Jo tuossa aiemmin laitoin linkit satelliittikuviin, joissa nähdään tuhon laajuus Khao Lakin alueella. Löysin
eräältä Thaimaa-aiheisen sivuston keskustelupalstalta paikkaa tunteneen, siellä työskennelleen oppaan kirjoitusta alueen maanmuodostuksesta. Hän on asunut alueella, joten uskon hänen tietävän, mistä kirjoittaa.
Kyseinen keskustelupalsta vaatii rekisteröitymisen ja arvatenkaan se ei kaikkia niin paljoa kiinnosta, joten tässä olennaisin osa kirjoituksesta.
<clip>
Olen itse asunut kaikkissa eri tyyppisissä Pakarang majoituksissa ja tiedän rakennukset
-Pakarang oli rakennettu aivan rantaan
-Ranta oli erityisen loiva, hotellin kohdalta pystyi kävelemään merelle jopa 200m. Tämä antoi aallolle helpon "nousukulman" ja kasvatti sen korkeutta.
-Alue on eritäin tasainen, ensimmäinen mäki on kaukana sisämaassa
-Osa takana olevista alueista on meren pinnasta vain puoli metriä ylempänä ja alempana kuin itse ranta
-Hotelli-alueen keskellä virtasi joki joka helpotti aallon matkaa
-Blue villagen rakennukset olivat 1-2 kerroksisia. Katolle ei tietääkseni voinut päästä helposti, eikä myöskään kerennyt.
-Takana oli tiheä viidakko ja joki joten juoksu maalle päin pysähtyi lyhyeen
-Aamias rakennus oli avoin kolmeen ilman suuntaan ja yksi kerroksinen
-Suosituin auringon otto alue oli hotellin joen eteläpuolella, jonnne joutui kahlaamaan joen yli, joten sieltä ei voinut käytännössä paeta. En tiedä oliko nousuveden aika, jos oli, joen syvyys oli yli metrin ja virtaus kova. Siitä ei yli mennä alle 40sekunnin ja lapset ei ilman aikuista olenkaan.
-Aalto jatkoi 2km sisämaahan ja tuli tietysti saman matkan takaisin, joten "onnekas" sai 4 kilometriä "kyytiä" viidakon ja rakenusten läpi.
-Vaikka olisi voinut juosta aaltoa karkuun suoraan sisämaahan olisi se vaatinut gebardin nopeuden ja kamelin kestävyyden. Aalto tuli kovaa ja Kilpajuosua oli n. kahden kilometrin matka.
<clip>
Se, että sieltä on ylipäätänsä pystynyt selviytymään kukaan, voidaan pitää jo melkoisena ihmeenä. Selviytyneiden traumat tapahtumista tulevat olemaan ja ovatkin sellaista luokkaa, että pahaa oikein tekee. Ei tuollaista halua todellakaan kokea.