M/S Arctic Sea - mysteeri merellä?

  • 29 303
  • 120
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
En ole seurannut niin tarkkaan, mutta jäin miettimään, että mitä tarkalleen ottaen Artic Sealle on väitetty tehneen Kalingradissa? Ollut telakalla korjattavana? Jos noin niin onko siellä jotain telakoita jossa (siviili)laivat käyvät normaalistikin korjauksessa?

En ole vlad, mutta on väitetty, että laivaan olisi Kaliningradissa rakennettu salainen kammio, johon ohjukset olisi laitettu ja sitten hitsattu salainen tila kiinni. Nyt kun alus vietiin kiireen vilkkaa huoltoon Mustallemerelle, herää helposti epäilyksiä, että nytkö ne salakammiot poistetaan ja ohjukset viedään piiloon.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Niin, ehkä kyse on vain sattumien summasta, alkaen laivan huollosta Kaliningradissa.

Niin, tai ehkä tämän takia epäillyt aseet olisi viety sitä reittiä kuin oli tarkoitus viedä, eli Afrikka kiertämällä. Suezin kanavaa ei olisi voitu käyttää: liian valvottu, ja ne Somalian merirosvot. Ehkei Kaspian rannalla ole telakkaa, jossa ohjukset olisi voitu kätkeä? Joten jouduttiin naamioimaan alus puulastia vieväksi laivaksi, joka kaikessa rauhassa seilaa Afrikan ympäri kenenkään kiinnostusta herättämättä. Mutta, Mossad sai vihiä, ja tilanne tuli kiusalliseksi Venäjälle. Piti "pelastaa" miehistö "kaappareilta" ja viedä alus kiireen vilkkaa Mustallemerelle huoltoon (jossa siis mahdollinen salainen ruuma purettaisiin ja tyhjennettäisiin).

On tämä melkoista salaliittoteorioiden pyörittelyä kyllä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
En ole seurannut niin tarkkaan, mutta jäin miettimään, että mitä tarkalleen ottaen Artic Sealle on väitetty tehneen Kalingradissa? Ollut telakalla korjattavana? Jos noin niin onko siellä jotain telakoita jossa (siviili)laivat käyvät normaalistikin korjauksessa?

Ainakin Uuden Suomen uutisoinnissa Pietarsaaren sataman edustaja piti mahdollisena sitä, että jotain rakenteellisia muutoksia alukseen olisi voitu tehdä Kaliningradissa, eli vaikkapa väliseiniä tms. Se on kuitenkin varmaa, että telakalla alus kävi ennen tuloaan Pietarsaareen. Kalingradin alueella sijaitsee useampia (kuiva)telakoita, joilla huolletaan niin Venäjän laivaston aluksia kuin myös siviilialuksia. Aiemmin alueelle oli sijoitettuna myös laivaston uivia telakka-aluksia, mutta en sitten tiedä mikä tilanne on tänään - josko kaikki myyty jo romuraudaksi tai jätetty ruostumaan rannikolle.

vlad.
 

TKH

Jäsen
Niin, tai ehkä tämän takia epäillyt aseet olisi viety sitä reittiä kuin oli tarkoitus viedä, eli Afrikka kiertämällä. Suezin kanavaa ei olisi voitu käyttää: liian valvottu, ja ne Somalian merirosvot. Ehkei Kaspian rannalla ole telakkaa, jossa ohjukset olisi voitu kätkeä? Joten jouduttiin naamioimaan alus puulastia vieväksi laivaksi, joka kaikessa rauhassa seilaa Afrikan ympäri kenenkään kiinnostusta herättämättä. Mutta, Mossad sai vihiä, ja tilanne tuli kiusalliseksi Venäjälle. Piti "pelastaa" miehistö "kaappareilta" ja viedä alus kiireen vilkkaa Mustallemerelle huoltoon (jossa siis mahdollinen salainen ruuma purettaisiin ja tyhjennettäisiin).

Niin, en nyt kyllä ymmärrä mikä tässä "scenaariossa" oli ideana, jos Venäjä oli valtiotasolla siinä mukana. Mikäli Venäjä olisi halunnut myydä Ohjuksia Iraniin, niin se olisi myynyt niitä ja toimittanut ne kaikessa hiljaisuudessa. Näin on toisinaan tapahtunut aikaisemminkin, se ei todellakaan ole kovin vaiketa toteuttaa. Aikaisemmin Venäjä on myös (ainakin väitteiden mukaan) myynyt joitakin järjestelmiä kolmannelle osapuolelle Valko-Venäjän kautta. Usein tätä on vihjailtu tapahtuvan juuri Venäjän Iranin kauppojen yhteydessä. Tämä lienee toisinaan mahdollista edelleen, vaikka ei siitä mitään todisteita luonnollisesti ole. Valtiotasolla kauppojen tekemiseen ei tarvitse mitään ihme systeemejä eikä salaliittoja.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Niin, teoriassahan kaikki on mahdollista, mutta tarkoitatko ettei Venäjä olisi tehnyt asialle mitään? Hyvin tietäen että ainut tapa saada pöllityt aseet pois alueelta on laivalla ja mahdollisia laivoja ei varmasti montaa olisi ollut. Eihän ne nyt kauaksi olisi päässet, tuskin edes alueelta pois. Lähtökohtaisesti suuren järjestelmän pölliminen juuri Kaliningradista kuulostaa aika utopistiselta. Alueella kun on kohtuu tarkat turvatoimet juurikin edellä mainituista olosuhteista johtuen. Tosin onhan siellä tietysti samasta syystä johtuen kohtuu laaja arsenaalikin. Tavallaan vähän niin kuin high-risk, high-profit -tilanne pöllimisen kannalta. Mihinkään suuren järjestelmän salakuljetukseen en usko, mutta eiköhän kohtuu suurenkin määrän sinkoja, miinoja, kevyitä IT-ohjuksia ynnä muuta voi pölliä melkein mistä vain jos on rahaa, tietotaitoa ja kontakteja.

