Porsche 944 tuli myyntiin 1983. Siinä on sama sinkitty poikkeuksellisen jäykkä (Porschessa istutaan kirjaimellisesti kardaanitunnelin ja kynnyskotelon välissä!) kori kuin 924:ssa. Ulkoisesti suurimman eron tekee levitetyt lokasuojat. Myös perus ratkaisut osien sijoittelun suhteen on entisellään, mutta itse tekniikka on nyt aitoa Porschea.
Moottori on täysalumiininen 2.5 litrainen rivinelonen, joka käy erinomaisen kauniisti kahden tasapainotusakselin avustamana. Moottorin hienouksiin kuuluu kuivasumppuvoitelu, takoalumiini männät, takoteräksinen kampiakseli sekä kovakromipintaiset sylinteriputket.
Porschen moottorissa yhdistyvät keveys, kompakti koko, taloudellisuus, joustavuus, tehokkuus ja ennenkaikkea kestävyys sellaisella tavalla että optimaalisempaa urheiluauton moottoria on vaikea löytää. Kaiken kruunaa vielä uskomattoman seksikkääksi hiottu moottorin saundi korkeilla kierroksilla.
Porschen säätyvä ohjaustehostin takaa erinomaisen ohjaustunnon ja vaihteensiirto on itse täsmällisyys. Kaikissa kulmissa on suuret jäähdytetyt levyjarrut, myöhemmissä malleissa ovat jarrusatulat nelimäntäisiä ja jarrutusta ohjaa ABS.
Leveä raideleveys, suuret leveät renkaat, matala painopiste ja tehokas alusta tekevät 944 käsiteltävyydeltään ja kaarreajo-ominaisuuksiltaan yhden parhaista koskaan valmistetuista autoista. Amerikkalainen Car and Driver -lehti julisti 944:n Amerikan parhaaksi käsiteltäväksi (America´s best handling car) vuonna -83 ja piti sen ennätykselliset neljä vuotta kymmenen parhaan ostoksen listalla.
Brittiläinen Autocar -lehti julisti 944 S2:en maailman parhaaksi ajajan autoksi vuonna 1988. 1992 sama titteli meni Porsche 968:lle (fase liftattu 944 240hv:n moottorilla ja 6v-laatikolla). Vertailun vuoksi mainittakoon, että tässä moottoriradalla tehtävässä testissä, jossa on mukana kaikki maailman suorituskykyisimmät autouutuudet, voittajaksi selviytyi vuonna 2000 Ferrari 360 Modena (Porschen jäädessä kakkoseksi 911 GT3-mallilla).