Seesam kirjoitti:
En tarkoittanut, että hävitään pelit Jannen takia, vaan ihmettelen miksei HIFKin valmennusjohto anna AA:lle edes mahdollisuutta näyttää kyntensä. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun sm-liigassa nuori ja lupaava maalivahti osoittaa olevansa kypsä 1. maalivahdiksi. Näin ensi hätään tulee nuorista ykköskassareista mieleen Kari Lehtonen Jokereista ja Miika Wiikman HPK:sta. Kumpikin heistä torjui mestaruuden joukkueilleen. AA:lle mahdollisuus!!!
Mä olen tavallaan samaa mieltä siitä, että A.A:n pitäisi saada mahdollisuus näyttää kyntensä, mutta kuitenkin taas eri mieltä. Yksi syy, miksi Aakea tulisi peluuttaa, on se, että jos Janne esim. loukkaantuu, pelejä on alla liian vähän. Lisäksi on vähän eri asia pelata Nordiksella jotain NT:tä kuin torjua tuhatpäisen kotiyleisön edessä SM-Liigassa. Paineensietokyvyn vuoksikin olisi hyvä saada muutama matsi himassa alle. Tiedä sitten, eikö A.A ole saavuttanut joitain hänen pelaamiselleen asetettuja tavoitteita tai kehitystä, kun ei ole pelannut. Aaken tavoitteeksi oli kuitenkin asetettu 10-15 peliä tällä kaudella ja HPK:n pesti toi liki puolet tavoitteesta.
Jannen peluuttamisen puolesta tällä hetkellä puhuu mun mielestäni muutama selkeä seikka. Janne on edelleenkin aivan selkeä ykkösveskari, A.A ei ilmeisesti ole sitten kuitenkaan pystynyt kunnolla Jannea vielä haastamaan. HIFK:n peli on myös ollut todella sekaisin. Kaikki pisteet, mitä saadaan revittyä, ovat liigan tasaisuuden vuoksi todella tärkeitä. Yllätystappioiden (SaiPa, KalPa...) takia nyt ei ole yhtään varaa antaa tasoitusta muille. Ja, kyllä olen sitä mieltä, että A.A maalissa on suurempi riski kuin Janne. Olen myös sitä mieltä, että joukkueen tässä "mielentilassa" olisi psykologisesti arvelluttavaa heittää nuori molari tolppien väliin. Miksikö? Sen takia, että pakit ovat olleet niin helposti kierrettävissä ja uunotettavissa laiskoine asenteineen, että jos Aake ei saa vetoja kiinni tai menee muutama helppo ja paskat valuu housuun, on sitä sitten kiva kaiken muun duunin ohella yrittää karsia kaverin psyykettä kokoon ja tsempata jatkoa varten. Edellinen on tietysti pelkkää spekulaatiota, koska en tiedä joukkueen sisäisistä asioista asian tiimoilta mitään, saati sitten Aleksiksen hermoista ja niiden kestävyydestä.
Toisaalta, Aaken heittäminen maaliin saattaisi aiheuttaa joukkuueessa ylimääräistä tsemppihenkeä (järkky ilmaisu) ja puolustus tiivistyisi nykyisestä. Tämä vaikutus tietysti puoltaa Ahlqvistin peluuttamista. Uskoisin kuitenkin, että valmennusjohto on asiaa miettinyt myös tältä kantilta. Toisaalta, onhan se nyt perkele, että joukkue tarvitsee untuvikon maaliinsa pelatakseen illasta toiseen edes omalla (taito)tasollaan. Jos näin on, joukkue ei todellakaan ole ansainnut mitään Hurmeen tasoista veskaria takalinjoillensa, vaan kunnon selkäsaunan.
Ehkäpä näemme Aaken tiistaina maalissa Ässiä vastaan. Niin tai näin, uskon kuitenkin, että maalissa pelaa aina pelipäivänä paikkansa paremmin ansainnut veskari. Se tyydyttää minua.