Maalivahtitilanne

  • 176 131
  • 1 004

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
ORK

Pyynnöstäsi klassiset voittavan maalivahdin määreeni:

-voittava maalivahti on yksilönä vahva. Asia, jonka kanssa jotkut joukkuepelaajat syntyvät, joiltakin se puuttuu kiistattomista taidoista huolimatta. On helppo hiffata katsomoon, että Ville Peltonen ja Jan Caloun (parhaimmillaan) ovat eri luokan laitahyökkääjiä kuin Kibe Kuhta ja Timo Pärssinen. Ja Kibe & Pärä ovat saatanan kovia laitahyökkääjiä, parhaimmillaan tekevät runkosarjassa pisteitä Jamppaa ja Villeä enemmänkin. Mutta Jamppa ja Ville ovat voittajatyyppejä . Kavereita, jotka kasvavat, kun tilanne pahenee ja kavereita, jotka voivat yksilösuorituksillaan nostaa koko joukkueen tekemällä juuri ne tärkeät maalit juuri niissä tärkeissä otteluissa. Kibelle synninpäästö sikäli, että hänkin ne tekee tärkeissä otteluissa. Mutta vain silloin, kun joku ne paikat hänelle pelaa. Ville ja Jamppa (parhaimmillaan) tekivät tarvittaessa paikkansa itse ja kumpikaan ei ole sentteri

-jos tästä ollaan yhtä mieltä, niin siirretään yksinkertaisesti tämä sama logiikka maalivahtimaailmaan. Osa maalivahdeistakin kuuluu kategoriaan "tärkeät torjunnat juuri silloin kuin tarvitaan". Klassinen esimerkki on Pasi Nurminen. Kun verrataan Stathosiin, joka on siis tasokas liigavahti, mutta kiusallisen selvästi Thomasia ja Bäckströmiä perässä pahimmista kilpailijoista, niin sekä Nupe että Dave voivat heittää yli 90%:n runkosarjan. Kuka ties, Dave voi torjua paremmalla prossallakin. Mutta pleijareihin lähtisin empimättä ennemmin Nupen kanssa. Voittava maalivahti voi päästää 4 helppoa ottelussa, koota itsensä 3. erässä ja pelata joukkueelleen 5-4 voiton. Näitä ei Davelta ole nähty. Voittava maalivahti on erinomainen 1/1 -tilanteissa, haastaa hyökkääjän ja veskarillahan on aina etu. Dave on arka ja passiivinen 1/1 -tilanteissa. Varsinkin 3. erässä. Se kertoo mielestäni juuri voittamisen pelosta - tai oikeastaan epäonnistumisen pelosta, joka jäykistää koko olemuksen. Eräs trapetsitaitelija sanoi hyvin, että hän tarvitsee verkkoa sinä päivänä, kun ryhtyy pelkäämään korkeuksissa. Silloin putoaa herkemmin. Sama logiikka tässäkin.

-tilastoista et hirveästi tykkää, mutta NHL:n mv-scouteilta löytyy toistakymmentä osiota, joita mittailemalla he löytävät voittavat prospektit muuten vain hyvistä prospekteista. Kari Lehtonen on ollut poikkeuksellinen voittaja junnusta pitäen ja pelaa juuri siksi NHL:ssä

-voittava maalivahti ei ole sama asia kuin aina hyvä maalivahti. Voittava maalivahti on yksilöurheilija pahimmillaan ja parhaimmillaan ja useimmiten taitelijaluonnekin (Nupe). Hän voi olla aivan luokaton toisinaan. Mutta hänen uransa ja itsevarmuutensa ei kaadu siihen. Koska hän tietää klaaraavansa taas, kun paikka on. Bäckström oli meillä kaukana voittavasta maalivahdista. Yksi katastrofi Prahassa riitti luhistamaan hänet meillä. Nupe olisi vetänyt nupin turvoksiin matsin jälkeen ja nauranut itsekin surkeudelleen. Ja sitten olisikin ollut jo seuraava matsi

-maalivahti on aina yksilö joukkuelajissa, huonokin maalivahti. Hänen virheensä näkyvät armottomasti ja heti. On siis raadollista ja ikävää, että Hirsot ja kumppanit saavat kasvaa ja mahdollisesti löytää itsensä. Stathos on saanut kaksi yritystä playoffeissa, molemmat ovat olleet hanurista. Meillä ei ole ikävä kyllä varaa antaa hänelle kolmatta mahdollisuutta tällä tietoa. Tämä ei johdu siitä, että hän ei ole oma junnumme, vaan siitä, että hän on maalivahti. Oma junnu, vaikkapa Limnell, olisi kaksien epäonnistuneiden pleijareiden jälkeen kilometritehtaalla HIFKistä katsoen. Miksi Stathosin kuuluisi saada kolmas mahdollisuus?
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: ORK

Viestin lähetti JHag
Stathos on saanut kaksi yritystä playoffeissa, molemmat ovat olleet hanurista. Meillä ei ole ikävä kyllä varaa antaa hänelle kolmatta mahdollisuutta tällä tietoa.

Tästä voidaan toki olla yhtä mieltä. Mutta nyt kun keskusteltiin tämän hetken ongelmista, niin syyt ovat ihan jossain muualla. Maalivahtikysymys ratkaistaan aikanaan, mutta akuutit ongelmat pitäisi tunnistaa ja ratkaista mielummin tänään kuin ensi vuonna.
 

Meedio

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Atletico Madrid
Re: Re: ORK

Viestin lähetti Isaksson
Tästä voidaan toki olla yhtä mieltä. Mutta nyt kun keskusteltiin tämän hetken ongelmista, niin syyt ovat ihan jossain muualla. Maalivahtikysymys ratkaistaan aikanaan, mutta akuutit ongelmat pitäisi tunnistaa ja ratkaista mielummin tänään kuin ensi vuonna.

Kyllä tuo puolustuskaan ei ole pelannut niin hyvin kuin on odotettu, ja kun maaleja tehdään yksi tai kaksi niin silloin vaaditaan maalivahdilta jatkuvia nollapelejä. HUH HUH...
Suomalainen jääkiekko on lähestynyt futista siinä että maalimäärät on kohta samat.
Oliko tuo niin että Teemu Lassila on Hannun poika?
Jos on niin ihmettelen miksi poika pelaa Tepsissä.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Re: Re: Re: ORK

Viestin lähetti Meedio
Kyllä tuo puolustuskaan ei ole pelannut niin hyvin kuin on odotettu, ja kun maaleja tehdään yksi tai kaksi niin silloin vaaditaan maalivahdilta jatkuvia nollapelejä. HUH HUH...
Voisiko tuo puolustuksen alisuorittaminen johtua ainakin osittain epävarmasta veskarista ? Niin tai näin, mutta takuulla Hifk:n pakkien takaraivossa asustelee tällä hetkellä kysymys siitä, kuinkakohan meidän veskari tänään selviää ? Tämä ei ole kovin hyvä tilanne silloin, kun pelataan isoista asioista.
 

Viltsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
"Oliko tuo niin että Teemu Lassila on Hannun poika?
Jos on niin ihmettelen miksi poika pelaa Tepsissä".

Ja miksi Bäckström pelaa Kärpissä ja miksi Riksman siellä sun täällä? Miksi, miksi ja miksi? Tätä voisi jatkaa loputtomiin IFK:n maalivahtien kohdalla. Mitä tehdään väärin, että näin pääsee käymään? Urpo Ylönen sanoi tuoreimmassa Urheilulehdessä, että IFK saa syyttää vain itseään, ettei seurasta ole noussut mitat täyttäviä maalivahteja terävimpään kärkeen ja että Bäckström pelaa nyt Kärpissä.

Ylösen mukaan nuorille maalivahdeille pitää antaa peliajan lisäksi myös oikeus epäonnistua eikä parista-kolmesta virheestä kaveria saa laittaa menemään.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Tilastoja

Dave Stathos

Pelattuja otteluita 12 (kauden alusta)

Kausi 2003 - 2004
Torjuntoja 301 kpl, päästettyjä maaleja 28 kpl

Kausi 2004 - 2005
Torjuntoja 304, päästettyjä maaleja 23 kpl

Repikää siitä.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Svante: Siis asiat ovat kunnossa maalinsuulla ja lopetetaan ykkösveskarin hakeminen kevääksi?

Isaksson: Aivan totta. Siltikin näen HIFKin ongelmat tällä hetkellä aika tasaveroisina; mv-peli ei toimi, maalinteko mättää, ylivoima huonoa, sentterien pelaaminen vaisua. Mä en osaa laittaa näitä asioita tärkeysjärjestykseen niin, että mikä hoidetaan ensin, mikä toisena jne. Kaikkiin ongelmiin on takarajana tammikuun loppu ja mielestäni mikään ei estä mv-tilanteen ratkaisemista vaikka tällä viikolla jos kohdalle sattuu sopiva sauma . Tämä ei tokikaan tarkoita sitä, että muita osioita ei pitäisi ratkaista ollenkaan. Yhtä hyvin voimme hankkia Tuomon / vastaavan vaikka huomenna (teoriaa) ja painella Stathosin kanssa tammikuulle. Mutta ei sen pidemmälle. Näin näen tämän homman itse eli kaiketi meillä on näkemyserona pelkästään tämä ongelmien akuuttiusjärjestys? Itsehän olen selkeä kaaosteorian kannattaja (myös privaatissa) eli kaikki vaikuttaa kaikkeen; hyvä veskarikaappaus voi loksauttaa maalinteonkin kohdilleen. Ja yhtä hyvin hyvä hyökkääjähankinta voi loksauttaa mv-pelaamisenkin riittävälle tasolle.

bozik: Meikäläisen mielestä HIFKin pakkikalusto on niin kova / ammattimainen, että veskaripeli ei vaikuta heidän omaan maalintekoonsa läheskään niin paljon kuin esimerkiksi ontuva yv-peli. Sen sijaan pakiston mahdollinen kärsiminen epävarmasta veskarista aiheuttaa -ikävä kyllä- usein lisää maaleja nimenomaan omaan päähän: pakit ryhtyvät sivutoimisiksi veskareiksi, peittävät laukaus- ja torjuntalinjat, tekevät itse lisää maskia ynnä muuta. Kaikkihan näkivät mitä Suomen pakit tekivät World Cupissa 1/1 tilanteissa; koettivat ottaa miehen ja menivät pois Kiprun näkölinjalta, koska tiesivät hänen huolehtivan kiekosta, mikäli hyökkääjä saa laukauksen aikaiseksi.

edit: Upi Ylösen juttu on aivan loistava Urheilulehdessä, kannattaa lukea! Pistää miettimään HIFKin tuhlaamia mv-lupauksia.
 

ORK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jälleen kerran, olen valmis vaihtamaan Daven parempaan, mutta kuten Isaksson totesi, tämän hetkinen kriittinen ongelma ei tietäkseni ole maalibiisi, huoltajan teipit eikä maalivahtipeli?

Ja kun puhutaan paremmasta ja tilastoista (joista tykkään ihan erityisesti, niiden tulkitsijoista olen välillä hieman ymmälläni) niin on siis vieläkin osoittamatta se tilasto jossa Nupe olisi voittajan kykynsä tällä kaudella osoittanut. Kaikki mitä on toistaiseksi mainittu ovat olleet Daven puolella, mukaan lukien se yksi NHL-tilastointitapa jonka Jhag toi esille. Valitettavasti yleistietoni asiasta on sen verran heikko, etten tiedä mitä muita tilastoja NHL-miehet pitävät, eli en osaa ottaa kantaa. Jhag tietää paremmin ja ehkä tuo esiin sen tilaston jossa Nupe ohittaa Daven (tällä kaudella). Täytyyhän semmoisia tilastoja olla jotka puhuvat Nupen puolesta, koska ei hän muuten varmastikaan olisi sitä NHL paikkaa saanut, toisin kuin Dave.

Ja kun yleisesti puhutaan Nupen voittajanominaisuuksista tiukoissa tilanteissa, niin lienee syytä muistaa että Nupe ei ole pleijareissa voittanut koskaan. Kerran hän on hävinnyt vasta viimeisessä sarjassa. Muutoin on tullut pataan jo paljon aikaisemmin. Tämän lisäksi Nupen torjuntaprosentilla on ollut tapana tippua pleijareissa? Ja miksi ne hyökkääjät eivät ala puristaa mailaa kun Nupe päästää ne neljä helppoa? Olisi kiva kuulla ne perustelut?

Ja kun puhutaan 1-1 tilanteista, niin muistelen kuulleeni jostain Lahdessa nykyään pelaavasta veskarista joka päätti antaa kylmän kakkosveskarin torjua rankkarit tässä jokin peli taaksepäin "kun mä en oo niitä yhtään tällä kaudella saanut kiinni".

Toivottavasti tämä ei kuulosta inttämiseltä, mutta mielestäni perusteluja ei ole tuotu esiin. Mielipide siitä millainen Nupe on, on tuotu esiin ja yhdyn suurimpaan osaan siitä. Mutta eikö mielipiteenkin pidä olla perusteltu, muutenhan se saattaa lipsahtaa asenteen puolelle?

Ja jälleen kerran, haluan Nupen mieluummin kuin Daven. Tämä siis tiedoksi aina sille porukalle joka lukee kaksi viimeisintä kommenttia ketjussa ja vetää johtopäätöksensä siitä.
 

Meedio

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Atletico Madrid
Viestin lähetti Viltsu
"Oliko tuo niin että Teemu Lassila on Hannun poika?
Jos on niin ihmettelen miksi poika pelaa Tepsissä".

Ja miksi Bäckström pelaa Kärpissä ja miksi Riksman siellä sun täällä? Miksi, miksi ja miksi? Tätä voisi jatkaa loputtomiin IFK:n maalivahtien kohdalla. Mitä tehdään väärin, että näin pääsee käymään? Urpo Ylönen sanoi tuoreimmassa Urheilulehdessä, että IFK saa syyttää vain itseään, ettei seurasta ole noussut mitat täyttäviä maalivahteja terävimpään kärkeen ja että Bäckström pelaa nyt Kärpissä.

Ylösen mukaan nuorille maalivahdeille pitää antaa peliajan lisäksi myös oikeus epäonnistua eikä parista-kolmesta virheestä kaveria saa laittaa menemään.

Niinpä, tässä annetaan mahdollisuuta näille niin sanotuille junnuille ja mones kausi on menossa.
Lundell ei saanut mahdollisuutta aikanaan HIFK:ssa jolloin lähti kiertueelle Kärpät, TPS, Ässät jne. Kaveri sai uuden mahdollisuuden ja uskon enemmän siihen kuin että kreikkalainen jumala onnistuisi koko kauden. Pistetään Nieminen maalille ja annetaan vastuuta.
Eikä tämä onnistuminen ole pelkästään maalivahteja koskeva asia, onhan noita muutamia pelaajia jotaka ovat nostaneet tasoaan kun ovat siirtyneet muualle vai mitä mieltä Eskelinen, Väisänen ja Kokko esim. Junnuja on hyviä mutta ei monikaan tule nousemaan parrasvaloihin.
 

ORK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Motivaationi

Kaikella kirjoittamisellani on muuten ollut sellainen jatkuva motiivi, että minusta on ikävää kuulla kun pelaajaa mollataan syyttä, kuten monet täällä kohtelevat Davea. Mitään erityistä syytä pitää Davesta minulla ei ole.

Itse inhosin Jannea ylitse kaiken kun hän tuli joukkueeseemme viime kaudella. Pidin häntä surkeimpana luuserina mitä IFK:n tolppien välissä on minun näkemissäni peleissä (kausari vasta toistakymmentä vuotta, joten perspektiivini on lyhyt) koskaan ollut. Tästä huolimatta laitoin suun suppuun viime vuonna pleijareissa ja annoin raikuvat aplodit (välillä jopa seisaaltaan ja huutaen) kun Janne viime vuonna pleijareissa osui kiekon tielle. En edes hauku Kimiä silloin kun se pelaa hyvin. Ja se on jo paljon vaadittu.

Mitä jos ei mollattaisi Davea silloin kun se pelaa oikeasti ihan hyvin? (Ei siis omalla tasollaan hyvin, vaan liigan tasolla hyvin.)
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Re: ORK

Viestin lähetti bozik
Voisiko tuo puolustuksen alisuorittaminen johtua ainakin osittain epävarmasta veskarista ?

Höpö höpö, puolustus on pelannut huonosti nimenomaan hyökkäyspäässä. Alakerran pelaamisessa ei ole mitään ongelmaa, kaikki ongelmat alkavat vasta, kun vastustajan siniviiva on ylitetty.
Materiaali riittää hallitseman pelejä riippumatta siitä, kuka kulloinkin vastassa on. Mutta jos et tee maaleja, et voi voittaa. Yksinkertaista.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
ORK: Lupaan hankkia parin päivän sisällä tilastoinnista lisäinfoa koskien niitä asioita, joita scoutataan. Tässä muutama, olen nämäkin joskus maininnut:

-mv 1/1 -tilanteissa; haastaminen, aktiivitorjuntojen osuus (passiivitorjunta on hyökkääjän sutaisu suoraan panssariin tjsp) kaikista torjunnoista

-pelaaminen erien aluissa / lopuissa

-pelaaminen 3. erässä / jatkoajoilla

-pelaaminen 3. erässä +1 , -1 , tasa-asetelmista

-mailapelaaminen ja sen aktiivisuuden/passiivisuuden erottaminen toisistaan; ts. osaako mailapelin niin, että kun paikka tulee, pelaa hyvin mailalla, mutta ei hae itse näitä

-kiekon "hautominen" > kuinka nopeasti antaa kiekon omille ja antaako liikaa ilmaisia oman pään aloituksia

-suoritukset koti- ja vieraskentillä kaiken datan suhteen

-kuinka monta maksimitasonsa peliä pystyy pelaamaan putkeen, ts. tarvitseeko lähes tasaveroisen kakkosen vai onko 80% kaudesta pelaava varma suorittaja

-kuinka pelituntuma muuttuu, kun on pelaamatta välillä

Mulla on tilaisuus seurata scouttien työtä, se on hauskaa ja uuvuttavaa kannettavan hakkaamista.

Paras osoitus Daven / Nupen tasoerosta / voittavuudesta on se, että toinen on NHL-tasoinen vahti, toinen ei. Joku on siis tilastoinut kaiken näistäkin. Nupen tilastoja en pääse katsomaan.

edit: Ilman muuta kunniaa ja kannustusta omille aina pelin aikana ja on ihan nastaa olla väärässä omien suhteen. Itsekin olin ulostamassa Kibeä vielä pari kautta sitten. Tällaisissa asioissa on hyvä syy käntää rotsia, tapahtuuhan kaikki oman jengin eduksi.
 

Balderis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk + Edmonton Oilers
Re: Motivaationi

Viestin lähetti ORK
Kaikella kirjoittamisellani on muuten ollut sellainen jatkuva motiivi, että minusta on ikävää kuulla kun pelaajaa mollataan syyttä, kuten monet täällä kohtelevat Davea. Mitään erityistä syytä pitää Davesta minulla ei ole.

Itse inhosin Jannea ylitse kaiken kun hän tuli joukkueeseemme viime kaudella. Pidin häntä surkeimpana luuserina mitä IFK:n tolppien välissä on minun näkemissäni peleissä (kausari vasta toistakymmentä vuotta, joten perspektiivini on lyhyt) koskaan ollut. Tästä huolimatta laitoin suun suppuun viime vuonna pleijareissa ja annoin raikuvat aplodit (välillä jopa seisaaltaan ja huutaen) kun Janne viime vuonna pleijareissa osui kiekon tielle. En edes hauku Kimiä silloin kun se pelaa hyvin. Ja se on jo paljon vaadittu.

Mitä jos ei mollattaisi Davea silloin kun se pelaa oikeasti ihan hyvin? (Ei siis omalla tasollaan hyvin, vaan liigan tasolla hyvin.)



Voi veli hyvä. Daven ongelmana on pelaaminen Hifkissä jolla
on maailman kriittisimmät kannattajat. Eihän me loppujen lopuksi kenestäkään tykätä. Kaikki on enemmän tai vähemmän paskoja
 

Meedio

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Atletico Madrid
Re: Re: Re: Re: Re: ORK

Viestin lähetti Isaksson
Höpö höpö, puolustus on pelannut huonosti nimenomaan hyökkäyspäässä. Alakerran pelaamisessa ei ole mitään ongelmaa, kaikki ongelmat alkavat vasta, kun vastustajan siniviiva on ylitetty.
Materiaali riittää hallitseman pelejä riippumatta siitä, kuka kulloinkin vastassa on. Mutta jos et tee maaleja, et voi voittaa. Yksinkertaista.

Tuossa olen samaa mieltä. M A A L E J A ...
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti JHag
Svante: Siis asiat ovat kunnossa maalinsuulla ja lopetetaan ykkösveskarin hakeminen kevääksi?

Sorrut veliseni nyt melkoisiin ylilyönteihin ja muiden kirjoitusten vääristämiseen. Kukaan ei ole sanonut noin, on puhuttu tilanteesta _NYT_ eikä keväällä. Taisin selvästi mainita, että maalivahtikysymys on ratkaistava, mutta akuutit ongelmat ensin. Maalivahti ei todellakaan ole akuutti ongelma tällä hetkellä.

Kaivaisiko joku IS-tähdet esiin niin nähtäisiin Stathosin tilanne muihin pelaajiin verrattuna ?

Tai vaikkapa Jatkoajan raporttien IFK-tähdet. Kuinka korkealla on Stathos ?
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti Isaksson
Sorrut veliseni nyt melkoisiin ylilyönteihin ja muiden kirjoitusten vääristämiseen. Kukaan ei ole sanonut noin, on puhuttu tilanteesta NYT

En tarkoituksella ainakaan. Se oli ihan selkeä kysymys Svantelle, joka on vain todennut, että Stathos on hyvä, ongelmat ovat maalinteossa. Halusin vain tietää, onko bröder Svante menossa Daven kanssa keväälläkin?

Ja tilanne nyt / keväällä hahmottuu mulle suunnilleen samanveroisina ongelmina, joten vaihtaisin veskarin vaikka heti, jos sellainen olisi saatavana. Mutta tyydyn mainiosti siihen, että mennään tammikulle ja mun puolesta Daven kanssa voisi mennä tammikuun ohikin. Mutta vain niin, että hän on kakkosveskari. Enkä oikein usko, että kakkosveskarin paikalla kannattaa peluuttaa ulkomaista.
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Isaksson

Kaivaisiko joku IS-tähdet esiin niin nähtäisiin Stathosin tilanne muihin pelaajiin verrattuna ?


Kiinnosti sen verran, että piti itse etsiä. Stathosilla 10 tähteä, jaettu _YKKÖSPAIKKA_ Kuhdan kanssa.

Ja mikä oleellisinta vaikkapa Bozikille, Stathos on nimenomaan ollut tasainen. Peräti puolessa (6) pelaamissaan otteluissa on saanut tähtiä, ei kertaakaan kolmea, kun nollapeli puuttuu. Mutta kertoo muuten tasaisesta suorittamisesta.

PS. Jos suuri Jarkko Ruutu olisi tehnyt sekä Jokerit- että TPS-peleissä yksinläpiajoistaan maalin, olisi nuokin pelit saattaneet päättyä aivan eri tavalla, Jokerit-matsi ainakin. Mutta siellähän sitä vikaa ei ole, Jakke on voittajatyyppi, mutta jättää maalit muille.

Edit: IFK on tehnyt vastustajan maalivahdista 9 kertaa IS-tähtipelaajan ja peräti _SEITSEMÄN_ kertaa _KOLMEN_ tähden pelaajan.
 
Viimeksi muokattu:

Meedio

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Atletico Madrid
Viestin lähetti Isaksson
Kiinnosti sen verran, että piti itse etsiä. Stathosilla 10 tähteä, jaettu _YKKÖSPAIKKA_ Kuhdan kanssa.

Ja mikä oleellisinta vaikkapa Bozikille, Stathos on nimenomaan ollut tasainen. Peräti puolessa (6) pelaamissaan otteluissa on saanut tähtiä, ei kertaakaan kolmea, kun nollapeli puuttuu. Mutta kertoo muuten tasaisesta suorittamisesta.

PS. Jos suuri Jarkko Ruutu olisi tehnyt sekä Jokerit- että TPS-peleissä yksinläpiajoistaan maalin, olisi nuokin pelit saattaneet päättyä aivan eri tavalla, Jokerit-matsi ainakin. Mutta siellähän sitä vikaa ei ole, Jakke on voittajatyyppi, mutta jättää maalit muille.

Tuossakin asiassa Rudista olen samaa mieltä, olen jäänyt kaipaamaan Rudilta osaavaa pelaamistakin vai onko mennyt sekaisin ajatuksesta että keskittyy ainoastaan ajamiseen.
Ja nuo paikat on käytettävä vaikka tolppaanhan tuo kilahti Turussa.
Eikä tuo Stathosin pelaaminen kuitenkaan ole mitään hienoa katsottavaa, tuntuu että välillä kaikki kiinni mutta sitten....
Muistaako kukaan sellaista maalivahtia kuin Viljanen?
Pelasi Jypissä ja olin katsomassa kun Jyp nousi sm-liigaan ja ensimmäinen ottelu oli HIFK vastaan.
Muuan herra nimeltään C.Ruuttu laukaisi keskialueelta maalia kohti kun oli menossa vaihtoon ja sinne se vain längistä meni. Mutta huh onneksi meillä ei ole tuollaista maalivahtia.
Mutta jonkinlainen tuurijuoppo kai?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tutkin tilastoista asian ja kyllä se on minunkin myönnettävä, että HIFK:n ongelma ei ole maalilla - siis omalla maalilla. Kyllä se on sittenkin selvästi hyökkäyspäässä:

Eniten maaleja tekevät joukkueet parhaasta huonoimpaan:

Kärpät 3.13
HPK 3.00
Tappara 3.00
Jokerit 2.86
Ilves 2.73
TPS 2.64
Ässät 2.64
JYP 2.44
Lukko 2.43
HIFK 2.31
SaiPa 2.00
Blues 1.80
Pelicans 1.79

Vähiten maaleja päästävät joukkueet parhaasta huonoimpaan:

Jokerit 1.43
Kärpät 1.53
TPS 1.86
HIFK 2.13
HPK 2.27
Tappara 2.71
Ässät 2.71
Blues 2.80
Pelicans 2.86
Lukko 2.93
SaiPa 3.00
JYP 3.19
Ilves 3.33


HIFK päästää siis neljänneksi vähiten maaleja, joka on hyvä tulos. Mutta ongelma tulee siinä, että HIFK tekee maaleja neljänneksi vähiten. Molemmat tillastot ovat 60 min tilastoja, jotta rankkarimaalit eivät vääristäisi lukuja.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Viestin lähetti JHag
Se oli ihan selkeä kysymys Svantelle, joka on vain todennut, että Stathos on hyvä, ongelmat ovat maalinteossa. Halusin vain tietää, onko bröder Svante menossa Daven kanssa keväälläkin?


Broder Svante vastaa:
En ole menossa Daven kanssa kevääseen enkä keväällä, mutta tämänhetkinen tilanne ei ole veskarista kiinni, ei puolustuspelaamisesta vaan yksinkertaisesti siitä, ettei maaleja saada tehtyä riittävästi.
On ihan sama kuka niitä maaleja mättää, Dave, pakit tai Hirso, kunhan maaleja saadaan.

Siinä olen samaa mieltä kanssasi, ettei Dave ole voittava maalivahti. Hänkin voi kehittyä sellaiseksi mutta kahden edellisen kauden pleijari-pelit ova osoittaneet ettei ole.


Edit: Tässä vaiheessa viime kautta Stathoksella oli _vain_ yksi nolla-peli.
 
Viimeksi muokattu:

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Eli se on akselilta Vopat& Benysek, jompikumpi saa lähteä tai molemmat, vaikkakin Benystä olisi kylläkin hyötyä nykypakistossamme, mutta kuitenkin ei olisi mielestäni huono temppu heivata molemmat pois.
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol
Jokerit 1.43
Kärpät 1.53
TPS 1.86
HIFK 2.13
HPK 2.27
Tappara 2.71
Ässät 2.71
Blues 2.80
Pelicans 2.86
Lukko 2.93
SaiPa 3.00
JYP 3.19
Ilves 3.33

Ja kun keskustelu siirretään pelkästään Stathosiin niin tuo päästettyjen luku on siis 1,89.

Tää on kyllä aika hauska keskustelu. Luulisi, että keskustelun alla on kriisiryhmä sarjan hänniltä pitkän tappioputken keskellä. Mutta joukkue on 5. ja pelasi juuri 5 ottelun voittoputken.

Hävisi sitten Ilmalassa selvästi hallitsemansa ottelun ja sen jälkeen Turussa. Molemmat otteluita, joiden häviäminen ei nyt niin kamalan suuri shokki voinut olla kenellekään. Kriisi on suhteellinen käsite, mutta totta silloin, kun jokainen ottelu pitäisi voittaa, että fanit olisivat tyytyväisiä.
 
Viimeksi muokattu:

punainenpeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NYR
Viestin lähetti Isaksson
Hävisi sitten Ilmalassa selvästi hallitsemansa ottelun ja sen jälkeen Turussa. Molemmat otteluita, joiden häviäminen ei nyt niin kamalan suuri shokki voinut olla kenellekään. Kriisi on suhteellinen käsite, mutta totta silloin, kun jokainen ottelu pitäisi voittaa, että fanit olisivat tyytyväisiä.

Mielestäni ei ole lainkaan perusteetonta kritisoida tämän hetken tilannetta - kun kerran mestaruus on tavoitteena. Onko IFK voittanut tällä kaudella vielä yhtäkään ns. kovaa jengiä? Ei ole.

Kriisitunnelmiin ei ole aihetta - huoleen kylläkin.
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol

Eniten maaleja tekevät joukkueet parhaasta huonoimpaan:

Kärpät 3.13
HPK 3.00
Tappara 3.00
Jokerit 2.86
Ilves 2.73
TPS 2.64
Ässät 2.64
JYP 2.44
Lukko 2.43
HIFK 2.31
SaiPa 2.00
Blues 1.80
Pelicans 1.79

Vähiten maaleja päästävät joukkueet parhaasta huonoimpaan:

Jokerit 1.43
Kärpät 1.53
TPS 1.86
HIFK 2.13
HPK 2.27
Tappara 2.71
Ässät 2.71
Blues 2.80
Pelicans 2.86
Lukko 2.93
SaiPa 3.00
JYP 3.19
Ilves 3.33

Tästä Cobolin listasta voisi vetää jopa sellaisen johtopäätkösen, että maalivahtipeli on pelastanut meille paljon pisteitä, kun hyökkääjistä ei pisteiden tuojiksi ole ollut.

Punaiselle pedolle:

En väittänyt, ettei olisi syytä olla huolissaan. On todellakin, koska ongelma on siellä, missä se on vaikeinta korjata. Molarin voi vaihtaa ja puolustuksen tiivistää, mutta uusia käsiä ei kasva hyökkääjille, vaikka mitä tekisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös