Täältä puuttuu enää Jags, joka kertoo, että ensin tuli heinäsirkkoja, sitten purkautui tulivuori ja nyt tulvat! Me elellään Armageddon-maisemissa hyvät ystävät. Lisäksi kaikki on USA:n syytä. Loppu tulee.
Meikäläinen on Thaimaan ystävä, samoin pimpin. Siltikään en ole käynyt Thaimaassa pimpin takia, ei sen saaminen niin vaikeaa ole muuallakaan. Ja jos joku uhtuanjärveläinen keinosiementäjä menee Thaimaahan vain siksi, että "siellä saa rahalla naista", niin kertokaa pohjoisen pojalle, että Oulussakin saa rahalla naista. Ei tarvitse maksaa niin paljon matkasta. Eniveis, pelkkä Bangkok on riittävä syy käydä Thaimaassa. Jos pidät Lontoosta, pidät varmasti Bangkokista, joka tarjoaa suunnilleen samat elämykset aasialaisella sävärillä. Pantip Plazan elektrohelvettikin kelpaa melkein sellaisenaan syyksi. Samoin ilmasto ja ruoka, puhumattakaan ostoksista. Itse olen tuonut aina elektroniikan lisäksi kultaa, kiviä ja kuteita. Häpeäkseni tunnustankin, että vaimon kanssa siellä on tullut oltua useammankin kerran ja silloin nousevat tällaiset ei-seksiturismiin liittyvät asiat tapetille. Patpongin "pahamaineiset" kujat keskellä Bangkokin bisnesaluetta ovat turvallisemmat kulkea kuin Lahden tori lauantaiaamuyönä. Lisäksi siellä on pelkkiä turisteja. Phuket on tullut tsekattua 3 kertaa, aivan sensaatiomaisen hieno sukelluspaikka, mutta hintatasoltaan muuta Thaimaata kalliimpi. Voisin muuttaa Bangkokiin asumaan anytime. Jos se olisi teknisesti ja taloudellisesti mahdollista. Ja jos siellä olisi lätkäjengikin.
Itse tapaukseen ei liity sen kummempaa mystiikkaa; mannerlaatat liikkuvat tähän tapaan ja kun järistyksen keskus sijaitsee valtameren pohjassa, saadaan seuraukseksi tsunameja ja ainakin yksi jälkijäristys. Kaikkein traagisinta olisi ollut (vaikken malediiviläisiä tunnekaan, kerran olen käynyt, enkä tykännyt), jos isoimmat aallot olisivat pyyhkineet Maledeiivien yli. Koko mestaa ei enää olisi; 300.000 asukasta + 50.000 turistia. On pomminvarmaa, että uhrien lopullista määrää ei saada koskaan selville ja suomalaistenkin suhteen puhutaan jo noin sadasta mahdollisesta uhrista. Omat tutut ovat ok, he ovat Bangkokissa. Ja kuten moni on huomannutkin, mitään varojärjestelmää ei ole, toisin kuin USA.n länsirannikolla. Ei tarvitse olla Nostradamus todetakseen, että koko Kalifornia on realistisessa vaarassa huuhtoutua huitin vittuun lähimmän muutaman sadan vuoden sisällä. Mutta sikäläisillä on paalua maksaa edes ennakkoturvasta.
Luonnon edessä olemme kaikki ihan hyttysen paskaa, niin Linkolat kuin muutkin. Olen aidosti surullinen tragedian johdosta ja yhtä aidosti osaan tarkastella sitä täysin kliinisesti, koska kaikki omat tuttavani ovat ok. Surua en osaa siis kohdistaa keneenkään erityisesti, vaan kaikkiin yhteisesti. Mutta silti mulla ei ole ongelmia saada unta tai suunnitella seuraavaa Thaimaan matkaa. Minkäs minä kohtalolle mahdan?
Ai niin, suomalaisia tuodaan useillakin koneilla sieltä parasta aikaa ja melkoisen rankkaa on ollut. Ihmisten omasta pyynnöstä he saavat kriisiapua ja kaikki pk-seudun sairaalat painavat ylimiehityksellä tällä hetkellä. Tiedän monia, jotka joutuivat töihin kesken lomansa.