Enhän minä kirjoittanutkaan, että aluksella olisi ollut it-ohjus -järjestelmä vaan, että jos aluksella olisi ollut jotain muuta niin se olisi voitu rahdata alueelta pois esim. meritse, koska se on ainoa turvallinen reitti ja sitten myöhemmin rahti olisi siirretty johonkin toiseen alukseen, jolla lasti olisi kuljetettu määränpäähänsä - näin toimien kukaan ei olisi tiennyt millä aluksella rahti loppujen lopuksi kuljetetaan määränpäähän (ja mikä määränpää on kun alusta ei välttämättä voi jäljittää.)

En minäkään usko siihen teoriaan, että aluksella olisi ollut S-300 -järjestelmän yksiköitä. Ennemminkin pidän todennäköisenä sitä, että aluksella oli jotain todella tärkeää lastia, mikä olisi varastettu Kaliningradin-alueen tukikohdista, tai kuten jo aiemmin epäilin, että aluksella olisi ollut rahtina nykyaikaisia pts-ohjuksia tai olaltalaukaistavia it-ohjuksia - tosin näiden salakuljettaminen Iraniin ei ole järkevää, koska niitä voi myydä sinne muutenkin ilman, että myynti herättäisi kauheaa huomiota. Tuolloin lastin määränpäänä olisi ollut jokin muu taho, esim. Hizbollah-järjestö.

Itse jotenkin uskoisin korkeanteknologian salakuljettamiseen (osia tms.) tai joukkotuhoaseiksi luokiteltavien aineiden salakuljettamiseen, jos aluksella jotain todella on ollut.

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Niin, en nyt kyllä ymmärrä mikä tässä "scenaariossa" oli ideana, jos Venäjä oli valtiotasolla siinä mukana. Mikäli Venäjä olisi halunnut myydä Ohjuksia Iraniin, niin se olisi myynyt niitä ja toimittanut ne kaikessa hiljaisuudessa. Näin on toisinaan tapahtunut aikaisemminkin, se ei todellakaan ole kovin vaiketa toteuttaa.

Skenaariossa voi ideana olla se, että lastina on ollut jotain sellaista mikä ei saa päätyä vieraiden käsiin tai se olisi ollut todella kiusallista Venäjälle - valtiotasolla (eikä Venäjä välttämättä ole ollut mukana valtiotasolla muuten kuin siten, että heidän hallusta varastettiin aseita, mikä ei olisi ollut parasta mahdollista mainosta heille.) It-ohjusjärjestelmän toimittaminen ei sitä välttämättä ole (jos nyt spekuloidaan sillä, alukseen olisi sijoitettu useita 40 tonnia painavia ja yli kymmenmetrisiä ajoneuvoja ohjuksineen, tutkineen tms. laitteineen), eikä miden tavanomaisten aseiden - jollei määränpäänä ole jokin muu taho kuin jokin ennalta määritelty valtio - ei ole Venäjän intressienkään mukaista, että esim. Hizbollah saa hyvin suoraa reittiä haltuunsa uudenaikaisia pst-ohjuksia tai olaltalaukaistavia it-ohjuksia. Eli jos aluksella on jotain ollut niin se tuskin on ollut:

-tavanomaisia aseita, pl. korkeanteknologian yksittäiset osat.

Ennemminkin uskon, että alukseen on sijoitettu (jos siellä on mitään yleensäkään ollut):

-joukkotuhoaseita tai niihin luokiteltavia aineita - kuten plutonium.

-korkeanteknologian osia, kuten esim. osia joiden avulla Iran kykenee kehittämään paremmin omia keskipitkänmatkanohjuksia, kyllähän Venäjän tietotaito on kuitenkin aivan toisella tasolla kuin Pohjois-Korean, josta Iran on tähän mennessä pääsääntöisesti saanut tietotaitoa.

-terroristeille tms. järjestöille tarkoitettuja aseita, sellaisia joiden yhdistäminen Venäjän valtioon (edes siinä tapauksessa, että aseet on varastettuja) mahdollisimman suoraa reittiä olisi ollut kiusallista maan johdolle ts. oli toimittava ennen ennenkuin aseet joutuvat uusien omistajien käsiin, tässä kohdin esim. Mossad saattoi antaa vihiä, kuten esim. case strategiset korkeanteknologian osat joita oltiin viemässä Iraniin.

Mutta ainahan voi olla mahdollista, että kyseessä oli vain ja ainoastaan kaappaus ilman muita vaikuttimia kuin saada rahaa/vakuutuspetos ja Venäjä halusi kiillottaa kilpeään ja suorittaa onnistuneen pelastusoperaation.

vlad.
 

TKH

Jäsen
Ennemminkin pidän todennäköisenä sitä, että aluksella oli jotain todella tärkeää lastia, mikä olisi varastettu Kaliningradin-alueen tukikohdista, tai kuten jo aiemmin epäilin, että aluksella olisi ollut rahtina nykyaikaisia pts-ohjuksia tai olaltalaukaistavia it-ohjuksia - tosin näiden salakuljettaminen Iraniin ei ole järkevää, koska niitä voi myydä sinne muutenkin ilman, että myynti herättäisi kauheaa huomiota. Tuolloin lastin määränpäänä olisi ollut jokin muu taho, esim. Hizbollah-järjestö.

Niin, tuskin Irania nyt kiinnostaa mustasta pörssistä tai rikollisilta ostaa mitään muuta kuin jotain sellaista mihinkä niillä ei ole muutoin pääsyä. Tällöin kyseessä ei edes tarvitse olla aseita, esim. sopivat piirustukset ja kaaviot kyllä kelpaisivat. Toisaalta kunnon Pst-Ohjuksille kyllä löytyy ostajia jos niitä joku onnistuu pöllimään. Niiden kaupittelu ilman ennalta sovittua ostajaa voi tosin olla kohtuu riskialtista.

Leikitään nyt sitten strategiapeliä hiukan. Edelleenkään en ymmärrä mitenkä selität Venäjän kummallisen hitauden kyseisten aseiden häviämiseen? Aseiden varkaudesta laivasto-operaatioon meni kuitenkin monta viikkoa. Tietysti jos oletetaan, että ensimmäinen ko. laivan "kaappaus" Ruotsin edustalla oli jonkinlainen venäläisten erikoisjoukkojen alustava tutkimus ennen kuin ne tiesivät missä aseet menee tai kuka ne vei. Ehkäpä, kuulostaa kohtuu järkevältä, mutta koska eivät löytäneet mitään, niin jättivät laivan rauhaan. Seuraavien muutamien viikkojen aikana seurasi muita tutkimuksia ja ihmisten kuulustelua ja pieksemistä ja kuten aina, niin joku vuoti tapahtuneesta ja seurasi uusi isku samaan laivaan. Muuten menisi ihan hyvin, mutta tämä liian julkisesti tehty laivan etsiminen ja löytyminen ei kuulosta yhtään venäläiseltä toiminnalta. Toisaalta mikäli laiva oli ehtinyt liian "julkiselle" paikalle Kap Verden lähistöllä, niin silloin kyseinen peitetoiminta olisi voinut tulla kyseeseen. No joo, kovan luokan spekulaatiota kaikki tyyni.
 
Viimeksi muokattu:

TKH

Jäsen
Eli jos aluksella on jotain ollut niin se tuskin on ollut:

-tavanomaisia aseita, pl. korkeanteknologian yksittäiset osat.

Itse taas veikkaisin, että jos siellä jotain on ollut, niin juurikin jotain uusia olkapääohjuksia tai pst-ohjuksia. Tuskin mitään järisyttävää. Sinänsä esim. karkuteille päässeet modernit IT-ohjukset olisi kylläkin jo aika kova juttu ja saattaisi helpostikin aiheuttaa isonkin operaation.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Leikitään nyt sitten strategiapeliä hiukan. Edelleenkään en ymmärrä mitenkä selität Venäjän kummallisen hitauden kyseisten aseiden häviämiseen? Aseiden varkaudesta laivasto-operaatioon meni kuitenkin monta viikkoa.

Pelataanpa tätä strategiapeliä edelleen.

Eli jos/kun aseet tai strategisesti tärkeät osat on varastettu varastosta tms. paikasta, ei varkautta välttämättä huomata heti jos hommassa on mukana joku sisäpiiriläinen, joka voi salata varkauden riittävän kauan aikaa. Ei nimittäin olisi ensimmäinen kerta kun näin käy, ei Venäjällä tai muuallakaan. Edellyttäen, että kyseessä on riittävän pienikokoinen järjestelmä (tai sitten kontti jossain konttivarastossa, jonka tilalle voi helposti ujuttaa toisen samanlaisen, jolloin kontin katoaminen huomataan kenties vasta päivien tai viikkojen kuluttua.)

On syytä huomioida myös se seikka, että Kaliningradissa toimii varsin aktiivisia järjestäytyneen rikollisuuden organisaatioita, sopivia summia upseereille, niin hyvin helposti jotain menee silmien ohi. Jossain sitten tapahtuu vuoto tai aseiden tai muiden tarvikkeiden katoaminen havaitaan liian aikaisin, jolloin ryhdytään toimiin.

Ongelma on tietty se, että mitä tapahtui Ruotsin rannikolla ja miksi? Mahdollisuuksia on useita, ensin se, että tekijät halusivat varmistaa, että lasti pääsee määränpäähänsä kun kävi ilmi, että tarvikkeiden katoaminen on havaittu eli kaapparit kuuluivat samaan organisaatioon joka välitti ase tai muuta lastia eteenpäin.

On myös spekuloitu, että kyseessä olivat todellisuudessa Mossadin agentit joiden tarkoitus oli pitää alusta hallussa niin kauan kunnes Venäjällä saadaan selvitettyä koko varkauden taustalla toiminut organisaatio - Israelista nimittäin otettiin yhteyttä Venäjälle useammankin kerran tapauksen yhteydessä. Aluksen valtaaminen sun muu oli sitten kilven kiillottelua.

Eräs vaihtoehto on se, että "kaapparit" olivat FSB:n agentteja, joiden tarkoituksena oli pitää alus hallussa niin kauan kunnes koko varkauden taustalla toiminut organisaatio oli selvillä. Tarkoituksena oli myös edetä ennalta suunniteltua reittiä myöten niin tarkoin kuin mahdollista, jotta organisaatio saataisi paljastettua alhaalta huipulle saakka.

Spekulaatiotahan tuo Ruotsin rannikolla tapahtunut "kaappaus" herättää mutta niinhän koko tapahtumaketju on yhtä spekulaatiota ja epävarmuutta, koska mitään kunnollista selontekoa ei ole tuotu julkisuuteen, ja tuskin tuodaankaan koska alus hinataan/ajetaan Kap Verdeltä suoraan Mustalle merelle. Jos salailuun ei olisi tarvetta niin miksi alus hinataan suoraan Mustalle merelle ja siellä johonkin satamakaupunkiin. Miksei puutavaralastia pureta oikeaan määränpääsatamaan? Miksi Voitenko poistuu (ilmeisesti) painostettuna Venäjältä useammaksi kuukaudeksi - taitaa siirtyä Turkkiin. Kuka painostaa ja miksi? Eli miksi kysytään niin monta kertaa miksi, jos mitään salattavaa ei todellisuudessa ole?

vlad.
 

TKH

Jäsen
Pelataanpa tätä strategiapeliä edelleen.

On myös spekuloitu, että kyseessä olivat todellisuudessa Mossadin agentit joiden tarkoitus oli pitää alusta hallussa niin kauan kunnes Venäjällä saadaan selvitettyä koko varkauden taustalla toiminut organisaatio - Israelista nimittäin otettiin yhteyttä Venäjälle useammankin kerran tapauksen yhteydessä. Aluksen valtaaminen sun muu oli sitten kilven kiillottelua.

Niin, Mossad sanoo. Mossad sanoo mitä vain, jos ne saa nostaa Iranin esille jonkin laittoman toiminnan yhteydessä. Mossad tai Israel ei ole kovin luotettava tietolähde. Mossad on kyllä aika hyvä urkkimaan erilaisia asioita ja pääsevät varmastikin aika nopeasti jäljille esim. Venäjän isommista operaatioista ja niiden aiheuttajista, mutta se ei kylläkään tarkoita että Israel julkisuuteen raportoisi tai vuotaisi asiat niin kuin ne ovat.

Jos salailuun ei olisi tarvetta niin miksi alus hinataan suoraan Mustalle merelle ja siellä johonkin satamakaupunkiin. Miksei puutavaralastia pureta oikeaan määränpääsatamaan?

Niin, aluksen hinaamisessa Mustalle merelle en kylläkään näe mitään ihmeellistä. Kai ne nyt sen haluaa tutkia, jos kerta rikosta epäillään. Miehistö kun pidätettiin, niin mitä muita mahdollisuuksia oikeasti oli kuin hinata alus jonnekin satamaan ja tutkia se. Ko. alusta etsimään lähtenyt Ladny on Mustan meren laivastosta, joka selittää miksi se sinne hinataan eikä esim. Kaliningradiin.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Niin, Mossad sanoo. Mossad sanoo mitä vain, jos ne saa nostaa Iranin esille jonkin laittoman toiminnan yhteydessä. Mossad tai Israel ei ole kovin luotettava tietolähde. Mossad on kyllä aika hyvä urkkimaan erilaisia asioita ja pääsevät varmastikin aika nopeasti jäljille esim. Venäjän isommista operaatioista ja niiden aiheuttajista, mutta se ei kylläkään tarkoita että Israel julkisuuteen raportoisi tai vuotaisi asiat niin kuin ne ovat.

Tässä "strategiapelissä" Mossad on yhtä luotettava lähde kuin esim. FSB tai ihan mikä tahansa tiedusteluorganisaatio. Kummasti vaan erinäisten tietolähteiden mukaan Israelilla ja Venäjällä oli jossain viheessa yhteistyötä - viimeistään siinä vaiheessa kun aluksen sijainti tuli tietoon. Sattumaako?

Niin, aluksen hinaamisessa Mustalle merelle en kylläkään näe mitään ihmeellistä. Kai ne nyt sen haluaa tutkia, jos kerta rikosta epäillään. Miehistö kun pidätettiin, niin mitä muita mahdollisuuksia oikeasti oli kuin hinata alus jonnekin satamaan ja tutkia se. Ko. alusta etsimään lähtenyt Ladny on Mustan meren laivastosta, joka selittää miksi se sinne hinataan eikä esim. Kaliningradiin.

Niitä satamia on lähempänäkin kuin Mustalla merellä jos alus halutaan tutkia (esim. puolueettomien tutkijoiden läsnäollessa.) Väkisinkin herää epäilys, että kaikki ei ole kunnossa kun alus hinataan Mustalle merelle, eikä alukseen lasketa muita kuin venäläisiä sotilas-/tiedusteluviranomaisia tms. Jos aluksella on puutavaralasti mukana niin miksi kuljettaa se ensin Mustalle merelle ja sieltä sitten takaisin oikeaan määränpääsatamaan - loogisinta olisi pysähtyä Algeriassa ja purattaa puutavaralasti siellä ja sen jälkeen jatkaa matkaa Mustalle merelle, jos alus sinne halutaan viedä. Tapaus siis haisee vaikka kuinka koettaisi katsella asiaa monelta eri kantilta.

vlad.
 

TKH

Jäsen
Tässä "strategiapelissä" Mossad on yhtä luotettava lähde kuin esim. FSB tai ihan mikä tahansa tiedusteluorganisaatio. Kummasti vaan erinäisten tietolähteiden mukaan Israelilla ja Venäjällä oli jossain viheessa yhteistyötä - viimeistään siinä vaiheessa kun aluksen sijainti tuli tietoon. Sattumaako?

Niin, mutta sama tietolähteesi väittää lastina olevan S-300 järjestelmän, josta nyt voi melko helposti päätellä, että Mossadin vaikuttimena kommentointiin on jokin muu kuin laiva tai sen lasti. Eli lähinnä halu nostaa Iran jollain tavoin esille, oli Iranilla sitten mitään tekemistä asian kanssa tai ei. Mossadile tällainen toiminta ei ole vierasta. Tämä ei kylläkään poista sitä mahdollisuutta että yhteydessä olisi oltu.


Niitä satamia on lähempänäkin kuin Mustalla merellä jos alus halutaan tutkia (esim. puolueettomien tutkijoiden läsnäollessa.) Väkisinkin herää epäilys, että kaikki ei ole kunnossa kun alus hinataan Mustalle merelle, eikä alukseen lasketa muita kuin venäläisiä sotilas-/tiedusteluviranomaisia tms. Jos aluksella on puutavaralasti mukana niin miksi kuljettaa se ensin Mustalle merelle ja sieltä sitten takaisin oikeaan määränpääsatamaan - loogisinta olisi pysähtyä Algeriassa ja purattaa puutavaralasti siellä ja sen jälkeen jatkaa matkaa Mustalle merelle, jos alus sinne halutaan viedä. Tapaus siis haisee vaikka kuinka koettaisi katsella asiaa monelta eri kantilta.

Niin, pitää nyt kuitenkin muistaa ettei Venäjää kiinnosta - sen enempää kuin muitakaan suurvaltoja - mikään "puolueettomien tutkijoiden läsnäolo". Kannattaa myös huomioida, että jotta voitaisiin sanoa tässä tapauksessa olevan jotain "mätää" tutkimuksen kannalta, niin pitäisi olla joku referenssi tapaus, jossa Venäjä on pyytänyt tai muutoin ottanut "puolueettomia tutkijoita" mukaansa. Onko sellaisia muka? Vai mitä tapausta ajattelit?

Kun en ole tapausta kovin tarkkaan seurannut, niin kuka tai ketkä sinne alukseen olisivat halunneet mennä ja onko maat pyytäneet sitä virallisesti? Onko mahdollisesti sovittu alukseen pääsemisestä sitten kun alus on satamassa?

En tiedä mitä lakipykäliä olet lukenut, mutta takavarikoidun aluksen lastia ei kylläkään pureta mihinkään ennen tutkimuksia.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Niin, pitää nyt kuitenkin muistaa ettei Venäjää kiinnosta - sen enempää kuin muitakaan suurvaltoja - mikään "puolueettomien tutkijoiden läsnäolo". Kannattaa myös huomioida, että jotta voitaisiin sanoa tässä tapauksessa olevan jotain "mätää" tutkimuksen kannalta, niin pitäisi olla joku referenssi tapaus, jossa Venäjä on pyytänyt tai muutoin ottanut "puolueettomia tutkijoita" mukaansa. Onko sellaisia muka? Vai mitä tapausta ajattelit?

Kun en ole tapausta kovin tarkkaan seurannut, niin kuka tai ketkä sinne alukseen olisivat halunneet mennä ja onko maat pyytäneet sitä virallisesti? Onko mahdollisesti sovittu alukseen pääsemisestä sitten kun alus on satamassa?

En tiedä mitä lakipykäliä olet lukenut, mutta takavarikoidun aluksen lastia ei kylläkään pureta mihinkään ennen tutkimuksia.

Kyllähän nyt tässä asiassa Venäjällä ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin pelata avoimesti jos se haluaa säilyttää kasvonsa kv. yhteisössä (ja etenkin mediassa.) Mitä ennemmin he salailevat asiaa niin sitä kovempia huhuja lähtee liikkeelle ja sitä kiusallisemmaksi tilanne muuttuu - eikö? Jos olet jotain muuta mieltä, niin kannattaisi tarkastella tilannetta siltä kantilta, että mitä seuraamuksia yleensä tulee jos epäselviä asioita ei tutkita hetimmiten avoimesti ja riittävän puolueettomasti. Venäjältä löytyy lukuisia esimerkkejä siitä, kuinka tutkinta on täynnä salailua, asiakirjaväärennöksiä tms. Eikä Venäjä suinkaan ole ainoa valtio, joka toimii näin. Yhtälailla samoin toimii Israel, Yhdysvallat, Kiina (esim. Tiidetin kysymys) ja moni moni muu maa, ja kyllähän ne Suomenkin varpaat toisinaan meinaavat kastua. Eli avoimmuudella Venäjä säästyisi paljolta, jollei taustalla ole sitten organisaatio jonka paljastuminen olisi äärimmäisen noloa valtion johdolle, siksi salamyhkäysyys.

Mahdollisimman objektiivisesti asiaa tarkastellessani en voi tulla muuhun johtopäätökseen kuin siihen, että asiassa on toimittava valtiorajat ylittäen koska alus oli muualle rekisteröity kuin Venäjälle, omistajayhtiötä ei oltu rekisteröity Venäjälle - ainoastaa miehistö oli venäläistä. Ja kun huomioidaan vielä se, että aluksen puutavaralasti ei ollut venäläisomisteista (jollei siitä oltu vielä saatu maksua niin se oli Stora Enson omistuksessa) ei ole muuta mahdollisuutta kuin operoida valtiorajat ylittäen, jotta koko asia saadaan avoimella tavalla selvitettyä.

Tällä hetkellä esim. KRP ei tiedota muuta kuin sitä diiba-daabaa jota Venäjältä informoidaan - vaikka KRP:n pitäisi toimia tutkijaosapuolena koska rikos koskettaa myös Suomea (omistajataho suomalainen ja alus lastattu Suomessa j jos lastia ei oltu maksettu niin lastikin on suomalaisomisteista - Stora Enso.) Algerialaisia tuskin kiinnostaa aluksen kohtalo, arvattavista syistä. Epäilemättä myös vakuutusyhtiöitä kiinnostaa tapaus edelleen, koska ensin ilmoitettiin kyseessä olleen merirosvouden, sitten kiristyksen ja lopulta panttivankitilanteen - ehkäpä aluksen vakuuttanut yhtiö mielusti haluaisi kuulla oikean totuuden, ja vieläpä mahdollisimman puolueettoman tahon toimesta suoritetun tutkinna. Tälläiseksi tahoksi vakuutuslaitos tuskin laskee tiedusteluorganisaatiota (tai organisaatioita jos mukana on esim. Mossad).

Niin ja takavarikoidun lastin purkamisen yhteydessä voidaan suorittaa jo tutkimus tai osa siitä, eli purku ja varmistus siitä, että puutavaralastin joukossa ei ole mitään mikä sinne ei kuulu - minkä jälkeen itse alus voidaan siirtää tutkittavaksi muualle. Ja kuten yllä viittasin, vaikka purku suoritettaisi Venäjällä, asian kansainvälisen luonteen tähden olisi suotavaa, että tutkimukseen ottaisi osaa myös muut osapuolet esim. KRP - mutta heitä nyt ei tuunnu kiinnostavan muu kuin lausuntojen jakaminen.

Nyt tapaus herättää vain ja ainoastaan avoimia kysymyksiä ja viittauksen siihen, että Venäjällä ei mikään ole muuttunut sitten 80-luvun ja Neuvostoliiton ajan, (no eipä siellä juuri muu olekaan muuttunut kuin, että maa on muuttunut kapitalistiseksi vaikka hallintomuotoa ei voikaan kaikessa pitää aidon demokraattisena.)

Kysymys sinulle:

-Olisiko järkevintä suorittaa avoin tutkimus johon ottaisivat osaa kaikki osalliset eli Venäjän valtio, aluksen omistava taho, lastin omistaja (joko Stora Enso tai vastaanottaja), KRP (koska rikos koskee suomalaista tahoa), vakuutuslaitokset/-laitos, aluksen kotivaltio (eli Malta)?

Jos halutaan pelata avoimin kortein niin tällainen vaihtoehto on ainoa toteutettavissa oleva vaihtoehto. Mikäli haluataan, että salamyhkäisyys jatkuu, eikä totuutta välttämättä saada selvitettyä niin kannattaa jättää avoimmuus sikseen ja toimia kuten esim. Israel toimiin monissa tapauksissa - asevoimien rikkomukset tutkii asevoimien asettama tutkintakomissio.

vlad.
 

TKH

Jäsen
-Olisiko järkevintä suorittaa avoin tutkimus johon ottaisivat osaa kaikki osalliset eli Venäjän valtio, aluksen omistava taho, lastin omistaja (joko Stora Enso tai vastaanottaja), KRP (koska rikos koskee suomalaista tahoa), vakuutuslaitokset/-laitos, aluksen kotivaltio (eli Malta)?

Niin, aika usein suurvallat tekevät omat tutkimuksensa ja muut sitten omansa jos se ylipäätään on mahdollista. Kyllähän ne Jenkkienkin itse tekemät tutkimukset niiden itse tekemistä siviilien pommittamisista aina huhuja herättävät, mutta eivät ole tainneet systeemiään muuttaa. Samahan se on tietysti kaikkien valtioiden kanssa. Jotain yhteistyötähän KRP on sanonut tekevänsä. En ole huomannut mitään virallisia kommentteja tutkintaan liittyen keneltäkään osapuolelta, joten siinä mielessä tutkinnan kommentointi on liian aikaista. Ei tämä kyllä mitenkään miltään valtavalta salaliitolta vaikuta, paljon porua mutu-jutuista ja huhupuheista. Omituinen tapaus kaikkinensa, mutta taitaa juttuja ruokkia kylläkin aivat muut seikat kuin viitteet jostakin suuresta skandaalista.

En pienellä googletuksella löytänyt tahoja, joilta oli evätty alukseen pääsy. Ketä ne nyt sitten oli ja mitä Venäjä kommentoi pyyntöihin?

Missä on muuten luottamuksesi Natoon ja Israeliin? Jos laivalla ihan oikeasti olisi ollut jotain erikoista, niin kai ne nyt olisi käyttäneet oikeuttaan tutkia alus?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
En pienellä googletuksella löytänyt tahoja, joilta oli evätty alukseen pääsy. Ketä ne nyt sitten oli ja mitä Venäjä kommentoi pyyntöihin?

Missä on muuten luottamuksesi Natoon ja Israeliin? Jos laivalla ihan oikeasti olisi ollut jotain erikoista, niin kai ne nyt olisi käyttäneet oikeuttaan tutkia alus?

Se onko kielletty osallistumasta aluksen tutkintaan tai onko ilmaistu, että me tutkimme aluksen on kovin tulkinnanvarainen asia. KRP ilmeisesti tyytyy Venäjän päätökseen, että venäläiset tutkivat aluksen vaikka esim. Suomessa on ihmetelty sitä, että miksi KRP on niin hiljaa, tai jos tiedottaa jotain niin se on luokkaa "tiedotamme sitten kun on jotain tiedotettavaa" tjsp. Ei siis vaikuta, että toimittaisi kovinkaan aktiivisesti - syystä tai toisesta (ja kovin moni veikkaa nykyään, että toisesta.)

On myös ihmetelty sitä, että miksi venäläinen merenkulkualan asiantuntija Voitenko lähti maasta niin pian, ja omien sanojensa mukaan painostettuna. Kuka painosti ja miksi - jos kukaan painosti? Mutta jos kukaan ei painostanut, niin miksi siinä tapauksessa poistua Venäjältä, koska maassa pysymällä hän olisi kyennyt jatkamaan asian käsittelyä parhaalla mahdollisella tavalla. Nyt hän ei siihen kykene, koska omien sanojensa mukaan häntä painostettiin poistumaan maasta. Ei ole ensimmäinen kerta jolloin avoimeen tiedotukseen pyrkinyt henkilö painostetaan poistumaan maasta (tai vaihtoehtona on kuula kalloon.) Jos taustalla on ollut järjestäytynyttä rikollisuutta sekä entisiä upseereja, kuten on epäilty, ei ole ihme, että Voitenko lähti niin pian turvallisemmille vesille. Parempi hengissä kuin luoti otsassa.

Tapauksen tutkinnan päälle levittäytyy vahva epäilyksen varjo juuri sen tähden koska Venäjän viranomaiset painokkaasti ilmoittavat, että me tutkimme aluksen. KRP ja varmasti moni muu taho jää auttamatta jalkoihin tällöin - voivat jopa tyytyä hiljaisena potkimaan kiviä ja kiroamaan pienuuttaan. Myös tapaus Voitenko herättää vahvoja epäilyjä: kuka kehoitti poistumaan ja miksi? Joidenkin mielestä epäilyttävänä voidaan pitää myös sitä, että kaapatut merimiehet eivät edelleenkään saa antaa haastatteluja - tämä on tosin ymmärrettävää jos/kun tutkinta on vielä kesken ja haastattelujen antaminen voi vaikeuttaa tutkintaa. Mutta kun Venäjästä on kyse niin tämä(kin) herättää automaattisesti epäilyjä monilla tahoilla -> tulkitaan, että kyseessä on salailua ja totuuden pimittämistä.

Miksi NATO tai Israel ei toiminut? Itseasiassa ainakin aluksen löytymisen jälkeen Israelista oltiin yhteydessä Venäjän viranomaisiin eli jokin yhteys on ollut ja kenties se on ollut olemassa jo ennen varsinaista aluksen löytymistä. Löytyminen ja sen ympärille rakennettu "draama" voi taasen olla osa suurvaltapeliä. Anna jotain minulle niin minä annan vastavuoroisesti sinulle".

Kokonaisuudessaan en juurikaan luota Israelin tekemiin tutkimuksiin, joiden kohteena on omien asevoimien tai tiedustelupalvelun (Mossad) toimet, olipa kohteena siviileiden tappaminen Gazan kaistalla, YK:n tukikohdan pommittaminen, merkityn sairaalan tulittaminen etc. Liian paljon tulkinnanvaraisia asioita kun asevoimien valvontaelin tutkii omien toimia, tilanne on hivenen toinen kuin Suomessa. Sama pätee NATO:on/Yhdysvaltoihin. En pidä heidän tutkimustuloksia esim. siviileihin kohdistuneista pommituksista Afganistanissa täysin luotettavina. Toisinaan jaetaan tuomioita mutta kovin usein tuomitut ovat joko aliupseeristoa tai miehistöä. Enpä muista kertaakaan, että hierarkiassa korkeammalla tasolla ollut upseeri olisi saanut todella pitkää tuomiota, vaikka niin Afganistanissa kuin myös Irakissa on tapauksia joissa komentoketju on alkanut ylhäältä ja edennyt siitä alas mutta rankaisutoimet kohdistuvat alipäällystöön ja miehistöön.

Kokonaisuudessaan Arctic Sea'n tapaus nyt ei minua hetkeuta suuntaan tai toiseen, tuo korkeintaan mielenkiintoa hetkeksi elämään. Löytyypä alukselta S-300 ohjuksia (en kyllä usko tähän teoriaan edelleenkään) tai konteittain olaltalaukaistavia it-ohjuksia niin käytännössä aivan sama, tai jos ei löydy mitään niin ei sekään maailmaani kaada. Ei elämäni siitä ole kiinni mikä Arctic Sea'n lopullinen kohtalo on.

vlad.
 

TKH

Jäsen
Se onko kielletty osallistumasta aluksen tutkintaan tai onko ilmaistu, että me tutkimme aluksen on kovin tulkinnanvarainen asia.

Aluksen tutkinta kun ei ole edes vielä alkanut, niin on turhan spekulatiivista kommentoida sitä kovin paljoa suuntaa tai toiseen. Varsinkin kun ei edes tiedetä, että onko alukseen kukaan ollut edes halukas tutustumaan niin paljon, että olisi siihen lupaa kysynyt. Tai että Venäjä olisi sitä kieltänyt. KRP sanoo olleensa yhteydessä Venäjällä oleviin yhteyshenkilöihin tutkinnan ainana, mutta ei aio ainakaan tässä vaiheessa lähettää Venäjälle omia tutkijoita. Se onko tämä KRP:n oma halu vain Venäjän selvinnee joskus myöhemmin. Ne raportoi sitten jälkikäteen sen mitä katsovat tarpeelliseksi, ei siihen ole paljoa sanottavaa. Niin se aina ollut ja tulee olemaan jatkossakin.

On myös ihmetelty sitä, että miksi venäläinen merenkulkualan asiantuntija Voitenko lähti maasta niin pian, ja omien sanojensa mukaan painostettuna. Kuka painosti ja miksi - jos kukaan painosti?

Varmaankin on painostettu jos se itse niin sanoo, mutta mikä sen liittää "suureen salaliittoon"? Mikäli laivalla rahdattiin huumeita tai harrastettiin pienimuotoista asekauppaa, niin onhan Kaliningradin rikolliset sille saattaneet uhkailupuheluita soittaakiin. Eiköhän rikollisten taholta tullutta uhkailua ja painostusta esiinny melkein joka maassa. Ei tämäkään nyt mitenkään mullista juttua.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ne raportoi sitten jälkikäteen sen mitä katsovat tarpeelliseksi, ei siihen ole paljoa sanottavaa. Niin se aina ollut ja tulee olemaan jatkossakin.

Näinhän ne tapaavat suuressa maailmassa tehdä, olipa kyse Venäjästä, Israelista, Yhdysvalloista tai vaikkapa Kiinasta. Siihen on muiden tyytyminen, ikävä kyllä - ja se siitä avoimmuudesta jota yleismaailmallisesti ainakin jotkin tahot peräänkuuluttavat. Idealistinen toive vailla toteutumismahdollisuutta tosiasiassa.

vlad.
 

TKH

Jäsen
http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2009...uovutetaan_omistajille_kanarialla_992626.html

Jaa, nyt alus aiotaan luovuttaa omistajilleen lähipäivinä Las Palmasilla. Kunhan alus saapuu Las Palmasille, niin siellä sitä ilmeisesti tutkii useamman maalaiset tutkijat. Tämän jälkeen alus ilmeisesti luovutetaan omistajille.

Russian investigators are actively continuing their cooperation with their foreign colleagues, particularly, on the Maltese side, under whose flag the ship was registered...Five Maltese investigators have arrived in Las Palmas.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jaa, nyt alus aiotaan luovuttaa omistajilleen lähipäivinä Las Palmasilla. Kunhan alus saapuu Las Palmasille, niin siellä sitä ilmeisesti tutkii useamman maalaiset tutkijat. Tämän jälkeen alus ilmeisesti luovutetaan omistajille.

Nyt on taas jonkinlainen Bon Voyage -fiilis päällä, sillä Las Palmasille tuo alus ei tosiaankaan ole päässyt. Eikä ilmeisesti ole pääsemässäkään, vaan se seilaa tällä hetkellä kohti pohjoista Venäjän laivaston saattelemana. Kaappareiden ja merimiesten välisistä kuvioista loppukesän ajalta ei enää ota selkoa James Bondkaan, mutta tuo kuvio on jo tavallaan "vanhentunut". Nyt sitten uutta mysteeriä puskee.

http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/72329-missa-arctic-sea-voi-olla

Tuolta taas tarinaa. Ja Venäjän mukaan laivasta ei löytynyt mitään epäilyttävää. Ainoastaan puuta...

Mää olen kauhian hämmästynt..
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Eikä näytä vieläkään Arctic Sea'n mysteeri ratkevan jos tähän Helsingin Sanomissa julkaistuun uutiseen on luottaminen: Arctic Sea.

Aina vaan mielenkiintoisempia piirteitä tämä kappaus saa aikaan. Ja laivan lastina piti olla vain sahatavaraa...

Uutiseen liittyen, tietty nimiä voidaan muokata kuvankäsittelyn avulla mutta kyllähän aluksen ympärillä pyörii jos toisenlaista huhua, joten tuskin ihan puhtaat jauhot on pussissa venäläisilläkään.

vlad.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Uutiseen liittyen, tietty nimiä voidaan muokata kuvankäsittelyn avulla mutta kyllähän aluksen ympärillä pyörii jos toisenlaista huhua, joten tuskin ihan puhtaat jauhot on pussissa venäläisilläkään.

Kyllähän tuo on ihmetyttänyt ihan älyttömästi. Mysteeri tuntuu olevan kaikkea muuta kuin ratkennut. Tässä on niin paljon ihmeellisiä asioita, että tavallinen kaduntallaaja ei meinaa enää pysyä perässä.

1. Venäjän piti luovuttaa alus omistajilleen syyskuun puolivälissä Kanarialla. Mutta eipä vaan luovuttanutkaan, vaan alus seilaa tällä hetkellä ilmeisesti 100km itään Gibraltarilta. (lue lisää: http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/73265-tapaus-arctic-sea-omistajakin-aivan-pihalla)

Jotenkin tämä tuntuu ainakin siltä kuuluisalta Bon Voyage -fiilikseltä.

2. Toinen mysteeri on se, miksi alus on esiintynyt pohjoiskorealaisen rahtilaivan nimellä. Mitä tälläkin sitten lie yritetään hämätä. Tästä aiheesta on mainittu tuossa vladin linkissä.

3. Ja jos lisää halutaan salaliittoteorioita kehitellä, niin kyseisen purtilon sisaralus Arctic Sky ajoi muutama päivä sitten karille Ahvenanmaalla. (lue lisää: http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/73020-kohulaiva-arctic-sean-sisaralus-haverissa-ahvenanmerella)

Venäjän toiminta tässä eniten ihmetyttää. Mitään selitystä ei ole sille, miksi alusta ei ole vieläkään luovutettu omistajille. Ei siis mitään. Jos alusta ei alunperinkään olisi ollut tarkoitus luovuttaa, olisi suurvalta voinut ihan hyvin pitää sen itsellään Mustanmeren telakalla ja sanoa, että "sori, mutta ei tätä voida tutkinnallisista syistä luovuttaa". Nyt alus on ajettu kuitenkin lähes Kanarialle asti.

Enpä tiedä, ainoa teoria, mikä meikäläisellä tulee mieleen, on se, että aluksella olisi jotain todella haitallista materiaalia, joka halutaan hävittää kauas "Äiti-Venäjän" ulkopuolelle. Eli jotain vaarallista ydinasemateriaalia yms. Paras keino tähän olisi odottaa sopivaa myräkkää ja upottaa sen aikana paatti valtameren syvyyksiin vedoten onnettomuuteen. Mutta mainitaan nyt lopuksi, että tähän teoriaan en kyllä usko pätkääkään.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Miksi CNN:n lentokone ei pörrää laivan ympärillä? Eli miksi media ei pääse laivan lähelle. Ainahan vähintään CNN on tämmösissä tapauksissa haaskalla, nyt ei ole kuvaa laivasta näkynyt. Onko Venäjällä saattoalukset määräyksellä "pitkää muut poisssa"

Edelleen kiinnostaisi se, että kun Pietarsaaren pelastuslaitos aikoi vihjeen perusteella suorittaa säteilymittauksia satamassa, niin säteilyturvakeskus keskeytti mittaukset, koska keskuksen mukaan mittaukset eivät ole tarpeellisia.

” Tarpeetonta vapaapalokuntalaistoimintaa. Satamassa ei missään tapauksessa voi olla enää säteilyä aluksen jäljiltä, STUK:in säteilysuojelutoimiston toimistopäällikkö Olli Vilkamo korostaa.”

Eli mitä niitä keskeyttämään, kun kerran mitään ei olisi voinut löytyä?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kyllähän tuo on ihmetyttänyt ihan älyttömästi. Mysteeri tuntuu olevan kaikkea muuta kuin ratkennut. Tässä on niin paljon ihmeellisiä asioita, että tavallinen kaduntallaaja ei meinaa enää pysyä perässä.

Tähän kun lisätään vielä ranskalaisen Le Monde -lehden arvio (linkki MTV3:n uutiseen): spekulaatiot asian tiimoilta.

Ihmetystä on herättänyt se miksi miehistö ja kaapparit kuljetettiin Kap Verdeltä Venäjälle kolmella Iljushin Il-76 rahtikoneella. Koneiden kapasiteetti on noin 40 tonnia. Sen nyt jotenkin ymmärtää, että kaapparit ja miehistö kuljetettiin Venäjälle yhdellä koneella mutta mihin niitä kahta muuta tarvittiin? Meinaan, tuskin Kap Verdenkään suuntaan niin paljon tutkijoita ja asiantuntijoita meni, että kolme konetta tarvittiin.

vlad.
 

Viljuri

Jäsen
Edelleen kiinnostaisi se, että kun Pietarsaaren pelastuslaitos aikoi vihjeen perusteella suorittaa säteilymittauksia satamassa, niin säteilyturvakeskus keskeytti mittaukset, koska keskuksen mukaan mittaukset eivät ole tarpeellisia.

No, nehän kävivät siellä. Mutta kun se mahdollinen säteily ei "tartu", ja laiva oli tuhansien merimailien päässä.

Sitä paitsi siellä oli kiinteät mittaritkin, jotka olisivat antaneet signaalin heti, jos esimerkiksi laivaan olisi ollut piilotettuna neutronipommi, joka olisi lauennut. Ainakin sataman työntekijät olisivat huomanneet siirtyneensä ajasta ikuisuuteen, mikä varmasti olisi vaikea olla huomaamatta.

Se, että laiva ei ole niin sanotusti "missään", voisi toki viitata myös myös tähän yritysryppääseen ja vakuutuskysymyksiin.
 

maniakos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis mikä tämä juttu oikein on? Olen jo aikoja sitten pudonnut kärryiltä.

1. Laiva kaapataan
2. Venäjä lähtee jahtaamaan laivaa sukellusveneiden voimin
3. Laiva löydetään ja kaapparit otetaan talteen
4. Miehistö(muutamia lukuunottamatta) toimitetaan turvaan ja kuulusteltavaksi
5. Laiva tutkitaan ja mitään epänormaalia ei löydy
6. Laiva seilaa merillä ympäriinsä vailla mitään määränpäätä

Mutta onneksi meidän KRP on lähdössä tutkimaan asiaa, hallelujah! Mysteeri ratkeaa vihdoin!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös