LOST Amerikan aikataulussa [SPOILEREITA]

  • 151 322
  • 944

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Jotenkin tuntuu, että osalle pitää asiat vääntää rautalangasta tai sitten keskittyminen sarjaa katsottaessa on niin luokatonta, ettei muisteta asioita enää parin kauden päähän ja sitten whinetetaan että käsikirjoittajat ja sarja ovat paskoja.

Juurikin näin. Parilla foorumilla olen lukaissut porukan reaktioita tästä finaalijaksosta ja osa itkee kuin olisivat menettäneet kuusi vuotta elämästään. Ymmärtäisin, jos porukka tosiaan valittaisi aiheesta, mutta tuo esimerkkinäni käyttämä jääkarhuista itkeminen kertoo juuri tuon, että porukka ei joko tajua näkemäänsä tai unohtavat puolet sarjasta.

Oikeastaan ainoat asiat mitkä itseäni jäivät harmittamaan oli Waltin ja Mr. Ekon poistuminen sarjasta. Mutta tuollekaan tuotantoporukka ei käytännössä voinut mitään. Ekon näyttelijä halusi poistua perhesyistä ja Waltin näyttelijä sai aivan älyttömän kasvupyrähdyksen, joten miten käytät miehen mittoihin kasvanutta näyttelijää pikkupojan roolissa...
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ekon näyttelijä halusi poistua perhesyistä ja Waltin näyttelijä sai aivan älyttömän kasvupyrähdyksen, joten miten käytät miehen mittoihin kasvanutta näyttelijää pikkupojan roolissa...
Tuota Waltia hiukan kyllä ihmettelen. Miksi sen olisi väkisin pitänyt olla pikkupoika, vai oliko se jotenkin olennainen seikka kokonaisuuden kannalta? Miksei Walt olisi voinut sarjassakin kasvaa hetkessä miehen mittoihin, mutta on silti yhtä merkityksellinen. Tosiaan tuo Waltin osuus jäi vähän kaivelemaan, koska pitkään annettiin käsitys, että hänen kykynsä on todella merkittävät ja niillä on iso rooli.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Tuota Waltia hiukan kyllä ihmettelen. Miksi sen olisi väkisin pitänyt olla pikkupoika, vai oliko se jotenkin olennainen seikka kokonaisuuden kannalta? Miksei Walt olisi voinut sarjassakin kasvaa hetkessä miehen mittoihin, mutta on silti yhtä merkityksellinen. Tosiaan tuo Waltin osuus jäi vähän kaivelemaan, koska pitkään annettiin käsitys, että hänen kykynsä on todella merkittävät ja niillä on iso rooli.

No jos miettii kuinka lyhyen ajan ekat kolme kautta kattoivat niin Waltin huima kasvu olisi ollut aika helvetin vaikea selittää. Ensimmäisen ja kolmannen kauden välillä ei tainnut kulua kuin muutama kuukausi. 10-vuotiaan pojan kasvu miehen mittoihin olisi vaikuttanut hieman hassulta...
Sarjan kannalta fiksumpaa olisi ollut tehdä Waltista alunperin teini-ikäinen eikä mitään pikkukersaa, jälkikäteen tuota on paha ruveta korjaamaan.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No jos miettii kuinka lyhyen ajan ekat kolme kautta kattoivat niin Waltin huima kasvu olisi ollut aika helvetin vaikea selittää.
No, on tuossa sarjassa monia muitakin varsin kummallisia juttuja sattunut... ;) Että sikäli. Vaan turha kai tuostakaan on enää puhua, homma meni siten miten meni.
 

.jarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Jotenkin tuntuu, että osalle pitää asiat vääntää rautalangasta tai sitten keskittyminen sarjaa katsottaessa on niin luokatonta, ettei muisteta asioita enää parin kauden päähän ja sitten whinetetaan että käsikirjoittajat ja sarja ovat paskoja.
Juurikin näin. Parilla foorumilla olen lukaissut porukan reaktioita tästä finaalijaksosta ja osa itkee kuin olisivat menettäneet kuusi vuotta elämästään. Ymmärtäisin, jos porukka tosiaan valittaisi aiheesta, mutta tuo esimerkkinäni käyttämä jääkarhuista itkeminen kertoo juuri tuon, että porukka ei joko tajua näkemäänsä tai unohtavat puolet sarjasta.
Tässä hyvin pitkälti kiteytettynä omatkin ajatukseni. Ajattelin eilen ehtoolla kirjoittaa jotain omia näkemyksiäni, mutta totesin ettei maksa vaivaa. Olin todella yllättynyt tästä kritiikin aallosta. Tietenkään lopetus ei miellyttänyt kaikkia, mutta monet ihmiset eri puolilla ovat osoittaneet mielipiteillään ja kirjoituksillaan etteivät ole ymmärtäneet sarjasta mitään edes vähän alusta. Hirveä itku jääkarhuista ja numerosarjarjasta ja patsaata. Kokonaiskuvaa ei osata miettiä yhtään.

En yritä asettaa itseäni mitenkään muiden yläpuolelle, paljon jäi pohdittavaa ja mietittävää ja suoranaisia epäselvyyksiäkin. Luultavasti avautuisi paljon lisää jos katsoisi tarinan uudestaan, tosin tähän tuskin ryhdyn. Hieno sarja tuli päätökseensä ja minä olen ainakin suhteellisen tyytyväinen näkemääni.
 

HIFK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL, Barcelona, Miami Heat
Olisihan Waltia voinut hyvinkin käyttää kausilla 5-6, kun kerran ulkomaailmassa oltiin ja tuolloin pojan kasvu olisi voinut olla ymmärrettävää. Kuten vaikka kirkossa, jossa aikaa on saattanut kulua paljonkin tuosta ykköskaudesta.

Ja miksei tuota pituuskasvua olisi voitu käyttää yhtenä mysteerinä? Eihän siellä voinut tulla raskaaksi, tms. niin yhtä hyvin Walt olisi voinut kasvaa yhtäkkiä miehen mittoihin. Olisi vain jätetty mysteeri ratkaisematta, kuten kaikki muukin.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Olisihan Waltia voinut hyvinkin käyttää kausilla 5-6, kun kerran ulkomaailmassa oltiin ja tuolloin pojan kasvu olisi voinut olla ymmärrettävää. Kuten vaikka kirkossa, jossa aikaa on saattanut kulua paljonkin tuosta ykköskaudesta.

Kyllähän Locke kävin Waltin luona vitos-kaudella ja Walt kävi katsomassa myös Hurleyta mielisairaalassa.
 

Fawkes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Steelers, Man United
Tässä hyvin pitkälti kiteytettynä omatkin ajatukseni. Ajattelin eilen ehtoolla kirjoittaa jotain omia näkemyksiäni, mutta totesin ettei maksa vaivaa. Olin todella yllättynyt tästä kritiikin aallosta. Tietenkään lopetus ei miellyttänyt kaikkia, mutta monet ihmiset eri puolilla ovat osoittaneet mielipiteillään ja kirjoituksillaan etteivät ole ymmärtäneet sarjasta mitään edes vähän alusta. Hirveä itku jääkarhuista ja numerosarjarjasta ja patsaata. Kokonaiskuvaa ei osata miettiä yhtään.

En yritä asettaa itseäni mitenkään muiden yläpuolelle, paljon jäi pohdittavaa ja mietittävää ja suoranaisia epäselvyyksiäkin. Luultavasti avautuisi paljon lisää jos katsoisi tarinan uudestaan, tosin tähän tuskin ryhdyn. Hieno sarja tuli päätökseensä ja minä olen ainakin suhteellisen tyytyväinen näkemääni.
Minä taas peesaan aika pitkälti tätä kirjoitusta. Itse katsoin finaalin eilen illalla ja olin niin ikään tyytyväinen näkemääni. Paljon jäi juttuja selittämättä, mutta itselleni nämä mysteerit eivät ilmeisesti ole missään vaiheessa olleet niin tärkeitä kuin mitä suurelle osalle porukasta joka tänne kirjoittaa. Mielestäni aika vähäpätöisiä kysymyksiä jotkut jääkarhut tai patsaan historiat kokonaiskuvaan suhteutettuna. Kuka oli 3.kaudella ammuttu venäläinen nainen? Miten Clairen äiti heräsi koomasta? Siis mitä helvettiä, ketä tuollainen nyt voi sarjan päätöshetkellä mietityttää? Itse en edes muista mitään venäläistä naista 3.kaudelta eikä Clairen äitikään mielestäni ollut erityisen tärkeä henkilö missään vaiheessa. Waltista täällä myös itketään, mikä on ehkä asteen verran ymmärrettävämpää, sillä hän nyt oli vähän keskeisempi hahmo alkuvaiheissa. Mutta itseäni ei kyllä Waltinkaan kohtalo juurikaan kiinnosta, oli sen verran ärsyttävä tyyppi alunperinkin. Ehkä suurin kysymys mihin olisin halunnut vastauksen oli sen ihme "taikapyörän" merkitys, jolla saaren paikkaa pystyttiin siirtämään, ja jonka seurauksena kampea väännellyt henkilö passitettiin jonnekin Tunisian autiomaahan tjsp. Tätä ei kummemmin selitelty, tosin mitenpä sitä nyt olisikaan voitu selittää järkevästi ja loogisesti.

Vähän olin pettynyt, että tuo 6.kauden sivuhaara olikin sitten jotain afterlife-häröilyä. Itseäni ei ikinä oikein suuremmin innosta kun elokuvissa/sarjoissa lähdetään tuolle linjalle. Mutta onneksi tätä ei nyt ihan hirveästi lähdetty alleviivaamaan, toki siinä vahvasti kristilliseen Taivaaseen viitattiin, mutta kuitenkin jätettiin tarpeeksi tulkinnan varaa, jotta jokainen voi lopun nähdä miten itse haluaa. Hahmot ovat kaikki kuolleet, mutta missä ja miten, sitä ei kerrottu. (pl. ne ketkä kuolivat saarella). Jos joku ehdoin tahdoin tahtoo tuon ymmärtää niin, että Ajiran lentokone ei päässyt perille asti ja että Sawyer, Kate, Lapidus, Richard, Claire ja Miles kuolivat sinne koneeseen, niin siinä on yksi ajatusmalli. Itse taas olen sitä mieltä, että he selvisivät lentomatkasta hengissä, mutta kuolivat sitten joskus myöhemmin sillä "kaikki kuolevat joskus" eikä minua kiinnosta miten ja miksi he sitten joskus myöhemmin kuolivat.

Yhteenvetona siis: tykkäsin päätösjaksosta ja olin lähes puulla päähän lyöty tästä yleisestä negatiivisesta mielipiteestä mikä täällä on finaalin jälkeen vallinnut. Mutta jokaisella on oma mielipiteensä, joku tykkäsi ja joku ei. Sehän oli jo ennestään selvää, että päätösjakso tulee varmasti jakamaan mielipiteet. Eli kai tässä pitää olla iloinen siitä, että kuulun tähän peukkua ylös näyttävien kerhoon, eipähän tarvitse lähteä manaamaan Lindelofia ja Cusea alinpaan helvettiin ja uhoamaan miten en varmasti ikinä aio katsoa sarjaa uudestaan. Tulee nimittäin mieleen eräskin kirjasarja josta tykkäsin ihan hulluna, mutta päätösosa oli mielestäni niin surkea, että koko sarjan arvosana laski kuin lehmänhäntä.
 
Viimeksi muokattu:

HIFK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL, Barcelona, Miami Heat
Kyllähän Locke kävin Waltin luona vitos-kaudella ja Walt kävi katsomassa myös Hurleyta mielisairaalassa.

Tarkoitin juonellisesti.

Elikkä esim. pääosanäyttelijänä.

En minäkään erityisemmin pitänyt Waltista, mutta jotain juonellisempaa olisi voinut keksiä.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Itselleni ainakin pettymys kulminoituu tuohon alternate universe-häkkyrään, joka paljastuukin jonkinlaiseksi kuolemanjälkeiseksi välipysäkiksi. Ensinnäkin, se on juonikuvion oikomista, varsinkin kun se saatiin näyttämään lähinnä nopealta pakoratkaisulta (kts. http://entertainment.slashdot.org/comments.pl?sid=1662826&cid=32323432). Lisäksi tuollaista sielujen kokoontumista on mahdotonta saada toimimaan loogisesti. Populaa puuttuu, Sayidin yhden yön rakkaus vrt. 20 vuotta etsitty romanssi, perheet, muut ystävät, kummalliset ja turhat juonikuviot "kiirastulessa"... Kuten jo aiemmin sanoin, koko fläsärikiirastuli oli täysin turha ja vei arviolta n. puolet koko kutostuotantokauden ajasta.

Toisaalta loppufiilikset olivat aika yhdentekevän hymyilyttävän neutraalit finaalin päättyessä, eli olen kai jonkinlaista väliinputoajajoukkoa. Lost ei lunastanut odotuksiaan, muttei toisaalta pettänytkään ihan tosissaan. 3,5-4/5 tähteä, mikä totta kai harmittaa, sillä aineksia olisi ollut todelliseen legendasarjaankin. Käsikirjoittajien rahkeet tai rohkeus eivät vaan riittäneet.
 

Bosco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Pittsburgh
Kyllähän tuo finaalijakso oli kaksijakoisia tunteita herättävä jakso. Toisaalta vastauksia oli halunnut saada tiettyihin kysymyksiin enemmänkin, mutta Lostiin on alusta saakka kuulunut mystisyys ja vastauksien oleminen katsojien tulkittavissa omien uskomustensa mukaan ja tuolla linjalla sarja vietiin loppuun saakka. Kuitenkin kokonaisuutena Lost sai mielestäni hyvän ja kunniakkaan päätöksen ja ainakin itse olen siihen tyytyväinen. Sarja on ollut itselleni alusta saakka se ykkössarja ja pysyy mielessäni kaikkien aikojen parhaana sarjana (Supernatural kuitenkin alkanut antaa todenteolla haasteetta tuolle kunnialle).

Eniten itseäni Lostissa jäi vaivaamaan se, ettei tekijöillä selvästikään ollut tiedossa punainen lanka alusta saakka vaikka niin vakuuttelivat. Adamin ja Even piti tekijöiden mukaan olla todiste siitä, että tarinan loppu on alusta saakka ollut tekijöiden tiedossa, mutta näin ei kyllä homma ollut. Itseänihän tuo noiden henkilöllisyys ei ole missään vaiheessa kiinnostanut, mutta jos heidät lopulta paljastetaan MIB:ksi joka esitellään ensi kertaa 5.kauden finaalissa ja tämän äidiksi, joka esitellään ensimmäistä kertaa samassa jaksossa, jossa luurankojen henkilöllisyys paljastetaan, niin miten tämä on todiste siitä että tekijät alusta saakka tiesivät mitä olivat tekemässä? No ei tuolla nyt niin suurta merkitystä ole, joka tapauksessa tekijät saivat aikaan kaikkien aikojen parhaan TV-sarjan vaikka sarjaa ns. lennosta kirjoittivatkin suurelta osin ja Lostin parissa tuli kaiken kaikkieaan kuitenkin vietettyä 6. kautta hienoja hetkiä.

It's time to let go now.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Todennäköisesti olisin ollut melko tyytyväinen, jos finaali olisi ollut pelkästään alkuperäistä aikajanaa. Nuo "flash sidewaysit" tuntuivat alkuun ihan mielenkiintoiselta lisältä, mutta aikaa oli ehkä liian vähän. Yksi kausi lisää ja tulos olisi ollut parempi.Flash sidewaysit tuottivat oikeastaan kuutoskauden parhaan jakson (se Desmond-jakso), mutta jälkeen päin ajatellen tuo jakso oli yhtä lohduttava kuin HIFK:n viime vuoden runkosarjamenestys pleijaripettymyksen jälkeen.

Finaalin saariosuudet olivat ihan ok, mutta kun niiden päälle oli laitettu tuollainen siirappikuorrutus, se meni ainakin ensikosketuksella pahasti ohi. Jos olisi pitänyt lyödä vetoa porukasta, joka saarelta lopulta pääsee pois, olisi tuolle yhdistelmälle kerroin ollut varmaan aika korkea.
 

J.Petke

Jäsen
Sarjan viimeisen kauden (ja etenkin tämän finaalin) ongelma on tämä: se kertoo eri tarinan kuin mitä sarja on kaikki viisi edellistä kautta kertonut.

Tämä on helvetin hyvin sanottu. Viimeisellä kaudella yritettiin vain keksiä lopetusta joka ei liittynyt oikein mitenkään viiteen edelliseen kauteen. Se on ihan hyvä ettei kaikkea väännetä rautalangasta mutta olisihan nyt tuota voinut enemmän pohtia eikä mennä sen helpomman ratkaisun mukaan. Se yksityiskohtaisuus millä sarja on kulkenut tähän asti oli viimeisellä kaudella täysin kateissa.

Odotin jotain käännettä finaalissa mutta ei sitten tullut mitään yllättävää. Melkein jo toivoin Locken puhuessa napin painamisesta jotta olisi selvinnyt, että Locke olikin koko ajan Mib. Mutta sekin ammuttiin alas aika nopeasti.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sarjan lopetus oli odotetun muovinen. Oikeastaan koko kuutoskausi oli selvästi heikoin tuotantokausi tässä sarjassa. Viitoskausi oli hyvä ja sen lopetus jätti mahdottoman reiän paikattavaksi.

Mitä sarjaan tulee kokonaisuudessaan, niin sarjan viehätys perustui selittämättömiin mysteereihin joita pala palalta täydennettiin. Tältä kantilta katsoen loppu oli persraiskaus.
Toinen syy ylipäänsä katsoa sarjaa oli mielenkiintoiset henkilöhahmot. Tässäkin epäonnistuttiin jo ennen kuutoskautta tappamalla mielenkiintoisia hahmoja (Charlie, Faraday, real-Locke) tai muutenvaan viemällä tietyiltä hahmoilta "särmän" (Ben, Sawyer).

Ihan ok sarja kuitenkin kaiken kaikkiaan jos tämä loppuratkaisu jätetään pois. Ei mitään elämää suurempia fiiliksiä antanut missään vaiheessa, mutta myönnetään että välillä seuraavaa jaksoa jäi oikein odottelemaan.
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sarja oli erinomainen. Lopetus ei ollut omaan makuuni, mutta matka oli itselleni isommassa roolissa kuin määränpää. Mielestäni lopetuksen perusteella voi tapahtumia tulkita eri suuntiin ja ennen kaikkea tämä johtuu siitä, että nyt kokonaisuuden nähtyäni uskon tuotannollisten seikkojen vääntäneen tarinaa tehden siitä lopulta aikamoista sotkua. Itse tulkitsen kaikkien koneessa olleiden kuolleen jo Oceanic 815:en tultua alas. Saari on jonkinmoinen välipaikka elämän ja kuoleman välissä - kiirastuli tai watevä - missä ihmiset joilla oli isot sotkut elämänsä kanssa tekee valintoja, jotta pääsevät paikkaan (alternative reality season 6:ssa) mistä jatkaa matkaa (move on). Uskon, että tämän olli tarkoitus olla alunperin selkeämpää, mutta sarjan suosio luonnollisesti piti käsikirjoittajat raatamaan kädet verille. Myöhemmin on selitetty Season 1:ssä Jackille ilmestynee Christianin olleen MIB/Smokie, joka oman uskomukseni mukaan alunperin on tarkoitettu olevan Jackin isä . Myöhemmin on myös lisätty tarinaan lukuisia mysteereitä joihin ei annettu vastausta ja tämä on ollut erinomaista koukutusta, kuten katsojaluvut ovat indikoineet.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Itse tulkitsen kaikkien koneessa olleiden kuolleen jo Oceanic 815:en tultua alas. Saari on jonkinmoinen välipaikka elämän ja kuoleman välissä - kiirastuli tai watevä - missä ihmiset joilla oli isot sotkut elämänsä kanssa tekee valintoja, jotta pääsevät paikkaan (alternative reality season 6:ssa) mistä jatkaa matkaa (move on)..

Itse tulkitsen, että näin ei ollut. Vaan elämä saarella oli totta niinkuin Christian Jackille sanoi, että kaikki oli todellista. Myös Hurleyn sanat benille (olit hyvä kakkonen ja ben: olit hyvä 1) viittaavat siihen. Tämä sarjahan päättyi niinkuin Olkikuukkeli toivoi sen päättyvän. Tämä aavemaailma vain sekoitti kuvioita antaen uskoa, että se on rinnakkaistodellisuus, mitä se ei ollut vaan Aaveiden/Sielujen kohtauspaikka. Itse tulkitsen, että tämä sielujen kohtaaminen tapahtui siinä vaiheessa, kun kaikki olivat kuolleet todellisessa maailmassa. Se taas, että Lostin pääjuonnehan meni periaatteessa koko ajan nykyaikaa ja tuo sielujen kohtaaminenkin oli oikeastaan samanlaiseksi tunnistettavaa nykyaikaa. Se vesittää tuota ajatusta, mutta ainakin niin tässä minun mielestä annettiin ymmärtää. Toisaalta taas voidaan ajatella, että pidempään eläneiden piti "palata ajassa taaksepäin", jolloin sielujen kohtauspaikka oli sellaista aikaa mistä kaikki toisensa muistaa.

Niin paljon tavallaan kampittaa itse itseään tämä lopetus, että en ole varma pidänkö siitä. Jaksosta periaatteessa nautin kyllä, mutta loppupeleissä jää ajatus, että vaikka kovasti yritettiin niin pahasti oltiin pussissa, että ei sieltä ehditty ulos pääsemään tämän kauden aikana. Tyhjä olohan tästä jäi. Mutta jos heitetään ne "aivot narikkaan" ja ei anneta epäolennaisten faktojen häiritä tässä lopetuksessa niin hyvinhän se meni. Olennaista oli Jacob ja MIB. Dharma ja muut olivat saareilla "asukkeina" siinä missä lentokoneella tippuneetkin. Widmore jäi kieltämättä täysin hämärän peittoon. Tosin hänkin oli entinen saaren asukki. Pitänee katsoa n. puolen vuoden päästä yhteen pötköön.

Pisti sitten tämä viimeinen jakso mietityttämään senkin edestä, että olen suosiolla jättänyt asioiden kaivamisen sarjan aikana pois.
 
Viimeksi muokattu:

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse tulkitsen, että näin ei ollut. Vaan elämä saarella oli totta niinkuin Christian Jackille sanoi, että kaikki oli todellista. Myös Hurleyn sanat benille (olit hyvä kakkonen ja ben: olit hyvä 1) viittaavat siihen. Tämä sarjahan päättyi niinkuin Olkikuukkeli toivoi sen päättyvän.

En aio väitellä tulkinnoista, koska kunnioitan jokaisen omaa näkemystä, mutta selvennän vielä omaani pikku palasilla, koska siitä olisi paljon löpistävää, mutta ei puhtia tuottaa tekstiä ;). Christianhan sanoi Jackille myös hänen ja ihmisten olevan todellisia missä he juuri olivatkaan eli sana "real" on tulkinnan varainen, kun se tulee henkiukon suusta. Mitä Benin ja Hurleyn keskusteluun tulee, niin he ehkä jäivät ykköseksi & kakkoseksi saarelle (kiiratuli, välitila, mikälie ? ajaksi), koska eivät olleet vielä valmiita poistumaan ko. tasolta.

Eloise Hawkings on suurimpia mysteereitä. Rouvan perusteella tuntuu, että tämä season 6 alternative reality alkoi jo season 4:ssa. Tuolloin hän oli 90-luvulla kertomassa Desmondille, ettei saisi ostaa sormusta ja kihlata Pennya. Lisäksi kuvaili Demodille punakenkäisen miehen kuoleman ja opasti ettei voi hänen kohtaloaan muuttaa - kuolisi jokatapauksessa. Rouva tiesi aina jotakin enemmän, jopa alternative realityssa joka ainakin selkeästi oli jo eri hahmojen dialogienkin kautta nähtävissä paikaksi, joka ei ole reaalimaailmaa.
 
Viimeksi muokattu:

Tumbi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Red Wings (Oilers), Liverpool, La Selección
Löytyi Lostpedian sivuilta mielenkiintoinen postaus liittyen tuohon Lostin viimeiseen jaksoon ja yleensäkin tapahtumiin Lostissa kuuden kauden aikana. Postauksen on kirjoittanut yksi Lostin käsikirjoitustiimissä mukana ollut kaveri ja kyseinen postaus lötyy otsikolla 'Ending Explanations Posted by Writer From Bad Robot' linkissä Lostpedia. Kannattaa lukaista.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Mets
Minua ei ainakaan kiinnosta lukea yhtään käsikirjoittajan selitystä (ei pahalla ed. viestin lähettäneelle mutta asiat pitäisi kertoa katsojalle ymmärrettävästi). Lost osoittautui kovan luokan pettymykseksi. Tässäkin ketjussa viimeiset ajat on ollut paljolti keskustelua siitä, mihin kysymyksiin itsekukin haluaa vastauksia ja juuri mitään ei saatu. Käsikirjoittajat herätti katsojien mieliin kysymyksiä, joihin joko eivät osanneet taikka eivät halunneet antaa vastauksia.

Tota sarjaa tuli seurattua suurelta osin siksi kun tuli aloitettua ja kun oli tiedossa että loppuu varsin pian. Ja ainakin mulla oli uteliaisuutta miten sarja vastaa kysymyksiin, joihin sillä oli periaatteessa vaatimus vastata. Sarjassa oli monia hienoja kohtauksia ja näyttelijäsuorituksia, joka on tietysti hyvä asia mutta se ei riitä. Samaan aikaan loppui toinen suosittu tv-sarja, 24. Lostia ja 24:sta ei pidä verrata keskenään mutta 24 ei ainakaan pettänyt katsojiaan vaan oli laadukasta kamaa ihan loppuun asti. Siinä kun annan 24:lle 4+/5 (ehkä oma ykkössuosikkini kaikista), Lost saa 2/5. Aineksia Lostilla olisi ollut enempääkin mutta lopetus laski pojoja.
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Samaan aikaan loppui toinen suosittu tv-sarja, 24. Lostia ja 24:sta ei pidä verrata keskenään mutta 24 ei ainakaan pettänyt katsojiaan vaan oli laadukasta kamaa ihan loppuun asti. Siinä kun annan 24:lle 4+/5 (ehkä oma ykkössuosikkini kaikista), Lost saa 2/5. Aineksia Lostilla olisi ollut enempääkin mutta lopetus laski pojoja.

Heh, on se hyvä että ihmisiä on erilaisia. 24:n ensimmäinen tuotantokausi oli uutuudenviehätykseltään oikeinkin viihdyttävä, mutta sen jälkeen ollaan menty jatkuvasti alaspäin. Olen kuitenkin mukana nitkuttanut, mutta seitsemäs tuotantokausi oli sen tason rimanalitus, että taitaa jäädä viimeinen kausi väliin. Vaikka Lostin finaalista voidaan olla montaa mieltä, ei näistä kahdesta sarjasta voi puhua edes samana päivänä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Käsikirjoittajat herätti katsojien mieliin kysymyksiä, joihin joko eivät osanneet taikka eivät halunneet antaa vastauksia.

Kun kysyt savolaiselta missä rautatieasema, saat vastaukseksi "Tiedätkö missä päin on keskustori? Asema ei ole siellä päinkään."
Vähän samaan tapaan käsikirjoittajat ovat saarimytologiaansa rakentaneet. Vitoskauden aikamatkailulla ei ollut mitään virkaa pääjuonessa. Others ja Dharma olivat puhdas sivujuonne vaikka ainakin omaan sitoutumiseeni sarjan seuraajaksi juuri tällä vaiheella oli keskeinen merkitys. Lukuisien saarelaisten sukulaisten ja läheisten ihmisten kiemuroihin käytettiin antaumuksellisesti aikaa ja annettiin ymmärtää että niillä oli tarkoitus. Eipä ollut vaan niillä mitä ilmeisimmin vain venytettiin kausien kestoa ja luotiin tarkoituksellisesti hämmennystä katsojassa.
Mitä enemmän sittemmin pääjuoneksi paljastunut Jacob ja muut henget saivat sijaa tarinassa, sitä pahemmaksi hötöksi homma lipesi. Viimeiset jaksot olivat tältä osin Ghostin kaltaista imelää newageismia (kyllähän Demi Mooren ja kumppaneidenkin rajan takainen kärsimys osasi tunteita nostaa). Käsikirjoittajilla oli siis lopulta jopa uskonnollis-pedagoginen opettavainen agenda. Ei siinä mitään jos homman tekee alusta saakka tiettäväksi, mutta koko areenan muuttaminen kesken kaiken ihan toisenlaiseksi tapaa yleensä päätyä huonosti. Aika harva komedia on osannut puolivälissä muuttua thrilleriksi ja päinvastoin. LOSTin tapauksessa ehkä nippanappa toimivampaa olisi ollut muuntuminen parissa viimeisessä jaksossa vampyyrimusikaaliksi. Omalta osaltani pettymyksessä ei todellakaan ole kyse ymmärtämättömyydestä. Kyllä minä tajuan mitä tällä jumaluussotkulla ajettiin takaa mutta se ei mielestäni vaan sovi tähän tarinaan. Neljä dvd-boksia hyllykössä ovat nyt ongelma. Kahta uutta tuskin tulen hankkimaan mutta pitäisikö nuo vai pistäisikö kiertoon?
 

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
Huh, itse ymmärsin sarjan juuri samalla tavalla kuin Bismarck. Lopetus oli ala-arvoine mielestäni. Toki oikeastaan nyt lopun tietävänä koko 6.kausi oli aikamoista roskaa.

5.kauden toinen toistaan parempien jaksojen jälkeen olisi sarja ehkä pitäny lopettaa incidentiin ja palata faradayn teorian mukaan lax koneeseen.

Tämä loppu oli mielikuvituksen ja ajan loppumisen puutetta. Tässä kaudella olisi ollu yllinkyllin aikaa selvitellä asioita ja kirjoittaa kunnon loppu mutta kausi oli enemmän tai vähemmän täynnä täytejaksoja. Jos näitä 6.kauden jaksoja olisi ollut 1-5 seasonille olisivat saaneet tuomion "täytettä" nyt ne olivat "selventäviä".

Juonen käänteitä ja mysteereitä joita mietittiin ja ujutettiin ihmisille tuli kokoajan lisää, lopulta ilman mitää merkitystä mihinkään. Miksi Hurley näki kuolleita, Miles kuuli kuolleet, miksi The Others halusi Waltin. Mikä ongelma Widtmorella oli saaren kanssa. Miten Desmond hyppi ulottuvuuksien välillä tai no en jaksa enää, sama se hyvä että loppui. 1.-5. kaudet rautaisinta televisiota mitä tullut, 6. kausi oli harvinaisen huonoa.

Uskoakseni kyse ei ole ymmärtämätömyydestä vaan pettymys harhaan johtamisesta. Täysin samaa mieltä kuin ylläoleva kirjoittaja kuinka genre muuttui kesken kaiken.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Samaan aikaan loppui toinen suosittu tv-sarja, 24. Lostia ja 24:sta ei pidä verrata keskenään mutta 24 ei ainakaan pettänyt katsojiaan vaan oli laadukasta kamaa ihan loppuun asti. Siinä kun annan 24:lle 4+/5 (ehkä oma ykkössuosikkini kaikista), Lost saa 2/5. Aineksia Lostilla olisi ollut enempääkin mutta lopetus laski pojoja.

24 tuo idioottimaisia henkilöitä ja pettureita täynnä oleva sarja. Ensimmäinen kausi oli vielä hyvä, mutta tämän jälkeen sarjan taso on vain mennyt alaspän. Joka helvetin kaudelle löydetään eri virastoihin 3-5 petturia ja samalla keskellä kriisiä sarjan henkilöt toimivat kuin mitkäkin pikkulapset. Milloin ei viitsitä mainita kenellekään, että hei mun avainkortti muuten varastettiin just aseella uhaten ja toisinaan sitten kinastellaan keskenään ties mistä tyhmistä asioista työnteon sijaan. Muistinko mainita ne pakolliset 4-7 petturia eri virastoissa pitkittämässä kauden kestoa?

Reaaliaika on hirmu kiva juttu jne, mutta, jos käsikirjoittajat joutuvat tekemään ihan älyttömän työn keksimmällä ties minkänäköistä vitun turhaa paskaa ja älyttömiä juonenkäänteitä tarinan kertomiseksi ehkä olisi syytä puottaa jaksolukumäärää, vaikka puolella tai kertoa, vaikka 2 täysin toisistaan eroavaa tarinaa kauden aikana.
Viime aikojen "hitti"sarjoista vain Prison Break kilpailee 24:sen kanssa sarjan typeryydessä juonen suhteen.

Mut joo, siinä olet oikeassa, että 24 ei ole pettänyt katsojiaan, kun näyttää kovasti siltä, että viimeiselläkin kaudella on ne 5-9 petturia töissä eri virastoissa. Kuuluu vissiin formaattiin.
 

Tumbi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Red Wings (Oilers), Liverpool, La Selección
Okei, tuo otsikko on kyllä huono. Teksti siis ei ole mitään seli-seli-selittelyä. Eli linkissä lähinnä avataan tuota loppukohtausta ja sen merkitystä koko sarjan juonenkaaren kannalta, josta moni on nillittänyt: "5 ensimmäistä tuotantokautta eivät mitenkään liittyneet loppuun plaa-plaa-plaa-itku-hampaiden_kiristys-itku." Kovinkaan moni näemmä ei ole alkuunkaan ymmärtänyt tuota loppukohtausta saati koko sarjaa.

Kummastuttaa kyllä, että porukka jaksaa edelleen valittaa, että ei annettu riittävästi vastauksia, kun mielestäni koko sarjan ajan asioita avattiin siellä täällä. Ei toki kaikkiin saatu vastausta, vaan ne jätettiin joko katsojalle itselleen pohdittavaksi tai mysteeri oli sellainen, johon ei oikeastaan tarvinnut edes vastata, kun mysteeri ja ratkaisu eivät tuoneet mitään lisäarvoa. Mitä merkittäviä mysteerejä nyt loppujen lopuksi jäi ilman vastausta?Ja Lostin yksi mielenkiintoa herättävimmistä tekijöistä vielä oli se, että mysteerejä synnytettiin ja niihin ei suoraa vastausta annettu, eikä tarjottu vastausta ns. hopealautasella heti seuraavassa jaksossa tai samaisessa jaksossa. Monesti itse sai sen ahaa-elämyksen, kun yhdisteli juuri tapahtuneita jopa parin kauden päähän.

Mitä enemmän lukee näitä itkuja eri foorumeilla sarjan lopetuksesta, tarinankerronnasta ja miten juonta kuljetettiin eteenpäin, niin sitä enemmän vahvistuu tämä, että osa todellakin odotti, että tyyliin Jack saa "valaistuksen" ja tarjoaa vastaukset katsojille ja pitää 10 minuutin monologin avoinna olevista mysteereistä ja niiden vastauksista. Ei tainnut Lost-sarja koskaan heille avautua... Lost ei kun ei pyrkinyt koskaan kertomaan kaikkea tyhjentävästi, vaan "pakotti" katsojan pohtimaan asioita mielessään ja laskemaan tpahtumien välillä 1+1 jne.

Kyse ei nyt ole mistään nimeltä mainitsemattoman palstaveljen Sport-osiossa suorittamasta yhden miehen taistelusta tuulimyllyjä vastaan. Harmittaa vain, että sarja saa mielestäni aivan kohtuuttomasti kuraa niskaansa. Ei se ole käsikirjoittajien ja sarjan luojien vika, että sarja ja tarinankerronta eivät kuuden vuoden aikana avautuneet osalle katsojista.

Ja niin, ei ole tarkoitus yleistää. Jollekin sitten ei vain toiminut, vaikka ymmärsikin koko keissin. Meitä kun on moneksi, joku tykkää äidistä, toinen tyttärestä vaikka ymmärtääkin kaudeuden päälle...

Neljä dvd-boksia hyllykössä ovat nyt ongelma. Kahta uutta tuskin tulen hankkimaan mutta pitäisikö nuo vai pistäisikö kiertoon?

Mää voin tulla hakeen pois? Lähden Hervannasta 1,5h päästä, onnistuuko?
 

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
Virtuaaliegon levittelijät ja ymmärtäjät kuitenka sarjanloppu avautuu. Henkilökohtaisesti on aivan sama jos Jack vaikka olisi tuikannut mustan savun pulloon ja heittänyt mereen jos oltaisiin pysytty _lostissa_ mikä ei tunnu sinulle aukeavan.

Mikä olet sanomaan mitään nillittämisestä kun nillität kuinka kukaan ei oikeasti ymmärätänyt mitään. Alkoi suorastaan raivostuttaa yksinkertaisuutesi. Mitä et ymmärtänyt aiemmista viesteistä täällä? Jos katsotaan 5. kautta saaren tapahtumia ja ihmisiä ja lopuksi kerrotaan "he olivat kaikki kuolleet" ja kaikki on kyse irti päästämisestä, myös sarja. Niin jo on ala-arvoista käsikirjoittamista ja katsojan aliarvioimista. Kuten ala-asteella lopetettiin aine; "ja sitten heräsin". Ihan sama vaikkei kerottaisi mustasta savusta tai muusta skifistä mutta viimeinen kausi oli käytännössä "turha" mikä oli dorkaa lopettaa hyvä sarja näin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös