Tällaistahan tämä IFK:n maalivahtien kanssa on eli tasaisuus on jossain aivan muualla kuin IFK-maalilla. Nieminen on hyvä, nuori maalivahti, jolla on kirkas tulevaisuus edessä vähintään SM-liigatasolla, mutta tällä hetkellä esitykset vaihtelevat liian voimakkaasti pelistä toiseen.
Kaikki on suhteellista, ainakin IFK-fanin silmissä. On totta, että Nieminen on pelannut
numeroiden valossa melko vaihtelevasti. Jos kuitenkin katsotaan numeroiden taakse, niin nähdään, mistä kenkä puristaa. Ongelma nimittäin on nähdäkseni siinä, että "Hattu" saa pelata aina vain korkeintaan kaksi tai kolme peliä putkeen. Sinä aikana kehitys menee yleensä aina siten, että ensimmäinen ottelu pitkän pelaamattomuuden jälkeen sujuu epävarmasti ja kiekot pomppivat minne sattuu, kun pieni kipsi on päällä. Seuraavassa matsissa alkaa löytyä rentoutta otteisiin ja kiekot alkavat pysähtyä räpylään tai patjoihin. Viimeistään kolmannessa ottelussa (jos niin pitkään saa pelata) tulee jo kunnon tulos.
Niemisen pelit tähän mennessä HIFK:ssa kaudella 08-09:
30.10.08 HIFK-Jokerit 1-3
1.11.08 HPK-HIFK 0-3
22.11.08 HIFK-JYP 2-4
13.12.08 Ilves-HIFK 1-3
15.12.08 Blues-HIFK 1-4
Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta mun laskujen mukaan Nieminen on tosiaan pelannut kokonaista viisi ottelua. Eikun pari kertaa se on tosiaan tullut kesken pelin maaliin, kun Pitkämäki on ensin imuroinut aikansa. Joka kerralla pelit ovat sujuneet saman kaavan mukaan: ensimmäinen matsi pitkän tauon jälkeen menee huonosti, kun vatsa on perhosia täynnä. Seuraavassa pelissä tuleekin jo kunnon tulosta.
Joku tietysti sanoo tähän, että Brodöör pelaisi maalilla vaikka viiden vuoden tauon jälkeen vuorenvarmasti eikä päästäisi yhtään maalia. Ja jos päästäisi, niin niitä ei ottaisi kiinni edes ööh, Brodöör?. Mä taas sanon, että jos Nieminen saisi pelata useamman kuin kaksi tai kolme peliä putkeen, niin pitkässä juoksussa otteet olisivat aika tasaisia ja voittoja tulisi paljon enemmän kuin tappioita. Tätä mieltä olen siihen asti, kunnes toisin todistetaan. Ja jälleen päästään siihen todelliseen ongelmaan: Niemiselle ei anneta kunnon tilaisuutta näyttää, olisiko hän edes väliaikainen ratkaisu IFK:n maalivahtiongelmaan. Heti, kun otteet paranevat, loppuu jääaika kuin veitsellä leikaten ja torjuntavastuu annetaan Pitkämäelle.
Voi olla, että syyllistyn Niemisen adoptoimiseen. Mun mielestä on kuitenkin tosi törkeän epäreilua, että Pitkämäki saa tunaroida maalilla illasta toiseen, mutta Nieminen palkitaan hyvistä otteista penkkikomennuksella.
Yhteenveto: mulla ei ole mitään sitä vastaan, että Brodöör tai Norrena tulee meille ykköseksi ja alkaa heti torjua jollain 95-96 %:n tasolla. Sitä odotellessa voitaisiin antaa Niemisen näyttää, pystyisikö hänkin torjumaan edes jossain 93-95 %:n tasolla.