LOST Amerikan aikataulussa [SPOILEREITA]

  • 150 500
  • 944

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Ihan mielenkiintoinen tuo käsikirjoittajan teksti (oli sitten oikeasti käsikirjoittaja tai ei). Tavallaan nitoi asoita vähän enemmän yhteen. Nyt on kerennyt muutaman päivän tuota loppua miettimään, eikä se vieläkään ihan kiitettävän arvoinen loppu ollut. Kuitenkaan en osaa pettynytkään olla, eli varmaan jossain 3.5 ja 4 tähden paikkeilla ollaan.

Itselleni ainakin tosiasia on se, että minä viihdyin viimeisen jakson parissa hienosti, ainoastaan viimeinen 15 minuuttia jätti valjun maun suuhun. kovasti arvelutti tuo afterlife ratkaisu, mutta periaatteessa sekin on ihan toimiva, ei vain sellainen jota itse olin odottanut.

Itse odotin, että sarjan loppu keskittyisi siihen, että uudet hahmot ottaisivat Jacobin ja MiBin roolit ja oravanpyörä alkaisi uudelleen alusta tai jotain vastaavaa. Minulle olisi riittänyt se, että loppu keskittyisi saaren asioihin eikä afterlifeen. Oli miten oli, minulle Lost on omassa luokassaan sarjana eikä tämä lopetus poista sitä asemaa. Jotain kertoo se, että sunnuntain jälkeen on tullut kovastikin mietittyä tätä sarjan loppua ja muodostettua omaa mielipidettä.


Jos katsotaan 5. kautta saaren tapahtumia ja ihmisiä ja lopuksi kerrotaan "he olivat kaikki kuolleet" ja kaikki on kyse irti päästämisestä, myös sarja. Niin jo on ala-arvoista käsikirjoittamista ja katsojan aliarvioimista. Kuten ala-asteella lopetettiin aine; "ja sitten heräsin". Ihan sama vaikkei kerottaisi mustasta savusta tai muusta skifistä mutta viimeinen kausi oli käytännössä "turha" mikä oli dorkaa lopettaa hyvä sarja näin.

Tuossa käsikirjoittajan tekstissähän juuri viitataan siihen, että henkilöt eivät olleet kuolleita koko sarjan ajan. Afterlifessa vasta oli kyse tuosta irti päästämisestä. Eli vasta sen jälkeen kun hahmot olivat kuolleet. Ja tämä tapahtui hyvinkin eri aikoihin (esim. Hurley todennäköisesti vasta satojen vuosien päästä, koska hän oli uusi Jacob).


Samaan aikaan loppui toinen suosittu tv-sarja, 24. Lostia ja 24:sta ei pidä verrata keskenään mutta 24 ei ainakaan pettänyt katsojiaan vaan oli laadukasta kamaa ihan loppuun asti. Siinä kun annan 24:lle 4+/5 (ehkä oma ykkössuosikkini kaikista), Lost saa 2/5. Aineksia Lostilla olisi ollut enempääkin mutta lopetus laski pojoja.

Heh, tämä sai kyllä naurahtamaan. Toki jokaisella on oma mielipiteensä ja kunnioitan sinun omaasi, mutta kyllähän tuo 24 oli ensimmäisen kauden jälkeen varsinaista tuubaa. Ensimmäisen kauden ajan sarjaa kannatteli tuo uusi "reaaliaikainen" ajatus, mutta sen jälkeen tultiin alas ja kovaa. Ei jatkoon.
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan mielenkiintoinen tuo käsikirjoittajan teksti (oli sitten oikeasti käsikirjoittaja tai ei).

Ottamatta sisältöön sen enempää kantaan, olen törmänyt tuohon tekstiin randomina netissä ja kielisasu nimivirheineen kertoo, että todennäköisesti tuon kirjoittaja on kaukana käsikirjoitustiimistä.

Edit. Lisätään vielä, että käsikirjoittajan ei välttämättä tarvitse omata täydellistä tai erinomaista kielenhallintaa, vaan olla luova. Kyllä se teksti oikaistaan oikeaan formuun siihen tarkoitettujen ammattilaisten avulla.
 
Viimeksi muokattu:

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Ottamatta sisältöön sen enempää kantaan, olen törmänyt tuohon tekstiin randomina netissä ja kielisasu nimivirheineen kertoo, että todennäköisesti tuon kirjoittaja on kaukana käsikirjoitustiimistä.

Voi hyvin ollakin näin, mutta teoriana joka tapauksessa mielenkiintoinen. Aika skeptisesti tuon luin koska epäilen että onko käsikirjoittajilla edes lupaa lähteä asioista kirjoittelemaan jälkikäteen. Itselleni kuitenkin yksi koko sarjan suola oli kehitellä omia teorioita ja lukea muiden teorioita ja tämä kirjoitus oli mielestäni hyvä ja "realistinen".
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kieltämättä vähän - eikä niin vähänkään - jäi sellainen olo, että sarjassa vuosikausia puidut mysteerit eivät lopulta olleet käsikirjoittajillekaan kovin selviä, vaan lopussa piti vähän yksinkertaistella asioita ja ylipäätään jättää kertomatta aika monta juttua. Tämä on tietysti aikamoinen pettymys siinä mielessä, että sarjaa on arvostanut nimenomaan pitkäjänteisyydestä ja etukäteen kirjoitetusta pitkästä juonesta.

- jääkarhut ja vastaava hässäkkä?
- egyptiteemat?
- Taweretin patsas?

Niin ja puhumattakaan siitä, että 3-4 kautta koko sarjasta perustui aika pitkälle The Othersien ja Dharman mysteerien ympärille ja nythän lopulta kävi niin, että ei niille jaksettu antaa yhtään mitään selitystä (Miksi kummatkin ryhmät olivat saarella ja mitä ylipäänsä kuvittelivat vuosien ajan siellä tekevänsä? Ok, Jacob ne toi sinne. Hienoa.).

Ekat viisi kautta olivat todella hyviä, mutta kyllä näin jälkikäteen katsottuna tämä kuudes kausi oli ylivoimaisesti se huonoin ja loppu"kliimaksi" oli täyttä paskaa. Verrataan nyt vaikka johonkin oikeasti klassikoksi jääneeseen tv-sarjaan, kuten Twin Peaks, jonka lopetus oli jotain aivan loistavaa. Valitettavasti Lost jäi tämän myötä vain ihan kivaksi viihdesarjaksi.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Eikös Dharma ollut saarella, koska yrittivät valjastaa energian, joka olisi mahdollistanut esimerkiksi aikamatkailun. Pierre Chang ainakin tuollaista jutteli jossain viitos kauden jaksossa, kun olivat porailemassa kohti "onnenpyörää".

Kyllähän noihin jäkarhuihin sun muihin kummallisuuksiin annettiin vastauksia pitkin sarjaa, mutta se perinteinen rautalangasta vääntäminen jätettiin vähemmälle. Oliko sitten pieniä mysteereitä liika, on makuasia, mutta totta on, että loppu oli pannukakku.
 

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
Itse en ollut kovin syvällä jääkarhujen ja jalkapatsaiden pohdinnassa mutta päätösjakson ratkaisu vesitti kyllä tehokkaasti kokonaista muuten varsin hienoa sarjaa. Lähes saman lopputuloksen olisi tarjonnut vaikkapa Jackin herääminen päivänokosilta.

Mikäli boksit tulee joskus hommattua täytyy katsomiskokemus ottaa "Matka oli tärkeämpi kuin päämäärä"-asenteella. Tuolla ajattelutavalla Lost tarjosi monia hienoja hetkiä kuusivuotisen matkan varrella.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Verrataan nyt vaikka johonkin oikeasti klassikoksi jääneeseen tv-sarjaan, kuten Twin Peaks, jonka lopetus oli jotain aivan loistavaa. Valitettavasti Lost jäi tämän myötä vain ihan kivaksi viihdesarjaksi.

Twin Peaks tosiaan lopetettiin tuotantovaikeuksineenkin tyylillä, Lostin loppuhan oli loppupeleissä hyvinkin vaisu siirappeineen. Tuota kiirastulikuviota en vain käsitä, miten moinen aivopieru on voinut edetä käsikirjoituspöydältä tuotantoon asti!? Siihen käytetyn ajan olisi voinut käyttää niin paljon paremmin tai vastaavasti lyhentää kautta tiiviiksi toimivaksi paketiksi... Mutta ei.

Sarjoja on tullut tosi vähän seurattua, mutta kyllähän kaksi nousee muiden yläpuolelle selkeästi:
1. Rooma
2. Twin Peaks


3. Lost
4. X-Files?

Joku Prison Break lienee kaikista paras esimerkki siitä, miten rahanahneus ajaa kaikkien taiteellisten seikkojen yläpuolelle ja paisuttaa pilalle useimmat lähtökohdiltaan hyvätkin sarjat. Lostille kävi vähän samalla tavalla, menestys söi sarjan tasoa (venyttelyt, "miellyttävä" lopetus). Kyllähän elokuvista edelleen on paljon helpompaa saada täysin tyydyttävä katsomiskokemus, ei siitä pääse mihinkään.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oman ensimmäisen tulkintani loppuratkaisusta olen jo hylännyt ja nyt uskoisin kiirastulen olleen pelkästään flash sideways-aikajana. Mutta siihen haluan uskoa, että saaren tapahtumat sen sijaan tapahtuivat "oikeasti".

Tosin sitä teoriaa, että koko saari ja koneen putoamisen jälkeiset tapahtumat oli pelkkää kiirastulta tukee pari asiaa: kuulemma viimeisen jakson lopputekstien taustalla oli näytetty kuvaa Oceanic 815:n hylystä tyhjällä rannalla (imuroimastani, hyi hyi, versiosta oli lopputekstit pätkäisty pois). Lisäksi jakson jälkeen näytetyssä Jimmy Kimmelissä kerrattiin pätkä kuutoskauden ensimmäisestä jaksosta. Siinä Rose sanoo käsinojia edelleen hullunlailla puristavalle Jackille heti turbulenssin loputtua jotain "you can let go now, it's over". Tiedä sitten, mitä tekijät ovat ajatelleet, olisihan se jonkinlainen "twist ending", että loppuratkaisu on silti se heti ensimmäisenä yleisimmin arvailtu.

Dharma kyllä harmittavasti sivutettiin tällä viimeisellä kaudella, mutta ilmeisesti se valo oli kuitenkin sama voima, mitä pidettiin kurissa nappia painelemalla? Ainakin Jacob/Man In Black-jaksossa MiB rakenteli juuri valon ympärille sitä pyöräsysteemiä, mitä kiepauttelemalla päästiin toiseen aikaan ja paikkaan.

Jos kutoskaudesta editoitaisiin flashsidewaysiton versio, voisi tulokseen olla loppujen lopuksi aika tyytyväinenkin. Itseäni kyllä alkuun tuo vaihtoehtoinen aika kiehtoi kovastikin, mutta lopun vesitys oli niin uskomaton, että maku meni pahasti.
 

J.Petke

Jäsen
Itse en ollut kovin syvällä jääkarhujen ja jalkapatsaiden pohdinnassa mutta päätösjakson ratkaisu vesitti kyllä tehokkaasti kokonaista muuten varsin hienoa sarjaa. Lähes saman lopputuloksen olisi tarjonnut vaikkapa Jackin herääminen päivänokosilta.

Itse olen nyt pari päivää pureskellut ja hieman mietittyäni alkaa tuo loppu vaikuttamaan "ihan ok"-tasolta. Itselläni helpotti kun käsitin, että tuo rinnakkaistodellisuus ei tapahdu samaan aikaan vaan se on aina olemassa ja tulee aina olemaan. Eli tuolla kohtasivat lopulta kaikki kunhan olivat omassa elämässään kuolleet (toiset aiemmin, toiset myöhemmin) ja ketkä olivat hyväksyneet kohtalonsa ja suoriutuneet ns. testistä pääsivät lopulta jatkamaan eteenpäin. Kannattaa lukea tuolta Lostpediasta hieman valoitusta asialle niin sitä itsekin alkaa ymmärtämään paremmin.

Itse olen tullut siihen lopputulokseen, että saaren tapahtumat olivat täyttä totta ja samaan aikaan tuolla toisessa todellisuudessa on eläneet ne ihmiset ketkä ovat jo kuolleet mutta eivät ole päässeet jatkamaan matkaa kun kaikki tehtävät eivät vielä olleet suoritettu. Kun nuo sidewaysflashit siis alkoivat niin kaikki tapahtumat olivat siis tuolla mielessään luodussa hyvässä paikassa missä kaikki oli hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eikös Dharma ollut saarella, koska yrittivät valjastaa energian, joka olisi mahdollistanut esimerkiksi aikamatkailun. Pierre Chang ainakin tuollaista jutteli jossain viitos kauden jaksossa, kun olivat porailemassa kohti "onnenpyörää".

Ok, hyväksyn. Entäs The Others? Olettaen, että Jacob ne sinne "toi" ja olivat Jacobin toteuttava porras saarella, mutta siis miksi ja tekemässä mitä? Helvetti, jos tyypit ovat siellä vuosikymmeniä puuhastelemassa ja siinä sivussa lahtaavat porukkaa kuin kauraa, niin kai niillä oli oltava jotain oikeita motiiveja ja siinä ajassa nyt jotain merkittävää olisivat ehtineet tekemään ja saavuttamaankin? Raskaana olevista naisistahan ne olivat kovasti kiinnostuneita, samoin lapsista ja Waltista, mutta miksi? Ei mun puolesta tarvitse kaikkeen aina vastata rautalangasta vääntämällä, mutta ei helvetti, jos jotain tuollaisiakin perustavanlaatuisia juttuja on väännetty ja käännetty mysteerein muutamankymmenen tunnin verran, niin ehkä vähän erikoista unohtaa koko juttu kaikessa hiljaisuudessaan ja selittää kaikki jollain valkeilla valoilla ja Jacobin saaren suojelemisella.
 

Tumbi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Red Wings (Oilers), Liverpool, La Selección
Mutta siihen haluan uskoa, että saaren tapahtumat sen sijaan tapahtuivat "oikeasti".

Kyllä, kaikki mitä saarella tapahtui, tapahtui "oikeasti". Whatever happened, happened.

Tosin sitä teoriaa, että koko saari ja koneen putoamisen jälkeiset tapahtumat oli pelkkää kiirastulta tukee pari asiaa: kuulemma viimeisen jakson lopputekstien taustalla oli näytetty kuvaa Oceanic 815:n hylystä tyhjällä rannalla (imuroimastani, hyi hyi, versiosta oli lopputekstit pätkäisty pois).

Mitä tulee tuohon hylkyyn, niin ei tue. Tuo näytetty hylkykuva oli ABC:n lisäämä eikä liittynyt enää millään tavalla tarinaan, kuten tästä LA Timesin linkistä käy ilmi.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Tulipa tässä näitä tekstejä lukiessani yhtäkkiä mieleen ne raskaudet. Niissähän oli jotain ongelmaa, kun raskaudet meni aina kesken. Näiden takiahan Juliet tuli saarelle töihin. Olisko Othersit sitten olleet kiinnostuneita lapsista siksi, että sellaisia ei ollut syntynyt vähään aikaan tai ollenkaan saarella paitsi sitten Aaron.

Vieläkään en ole oikein sinut tuon lopun kanssa. en ole pettynyt enkä riemastunut. Kaiken kaikkiaan edelleen täysin ontto tunne tuosta lopusta. Jotenkin häiritsee, että rakenneltiin oikeastaan ihan huikeita elementtejä saarelle ja tapahtumien kulkuun. Sitten kaikki ratkeaa siihen, kun iso pahis kiertelee ympäri saarta Locken hahmossa ja listii porukkaa ja jonka Jacobin manttelinperijän pitää vain tappaa. Kyllähän tämä päätöskausi tuntuu jotenkin täysin irralliselta aikaisempiin kausiin.
 
Viimeksi muokattu:

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Heh, tämä sai kyllä naurahtamaan. Toki jokaisella on oma mielipiteensä ja kunnioitan sinun omaasi, mutta kyllähän tuo 24 oli ensimmäisen kauden jälkeen varsinaista tuubaa. Ensimmäisen kauden ajan sarjaa kannatteli tuo uusi "reaaliaikainen" ajatus, mutta sen jälkeen tultiin alas ja kovaa. Ei jatkoon.
Kunnioitat mielipidettäni mutta se sai sinut silti naurahtamaan eli siis mitä?
Mulle on aivan samantekevää kunnioitatko mielipidettäni vai et ja saako se sut naurahtamaan vai itkehtimään vai mitä. Minusta 24 oli hyvä sarja alusta loppuun ja se mitä siitä sanoit on sun arvio eikä mikään absoluuttinen totuus.

Ainoa syy miksi edes mainitsin 24:n on se että 24 ja Lost loppui samaan aikaan ja kyseessä on 2000-luvun suosituimpiin TV-sarjoihin kuuluvista jutuista, joita molemmat ovat.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Kunnioitat mielipidettäni mutta se sai sinut silti naurahtamaan eli siis mitä?
Mulle on aivan samantekevää kunnioitatko mielipidettäni vai et ja saako se sut naurahtamaan vai itkehtimään vai mitä. Minusta 24 oli hyvä sarja alusta loppuun ja se mitä siitä sanoit on sun arvio eikä mikään absoluuttinen totuus.

Ainoa syy miksi edes mainitsin 24:n on se että 24 ja Lost loppui samaan aikaan ja kyseessä on 2000-luvun suosituimpiin TV-sarjoihin kuuluvista jutuista, joita molemmat ovat.

Jep juuri näin. En arvannut että minun pitäisi tätä edes selitellä. Sinun mielipiteesi oli niin vastakkainen omastani, että se sai minut naurahtamaan. Se ei luonnollisesti kuitenkaan tarkoita, että minun mielipiteeni olisi millään tavalla parempi/huonompi kuin sinun, joten kunnioitan sinun mielipidettäsi. Samalla kerroin omat perusteluni, miksi minun mielestäni sarja nimeltään "24" ei ollut hyvä. No hard feelings, ymmärtääkseni en omaa mielipidettäni nostanut sinun yläpuolelle. Sinä kuitenkin itse aloitit nuo vertailut sarjojen välillä.

Mutta tämä tästä, mielipiteeni sarjan aiheesta löytyy ylempää.
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Ok, hyväksyn. Entäs The Others? Olettaen, että Jacob ne sinne "toi" ja olivat Jacobin toteuttava porras saarella, mutta siis miksi ja tekemässä mitä?

Tämä nyt on täysin omaa spekulaatiotani, mutta todennäköisesti Othersit ovat kasaantuneet saarelle aina "vähän" kerrallaan. Jacob on tuonut kandidaateja (niitähän oli alunperin 108 muistaakseni) saarelle tasaisin väliajoin, ja näiden mukana tulee väkisinkin "sivullisia" raahattua paikalle. Kun kandidaatit tavalla tai toisella haravoituvat joukosta, jäljelle jää loput. Muutamalla näistä (Dogen, Richard jne...) on sitten läheisempi suhde Jacobiin, joten heistä muodostuu ryhmien johtajia. Tai jotain tuohon suuntaan...
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Tämä nyt on täysin omaa spekulaatiotani, mutta todennäköisesti Othersit ovat kasaantuneet saarelle aina "vähän" kerrallaan. Jacob on tuonut kandidaateja (niitähän oli alunperin 108 muistaakseni) saarelle tasaisin väliajoin, ja näiden mukana tulee väkisinkin "sivullisia" raahattua paikalle.
Nimenomaan. Jossain kohtaa jopa mainitaan että kaikki (paitsi Dharma) on Jacobin tuomia potentiaalisia kandidaatteja. Hänhän tiesi että hän kuolee jossain vaiheessa.

Sarjan kannalta oleellisia kysymyksiä ei loppujen lopuksi jäänyt ilmaan niin monta. Suurin osa kysymyksistä mitä tännekin kirjoitetaan on saanut vastauksen, mutta monet ei muista/tiedä vastausta syystä tai toisesta. Avoinna olevista kysymyksistä suurin osa ei ole oleellisia sarjan tarinan suhteen, siis siksi eivät edes tarvitse vastausta (esim. miksi egyptiläiset olivat olleet saarella).

Toisiin kysymyksiin ei vain pystytä vääntämään vastausta edes rautalangasta: Mikä oli valo? Miksi MiB muuttuui savuksi? Miksi savu oli savu? Miksi savu ei pitänyt tuhkasta? jne.

Vastaavanlaisia kysymyksiä esiintyy monessakin scifi-sarjassa ja ei niihinkään saada rautalangasta väännettyjä vastauksia, kun niihin ei yksinkertaisesti pysty! Esim. miksi Teräsmies osaa lentää? Miksi kryptoniitti voi tappaa Teräsmiehen kun se ei tapa ihmisiä? jne. Lostista halutaan vastaukia aivan kaikkeen, jopa vaaditaan vastausta siihen miksi yksi mikälie-lintu 70-luvulla osasi sanoa "Hurley".
Ymmärrätte varmasti pointin.

Itse olen sulatellut sarjan loppuhuipennusta ja hyväksyn sen nyt paremmin, tosin en ole vielä sataprosenttisen tyytyväinen. Johtuu varmasti siitä että en todellakaan ollut edes kuvitellut että kaikki olivat kuolleita flash sidewaysissa. No, kaikki kuolee ennemmin tai myöhemmin, joten tuo oli loppujen lopuksi todellinen "happy ending".

Edelleen olen sitä mieltä että sarja on paras ikiniä missään.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ymmärrätte varmasti pointin.

Kyllä, eikä triviaalien yksityiskohtien läpikäyminen olisi edes mielenkiintoista. Mutta ongelmaksi jää edelleen se että 6. kauden perusteella koko sarjan ydin oli kertoa tarina uskonnollisista teemoista vaikka viisi ensimmäistä kautta tämä oli hyvin piilotettuna scifin, fantasian ja mysteerijännärin alle. Kuolemanjälkeisyys, hyvien ja pahojen tekojen synnyttämä karmatili, vapaa tahto jne. Näitä vilauteltiin alkuaikoina vain pieninä vihjeinä jotka peittyivät tapahtumien alle eivätkä ne siten antaneet mitään suuntaa siitä mistä on kyse. On tietenkin käsikirjoittajilta helppo nyt viitata näihin pieniin vihjeisiin että tästä oli koko ajan kyse, mutta tällainen jälkiviisaus on vain halpamaista. Tätä tarinoiden irrallisuutta vielä korostaa se valittu tapa että kausi kerrallaan oli valittu valottamaan jotain tiettyä osaa (pelastuminen, fläsärit, dharma, aikamatkustus) johon katsojan mielenkiinto kohdistuu täydellisesti. Aiempien kausien erillisistä tarinoista/kuvakulmista tapahtumiin pystyi vielä rakentamaan jotenkuten koherentin kiinteän kokonaisuuden mutta kutoskausi jäi itselleni täydellisesti päälle liimatuksi tarinaksi - kuin spinoff joka päätettiin sittenkin pakottaa vielä alkuperäiseen tarinaan mukaan.

Edelleen olen sitä mieltä että sarja on paras ikiniä missään.

Hirveästä loppumetrien tasoituksesta huolimatta, kyllä, ehdottomasti.
 

Ben Marco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks
Ziigasin Finalen vasta illalla ja vielä on sulattelemista, pähkäilyä ja ymmällä olemista. Niin kuin pitääkin. Itse olen tämän genren (mihin LOST lukeutuu) vankkumaton fani ja vaikka tuota Purgatoryä vilauteltiin jo aiempina vuosina ja myöskin torjutiin, niin kyllähän tämä sarja oli aivan timantia, vaikka venyikin hieman ylipitkäksi. Näyttelijät viimosen päälle, visuaalisuus-puoli kunnossa ja mystisyys-aspekti vahvasti läsnä. Se, että vastauksia ei kaikkiin avain kysymiksiin välttämättä saatu, ei maailmaa kaada.

Yksi asia hieman mietityttää kuitenkin eniten:

Oliko henkilöhahmot kuolleita jo pilotissa? Oliko saari aikuistenoikea ja jos oli, niin tuo Smokey, Dharmakakra-wheel ja aikahypyt jotenkin eivät kuitenkaan istu mielestäni tällaiseen arkipäivän elämiseen, joka suoritetaan ilman nelihihaista paitaa ja realistisuuden säännöillä (siis tarkoitan, että jos mennään yliluonnollisiin, niin siellä sitten myös pysytään loppuun asti sarjan juonen kannalta). Sen sijaan jos koko sarja pilotista lähtien olikin joku "After lifeä" edeltävä systeemi, missä hahmot ovat jo kuolleet, mutta "etsivät" vielä keinoa elää jossain välitilassa, niin näitä supernaturaalisia ilmiöitä olisi helpompi ymmärtää. Tavallaan kuoleman jälkeinen unenomainen siirtymävaihe tuohon Afterlifeen, missä sitten vasta tajutaan että ollaan kuoltu ja voidaan jatkaa matkaa kohti valoa. Desmondhan ja miksei jopa Jack saattoi hyvinkin luolaan alas kavutessaan ymmärtää, että saaren "valonlähde" täytyy lopulta pystyä palauttamaan, jotta kuolleet henkilöt pystyisivät (tässä tapauksessa Desmondin johdolla) kokontumaan tuolla Afterlifessä ja astumaan tuonne "Päätepysäkille", johon Christian Shepherd - Kristitty Paimen... heille oven kirkosta aukaisi...Just look at that bright light.

Dean Koontzin Odd Thomas ja sen jatko-osat käsittelevät tätä siirtymistä eteenpäin läheltä liippaavasti.

Tämä, että saarta ja sen ydintä täytyy suojella (Jakob,Jack, Hurley...) kaikin keinoin, tai muuten kaikki ihmiset maanpäällä kuolee, voisi tarkoittaa lähinnä sitä, että ihmiset kuollessaan, eivät pääsisikään siirtymään rauhallisin mielin tuonne terminaaliin, vaan jäisivät tuon "saarella" olevan "taivaallisen valon" puuttuessa häröilemään jonnekin maan ja taivaan välimaastoon, olikos se Limbo vai mikä. Ja jos vielä leikitellään, niin mikä oli Smokeyn tarkoitusperä sitten? Sammuttaa tuo taivaaseen ohjaava valo, jotta immeiset joutuvat alakertaan oikein urakalla, lol

Hitto, täytyy jossain vaiheessa tulevaisuudessa tykittää koko sarja vielä uudelleen läpi. Kuten joku sanoikin jo, paras sarja ikinä missään!
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä nyt on täysin omaa spekulaatiotani, mutta todennäköisesti Othersit ovat kasaantuneet saarelle aina "vähän" kerrallaan. Jacob on tuonut kandidaateja (niitähän oli alunperin 108 muistaakseni) saarelle tasaisin väliajoin, ja näiden mukana tulee väkisinkin "sivullisia" raahattua paikalle. Kun kandidaatit tavalla tai toisella haravoituvat joukosta, jäljelle jää loput. Muutamalla näistä (Dogen, Richard jne...) on sitten läheisempi suhde Jacobiin, joten heistä muodostuu ryhmien johtajia. Tai jotain tuohon suuntaan...

Tätä en nyt hyväksy, sori. Siis joo, Jacobhan nuo sinne "toi", kuten sanoin, ja toimivat siellä Jacobin nimissä, mutta en tuota nyt oikein noin tarinankerronnallisessa mielessä hyväksy. Siis ensin kerrotaan, että ovat olleet tuolla vuosikymmeniä toteuttamassa jotain master plania ja kaikilla on omat tarkat ja tärkeät vastuualueensa (vrt. vaikka joku Mikhail), niin selitys kaikkeen lopulta onkin, että "Jacob ne sinne toi kandidaateiksi". En hyväksy, paskaa tarinankerrontaa ja ei voi kuin ihmetellä, että miksi tuota tarinaa edes niin hienovaraisesti rakennettiin 4-5 kautta putkeen.

Ehkä tuo on jonkun mielestä detaileista nillittämistä, mutta kaiken kaikkiaan siis ihan samat tuntemukset kuin Yläpesällä ja monella muulla tähän ketjuun kirjoittaneella, että tämä kuutoskausi ja loppuratkaisu tuntuvat täysin päälleliimatuilta ja hätäisesti kokoon parsituilta. Surullinen lopetus hyvälle sarjalle, todella iso sääli.
 

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
Eivät. Kaikki mitä tapahtui saarella, tapahtui myös oikeasti. Ainoastaan viimeisen kauden flash sideways kuului tuohon kiirastuleen, jonne porukka sitten ilmestyi kuka milloinkin.

jonne kukin liittyi milloin? Tarkoitatko että flashsideways joka alkoi s06e01 LAX jaksolla jossa jack oli lentokoneessa vertakurkussa oli kiirastulta ja jack kuitenkin liittyi kiirastuleen vasta kuoltuaan espisodissa 17, mutta flashsidewaysissa hänen joku mikä olikaan oli pyörinyt mukana? Missä vaiheessa Eloise kuoli? Miten desmond hyppi flasheissä edes- ja taaksepäin - mihin se kuului vai oliko vain osa showta ja erikoiskykyä?

En tiedä, nämä kristillisyydet ja afterlifet ovat kyllä vähän liikaa, whatever happened happeneed ja dead is dead..M
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Kyllä mulla on ainakin mielessäni monia kysymyksiä, joihin minun mielestä sarjassa olisi pitänyt antaa vastaus. Ehkä siinä annettiinkin, en vaan joko muista taikka sitten en vaan tajua.

Otetaan nyt tuo Jacob vaikkapa. Oliko se ihan tavallinen ihminen taikka jos ei ollut niin mistä se sai erikoislaatuiset voimansa? Saari antoi, miten? Oliko Jacobilla kytkentää johonkin porukkaan joka auttoi sitä esim niin että Jacob pääsi pois saareta koskettamaan kandidaattien olkapäitä ja jos joku tuossa auttoi niin kuka ja miksi. Ja mikä voima sai nuo kaikki kandidaatit aikanaan kokoontumaan samaan lentokoneeseen joka sitten sattumoisin ohjautui lentoreitiltään harhaan ja putosi saarelle jossa Jacob oli. Jacobhan eli varsin yksinäistä elämää seuranaan vain äitinsä ja veljensä. Kuka antoi sille vihiä siitä että noita kandidaatteja pitäisi käydä hakemassa saaren ulkopuolelta ja miten Jacob osasi löytää juuri sopivia ihmisiä, jotka ei siis ole tyytyväisiä elämäänsä? Kaipa se sitten seuraili viikkoja - kuukausia eri tyyppejä ja kun näki että tolla ei ole jutut ok, kosketanpas häntä olkapäähän. Vai seurasiko joku muu sen puolesta? Ja sitten tommosta huttua tyyliin Ben tappoi Jacobin eikun hups onhan se vieläkin elossa. Tosin vain joku tietty ihminen pystyy näkemään sen, osa ei voi. Mikä kuvio siinäkin muka on, saariko senkin teki?

No sitten se Richard Albert. Jacobilla on ollut pakko olla jotakin yliluonnollisia voimia koska hän antoi Albertille kuolemattomuuden. No kun saarelta otettiin tulppa pois, alkoi Albertinkin hiukset harmaantumaan. Ja Flockesta tuli ei-kuolematon kun Katen luoti sitten lopulta vahingoittikin häntä.

Noi kysymykset monien muiden lisäksi ei varmaan edes tarvitse vastausta taikka vastaukset niihin on monien mielestä ilmeisiä mutta minulle ei ole.
 

Ben Marco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks
Väkisinkin tulee mieleen Lindelof-Cuse tandemin pieni lipsahdus olikohan kakkos- tai kolmos-siisonin ajalta, kun toinen parivaljakosta jossain haastiksessa tokaisi "IF it´s an island". Toinen sitten heti hyssytteli siihen perään, että eipäs paljastella liikoja..

..enemmistö kuitenkin puoltaa tuota, että saari olisi oikea...itse en oikein vielä tiedä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös