M/S Arctic Sea - mysteeri merellä?

  • 29 303
  • 120

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuosta ministerin kommentista tuli väkisinkin mieleen että mahtoiko miehistö olla "alkoholin vaikutuksen alaisena..."

Siinä voi ollakin kavereilla mielenkiintoiset, ja osittain astraaliset fiilikset, kun känni alkaa hitaasti hellittää otettaan.

"Siis miten ihmeessä tää kännykän kalenteri näyttää elokuuta?...Ja melkoinen helle täällä Itämerellä... Kuka tuon tykin muuten asensi tuohon aluksen keulaan?..."
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Onhan Suomessa jopa ammuttu rauhan aikana oletettua vihollista kohtaan. Kyseessä oli juurikin sukellusvene 90-luvun lopulla Ahvenanmaalla tjsp. Tosin kyseessä taisi olla varoituslaukaus, mutta pamaus kuin pamaus. Oli ilmeisesti varusmiehiä vähän sapettanut Hämeenmaalla, kun "tämä ei ole harjoitus"-kuulutus pamahti soimaan.

Tais olla syvyyspommiharjoitus tjsp, ilmeisesti vahingossa saivat sen pintaan :) Örön lähistöllä. "Varusmiehet, kannen alle. Ja tätähän ei sitten ole tapahtunut, eihän ? ".
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Oakley

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punanutut
Malta: Arctic Sea ei koskaan kadonnut
- Suomen, Maltan ja Ruotsin viranomaiset olivat yksimielisiä siitä, että mitään arkaluontoista tietoa ei paljasteta, jotta laivalla olevien henkilöiden henkeä ja turvallisuutta ei vaarannettaisi, Maltan Vallettassa annettu lausunto selittää.
 

scholl

Jäsen
Uutisointi on edelleen puutteellista. Jaksetaan jauhaa siitä, montako vuotta kaapparit mahdollisesti saavat, joka ei kiinnosta ketään. Niinpä kysyn: onko Stora Enson lasti vielä laivassa vai kadonnut?
 

Viljuri

Jäsen
Uutisointi on edelleen puutteellista. Jaksetaan jauhaa siitä, montako vuotta kaapparit mahdollisesti saavat, joka ei kiinnosta ketään. Niinpä kysyn: onko Stora Enson lasti vielä laivassa vai kadonnut?

Ei kiinnosta meitä, toimitusehdot FOB.

Ylipäätään, koko rikos on saanut täysin suhteettomasti julkisuutta asian sisältöön ja merkitykseen nähden.

Pienenä ehdotuksena toimittajille, eihän Pravdassa julkaistavia UFO-juttujakaan käsitellä länsimaisissa tiedotusvälineissä, ja kymmenen olutta ja tequila sille toimittajalle, joka ymmärtää miksi!
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Ilmeisesti kaapauksen motiivina onkin ollut luonnonsuojelujärjestöjen organisoima ekoterrorismi. Ainakin uusimpien Kauppalehden uutisten mukaan. No, on kai se luonnollinen jatko Suomen elinkeinorakenteen romuttamiselle, tuottavien talousmetsien reservoimiselle, pienpetojen tappamiselle luontoon päästämällä ym paskalle mitä nää ihmisten luonnosuojeluhalua hyväksikäyttävät krminaalit tekee. Jännää kuulla onko homman takana "vihreärauha" vai kuka.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Ilmeisesti kaapauksen motiivina onkin ollut luonnonsuojelujärjestöjen organisoima ekoterrorismi. Ainakin uusimpien Kauppalehden uutisten mukaan. No, on kai se luonnollinen jatko Suomen elinkeinorakenteen romuttamiselle, tuottavien talousmetsien reservoimiselle, pienpetojen tappamiselle luontoon päästämällä ym paskalle mitä nää ihmisten luonnosuojeluhalua hyväksikäyttävät krminaalit tekee. Jännää kuulla onko homman takana "vihreärauha" vai kuka.
Ei ehkä kannattaisi uskoa ihan kaikkea lukemaansa. Tai ainakin osata hieman paremmin medialukutaitoa.



HS: Arctic Sea -kaapparit väittävät olevansa luonnonsuojelijoita

Arctic Sea -aluksen kaappauksesta epäillyt miehet väittävät venäläisen Vesti-uutiskanavan tv-haastattelussa kuuluvansa ympäristönsuojelujärjestöön. Heidän mukaansa matkalla ei tehty väkivaltaa. Miehistö puolestaan vakuuttaa päinvastaista.

