Machulda ja muita Jokereihin?

  • 21 960
  • 190

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Viestin lähetti JHag
-myönnetään, mutta siinähän sanotaan, että jos...siinä minun virkkeessäni...seli seli...;)

Jep :) Olit jo kaukaa viisas :) Olen kyllä siitä samaa mieltä, että JOS mies onnistuu, Machulda on vahvistus mille tahansa liigajoukkueelle.
 

Tuomas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vain yksi jengi Stadista
Jokerifanien keskustelupalstalla mainitaan että neuvotteluja käydään akselilla Varis, Saarela, Immonen ja Machulda. Ja tämän kertoo kaveri jolla on normaalisti varmat sisäpiirin tiedot. Vahvimpina pidetään Saarelaa/Immosta. Immonen on kuulemma ollut hankitalistalla jo pitkään.

Saa nähdä mitä tapahtuu...

PS. Ja Sapen kausi olisi kuulemma ohi.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Viestin lähetti Lapanen


Tuosta olen melko vahvasti eri mieltä. Kyllä tällä(kin) kaudella joukkue on tehnyt kentällä koko ajan duunia niin pirusti. En kyllä rinnastaisi noihin virkamieskiekkokausiin.

Totta, yritystä löytyy kyllä. Tarkoitin itse lähinnä pelityylillisesti. Silloin kun Summasen Jokereilla ei kulje, niin joukkue näyttää lähestulkoon yhtä kauhealta kuin kyseiset jääkiekkojoukkueen ( siis 97-98 ja 98-99) irvikuvat. Yrittämisen ja yliyrittämisen viiva on veteen piirretty ja vaikea havaita.



Viestin lähetti Lapanen

Se kiekollisen pelin systeemi johon joukkue on tällä kaudella pyrkinyt pääsemään, ja hetkittäin siinä onnistunut, on hävyttömän kunnianhimoinen. Silloin kun touhu ei onnistu (niinkuin useimmiten) on tuloksena lähinnä rasittavaa sähläystä.

Tätä juuri ensimmäisellä kappaleellani tarkoitin.
Itse olen myöskin sitä mieltä, että se kiekollisen pelin systeemi johon pyritään, ei voikaan pitkässä juoksussa toimia. Se vaatii joukkueen jokaiselta pelaajalta lentokeliä ja hyvää ellei parasta päivää. Tämä ei taas ihan fysiikan lakien mukaankaan ole mahdollista. Yhtään asiaa ei auta sekään, että joukkue on rakennettu niin, ettei materiaali huonona päivänä edes mahdollista mitään muuta tyyliä.
Kun Jokereilta puuttuu paras liike, niin se on paniikissa sarjan jokaisen joukkueen kanssa. Ts. Kun Jokereilta putoaa liike, niin siltä puuttuu pelistään kaikki. Viisikkopuolustus alkaa rakoilla, heppoiset pakit eivät pärjää 1-1 tilanteissa ollenkaan ja samalla katoaa oma kiekollinenkin peli, kun avaukset karkailevat jatkuvasti pitkiksi tai pysähtyvät karvaukseen.


Viestin lähetti Lapanen

Kiekolliseen peliin on keskitytty helkkarin paljon, ehkä liikaa, fyysisen pelin ja jopa maalinteon kustannuksella. Ei-niin-fyysinen-peli ei vielä tee mistään joukkueesta välttämättä huonoa, mutta maalinteon tökkiessä tulee tietty ongelmia. Pleijareihin on kuitenkin vielä aikaa, joten saattaahan tuo kohdalleenkin loksahtaa, näin ajattelin vielä lauantaina klo 16.10. Enää en tiedä.

Juuri näin. Syksyllä näytti alkuun ihan mukavalta, mutta kuten aina, niin syksy on syksy ja joukkueiden peli kaukana parhaastaan. Sitä mukaa kun palikat loksahtelevat itse kullakin paikalleen, niin vaikeuksissahan ollaan. Tilaa kun on tässä vaiheessa kautta huomattavasti vähemmän, kuin syyskuussa.

Ei-niin-fyysinen-peli ei tee Jokereistakaan huonoa, mutta ei se siitä totta tosiaan nähdyn perusteella ole tehnyt parempaakaan. Miksi piti korjata jotain mikä ei ollut missään vaiheessa rikki. Kärppien kanssa kävi viime keväänä kylmät, mutta oliko se riittävä syy ottaa jälleen riski ja pistää toimiva pelitapa täysin uusiksi. Oli kaikki edellytykset hioa ja särmäillä viime kauden ryhmää paikkailemalla lähtijöitä hitusen paremmilla tulijoilla vanhan hyväksi havaitun systeemin mukaan, mutta ei..

Summanen lupaili visiotaan ja sitä visiota tätä nyt ollaan pala kurkussa viime kautta muistellen katseltu. Kovin, kovin on heppoinen tuo Summasen visio. Ymmärrän oikein hyvin mitä haetaan, mutta en usko hetkeäkään että sitä muutamia väläyksiä enempää tullaan koskaan saamaan.
En uskonut viime lauantaina ja vielä vähemmän sen jälkeenkään. Nappeja painamalla ja toivomalla ei ihmeitä tapahdu, eikä paska (kärjistäen toki) muutu kullaksi kahdessa kuukaudessa - uskoipa Summasen visioihin kuinka syvästi tahansa.

Viestin lähetti Lapanen

Ehkä turhan kunnianhimoisen systeemin lisäksi Jokereiden pelityylissä on ollut se vakava ongelma että Peltonen ja Aalto ovat jostain syystä olleet täysin korvaamattomia pelaajia. Jommankumman puuttuessa on sähellys ja häsläys ollut huomattavan suurta. Nyt on siis toinen poissa. Toinenkin kaveri on loukkaantumisherkkä, ja etenkin hermokontrollin kanssa on ongelmia. Jos Aaltokin tippuu remmistä voi touhulle sanoa goodbye.

Totta. Kolmas vastaava pelaaja on Pavel Rosa, jonka korvaamattomuutta emme onneksi vielä ole joutuneet miettimään.
Niin tai näin. Mutta Antti Aallon selkä on loppukautta ajatellen huolenaihe ja kynnyskysymys numero UNO.

Viestin lähetti Lapanen

Tarvitaanko Peltoselle sitten korvaajia? Joukkueessa on nuorta ja vähän vanhempaakin potentiaalia aivan yhtä paljon kuin sitä on myytävänä SM-liigassa tällä hetkellä. Ainoa kuviteltavissa oleva voisi olla Machulda, taitojensa puolesta. Sitä tekemisen meininkiä ja esimerkkiä, jolla koko joukkue saadaan pelaamaan sovittua systeemiä aika mukiinmenevästi, ei enää ole kaupan. Peltonen olisi varmasti ollut tärkeä pelaaja missä tahansa eurooppalaisessa joukkueessa. Jokereiden kohdalla kävi vain niin että hänestä tuli korvaamaton. Hänen mukanaan ei poistunut pelkästään hänen oma pelillinen panoksensa, vaan kaveri otti mukaansa ison palasen muunkin joukkueen kykyä ja osaamista. Vaarallinen mies.

Minä en välttämättä yrittäisi korvata Peltosta. Hyökkäyspää on täysin riittävä edelleen. Sitä pelityyliä lähtisin muokkaamaan maallisempaan suuntaan ja sitä silmälläpitäen alakertaan tarvittaisiin pikkuisen uutta verta ja roolitusta. Uskon, että muutoskin ehtisi tässä ajassa vielä onnistumaan, koska runko tietää kuitenkin systeemin.
Siihen, että sitä lähdettäisiin muuttamaan en tietystikään usko hetkeäkään. Samalla Summanen myöntäisi tappionsa ja sitähän ei tietysti kukaan kunnianhimoinen valmentaja suostu tekemään.

Peltosen korvaamattomuudesta olen samaa mieltä, joskin olen sitä mieltä, että hänestä on puoliväkisin tehty se korvaamaton pelaaja. Täysin ylitsevaluva ylistäminen ja hehkuttaminen - jopa joukkueen valmennuksen taholta - ei ole voinut olla vaikuttamatta miehen statukseen joukkueen sisällä. Kun tähän lisätään se fakta, että mies on pelannut sen puoli tuntia/matsi ja paikoin lähes asunut jäällä yhdessä Rosan kanssa - ja muiden kustannuksella - vaikkei olisi kulkenutkaan, niin jälkeenpäin on helppo sanoa että valmennus sai juuri sitä mitä tilasi.
Hehkutellaan ja pelataan yhden kortin varaan, nyt on helppo sanoa että siinä kustiin omaan pesään. Nyt sitä korttia ei enää ole, mites tästä eteenpäin?
Ville Peltonen ei ollut korvaamaton pelaaja vielä syksyllä, kun oli loukkaantuneena liigan alkaessa. Paluunsa jälkeen hänestä tehtiin sellainen, kannattiko?



Viestin lähetti Lapanen

Tuollaisilla Pasi Saareloilla voitte pyyhkiä tukihousujanne. Kaikkien vähiten Jokerit kaipaa nyt tyylipuhdasta sniperia.


Amen. Itse en innostuisi Machuldoistakaan. Jokerit tarvitsee jämäkyyttä otteisiinsa ja sitä ei saada hankkimalla lisää pehmeäkätisiä maalintekijöitä.
 

yyz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Team Korak, Tapanilan Erä
Törmäsestä

Vaikka olenkin samaa mieltä siitä, että jotain nykyisen tilanteen korjaamiseksi on tehtävä, haluasin tietää miksi Mike on valmis potkimaan Törmasen pois joukkueesta.

Väittäköön joku nyt sitten minua Antin saunakaveriksi tahi miksi vaan, mutta mielestäni Stögö on täyttänyt tehtävänsä erittäin hyvin.
Hän on nurisematta (tietääkseni) tehnyt sitä mitä käsketään. Hän on Mikko Ruudun ohella yksi käytetyimpiä ja parhaimpia jäähyntappajiamme (ja yksi parhaista tässä hommassa koko liigassa) ja erittäin käyttökelpoinen yleismies: kokenut, henkisesti erittäin vahva (perustuu kuulopuheisiin), osaa tarpeen tullen tehdä myös maaleja, vaikka ei mikään varsinainen maalinsylkijä olekaan ja ennen kaikkea esimerkillinen joukkuepelaaja.

Tällä kaudella Antin tehot (39, 11+11= 22, +6, 0,56, 53 ) eivät ehkä ole olleet sitä mitä jotkut ovat odottaneet, mutta toisaalta hänen roolinsakin on muodostunut huomattavasti puolustavammaksi ja hän on joutunut pelaamaan myös keskellä, joka ei todellakaan ole hänen lempipaikkansa.

Kaiken tämän lisäksi hän on erittäin arvostettu joukkuekavereidensa keskuudessa, josta kertoo hänen viimevuoden kapteenin ja tämän vuoden varakapteenin arvonsa.

Ettei tämä nyt menisi ihan suitsutukseksi on myös todettava, että iän myötä Antin luistelu ei ole aivan parasta mahdollista ja hän sortuu paikoitellen ikävään koukkimiseen ja pikkusikaan.

Olen kuitenkin varma siitä, että Stögö on lätkäympyröissä pitkälle samanlainen pelaaja kuin Jarkko Ruutu, Juha Jokiharju, Jan Caloun jne. eli ollessa vastustajan joukkueessa erittäin ärsyttävä, mutta omassa joukkueessaan arvossaan.

Kaiken lisäksi sälli on SM-liiga urallaan edustanut vain yhtä joukkuetta...
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Re: Lapanen rules

Viestin lähetti JHag
Täälläkin on yksi hansikkaan eli lapasen myötäilijä naapurista. Tiedän, mitä Mike tarkoittaa - kun on kerran päässyt fyysisen kiekon makuun, niin sitä haluaisi omalta joukkueelta aina. Tai sitten voi siirtyä joko a) ringetteen b) TPS/Pelicans -faniksi. Siksi olen iloinen, että jo skloddina tuli valittua kestoluokan ördääjä HIFK.

Ei näin, alkuunkaan. Itse pelityylillä ei ole juurikaan väliä, minä en ole niin rajoittunut, että uskoisin mihinkään yhteen oikeaan tapaan.
Kun homma näyttää hyvältä, niin se näyttää hyvältä - olivatpa painotukset mihin suuntaan tahansa. Nyt kritisoin sitä miksi pitää mennä räpeltämään semmoista mikä ei ole rikki - tuloksella että enää homma ei näytä hyvältä.

Viestin lähetti JHag
Mutta mutta. Nyt on Jokereilla niin kovasti mestaruus mielessä ja palikat kasassa sitä varten, että yleisön miellyttäminen jää toiseksi. Jokereilla on vähennetty fyysistä puolta ja tilalle on hankittu jumalattoman taitavia käsiä mallia Banham, Rosa, Peltonen (vaikka nyt pois onkin loppukauden), Pakaslahti....Kasassa on taitava ryhmä, joka pyrkii kontrolloimaan peliä aktiivisesti ja liikkeen kanssa.

Korjaisin tämän verran: "Kasassa on taitava ryhmä, jonka valmentaja haluaa pelaavan semmoista jääkiekkoa, johon se ei ole tarpeeksi taitava ryhmä"

Viestin lähetti JHag
Olen sanonut ennenkin: Jokereilla on nyt niin taitava ryhmä, että miksi niiden pitäisi edes teoriassa taklata äijiä laitaan ja myllyttää?

Ei pitäiskään. Ei olisi pitänyt myöskään hankkia näin rajusti yhden pelityylin joukkuetta.


Viestin lähetti JHag
Jos Erkka valmentaisi tätä samaa ryhmää, pelaisi hän varmaankin samantyyppisesti kuin Summanen. Erkka on helvetin hyvä valmentaja. Ja hyvä valmentaja pelaa juuri niinkuin hänen käytössään olevilla pelaajilla kannattaa pelata.

Minä uskon vahvasti, että jos Erkka olisi jatkanut, niin ryhmämme ei olisi tämä sama. Fakta on se, että valmentaja vastaa joukkueen pelityylistä ja esittää seurajohdolle toiveita siitä minkätyyppisiä pelaajia on hakusessa. Erkalla lähti kaikki - jokainen pienen pienikin asia - rautaisen puolustuksen kautta. Kuten huomaatte, meillä ei nyt ole semmoista. Erkan aikana oli, ainakin pyrkimys.
Tämä on Raimo Summasen näköinen joukkue. Jalat, jalat, jalat, jalat.. Keneltähän luulette Raadon saaneen oppinsa? Minä en koskaan ole pitänyt Jursinovin tyylistä, enkä nauti siitä yhtään enempää nytkään, kun siitä vaikutteita ottanutta sovellusta ajetaan sisään omaan ryhmääni.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Re: Törmäsestä

Viestin lähetti yyz
Vaikka olenkin samaa mieltä siitä, että jotain nykyisen tilanteen korjaamiseksi on tehtävä, haluasin tietää miksi Mike on valmis potkimaan Törmasen pois joukkueesta.


No kuten ehkä saattoi huomata, niin aivan tosissaan ei kirjoituksen kanssa oltu ja itse en hyökkäyspäästä olisi muutenkaan potkimassa pois ketään - en edes Jussi Pesosta.

Eipä silti. Ei Törmänen kyllä ensimmäisiä pelaajia olisi enää siinä vaiheessakaan, kun mietitään ketä pitäisi joukkueessa säilyttää. Kerran Jokeri aina Jokeri jne. mutta pakkohan se on myöntää, että kaukana on Antti parhaastaan - ainakin juuri nyt. Alku sujui tälläkin kaudella hyvin, mutta kovin tukkoiseksi on luistelu taas talven tullessa hiipunut. Pikkusen myöhässä jatkuvasti ja jäähyjä ropisee siinä sivussa liikaa. Erittäin hyvä jätkä, mutta esityksethän ne kuitenkin lopulta ratkaisevat. Jos kevät ei suju hyvin, niin enpä tiedä onko Törmänen enää tulevaisuuden pelaajia Jokereissa, vaikka sydän sanookin toista. Tovokaamme, että Stögö tulee vielä.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Mike: En toki käy kiistämään, en ole Narri-asiantuntija. Sinänsä hauskaa, että olen nähnyt HIFKin otteissa samantyyppisiä ongelmia lähinnä Mälkiän aikana. Eli tällaisia:


Näin Mike:
"Kasassa on taitava ryhmä, jonka valmentaja haluaa pelaavan semmoista jääkiekkoa, johon se ei ole tarpeeksi taitava ryhmä"


Minusta Mälkiä teki samoin meillä. Kasassa oli/on iso ja ei-taitava joukkue, jonka Mälkiä pisti ajoittain peruuttelemaan ja haastamaan vastustajia taidossa ja luistelussa. Se oli nöyryyttävää katsottavaa mm. Lukko-matseissa. Vastustaja kikkaili HIFKin yli. Kun taas niissä matseissa, missä taklaaminen ja muu fyysinen häirintä on ollut sallittua (TPS, Blues, Pelicans) HIFK on jyrännyt taitavamman vastustajansa. Sekä TPS että Pelicans on ajoittain näyttänyt jopa hieman pelkäävän HIFKiä. Tästä minä tykkäsin. Ja tältä, uskomatonta kyllä, on näyttänyt Suhosen HIFK enemmän kuin Mälkiän HIFK. Eli olisiko Suhonen sittenkin hyvä valmentaja...pelaa niinkuin tuolla materiaalilla voi?


Näin Mike:
Minä uskon vahvasti, että jos Erkka olisi jatkanut, niin ryhmämme ei olisi tämä sama. Fakta on se, että valmentaja vastaa joukkueen pelityylistä ja esittää seurajohdolle toiveita siitä minkätyyppisiä pelaajia on hakusessa. Erkalla lähti kaikki - jokainen pienen pienikin asia - rautaisen puolustuksen kautta. Kuten huomaatte, meillä ei nyt ole semmoista. Erkan aikana oli, ainakin pyrkimys.
Tämä on Raimo Summasen näköinen joukkue. Jalat, jalat, jalat, jalat.. Keneltähän luulette Raadon saaneen oppinsa? Minä en koskaan ole pitänyt Jursinovin tyylistä, enkä nauti siitä yhtään enempää nytkään, kun siitä vaikutteita ottanutta sovellusta ajetaan sisään omaan ryhmääni.

Näin on, ihan peruskysymyksiä. Minäkin uskon, että Erkka ei olisi hankkinut Jokerit 01/02 -mallista joukkuetta. Mukana olisi ollut paljon enemmän taistelijoita ja isoja, ilkeitä jätkiä. Mutta jos Erkka joutuisi NYT pelaamaan tällä Jokerirymällä, siis Summasen toiveen mukaan kasatulla, ei hänelläkään oikein olisi muuta vaihtoehtoa kuin liike ja taito. Ehkä ripaus lisää suoraviivaisuutta -sellaista pohjoisamerikkalaisuuttahan Suhonen edustaa, suoraan eteenpäin ja esteiden yli eikä ohi- Erkalta tulisi ja ainakin kengänkuva Mikkolan tyyppiselle pakille. Valmentajat haluavat tietenkin pelaajia, jotka sopivat hänen filosofiaansa, ja Summanen on tietenkin Jursinovin koulun tuote. Arvaa hirvittääkö minua, jos Takatukka ei pidäkään (jälleen kerran) lupaustaan "säilyttää HIFKin perusarvot valmentajasta riippumatta" ja antaa Suhosen vaikuttaa liikaa 02/03 -ryhmään. Se saattaa merkitä monoa Nielikäiselle, Mäkiaholle, Honkaselle, Pikkaraiselle, Vopatille, Mogerille...ja tilalle tulee joukkueellinen Kimmorintasia...Näin siis minun kauhu-unissani.
Jos taas iso ja ilkeä -linja jatkuu pelaajapolitiikassa edelleen, en ole huolissani Suhosen opeista. Päinvaistoin. Uskon, että hän pelaa niinkuin tällaisella norsulaumalla voi ja pitää pelata.

Seurasin läheltä (sukulainen joukkueessa) Summasen valmentamista nuorten maajoukkueessa ennen HIFK-aikaa. Jo tuolloin jaloilla oli valtava merkitys ja fyysinen peli ei ollut niin tärkeää. Siksi olin kauhuissani kun Westerlund-Summanen -parivaljakko tuli HIFKiin. Turhaan. En tuntenut Westerlundia tarpeeksi hyvin.

Summasesta ei olisi ikinä pitänyt tehdä yksinään ykköstä. Ei hän ainakaan aiemmin ole sellaista halunnutkaan. Jokerien mestaruusunelma saattaa...siis saattaa...kariutua enemmän Summaseen kuin Peltosen poissaoloon? Pleijarit on kova paikka ja Summanen yksin...löytyykö häneltä malttia, pelinlukutaitoa ja pelaajien oikeaa käsittelyä silloin kun sitä tarvitaan?
 

TommyT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Mike


Totta, yritystä löytyy kyllä. Tarkoitin itse lähinnä pelityylillisesti. Silloin kun Summasen Jokereilla ei kulje, niin joukkue näyttää lähestulkoon yhtä kauhealta kuin kyseiset jääkiekkojoukkueen ( siis 97-98 ja 98-99) irvikuvat. Yrittämisen ja yliyrittämisen viiva on veteen piirretty ja vaikea havaita.

Tuohon lisäisin vielä sen verran, että yliyrittämisen, yrittämisen ja näennäisen yrittämisen kolminaisuuden rajat ovat vähintäänkin vesihöyryyn piirretyt.

Usein peli menee sinänsä kivan näköiseksi, että hirveellä kieputuksella vispataan persettä kulmissa, ja väännetään mukamas lujaa vastustajan päädyssä. Todellisuudessa vastustajan pakit naureskelevat partaansa, kun jokeripelaajat käyvät vuorotellen kulmassa veivaamassa kiekkoa, mutta ketään ei huvita uhrata itseään ja asemoida kroppaansa maalintekosektorille.

Myös joitakin huolestuttavia merkkejä on joskus ollut havaittavissa siitä, että yrittäminen näkyy myös joskus kovana yksityisyritteliäisyytenä, varsinkin joidenkin kiekkoa rakastavien pelaajien toimesta. Ja se ei tietenkään ole suotavaa, sillä se paitsi rikkoo hyvät ylivoimahyökkäykset, niin myös mahdollisesti ketjujen kemiat.

Ei-niin-fyysinen-peli ei tee Jokereistakaan huonoa, mutta ei se siitä totta tosiaan nähdyn perusteella ole tehnyt parempaakaan.
Tälläistähän täällä tekopyhien jääkiekkofanien Mekassa ei ikinä saisi mennä myöntämään, mutta minäkin olen samaa mieltä kuin sinäkin (tai tälläisen käsityksen olen saanut), että kahden edelliskauden fyysisen pelityylin soisi sittenkin tulevan takaisin. Täysin taitaviin, kauniisiin kynäilyihin nojaava peli on maalijuhlan koittaessa upeaa, mutta kun ei kulje, niin helvetin puuduttavaa ja ikävää katsoa.

Kuten jossain sanoit, niin aikaisemmin pantiin sentään rähinäksi, ja edes jotain viihdykettä kansalle. Niitattiin, ajeltiin, tapeltiin, mitä sitten? Olkoon moralistisedät ja -tädit, ja ne 50 nyt vihaisena replyavaa "taitokiekkofania" sitten perässä, mutta ylilyönnit ovat pieni hinta helkkarin viihdyttävästä pelistä.


Kun Jokereilta puuttuu paras liike, niin se on paniikissa sarjan jokaisen joukkueen kanssa. Ts. Kun Jokereilta putoaa liike, niin siltä puuttuu pelistään kaikki. Viisikkopuolustus alkaa rakoilla, heppoiset pakit eivät pärjää 1-1 tilanteissa ollenkaan ja samalla katoaa oma kiekollinenkin peli, kun avaukset karkailevat jatkuvasti pitkiksi tai pysähtyvät karvaukseen.
Täsmälleen!

Sama oli nähtävissä jo edellisen suvantokauden aikaan (Joulukuu), ja tuota analysoinkin puolivuotisraportissa. Jokereiden koko pelin idea häviää liikkeen mukana - ja mitään ei jää. Jotenkin kaikkein kummallisinta on, että se vaikuttaa jokaiseen pelaajaan, niin isoon kuin pieneen, kaikki tuntuvat olevan yhtä tahmaisia jaloistaan huonona päivänä.

Liike on ainoa syy, miksi syksyllä tuli kotitappioita - pahoittelut joukkueiden faneja kohtaan - Lukolle, Pelicansille ja TPS:lle. Noissa otteluissa Jokerit hävisivät omaa hitauttaan - vastustajat eivät mitenkään otteluita vieneet. Tappara oli ainoa, jolta tuli ihan rehellisesti käkättimeen.

Kaikkein huolestuttavinta on, että viime viikon mahalasku ei edes näyttänyt johtuvan liikkeestä, jotain muutakin, ilmeisesti korvain välissä, oli pielessä.

--

Kaikenlainen vahvistusten bongaaminen tässä vaiheessa on täysin turhaa. Mikäli vahvistus ei ole Teemu Selänteen luokkaa, on täysin älytöntä alkaa haaskata käteistä loppukauden peluriin, joka tuskin ikinä kotiutuisi joukkueeseen, tai mitenkään merkittävästi antaisi rahalle vastinetta.

Ja mikäli Summanen ei pysty tuosta ryhmästä repimään vastuunkantajia etulinjaan täyttämään Peltosen aukko ketjussa, on se Summasen oma virhe. Herrat Banham, Niko Mikkola, Tuomo Ruutu, Antti Törmänen (tuskinpa), Jussi Pesonen, heidän kaikkien on otettava iso askel eteenpäin. Jos eivät kykene, niin kaatukoon joukkueen mukana. Kunhan edes yrittävät, saappaat jalassa saa kaatua.

Akuutein ongelma ei tällä hetkellä ole ongelma Peltonen. Se nyt kuitenkin ensin on aukaista tuo viime viikon takalukko panemalla verkot tötterölle vaikka E-junioreiden voimin. Aivan sama, kuka niitä häkkejä heiluttaa, mutta iloisuus, energisyys, uskaltaminen ja Aallon selkä auttaa ryhmää tällä hetkellä paljon enemmän kuin yksi Peltonen.

Toisiksi akuutein ongelma on herätellä Summanen olemaan valmis tekemään jotain muutosta. Liian jääräpäinen on mies ollut, kelpona esimerkkinä käyköön täysin järjenvastainen Ilkka Mikkolan peluuttaminen koko helkkarin kokoonpanossa - saatika sitten ykkösparissa! On jotenkin todella tuskallista nähdä se IMikkola aina siellä ylivoimaa pyörittämässä, vaikka pelistä mitään ymmärtämätön japanilainen turistikin tajuaa miehen olevan aivan väärässä paikassa väärään aikaan. Kunhan Saarinen tulee takaisin, niin puolestani Mikkolan voisi heivata koko kokoonpanosta.

Summasen omituisuutta on myös peluuttaa Rosaa ja kumppaneita kuin Tihonov pelureitaan aikoinaan. Aivan sama tuleeko ykkösketjuille tulosta, siellä se on kuitenkin jatkuvasti. Kolmosta tai nelosta harvemmin päästetään erityisen paljon jäälle, vaikka ruutia jaloista löytyisi silminnähtävästi enemmän. Miksei kolmonen tai nelonen voi aloittaa koskaan ylivoimaa?

Aasinsiltana päästäänkin siihen, että on aivan turha haikailla hankintojen perään, jos sitäkään ukkoa ei saataisi istutettua ylivoimakuvioon. Jokerit on tällä hetkellä yksi surkeimmista ylivoimajoukkueista. Ja se on fakta vaikka tilastot kuinka väittäisivät jotain. Kiekon ylöstuonti menee useimmiten täysin perseelleen, ja järkevien ratkaisujen hakeminen pakkopelistä on liian suuren tuskan takana. Viime viikko nyt kannattaa yv:tä mietiskellessä sulkea kokonaan pois, se nyt oli jo niin täyttä tavaraa, että otti päähän katsella.

Mutta kuten jo jouluna sanoin, peli-ilo, siitä se kaikki lähtee. Ryhmä tarvitsee iloisuutta, hymyä naamaan, ottomaista veijariutta, niin kyllä se siitä vielä ehkä, ja mitään ei ole menetetty. Mutta jos yritys muuttuu vielä väkinäisemmäksi, niin perseelleen menee. Pahin skenaario on Miken lataama ajatus siitä, että Peltonen olisi korvaamaton varsinkin muiden pelaajien mielissä, ja se ajaisi koko joukkueen pahaan takalukkoon.

Saas nähdä.

-TommyT-
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
No huhhuh. Käännäpä selkäsi päiväksi tälle palstalle niin johan on pukannut viestiä. En millään jaksa lukea kaikkia esimerkiksi tähän otsikkoon kertyneitä viestejä, mutta nyt kun Ville on pelannut kauden, mahdollisesti koko uransa, viimeisen pelin Jokereissa, haluaisin kiittää kapteenia. Ville ylitti odotukset ja on todella sääli, että hänen koko potentiaaliaan ei päästy mittaamaan pleijareissa.

Elämä kuitenkin jatkuu ja nyt on mietittävä tarkkaan, mitä tehdään Jokereissa. Itse lähtisin siitä, että jos jotain pelaajahankintoja tehdään, niiden pitää tapahtua puolustuksessa. Ensimmäinen vahvistus olisi tietysti toteutettavissa ilman rahaa. Ilkka Mikkola huitsin nevadaan koko porukasta tai ainakin vilttiin. Olen äärimmäisen pettynyt valmennustrioomme puolustajien peluutuksen suhteen. I. Mikkolan tasoisen pelaajan ei missään nimessä pitäisi saada tuollaista määrää peliaikaa Jokereissa. Tuskin edes Jukureissa.

Nuori Olli Malmivaara on osoittanut ainakin näkemissäni peleissä aivan eri tasoisia, sanoisinko miehekkäitä otteita Mikkolaan verrattuna. Hän voisi ihan hyvin tulla ykköspakkipariin Koiviston
viereen. Kakkospariin Vallin-Haakana ja kolmoseen Brooks-Cowie. Loput pakit sitten mm. terveystilanteen mukaan kvartetista Alanko, Saarinen, Luotonen, I. Mikkola.

Hyökkäykseen tekisin Villen poistumisen jälkeen muutoksia. Materiaali on edelleen minusta riittävän kova. Nyt on vaan ruvettava katsomaan tarkemmin mikä on kenellekin oikea rooli. Esimerkiksi senttereinä pitäisi jatkossa peluuttaa senttereitä, eikä laitureita. Niinpä Tuomo saa ottaa kolmosketjun sentterin paikan. Ketjut:

1) Bergenheim - Pakaslahti - Rosa

Tässä yhdistyy raju luistelu ja näytönhalu hyvään puolustamiseen ja huikeaan taitoon.

2) N. Mikkola - Aalto - Banham

Muistaakseni juuri tämä ketju teki tuhojaan ennen kuin N. Mikkola valitettavasti loukkasi solisluunsa. Kannattaisi koota uudestaan.

3) Törmänen - T. Ruutu - Tuominen

Taitoa ja tsemppiä

4) Valtonen - M. Ruutu - Pesonen

Rajua taistelua ja myös taklaukset sallittava tälle triolle. Pyrittävä peluuttamaan vastustajan tähtikenttää vastaan aina kun mahdollista.

Minun mielestäni Jokerien materiaali on siis Peltosen loukkaantumisen jälkeenkin riittävän hyvä. Peräänkuulutan koutsilta nyt ennakkoluulottomuutta ja luottamusta niihin pelaajiin, jotka rosterissa nyt on. On liian helppoa lähteä ostolinjalle ja itkeä mestaruuden taas karattua, että jengi ei ehtinyt hitsautua yhteen. Hitsaa Raato ne jätkät, jotka siellä nyt ovat, yhtenäiseksi joukkueeksi, luota jätkiin, anna niiden (ainakin neloskentän) myös taklata ja heitä nyt helvettiin se I. Mikkola.

Kyllä tästä voi vielä ihan hyvä tulla. Pitää muistaa tässä peltos-aiheisten itkuvirsien keskellä, että Kerho pelaa ilman Santalaa loppukauden.
 

Lapa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, HIFK, Pelicans, HPK
Re: Machuldan vuokraamisesta

Viestin lähetti Eldritch
Itse en näkisi Machuldan vuokraamista niin ongelmattomana kuin moni muu täällä. Ajatelkaa nyt: Machulda on Saipan ehdoton ykköstähti, joka on juuri tehnyt pitkän seuran kannalta hyvin edullisen sopimuksen, koska viihtyy Lappeenrannassa. Jos nyt seura vuokraisi Machuldan loppukaudeksi, se ottaisi selvän riskin, koska

a) Machulda haluaa asua Lappeenrannassa. Kuinka hän kokisi ylhäältä sanellun seuranvaihdoksen näin yhtäkkiä? Pahimmassa tapauksessa voisi jopa tuntea seuran kohtelevan häntä huonosti.

b) Entä jos Machulda onnistuisikin loistavasti Jokereissa ja viihtyisi uudessa seurassaan. Kun vielä Virmanen lupaisi tuplata palkan ensi kaudeksi, ehkei enää se Saipa-soppari tunnukaan niin fiksulta siirrolta.

Kaikessa tässä on siis olemassa aineksia Dale McTavish -tapauksen toistumiseen. Ja jos niin kävisi, Kaarna saisi kaiken syyn niskoilleen. Itse en hänen asemassaan tällaista riskiä ottaisi edes 100 000 eurosta.
Täydellisesti tiivistetty. Mielestäni ei ole mitään järkeä vuokrata yhtään mihinkään seuran ykköspelaajaa. Ajatelkaahan IFK-fanit. Huvittaisiko teidän mennä katsomaan suosikkijoukkuettanne, jossa ei seuran paras pelaaja pelaakkaan (Marek Zidlicky), vaan hän pelaisi jossain muussa liigaseurassa. Pahintahan olisi Machuldan vuokraaminen Tsekkeihin, Vladimir tuntisi olonsa kotoisaksi, tekisi loistavaa tulosta uudessa seurassa, ja joukkue on valmis maksamaan mitä tahansa SaiPalle. SaiPalle tuosta ei ole mitään etua, vaikka olisi minkälainen pino rahaa kourassa, niin Machuldan tasoisia pelaajia ei mistä tahansa poimita.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Mitä Marek Zidlickyyn tulee, niin arvostan häntä niin paljon pelaajana, että häpeän hänen puolestaan joukkuetta, joka alkukaudesta kasattiin hänen ympärilleen.

Niinpä en repisi HIFK-verkkareitani, jos Marek saisi pelata playoff-pelit ennen mahdollista NHL:ään lähtöään.
 

tepsifani

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti JHag
mirasane: Ihan mielenkiinnon vuoksi kysyn, että kun pidät HIFK:ta ns. pienenä seurana, niin pidätkö Kärppiä -nyt toinen kausi liigassa vuosikymmenen tauon jälkeen- mahdollisesti suurena ja merkittävänä joukkueena?

JEDIT by Jhag litet senare: oops, mirasane, oletkin Saipan eikä Kärppien miehiä...anteeksi sekaantumiseni tämän suhteen, siitä huomaat kuinka syvällä nyt uidaan. Muilta osin viesti on ihan voimassa edelleen, mutta unohda ne Kärpät. Se oli joku toinen, jonka kanssa olen siitä peistä taittanut, jonka nimimerkki muistuttaa omaasi

Hieman jo ihmettelin, mihin lauseeseeni viittasit, kun en todellakaan muistanut IFK:ta koskaan pikkuseuraksi haukkuneeni. Itse asiassa SaiPan jälkeen seuraavat suosikkijoukkueeni ovat jo lapsuudesta asti olleet HIFK ja Ässät. Niitä kannustin varsinkin silloin kun Sputnikit kurvailivat ykkösdivarissa.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Viestin lähetti JHag
Mitä Marek Zidlickyyn tulee, niin arvostan häntä niin paljon pelaajana, että häpeän hänen puolestaan joukkuetta, joka alkukaudesta kasattiin hänen ympärilleen.

Niinpä en repisi HIFK-verkkareitani, jos Marek saisi pelata playoff-pelit ennen mahdollista NHL:ään lähtöään.



Miten muuten on, jos kyseinen skenaario toteutuisi, saisiko Marek mahdollisen mitallin, jonka joukkue voittaisi? Eikös ole olemassa jokin sääntö, jonka mukaan pelaajan pitää pelata kolmasosa joukkueen peleistä kyseisellä kaudella, jotta hänet lasketaan "joukkueeseen kuuluvaksi" myös palkintojen jaossa. Tällaistahan ei koskaan ilmeisesti ole käynyt, mutta muistaakseni aiheesta oli puhetta NHL:n työsulun aikaan, kun mietittiin, saavatko Jari Kurri ja Teemu Selänne Jokerien mahdollisen play-off -menestyksen myötä mitallit. Valistakaa toki tietämätöntä.
 

Henkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti juhaht




Miten muuten on, jos kyseinen skenaario toteutuisi, saisiko Marek mahdollisen mitallin, jonka joukkue voittaisi? Eikös ole olemassa jokin sääntö, jonka mukaan pelaajan pitää pelata kolmasosa joukkueen peleistä kyseisellä kaudella, jotta hänet lasketaan "joukkueeseen kuuluvaksi" myös palkintojen jaossa. Tällaistahan ei koskaan ilmeisesti ole käynyt, mutta muistaakseni aiheesta oli puhetta NHL:n työsulun aikaan, kun mietittiin, saavatko Jari Kurri ja Teemu Selänne Jokerien mahdollisen play-off -menestyksen myötä mitallit. Valistakaa toki tietämätöntä.

En ole minäkään ihan asiantuntija tässä asiassa, mutta tässä esimerkkitapauksessa Zide kyllä mitalinsa saisi. Ainakin mikäli pleikkareihin osallistuisi, silloin ei niin väliä vaikka tuo 1/3 ehto runkosarjassa ei toteutuisi. Käsittääkseni yhdenkin play off - matsin pelaaminen riittää mitalin saamiseen.

Otan esimerkiksi pari pelaajaa IFK:n mestarijoukkueesta 97-98:

Jari Laukkanen runkosarjassa 35 ottelua (5+12=17)
Jani Nikko runkosarjassa 5 ottelua (0+0), play offissa 3 ottelua (0+0)

Nikko sai kultamitalin, Laukkanen ei. Nikko oli käytännössä sivussa koko runkosarjan mutta otettiin finaaleihin (joissa olikin vähän hukassa). Kovaan iskuun päässyt Papu sen sijaan pistettiin tammikuussa divariin (Kärppiin) ja näin jäi tältä "perushifkiläiseltä" mestaruus saavuttamatta. Julmaa, mutta totta.

Muista IFK:n pelaajista esim. Pepe ja Spocki pelasivat alle 1/3 runkosarjan matseista, mutta pelasivat play off - matseja ja saivat näin molemmat nimensä Kanada-maljaan.

Eli ilmeisesti aika ratkaisevaa myös missä jengissä pelaaja kautensa päättää. Tältä osin esim. Kurrin ja Selänteen ei kait olisi tullut saada niitä vuoden -95 SM-hopeamitaleita...?
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Viestin lähetti SaiPa2000


Eihän SaiPa Dalea pitänyt väkisin, eikä Dale olisi halunnut pois ennenkuin Kaarna rupesi kikkailemaan. Siitä kannattajat ovat edelleen vihaisia Kaarnalle.

Siis SaiPalla ja Dalella meni sukset ristiin jo pudotuspelisarjan aikana. Silloin Dalelle tuli tarjous saksasta, jossa hänelle luvattiin parin vuoden sopimusta todella kovalla palkalla. Dale itse innostui luvatusta tilinauhasta (ja kuulemma tämä juuri tuore sopimustarjous oli syynä siihen, että Dale oli täysin yössä pronssiottelussa HPK:ta vastaan) ja halusi siirtyä Saksaan. Hänellä oli kuitenkin voimassaoleva sopimus SaiPan kanssa, eikä saksalaisseura ollut tarjoamassa SaiPalle kuin niin pientä korvausta pelaajan ostamisesta, että sitä voi pitää vain vitsinä.

Sen jälkeen kun SaiPa ei ollut myynyt Dalea saksaan, johon hän olisi itse halunnut, ei Dalekaan enää halunnut pysyä SaiPassa. Joukkueen johdolla oli ikävä tilanne, kun heillä on sopimus tähtihyökkääjän kanssa, joka ei halua edustaa seuraa. Onneksi apuun tuli Espoo, joka maksoi Dalesta muutaman sadan tonnin siirtokorvauksen ja antoi hyökkääjälle vielä sen verran kovemman palkan, että hänkin jaksoi innostua.

En siis ymmärrä näitä SaiPa2000:n puheita "Kaarnan kikkailuista". Siinä tilanteessa oli parempi ottaa rahat pois, kuin pitää joukkueessa suhteellisen kallista pelaajaa, jonka pelihalut olisi epäilemättä olleet totuttua pienemmät.

Näin olen ymmärtänyt tuon McTavish-episodin menneen. Jos jollain on tarkentavaa tietoa, niin mielellään niitäkin kuulen.

Murmeli muistutti kirjoituksessaan jääkiekkofanin muistin olevan norsun muistia pidempi, mutta valitettavasti monen fanin ymmärrys kulissien takana pelaajakauppoihin vaikuttavista asioista taitaa myös olla kärsällisen nisäkkään luokkaa.

Machuldankin kohdalla tapahtuisi varmasti McTavish-ilmiö, jos hän ei haluaisi jatkaa SaiPassa. Onneksi herra kuitenkin viihtyy Lappeenrannassa perheineen, eikä halua vaihtaa kaupunkia. Lyhyestä Jokerivuokrasta en sano mitään, koska siitä minulla ei ole faktatietoa.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Viestin lähetti Vakio
No huhhuh. Käännäpä selkäsi päiväksi tälle palstalle niin johan on pukannut viestiä. En millään jaksa lukea kaikkia esimerkiksi tähän otsikkoon kertyneitä viestejä, mutta nyt kun Ville on pelannut kauden, mahdollisesti koko uransa, viimeisen pelin Jokereissa, haluaisin kiittää kapteenia. Ville ylitti odotukset ja on todella sääli, että hänen koko potentiaaliaan ei päästy mittaamaan pleijareissa.

Tähän täytyy yhtyä ja tärkein tässä itseasiassa muun paskan ohella unohtuikin. Pikaista paranemista Villelle. Hieno ihminen, hieno kapteeni ja hieno jääkiekkoilija. Käy todella kaveria sääliksi - henkilökohtaisella tasolla varmasti todella rankka paikka - mutta ei auta, semmoista on urheilu.
Toivottavasti Ville palaa ensi kaudella entistä ehompana takaisin laatikkoon ja itse olisin ainakin oikein mielissäni, mikäli se tapahtuisi Jokereiden väreissä. Kiitoksia ja tsemiä jatkoon.


Viestin lähetti Vakio
Elämä kuitenkin jatkuu ja nyt on mietittävä tarkkaan, mitä tehdään Jokereissa. Itse lähtisin siitä, että jos jotain pelaajahankintoja tehdään, niiden pitää tapahtua puolustuksessa. Ensimmäinen vahvistus olisi tietysti toteutettavissa ilman rahaa. Ilkka Mikkola huitsin nevadaan koko porukasta tai ainakin vilttiin. Olen äärimmäisen pettynyt valmennustrioomme puolustajien peluutuksen suhteen. I. Mikkolan tasoisen pelaajan ei missään nimessä pitäisi saada tuollaista määrää peliaikaa Jokereissa. Tuskin edes Jukureissa.

Täysin samaa mieltä. Nykymiehistölläkin puolustus olisi kohtalainen, mutta en jaksa millään uskoa Alangon ja Saarisen pääsevään enää parhaaseensa tällä kaudella, joten lisähankinnat tulisivat kyllä tarpeeseen. Mikkola helvettiin tai mihin tahansa, kunhan ei enää jäälle jokeripaidassa.
Saisikohan sen Ströban sieltä kellomaasta, tai edes jonkun. Yksi pelimies alakertaan olisi todellakin tilauksessa, mutta mistäpä niitä enää. Etenkin kun sen pelimiehen pitäisi vielä olla suomen kansalainen.

Viestin lähetti Vakio
Hyökkäykseen tekisin Villen poistumisen jälkeen muutoksia. Materiaali on edelleen minusta riittävän kova. Nyt on vaan ruvettava katsomaan tarkemmin mikä on kenellekin oikea rooli. Esimerkiksi senttereinä pitäisi jatkossa peluuttaa senttereitä, eikä laitureita. Niinpä Tuomo saa ottaa kolmosketjun sentterin paikan.

Näissäkin pitkälle samoilla linjoilla, mutta minä en nostaisi Bergenheimiä, vaan kaikesta huolimatta Teemu Laineen, joka on valmiimpi pelaaja, vaikkei liigassa tunnukaan menevän mistään sisään. Vantaalla on kuitenkin tullut tulostakin ja saattaa se aueta täälläkin, jahka saa pään auki.
Tärkein asia on nyt vihdoinkin saada kokoonpano pikkuhiljaa siihen formuun, millä mennään pleijareissa. Se jatkuva sotkeminen ja toisaalta parin kaverin ylipeluuttaminen, joka kuuluu Summasen tyyliin ihan liikaa, saisi vihdoinkin luvan loppua.

Näin:

Banham - Aalto - Rosa

- Parhaat munat yhteen koriin. Alkukaudesta meidän paras ketju, paitsi että silloin keskellä oli Paka.

Laine - Pakaslahti - N.Mikkola

- Vauhtia peliin. Jos Teemu ei vieläkään onnistu, niin viltti kutsuu ja Stögö saa ottaa vasemman laiturin paikan.

Törmänen - T.Ruutu - Tuominen

- Pitäisi periaatteessa pystyä ratkaisuihinkin, etenkin jos laitureille löydetään jostain ne vanhat jalat. Kumma juttu muuten miten Tuomisenkin luistelu hyytyi silmissä muutaman Jokereissa pelatun pelin jälkeen. Liekö Areenan jää tahmea.

Valtonen - M.Ruutu - Pesonen

- Tälle ketjulle peräänkuulutan Summaselta peliaikaa ja lupaa pelata rohkeampaakin peliä, mihin ovat tähän asti kiekon kanssa pyrkineet. Pomminvarmaa 0-0 peliä ja maali silloin, toinen tällöin. Tomekin voisin heittää kakkoseenkin, mutta nyt alkaa olemaan jo helmikuu ja tulosta pitää kohta ruveta tulemaan.

Haakana - Koivisto

Brooks - Cowie

Malmivaara - Vallin

Kaikissa pareissa toinen on hyökkäävämpi ja toinen varmistaa. Seitsemättä pakkia ei tarvita. Luotonen tuuraa jos joku loukkaantuu, joten I.Mikkola voi pakata tavaransa ja suunnata takaisin sinne Jääliin/Turkuun tai mistä kiven kolosta nyt sattuikaan olemaan. Kiitti ja heippa.

Saarista ja Alankoa on kai lupa odotella takaisin olympiatauon jälkeen ja toivoa sopii, että ainakin toinen heistä olisi myöskin vielä tällä kaudella ihan kunnollisessa pelikunnossakin. Eipä tästä muuten taida mitään tulla. Todennäköisesti Koikkakin on vielä klesana ennen kuin kevät koittaa. Tämähän alkaa olemaan jo perinne meitillä.

Noilla siis mennään. Sotkeminen pois, tasainen peluutus ja muutoin piirun verran lähemmäksi vanhaa stailia.
Peltosen mukana meni niin paljon taitoa ja kiekollista peliä, että luulisi Summasenkin jo ymmärtävän ettei tällä kaudella mitään hyökkäysparaatia tulla Jokereilta yrityksestä huolimatta näkemään.
Paluu perusasioiden pariin. Oman pään kautta, roolipelaajille vapauksia räiskyä vanhaan malliin ja erikoistilannepelaaminen kondikseen. Rosa ja kumppanit tekevät ne tarvittavat maalit, kun muuten pelataan taas nollaa ja ollaan kaikin puolin vittumaisia ihmisiä. Sitä minä haluan nähdä.
Neppailu pois Jokerit.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Peltosen vakuutusrahat käyttöön!

Puolustuksen vahvistamisesta olen kirjoittanut ainakin 100 viestiä, joten siitä ei kummempaa. Valtava tarve siihen olisi mikäli keväällä halutaan vielä pitkään pelata. Ja kyllä näitä kauppoja on viritelty...

Seuratkaapa illan matsia HIFK-Jokerit. Jos käy kuten olen antanut itselleni kertoa, että Haakanalle tarjotaan haaste (sitä varten naapurin kokoonpanossa on tänään erikoismies) ja sen seurauksena Haakana + N HIFKsta lentävät ulos, meillä ei ole enää puolustusta lainkaan. Siis tässä matsissa eikä yleensäkään sellaisia joukkueita vastaan kuin Tappara ja HIFK. Raato luultavasti vetää vasta tämän illan jälkeen oikeat johtopäätökset, mutta riittääkö se enää?

Pitkälti samaa mieltä ketjuista kuin Vakio ja Mike . Mutta jos mestaruutta halutaan - ja mä ainakin haluan, suorastaan vaadin, vihdoin ja viimein - ei mielestäni riitä edes se, että joukkue haluaa. Ei tällä kokoonpanolla. Jos nimittäin ykkös- tai kakkosketjussa olisi Laine tai Bergeinheim. Laine on aivan älyttömän pehmeä. Jalkoja löytyy, käsiä ei juurikaan ja kovuusaste on tasan 0. Kunnon taklaus ja se on siinä, Laineen peli on surffailua sen jälkeen. Bergenheim on parempi, mutta liian kokematon play offeihin. Eli ei toimi ihan näin, vaikka muuten hyvältä näyttää nuo teidän kokoonpanot. Törmäsestä ei ole mihinkään. Vauhti ei enää riitä, kovuus on sitä, että Antti menee maila ylhäällä tilanteisiin. Sen seurauksena jokaisessa pelissä 1-2 jäähyä pelkästään korkeasta mailtata. Näiden päälle 1-2 jäähyä estämisestä ja/tai mussuttamisesta. Ei Törmänen ole todellakaan SE palanen, jolla Malja keväällä voitetaan!

Sitten tapaus Bänhäimiin. Kahden aivotärähdyksen jälkeen varoo laitoja ja kulmia kuin entinen mummo liukkaita katukäytäviä. Tämän vuoksi en usko, että Bänhäimistä on juuri mihinkään kun tosipelit alkavat.

Asetan kysymyksen näin: jos näillä mennnään, viimeistään välierissä tulee noutaja. Halutaanko jatkoon, loppuun asti vai mennäänkö ns. "meidän pojilla, katsotaan onko niissä yhtään munaa." Mä vastaan jo etukäteen: ei onnistu enkä mä halua mennä pelkästään meidän pojilla mihinkään. Tarvitaan kaksi pelaajaa, yksi kunnon fyysinen pakki alas ja yksi todella hyvä kiekollinen pelaaja ykklös-/kakkosketjuun ja ylivoimiin, jotka ovat olleet huonoja ja todella aivan karseita ilman Peltosta (tai puolikuntoisen Peltosen kanssa).

Mulla ei ole mitään ylpeyttä. En edes tahdo, että yritetään nykyjengillä mennä mihinkään. Mä olen liian monta kertaa nähnyt miten siinä käy.

Jokerit saa Peltosesta vakuutusrahat eli Harkimo säästää Peltosen loppukauden palkkakustannukset - ja kuten tiedätte, ne eivät ole ihan senttejä. Itse asiassa kyse on erittäin isosta summasta. Pitäisikö tuon summan mennä Harkimon taskuun vai voitaisiinko se käyttää kahteen kunnolliseen vahvistukseen?

Jos Harkimo pitää ylimääräiset rahat eikä hanki fyysistä pakkia ja kunnon laituria, kyllä mä pitäisin sitä lähes huijauksena ja petoksena niitä kohtaan, jotka odottavat Jokereiilta historian ensimmäistä mestaruutta omassa hallissa. Vihdoinkin.

Samalla pistän kyllä katkolle Jokereiden ja mun noin 25-vuotisen yhteistaipaleen.
 

Iceberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC ja FC TPS
Re: Lapanen rules

Viestin lähetti JHag
Olen sanonut ennenkin: Jokereilla on nyt niin taitava ryhmä, että miksi niiden pitäisi edes teoriassa taklata äijiä laitaan ja myllyttää?

Olen aivan samaa mieltä. Kannattaa muistaa, että TPS on ottanut taitokiekolla 3 perättäistä mestaruutta ja joka finaalissa on TPS yritetty voittaa fyysisellä pelaamisella + Tapparan viime finaalien kahvauksella. Ei sillä fyysisyydellä ja koolla mitään mestaruuksia Suomessa voiteta. Poislukien tietysti vuoden 97-98 IFK, mutta ei sekään mestaruus pelkästään taklaamalla ja "ördlaamalla" tullut.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Re: Re: Lapanen rules

Viestin lähetti Iceberg
Kannattaa muistaa, että TPS on ottanut taitokiekolla 3 perättäistä mestaruutta ja joka finaalissa on TPS yritetty voittaa fyysisellä pelaamisella + Tapparan viime finaalien kahvauksella. Ei sillä fyysisyydellä ja koolla mitään mestaruuksia Suomessa voiteta. Poislukien tietysti vuoden 97-98 IFK, mutta ei sekään mestaruus pelkästään taklaamalla ja "ördlaamalla" tullut.

Kiekko on kuitenkin koko ajan muuttunut ja fyysisyyttä on tullut SM-liigaankin enemmän. Tämä johtuu myös siitä, että kaukaloita on kavennettu ja vastaavasti ukkojen keskipaino ja pituus on joukkueissa kasvanut. Kun Jokerit kavensi viime kaudella kaukalonsa noin 120 neliön verran pienemmäksi, ei pelkkä luistelu enää riitä edes HjartwallAreenalla. Jos meillä olisi käytössä nuo puuttuvat 120 neliötä (joita en sinänsä takaisin kaipaa, tykkään fyysisestä pelistä), tällä joukkueella olisi mahdollisuuksiakin. Mutta nyt tarvitaan myös fyysistä puolta enemmän, se on vaan fakta.
 

Iceberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC ja FC TPS
Re: Re: Re: Lapanen rules

Viestin lähetti cobol


Kiekko on kuitenkin koko ajan muuttunut ja fyysisyyttä on tullut SM-liigaankin enemmän. Tämä johtuu myös siitä, että kaukaloita on kavennettu ja vastaavasti ukkojen keskipaino ja pituus on joukkueissa kasvanut. Kun Jokerit kavensi viime kaudella kaukalonsa noin 120 neliön verran pienemmäksi, ei pelkkä luistelu enää riitä edes HjartwallAreenalla. Jos meillä olisi käytössä nuo puuttuvat 120 neliötä (joita en sinänsä takaisin kaipaa, tykkään fyysisestä pelistä), tällä joukkueella olisi mahdollisuuksiakin. Mutta nyt tarvitaan myös fyysistä puolta enemmän, se on vaan fakta.


No mun mielestä kiekko ei ole sen fyysisempää, kuin esimerkiksi kolme vuotta sitten. Jokerit oli silloin huomattavasti fyysisempi joukkue kuin nyt, IFK oli mielestäni aavistuksen fyysisempi kuin nyt ja jopa TPS oli paljon fyysisempi kuin nyt.. Minä ainakin, (jos olisin Jokerifani) luottaisin hyvään ammattivalmentajaan Summaseen, että hän osaa tehdä oikeat päätökset joukkueen pelitavasta tai vahvistusten tarpeesta, tai ainakin paremmin kuin 99% sohvavalmentajista.
 

Kossu

Jäsen
Suosikkijoukkue
PARAS SEURA
Re: Peltosen vakuutusrahat käyttöön!

Viestin lähetti cobol
Tarvitaan kaksi pelaajaa, yksi kunnon fyysinen pakki alas ja yksi todella hyvä kiekollinen pelaaja ykklös-/kakkosketjuun ja ylivoimiin, jotka ovat olleet huonoja ja todella aivan karseita ilman Peltosta (tai puolikuntoisen Peltosen kanssa).

Jokerit saa Peltosesta vakuutusrahat eli Harkimo säästää Peltosen loppukauden palkkakustannukset - ja kuten tiedätte, ne eivät ole ihan senttejä. Itse asiassa kyse on erittäin isosta summasta. Pitäisikö tuon summan mennä Harkimon taskuun vai voitaisiinko se käyttää kahteen kunnolliseen vahvistukseen?

Jos Harkimo pitää ylimääräiset rahat eikä hanki fyysistä pakkia ja kunnon laituria, kyllä mä pitäisin sitä lähes huijauksena ja petoksena niitä kohtaan, jotka odottavat Jokereiilta historian ensimmäistä mestaruutta omassa hallissa. Vihdoinkin.

Älä hätäile. Petri Varis palaa narripaitaan ennen kuun loppua, kuten Mika Strömbergkin.
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti mirasane


Siis SaiPalla ja Dalella meni sukset ristiin jo pudotuspelisarjan aikana. Silloin Dalelle tuli tarjous saksasta, jossa hänelle luvattiin parin vuoden sopimusta todella kovalla palkalla. Dale itse innostui luvatusta tilinauhasta (ja kuulemma tämä juuri tuore sopimustarjous oli syynä siihen, että Dale oli täysin yössä pronssiottelussa HPK:ta vastaan) ja halusi siirtyä Saksaan.

Oli kuulemma syynä huonoon pronssiotteluun? Melkoista päättelemistä vai tunnetko Dalen henkilökohtaisesti ja olet asiasta keskustellut? Varovaisuutta tällaisiin arvioihin. Tällainen johtopäätös on helppo vetää kun summailee pari asiaa, mutta kuitenkin... ammattimies on ammattimies. Huonon pronssiottelun syitä on sen miljoona, etten lähde niitä arvailemaan eikä totuutta tiedä kuin Dale, jos itsekään osaa analysoida.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Samoilla linjoilla kuin Vakio ja Mike

Eli näillä mennään ja yritetään nyt vihdoin saada jotkut permanentti kokoonpanot joista hitsataan yhteentoimiva kokonaisuus. Ja Ilkka Mikkola pois pelaavasta kokoonpanosta.

Meidän joukkueen ei tarvitse hävetä taitovertailussa kenenkään kanssa ei edes Peltosen loukkaantumisen jälkeen. Ja fyysisyyttä on tarvittaessa kaikkia muita kuin HIFK:ä, Ilvestä ja varauksin Tapparaan verrattuna vähintään yhtä paljon. Eli kyllä tällä joukkueelle on potenttiaali yhä minne vain mutta nyt pitää vain kaivaa se muiden potenttiaali esiin myös kentällä. Eli ei hankita ketään ja tehdään tästä porukasta SE JOUKKUE (ainoastaan jos se tulija on Selänne, Varis tai Gagnon voidaan tuota ottamista harkita.)

Ja Villelle suuri kiitos niistä peleistä jotka kerkesit pelaamaan Jokereissa, olit paljon suurempi pelaaja kuin osasin kuvitella ja sääli että sitä potenttiaalia ei nähty pleijareissa. Ja näin lopuksi vielä esittäisin toivomuksen Villelle, Virmaselle ja Hjallikselle että myös ensi kaudella Ville pukisi päälleen Jokerinutun. Joka tapauksessa tsemppiä Villelle jatkoon.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Joo, näinhän se Summanen sanoi aamun Hesarissa, että näillä mennään (pk-seudun linja?) ja uusia jätkiä ei kaivata/etsitä.

Aika outo kommentti, sillä joukkueen pukumiehet hierovat kauppaa koko ajan. Olikohan tuo Summasen viesti Hjallikselle?

No, siirtoaika umpeutuu tammikuun lopussa ja jokaisella seuralla on oikeus täydentää rivejään siihen asti. Myös Jokereilla.

Iceberg: Kyllä, TPS on voittanut taitokiekolla, mutta asiaan on vaikuttanut myös SM-liigan tiukka vihellyslinja. Tämä yhtään väheksymättä TPS:n hienoja saavutuksia. Fakta on kuitenkin se, että NHL:n merkitys kasvaa koko ajan ja myös muiden maiden liigat kehittyvät pikkuhiljaa tähän suuntaan. Se on pakko, muuten pelaaminen kotimaan liigassa alkaa olla este esimerkiksi myöhäisemmällä iällä tapahtuvalle NHL:ään siirtymiselle. Ennen pitkää myös SM-liigan vihellyslinja väljenee. Pelaajien kokohan on jo alkanutkin suurentua. Minä HIFK- ja NHL-fanina tervehdin tätä kehityssuuntaa ilolla. Jos taas olisin kasvanut taitokiekkojoukkueen fanina, niin olisin varmaankin toista mieltä.
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Murmeli/Theref

Pikku pyyntö meidän sisäpiiritietoa saaville(Murmeli, Theref). Voisitteko ampua alas tuon Vallua koskevan uutisankan, mikäli satutte esim. toimistolta siihen varmistuksen saamaan. Vaikka tuo huhu ei todennäköisesti ei paikkaansa pidäkään olisi mukava saada asialle varmistus, koska Vallu narripaidassa on niin vastemmielinen ajatus, että se pitää saada äkkiä pois mielestä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös