Hippi Hiiri
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- SaiPa, Nanna Karalahti
Varoituksen sana: Aasiassa työläiset ja muut idiootit eivät välttämättä elätä sinua.Olen suunnitellut muuttavani pois Suomesta.
Varoituksen sana: Aasiassa työläiset ja muut idiootit eivät välttämättä elätä sinua.Olen suunnitellut muuttavani pois Suomesta.
Yksi iso asia mitä itse olen miettinyt on se, että kuinka helppo sitä on sitten perustella pankille, että nyt pitäisi tuota kuukausierää hieman pudottaa kun tulotkin putoavat. Noh, eiköhän nuo yleensä ole kaikki aika lailla sovittavissa.
Joskus itsekin olen ulkomailla työskentelyä miettinyt ja huvikseni työilmoituksia katsonut. Tässäkin kun viittaat siihen että tulot tippuvat niin maillainenkohna on yleinen palkkataso vaikka Englannissa/Briteissä.
Mutta jos yksin lähdet niin onko sillä rahalla niin väliä. Saat kuitenkin arvokasta kokemusta ja mahdollisuuden kokeilla jotain uutta. Ja kun on työskennellyt ulkomailla niin se on CV:ssä kovaa valuuttaa, kun/jos palaat takaisin Suomeen.
Siis ihan noin yleisesti rupesin vain miettimään että millaista palkkatasoa Briteissä on kun tuosta ilmoituksesta palkan näin. Tuo palkka on kuitenkin pienempi kuin Suomessa vakuutusalan vähimmäispalkka, ei nyt hirveästi mutta kuitenkin ja selvästi pienempi kuin keskiarvopalkat. Varsinkin kun ajatellaan että houkutellaan Suomesta joku ulkomaille niin ei se palkkataso kai ainakaan merkittävästi huonompi voi olla kuin paikallisilla.
Joskus itsekin olen ulkomailla työskentelyä miettinyt ja huvikseni työilmoituksia katsonut. Tässäkin kun viittaat siihen että tulot tippuvat niin maillainenkohna on yleinen palkkataso vaikka Englannissa/Briteissä.
Tuli eteen yksi ilmoitus Englannissa olevasta työstä jossa piti osata sujuvasti Suomen ja Englantia, joka ei kuitenkaan ihan yksinkertaiselta duunilta tuntunut, ilmeisesti vakuutusalalla ja palkka 16,000£ vuodessa. Aika nihkeältä palkalta tuntuu, en tiedä tuleeko tuohon lomarahaa päälle, mikä käytäntö Englannissa on? Tai miten eläke karttuu, mutta tuskin nämä edut mitään merkittäviä on. No ehkä tuonne saadaan ihmisiä tuollaisellakin palkalla houkuteltua, kuitenkaan mitään paikallisia ei voi palkata kun pitää Suomea osata vaan jonkun pitää Suomesta lähteä tuonne työtä tekemään. En tiedä onko tuollainen taso normaalia vai onko tässä joku erityisen alhainen palkka.
On kyllä mielestäni/tietääkseni surkea tuo Brittien palkkataso. Olin siellä töissä 2.5 vuotta Lontoon esikaupunkialueella 90-luvun loppupuoliskolla, ja palkka oli tosiaan aluksi jotain tuota 16 000 punnan luokkaa. Eikä se siitä paljoa noussut. Ekan runsaan vuoden olin vuokrayksiössä yksin asuen. Muistaakseni vuokra oli jotain 400 puntaa kuukaudessa luokkaa. Oli "oma" puutarhaplänttikin, heh, mutta kun puutarhanhoito ei kiinnostanut, niin rikkaruohoa siellä vain kasvoi. Kävin kuitenkin leikkaamassa rikkaruohot matalaksi noin kerran vuodessa. Autoon ei ollut varaa eikä juuri haluakaan. Niukka oli palkka, mutta kyllähän sillä nyt hengissä pysyi. Pyörällä, bussilla ja junalla vaan joka paikkaan. Amerikan palkkatasoon nyt tottuneena tuo 16 000 puntaa kuulostaa kyllä aika naurettavalta. Vaan eihän tuo rahapuoli ole koskaan ollut muuta kuin välttämätön paha. Kyllä ne muut asiat Englannissa veivät maun elämältä paljon enemmän, ei vaan sopinut minulle se maa ollenkaan.Tässäkin kun viittaat siihen että tulot tippuvat niin maillainenkohna on yleinen palkkataso vaikka Englannissa/Briteissä.
Mutta jos yksin lähdet niin onko sillä rahalla niin väliä. Saat kuitenkin arvokasta kokemusta ja mahdollisuuden kokeilla jotain uutta. Ja kun on työskennellyt ulkomailla niin se on CV:ssä kovaa valuuttaa, kun/jos palaat takaisin Suomeen.
Eiköhän noita tietoja googlettamalla löydy. Luullakseni palkat ovat dollareissa ainakin numeroina suurempia kuin tuo mainitsemasi 50 000. Tietenkin dollarin kurssi on alhainen, joten jos on tarkoitus siirtää rahaa Suomeen, niin ei siitä sitten paljon kostu, mutta elintaso Amerikoissa lienee korkeampaa luokkaa kuin Suomessa vastaavassa hommassa, arvelisin.Onko kenelläkään aavistusta teknisten alojen työllisyystilanteesta ja palkkahaitarista amerikan mantereella ja erityisesti rakennusteollisuudessa?
Tuokin on niin työpaikkakohtaista, joskin yleisesti ottaen olet tietenkin oikeassa. Mutta oli edellisessä paikassani Baltimoressa lomaa vissiin neljä viikkoa ainakin vuodessa. Nykyisessäkin noin 3.5 viikkoa ja yleisiä lomapäiviä 12 vuodessa päälle sekä joulun/uuden vuoden väli lomaa. Enemmän saisi tietenkin olla, mutta jotenkin sitä pärjäilee noillakin.J.Petke kirjoitti:Olen myös miettinyt aina välillä tuota jenkkeihin muuttamista mutta se mikä tuota maata aina vie listalla alaspäin on lomat. Huonossa tapauksessa vuodessa saa pitää palkallista lomaa viikon kun esim. Euroopassa saa pääsääntöisesti vähintään kolme viikkoa.
Eiköhän noita tietoja googlettamalla löydy. Luullakseni palkat ovat dollareissa ainakin numeroina suurempia kuin tuo mainitsemasi 50 000...elintaso Amerikoissa lienee korkeampaa luokkaa kuin Suomessa vastaavassa hommassa, arvelisin.
Se riippuu tietenkin paljon työnantajasta. Jos saat pysyvähkön työpaikan, niin luulisin, että mahdollisuudet Green Cardin saamiseen ovat ainakin kohtalaisen hyvät. Siinä prosessissa mennee kuitenkin aikaa jonkin verran. Itselläni noin 1.5 vuotta.Pohdiskelin myös green cardin saamisen helppoutta (vaikeutta) kun en varsinaisesti mikään erityisosaaja ole.
Toisaalta ilman korkeaa verotusta sinä tai emäntäsi ei varmastikaan vielä lopettelisi opintojaan. No, saatte te toki muuttaa minne vain, tai kuka tahansa muukin, itsekin olen joskus suunnitellut, mutta mulla syynä on kyllä ihan yleinen seikkailunhalu ja uusien kokemuksien kaipuu. Verotus, hintataso, sää, kansanluonne, ruoka, yhteiskunnan vakaus ja yleinen toimivuus yms. jutut kun kaikki natsaavat aika harvassa maassa, jos missään.On alkanut sanalla sanoen viiksettämään kotomaan verotus, hintataso ja ilmasto. Lisäksi emäntä saa kaupallisen alan koulunsa vuoden päästä finaaliin niin aika olisi otollinen poistua maisemista.
Toisaalta ilman korkeaa verotusta sinä tai emäntäsi ei varmastikaan vielä lopettelisi opintojaan.
On alkanut sanalla sanoen viiksettämään kotomaan verotus, hintataso ja ilmasto.
Yhden neuvon annan: jos lähet ulkomaille, älä lähde sinne millään uholla (mikä lainaamastani lauseesta on havaittavissa). Nöyrillä mielin vaan, koska muuten se pään hakkaaminen seinään erilaisissa suuremmissa ja pienemmissä asioissa palauttaa sinut rumasti ja kipeästi maanpinnalle.
Itseasiassa itse en ole nostanut senttiäkään opintotukea yli kymmenen vuoden opiskeluiden aikana enkä asumistukeakaan. Emäntä nosti muutama vuosi sitten syyslukukaudelta molempia, joten enpä koe hirveästi olevani yhteiskunnalle velkaa...
Itse asiassa olen vuoden verran viettänyt suomalaisen yrityksen palveluksessa ulkomailla siirtämässä tehdasta Suomesta Kiinaan. Ei tässä pitäisi mitään uhoa olla, kenties olen muotoillut ajatukseni hiukan vaillinaisesti.
Suoraan sanottuna vaan paremman elämänlaadun perässä olen/ollaan. Elämänlaatuun siis tässä tapauksessa kuuluu sen liksan ja verotuksen lisäksi jo edellä mainitsemani ilmasto. Meikäläinen kun on työpaikatkin osittain sen perusteella valinnut ettei tarvitse pallit huurussa ulkona kärvistellä palelemassa.
Paljonko sitten maksoit itse tuosta yli kymmenen vuoden kouluputkesta(pl.kirjat+ateria)? Suomessahan on ilmainen koulutus. Mitenköhän tuo on mahdollista? Veroeuroja..?
tekstiä...
Mutta tottakai saa mennä töihin mihin maahan tahansa. Ja on jopa suositeltavaa mennä töihin ulkomaille jo pelkän kokemuksen takia. Itsellä oli 11 vuotta sitten mahdollisuus mennä Australiaan töihin. Olisi ollut ns. vakitunien työpaikka ja majoitus olisi perheelleni järjestynyt töiden kautta. Työpaikka olisi ollut Melbournessa. En sitten saatanan pöljä lähtenyt! Ja on kaduttanut jälkeenpäin monesti. Ja kaduttaa vieläkin.