Yksi pidätetyistä kertoo Kap Verdellä tehdyssä haastattelussa, etteivät he käyttäneet väkivaltaa eivätkä uhanneet ketään aseella.

"Sanotte siis olevanne ympäristönsuojelijoita. Mitä järjestöä edustatte", haastattelija kysyi.

"En tiedä, se oli sellainen yksityistoimisto", pidätetty vastasi.

"Halusimme vain suojaan myrskyltä. Astuimme laivaan 25. heinäkuuta. Sitten olisimme poistuneet laivalta, mutta jostain syystä kapteeni ei suostunut tankkaamaan laivaamme."
Melkoista läppää merisosvot heittää.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Arctic Sean mysteeri on jo osittain ratkennut, mutta siltikin mitä mielenkiintoisempia teorioita on liikkeellä. Tällä hetkellä teoriaksi on esitetty sitä, että alukseen olisi tosiaan kätketty Kaliningradissa ohjuksia ja että laiva oli matkalla Iraniin. Eikös joku (vlad?) tässä ketjussa vähän samanlaista teoriaa kehitellyt?

Myös Mossadin osuutta on epäilty, ja on myös väitetty, että kaapparit olisivat olleet juurikin tämän järjestön jäseniä. Paha sanoa, mikä on sitten totuus. Hyvin hämärä tämä case on silti vieläkin, koska mm. miehistö on nyt asetettu lausuntokieltoon aiheen tiimoilta.

http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/70666-seinatemppu-jemmasi-arctic-sean-aseet

http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/70616-oliko-arctic-sea-alus-venalaisupseereiden-aselaiva

Mahtaakohan totuus selvitä ikinä... ja jos selviää, onko se oikea totuus?
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuo ohjustarina on täysin epäuskottava. Mossad on nimittäin niin etevä tiedustelupalvelu, että ei niiden olisi tarvinnut mitään kaappausdraamaa järjestää, vaan kyllä se vaan jotenkin olisi salaisilla keinoillaan onnistunut onkimaan selville Jeppiksen poliisin puhelinnumeron ja soittamaan että käyvät puhalluttamassa Arctic Sean kuskin ja kysymässä samalla mitäs sillä on takakontissa.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
KRP:n lausunnot ovat niukkoja. "Meillä ei ole tietoa, että laivassa olisi ollut aseita." Tuon lausunnon voisin antaa minäkin. Nyt kiinnostaisikin tietää, minkälaisia tarkastuksia laivassa on suoritettu kun se poikkesi Pietarsaaressa hakemassa virallisen lastinsa. Ohjuksethan olisivat teorian mukaan olleet tässä vaiheessa jo laivassa. Joskus tästä oli jotain juttua jossain. Eli onko Suomen viranomaisilla arvailua parempaa tietoa siitä, onko laivalla voinut olla ohjuksia?
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Tuo ohjustarina on täysin epäuskottava. Mossad on nimittäin niin etevä tiedustelupalvelu, että ei niiden olisi tarvinnut mitään kaappausdraamaa järjestää, vaan kyllä se vaan jotenkin olisi salaisilla keinoillaan onnistunut onkimaan selville Jeppiksen poliisin puhelinnumeron ja soittamaan että käyvät puhalluttamassa Arctic Sean kuskin ja kysymässä samalla mitäs sillä on takakontissa.

En ole kansainvälisen vakoilutoiminnan tai ulkopolitiikan tuntija, mutta käsittääkseni tämänkaltaisen kuprun sattuessa (entiset Venäjän armeijan upseerit kauppaamassa venäläisiä ohjuksia härövaltiolle) Venäjä haluaisi pitää asian visusti salassa. Tämä ei onnistuisi jos Ruotsin rannikkovartiosto nakitettaisiin hinaamaan laiva Visbyn satamaan.

Sehän tässä ei ole jäänyt epäselväksi, että jotain venäläiset salailevat. Ohjuksia, Elvis, Michael Jacksonin ruumis, vuoden 2012 vaalien tulokset...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
KRP:n lausunnot ovat niukkoja. "Meillä ei ole tietoa, että laivassa olisi ollut aseita." Tuon lausunnon voisin antaa minäkin. Nyt kiinnostaisikin tietää, minkälaisia tarkastuksia laivassa on suoritettu kun se poikkesi Pietarsaaressa hakemassa virallisen lastinsa. Ohjuksethan olisivat teorian mukaan olleet tässä vaiheessa jo laivassa. Joskus tästä oli jotain juttua jossain. Eli onko Suomen viranomaisilla arvailua parempaa tietoa siitä, onko laivalla voinut olla ohjuksia?

Itse en tiedä mitä toimenpiteitä suoritetaan ennen aluksen lastaamista, luin kuitenkin, että aluksen ruuma tarkastettaisi ja otettaisi ylös tiedot syväyksestä ennen lastausta ja sen jälkeen. Mutta jos näin toimitaan niin kuinka tarkka kyseinen tarkastus on? Mennäänkö itse ruumaan vai tutkitaanko vain mahdolliset rahtikirjat - jos niitä on, ja tämän jälkeen ryhdytään lastaamaan alusta. Vertailutietojen mukaan aluksen syväys satamasta lähtiessä vastasi kuitenkin syväyttä mikä normaalioloissa vastasi kyseisen aluksen syväyttä sen suuruisessa lastissa ts. lastia ei voinut olla paljoa enempää kuin sen puutavaralastin verran - näin siis satamaviranomaisten mukaan.

Epäilemättä jotain Kaliningradissa laivaan lastattiin, mutta mitä? Mediassa on esitetty, että alukseen olisi lastattu S-300 -järjestelmän ohjuksia sekä tutka- jos tulenjohtolaitteistoa. Itse en oikein jaksa uskoa tähän vaihtoehtoon, koska järjestelmä kokonaisuudessaan käsittää useamman suurikokoisen ajoneuvon, järjestelmä on sijoitettu MAZ543M -ajoneuvoihin, joilla on painoa n. 40 tn - pelkillä ohjuksilla ei tee mitään, jollei esim. Iranilla (mainittu kohdemaana) ole jo ennestään järjestelmän muita osia. Tämän taasen Venäjä on kiistänyt, eikä ulkomaisien viranomaislähteidenkään mukaan Iranilla ole S-300 -järjelmän laitteistoa maassaan.

Jos alus tarkastettiin huolella Suomessa, niin kovinkaan suurta lastia aluksessa ei ole voinut olla vaikka Kaliningradissa olisikin tehty muutoksia aluksen ruumaan. Sotilasmateriaalia alukseen liene kuitenkin lastattu Kaliningradissa, jos tiedot Mossadin osuudesta pitävät todella paikkansa. Jotenkin alkaa epälyttämään, että Mossadin osuus viittaa siihen, että alukseen on lastattu esim. plutoniumia, tai kemiallisia/biologisia-aseita tai laboratorionäytteitä tms. aineistoa (Venäjän on Yhdysvaltojen ohella ainoa maa jonka laboratorioissa säylytetään esim. isorokkovirusta.) Joukkotuhoaseiden vieminen Venäjältä muualle voi olla sellainen syy miksi Venäjän viranomaiset ryhtyvät näinkin laajoihin toimiin.

vlad.
 

maniakos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse en tiedä mitä toimenpiteitä suoritetaan ennen aluksen lastaamista, luin kuitenkin, että aluksen ruuma tarkastettaisi ja otettaisi ylös tiedot syväyksestä ennen lastausta ja sen jälkeen. Mutta jos näin toimitaan niin kuinka tarkka kyseinen tarkastus on? Mennäänkö itse ruumaan vai tutkitaanko vain mahdolliset rahtikirjat - jos niitä on, ja tämän jälkeen ryhdytään lastaamaan alusta. Vertailutietojen mukaan aluksen syväys satamasta lähtiessä vastasi kuitenkin syväyttä mikä normaalioloissa vastasi kyseisen aluksen syväyttä sen suuruisessa lastissa ts. lastia ei voinut olla paljoa enempää kuin sen puutavaralastin verran - näin siis satamaviranomaisten mukaan.

Tästä jutusta sain sellaisen vaikutelman, ettei tuo tarkastus olisi kovinkaan perusteellinen ja sen myötä aseiden salakuljettaminen olisi aika helppoa.

Mutta kuten sanoit, se on selvää, että kyllä siellä laivassa on jotain ollut. Veikkaan, että olet oikeilla jäljillä, mutta totuutta tuskin tulemme saamaan tietoomme ihan heti.
 

TKH

Jäsen
Tällä hetkellä teoriaksi on esitetty sitä, että alukseen olisi tosiaan kätketty Kaliningradissa ohjuksia ja että laiva oli matkalla Iraniin.

Niin, yllättäen Mossad, Iran ja S-300. Israel nyt yrittää käyttää kaikki mahdolliset tilanteet Iranin esille nostamiseen. Jopa "laillisten ohjuksien" kanssa jos ei laittomia ole käytettävissä. Tässä ei ole mitään uutta ja tämän kaltaisten juttujen keksimiseen nyt ei professoria tarvita. Mikäli Israel olisi oikeasti epäillyt aluksessa olevan jotain Iraniin menossa olevaan, niin se olisi käyttänyt PSI:n luomia oikeuksia (ja Jenkkejä) aluksen ratsaamiseen, varsinkin kun alus oli Maltan lipun alla joihin Jenkeillä on PSI:n myötä oikeus "tarvittaessa" nousta. Olkoonkin ettei väitetty S-300 täysin täyttäisi sitä tarkoitusta mihin PSI on luotu.

Mitä S-300:aa tulee, niin Israel on väittänyt vähän väliä Venäjän myyneen/myyvän/olevan myymässä S-300 -ohjuksia Iraniin. Venäjä ja Iran ovat neuvotelleet monta vuotta ohjuksien ostosta ja joidenkin juttujen mukaan ne olisivat niitä Venäjältä tai Valko-Venäjältä ostaneetkin. S-300 ohjuksien myymisessä mihinkä tahansa valtioon ei sinänsä ole mitään ihmeellistä. Kyseessähän on puolustuksellinen ase. Joskin erittäin tehokas sellainen. Mikään ei tue laivan valinnasta, reitistä tai Venäjän reagoinnista lähtien oletusta, että kyseessä olisi ohjuslasti tai että aluksella olisi ollut jotain erityisen vaarallista lastia tai että se ylipäätään olisi ollut menossa Iraniin.

En tiedä mitä aluksessä oli - jos oli puun lisäksi mitään, mutta ainakaan ydinmateriaalia tai ohjuksia siellä tuskin oli. Amatööritouhultahan tuo vahvasti vaikutti, joka nyt viittaisi jonnekin kiristykseen tai huume- tai pienasekauppaan. Mitä Venäjän reagointiin tulee, niin sisäpoliittiseksi kilvenkiillotukseksi sen "laivaston" lähettämisen voi laittaa.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
En tiedä mitä aluksessä oli - jos oli puun lisäksi mitään, mutta ainakaan ydinmateriaalia tai ohjuksia siellä tuskin oli. Amatööritouhultahan tuo vahvasti vaikutti, joka nyt viittaisi jonnekin kiristykseen tai huume- tai pienasekauppaan. Mitä Venäjän reagointiin tulee, niin sisäpoliittiseksi kilvenkiillotukseksi sen "laivaston" lähettämisen voi laittaa.

No jos siellä ei puun lisäksi mitään ollut tai jos siellä pahimmassakin tapauksessa oli "vain" näitä ohjuksia (mihin laivan normaalia syvempi seilaussyvyys viittaisi), joita muutoinkin Iraniin myydään, niin miksi tällainen reittivalinta? Tai tällainen salailu? Miksei Venäjän poliittinen johto ole antanut mitään kunnollisia kommentteja aiheesta, vaan siitä ovat puhuneet vain viranomaiset? Miksi miehistöä kielletään puhumasta (taisi olla ihan vankilatuomionkin uhalla, jos en aivan väärin muista)?

Tottakai on tuokin vaihtoehto, että kaappaus oli lavastettu ja sillä pelastusoperaatiolla kaukana Afrikan rannikolla kiillotettiin taantuman myötä hieman kärsinyttä Venäjän hallinnon julkisuuskuvaa.

Totuutta emme ehkä saa tosiaan koskaan tietää, tai vasta joskus parinkymmenen vuoden kuluttua aikaisintaan.
 

TKH

Jäsen
No jos siellä ei puun lisäksi mitään ollut tai jos siellä pahimmassakin tapauksessa oli "vain" näitä ohjuksia (mihin laivan normaalia syvempi seilaussyvyys viittaisi), joita muutoinkin Iraniin myydään, niin miksi tällainen reittivalinta? Tai tällainen salailu? Miksei Venäjän poliittinen johto ole antanut mitään kunnollisia kommentteja aiheesta, vaan siitä ovat puhuneet vain viranomaiset? Miksi miehistöä kielletään puhumasta (taisi olla ihan vankilatuomionkin uhalla, jos en aivan väärin muista)?

Mikäs tässä reitinvalinnassa tukee ohjuslastia tai Irania päämääränä? Salailusta en tiedä, mutta miksi puolestaan valtava julkisuus Venäjän "laivaston" etsintäoperaatiossa? Mikäli niillä olisi ollut jotain salattavaa, niin miksei ne jäljittäneet laivaa kaikessa hiljaisuudessa ja tehneet tarvittavat operaatiot, mitä ne sitten olisivat olleetkaan? Miksei ne siirtäneet edes laivoja asemiin "luppoaikana", jos kerta tiesivät laivan ja kulkusuunnan? Miksei ne tehneet moneen viikkoon mitään, edes ensimmäisen "kaappauksen" jälkeen, vaikka Mossad väitti niitä informoineensa? Mikäli niiltä ohjuksia olisi pöllitty, niin aivan takuulla olisivat sen huomanneet ennen kuin niitä olisi ehditty siirtää rajojen ulkopuolelle.

Mikäli Israel tai joku muu taho olisi epäillyt laivassa olevan jotain vaarallisista, niin laiva olisi ollut satelliittiseurannassa kaiken aikaa, eikä se olisi missään vaiheessa "hukkunut" mihinkään. Se, oliko näin tapahtunutkaan missään vaiheessa on sitten eri asia.

Se mitä miehistön kommenteihin - tai niiden puutteeseen - tulee, niin mikäli ne itse ovat rikollisia (kiristysyritys? huumekauppa? pienasekauppa?), niin tokkopa niitä paljoa kiinnostaa medialle puhua. Toisekseen, mikä on alkuperäinen lähde tälle puhumiskielloille? Onko se nyt muka aivan fakta, että on kielletty, vain onko kyseessä samanlainen "uutisointi" kuin tämä väitetty S-300, joka nyt toistaiseksi ei ole mitään muuta kuin huhupuhetta.

Tottakai on tuokin vaihtoehto, että kaappaus oli lavastettu ja sillä pelastusoperaatiolla kaukana Afrikan rannikolla kiillotettiin taantuman myötä hieman kärsinyttä Venäjän hallinnon julkisuuskuvaa.

Niin, en tiedä mitä tarkoitat lavastuksella, mutta itse tarkoitin tuolla kilvenkiillotuksella sitä tapaa jolla Venäjällä ilmoitettiin suureen ääneen ja mahtipontisen tuntuisesti, että nyt "koko laivasto" on mobilisoitu kadonneen aluksen etsintään ja venäläisen miehistön turvaan saattamiseksi.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Mikäs tässä reitinvalinnassa tukee ohjuslastia tai Irania päämääränä? Salailusta en tiedä, mutta miksi puolestaan valtava julkisuus Venäjän "laivaston" etsintäoperaatiossa? Mikäli niillä olisi ollut jotain salattavaa, niin miksei ne jäljittäneet laivaa kaikessa hiljaisuudessa ja tehneet tarvittavat operaatiot, mitä ne sitten olisivat olleetkaan?

Tarkoitin sitä, että eikö ne ohjukset olisi voinut viedä ihan suoraan Venäjältä Iraniin vaikka Kaspianmeren kautta? Kun Venäjä nyt on ihan julkisestikin asekauppaa Iranin kanssa käynyt, eikä noiden ohjusten myynti ainakaan ydinsulkusopimusta riko. Puulastissa Afrikan kiertävää laivaa ei osattaisi heti yhdistää mahdolliseen muuhun arvelluttavaan materiaaliin, joita siellä joidenkin väitteiden mukaan niiden ohjusten lisäksi olisi ollut.

En tiedä, mikä on riittävän alkuperäinen lähde, mutta tässä HS:n uutinen miehistön lausuntokiellosta.


Niin, en tiedä mitä tarkoitat lavastuksella, mutta itse tarkoitin tuolla kilvenkiillotuksella sitä tapaa jolla Venäjällä ilmoitettiin suureen ääneen ja mahtipontisen tuntuisesti, että nyt "koko laivasto" on mobilisoitu kadonneen aluksen etsintään ja venäläisen miehistön turvaan saattamiseksi.

Niin, tarkoitin myös tätä plus sitä, että koko ruljanssi kaappauksineen on voinut olla lavastettua. Ja näin Venäjä saa syyn lähettää mahtipontisesti laivastonsa kauas Afrikan rannikolle saakka, ja kansa on ylpeä uljaasta sotakoneistostaan ja päättäjien halusta pelastaa kansalaisensa.

Oikeistaan aika turhanpäiväistä heitellä näitä arvailuja, mutta sitä tämä salailu kyllä vääjäämättä aiheuttaa, mielikuvitus lähtee auttamatta laukkaamaan ja sitä vielä nämä tipottain julkisuuteen tulevat tiedonmurut ruokkivat.
 

TKH

Jäsen
Tarkoitin sitä, että eikö ne ohjukset olisi voinut viedä ihan suoraan Venäjältä Iraniin vaikka Kaspianmeren kautta? Kun Venäjä nyt on ihan julkisestikin asekauppaa Iranin kanssa käynyt, eikä noiden ohjusten myynti ainakaan ydinsulkusopimusta riko.

Kyllä Kaspianmeren kautta Iranin ja Venäjän laivarahtia kulkeekin. Materiaalia ei todellakaan kierrätetä mistään Afrikan ympäri. Huomioida kuitenkin voi, että riippumatta siitä mistä oletetut ohjukset olisi mahdollisesti pöllitty, niin periaatteessa ne kannattaa siirtää mahdollisimman nopeasti laivaan, oli se sitten missä tahansa. Maantie- tai rautatiekuljetuksen järjestäminen kovin suurelle järjestelmälle on käytännössä mahdotonta. Tosin kokonaisen S-300 järjestelmän pölliminen ja hallussa pitäminen vaatisi niin suurta operaatiota ja salaliittoa, että sen voi jättää laskuista.

Noin yleisesti ottaen Iranin Persian- ja Omaninlahden satamat on sen verran tarkan valvonnan alaisena, että kauan kateissa ollut, Afrikan kiertänyt ja kaapatuksi epäilty laiva ei takuulla olisi päässyt satamaan asti. Vaikea uskoa, että kukaan rupeaisi moista suunnitelmaa toteuttamaan vieläpä Maltan lipun alla purjehtivalla laivalla. Mikäli Venäjä tai joku muu venäläinen rikollinen taho olisi halunnut aseita salaa Iraniin kuljettaa, niin eiköhän ne Kaspianmeren kautta sinne olisi vieneet. Mikään rikollinen taho ei kuitenkaan kovin suuria asejärjestelmiä pysty Iraniin salakuljettamaan.

Niin, tarkoitin myös tätä plus sitä, että koko ruljanssi kaappauksineen on voinut olla lavastettua. Ja näin Venäjä saa syyn lähettää mahtipontisesti laivastonsa kauas Afrikan rannikolle saakka, ja kansa on ylpeä uljaasta sotakoneistostaan ja päättäjien halusta pelastaa kansalaisensa.

Niin, ehkä kyse on vain sattumien summasta, alkaen laivan huollosta Kaliningradissa. Myöhemmin Venäjä näki tilaisuuden "loistaa" ja päätti lähettää suuren ja mahtavan "laivaston" pelastamaan kansalaisiaan. Venäjällä oli tuolloin kritiikkiä ilmassa kun valtio ei tehnyt mitään, vaikka merimiesten vaimojen "yhteenliittymä" oli toimintaa vaatinut jo jonkin aikaa. Ehkä Venäjä näki tässä PR tempauksen paikan, vaikkakin vähän myöhään. PR toiminta ei ole koskaan kuitenkaan ollut niiden vahvuus, joka sitten näkyy lopputuloksessa.

Tämähän ei poista sitä, etteikö tapaukseen liittyisi rikollisuutta, mutta poistaisi käytännössä "suuren salaliiton" tapauksesta. Ainakin joidenkin uutisten mukaan osa miehistöstä taitaa olla pidätettynä. Osahan kyllä päästettiin kuulustelujen jälkeen vapaaksi.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Noin yleisesti ottaen Iranin Persian- ja Omaninlahden satamat on sen verran tarkan valvonnan alaisena, että kauan kateissa ollut, Afrikan kiertänyt ja kaapatuksi epäilty laiva ei takuulla olisi päässyt satamaan asti. Vaikea uskoa, että kukaan rupeaisi moista suunnitelmaa toteuttamaan vieläpä Maltan lipun alla purjehtivalla laivalla. Mikäli Venäjä tai joku muu venäläinen rikollinen taho olisi halunnut aseita salaa Iraniin kuljettaa, niin eiköhän ne Kaspianmeren kautta sinne olisi vieneet. Mikään rikollinen taho ei kuitenkaan kovin suuria asejärjestelmiä pysty Iraniin salakuljettamaan.

On kuitenkin huomioitava se, että jos lastina on ollut jotain muuta kuin kokonainen it-ohjus -järjestelmä, joka käsittää komentoajoneuvon, tutka-ajoneuvoja ja ohjuslavetin/-lavetteja, on mahdollista, että aluksen lasti olisi yksinkertaisesti purettu jossain Afrikan rannikon satamassa toiseen alukseen ja kyseinen alus olisi sitten roudannut lastin Iraniin - näin lasti olisi kenties saatu perille ilman, että kukaan huomaisi sitä.

Huomioitavaa on myös se, että jos alukseen sijoitettu materiaali (mitä se sitten ollutkaan) o olettaen varastettu Kaliningradista, ainoa reitti saada se alueelta pois on käytännössä meritse tapahtuva rahtaaminen - tämä siksi koska Kaliningradin alue on EU-maiden ympäröimä. Tällöin on aivan ymmärrettävää, että kuljetusmuodoksi valitaan laiva, koska riski maakuljetukselle on aivan liian suuri - etenkin jos lasti on jotain todella tärkeää, kuten vaikkapa plutoniumia tms.

Koko Arctic Sea:n tapaus on kyllä sen verran hämäräperäinen etten laisinkaan ihmettele sitä, että alukselle olisi kätketty aseita - ei mitään suurta ohjusjärjestelmää vaan esim. joukkotuhoaseita tai välineitä sellaisten nopeampaan valmistamiseen tms.

vlad.
 

Morgoth

Jäsen
Jos alus tarkastettiin huolella Suomessa, niin kovinkaan suurta lastia aluksessa ei ole voinut olla vaikka Kaliningradissa olisikin tehty muutoksia aluksen ruumaan. Sotilasmateriaalia alukseen liene kuitenkin lastattu Kaliningradissa, jos tiedot Mossadin osuudesta pitävät todella paikkansa.

En ole seurannut niin tarkkaan, mutta jäin miettimään, että mitä tarkalleen ottaen Artic Sealle on väitetty tehneen Kalingradissa? Ollut telakalla korjattavana? Jos noin niin onko siellä jotain telakoita jossa (siviili)laivat käyvät normaalistikin korjauksessa?
 

TKH

Jäsen
Huomioitavaa on myös se, että jos alukseen sijoitettu materiaali (mitä se sitten ollutkaan) o olettaen varastettu Kaliningradista, ainoa reitti saada se alueelta pois on käytännössä meritse tapahtuva rahtaaminen - tämä siksi koska Kaliningradin alue on EU-maiden ympäröimä. Tällöin on aivan ymmärrettävää, että kuljetusmuodoksi valitaan laiva, koska riski maakuljetukselle on aivan liian suuri - etenkin jos lasti on jotain todella tärkeää, kuten vaikkapa plutoniumia tms.

Niin, teoriassahan kaikki on mahdollista, mutta tarkoitatko ettei Venäjä olisi tehnyt asialle mitään? Hyvin tietäen että ainut tapa saada pöllityt aseet pois alueelta on laivalla ja mahdollisia laivoja ei varmasti montaa olisi ollut. Eihän ne nyt kauaksi olisi päässet, tuskin edes alueelta pois. Lähtökohtaisesti suuren järjestelmän pölliminen juuri Kaliningradista kuulostaa aika utopistiselta. Alueella kun on kohtuu tarkat turvatoimet juurikin edellä mainituista olosuhteista johtuen. Tosin onhan siellä tietysti samasta syystä johtuen kohtuu laaja arsenaalikin. Tavallaan vähän niin kuin high-risk, high-profit -tilanne pöllimisen kannalta. Mihinkään suuren järjestelmän salakuljetukseen en usko, mutta eiköhän kohtuu suurenkin määrän sinkoja, miinoja, kevyitä IT-ohjuksia ynnä muuta voi pölliä melkein mistä vain jos on rahaa, tietotaitoa ja kontakteja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös