaan sen, niin näiden 'fasistisikojen' kimppuun vaan jotka rajoittavat tätä heidän yksilönvapautta ja oikeutta tehdä mitä tahansa. Lisäksi tuntuu, että näille nuorilla ei välttämättä ole koskaan mitään rajoja kunnolla asetettu ja pahimmassa tapauksessa se on poliisi, joka ensimmäistä kertaa niistä tulee huomauttamaan. Itseäni risoo eniten sellainen 'kaikki mulle heti, mä saan tehdä mitän haluan'-ajattelu.

Varmaan taustalla on paljon muutakin... Tulipa vain tuollainen pointti mieleen.

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Morgoth kirjoitti:
Joskus tuntuu, että taustalla on puhdas itsekkyys ja ahneus. Pitää saada tehdä mitä tahansa ja koska tahansa. Jos tuntuu siltä, että nuotio pitää sytyttää makasiinien eteen niin se sytytetään ja jos poliisi/palokunta tulee sammuttamaan sen, niin näiden 'fasistisikojen' kimppuun vaan jotka rajoittavat tätä heidän yksilönvapautta ja oikeutta tehdä mitä tahansa. Lisäksi tuntuu, että näille nuorilla ei välttämättä ole koskaan mitään rajoja kunnolla asetettu ja pahimmassa tapauksessa se on poliisi, joka ensimmäistä kertaa niistä tulee huomauttamaan. Itseäni risoo eniten sellainen 'kaikki mulle heti, mä saan tehdä mitän haluan'-ajattelu.

Varmaan taustalla on paljon muutakin... Tulipa vain tuollainen pointti mieleen.

Niin.. jotenkin minusta tuntuu, että syy on jossain muualla kun näissä nuorissa. Ja tällä tarkoitan kotikasvatusta ja vanhempia. Jos nuorille ei ole rajoja opetettu niin silloin niiden opettaminen jää poliisin tai muiden viranomaisten vastuulle, valitettavasti. Lisäksi monesti nuoret hakevat hyväksyntää erilaisista aktivistiryhmistä, koska he eivät ole sitä kotoa koskaan saaneet ja näissä ryhmissä heidät hyväksytään sellaisina kuin he ovat. Veikkaan, että nyt on näkyvissä ainoastaan jäävuoren huippu, odotetaanpa kymmenen vuotta, että tämä "playstation" sukupolvi pääsee murrosikään. Silloin alkaa tapahtua. Mielestäni tähän asiaan olisi puututtava kiireen vilkkaan. Mutta miten?

Morgoth

Jäsen
Speedye kirjoitti:
Niin.. jotenkin minusta tuntuu, että syy on jossain muualla kun näissä nuorissa. Ja tällä tarkoitan kotikasvatusta ja vanhempia.

Niin, en vain kehdannut sanoa tuota suoraan :) Nuoret ovat jollakin tasolla kuitenkin aina viattomia ja ovat sen yhteiskunnan näköisiä mihin heidät on kasvatettu ja jostakin he arvonsa ovat saaneet ja oppineet. Vanhemmiltaan nuoret mallinsa oppivat ja onko vanhempienkaan arvomaailman ja lapsen kasvatus mennyt ihan nappiin, jos lapsi luulee että yhteiskunta toimii niin että hän säveltää ja tekee kaikkea kivaa ja paskahommat tekee joku somali ja hän saa kansalaispalkkaa säveltämisestä ja 'ajattelusta'? Kuulostaa minusta lähinnä tyyppiesimerikiltä mitä 'vapaa kasvatus' pahimmallaan saa aikaiseksi...

Tietysti vanhempien on tätä vaikea myöntää ja syytä ruvetaan aina etsimään jostakin turhan kaukaa ja tekemään jotain hirveitä yhteiskunnallisia analyysejä.

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Morgoth kirjoitti:
Vanhemmiltaan nuoret mallinsa oppivat ja onko vanhempienkaan arvomaailman ja lapsen kasvatus mennyt ihan nappiin, jos lapsi luulee että yhteiskunta toimii niin että hän säveltää ja tekee kaikkea kivaa ja paskahommat tekee joku somali ja hän saa kansalaispalkkaa säveltämisestä ja 'ajattelusta'? Kuulostaa minusta lähinnä tyyppiesimerikiltä mitä 'vapaa kasvatus' pahimmallaan saa aikaiseksi...

No, no. Väitän, että en ole oppinut vanhempieni arvomaailmaa. Olen myös saanut vapaan kasvatuksen, mutta en silti polttele makasiineja ja lusmuile kulmilla.
Kyllä kait tässä on kyseessä vääränlaisesti suuntautunut nuoruuden kapina, joka on keittänyt aika pahasti yli. Epäilen, että ainakin osa näistä tyypeistä on ns. paremmista perheistä. Kokemukseni mukaan sieltä usein löytyy vanhempiaan vastaan kiihkeästi kapinoivia nuoria (vrt. taistolaiset aikoinaan). Useimmiten iän myötä pahin kiihko laantuu ja jäljelle jää vain muutama höyrypää pyörittämään vanhoja levyjään.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy