No, tässä meillä on maailmankatsomuksessa selvä ero, minusta yhteiskunnansivistys mitataan siitä miten se hoitaa kaikkein heikoimmat.
Siis maailman paras maa on se, joka on paras hoitomaa?
Olen tästä vähän eri mieltä, sillä yleensähän monessa maassa se hyvinvoiva ja terve väestö, joka ei tarvitse holhousta, on se maan suurin ryhmä. Silloin on tietysti järkevämpää tehdä mittauksia heidän perusteella. Toki pitää saada mukaan kokonaisuuteen myös tuo heikompi ryhmä.
Miksi maat pitäisi panna paremmuusjärestykseen sen perusteella, miten heistä huolehditaan?
Kuuntelin Stina Toljanderin haastattelua taannoin kun hän vertaili Intiaa ja Suomea. Pisti korvaan lause jossa hän kertoi lesken asemasta Intiassa. Leskellä ei ole mitään arvoa, hänen elämänsä on ohi miehen kuoleman jälkeen, ellei joku lapsista halua pitää häntä jossain takahuoneessa. Tämä tyyli on ilmeisesti sinun mieleesi.
Varsinkin Afrikan maissa ja muslimimaissa on käytäntö, jossa vanhuksista pidetään huolta. Niissä ei yleensä edes osata kaivata järjestelmää, jossa valtion pitäisi pitää huolta vanhuksista.
Toivon nyt, ettet ala panemaan sanoja suuhuni, sillä silloin meille tulee riita. Se jos esitän jotain asiaa, ei tarkoita välttämättä sitä, että sen on mieleeni, tai melipiteeni.
Siis, jos jossain maassa on käytäntö, että ihmiset pitävät omistaan huolta, niin onko se parempi, jos meillä valtio sulkee vanhukset pieniin huoneisiin, odottamaan kuolemaa?
Valtion tarjoama järjestelmä kuulostaa varmasti varmalta ja hyvältä, mutta onko se tosiaankin se paras vaihtoehto? Kyllä minä ainakin tykkäisin elää elämäni ehtoon läheisten ihmisten ympäröimänä. Mutta nyt vain meillä sattuu olemaan tilanne ja järjestelmä, joka ei suosi tätä. Mutta ei sen tarvitse olla sen takia se parempi järjestelmä.
Tätä voitaisiin kysyä kyllä vanhuksilta - tykkäävätkö elää lopun elämänsä hoitolaitoksissa, vai olisiko mukavampi viettää ne viimeiset vuodet sittenkin kotona, omien parissa?
Itse olen nähnyt työssäni suomalaisen yhteiskunnan kääntöpuolen ja sosiaaliavun hyväksi käyttöä (ei muuten yhtään ulkomaalaista), mutta siitä huolimatta pidän suomalaista systeemiä hyvänä. Täällä (Porissa) pääsee yksityiselle lääkärille noin 50€ käyntikerta, onko se sitten paljon enemmän kuin se 12€?
Suomalainen järjestelmä kelpaa kyllä. En minä sillä. Samoin ruotsalainen. Mutta varoisin, ennen kuin alkaisin teilaamaan muiden maiden järjestelmiä.
Kävin esim. kerran Kreikassa terveyskeskuksessa, puhdistuttamassa korvani. Ei maksanut mitään ja homma hoidettiin puolessa tunnissa. Paikat puhtaat ja siistit ja työkalut modernit.
Lasten kanssa on tullut juostua terveyskeskuksissa niin paljon, täällä Ruotsissa, että ainakin minä olen sydämellisesti vittuuntunut ainaiseen odottamiseen. Sellaistahan se on vähän suuremmissa kaupungeissa. Uskon tosin, että jossain Porin kokoisessa kaupungissa voi päästä nopeastikin vastaanotolle, sehän onkin aina pienempien kaupunkien etu. Kävin muuten Porissa mutkan kesällä. Olin pikaravintolan ainoa asiakas, joten palvelu oli loistavan ripeää;-)
Ei siellä varmaan tarvitse kuitenkaan yksin katsoa, kun Ässät pelaavat?