Maastamuutto

  • 24 208
  • 115
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
Onpas taas nokittelua puolin jos toisin :D

Mutta itse asiaan, onko kenelläkään kokemusta asumisesta Lähi-Idästä, ja tarkemmin Arabiemiraateista? Hain duuniin Abu Dhabiin ja siellä tarkemmin Yas Islandille, ja näyttää että olisi jonkinlaisia mahdollisuuksia saada se duuni.

Eli mitä kannattaa ottaa huomioon jos sinne muuttaa? Mitä pitää tietää ja opetella paikallisesta kulttuurista? Ja yleensäkin pointtereita maasta muutosta.

Pari kysymystä olisi, että miten esim. Suomessa olevat lainan lyhennykset saa hoidettua? Palkka kun maksetaan taaloissa. Eli miten saa massit siirrettyä euroina Suomessa olevalle tilille?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Juu, oli joku kantoni jossa nainen sai äänioikeuden vasta muistaakseni 1985.

Appenzell Innerhodenin kantonissa naiset saivat äänioikeuden vasta 1990, muutoin Sveitsissä naisille myönnettiin äänioikeus liittovaltion vaaleissa 1971 vrt. Suomi, jossa naisille annettiin äänioikeus 1906. Kolmantena maana maailmassa ja ensimmäisenä Euroopassa.

vlad.
 

Carlos

Jäsen
Appenzell Innerhodenin kantonissa naiset saivat äänioikeuden vasta 1990, muutoin Sveitsissä naisille myönnettiin äänioikeus liittovaltion vaaleissa 1971 vrt. Suomi, jossa naisille annettiin äänioikeus 1906. Kolmantena maana maailmassa ja ensimmäisenä Euroopassa.

Mutta samaan syssyyn on myöskin hyvä todeta että naisilla on tietyt asiat paremmin kuin yleensä muualla. Esim. jos mies ja nainen eroavat, nainen saa miehen tuloista HUOMATTAVAN osan, esim. kahden lapsen kanssa tämä voi helposti olla 60% miehen nettotulosita. Ainakin niin kauan kunnes lapset ovat täysi-ikäisiä.

Ja sitten se varsinainen hauskuus on yhteinen eläke. Eli miehen eläke karttuu kun mies on töissä ja nainen kotona, mutta eron tullessa oikeus toteaa että osa tuosta eläkkeestä kuuluu myös naiselle, sitten kun eläkeikä koittaa.

Eli naista ei voi ottaa kotiäidiksi ja lempata sitten pellolle vaihtaessa nuorempaan, noin vaan. Suomessahan tämä on helppoa ja mukavaa, ja erittäin epäreilua naista kohtaan, joka on antanut esim. 20 vuotta potentiaalisesta työurastaan kotihommissa, ja mies on sitten tehnyt "kurrit".
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Mutta samaan syssyyn on myöskin hyvä todeta että naisilla on tietyt asiat paremmin kuin yleensä muualla. Esim. jos mies ja nainen eroavat, nainen saa miehen tuloista HUOMATTAVAN osan, esim. kahden lapsen kanssa tämä voi helposti olla 60% miehen nettotulosita. Ainakin niin kauan kunnes lapset ovat täysi-ikäisiä.

Ja sitten se varsinainen hauskuus on yhteinen eläke. Eli miehen eläke karttuu kun mies on töissä ja nainen kotona, mutta eron tullessa oikeus toteaa että osa tuosta eläkkeestä kuuluu myös naiselle, sitten kun eläkeikä koittaa.

Aika mielenkiintoinen systeemi jos puolisolla on eläkkeeseenkin oikeus vaikka liitto olisi päättynyt ajat sitten, koskeeko tuo siis liiton aikana kertynyttä eläkettä vai myös liiton jälkeen kertynyttä. Toimivatko nämä hommat myös toisin päin, eli että miehellä mahdollisesti on oikeus 60% tuloista ja eläkkeeseen, mikäli siis ehdot täyttyvät vai onko tämä pelkästään naisten etuoikeus.

Tuo on sitten vähän niin ja näin onko asiat naisilla paremmin, tai toki se on aina naisille etu jos tälläisiä vain naisille, jos/kun nämä mainitsemasi edut ovat mahdollisia vain naisille, on olemassa, mutta toisaalta pitää ottaa huomioon mitkä ovat lähtökohdat tälläisten lakien tekemiselle. Ajatusmaailmahan tuossa on lähinnä se että nainen ei itse pystyisi varallisuutta hankkimaan vaan on miehen varassa, edelleen jos/kun nämä ovat vain naisille suunnattuja etuja.

Esimerkiksi niille naisille jotka haluavat olla töissä ja luoda uraa tälläiset säännökset voivat olla haitaksi koska näillä tavallaan yhteiskunnan puolelta kehitetään tiettyjä sukupuolirooleja, jotka myöskin saattavat heijastua työelämään ja siellä naisten mahdollisuuksiin.


Eli naista ei voi ottaa kotiäidiksi ja lempata sitten pellolle vaihtaessa nuorempaan, noin vaan. Suomessahan tämä on helppoa ja mukavaa, ja erittäin epäreilua naista kohtaan, joka on antanut esim. 20 vuotta potentiaalisesta työurastaan kotihommissa, ja mies on sitten tehnyt "kurrit".

Niin ei kai ketään pystykään ottamaan väkisin kotiäidiksi tai kotiisäksikään, vaan nämähän ovat lähinnä sopimusasioita. Voidaan sopia että joku on kotona lasten kanssa tiettyä korvausta vastaan, esimerkiksi työssäkäyvä puoliso maksaa johonkin avioehdolla suojattuun rahastoon tiettyä korvausta, joka on sitten mahdollisen eron tullessa vain kotona olleen käytössä. Tai vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon miten kotona oleva voi asemaansa turvat, toki tietyllä tasolla se on aina suurempi riski kuin töissä käyminen.
 
Viimeksi muokattu:

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Tätä näkemystä en taas oikein ymmärrä. Oikei, se tietysti että on hyvä jos vaimo saa valita mitä tekee. Meidän tapauksessa yhteisen edun nimissä hän haluaa olla kotona. Mutta eihän herranjestas tarha ole ainoa paikka jossa tapaa samanikäisiä lapsia!

Noh, jokaisenhan täytyy katsoa elintilannettaan omasta näkökulmasta. Asumme pienellä rivitaloalueella ja meillä on kyllä ihan ihan kivat leikkikentät yms. lapsille, mutta kyllä siellä on aika autiota päivisin. Lisäksi, jos vaimo on kotona, niin hänellä menee usein se arvokkain aika kodin hoitoon. Silloin minusta on kyllä parempi, jos lapsi saa leikkiä tarhassa ikäistensä kanssa ja tätien järjestämän ohjelman merkeissä.

En ole ollenkaan varma, että se vaimo kotona lapsen/lasten kanssa on paras ratkaisu. Usein se on vielä ikävää sille vanhemmalle lapselle, joka ei pääse tekemisiin ikäistensä ja vähän vanhempien lasten kanssa.

Paremmin varmaan lapsi siinä näkee maailmaa ja oppii olemaan muiden kanssa, kuin aina siellä samassa tarhassa.

Pojan tarhassa on - näin lonkalta heitettynä - 45 lasta, kolmeen ikäryhmään jaettuna ja tätejä on jokaisessa 4 + muu henkilökunta. Aamulla jätämme hänet sinne kaikkein pienimmälle osastolle, joka ottaa vastaan aamuvirkut. Myöhemmin hän siirtyy sitten sille keskimmäiselle osastolle ja usein hän hakeutuu sitten vielä vähän vanhempien joukkoon sinne kolmannelle osastolle. Hän on siis päivittäin tekemisissiä periaatteessa koko jengin kanssa, kaikkine askareineen ja ohjelmineen. En kyllä sitten millään haluaisi, että hän lottaisi sillä yhdellä hiekkalaatikolla, parin muun tenavan kanssa, vaimojen juodessa kahvia ja keskustellessa keskenään. Ei sillä, että siinä olisi jotain pahaa, mutta minusta meidän poika viihtyy hienosti, kun päivä on täynnä ihmisiä ja ohjelmaa.

Tietty jos se kotiäiti on vaan kotona ja sisällä kaiket päivät lasten kanssa, niin se tekee lapselle enemmän hallaa.

Meillä sataa täällä niin usein, että silloin ollaan väkisinkin neljän seinän sisällä. Tarhassa taas vedetään sadekamppeet päälle ja painetaan ulos aina, riippumatta säästä. Lapsethan tulevat hulluksi, jos he joutuvat kyttämään päivät pitkät sisällä.

Ravintolassa syönti maksaa täällä sen kuin muuallakin, vähintään. Palkat ovat kovia, joten se näkyy kyllä ravintoloidenkin hinnoissa. Mutta toisaalta myöskin laatu on lähes aina tosi korkea, eli rahalle saakin vastinetta.

Tämä kyllä allekirjoitan, kun on Sveitsistä kysymys. Siellä se lihanpala on pääruoka ja vähän perunoita lautasen reunalle, jos mahtuu. Meillä se tahtoo olla niin, ettei kohta löydä koko saatanan lihaa sieltä perunoiden seasta.
Yleensäkin, Ruotsi on yksi vittumaisimmista paikoista käydä ulkona syömässä. Homma on yhtä odottamista ja jonottamista. Me käymmy nykään todella harvoin ulkona syömässä, juuri tästä syystä.

Enivei, meillä ei ole varaa käydä usein ulkona syömässä, ja jotenkin koemme muutenkin että samalla rahalla saamme kotona paljon paremmat pöperöt.

Suomessa en muista että olisin Alkossa nähnyt yhtä ainoaa viinipulloa alle 5 eur kappalehintaan.

Ruotsin Systeemistä saa laatikkoviinejä jo parhaimmillaan kympillä. Noh, onhan siitä tosin vähän hohto pois, kun loruttelee viiniä laatikosta, mutta jo puhutaan mausta, niin jotkut laatikkoviinit ovat ihan kelpo tavaraa ruokajuomina.

Tämä ja edellistalvi olivat jopa erittäin runsaslumisia, mistä lapset ovat tykänneet hemmetisti. Ja onhan se vanhemmallekin kivaa vaihtelua. Ja ennenkaikkea Jeeppi-ihmisille.

Täälläkin on ollut pitkästä aikaa lunta!! Ja sen verran, että ollaan saatu laskea oikein mäkeä!
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Mahdollisuus siihen, että saan vuoden tai kahden komennuksen töissä Yhdysvaltoihin tai Kanadaan, on pieni, mutta on olemassa. Kotona on keskusteltu asiat nyt siihen pisteeseen, että jos se mahdollisuus annetaan, niin sitten lähdetään.

Vuodeksi tai kahdeksi ei olla lähdössä, vaan mahdollisesti pysyvästi. Kunhan Kanadan immigration luvan antaa, niin lähden rajalle ottamaan vastaan work permitin, ja sitten ei muuta kuin muutto Kanadaan. Vaikka paljon on kysymysmerkkejä ilmassa vielä, kuten nyt vaikka asuntojen kohtalo sekä siellä että täällä, ja tuon luvan saamisen käsittämätön kestäminen, niin fiilis on silti aika korkealla. Joskus ehkä pientä raporttia luvassa siitä, miten ollaan kotiuduttu.
 

ipaz

Jäsen
Vuodeksi tai kahdeksi ei olla lähdössä, vaan mahdollisesti pysyvästi. Kunhan Kanadan immigration luvan antaa, niin lähden rajalle ottamaan vastaan work permitin, ja sitten ei muuta kuin muutto Kanadaan. Vaikka paljon on kysymysmerkkejä ilmassa vielä, kuten nyt vaikka asuntojen kohtalo sekä siellä että täällä, ja tuon luvan saamisen käsittämätön kestäminen, niin fiilis on silti aika korkealla. Joskus ehkä pientä raporttia luvassa siitä, miten ollaan kotiuduttu.

Kanada on olla tällä hetkellä maa, joka todella imee immigrantteja tekemään duunia sinne. Kävin reilu kuukaisi sitten Torontossa ja maahan integroitunut taksikuski selitti maan tapaa, joka yksinkertaisuudessaan on se, että jos osaat kieltä, olet valmis tekemään duunia ja jos vielä satut omaamaan korkeampaa koulutusta, niin tie on auki onneen Kanadassa. Kansalaisuuden saa 1095 päivää yhtäjaksoisesti maassa asuttuaan ja perinteiset kansallislaulu-, pääministeri- ym. kysymykset selvitettyään. Vuosittain Kanada saa 170 000 uutta kansalaista ulkomailta, joten repikää siitä Perussuomalaiset. Toisaalta taas siellä on tilanne, että työtä on enemmän kun tekijöitä, joten sinne on pakko ottaa väkeä ettei maa jämähdä paikalleen. Mä tykkäsin Kanadasta (Torontosta) sen lyhyen ajan mitä siellä olin.
 

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Kanada on olla tällä hetkellä maa, joka todella imee immigrantteja tekemään duunia sinne. Kävin reilu kuukaisi sitten Torontossa ja maahan integroitunut taksikuski selitti maan tapaa, joka yksinkertaisuudessaan on se, että jos osaat kieltä, olet valmis tekemään duunia ja jos vielä satut omaamaan korkeampaa koulutusta, niin tie on auki onneen Kanadassa. Kansalaisuuden saa 1095 päivää yhtäjaksoisesti maassa asuttuaan ja perinteiset kansallislaulu-, pääministeri- ym. kysymykset selvitettyään. Vuosittain Kanada saa 170 000 uutta kansalaista ulkomailta, joten repikää siitä Perussuomalaiset. Toisaalta taas siellä on tilanne, että työtä on enemmän kun tekijöitä, joten sinne on pakko ottaa väkeä ettei maa jämähdä paikalleen. Mä tykkäsin Kanadasta (Torontosta) sen lyhyen ajan mitä siellä olin.

No varmaan persutkin olis tyytyvaisia jos Suomessa kaytettaisiin tuota Kanadan mallia. Tota malliahan on tallakin palstalla tarjottu moneen kertaan myos Suomelle mutta ei vaan kelpaa.
 

Morrison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Boston Bruins
No varmaan persutkin olis tyytyvaisia jos Suomessa kaytettaisiin tuota Kanadan mallia. Tota malliahan on tallakin palstalla tarjottu moneen kertaan myos Suomelle mutta ei vaan kelpaa.

Noh, Kanadan on helppo olla "ronkeli" kun sinne ei tule pakolaisia anomaan turvapaikkaa. Ainakaan niin paljoa kuin Euroopan maihin. (Tarkoitan siis näitä rajalle tulevia pakolaisia, jotka hävittävät paperit ja anovat heti turvapaikkaa.) Ihmissalakuljetus on kuitenkin helpompaa Euroopan maihin kuin toisella mantereella olevaan Kanadaan. Tämä siis ihan MuTulla, fiksummat valaiskoot asiaa jos olen kovasti väärässä.
 

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Noh, Kanadan on helppo olla "ronkeli" kun sinne ei tule pakolaisia anomaan turvapaikkaa. Ainakaan niin paljoa kuin Euroopan maihin. (Tarkoitan siis näitä rajalle tulevia pakolaisia, jotka hävittävät paperit ja anovat heti turvapaikkaa.) Ihmissalakuljetus on kuitenkin helpompaa Euroopan maihin kuin toisella mantereella olevaan Kanadaan. Tämä siis ihan MuTulla, fiksummat valaiskoot asiaa jos olen kovasti väärässä.

Muutama mielenkiintoinen linkki tuohon ja muullekin "haistakaa persut paska, otetaan Kanadasta mallia" -kultturinrikastuttajalle:

How To End The Asylum-Seeker Free-For-All | Immigration Watch Canada

Canada's failed asylum seekers will be shown the door - thestar.com
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Kanada on olla tällä hetkellä maa, joka todella imee immigrantteja tekemään duunia sinne. Kävin reilu kuukaisi sitten Torontossa ja maahan integroitunut taksikuski selitti maan tapaa, joka yksinkertaisuudessaan on se, että jos osaat kieltä, olet valmis tekemään duunia ja jos vielä satut omaamaan korkeampaa koulutusta, niin tie on auki onneen Kanadassa.

Minulla on määränpäänä Vancouver tai jokin niistä naapurikaupungeista. Greater Vancouverhan käsittää aika monta kaupunkia, jotka ovat täysin kiinni toisissaan. Ei tuonnekaan ihan noin vaan marssita, vaikka kielitaito ja muut asiat olisivat kunnosa. Skriinaavat kyllä, että olisiko jostakusta paikallisesta tekemään nämä hommat niin ettei ulkomaalaisen tarvitsisi tulla viemään töitä paikallisilta. Sitä en sitten tiedä, miten aito tuo skriinaus on. Onneksi työnantaja auttaa todella paljon paperisodassa ja muussa, ei tästä muuten mitään taitaisi tullakaan.

Jostain luin juuri, että British Columbiaan muuttaa noin 40 000 ulkomaalaista vuosittain. Sanomattakin on selvää, että integroitumista tuetaan paljon. Kouluissa on omat luokat maahanmuuttajalapsille, mutta ei siksi, että heitä ei haluttaisi paikallisten lasten sekaan, vaan siksi, että kielimuuri on aika tehokas oppimisen estäjä. Oma poikamme on kuusivuotias, joten ennuste kielen oppimisille nopeasti ja sitä kautta kotiutumiselle on erittäin hyvä.

Olen ollut tuolla kolme kertaa reilun viikon työmatkalla, ja tykästynyt sekä paikkaan että ihmisiin todella paljon. Siinä mielessä ei tee tiukkaa ollenkaan muuttaa sinne. Tottakai reilun viikon matka on ihan jotain muuta kuin sinne muuttaminen, mutta aika hyvä kuva on siitä, mihin sitä on menossa. Ihan tervetulleiksi tunnemme jo olomme, vaikka vielä muutama kuukausi Suomessa ollaankin.
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Canada

Toivotan onnea elämällesi uudessa maassa veli Designer. Kutsu minut joskus kylään, sinä maksat matkat, minä juomat. ;0)
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Designerille bon voyage pimeältä mantereeltakin. Kuka me nyt hakataan?
 

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Minulla on määränpäänä Vancouver......

Vancouverissa tulee kaytya suht usein, joko Whistleriin matkalla tai ihan muuten vaan. Hemmetin mukava kaupunki jossa voisin jopa vaikka asuakkin. Tosin viime reissulla juttelimme parin paikallisen kanssa ja kertoivat etta Vancouverissa on talous kuitenkin menossa snadisti alaspain ja etta kaupungin keski-ika on hieman vanhentumassa. Toivottavasti noin ei kuitenkaan ole.

Ruoka on tosi hyvaa ja monipuolista (aasialainen aina ollut mun suosikka + tuoretta kalaa ja muuta merielavaa), bisse on hyvaa, pohjoisamerikan paras laskettelumesta ihan vieressa, latkaakin kuulemma pelaavat (pelaavat paljon muuten rullilla). Vaikka pilvenpiirtajia loytyy ja on muutenkin kaikinpuolin ihan erinakoinen kuin Helsinki niin Vancouverissa on samanlainen iso-pikku-kaupunki fiilis kuin Helsingissa.

Lyhkasesti yks mun suosikki kaupungeista.

Ja niin, jos muistatte sen fiiliskaverin joka olympialaisten aikaan kannusti Suomea, no hankin asuu Vancouverissa :)

Seuraavalla reissulla laitan yyveeta ja mennaan bisselle.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Designerille tsemppiä pidempään Kanadan reissuun! Toivottavasti Sami Salo onnistuu Suomi-kuvan luomisessa hyvin lähiviikkoina.
 

J.Petke

Jäsen
Tässä on jo tovin aikaa etsitty töitä ulkomailta ja nyt näyttää siltä, että voisi olla mahdollisuuksia päästä Belfastiin töihin. Tekniseen tukeen mutta todella mieleiselle työnantajalle. Palkka ei kovin kaksinen ole mutta ainahan se on jostain aloitettava. Silti kyseinen yritys kuitenkin maksaa työntekijöilleen parasta palkkaa ns "näistä hommista".

Jotenkin vaan sitä on pitkään haaveillut pääsystä ulkomaille mutta nyt kun tehdään testejä ja asioista on sovittu alustavasti niin jotenkin tietenkin koko homma tuntuu yhtäkkiä aivan helvetin suurelta. Olisi vaan paljon helpompaa jäädä Suomeen ja etsiä työ täältä ja vaikka muuttaa toiseen kaupunkiin. Tosin itse olen aina sanonut muille, että Suomeen pääsee aina takaisin. Ja elämäntilanne on nyt kuitenkin sellainen, että jos joskus pääsee hyvin lähtemään niin nyt.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
^Kannattaahan se lähteä jos on töitä tarjolla ja mahdollisuus lähteä. Aina voi kuitenkin tulla takaisin ja minusta on helpompi lähteä ulkomaille nuorempana, toisin sanoen "päivä päivältä" muutto vaikeutuu kun alkaa tulemaan perhettä, omistusasuntoa tms. mitkä voivat olla hankaluutena muuttovaiheessa. Eikä kannata pelätä, eikä edes kuunnella, mitään maitojuna-kommentteja kylämmiehiltä ja muilta urpoilta.

Tsemppiä vaan kaikille maastamuuttajille.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eikä kannata pelätä, eikä edes kuunnella, mitään maitojuna-kommentteja kylämmiehiltä ja muilta urpoilta.

Tuon välttää yksinkertaisesti sillä, että ei tee asiasta numeroa. Oli aika, joskus silloin, jatkislaisten vanhusporukan vääntäessä vielä junnuissa, kun ulkomaille muutto oli elämää suurempi asia.

Joillain on silti tarve kertoa kylillä minä muutan ULKOMAILLE. Se keitä se kiinnostaa ovat itse samanhenkisiä, mutta niiden huutelijoiden ketkä eivät edes osaisi lähteä ei asiasta tarvitse tietää. Tietenkin lähdet sinne IBM:lle, ei se mikään paholainen ole, vaikka itse en olekaan siellä ollut.

Minullakin on alkanut/alkamassa työnhaku ulkomaille. Ongelma on vain siinä, että nyt haetaan ns. asiantuntija (oikeita) töitä. Nykyisestä paikasta ei ole mitään järkeä lähteä vain työnhakuun, mutta muuten ajankohta, elämäntilanne ja muut hassut jutut sopivat täydellisesti.

Netistä löytää kaikenlaista, mutta miten yleisiä mahtaa olla jotkut puhelinhaastattelut tai sellaiset? Mahdollista, joskin vähän hankalaa, se olisi ravata ympäri Eurooppaa haastatteluissa vain huomatakseen, että ei pääse jonnekin tai eikä edes halua.

Hakeminen on ns. kiireetöntä, mutta oikeasti deadline olisi lokakuu. Aika paljon näyttää olevan kaikenlaista rekrytoijaa välissä noissa ilmoituksissa. Kaipa siitäkin voisi olla hyötyä, jos joidenkin semmoisten listoille pääsisi ja sitten voisi tulla vaikka joku yhteydenotto.

Kesä häiritsee kyllä rankasti hakua eikä pelkästään sen takia, että rekrytointi on vähäisempää. No, jos nyt edes tämän vuoden puolella osuisi, katsellaan.
 

J.Petke

Jäsen
Joillain on silti tarve kertoa kylillä minä muutan ULKOMAILLE. Se keitä se kiinnostaa ovat itse samanhenkisiä, mutta niiden huutelijoiden ketkä eivät edes osaisi lähteä ei asiasta tarvitse tietää. Tietenkin lähdet sinne IBM:lle, ei se mikään paholainen ole, vaikka itse en olekaan siellä ollut.

Ei ole IBM, sinne en mielelläni lähtisi. On paljon mielenkiintoisempi työ mikä muutenkin on sydäntä lähellä.

Yksi iso asia mitä itse olen miettinyt on se, että kuinka helppo sitä on sitten perustella pankille, että nyt pitäisi tuota kuukausierää hieman pudottaa kun tulotkin putoavat. Noh, eiköhän nuo yleensä ole kaikki aika lailla sovittavissa.

Sen olen päättänyt kyllä, että kyllähän ulkomaita on pakko kokeilla jotta tietää onko se sitten parempi vai huonompi kuin täällä Suomessa. Suomessahan käytännössä kaikki on tuttua ja turvallista. Jotain uutta voisi koittaa ettei sitten huomaa kohta, että on kulunut 15 vuotta ja ollaan vieläkin samassa pisteessä, ainoastaan kaupunki ja työpaikka on vaihtunut.
 
Yksi iso asia mitä itse olen miettinyt on se, että kuinka helppo sitä on sitten perustella pankille, että nyt pitäisi tuota kuukausierää hieman pudottaa kun tulotkin putoavat. Noh, eiköhän nuo yleensä ole kaikki aika lailla sovittavissa.

Ei pitäisi olla minkään sortin ongelma. Mielissäänhän ne ovat, kun laina-aikaasi pidennät ja enemmän korkoja maksat. Itse pudotin yhdessä vaiheessa oman lyhennyksen+koron 1300=>350EUR eikä tarvinnut mitenkään perustella. Verkkopankissa vaaan naputtelin uuden erän.

Enemmän jännitti, kun oli vedonlyönnillisiä tarpeita nostaa Mastercardin rajaa reilulla 5000 eurolla ja tuossa vaiheessa olin jo lähtenyt lätkimään töistä eli "varsinaisia" tuloja ei ollut. Verkkopankissa laitoin pyynnön ja heti meni läpi ilman mitään kyselyitä ihan kuten tuokin lainanmaksuerän pudotus. Tietty niillä nyt oli tiedossa osa varallisuudestani, liekö sitten vaikuttanut jotenkin.
 

tumba17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jo vuodesta 1971
Itse on tullut nyt asuttua ulkomailla jo kohtuullisen pitkään ja tämä kerta on jo toinen kun maailmalle on lähdetty. Ekan kerran muutto, joskus kauan aikaa sitten oli snadisti helpompi, kun oli poikamies ja ns. muttotavaraa oli varmaankin noin kaksi matkalaukkua. Toisella kertaa lähdettäessä mukaan tuli sitten vaimo ja nyt matkan varrella on perheeseen tullut pari skidiäkin ja kun vaihdoimme maata tuossa jokunen vuosi sitten, oli muuttotavaraa jo kontillinen.

Itse olen useampaan otteeseen todennut nuorille ja myös vanhemmillekin, että ulkomailla asumista kannattaa kokeilla, siitä on hyötynsä yleensä sekä duunipuolella, että muutenkin elämänkokemuksena. Mahdollinen glamour, jos sitä edes millään tavalla onkaan, katoaa varsin nopeasti ja esim. allekirjoittaneen peruselämä on lähtökohtaisesti sitä samaa, mitä se oli Suomessa, käydään töissä, kaupassa, ollaan himassa, jne. Sitten taas etuna on ollut erittäin mielenkiintoinen duuniympäristö, erilaisiin ihmisiin/kulttuureihin tutustuminen, asennoituminen erilaisiin asioihin ja muutoksiin tullut laaja-alaisemmaksi, jne. Lapsille on automaattisesti tullut pari kieltä lisää ja tuttavapiiri muutenkin varsin kansainvälistä ja hyvin laidasta laitaan.

Talouden puolesta on todettava kyllä, että palkka- ja verotus on selvästi suosiollisempaa kun Suomessa, tosin vastapainona erittäin pitkät duunipäivät ja sitten lisänä meikäläisellä myös aika paljon matkustusta, joten perheen näkeminen jää vähäisemmäksi, jonka itse näen selvästi negatiivisimpana asiana maailmalla asuessa.

En usko, että jäämme ikuisesti maailmalle, kyllä Suomi (jossa asiat kuitenkin kohtuuhyvin) on jossain välissä taas koti, milloin tämä tapahtuu jää nähtäväksi. Joka tapauksessa, päivääkään en ole katunut ja paljosta olisin/olisimme jääneet paitsi, jos muuttoa ei olisi tehty.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mahdollinen glamour, jos sitä edes millään tavalla onkaan, katoaa varsin nopeasti ja esim. allekirjoittaneen peruselämä on lähtökohtaisesti sitä samaa, mitä se oli Suomessa, käydään töissä, kaupassa, ollaan himassa, jne.

Jostain syystä tuota ei ehkä aina täysin mielletä, mutta äkkiä sen tosiaan tajuaa kuinka asiat on. Jos länsimaassa asuu, niin eihän sitä kotona ollessa sinänsä edes huomaa, että ei ole vaikka Suomessa. Mitä nyt jääkaapissa on eri merkkistä ruokaa ja televisiosta näyttäisi tulevan paljon ulkomaankielistä ohjelmaa.

Niin ja ei siinä mitään glamouria ole, toki uudet ympyrät innostavat alkuun.
 

J.Petke

Jäsen
Jep. Tänään sitten juuri kieltäydyin työtarjouksesta ja kieltämättä päälimmäisenä on hyvä fiilis. Viime viikolla lehdissä kirjoitettiin paljon Belfastin mellakoista mitkä olivat pahimpia vuosikymmeneen ja tämä sai todella itseni miettimään, että haluanko tuonne vai en. Mukavempi olisi aloittaa paikassa missä ei ole ihan noin paljon kitkaa asukkaiden välillä. Mellakoissa oli heitelty polttopulloja taloihin ja kivitetty muita ihmisiä/taloja tiiliskivillä.

Nyt sitten vaan seuraavaa hakemusta lähettämään.
 

Crazy Diamond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins & Winnipeg Jets
Olen suunnitellut muuttavani pois Suomesta. Tarkoitus olisi säästää Kelan minulle myöntämiä tukirahoja kolme vuotta. Laskin, että tiukalla kuurilla rahaa jää 6 tonnia ja sillä pääsee hyvin alkuun muuttamassani maassa.

Olen ajatellut jonnekkin Aasiaan.

Että kiitti vitusti työläiset ja muut idiootit. Mä en teille baarin vessan kunnossapitoa maksele.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös