Mainos

Maailmanhistorian kaunein auto

  • 163 545
  • 199

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Lapsuudesta ne suurimmat "autotunteet" taitavat useilla kummuta. Niin minullakin. Niimpä ovikiila-Lambo on vieläkin korkeilla listasijoituksilla. Lamborghinin kova kilpailija oli tietysti Ferrari F40.

Nykyautoista harva herättää samalla lailla tunteita, mutta yksi harvoja oikeasti hykerryttäviä on tämä Sitikka, jollaisen aion myös lähitulevaisuudessa omistaa. Käytännöllisyydestä viis!

Minulla on ollut käyttöautona C5 automaatti jo hyvin monta vuotta, hankin sen uutena ja en voi moittia. DS 23 on ollut haaveenani jo pitkään mutta hyväkuntoisista yksilöistä pyydetään julmia hintoja. Ei silti, kyllä tuo C6 kelpaisi myös.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Urheiluautot ovat yleensä tällaisissa kategorioissa vahvasti esillä. Näen seassa rutkasti yliarvostusta, jolle pohjan luovat useimmille saavuttamaton hintataso, turhuuden voitto tarkoituksenmukaisuudesta, huvin voitto järjestä, sekä määrätynlainen vaarallisuuden momentti yhdistettynä yhtäältä nuoruuteen ja elinvoimaisuuteen, mutta myös elämän ohikiitävyyteen ja väliaikaisuuteen. En kykene ilmaisemaan itseni nyt monipolvisemmin ja tekosyvällisemmin.

Miksi lähteä Saksaa pidemmälle etsimään kauneutta? Saksa on hieno maa ja siellä on värkätty ikiajat hienoja autoja. Urheiluautoista Porsche 911 ja sen eri variaatiot edustavat kauneuden pitkää kehityskaarta; muotokieli on kantanut jo vuosikymmeniä, ja on kantava vielä kauas horisontin taa. Pitkistä sedaneista niinkin arkinen ja tavanomainen peli kuin nykyinen Mercedes-Benz S-sarja ilmentää vakavaraista ja konservatiivia kauneutta; kun pihaan ilmestyy uudenkarhea ässämersu, niin jokainen tietää, että talosta on turha hakea osattomuutta potevia uhriutujia ja muita nyyhkyttäjiä. Kauneutta pursuavilla maastureilla on Saksassa pitkät perinteet; Mersun G-sarjan kolkko mutta ylväs establishmentin tuntuma puhuttelee sukupolvesta toiseen, ja Audi Q7:n jylhä olemus tuo mieleen uljaat Panzerwagenit.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niimpä ovikiila-Lambo on vieläkin korkeilla listasijoituksilla. Lamborghinin kova kilpailija oli tietysti Ferrari F40.

Minusta tuossa Diablossa on mittasuhteet ihan pielessä ja näyttää melkein aussi-utelta koska tuo peräosa on niin suhteettoman pitkä keulaan verrattuna. F40 menee sitten sarjaan "oikeastaan aika ruma mutta niin härskin näköinen että on jo hieno". Vähän kuten Lambon legendaarinen Countach.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nykyautoista harva herättää samalla lailla tunteita, mutta yksi harvoja oikeasti hykerryttäviä on tämä Sitikka, jollaisen aion myös lähitulevaisuudessa omistaa. Käytännöllisyydestä viis!
Toi on 2000-luvun edustusautoluokan ehdoton helmi, kruununjalokivi ja mestariteos! Aivan käsittämättömän elegantti auto ja ansaitsee tulla tulevaisuudessa kutsutuksi isoksi kissaksi kuten DS, CX ja XM.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
80-luvulla junnuna oli ehdottomasti kaksi yli muiden Testarossa ja Countach, sekä ehkä myös Daytona vaikka se olikin replica MV:ssä.
THE CANNONBALL RUN 2 (1984) Intro - Lamborghini Countach LP400S (S3) - YouTube
Miami Vice - vidéo Dailymotion

Näitä on katsottu kasarilla lukemattomat kerrat. :)

Nykyautoista vaikea löytää yksittäisiä jotka herättää tunteita. Ajattelenkin enemmän isossa kuvassa että nykyään kaikki on täynnä sähköä ja kaiken maailman apuvälineitä, joten mahdollisimman puhdas ajajan auto maistuisi, linjakkuus tuo myös ulkonäköä. Kuten vaikkapa Lotus. Kevyt nopea manuaali jne.
http://www.topgear.com/sites/defaul...xige_s_2014_-_front_quarter.jpg?itok=hCXes9Ti

_
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Nykyautoista harva herättää samalla lailla tunteita, mutta yksi harvoja oikeasti hykerryttäviä on tämä Sitikka, jollaisen aion myös lähitulevaisuudessa omistaa. Käytännöllisyydestä viis!

Toi on 2000-luvun edustusautoluokan ehdoton helmi, kruununjalokivi ja mestariteos! Aivan käsittämättömän elegantti auto ja ansaitsee tulla tulevaisuudessa kutsutuksi isoksi kissaksi kuten DS, CX ja XM.
Kompataan lisää, tuo on todella kaunis ja tyylikäs auto. Muut viime vuosikymmenten Citroënit ovat mielestäni olleet autoja muiden joukossa, mutta C6 on positiivisessa mielessä toista maata. Malli henkii samoja tunnelmia kuin mitä DS ja CX edustivat omana aikanaan. C6 taisi olla myös positioitu piirun verran ylempään sarjaan kuin merkin edellinen iso henkilöauto XM, johon verrattuna C6 on mielestäni huomattavasti tyylikkäämpi ja aristokraattisempi peli. Olihan se kai reilusti isompikin.

Pelkillä järkisyillä käytetyn C6:n hankintaa on vaikea perustella. Auto on pienimmälläkin dieselillä melkoisen janoinen nykyautoihin verrattuna, vaikka kyse on vain kymmenisen vuotta sitten julkaistusta mallista. Tilat ovat tavanomaista luokkaa, mitä nyt takapenkki sopii isokenkäistenkin kuskaamiseen. Jos haluaa edustusautoluokkaa hipovan tai sinne yltävän ison sedanin, niin käytetyn C6:n rinnalle löytyy hienoja vaihtoehtoja suunnilleen samoilla ikävuosilla ja kilometreillä. Vastaavaa tunnelmaa ja yksilöllisyyttä ei kilpailijoilta sitten löydykään.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Kauneutta pursuavilla maastureilla on Saksassa pitkät perinteet; Mersun G-sarjan kolkko mutta ylväs establishmentin tuntuma puhuttelee sukupolvesta toiseen, ja Audi Q7:n jylhä olemus tuo mieleen uljaat Panzerwagenit.
Mä taas en saa noihin makua ollenkaan, eikä tuo Audi Q7 ainakaan mun kategoriassa lukeudu maasturiksi.
Mutta uusi Range Rover, siinä on tyyliä ja voi oikeasti ajaa maastossa.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Range Rover on upea auto. Tosin ehkä pidin vanhemmasta kulmikkaasta mallista enemmän kuin tästä uudesta. Pikku Range, eli Evoque on oikein silmää miellyttävä tekele. Ja kyllähän defender on klassikko.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jos laatikkomaastureista puhutaan niin vaikea olla sivuttamatta GMC Typhoonia, juuri itse Clint Eastwood viimeöisessä Jimmy Fallonissa tunnusti ajavansa nykyään tälläisellä V6 turbolla. Oli vaikuttava auto aikanaan, oli muskeli, mutta kohtuullisen hyvä ajaa kadulla jenkkimaasturiksi.

GMC Typhoon / Syclone 1992 motorweek Road Test - YouTube

_
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mä taas en saa noihin makua ollenkaan, eikä tuo Audi Q7 ainakaan mun kategoriassa lukeudu maasturiksi.
Mutta uusi Range Rover, siinä on tyyliä ja voi oikeasti ajaa maastossa.
Ei Q7 sanan alkuperäisessä merkityksessä maasturi olekaan. Jos maastureiksi niputetaan kaikki katumaastureina myytävät autot, joista on ainakin olemassa nelivetoisia malleja, niin sitten Q7 menee tähän luokkaan.

En tiedä, onko Range Rover Evoque sekään ihan täysiverinen maasturi, vaikka uskoakseni Evoque on teiden ulkopuolella selkeästi enemmän kotonaan kuin Audin Q-sarja. Iso Range Rover on tietenkin kiistatta kunnon maasturi, mutta jos maasturilta edellytetään jotakin Defenderin kaltaista, niin sitten valikoima supistuu olemattomiin. Olikohan myös niin, että Defenderien valmistus on hiljattain lopetettu? Muistelen lukeneeni jostakin. Defenderissä onkin tarkoituksenmukaisuuden kauneutta.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Pelkillä järkisyillä käytetyn C6:n hankintaa on vaikea perustella. Auto on pienimmälläkin dieselillä melkoisen janoinen nykyautoihin verrattuna, vaikka kyse on vain kymmenisen vuotta sitten julkaistusta mallista.

Itse asiassa tuo 2009 tullut 3-litrainen biturbo on ihan moderni peli vieläkin, eikä kokoisekseen mitenkään erityisen janoinen. Ominaisuudet ovat aika samanlaiset kuin 3.0TDI:ssäkin. Vaikka eihän tuota autoa käytännöllisistä syistä tietenkään ostetakaan, vaan fiilistelyn vuoksi.
 
Siis mitä helvettiä? Tehkää nyt sen verran kunnioitusta tälle hienolle haasteelle, jossa pitäisi löytää kymmenien tai satojen hienoimpien joukosta se yksi joka on jollain tapaa täydellisempi kuin muut, ettette puhu jostain laatikkomaastureista tai uusista Citroeneista samassa kejussa. Minustakin 80-luvun lopun Toyota Land Cruiser kyseisillä alkuperäisillä lisävarusteilla on todella päheä laite (kuva), muttei voi pärjätä huippumuotoilulle kun haetaan top1.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Google-haku tuo listassaan pelkästään sulavalinjaisia urheiluautoja. Mutta se mitä tässä pohditaan mielestäni on se että onko se totuus loppupeleissä, kauneus on katsojan silmissä ja onneksi kukaan ei ole tarjonnut mitään bling bling virityksiä.
beautiful cars - Google-haku

Tuolta poimisin Alfa 8C:n, Astonin, ehkä perus Lambokin suoraviivaisuudellaan on kaunis. Toisaalta sitä voi olla vaikkapa AC Cobra, itsellä ei ole yhtä suuntaa mistä löytyy peltilehmien kauneus, hiukan kuin lempiruoka, kyllästyy jos syö jotain liikaa, vaihtelu virkistää. Sen vuoksi miljonäärinä ostaisinkin muutaman täysin eri tyyppisen kauniin auton, Rangea, Ferraria, ehkä kevyttä Lotusta jne....

_
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
ehkä perus Lambokin suoraviivaisuudellaan on kaunis.
En nyt osaa sanoa meneekö kauneimpien listan kärkeen omissa kirjoissani, mutta viime loppuviikosta tuijottelin lähietäisyydeltä tällaista https://i.ytimg.com/vi/U8rmmNuEgTU/maxresdefault.jpg aivan uunituoretta ja vielä liikkeen kilvissä ilmeisesti katsastusreissulla ollutta Lamborghini Huracania.

Hieno väri ja kaunis auto, piruuttani tarkistin samana iltana ja vaikutti kyseinen yksilö tai ainakin täysin samanlainen ja samoilla autoliikkeen kilvillä oleva olleen myynnissä hintaan 499 900.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä vanha Corvetten Stingray on kyllä aina ollut ja tulee varmaan aina olemaan omaa silmää eniten hiveleviä autoja ja muotoja. Aivan upea peli, lomalla Tukholmassa ihailin tällaista virheettömän näköistä punaista kaunotarta ja taisin vaimolleni sanoa kyseessä olevan mielestäni hienoimpia ja nimenomaan muotoilultaan kauniimpia autoja mitä on ikinä tehty.

Eli menisikö niillä kriteereillä sitten omaksi ykköseksi, ehkä menee.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Itse asiassa tuo 2009 tullut 3-litrainen biturbo on ihan moderni peli vieläkin, eikä kokoisekseen mitenkään erityisen janoinen. Ominaisuudet ovat aika samanlaiset kuin 3.0TDI:ssäkin. Vaikka eihän tuota autoa käytännöllisistä syistä tietenkään ostetakaan, vaan fiilistelyn vuoksi.
Mitäänhän en asiasta oman ajokokemuksen kautta tiedä, mutta sen perusteella mitä siitä pienimmästä C6:n dieselistä luulin käsittäneeni, niin sen piti syödä sekalaisessa ajossa lähemmäs 10 litraa/100 km. Uudemmasta 3-litraisesta minulla ei ole muistikuvia, mutta kohtuukulutus auton ulkonäköön ja mukavuuteen yhdistettynä kuulostaa miellyttävältä yhdistelmältä. Toki 3-litraisen ostamista harkitsevan luulisi muutenkin hyväksyvän, että kulutus ei ole pikkuautoluokkaa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Siis mitä helvettiä? Tehkää nyt sen verran kunnioitusta tälle hienolle haasteelle, jossa pitäisi löytää kymmenien tai satojen hienoimpien joukosta se yksi joka on jollain tapaa täydellisempi kuin muut, ettette puhu jostain laatikkomaastureista tai uusista Citroeneista samassa kejussa. Minustakin 80-luvun lopun Toyota Land Cruiser kyseisillä alkuperäisillä lisävarusteilla on todella päheä laite (kuva), muttei voi pärjätä huippumuotoilulle kun haetaan top1.
Nooh, kauneus on katsojan silmässä. Land Cruiser tai muutkaan maasturit eivät ole tehty koristeiksi, joten ei niitä pidä mihinkään kauneuskilpailuihinkaan ilmoittaa.

Tietysti käytännöllisyyden tai "päheyden" estetiikka on oma juttunsa. Onhan siinä oma rivo viehätyksensä, kun 80-luvun hyvin sisäänajettu dieselkoneinen Land Cruiser käynnistetään kylmänä pedaali pohjassa, ja täräytetään samalla kunnon savumerkki maastoon. En tuota kuitenkaan kauneudeksi kutsuisi.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Toi on 2000-luvun edustusautoluokan ehdoton helmi, kruununjalokivi ja mestariteos! Aivan käsittämättömän elegantti auto ja ansaitsee tulla tulevaisuudessa kutsutuksi isoksi kissaksi kuten DS, CX ja XM.
Minulla on nykymallinen DS5. Ostin sen minua miellyttävän ulkonäön ja hyvän varustetason takia. Ei se maailman kaunein auto ole, mutta ihan kärjessä niistä, mihin minulla on varaa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minulla on nykymallinen DS5. Ostin sen minua miellyttävän ulkonäön ja hyvän varustetason takia. Ei se maailman kaunein auto ole, mutta ihan kärjessä niistä, mihin minulla on varaa.
Jep, mutta sitä ei pidä sekoittaa alkuperäiseen DS:ään, joka oli härskillä, omaperäisellä ja seksikkäällä olemuksellaan varsin ylväs tapaus. Upea, upea auto, jonka haluaisin omistaa punaisena punaisella plyyshiverhoilulla.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jep, mutta sitä ei pidä sekoittaa alkuperäiseen DS:ään, joka oli härskillä, omaperäisellä ja seksikkäällä olemuksellaan varsin ylväs tapaus. Upea, upea auto, jonka haluaisin omistaa punaisena punaisella plyyshiverhoilulla.
Olet oikeassa, tuo DS on hieno auto. Minun lapsuudessani noita näki aina silloin tällöin liikenteessä normaaleina käyttöautoina. Kotikylässäni jollain perheellä oli tuollainen harmaa. Minulle on jäänyt mieleen sellainen ihmetyksenaihe, että tuon keula viistää hyvin matalalla maanpinnasta. Se on yhteistä nykyisellekin DS5:lle.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Muistan kuinka pääsin kaverin isän DS:n kyytiin nuorena pojankoltiaisena. Menimme kalaan Kutalaan Porintietä ja vauhtia oli jotain 120 km/h, se oli kuin taikamatolla olisi istunut. Omassa C5:ssa on hyvä alusta mutta tuo kokemus on jäänyt mieleen kirkkaana.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Laitetaan muutama jenkki-peli, jotka haluan joskus omistaa enemmän, tai vähemmän pro-touring.

1969 Chevrolet Camaro. Tuonne joku LS-pata, tai vaikka 572, niin alkaa olemaan kyyti kohillaan. Kuva

1970 Dodge Challenger/Plymouth 'Cuda. 440ci kiitos. Kuva

1967 Buick GS400. Kuva

1987 Buick Grand National(X). Corveten tappaja. Tämä on todennäköisin ostos, jos joskus. Kuva
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös