Mainos

Maito – elämän eliksiiri vai suuri kusetus?

• 18 856
  • 165

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ruoka-aineallergiat ja yliherkkyydet ovat ihan normaalia tieteellistä matskua. Maito on aika yleinen noiden aiheuttaja.
Lähinnä mulla nousi nuorempana finnejä niska täyteen, kun meni sen perus litran jäätelöpaketin syömään. Nykyäänkin huomaa kyllä ihosta kesällä kermakakkujen ja jäätelöiden vaikutuksen, vaikkei enää mitään kukkaketoa nousekaan. Sama homma monella salijannulla, hartiat kukkii, enkä kovin suurta kerrointa rahkalle antaisi. Ymmärrän kyllä sen, että iän myötä voi herkkyyksiä puhjeta, ja vatsani lienee esimerkki siitä, koska en enää rahkaa senkään vuoksi syö, kun pakki turpoaa aika simppana sen jälkeen. Kahvissa maito menee, luomua tosin sekin.

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Maito on hyvää. Olen juonut sitä koko elämäni. Nykyään kulutan maitoa ehkä noin puoli litraa päivässä. Olen erinomaisessa fyysisessä ja henkisessä kunnossa. Mikä ongelma tästä pitäisi vääntää ?

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nythän asia jälleen nousi Facebookissa taas jollain tavalla tapetille...

En osaa kovin ehdotonta kantaa tähän asiaan ottaa, jokainen joka kokee maidon itselleen hyväksi juomaksi sitä minun puolestani juokoon ja jokainen, joka kokee maidon itselleen huonoksi juomaksi olkoot juomatta. Se on kyllä pakko sanoa kun tuota somekeskustelua asiasta olen seurannut, että äkkiä muodostui mielikuva jonka mukaan maitoa juomattomilla vaikuttaa olevan suuri tarve kuuluttaa, että ei juo maitoa ja siihen sitten joku hauska ja omaperäinen "vauvojen juoma" -läppä päälle.

Joka tapauksessa oma maidon käyttämiseni ruoka- tai janojuomana on ollut todella vähäistä sen jälkeen, kun vanhempien helmoista omilleni muutin. Jääkylmä maito on tuoreen pullan kanssa todella timanttinen parivaljakko ja niinä harvoina kertoina kun grillillä käyn syömässä, niin aito kahden desin maito on pakko ottaa ruokajuomaksi, koska se nyt vaan maistuu grillimätön kanssa pirun hyvältä. Toki jos kotona ruoanlaitossa tarvitsen maitoa, niin kyllä se loppupurkki tulee sitten ruokajuomana nautittua.

Kaupassa käydessä koriini ei useinkaan päädy maitoa, mutta piimää ja muita maitotuotteita (lähinnä kahvikermaa, rahkaa ja jogurttia) kyllä.

Pakko todeta vielä se, että rasvaton maito maistuu mielestäni kuvottavalta, eikä se sovellu oikein mihinkään ruoanlaittoonkaan. Ruoanlaittoon se "punainen maito" on parasta, mutta usein päädyn ostamaan "sinistä maitoa" kompromissina, se kun sopii ruoanlaittoon sekä juotavaksi. Piimän sitten taas tulee ehdottomasti olla rasvatonta mallia.

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Vieläkö joku juo maitoa?

Minä ainakin ja on muuten hyvää. Punainen maito ruokajuomana herrojen herkkua.
En, koska olen aikuinen ihminen, enkä lehmän vasikka.
Kahviin laitan jotain soijamaitoa vai mitä se iKaffe nyt onkaan, kun en halua ”navettaista” vivahdetta kahviini.

Eetska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kahviin laitan jotain soijamaitoa vai mitä se iKaffe nyt onkaan, kun en halua ”navettaista” vivahdetta kahviini.
Hieno juttu sinulle. Maidon juontihan määrittelee sen onko aikuinen ihminen vai vasikka. Itse olen kokeillut kahvissa noita soija/kaura"maitoja", mutta ei ole omaan makuun sopivia. Toki moni noita nykyään käyttää.

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Kukin toki maun mukaan laittaa kahviinsa mitä haluaa, mutta nuo kaura/soija/manteli etc "maidot" on niin keinotekoinen oloisia, että vanhan kunnon Simpsons vertaus on paikallaan. "Crustyn laktoosittomat kumipohjaiset juomat".

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En ole tainnut maitoa maistaa melkein 10 vuoteen, toki kahviin pari kertaa mennyt tuonakin aikana.

Kaurapohjaiset litkut sopivat nykyään paljon paremmin kahviin kuin maito tai kerma.

Maito jäi pois pikku hiljaa, kun kukaan ei juonut sitä ja se aina pilaantui jääkaappiin. Kaurapohjaiset säilyy paremmin.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En pidä kaurajuoman aromista kahvissani. Kevytmaitoa sen olla pitää. Ja siihen se maidonkäyttö sitten jääkin, paitsi lettutaikinaan sitä menee.

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
En pidä kaurajuoman aromista kahvissani. Kevytmaitoa sen olla pitää. Ja siihen se maidonkäyttö sitten jääkin, paitsi lettutaikinaan sitä menee.
Sama minulla. Toki lapsi juo maitoa, mutta itse ei kyllä tule muuta kuin kahvissa enää juotua. Muuten tekisi kyllä mieli tukea noita maidottomia tuotteita, mutta kun se ei vaan maistu samalta. Ja kahvi on aika tarkka juttu.

karvatursas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pauli Makkonen
Vieläkö joku juo maitoa?

Minä ainakin ja on muuten hyvää. Punainen maito ruokajuomana herrojen herkkua.
En juo koska tulee finnejä maitotuotteista. Vaikka ei tulisi niin todennäköisesti jättäisin silloinkin juomatta ja ostamatta. Vesi kun ajaa saman asian eli ruuan alas huuhtomisen kuten myös janon hillitsemisen, eikä ala hetken päästä haisemaan pyllyltä vaikka sattuisi jäämään pöydälle.

Kaurajuomia ja muita hipstereiden maidonkorvikkeita olen maistanut useampia. Ihan hyvän makuisia suurin osa ollut, mutta ei niitä kuitenkaan oikein jaksa ostaa.

Kahvia ei tulisi pieneen mieleenkään pilata millään kauralitkuilla tai millään muullakaan nesteellä.

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Minäkään en juo maitoa, mutta tämä on aina yhtä "hauska" peruste maidon juomattomuudelle. Olemme geenimutaation kautta suurelta osin tulleet maidonjuojiksi, eikä tuo ole perusteena fiksumpi kuin "en syö marjoja koska olen aikuinen ihminen enkä karhu".

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Juon maitoa ainoastaa kahviin sekoitettuna.

Moonshine Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kolmen voiton Lukko
Kukin toki maun mukaan laittaa kahviinsa mitä haluaa, mutta nuo kaura/soija/manteli etc "maidot" on niin keinotekoinen oloisia, että vanhan kunnon Simpsons vertaus on paikallaan. "Crustyn laktoosittomat kumipohjaiset juomat".
Tjaa, esim jossain Oatlyn luomukaurajuomassa taitavat ainekset olla pitkälti kaura, suola ja vesi. En nyt ihan varmuudella sanoisi että vaikka joku rasvaton maito - laktoosittomista puhumattakaan - olisi vähemmän prosessoitua, so. "keinotekoista".

Itse juon kuitenkin kahvini mustana ja ruokajuomana vettä tai vissyä, mutta harvinaisena herkkuna iso lasillinen täysmaitoa on kyllä kunnon luksusta.

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
En juo viinaa koska en ole alkoholisti. Sen sijaan olen mutantti, joten elimistöni osaa käsitellä laktoosia.
Minulla menee vähärasvaista maitoa tai piimää ruuan kanssa. Kylmänä eritttäin maukasta. Töissä on hylaa ja muuta kahvin kanssa laitettavaksi, niitä en suosi raakana.

Johnnie

Jäsen
Laktoositonta maitojuomaa menee, kahvin kanssa ja ilman. Ruokailujen yhteydessä rasvatonta, kahviin sitten kevytversiota. Yhteensä juon maitoa varmaan väh. litran päivässä. Hyvää ja raikasta, mikä voisi olla parempi juoma ruoan kanssa? Lisäksi erinomainen proteiinin ja kalsiumin lähde.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Sama täällä, noin niin kuin hyvinkin pitkälti. Kahvissa tulee käytettyä säännöllisesti maitoa, mutta muuten lähinnä leivonnassa ja puuron valmistuksessa. Ja makaronilaatikon ja vastaavien ruokien valmistuksessa.

Maitoa en juo, mutta se on lähinnä tottumiskysymys. Olen joskus kokeillut, ja mielipiteeni oli lähinnä, että ei se mitenkään pahaa ole, muttei oikein myöskään se minun juttuni.

Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Maitotuotteita vain ruuanlaitossa ja juustoissa. Kahviin kahviin tarkoitettua kauramaitoa ja niitäkin on vain pari hyvää brändiä. Parhaat on Planti ja yllättäen Pirkka.

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pelkästään kahvin sekaan maito löräytän ja silloinkin pelkästään punaista kuutiomaitoa. Meidän perheessä kukaan ei maitoa pelkästään juo joten aina tulee kuutiomaitoa ostettua kun kestää kaapissa avattuna iät ja ajat.
Makarooniloorassa (huom. oikea nimi) voi käyttää maidon sijaan lihalientä. Muutama kanamuna (kolme), kunhan antaa liemen jäähtyä ensin. Ei näytä samalta, mutta maistuu paremmalta.

Itse en ole käyttänyt ollenkaan maitoa/vastaavaa ko. ruuassa. Parempaa tulee kun käyttää koskenlaskijaa "hyytelöaineena".

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eipä ole itsekään tullut juotua maitoa vuosiin. En myöskään soijamaitoa koska en ole mikään soijapoika. Junnuna meni varmaan litra päivässä, teessä ja kahvissa myös. Nykyisin kahvi mustana ja tee teenä. Leipomisiin tulee enää maitoa käytettyä.

Laktoosi-intoleranssi on
4% tanskalaisista
7% ruotsalaisista
12% norjalaisista
12% hollantilaista
16% saksalaisista
19% suomalaisista

39% unkarilaisista
61% venäläisistä
82% kazakstanilaisista
88% mongooleista

Jos kyseessä on periytyvä mutaatio, niin reilusti alle 1/5 suomalaisesta geeniperimästä on idästä päin kotoisin. Itse asiassa n. 17% omaa slaavilaista/ugrilaista perimää, eli omaa "mutantoitumattoman" geenin maidon suhteen

Toivottavasti kellään entno-nationalistisella fennomaanilla ei nyt mene maitokahvi väärään kurkkuun, mutta heidän pitäisi muutenkin juoda mustana, tai kauratökötillä laimennettuna...

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Aina joskus tulee vastaan aikuisia ihmisiä, joita jostain syystä todella paljon harmittaa kun joku toinen aikuinen ihminen juo maitoa. Vähän samaa kun jotain harmittaa vaikka homot.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy