"Jos jollain muulla menee paremmin, niin onko se minulta pois?"
Mielestäni tuohon lauseeseen kiteytyy suomalainen kateus ja samalla itsensä vähätteleminen. Naapurin Asko jos sattuu tekemään hulluna duunia ja tienaa sillä sitten muutaman euron enemmän millä on voinut ostaa sen uuden Audin pihaan, niin johan aidan toisella puolella Jukka repii peliverkkareitaan. Mutta miksi? Onko se Jukalta pois jos Askolla menee hieman paremmin?
Itse uskon että moni näistä valittajista ja kaiken kritisoijista eivät ole montaakaan kertaan poistuneet omalta "mukavuusalueeltaan". Kun kokemuspohja on kapea, niin ei todellakaan voi ymmärtää että mitä tuolla meren toisella puolella on. Toki televisio suoltaa ohjelmaa maailmalta, mutta lopulta oma empiirinen kokemus luo ihmisen oikean ja virallisen mielipiteen.
Itse olen matkustellut ja asunutkin jonkun verran (kuukausia) muualla Euroopassa. Esim. Espanjan jälkeen todellakin kaipasin takaisin Suomeen. Hollanti oli helpompi, siellä häiritsi ehkä eniten ilmasto eli syksyn jatkuva tuuli ja vesisade. Jenkeissä pärjää jos on rahaa ja oma-aloitteinen. Oman kokemukseni perusteella voisin sanoa että Suomi todellakin on maailman paras maa - yleisellä tasolla. Onhan toki asioita jotka muualla ovat paremmin ja vastaavasti vice versa.
Suomalainen yhteiskunta on kilpailukykyinen ja se tulee jatkuvan globaalisation myötä kasvamaan edelleen. Tarkoittaa myös sitä että työelämä vaatii ihmiseltä enemmän ja enemmän. Tässä on riski että ihmiset ajavat itsensä loppuun ja mm. mielenterveysongelmat lisääntyvät. Siltikään Suomessa ei asiat ole huonosti kellään, jollei ole itse niitä jollain tapaa kunnolla kätellyt, ts. alkoholi, ylivelkaantuminen. Ei täällä jää ketään tyhjän päälle jos työpaikka lähtee. Itseasiassa maailmassa on vähemmän niitä maita, jotka huolehtivat kansalaisista kuin joissa nämä jäävät omilleen.
Itseäni huolestuttaa siltikin enemmän se että kansalaiset odottavat valtiolta usein hieman liikaa, eli kaipaavat sitä holhoamista jota kuitenkin kritisoidaan rankasti. Suomessa on kolme suurta puoluetta, jotka eivät juurikaan eroa toisistaan kun vertaa rajojen takaisiin poliittisiin tilanteisiin.
Loppukaneetiksi voisi sanoa että Suomessa asiat ovat yleisellä tasolla vähän liiankin hyvin ja silloin ihmisen vastuu itsestään on vähentynyt. Tämä hyvän olon tunne sitten saa ihmiset valittamaan pienimmistäkin epäkohdista. "Epäkohdista" jotka todella monessa muussa länsimaassakaan eivät ole itsestäänselvyyksiä. Eikö tämä silloin tee Suomesta, jos ei nyt maailman parasta, niin ainakin yhden parhaista maista?