Otit sitten noista kaikista kuvista juuri tuon, missä näkee kyynärin olevan ylhäällä! Sillä hetkellä osuma on jo tullut ja Jokinen on matkalla plekseihin. Olkapää siihen Jokiseen osui. Selaa niitä kuvia pikkusen eteen ja taakse. Kyynärpää noissa kovavauhtisissa nousee automaattisesti kun taklaaja itse yrittää pysyä pystyssä kovan tärskyn jälkeen.
Kuitenkin hieman liian kovalla vauhdilla taklattu ja rangaistuksen voisi antaa ryntäämisestä eikä kyynärpäätaklauksesta, vaikka syyllä ei nyt mitään väliä loppujen lopuksi olekaan.
Hieman voisi Jokistakin muistuttaa, että pitää sen pään pystyssä. Tuolla nurkissa hiipiessä saattaa välillä kolista.
Jalosen ja Toivolan kommentit jätän kokonaan omaan arvoonsa.
Aikalailla samoilla linjoilla asiasta.
1) Eilen illalla, kun ei ollut muutakaan tekemistä, kelasin tuota taklausta läpi Nelosen sivuilla ja aika hyvin siinäkin sai selville, että olkapää sinne Jokisen kuuppaan tärähtää. Tämä kuvasarja vahvistaa näkemyksen. Tuo kyynärpään nousu taklauksen jälkeen ja sen seurauksena on kinkkinen kysymys. Kaikki, jotka ovat itse pelanneet, varmasti tietävät, että se kyynärpää nousee melkein väkisin kontaktin jälkeen. Se on aika paljon taklaajan itsensä tasapainon säilyttämistä, vaikka itse tilanteessa ei kyynärpäällä taklatakaan. Tämä kyynärpään nousu saa kuitenkin useimmat puhtaat ja kovat taklaukset näyttämään kyynärpäätaklauksilta. Kyynärpäätaklaukset on sitten asia erikseen.
2) Jokinen on irti laidasta ja sellaisessa asennossa, että varmasti pamahtaa. Jos Jokinen olisi ollut oikea olkapää kentälle päin syöttönsä jälkeen, olisi hän voinut ottaa tuon taklauksen edes vähän paremmin vastaan. En lähde arvailemaan, olisiko seuraukset olleet lievemmät, mutta ainakaan tuossa asennossa ei kovaa taklausta voi ottaa kunnolla vastaan.
Juntusella on siis kova vauhti ja hokkaritkin nousee hieman jäästä, joten ryntäyksen ainekset olemassa. Tosin Juntunen näyttäisi liukuvan ennen taklausta, eikä siis polje vauhtia viimeiseen asti. Aivotärähdys saattaa tulla jo tuosta olkapään aiheuttamasta iskusta tai viimeistään siitä, kun Jokisen pää kolisee pleksejä vasten. Pleksit, tai mitä panssarilasia nykyään ovatkaan, eivät anna paljon armoa.
Tällaisia taklauksia näkee usein nuorten kisoissa, ainakin Kanadassa järjestetyissä, kun kanukit jyräävät taklaukset loppuun asti ja juuri heidän karvatessa näitä näkee. Itse he osaavat ottaa pommeja vastaan ja niitä tosiaan jakaa. Ongelma onkin sitten siinä, kun suomipoika saa päädyssä kiekon, niin pieni pelko puserossa on vaikea avata peliä, kun tietää, että kohta sieltä tullaan miljoonaa päälle. Ehkä täälläkin pitäisi opetella kuinka taklataan, puhtaasti ja kuinka niitä taklauksia otetaan vastaan.