Mitä enemmän asiaa nyt selvitellään, ilmeisemmäksi käy, että suurin ongelma on ollut paikkansapitävän tiedon puuttuminen ja sen saannin kangerteleminen. Kukaan ei varmasti tahallisesti vähättele katastrofia tai tee vääriä ratkaisuja.
Tätä julkisuudessa käytyä pelastustoimien tehokkuutta koskevaa keskustelua seuratessa, olen huomannut, että monelle tuntuu olevan täysin mahdotonta ymmärtää, ettei tieto tule katastrofitilanteessa samantien toiselle puolelle maapalloa, eikä internetsivuja koko ajan päivitetä. Kännykät ja internet ovat tuudittaneet meidät siihen kuvitelmaan, että kaikki ihmiset ovat tavoitettavissa mistä tahansa maapallon kolkasta välittömästi ja internettiin ilmestyy heti tietoa asiasta kuin asiasta.
Kun sitten yhtäkkiä muutamia minuutteja kestävä luonnonmullistus surmaa toistasataatuhatta ihmistä, katkaisee tiet, sähköt ja puhelinverkot, meidän pitäisi siitä huolimatta olla heti perillä kaikesta ja välittömästi aletaan etsiä syyllistä siihen, että kaikki ei toimikaan kliinisen tehokkaasti.
Joku toope toimittaja vauhkosi sunnuntaina Helsinki-Vantaan lentokentän tiedotustilaisuudessa, että herranjestas, tämä on Nokian kotimaa ja kännykät eivät toimi tms. Kannattaisi palauttaa mieleen muutaman kuukauden takainen Elisan promootio, jossa luvattiin siis yhden operaattorin asiakkaille ilmaiset puhelut ilta aikaan olisiko ollut kello 20 jälkeen tms. Tämä tukki samantien gsm-verkon ja promootio piti lopettaa. Tämä siis maassa, jossa käytännössä jokaisella on kännykkä ja verkot on sen mukaan suunniteltu. Nyt kun otetaan tilanne, jossa kymmeniä tuhansia turisteja, pelkästään ruotsalaisia liki 40 000, on katastrofialueella ja samalla hetkellä näiden parhaassa tapauksessa sadattuhannet omaiset yrittävät heitä tavoittaa maista, joita ei voi parhaalla tahdollakaan sanoa teknisen kehityksen eturivin maiksi, tilanteessa, jossa suuri osa infrastruktuuria on maan tasalla, odotetaankin, että tiedonvälityksen pitää toimia virheettömästi.