Lukkoakatemia

  • 119 281
  • 369
En minä protestoi akatemiapalaajien hankintaa. Minun protestilistallani on erityisesti Purolinna. Epäilen suuresti Pernaan hankintaa. Mitä hänessä on sellaista, jota esimerkiksi Makkonen ei olisi pystynyt tuomaan. Edelleenkin ihmettelen myös Rantasen sopimusta. Ja Kauvosaarikin sopii samaan jonoon.

Tätä juuri itsekin ihmettelen. Erityisesti kolmikkoa Rantanen, Pernaa ja Purolinna. Näille ilmeisesti maksetaankin jotain? Mestiksessäkin keskinkertaisia pelaajia, jotka jostain syystä hankittiin tänne. Virtanen, Makkonen, Koski ja Väkiparta eivät varmasti olisi olleet yhtään huonompia liigassa ja tuskin olisivat hirveästi Lukolle maksaneet. Juuri tällaisten ratkaisujen takia ihmetyttää koko Lukon toiminta.

Samaan menee myös Kauvosaari. Edelleen olen sitä mieltä, että Jasu-Kangasmäki kaksikolle olisi pitänyt antaa vastuuta ja jättää 27-vuotias kolmossentteri hankkimatta.
 
Ja Rantasen läpilyönnistä voidaan olla montaa mieltä. Ei mielestäni ole liigatason pelaaja. Eikä akatemiapelaaja.

Rantanen on jonkun ihme kulttimaineen saanut varmaan sen takia, että uskalsi haastaa Heleniuksen. Eri juttu sitten, onko joka pelissä junnumaisia virheitä tekevä puujalkainen ja puukätinen puolustaja ansainnut pelipaikan liigan kärkipaikoista taistelevassa joukkueessa. Omasta mielestäni ei. Varmasti joku noista edellä mainitsemistani puolustajista olisi samaan pystynyt kuin Anssi. Esimerkiksi Makkosen esitykset nissä pudotuspeleissä, joissa pääsi pelaamaan olivat kirkkaasti Anssia edellä. Täällä nyt on vaan jostain syystä sellainen mentaliteetti, että pelaajan täytyy ensin "breikata" Mestiksessä tai muussa liigajengissä, ennen kuin hän kelpaa Lukkoon. En edelleenkään ymmärrä.
Esimerkkinä: Jos Teemu Hartikainen olisi Lukon kasvatti, olisi hän varmasti pelannut yhtä paljon liigaa kuin saman ikäinen Eero Elo nyt. KalPassa pääsi kuitenkin debytoimaan jo hyvissä ajoin ja nyt nuori mies palkittiin NHL-sopimuksella.
Kyseessä on kuitenkin saman ikäiset ja hyvin saman tyyppiset pelaajat, joista Elo on juniorisarjoissa tehnyt jopa enemmän pisteitä silloin kun molemmat vielä siellä samanikäisenä pelasivat.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Tätä juuri itsekin ihmettelen. Erityisesti kolmikkoa Rantanen, Pernaa ja Purolinna. Näille ilmeisesti maksetaankin jotain? Mestiksessäkin keskinkertaisia pelaajia, jotka jostain syystä hankittiin tänne.

Ainakin Pernaasta olen kyllä siinä käsityksessä, että kyseessä on enemmän kuin keskinkertainen pelaaja Mestiksessä. Kannattanee yleensäkin tuomita kaverit vasta sitten kun ovat jokusen liigamatsin Lukon paidassa pelanneet.

Samaan menee myös Kauvosaari. Edelleen olen sitä mieltä, että Jasu-Kangasmäki kaksikolle olisi pitänyt antaa vastuuta ja jättää 27-vuotias kolmossentteri hankkimatta.

Eiköhän ainakin Jasulle ole vastuuta luvassa ihan hyvin, kuten oli jo menneelläkin kaudella.

Esimerkkinä: Jos Teemu Hartikainen olisi Lukon kasvatti, olisi hän varmasti pelannut yhtä paljon liigaa kuin saman ikäinen Eero Elo nyt. KalPassa pääsi kuitenkin debytoimaan jo hyvissä ajoin ja nyt nuori mies palkittiin NHL-sopimuksella.
Kyseessä on kuitenkin saman ikäiset ja hyvin saman tyyppiset pelaajat, joista Elo on juniorisarjoissa tehnyt jopa enemmän pisteitä silloin kun molemmat vielä siellä samanikäisenä pelasivat.

Hartikaisen ja Elon vertaileminen hyvin saman tyyppisinä pelaajina on kyllä mielestäni aika pitkällä paskaa. Toisella ei luistin oikein kovasti kulje, mutta maaleja syntyy lähes joka kerta kun paikka on. Toinen on sitten periaatteessa vähän päinvastainen tapaus. Ainakin nuorten MM-kisoissa mies hukkasi aivan liikaa selkeitä maalipaikkoja. Silti kirjoituksessasi on kyllä perää. Olisihan Elolle suonut noita liigapelejä jo aiemminkin.
 
Ainakin Pernaasta olen kyllä siinä käsityksessä, että kyseessä on enemmän kuin keskinkertainen pelaaja Mestiksessä. Kannattanee yleensäkin tuomita kaverit vasta sitten kun ovat jokusen liigamatsin Lukon paidassa pelanneet.

Voi olla, mutta edelleenkään en ymmärrä, että mihin tällaista hankintaa tarvitaan? OK. viime kaudella loppuivat pakit kesken, mutta onko silti järkeä hankkia lähemmäs kolmekymppinen ei millään osa-alueella erityisen loistava Mestis-peluri viemään pelipaikkoja nuorilta ja jättää esim. Makkoselle tarjoamatta sopimusta?

Eiköhän ainakin Jasulle ole vastuuta luvassa ihan hyvin, kuten oli jo menneelläkin kaudella.

Niin, mikä sitten on "ihan hyvin"? Saahan "Junnu" toki AV-vastuuta ja pääsee röyhimään nelosessa, mutta olisi kyseisellä pelurilla varmasti jo enemmänkin annettavaa liigatasolla. Itse toivoisin hänelle myös hieman YV-aikaa, mutta lienee turha toive. Entäpä Kangasmäki? Koska hänen annetaan edes kokeilla liigassa? Saako ex-lukkolaisten täyttämä TPS seuraavaksi jatkoa Akista, jolle ei ole kasvattiseurassaan annettu mahdollisuutta, vaikka jälki A-liigassa ja Mestiksessä on ollut kovaa?

Hartikaisen ja Elon vertaileminen hyvin saman tyyppisinä pelaajina on kyllä mielestäni aika pitkällä paskaa. Toisella ei luistin oikein kovasti kulje, mutta maaleja syntyy lähes joka kerta kun paikka on. Toinen on sitten periaatteessa vähän päinvastainen tapaus. Ainakin nuorten MM-kisoissa mies hukkasi aivan liikaa selkeitä maalipaikkoja. Silti kirjoituksessasi on kyllä perää. Olisihan Elolle suonut noita liigapelejä jo aiemminkin.

Totta, mutta maalintekijäksi Hartikainen kahdella liigakaudellaan profiloitui, kuten on profiloitunut myös Elo. Molemmilla on omat vahvuutensa ja puutteensa, mutta jos seurataan kummankin uraa pidemmälle menneisyyteen, niin melkein olisi odottanut Elon tekevän läpimurtonsa ennen Hartikaista. Toisin kävi. Hartikaista hehkutettiin jo 1.5 vuotta sitten ja täällä ei uskottu Elosta tulevan liigapelaajaa ennenkuin "sitten joskus".
 

senilix

Jäsen
Tuli mieleen lisätä vielä yksi poikkipuolinen mielipide.

Minusta Jasu on Kauvosaarta edellä kaikessa muussa paitsi iässä ja liigakokemuksessa. Mutta väitän, että palkkapussin suuruus jäädyttää tässäkin nokkimisjärjestyksen.

Kauvosaari on kärkipaikkoja tavoittelevassa joukkueessa vasta nelossentteri. Puolustava sellainen. Kahdessa edellisessä joukkueessaan hän on pelannut varmaan ykkösessäkin, mutta joukkueiden menestyksestä kyseisinä kausina voi vetää omat johtopäätöksensä.
 

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kahdessa edellisessä joukkueessaan hän on pelannut varmaan ykkösessäkin, mutta joukkueiden menestyksestä kyseisinä kausina voi vetää omat johtopäätöksensä.

Ei tehnyt sitä Kalpassa, eikä Ilveksessä, joissa hän oli kolmossentteri. Kauvosaaren panoksesta tuossa roolissa ei menestys jäänyt kiinni, mutta vaikea häntä on nähdä muuna kuin urheilullisena ja tunnollisena puolustavan roolin kolmos-nelossentterinä.
 

Akke P.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kauvosaaren panoksesta tuossa roolissa ei menestys jäänyt kiinni, mutta vaikea häntä on nähdä muuna kuin urheilullisena ja tunnollisena puolustavan roolin kolmos-nelossentterinä.

Eli hän on juuri sellainen, mitä Lukko siis haki.

Itse en yltiöpäisesti nyt halua puolustaa nimenomaan Kauvosaaren hankintaa, mutta yhden kolmos-nelossenterin hankintaa kyllä. Ihmettelen edelleen kovin niitä näkemyksiä, jossa tuota roolia tunnutaan vähäteltävän.
 

Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Arsenal FC
Itse en yltiöpäisesti nyt halua puolustaa nimenomaan Kauvosaaren hankintaa, mutta yhden kolmos-nelossenterin hankintaa kyllä. Ihmettelen edelleen kovin niitä näkemyksiä, jossa tuota roolia tunnutaan vähäteltävän.

Minä en vähättele kolmos-nelossentterin hankintaa, mutta mielestäni Rajala/Kangasmäki olisi hyvin voinut pelata nelosen keskellä. Näin olisi saatu vähän lisää näyttöjä akatemiasta tulevien pelaajien pääsystä liigajoukkueen mukaan. Yksi sentteri tarvittiin ja se tuli Lindgrenin muodossa. McLean - Perttu - Jasu - Rajala/Kangasmäki olisi mielestäni riittänyt aivan mainiosti. Mutta nyt on ainakin laajuutta tällä osastolla.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Rajalan pitäisi saada noin 20 kiloa lihasmassaa, että voi edes suunnitella pärjäävän liigassa. Lisäksi miehen pelityylillä ei ole mitään käyttöä kahdesa alemmassa ketjussa ja ylempiin ei taidot riitä.

Kangasmäkikin on siinä ja siinä, että riittääkö fysiikka ja liike liigaan. Ne pelit mitä minä olen Akilta nähnyt, niin ei se liike siellä ole Eloa kummoisempaa. Paljon pitää luistelua treenata.
 

1963

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Akatemiasta on juttua tämän päivän Uudessa Raumassa: http://www.ur.fi/lankintakaa/kiitos_ja_näkemiin_2548355.html

Eikä välttämättä niin kovin mieluisaa luettavaa.

Niin, ei ole mieluisaa luettavaa mutta täyttä totta. Lukko maksaa ulkoa tuleville jätkille aivan eri liksaa kuin omille. Sitten ihmetellään miksi mm. Heikkinen ja Lammassaari siirtyy muualle. Milloin tuo Lukon johtoporras herää siihen tosiasiaan, että omille pitää maksaa vähintään sama kuin muualta tulleille. Onhan tuo aivan perseestä, että omia junnuja potkitaan päähän oikein urakalla! Ei se voi olla mikään rangaistus, että on Lukon oma kasvatti.

edit. Toivottavasti Eero Eloa osataan kohdella tasapuolisesti. Kaveri on -73 ikäluokan jälkeen suurin raumalainen kiekkolupaus.
 
Viimeksi muokattu:

senilix

Jäsen
Näiden nyt pois lähteneiden peluutusta minä ihmettelin jo talvella, muistaakseni näilläkin palstoilla.

Mitä maksuihin tulee niin eikö kaikille AKATEMIApelaajille makseta sama riippumatta siitä, mistä ovat lähtöisin? Sama koskee akatemiapelaajien koulunkäyntivelvoitetta. Muut juniorit ovat sitten eri asia.

Miten minua ei yhtään yllättänyt, että nyt poistuvien agenttina on Strander. Hämärästi olen muistavinani, että hänen suojattejaan on ennenkin yllättäen lähtenyt muualle.
 

mize

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miten minua ei yhtään yllättänyt, että nyt poistuvien agenttina on Strander. Hämärästi olen muistavinani, että hänen suojattejaan on ennenkin yllättäen lähtenyt muualle.

Eikös Stranderilla ja Bruutalla ollut/ole yhteinen agenttitoimisto? Liekö katkeruutta siitä Mokan syrjäyttämisoperaatiosta, jossa Bruuttaa lopulta pullautettiin ulos hallituksesta.

Taitaa olla vielä kaukana tulevaisuudessa se, että kaikki raumalaiset jääkiekkotoimijat puhaltaisivat yhteen hiileen. Valitettavasti.
 

senilix

Jäsen
Luin vielä uudelleen tämän UR:n jutun ja sain siitä rivien välistä sellaisen vaikutelman, että pojat lopettivat koulun ensin ja yhteistyön Lukon kanssa sitten. Olen ymmärtänyt niin, että Lukon räätälöimän koulun hoitaminen on yksi ehdoista, joilla akatemiassa voi olla mukana ja "nauttia" sen eduista. Ja koulun hoitaminen on ollut hyvin joustavaa, opiskelutahtia on muutettu kulloisenkin tilanteen mukaan.

Kaikki nyt poistuvat pojat ovat niin hyviä, että voivat hyvinkin elää jääkiekolla seuraavat 15 vuotta, mutta kukaan heistä ei ole sellainen lahjakkuus, että voisi uransa aikana kerätä rahat loppuiäkseen. Erittäin epätodennäköistä ainakin. Eli jääkiekon jälkeen pitää keksiä uusi tapa ansaita elanto.

Jos koulu on ollut yksi syy lopettamiseen ja jos koulunkäynti yleensäkin loppuu tähän, niin se on suurinta mahdollista tyhmyyttä, ei ainoastaan pojilta vaan myös heidän perheiltään. Ja agentilta.
 

hokkikokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kaikki eivät vain jaksa ajatella viidentoista vuoden päähän. Mielestäni tyhmää, mutta kukin tyylillään.

Palkkakeskustelut on mielestäni täysin typeriä ennen kuin jollakulla on kuitteja näyttää. Niin monella työpaikalla esimiehenä olleenta, että aina se ruoho on vihreämpää toisella työmaalla ja kaveri saa enemmän kuin mä. Sitten kun on tilanteita selvitelty täikamman kanssa niin ei se ollutkaan ihan just niin ja loppujen lopuksi huhun kuullut ja kateudesta vihreäksi muuttunut kaveri vänkää kiven kovaan, ettei hän sitä tarkoittanut.

On mielestäni eri asia kolumneissa kirjoitella huhuja. Uutisointiin ne eivät kuulu, ellei lähteet ole tarkistettuja ja oikeiksi todettuja. Vaan kaiten tämä lankin takaakin on uutisointia. Se näissä nettiuutisoinneissa on hankalaa, ettei aina selviä kumpaa ollaan kirjoittamassa kolumnia vai uutista. Tai sitten oon puusilmä enkä sitä löydä tuosta jutusta. Ehkä pitäisi vain yritä tulkita ja ymmärtää aina kummasta on kyse. Ehken kolumni, ainakin kirjoittajan otteesta perustellen.
 

santeriii^

Jäsen
Suosikkijoukkue
ESEM-liiga
Mieleen tulee ajatus, että nämä kaksi herraa, jotka vaihtoivat lukon jokereihin, tiesivät että jokereille on tulossa herra nimeltä Jarmo Kekäläinen, joka pystyy varmasti edesauttamaan poikien urakehitystä. Tämän jälkeen en ihmettele seuran vaihtoa pätkääkään.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Liittyen tuohon UR:n juttuun niin itseäni suorastaan kummastuttaa tuollainen journalismi. Jutusta saa päällimmäisenä erittäin katkeran kuvan noilta parilta junnulta. Painotetaan vielä, että en toki kiellä etteikö jotain kämmejä olisi voinut tapahtuakin.

Ihmetyttää vaan tuo "kohu" asiasta. Tulihan akatemiaan junioreita muista organisaatioista, mutta eipä aamulehdissä tai muissa kirjoitettu minkään "syväkurkun" epämääräisiä lausuntoja. Jos jotain kirjoitetaan niin reilusti nimillä sitten.

Jotenkin niin raumalaista nostaa sitten elämää suurempi farssi asiasta ja syyllistää sitten vielä yhtä henkilöä asiasta. Täysin normaalia liikehdintää, sanon ma.
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mieleen tulee ajatus, että nämä kaksi herraa, jotka vaihtoivat lukon jokereihin, tiesivät että jokereille on tulossa herra nimeltä Jarmo Kekäläinen, joka pystyy varmasti edesauttamaan poikien urakehitystä. Tämän jälkeen en ihmettele seuran vaihtoa pätkääkään.

Eivät pojjaat kyllä tästä tienneet, koska Kekäläinen sai vasta 2 viikkoa sitten luvan neuvotella Jokereiden kanssa ja sopimus syntyi viime viikon lopulla Kölnissä. Näitä kahta kaveria on huhuttu meille jo ennen tuota. Muistakin "maalais"seuroista on siirtymässä porukkaa Jokereiden A-junnuihin(esim. Kärpät), joten nämä siirrot eivät ole mitenkään erikoisia. Siellä on Tomek Valtosen johdolla hyvä tekemisen meininki päällä, joka on houkutellut muitakin junnuja.
 

senilix

Jäsen
Kuulostaa ihan muinaiselta Jursinovin akatemialta. Siihenkin hankittiin joukkuekaupalla pelaajia ympäri maata. Jotkut pääsivät pidemmällekin, mutta useimmat vaipuivat unohdukseen ja palailivat hiljakseen kotinurkille. Joidenkin ura jatkui pienemmissä ympyröissä, joidenkin taas ei.
 

paze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Ulvilan Pesä-Veikot, Pesäkarhut, BVB 09
Liittyen tuohon UR:n juttuun niin itseäni suorastaan kummastuttaa tuollainen journalismi.

HERRANJESSUS. Uskalsiko raumalainen media oikein pistää pari poikittaistakin risua Lukon siloitellulle tielle. Anteroiselta ihan hyvä veto kerrankin vähän pöyhiä tuotakin kasaa, tosin nimi lienee jo isolla Mokan mustassa kirjassa.
 

Akke P.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
HERRANJESSUS. Uskalsiko raumalainen media oikein pistää pari poikittaistakin risua Lukon siloitellulle tielle. Anteroiselta ihan hyvä veto kerrankin vähän pöyhiä tuotakin kasaa, tosin nimi lienee jo isolla Mokan mustassa kirjassa.

Ei vaan päinvastoin. Jos on jotain pöyhittävää, pöyhittäisiin sitten kunnolla. Tuossa ei ollut juuri ensinkään jutun juurta, ja syntipukiksikin muotoutui lähinnä yksi yksittäinen juniorivalmentaja.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
HERRANJESSUS. Uskalsiko raumalainen media oikein pistää pari poikittaistakin risua Lukon siloitellulle tielle. Anteroiselta ihan hyvä veto kerrankin vähän pöyhiä tuotakin kasaa, tosin nimi lienee jo isolla Mokan mustassa kirjassa.

Akke P. tuohon jo vastasikin, mutta aika kaukana mistään sellaisesta journalismista, joka oikeasti voisi johtaa johonkin. Eikä siinä, toimittajat saavat toki tehdä juttujaan vapaasti ja rauhassa, mutta taitaa todellisuudessa olla kyse vain kahden juniorin poissiirtymisestä, ei muusta. Tuollainen anonyymi nyyhkytarina nyt on aika kaukana mistään organisaation pöyhimisestä.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Jutusta pisti silmään ainakin tuo Nekraseviciusen tapauksen käsittely. Annetaan ymmärtää että Lukko pisteli rahoja kankulan kaivoon ja päästi pelurin "turhaan" menemään.

Ehkä olisi vähän kannattanut yrittää selvittää taustoja miksi peluri sai lähteä. Käsittääkseni latvialainen "teki sen kyllä ihan itse", jos se mitä itse olen kuullut pitää paikkansa, ja jos se pitää paikkansa, niin yksikään lukkokannattaja ei varmasti olisi halunnut latvialaisen jatkavan.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Mutta kyllä tässä akatemiahommassa on jotain mätää oltava paikallisten kannalta, kun lupaavimmat kaverit lähtevät pois hukkumaan pääkaupungin massaan ((C) nimim Kiekkoilun Ystävä). Ulkopuolelta tuotetaan vastaavan tasoisia kavereita kyllä tilalle, mutta eiköhän Väkiparran ja Kosken lukkosydän ole huomattavasti suurempi kuin Tamperelaisten. Varmasti valmennuskin vaikuttaa, mutta eiköhän kokenut Keskinen valmentajana ole vähintään samaa tasoa kuin keltanokka Valtonen. Eikä Jokereissa noita valmentajia sen enempää eri rooleihin ole kuin lukossa.

Jokainen meistä tietää että Satakunnassa kateus voi hyvin, joten uskoisin että raha-asioilla on yllättävän suuri rooli tässä vaikka junnukiekkoon eivät rahoilla pelaamiset mielestäni kuulu. Onkohan akatemian toiminnassa jotain parantamista?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ehkä olisi vähän kannattanut yrittää selvittää taustoja miksi peluri sai lähteä. Käsittääkseni latvialainen "teki sen kyllä ihan itse", jos se mitä itse olen kuullut pitää paikkansa, ja jos se pitää paikkansa, niin yksikään lukkokannattaja ei varmasti olisi halunnut latvialaisen jatkavan.

Tissit tiskiin, eli huhua pöytään välittömästi. Tämähän on aivan anteroismaista tihkuttelua. Mitä Niggerviciousin huhutaan tehneen?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös