M/S Arctic Sea - mysteeri merellä?

  • 29 235
  • 120

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oikeastaan ihmettelen, että tästä aiheesta ei ole vielä avattu ketjua Jatkoaikaan. Kyseessähän on siis tämä suomalainen/latvialainen/maltalainen rahtilaiva, joka oletettavasti kaapattiin 24.7. Ruotsin aluevesillä. Tämän jälkeen alus on reissannut ainakin jossain päin Englannin Kanaalia, josta viimeinen paikkatieto on saatu 29.7. Mutta alus ei ole ikinä tullut määränpäähänsä Algeriaan, jonne sen piti saapua 4.8. Yhdessä vaiheessa oli tieto siitä, että alus saapuisi lähipäivinä, mutta tieto peruttiinkin.

Nythän on myös väitetty, että alus olisi ollut kaapattuna tuolla Englannin Kanaalissa. Eli se olisi joko a) kaapattu uudestaan tai b) Ruotsin päädyn kaapparit eivät olisikaan poistuneet aluksesta.

Tästä kertoi mm. Iltalehti: http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2009081110061854_ul.shtml

Nyt mm. Venäjän laivasto aloittaa neljän aluksen voimin tämän rahtilaivan etsinnät. Tästähän tietysti on saatu joitain salaliittoteorioitakin aikaiseksi. Wikipediasta löytyy mm. maininta, että aluksen lastina olisi jotain, mikä venäläisiä kiinnostaisi. Tiedä sitä sitten. Stora Enson puutavara tuskin on naapurimme ensisijaisen mielenkiinnon kohteena - luulisi sillä olevan puuta ihan tarpeeksi itselläänkin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Arctic_Sea

Sinällään ihan mielenkiintoinen tapaus. Mitä veikkaatte tässä olevan taustalla?
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Konkurssikypsän varustamon palkkalistoilla ehkä laivan miehistöllä on saatavia. Olisikohan kysymyksessä "kapina laivalla", jolloin miehistö yksissä tuumin panee laivan ja lastin rahoiksi. Mitään mustapukuisia miehiä ei ole ollutkaan.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Tässä Hesarin artikkelissa on ihmetelty samaa ja jutun luettuani olen melko varma, että takana on joku rikollisryhmien välienselvittely, tai miehistön kapina.
Niin tai näin, joku jossain tietää asiasta enemmän ja katseet pitäis kääntää laivanvarustamoon (ja Venäjälle).
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Taitaapi puutavaran alla ruumassa olla aikamoinen lasti aseita. Ei suinkaan Algeriaan menossa, vaan esimerkiksi tsetseeneille, ja ne olisi pitänyt purkaa kyydistä jossain matkan varrella. Syystä tai toisesta homma ei mennytkään putkeen, ja nyt laiva on katsottu parhaimmaksi "kadottaa".

Voi siellä toki olla huimausaineitakin, mistäs mie tiedän.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Taitaapi puutavaran alla ruumassa olla aikamoinen lasti aseita. Ei suinkaan Algeriaan menossa, vaan esimerkiksi tsetseeneille, ja ne olisi pitänyt purkaa kyydistä jossain matkan varrella. Syystä tai toisesta homma ei mennytkään putkeen, ja nyt laiva on katsottu parhaimmaksi "kadottaa".

Eikös tuo alus lähtenyt kuitenkin matkalleen Pietarsaaren satamasta? Vai muistanko ihan väärin. Jos tuo aselasti pitäisi paikkaansa, niin mietityttää, että miten ne sinne olisi saatu. Jotenkin uskoni Suomen tullilaitokseen ja viranomaisiin on tässä yhteydessä aika vahva.

Uusin tieto tapauksesta on se, että laiva oli toistamiseen merkitty Algeriaan saapuvaksi, mutta poistettin myöhemmin listalta. Tästä kertoi Uusi Suomi:

http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/68577-mystinen-laiva-havisi-taas
 

Tuzzi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eikös tuo alus lähtenyt kuitenkin matkalleen Pietarsaaren satamasta? Vai muistanko ihan väärin. Jos tuo aselasti pitäisi paikkaansa, niin mietityttää, että miten ne sinne olisi saatu.

Tuossa pari viestiä ylempänä linkitetyssä hesarin pohdiskelussa mainitaan faktana, että laiva oli käynyt ennen lastausta Kaliningradissa korjautettavana (tai ehkäpä "korjautettavana").

Olen aivan ulapalla tämän suhteen. Kuka on viestittänyt tästä kaappauksesta ja missä vaiheessa? Jos radiot on rikottu ja kännykät otettu niin miten tästä alunperin saatiin viestiä ja laivayhtiökö tästä alunperin tiedotti?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Uskon, että aluksessa kuljetetaan Venäjälle taannoin pudonneen maan ulkopuolisen aluksen jäänteitä. Veli-venäläiset tietysti on kiinnostuneita saamaan nuo jäänteet takaisin, koska niissä saattaa olla jäljellä toimivaa alienteknologiaa. Kuvitelkaa vaan jos Venäjä onnistuisi niiden kautta valjastamaan itselleen uudenlaisia aseita ja/tai aluksia? Ei ole epäselvää kuka olisi tämän planeetan herra. Tosin tietojen mukaanhan USA on vuosikausia kehitellyt muukalaisten teknologian perustuvia laitteita tahollaan. Nyt olisi Venäjällä hyvä sauma päästä samalle viivalle. Ei lienee siis epäselvää miksi USA ja Venäjä on kaihtaneet konflikteja tähän saakka, Venäjältä on puuttuneet tasavertaiset aseet ja välineistö.

Seuraava maailmansota tullaan käymään välineistöllä, joka on ennennäkemätöntä!

Toivotaan kuitenkin, että Venäjä ei noita jäänteitä tavoita, vaan ne saadaan ajoissa toimitettua puolueettoman organisaation luokse joka pyrkii valtioiden taustalla estämään kehittyneen teknologian joutumista sotakoneiston käsiin. Tuon laivan on ottanut haltuun juuri tämä kyseinen toistaiseksi tuntematon organisaatio.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Eikös tuo alus lähtenyt kuitenkin matkalleen Pietarsaaren satamasta? Vai muistanko ihan väärin. Jos tuo aselasti pitäisi paikkaansa, niin mietityttää, että miten ne sinne olisi saatu. Jotenkin uskoni Suomen tullilaitokseen ja viranomaisiin on tässä yhteydessä aika vahva.

Uusin tieto tapauksesta on se, että laiva oli toistamiseen merkitty Algeriaan saapuvaksi, mutta poistettin myöhemmin listalta. Tästä kertoi Uusi Suomi:

http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/68577-mystinen-laiva-havisi-taas

Jokin haisee ja pahasti kun nyt on Venäjä aluksen perässä koko arsenaalillaan ydinsukellusveneet mukaanlukien. Onkohan Remes nyt hereillä ja vääntää tästä vielä kirjan.

Jospa Patria myy laittomasti jotain paskaa maihin/tyypeille jonne/kenelle ei pitäisi. Ei yllättäisi tämän vaalirahapelleilyn jälkeen piiruakaan. Likaista on peli maailmalla. Suomalaisilla herätyskellot alkavat soida vasta nyt että osataan sitä meilläkin.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
mielenkiintoinen tapaus

.. itse uskon, että tapauksen kiinnostavin osuus liittyy käyntiin Kaliningradissa ennen Suomeen tuloa. Suomesta on tuskin lastattu laivaan mitään sellaista, mitä venäläiset lähtisivät tosissaan sukellusveneillä etsimään.

Sen sijaan Kaliningradista löytyy ihan mitä tahansa sotilasteknologiaa, ihan ydinkärkiin asti.

loppuasiakasta onkin paljon vaikeampi arvailla, mutta löytynee sieltä kovemmasta päästä toimijoita.

Jos vaikka joku on käynyt tilaamassa "iso iskender" ja myyjä on kuullut että "iskander"? Eli ihan inhimillinen erehdys?
 
Viimeksi muokattu:

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Eittämättä jotain vakavaa on todellakin kateissa, sitä alkaa tämä jahtaaminen ja taustatiedot uutisissakin vahvistaa. Ajan kysymyshän se on ollut koska näin jossain vaiheessa käy.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aamulehdessä kerrotaan taas, että kansainvälisen merenkulkujärjestön edustajan mukaan aluksesta olisi saatettu tehdä ns. aavelaiva. Tällä tarkoitetaan siis sitä, että se seilaa tällä hetkellä tekaistulla nimellä. Toinen teoria on se, että rikollisjärjestö olisi ottanut laivan haltuunsa jonkun tuntemattoman syyn vuoksi. Kolmas esitetty teoria oli, että kaappaus olikin puhtaasti testi. Eli testaus siitä, miten viranomaiset reagoivat. Eli kyseessä olisi ollut jonkinlainen kenraaliharjoitus.

Jos kolmas väite pitää paikkaansa, niin mietityttää vaan, että mikä olisi sitten lopullinen kohde... joku Itämeren autolautoista?

http://www.aamulehti.fi/uutiset/kot...tic-seasta-on-saatettu-tehda-aavelaiva/152344

Mielenkiintoinen fakta paljastui myös MTV3:n uutislähetyksessä. Laivan omistajataho on sittenkin suomalainen. Tai siis Suomessa vakituisesti asuva venäläismiesten joukko. Eivät suostuneet uutislähetyksessä puhelinhaastatteluun, vaan kertoivat olevansa jälleen "kokouksessa".

Eli siis... aluksi alus oli suomalainen. Sitten se olikin latvialainen, mutta Maltan lipun alla purjehtiva. Ja miehistö oli puhtaasti venäläinen. Nyt laiva onkin suomalaisen yhtiön, jonka omistaa venäläismiesten ryhmä...

Melkoista sekoilua.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Alkuun eräissä lähteissä spekuloitiin sillä, että M/S Arctic Sean omistajat olisivat joutuneet mafian hampaisiin maksamattomien velkojen tähden ja tästä seurauksena olisi ollut "valekaappaus" ja siitä sitten aikanaan vakuutuspetos aluksen kadottua. Näin aluksen omistajat olisivat saaneet maksettua velkansa mafialle ja myöhemmin uuteen kuosiin laitettu alus olisi myyty eteenpäin (mahdollisesti kattamaan loput velat) tai vaihtoehtoisesti alus olisi ilmaantunut nykyisen omistajayhtiön aluskantaan uutena aluksena (nimi vaihdettu ja alus maalattu uudelleen ja tehty mahdollisia muitakin kosmeettisia muutoksia).

Nyt kuitenkin epäilyttää, että jotain muutakin on vialla. Alukseen on kenties kätketty Kaliningradissa suoritetun huollon yhteydessä huumeita - ne oli tarkoitus sitten saada takaisin Ruotsin edustalla mutta jokin meni pieleen ja sen tähden alus on sitten otettu haltuun, jotta lastin siirto voidaan tehdä rauhassa jossain turvallisemmassa ympäristössä. Vaihtoehtoisesti alukseen on kätketty sotilasmateriaalia, ei mitään suurta koska sellainen olisi paljastunut Pietarsaaressa suoritetussa puutavaran lastauksessa mitä suurimmalla todennäköisyydellä. Toisaalta en myöskään usko, että pelkkien käsiaseiden tähden ryhdytään tällaiseen operaatioon, koska aseita tuskin oli aluksessa niin paljon, että aseiden haltija ottaa riskin kaapatessaan koko aluksen. Jos aluksessa on aseita lastina niin en usko, että ne ovat pistooleja, rynnäkkökiväärejä tai vanhemman mallisia sinkoja. Jos siellä on aseita niin kenties ne ovat pst- tai it-ohjuksia tai jopa vieläkin järeämpää tavaraa, joka kuitenkin mahtuu pieneen tilaan. Pahin skenaariohan olisi se, että Venäjältä olisi kaapattu ydinmateriaalia (tai muuita joukkotuhoaseita) ja se olisi kätketty alukseen Kaliningradissa tapahtuneen huollon yhteydessä.

vlad.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kirjoitin jo aiemmin tuonne toiseen ketjuun, mutta itseäkin kummastuttaa suuresti, miten voi olla mahdollista että nyky päivänä laiva voi noin vaan "kadota" kuin tuhka tuuleen.
Okei myönnetään että vesialue on suuri josta purkkia etsitään, mutta silti. Jos kaikki tutkalaitteet ja viestimet on rikottu, kuten kerrotaan. Miten laiva pystyy navigoimaan. Miten on mahdollista, että kännykätkään eivät toimi ? Okei ollaan "kaukana" rannikosta mutta kai sen laivan nyt voi ajaa lähemmäs rannikkoa. Siis jos tahdotaan että laiva löydettäisiin. Eli näin olisi varmaan tehty jos miehistöllä ei ole jotain hämärää pelissä ?
Joku kusee nyt ja rankasti. Tuskin laivaa nyt kuitenkaan ollaan oikeasti upotettu ja siinä ohessa tapettu miehistöä.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Itselläni heräsi mielenkiinto tähän tapaukseen vasta tänään kun kuulin, että Venäjä lähettää Medvedevin käskystä ainakin 3 laivaa ja 2 ydinsukellusvenettä Arctic Sean perään. Eli siis koko Atlantilla tällä hetkellä olevan laivastonsa. Milloin olette viimeksi kuulleet, että Venäjä lähettää yhtään minkään perään tällaista sota-arsenaalia?

Fakta on se, että laiva on Suomalaisen yrityksen omistuksessa, siellä on Stora Enson puutavaraa kyydissä, 15 Venäläistä miehistön jäsentä ja että laiva kävi Venäjän puolella "huollossa" ennen kuin se saapui Pietarsaareen, jossa siis puutavarat on lastattu.

Mielestäni tässä ei tarvita edes salaliittoteorioita vaan kyseessä on aika pelottava ja mahdollinen skenaario. Venäjältä on kupattu isoja määriä aseita Neuvostoliiton hajottua, joten kyseessä ei voi olla käsiaseet, rynnäkkökiväärit, singot tai luultavasti mitkään muutkaan pienet aseet. En myöskään usko, että kyseessä on huumelastikaan, edes jättimäinen sellainen, koska Venäjä ei tee näin suuria ulostuloja sotilaallisesti, jos sillä ei todellakin ole jotain pelättävää.

Minä ainakin uskon, että kyseessä on pakko olla joku todella tärkeä Venäläinen, mahdollisesti sotilaallinen keksintö, ydinase tai joku vastaava asia, joka saa presidentin lähettämään Suomalaisomisteisen laivan perään tällaisen etsintäpartion. En myöskään usko, että pari Suomalaista tullimiestä olisi voinut selvittää ja löytää tätä kätkettyä "tavaraa" oli se sitten mitä tahansa.

Oli se mikä tahansa, niin toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin ja laiva, sekä lasti löydetään. Suurella todennäköisyydellä emme koskaan tule saamaan tietoomme täydellistä totuutta tästäkään.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tämä on mahtava ketju. Olen ollut hieman tekemissä Solchartin Viktor Matjevevin kanssa ja eipä yllättänyt, että joskus napsahtaa. Ei niitä omia bisneksiä voi ikuisesti tehdä laivauksien rinnalla. Kyllä se veli venäläinen osaa. Ei ne Lexukset tyhjästä tule, eikä rehellisesti...

Nämä laivojen omistukset ja logistiset ketjut eivät ihan heti avaudu normaaleille sukankuluttajille. Ihan turha selittää että laiva on suomalaisessa omistuksessa. Edes pitkälläkään tutkinnalla kukaan ei tiedä kuka sen botskin omistaa tai mitä siellä kuljetetaan.

Vituiksi meni nyt Storan ja Finnforestin kuljetukset. No tokihan se toimeksiantaja löytää taas jonkun yhtä "rehellisen" laivurin... (Edit: poistettu firman nimi. Kuka tahansa löytää toimeksiantajan nimen netistä parin minuutin haulla).

Mafiaa odotellessa.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jaa, pidin tätä kyllä lähinnä jonain mätäkuun juttuna, korkeintaan vakuutus- ym. petoksena, mutta luulisi toisaalta Venäjältä loppuvan laivasto piankin kesken, jos jokaista tälläistä tapausta varten lähetettäisiin sotalaivat perään. Tiedä sitten vaikka olisi jotakin tähdellisempääkin kadonnut?
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Aivan vitun outo ja hieman pelottavakin tapaus tämä on. Ei ole mielestäni todellakaan normaalia, että kadonneen laivan perään lähetetään ydinsukellusveneitä ja muita sota-aluksia. Taitaa olla kadonneen laivan mukana ydinteknologiaa ja mikäli näin on, niin ymmärrän Venäjän huolen täysin.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Merenkulun ja laivateklogian asiantuntija en ole, mutta tuli mieleen eräs asia. Miten suuret polttoaine tankit ovat tuon koko luokan laivoissa. Eli kuinka pitkän matkan tankillisella pääsee. Otaksun että Pietarsaaresta lähdettäessä tankit ovat olleet täynnä ? Tarkoitus on varmasti ollut ajaa suoraan sinne Algeriaan, ilman välitankkausta. Mutta tuskin se "löpö" siellä tankissa nyt sentään Etelä-Afrikkaan asti riittää ? Jos laivassa on oikeasti jotain "sopimatonta" niin se on jossain Atlantilla parkissa. Odottaa toista laivaa jonne tavara siirretään...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Merenkulun ja laivateklogian asiantuntija en ole, mutta tuli mieleen eräs asia. Miten suuret polttoaine tankit ovat tuon koko luokan laivoissa. Eli kuinka pitkän matkan tankillisella pääsee.

Itse luin juuri artikkelin, jossa puhuttiin, että tankkien sisältö riittäisi 22 päiväksi. Yritän kaivaa sen. Matkasta siinä ei kyllä puhuttu mitään.

edit: Tässä linkki:

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/08/24821

Epäilevät siis, että aluksen olisi jo pitänyt rantautua jonnekin. Mysteeri nousee entistä suuremmaksi.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Merenkulun ja laivateklogian asiantuntija en ole, mutta tuli mieleen eräs asia. Miten suuret polttoaine tankit ovat tuon koko luokan laivoissa. Eli kuinka pitkän matkan tankillisella pääsee.

Asiantuntija en ole mutta muistaakseni jossain jutussa mainittiin että löpöä riittäisi 22 päivän ajaksi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Bats

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Ässät, UFC
Litium 8

Lukekaapas tämä Risto Isomäen kirja. Siinähän on tarkoituksena upottaa ydinpolttoainetta kuljettava laiva Atlantin syvänteeseen, jos oikein muistan. Luulen joka tapauksessa että oikeaa Arctic Sea -alusta emme enää koskaan näe. Emmekä saa tietää, mitä puutavaralastin ohella alus todella kuljetti.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Litium 8... Lukekaapas tämä Risto Isomäen kirja. Siinähän on tarkoituksena upottaa ydinpolttoainetta kuljettava laiva Atlantin syvänteeseen, jos oikein muistan.
[ot] Oli Litium 6 eikä siinä mitään laivaa kyllä upotettu tai edes yritetty. Ydinvoiman ja radioaktiivisten aineiden kanssa kyllä muuten vehkeiltiin[/ot]

Mielenkiintoista nähdä, koska tämä selviää. Luulisi, että maailmalla on sen verran tuota tiedustelukapasiteettia, että yksi laiva löydetään. Onhan Atlantti tietenkin iso kuin meikäläisen mutteri, mutta silti. Voisin kuvitella, että jos edes on epäilystä siitä, että laivassa on jotain aseteknologiaa tai muuta arkaa, niin US of A kääntää muutaman KH:n tarkkailemaan merta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös