Mainos

Maailmanhistorian kaunein auto

  • 163 538
  • 199

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Heh, kyllähän tuollainen vanha kunnon munapaku olisi tosiaan hieno. Ajettavuudesta yms. en tiedä, en nyt kyllä odottanutkaan että olisi kummoinen. Lähinnä kai aina pitänyt tuota hauskan näköisenä. Ehkä vielä joku päivä...

Munapakulla kolarissa ensimmäinen kova vastaan tuleva on varpaankynnet.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Tosiaan mahdotonta nimetä kauneinta autoa, mutta jos puhutaan ajattomasta korisuunnittelusta, niin voiko Porsche 928:aa unohtaa?

Myös 944 Turbo on hieno omalla tavallaan. Ei ehkä niin paljon ulkoisesti, mutta sitäkin enemmän sisäisesti. Kevyt nelisylinterinen turboahdettu moottori (tasapainotusakseleilla) keulilla ja transakselilla yhdistetty vaihteisto taka-akselilla. Mahtava yhdistelmä ja erittäin nopea radalla.

Kauneutta tämäkin

Auto ulkoapäin

The fastest 4-cylinder automobile ever made
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Mitäs Kristian sitten pitää hyvännäköisinä autoina?

Kunhan vähän kieliposkessa laitoin pikkuprovoa. ;)

Urheiluautoista puheen ollen, tässä olisi minun suosikkejani:

BMW 600-sarja (vanha)
Ford Mustang Fastback 65
Ferrari Daytona Spyder 70-luvulta
Porsche 928
Aston Martin Vantage GT4
Audi Quattro (alkuperäinen). Ei suoranaisesti kaunis, mutta samalla tavalla komea ja symbolinen kuin Fastback Mustang.
Mersun alkuperäinen SL

uusista tavallisista autoista silmää miellyttää Peugeot 607, joka on ainoita nykyautoja johon on saatu klassiset coupe-linjat ja nykyautojen pyöreys yhdistettyä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Amerikkalaiset autot eivät kyllä pääsääntöisesti minua miellytä. Mutta Suomihan on Kuuban ohella varmaan ainoa maa, jossa vielä vuonna 2009 ihaillaan sokeasti kaikkea amerikkalaista. Kuubassa sen kyllä poliittisen historian takia ymmärtää, ja toisaalta kyllä täällä Kekkoslovakiassakin.

No, klassinen 65 Mustang on kyllä hieno, sen myönnän. Ja onhan noissa vanhoissa isolohkoissa särmää, mutta kuka hullu niitä voi kauniina pitää?

Tästä tulikin mieleen että vaikken amerikkalaisia autoja ymmärrä lainkaan, niin kauniita ne muutamat vanhat ovat. Muksuna 80-luvulla kierrettiin faijan ja broidin kanssa joka ikinen American Car Show ja räyskälässä käytiin katsomassa kun mentiin suoraa kovaa.
MUTTA, siihen se jäikin sitten nimenomaan suoraan ajamiseen. Ensimmäisen kerran kun pääsin noihin autoihin kyytiin ja ajoin yhtä Mustangia itsekin niin aivan hirveitähän ne on ajaa. ;)
Sopii juuri sellaiseksi koristeesineeksi spottien alle ja jäähallin parkkikselle polttamaan kumia. Kun oma auto maailma alkoi hahmottua tuolta ajo-ominaisuuksien kautta ja moottoriurheilun rata-autoluokista niin jäi kyllä amerikkalaisten katseleminen siihen paikkaan. Katse suunnattiin italiaan, britteihin ja saksaan.

Kauniita ehkä, mutta mutkaan niillä ei uskalla ajaa. ;)
 

Tiityy

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Habs, D Team + Maajoukkue
No en tiedä mikä vaivaa, mutta olen tykännyt puolestani "pitkänokkaisista" autoista ikäni. Lähinnä mieleen tulee Wanha Datsunin Z-sarja, E-Type ja harvinainen Saab Sonette (mallit I, II ja III on kaikki nättejä, autowikissä on kai IIIsen kuva).

Puuh, joku perversio tämäkin. No sitten tietysti nää pienet Triumphit yms. avoautot sykähdytti 70-luvulla pikkupoikaa, tietty eipähän ne näillä leveysasteilla kovin käytännöllisiä olleet, mutta parin auton parkkipaikan sijainnin muistan vieläkin Jyväskylästä kolmenkymmenen vuoden takaa. Ei tapahtuisi nykyään...tai ehkä Veyronin jos näkisi, vaikkei kyllä ole kaunis auto.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Mutta kiitos vaan - samaa mieltä olen kanssasi kauneudesta, vaikka oma ei turboleveä olekkaan, :-)

Tässäpä vielä vähän lisää hehkutusta kyseisestä menopelistä (löysin mapista tulostetun version eräästä jutusta jonka kotisivua ei nähtävästi enää ole):

Porsche 944 tuli myyntiin 1983. Siinä on sama sinkitty poikkeuksellisen jäykkä (Porschessa istutaan kirjaimellisesti kardaanitunnelin ja kynnyskotelon välissä!) kori kuin 924:ssa. Ulkoisesti suurimman eron tekee levitetyt lokasuojat. Myös perus ratkaisut osien sijoittelun suhteen on entisellään, mutta itse tekniikka on nyt aitoa Porschea.

Moottori on täysalumiininen 2.5 litrainen rivinelonen, joka käy erinomaisen kauniisti kahden tasapainotusakselin avustamana. Moottorin hienouksiin kuuluu kuivasumppuvoitelu, takoalumiini männät, takoteräksinen kampiakseli sekä kovakromipintaiset sylinteriputket.

Porschen moottorissa yhdistyvät keveys, kompakti koko, taloudellisuus, joustavuus, tehokkuus ja ennenkaikkea kestävyys sellaisella tavalla että optimaalisempaa urheiluauton moottoria on vaikea löytää. Kaiken kruunaa vielä uskomattoman seksikkääksi hiottu moottorin saundi korkeilla kierroksilla.

Porschen säätyvä ohjaustehostin takaa erinomaisen ohjaustunnon ja vaihteensiirto on itse täsmällisyys. Kaikissa kulmissa on suuret jäähdytetyt levyjarrut, myöhemmissä malleissa ovat jarrusatulat nelimäntäisiä ja jarrutusta ohjaa ABS.

Leveä raideleveys, suuret leveät renkaat, matala painopiste ja tehokas alusta tekevät 944 käsiteltävyydeltään ja kaarreajo-ominaisuuksiltaan yhden parhaista koskaan valmistetuista autoista. Amerikkalainen Car and Driver -lehti julisti 944:n Amerikan parhaaksi käsiteltäväksi (America´s best handling car) vuonna -83 ja piti sen ennätykselliset neljä vuotta kymmenen parhaan ostoksen listalla.

Brittiläinen Autocar -lehti julisti 944 S2:en maailman parhaaksi ajajan autoksi vuonna 1988. 1992 sama titteli meni Porsche 968:lle (fase liftattu 944 240hv:n moottorilla ja 6v-laatikolla). Vertailun vuoksi mainittakoon, että tässä moottoriradalla tehtävässä testissä, jossa on mukana kaikki maailman suorituskykyisimmät autouutuudet, voittajaksi selviytyi vuonna 2000 Ferrari 360 Modena (Porschen jäädessä kakkoseksi 911 GT3-mallilla).

Loppuun vielä vähän teknisiä tietoja 944 Turbo S:stä:

Korimalli: Coupe
Henkilöluku: 2+2 (takapenkki sopii pienille lapsille)
Moottori: 2.5L 4-syl turbo
Teho: 250HV @ 6000RPM
Vääntö: 350NM @ 4000RPM
Huippunopeus: 260KM/H
Kiihtyvyys 0-100KM/H: 5.7s 0-400m: 13.5s
Kulutus(keskim.): 9.5 l/100km
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kaunein farmari anyone?

Oma suosikkini on Aston Martin Shooting Brake

http://i38.tinypic.com/2cyik2d.jpg

Kulmikas mutta aggressiivinen. Taisipa olla 550hp tjsp joissain versioissa.

Tykkään.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Tässäpä vielä vähän lisää hehkutusta kyseisestä menopelistä (löysin mapista tulostetun version eräästä jutusta jonka kotisivua ei nähtävästi enää ole):

Itse on ole etumottimiehiä, kun Porscheista puhutaan mutta mukaviahan nekin ovat. 964 on minulle SE Porsche. 965 tuotantomäärät jäivät osittain laman takia niin pieniksi, että alkavat olemaan jo keräily yksilöiden hinnoissa.'

993 korisessa 911 mallissa valot taittuivat jo väärään suuntaan ja 996 sitten pilasikin koko 911:sen ennen nykymallia 997 ja sen faceliftia.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
993 korisessa 911 mallissa valot taittuivat jo väärään suuntaan ja 996 sitten pilasikin koko 911:sen ennen nykymallia 997 ja sen faceliftia.

Joo, 993 on vielä ihan sopusuhtainen/hieno, mutta siitä eteenpäin on autot kasvaneet jo liian isoiksi. Toivoisin jatkossa pienempään siirtymistä, ikäänkuin back to basics!

964 miellyttää myös omaa silmää ja onhan siinä sitä spirittiä kun 6-syl ilmajäähdytteinen motti potkii takaa. Vaatii myös kuljettajalta paljon. Vielä taitaa muuten olla 993:ssakin ilma/öljy-jäähdytys, mutta siitä eteenpäin jäähtyvät vedellä ja "se" jokin niistä myös katoaa sen myötä...
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
964 miellyttää myös omaa silmää ja onhan siinä sitä spirittiä kun 6-syl ilmajäähdytteinen motti potkii takaa. Vaatii myös kuljettajalta paljon. Vielä taitaa muuten olla 993:ssakin ilma/öljy-jäähdytys, mutta siitä eteenpäin jäähtyvät vedellä ja "se" jokin niistä myös katoaa sen myötä...


Varsikin rata-ajossa 964 on tosiaan "aika" haastava. Pitoa tuntuu olevan rajattomasti, mutta kun se loppuu, niin raja on sen verran jyrkkä, että karkaa helposti lapasesta.

993 on tosiaan vielä ilmajäähy. 911(996) korisesta eteenpäin ja Boxterit/Caymanit on vesipyssyjä.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Paria poikkeusta lukuunottamatta Saabit ovat olleet aina kauniita. Varsinkin viimeisten 20 vuoden aikana myynnissä olleet mallit hivelevät silmää.

Seatin Altea ja Leon ovat erittäin kauniita myös.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Varsikin rata-ajossa 964 on tosiaan "aika" haastava. Pitoa tuntuu olevan rajattomasti, mutta kun se loppuu, niin raja on sen verran jyrkkä, että karkaa helposti lapasesta.

Noh, eikös pito ole kuitenkin suurilta osin renkaista kiinni. Ei siitä voi autoa kehua/syyttää.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Noh, eikös pito ole kuitenkin suurilta osin renkaista kiinni. Ei siitä voi autoa kehua/syyttää.

Öh, no kyllä siihen aika paljon autokin vaikuttaa.

Laitapa 500 hevosvoimainen etuveto ja kokeile pitoa. Sama millaiset kumit alla, niin kun ei pidä, niin ei pidä. Lappeenrannassa oli vasta kiihdytysajot ja paikalla oli Saab 9-3, joka ei löytänyt pitoa vielä nelosvaihteellakaan. Kyseessä siis etuveto ja ilmeisen tehokas, koska loppunopeus oli 312 km/h.

Oma etuveto ei ole lähelläkään tehokkaimpia etuvetoja, mutta välillä pito katoaa kuivalla asfaltillakin, vaikka alla olisi kuinka hyvät kumit. Toki takavetoon esimerkiksi saa aika paljon enemmän laittaa voimaa ennen kuin pito lähtee, mutta sekin kohta jossain tulee vastaan.
 
Viimeksi muokattu:

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Öh, no kyllä siihen aika paljon autokin vaikuttaa

No totta kai vaikuttaa, varsinkin juuri etuvedon ja takavedon välillä. Mutta tuossa Porschen ylistämisessa ainakin ymmärtääkseni puhuttiin mutkassa ajamisesta. Toki siinäkin vaikuttaa auton paino, jäykkyys ja muut tekijät, mutta silti renkaat ovat pääosassa.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Noh, eikös pito ole kuitenkin suurilta osin renkaista kiinni. Ei siitä voi autoa kehua/syyttää.

Kun moottori on takana niin pidon menetyksestä seuraa helposti nk. "leka-efekti" ja kuljettajasta tulee nopeasti matkustaja. Haastavaksi ajon tekee että sitä pitoa kuitenkin löytyy takamoottorisessa erittäin hyvin, mutta kun se loppuu niin se loppuu. Siinä pidon rajamailla ajaminen onkin sitten todella haastavaa.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Noh, eikös pito ole kuitenkin suurilta osin renkaista kiinni. Ei siitä voi autoa kehua/syyttää.

Heh. Hivenen "vihkiytymätön" kommentti asiaan, kuten tuossa muutkin selittäneet. Kun auton alusta on oikeasti helvetin hyvä, niin sehän tuo ajamiseen mukavuutta ja kun lisätään siihen hyvät renkaat, niin aina parempi. Kun autossa on takamoottori, eli sen painojakauma on takapainoinen aiheuttaa se tottumattomalle (ja usein myös tottuneelle) harmaita hiuksia. Helpoin tapa saada 911 seinään/ulos on ajaa hivenen ylikovaa mutkaan niin, että perä irtoaa kunnolla - yleisin reaktio tähän on nostaa jalka kaasulta, kun ainoa oikea tapa olisi painaa se pedaali pohjaan ja toivoa, että oikenee. Kaasun nosto aiheuttaa juuri tuon chargerin mainitseman "leka" ilmiön, eli perä tulee vastaheitonomaisesti ns. väärään suuntaan ja auto karkaa lapasesta.

Juuri yllämainitun tapaisen tilanteen todistin viimeksi (en ajanut enkä ollut kyydissä)itse Ahvenistolla, kun 911(996) Gt3 karkasi vähän kokemattomamman kuljettajan lapasesta pääsuoran päässä.

Porsche 911 turbo(930) on ihan syystäkin jenkeissä saanut lempinimen"The widowmaker".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös