Maastamuutto

  • 24 208
  • 115

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Yksi iso asia mitä itse olen miettinyt on se, että kuinka helppo sitä on sitten perustella pankille, että nyt pitäisi tuota kuukausierää hieman pudottaa kun tulotkin putoavat. Noh, eiköhän nuo yleensä ole kaikki aika lailla sovittavissa.

Joskus itsekin olen ulkomailla työskentelyä miettinyt ja huvikseni työilmoituksia katsonut. Tässäkin kun viittaat siihen että tulot tippuvat niin maillainenkohna on yleinen palkkataso vaikka Englannissa/Briteissä.

Tuli eteen yksi ilmoitus Englannissa olevasta työstä jossa piti osata sujuvasti Suomen ja Englantia, joka ei kuitenkaan ihan yksinkertaiselta duunilta tuntunut, ilmeisesti vakuutusalalla ja palkka 16,000£ vuodessa. Aika nihkeältä palkalta tuntuu, en tiedä tuleeko tuohon lomarahaa päälle, mikä käytäntö Englannissa on? Tai miten eläke karttuu, mutta tuskin nämä edut mitään merkittäviä on. No ehkä tuonne saadaan ihmisiä tuollaisellakin palkalla houkuteltua, kuitenkaan mitään paikallisia ei voi palkata kun pitää Suomea osata vaan jonkun pitää Suomesta lähteä tuonne työtä tekemään. En tiedä onko tuollainen taso normaalia vai onko tässä joku erityisen alhainen palkka.
 
Viimeksi muokattu:

Andrew

Jäsen
Joskus itsekin olen ulkomailla työskentelyä miettinyt ja huvikseni työilmoituksia katsonut. Tässäkin kun viittaat siihen että tulot tippuvat niin maillainenkohna on yleinen palkkataso vaikka Englannissa/Briteissä.

Lähtökohtaisesti palkka kannattaa aina suhteuttaa elämiskustannuksiin. En tunne Britanniaa niin hyvin, enkä ole siellä työskennellyt mutta minulla on semmoinen mielikuva, että asuminen on siellä kallista niin kuin Suomessakin ja se tietenkin leikkaa ison loven budjettiin.

Mutta jos yksin lähdet niin onko sillä rahalla niin väliä. Saat kuitenkin arvokasta kokemusta ja mahdollisuuden kokeilla jotain uutta. Ja kun on työskennellyt ulkomailla niin se on CV:ssä kovaa valuuttaa, kun/jos palaat takaisin Suomeen.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Mutta jos yksin lähdet niin onko sillä rahalla niin väliä. Saat kuitenkin arvokasta kokemusta ja mahdollisuuden kokeilla jotain uutta. Ja kun on työskennellyt ulkomailla niin se on CV:ssä kovaa valuuttaa, kun/jos palaat takaisin Suomeen.

No en ole varsinaisesti lähdössä kunhan mielenkiinnosta olen välillä katsellut millaisia mahdollisuuksia olisi, toki jos joku järkevä vaihtoehto olisi niin voisi lähteäkin.

Siis ihan noin yleisesti rupesin vain miettimään että millaista palkkatasoa Briteissä on kun tuosta ilmoituksesta palkan näin. Tuo palkka on kuitenkin pienempi kuin Suomessa vakuutusalan vähimmäispalkka, ei nyt hirveästi mutta kuitenkin ja selvästi pienempi kuin keskiarvopalkat. Varsinkin kun ajatellaan että houkutellaan Suomesta joku ulkomaille niin ei se palkkataso kai ainakaan merkittävästi huonompi voi olla kuin paikallisilla.
 

J.Petke

Jäsen
Siis ihan noin yleisesti rupesin vain miettimään että millaista palkkatasoa Briteissä on kun tuosta ilmoituksesta palkan näin. Tuo palkka on kuitenkin pienempi kuin Suomessa vakuutusalan vähimmäispalkka, ei nyt hirveästi mutta kuitenkin ja selvästi pienempi kuin keskiarvopalkat. Varsinkin kun ajatellaan että houkutellaan Suomesta joku ulkomaille niin ei se palkkataso kai ainakaan merkittävästi huonompi voi olla kuin paikallisilla.

Kyllähän tuo palkka aika pieni on jos asuu jossain isommassa kaupungissa. Lontoosta katselin paikkaa missä palkka oli 23 000£ jolla varmasti kyllä pärjäisi jos asuu solussa. Omaa pientä vuokrayksiötähän noilla palkoilla ei makseta (dublinissa n.800€/kk melkein rähjäisetkin yksiöt huonolla alueella) mutta kyllähän sitä solussakin asuu jos vaan asennetta on. Ja toisaalta solu on aika hyväkin silloin kun totuttelee maan tavoille, on aina joku kenen kanssa jutella ja kysellä erinäisiä asioita. Nyt olen keskittänyt hakuni Maltaan missä maksetaan hyvin ja eläminen on edullista. Ainoa vittumainen asia siellä on tuo jatkuva auringonpaiste. Lisäksi tuonne on suht hyvät mahdollisuudet työllistyäkin.
 

macce

Jäsen
Suosikkijoukkue
kaikki ne 'nimettömät' pikkuseurat..
Joskus itsekin olen ulkomailla työskentelyä miettinyt ja huvikseni työilmoituksia katsonut. Tässäkin kun viittaat siihen että tulot tippuvat niin maillainenkohna on yleinen palkkataso vaikka Englannissa/Briteissä.

Tuli eteen yksi ilmoitus Englannissa olevasta työstä jossa piti osata sujuvasti Suomen ja Englantia, joka ei kuitenkaan ihan yksinkertaiselta duunilta tuntunut, ilmeisesti vakuutusalalla ja palkka 16,000£ vuodessa. Aika nihkeältä palkalta tuntuu, en tiedä tuleeko tuohon lomarahaa päälle, mikä käytäntö Englannissa on? Tai miten eläke karttuu, mutta tuskin nämä edut mitään merkittäviä on. No ehkä tuonne saadaan ihmisiä tuollaisellakin palkalla houkuteltua, kuitenkaan mitään paikallisia ei voi palkata kun pitää Suomea osata vaan jonkun pitää Suomesta lähteä tuonne työtä tekemään. En tiedä onko tuollainen taso normaalia vai onko tässä joku erityisen alhainen palkka.


Tuossa tsekkailin vanhoja P45:siani ja viela viime vuoden puolella minimipalkalla tulot oli n. 14000£/v. Sinansa ei tuo sun mainitsema palkkaus ole kovinkaan paljon, mutta toisaalta, Britannia on melkoisen halpa maa asua, riippuu tietysti missapain asuu. Itse asuin 1,5v Edinburghissa mika on Skotlannin tasolla kallis kaupunki, asuin jaetussa kampassa 3hgen voimin n.5km ydinkeskustasta vuokran ollen kokonaisuudessaan 750£/kk. Ylipaataan, Britanniassa on kaiken halvinta asua kimppakampassa vah. 3hgen voimin, joissain tapauksissa myos 2hgen kamppa voi olla kohtuu halpa. Muut elamiskustannukset ovat ainakin omasta mielestani myos varsin halpoja. Riippuen ruokatottumuksistasi, viikon ruokaostoksiin Lidlissa uppoaa 10-25£, baari-illalle harvoin tulee hintaa yli 30£ mikali pitaydyt oluissa.

Kuten hieman asiaa jo viittasin, itse elin taannoin minimipalkalla ja parjasin ihan kohtuullisesti, en mitenkaan torsaten kaikkiin mielihaluihin, mut ruokaa sai nokan eteen ja pubeissa pystyi kaymaan halutessaan vaikka joka vloppu.

Juuri nyt majailen toisella puolen palloa, Australian ita-rannikolla ja taalla hinnat on esim. Britanniaan verrattuna huomattavasti kalliimmat, mut toisaalta, niin on palkatkin paremmat, jopa hitusen tai paljonkin paremmat kuin Suomessa, tietenkin riippuen alasta. Talla hetkella saan n. 15€/h duunista, josta Suomessa maksettaisiin 10€/h..
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Tässäkin kun viittaat siihen että tulot tippuvat niin maillainenkohna on yleinen palkkataso vaikka Englannissa/Briteissä.
On kyllä mielestäni/tietääkseni surkea tuo Brittien palkkataso. Olin siellä töissä 2.5 vuotta Lontoon esikaupunkialueella 90-luvun loppupuoliskolla, ja palkka oli tosiaan aluksi jotain tuota 16 000 punnan luokkaa. Eikä se siitä paljoa noussut. Ekan runsaan vuoden olin vuokrayksiössä yksin asuen. Muistaakseni vuokra oli jotain 400 puntaa kuukaudessa luokkaa. Oli "oma" puutarhaplänttikin, heh, mutta kun puutarhanhoito ei kiinnostanut, niin rikkaruohoa siellä vain kasvoi. Kävin kuitenkin leikkaamassa rikkaruohot matalaksi noin kerran vuodessa. Autoon ei ollut varaa eikä juuri haluakaan. Niukka oli palkka, mutta kyllähän sillä nyt hengissä pysyi. Pyörällä, bussilla ja junalla vaan joka paikkaan. Amerikan palkkatasoon nyt tottuneena tuo 16 000 puntaa kuulostaa kyllä aika naurettavalta. Vaan eihän tuo rahapuoli ole koskaan ollut muuta kuin välttämätön paha. Kyllä ne muut asiat Englannissa veivät maun elämältä paljon enemmän, ei vaan sopinut minulle se maa ollenkaan.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Mutta jos yksin lähdet niin onko sillä rahalla niin väliä. Saat kuitenkin arvokasta kokemusta ja mahdollisuuden kokeilla jotain uutta. Ja kun on työskennellyt ulkomailla niin se on CV:ssä kovaa valuuttaa, kun/jos palaat takaisin Suomeen.

Uuden kokemisesta ja sitä kautta elämänkokemusten rikastuttamisesta samaa mieltä, mutta ainakin vielä joitakin vuosia sitten tuohon jälkimmäiseen lauseeseen pitää todeta sen verran, että Suomessa ulkomaankokemus ei ole mikään suuren suuri meriitti CV:ssa, jos ollenkaan. Näin valitettavasti! Varmasti vaihtelee hiukan toimialoittain, mutta tämä oli todellisuutta ainakin vielä jokunen vuosi sitten, enkä ole kuullut, että tilanne olisi ainakaan mitenkään oleellisesti siitä muuttunut? Tiedän todella paljon tapauksia, jossa kaverit ovat tehneet todella kovaa uraa maailmalla ja Suomeen palattuaan (tai yritettyään palata) tarjolla on ollut joko monta astetta huonompia hommia mihin työkokemus ja saavutukset viittaisivat, tai pahimmissa tapauksissa ei mitään järkevää. Kuitenkin samoille kavereille riittää kysyntää maailmalla! Itse olen tätä usein ihmetellyt, sillä luulisi tosiaan, että ulkomailla johtavista asemista hankitulla työkokemuksella ja hyvillä saavutuksilla ei olisi ainakaan negatiivista vaikutusta työpaikkaa Suomesta haettaessa? Varsinkin kun Suomikin on hyvää vauhtia kansainvälistynyt.

Muuten kyllä kehotan kokeilemaan siipiä ulkomailla, jos siihen halua ja motivaatiota riittää ja jos paikka ja ehdot ovat edes yhtään verrannollisia siihen, mitä Suomessa samoista hommista maksettaisiin tai mitä kohdemaan paikallisetkin saavat. Alihinnalla hommia ei kannata noin yleisesti ottaen lähteä tekemään - esimerkiksi siinä toivossa, että sen jälkeen pääsisi käsiksi parempiin hommiin, sillä kyllä palkka on myös tietyssä mielessä arvostuksen mittari. Jos sinulle ulkomaalaisena maksetaan huonompaa palkkaa kuin paikallisille, niin siihen on olemassa tasan yksi syy; riistäminen. Ja mitä se kertoo tämänkaltaisesta työnantajasta noin muutoin...? Suomessa ikänsä asuneelle voi tulla pienoisena järkytyksenä sellainenkin asia, että Suomeen tai Suomalaisiin saatetaan suhtautua väheksyen, jopa rasistisesti. Paremmat hommat miehitetään paikallisilla ylennyksiä jaettaessa, vaikka he olisivat paljon epäpätevämpiä jne...

Tarkoitus ei ollut lannistaa kenenkään lähtöhaluja, mutta yleisenä sääntönä voi pitää sitä, että jos homma haisee kusetukselta, niin mitä todennäköisemmin se on kusetus! Maailmalla huomaa myös sen eron, että Suomessa voi kuitenkin vielä kohtuudella luottaa kaverin sanaan. Täällä muuallakin voi toki luottaa.... sitten kun nimet on paperilla ja muste kuivunut lakimiesten asian varmistaessa (olettaen, että asuu maassa, missä oikeuslaitoksella on mitään itsenäistä valtaa, joka sekään ei ole mitenkään itsestäänselvyys...)! Pieni, mutta merkitsevä ero!
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Olin kommentoimassa aiemmin samaa kuin Prof. Puck jo ehtikin. "Jonkin verran" asian kanssa töikseni touhunneena voin todeta, että niin ulkomailla opiskelu (esim. brittiyliopistot, jotka tunnetusti ovat suosittuja suomalaisten keskuudessa) ja ulkomailla työskentely eivät kokonaisuudessaan - valitettavasti - työmarkkinoita Suomessa paranna vaan melkeinpä päinvastoin. Jos puhutaan esim. peruskorkeakoulutetusta ihmisestä. Verkostot ja kontaktit ovat pienessä maassa niin olennaisia, että niitä usein ulkomailla olleilta puuttuu, ja tämä haittaa työmarkkinaa. Nurinkurista ja hölmöä, mutta realismia.

Sen sijaan oman elämän, maailmankatsomuksen ja Suomen ulkopuolisen työmarkkinan kannalta kaikki ulkomaanjaksot ovat kyllä erittäin hyviä ja järkeviä. Kannustan lähtemään, itselläni ovat olleet valitettavan lyhyitä parit ulkomaanasumisjaksot, mutta ei kannata liikaa kuvitella suomalaisen työnantajan repivän sillä perusteella myöhemmin töihin.
 
Suosikkijoukkue
JypFabun poliittinen ideologia
Onko kenelläkään aavistusta teknisten alojen työllisyystilanteesta ja palkkahaitarista amerikan mantereella ja erityisesti rakennusteollisuudessa? Itsellä on kaksi tutkintoa (rakennusinsinööri AMK ja materiaali- ja pintakäsittelytekniikan insinööri AMK) ja työkokemusta työnjohdosta hankinnan kautta projektien johtoon. Tiedän että kysymys on melkoisen lavea (riippuu paikasta, työstä jne), mutta jos vertaa Suomen palkkoja ~50k/vuosi niin miten Jenkkilä sen suhteen sijoittuu? On alkanut sanalla sanoen viiksettämään kotomaan verotus, hintataso ja ilmasto. Lisäksi emäntä saa kaupallisen alan koulunsa vuoden päästä finaaliin niin aika olisi otollinen poistua maisemista.
 

J.Petke

Jäsen
Olen myös miettinyt aina välillä tuota jenkkeihin muuttamista mutta se mikä tuota maata aina vie listalla alaspäin on lomat. Huonossa tapauksessa vuodessa saa pitää palkallista lomaa viikon kun esim. Euroopassa saa pääsääntöisesti vähintään kolme viikkoa. Niin työnarkomaani en ole, että pärjäisin yhdellä lomaviikolla per vuosi.
 

Mdawg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse olen asunut nyt 2,5 vuotta Saksassa ja olen Hollannin puolella toissa. Muutto oli ihan suunniteltu ja toiden loytaminen oma juttunsa, mutta myos se meni aika kivuttomasti ja nopeasti kun Hollannista loytyi tyopaikka, jossa kieli on englanti. Saksan puolella rajaa toiden loytaminen oli aika kiven alla, etenkin kun kyseessa ei ole mikaan suurkaupunki. Sujuvalla tai edes taydellisella englannilla ei tee Saksan puolella juurikaan mitaan, jos ei puhu myos sujuvaa saksaa. Paradoksaalisesti sitten taas taysin kielitataidottomat puolalaiset, slovakialaiset ja venalaiset maahanmuuttajat revitaan lahes vakisin kotoa toihin rakennuksille, varastoihin jne.

No nyt varmasti saisin Saksankin puolelta toita, koska kielitaito on karttunut ja parantunut tarvittavalle tasolle, mutta toisaalta taalta Hollannin puolelta ei ole mikaan kiire pois, koska verotus ja muut etuudet ovat niin hyvat. Saksan puolella saa tienata lahes 800 euroa enemman bruttona, jotta kateen jaisi sama kuin Hollannissa. Miinuksena sitten tuo hollannin kieli, jota ei jaksa kuunnella sekuntiakaan kauempaa kuin on pakko.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Onko kenelläkään aavistusta teknisten alojen työllisyystilanteesta ja palkkahaitarista amerikan mantereella ja erityisesti rakennusteollisuudessa?
Eiköhän noita tietoja googlettamalla löydy. Luullakseni palkat ovat dollareissa ainakin numeroina suurempia kuin tuo mainitsemasi 50 000. Tietenkin dollarin kurssi on alhainen, joten jos on tarkoitus siirtää rahaa Suomeen, niin ei siitä sitten paljon kostu, mutta elintaso Amerikoissa lienee korkeampaa luokkaa kuin Suomessa vastaavassa hommassa, arvelisin.

J.Petke kirjoitti:
Olen myös miettinyt aina välillä tuota jenkkeihin muuttamista mutta se mikä tuota maata aina vie listalla alaspäin on lomat. Huonossa tapauksessa vuodessa saa pitää palkallista lomaa viikon kun esim. Euroopassa saa pääsääntöisesti vähintään kolme viikkoa.
Tuokin on niin työpaikkakohtaista, joskin yleisesti ottaen olet tietenkin oikeassa. Mutta oli edellisessä paikassani Baltimoressa lomaa vissiin neljä viikkoa ainakin vuodessa. Nykyisessäkin noin 3.5 viikkoa ja yleisiä lomapäiviä 12 vuodessa päälle sekä joulun/uuden vuoden väli lomaa. Enemmän saisi tietenkin olla, mutta jotenkin sitä pärjäilee noillakin.
 
Suosikkijoukkue
JypFabun poliittinen ideologia
Eiköhän noita tietoja googlettamalla löydy. Luullakseni palkat ovat dollareissa ainakin numeroina suurempia kuin tuo mainitsemasi 50 000...elintaso Amerikoissa lienee korkeampaa luokkaa kuin Suomessa vastaavassa hommassa, arvelisin.

Löytyyhän tiedon valtatieltä jos jonkinmoista käppyrää ja näyttäisi että työkohtaiset palkkahaitarit ovat suurempia kuin suomessa kuten eri työnimikkeiden välisetkin. Pohdiskelin myös green cardin saamisen helppoutta (vaikeutta) kun en varsinaisesti mikään erityisosaaja ole. Elintaso tässä enemmänkin kiihottaa kuin palkan määrä kun suurissakin kaupungeissa hyviltä asuma-alueilta tuppaa suuria omakotitaloja saamaan halvemmalla kuin pääkaupunkiseudulta kaksioita-kolmioita.

Wilco tietysti nauraa tällekin viestille siemenperunat taskuissa.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Pohdiskelin myös green cardin saamisen helppoutta (vaikeutta) kun en varsinaisesti mikään erityisosaaja ole.
Se riippuu tietenkin paljon työnantajasta. Jos saat pysyvähkön työpaikan, niin luulisin, että mahdollisuudet Green Cardin saamiseen ovat ainakin kohtalaisen hyvät. Siinä prosessissa mennee kuitenkin aikaa jonkin verran. Itselläni noin 1.5 vuotta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
On alkanut sanalla sanoen viiksettämään kotomaan verotus, hintataso ja ilmasto. Lisäksi emäntä saa kaupallisen alan koulunsa vuoden päästä finaaliin niin aika olisi otollinen poistua maisemista.
Toisaalta ilman korkeaa verotusta sinä tai emäntäsi ei varmastikaan vielä lopettelisi opintojaan. No, saatte te toki muuttaa minne vain, tai kuka tahansa muukin, itsekin olen joskus suunnitellut, mutta mulla syynä on kyllä ihan yleinen seikkailunhalu ja uusien kokemuksien kaipuu. Verotus, hintataso, sää, kansanluonne, ruoka, yhteiskunnan vakaus ja yleinen toimivuus yms. jutut kun kaikki natsaavat aika harvassa maassa, jos missään.

Mutta kuten sanoin, en nyt ole rajaamassa kenenkään suunnitelmia. Itse olen suunnitellut vaikka mitä, mutta tällä hetkellä tilanne on se, että edessä olisi opintoja, molemmilla on määräaikaiset duunit alla ja lainaa sekä asuntoon että autoon, joten tämä kombinaatio pitää kyllä Suomessa jonkun vuoden. Ennen lasten yläkouluikää voisi olla kuitenkin ihan kiva viettää hetki muualla, mutta lähinnä uusien kokemuksien vuoksi. Joskus on harmittanut, ettei ennen kolmeakymppiä ja asuntolainaa ollut rohkeutta lähteä minnekään, kun olisi ollut noita työlomia ja muita vaihtoehtoja tarjolla. Siinä mielessä kyllä rohkaisen kaikkia uskaltautumaan ulkomaille ennen kuin perhettä ja muita sitoumuksia alkaa kerääntyä, olipa sitten puolen vuoden työloma tai pidempi pätkä kyseessä.
 
Suosikkijoukkue
JypFabun poliittinen ideologia
Toisaalta ilman korkeaa verotusta sinä tai emäntäsi ei varmastikaan vielä lopettelisi opintojaan.

Itseasiassa itse en ole nostanut senttiäkään opintotukea yli kymmenen vuoden opiskeluiden aikana enkä asumistukeakaan. Emäntä nosti muutama vuosi sitten syyslukukaudelta molempia, joten enpä koe hirveästi olevani yhteiskunnalle velkaa. Työuraa on kuitenkin yhtäjaksoisesti takana 14 vuotta ja akka on tehnyt töitä 15-vuotiaasta saakka. Lähtöpäätöstä helpottaa että asuntolainaa ei ole kun vuokralla asutaan ja autokin on jo maksettu. Penikoitakaan ei ole jaloissa pyörimässä ellei paria kissaa lasketa.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
On alkanut sanalla sanoen viiksettämään kotomaan verotus, hintataso ja ilmasto.

Kannattaa tosiaan muuttaa ulkomaille, niin oppii muiden maiden ja kulttuurien lisäksi myös arvostamaan kotiseutua, omaa kulttuuria ja maata aivan uudella tavalla. Siinä oppii myös, ettei se raha lopultakaan ole kaikki kaikessa ja että erityyppisesti rakennetuilla yhteiskunnilla on puolensa.

Yhden neuvon annan: jos lähet ulkomaille, älä lähde sinne millään uholla (mikä lainaamastani lauseesta on havaittavissa). Nöyrillä mielin vaan, koska muuten se pään hakkaaminen seinään erilaisissa suuremmissa ja pienemmissä asioissa palauttaa sinut rumasti ja kipeästi maanpinnalle.

Nimimerkillä 9 vuotta ulkomailla asunut ja todennäköisesti pian jälleen ulkomaille muuttava.
 
Suosikkijoukkue
JypFabun poliittinen ideologia
Yhden neuvon annan: jos lähet ulkomaille, älä lähde sinne millään uholla (mikä lainaamastani lauseesta on havaittavissa). Nöyrillä mielin vaan, koska muuten se pään hakkaaminen seinään erilaisissa suuremmissa ja pienemmissä asioissa palauttaa sinut rumasti ja kipeästi maanpinnalle.

Itse asiassa olen vuoden verran viettänyt suomalaisen yrityksen palveluksessa ulkomailla siirtämässä tehdasta Suomesta Kiinaan. Ei tässä pitäisi mitään uhoa olla, kenties olen muotoillut ajatukseni hiukan vaillinaisesti. Suoraan sanottuna vaan paremman elämänlaadun perässä olen/ollaan. Elämänlaatuun siis tässä tapauksessa kuuluu sen liksan ja verotuksen lisäksi jo edellä mainitsemani ilmasto. Meikäläinen kun on työpaikatkin osittain sen perusteella valinnut ettei tarvitse pallit huurussa ulkona kärvistellä palelemassa.
 

Stouts77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itseasiassa itse en ole nostanut senttiäkään opintotukea yli kymmenen vuoden opiskeluiden aikana enkä asumistukeakaan. Emäntä nosti muutama vuosi sitten syyslukukaudelta molempia, joten enpä koe hirveästi olevani yhteiskunnalle velkaa...

Paljonko sitten maksoit itse tuosta yli kymmenen vuoden kouluputkesta(pl.kirjat+ateria)? Suomessahan on ilmainen koulutus. Mitenköhän tuo on mahdollista? Veroeuroja..?
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Itse asiassa olen vuoden verran viettänyt suomalaisen yrityksen palveluksessa ulkomailla siirtämässä tehdasta Suomesta Kiinaan. Ei tässä pitäisi mitään uhoa olla, kenties olen muotoillut ajatukseni hiukan vaillinaisesti.

Alright, realiteetit alkavat olla jo hieman tutumpia. Yksinkertaisimminhan asia menisi niin, että menisit suomalaisen tai Suomessa toimivan firman palvelukseen ulkomaille. Niin moni asia hoituisi niin kivuttomasti.


Suoraan sanottuna vaan paremman elämänlaadun perässä olen/ollaan. Elämänlaatuun siis tässä tapauksessa kuuluu sen liksan ja verotuksen lisäksi jo edellä mainitsemani ilmasto. Meikäläinen kun on työpaikatkin osittain sen perusteella valinnut ettei tarvitse pallit huurussa ulkona kärvistellä palelemassa.

Elämänlaatuun kuuluu pidemmän päälle niin monta muutakin asiaa, että mitkään kehitetyt elämänlaadunmittarit eivät vielä ole selvinneet ilman äärettömän kovaa kritiikkiä. Useat asiantuntijaorganisaatiot ovat rankanneet Wienin elämänlaadultaan maailman parhaaksi kaupungiksi elää. Olen asunut siellä ja pystyn ymmärtämään helvetin hyvin, miksi Wien noissa mittauksissa käytännössä aina parhaiten pärjää (upea paikka kaikinpuolin) - silti sielläkin niin pirun moni asia minua tökki. Kaikki elämänlaatuun littyvät asiat eivät niissäkään mittareissa näkyneet, vaikka paljon olivat ottaneet huomioonkin.

Kansainvälisessä firmassa kovalla liksalla työskenteleminen Thaimaassa tai vaikka lämpöisessä Australiassa on varmasti hienoa jokusen vuoden. Tunnen aika monia ihmisiä, jotka näissä maissa ovat 3-4 vuotta olleet ja kaikki sieltä ovat Eurooppaan kotimaihinsa takaisin tulleet.

Eli siis ilman muuta ihmisten kannattaa mennä, jos kiinnostaa ja mahdollisuus on. Mutta pitäkää matalaa profiilia, kyllä ne arkielämän realiteetit iskevät vastaan muuallakin. Mitä kauemmaksi omasta kulttuuristamme mennään, sitä kovemmin tulee myös vastapalloon - vaikka aurinko paistaa, rahaakin tulee kivasti ja kaikki maksaa vähemmän.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Paljonko sitten maksoit itse tuosta yli kymmenen vuoden kouluputkesta(pl.kirjat+ateria)? Suomessahan on ilmainen koulutus. Mitenköhän tuo on mahdollista? Veroeuroja..?

Aika elämälle vieras sellainenkin ajatus, että syntyessäsi johonkin maahan tulee siellä sitten loppuelämä lusittava. Mun mielestä on täysin tervettä, että myös valtiot joutuvat kilpailemaan yksityissektorin tavoin työvoimasta. Sitten kun Suomessa maksetaan kilpailukykyistä palkkaa (tai tässä tapauksessa, kun vastineet saadulle palkalle ja maksetuille veroille siitä saatavien palvelujen muodossa ovat kohdallaan), niin kyllä 'elintasopakolaistenkin' määrä vähenee. Nyt kun aitona huolena on hyvin koulutetun porukan karkaaminen parempien lihapatojen ääreen maailmalle, niin toivottavasti se edes jollakin tavalla suojaa aivan ylettömältä valtion kuppaamiselta. Sehän on tavallaan myös niiden hyvin tienaavien eduksi, jotka Suomeen haluavat jäädä...

Sinänsä olen kyllä nimimerkki BitterX:n kanssa samoilla linjoilla (meillä kutakuinkin sama aika takana ulkomailla elämistä, mulla nyt viimeiset 5 vuotta yhtäjaksoisesti...) että kaikkea ei tosiaankaan voi rahassa mitata, kuten em. kieltä, kulttuuria, läheisimpiä suomeen jääneitä ystäviä, puhdasta luontoa jne... Joskus tulee eteen tilanteita, jolloin haaveilee pystyvänsä yhdistämään asuinmaan ja Suomen parhaat puolet. Yleensä se on pelkkää haihattelua, koska puhutaan kolikon kääntöpuolista. Ja vaikka se olisikin jollakin tasolla mahdollista, niin luultavasti sekin alkaisi ennenpitkää ottamaan päähän. Mulla on juuri tällä hetkellä päällä se (jokavuotuinen) tunne, että kaikki paikalliset vituttaa ja rankasti. Parin viikon vuosittainen loma Suomessa alkaakin ihan kohta, joten hyvä päästä ottamaan etäisyyttä näihin ääliöihin. Mutta sitten taas kokemuksesta tiedän senkin, että kahden viikon Suomessa olon jälkeen alkaa iskeä koti-ikävä takaisin tänne 'persläpeen', heh

kun on pää lumihangessa ja perse kiukaalla, on keskimäärin hyvä olla!

ps Itse tajusin jokin aika sitten, että allekirjoittaneen säännöllisin yhteys Suomeen on ollut jo pitkään Jatkoaika. Pitäisi varmaan huolestua...
 

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
edit: Kokonansa väärä ketju. Saa poistaa.
 
Viimeksi muokattu:

Stouts77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
tekstiä...

En ottanutkaan kantaa ulkomaantöihin yms. vaan ainostaan siihen, että kritisoidaan veroja ja väitetään ettei niistä olla hyödytty. Nimim. Sampio vastasi aikaisemmin yhteen viestiin veroista jotekin näin;
"Ilman veroja ei sinun tai vaimosi valmistuminen ensi kesänä olisi varmaa." tjsp.

Vastauksena Nimim. Sampion viestiin tuli, ettei ulkomaille muuttaja ole ikinä opintotukia opiskellessaan yli vuotta nostanut. Oparithan ei ole ainoa asia mitä opiskelija verotuloista saa. Ilmainen opiskelukin mahdollistetaan verovaroista. Ja yli 10 vuoden opiskelut ei ole ihan ilmaisia.

Mutta tottakai saa mennä töihin mihin maahan tahansa. Ja on jopa suositeltavaa mennä töihin ulkomaille jo pelkän kokemuksen takia. Itsellä oli 11 vuotta sitten mahdollisuus mennä Australiaan töihin. Olisi ollut ns. vakitunien työpaikka ja majoitus olisi perheelleni järjestynyt töiden kautta. Työpaikka olisi ollut Melbournessa. En sitten saatanan pöljä lähtenyt! Ja on kaduttanut jälkeenpäin monesti. Ja kaduttaa vieläkin.
 

Fiiu

Jäsen
Mutta tottakai saa mennä töihin mihin maahan tahansa. Ja on jopa suositeltavaa mennä töihin ulkomaille jo pelkän kokemuksen takia. Itsellä oli 11 vuotta sitten mahdollisuus mennä Australiaan töihin. Olisi ollut ns. vakitunien työpaikka ja majoitus olisi perheelleni järjestynyt töiden kautta. Työpaikka olisi ollut Melbournessa. En sitten saatanan pöljä lähtenyt! Ja on kaduttanut jälkeenpäin monesti. Ja kaduttaa vieläkin.

Omakohtaista kokemusta vastaavasta tilanteesta löytyy myös. Kymmenisen vuotta sitten olisi ollut saumat lähteä Hollantiin töihin mutta ei tullut jostain syystä lähdettyä. Samanlaiset fiilikset kyllä on mutta toisaalta, moni asia olisi jäänyt tapahtumatta jos sinne olisin lähtenyt eli asioilla on aina kaksi puolta... Eikä vieläkään ole liian myöhäistä lähteä ulkomaille jos vaan kunnon tilaisuus löytyisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös