Lippalakki päässä sisällä ja syödessä – keskustelua käytöstavoista

  • 129 638
  • 876

Nick Neim

Jäsen
Nuoriso ei ole ennekään ollut pilalla, enkä usko että se on jatkossakaan. Osa porukasta hakee aina rajojaan, jotkut fiksummin ja toiset siten että jälkeenpäin ymmärtävät jopa itse hävetä. Ei tuo niin monimutkaista ole.

Mä ymmärrän tämän, jos junnut hajottelevat steissillä paikkoja, varastavat kaupasta tai hakkaavat vanhuksia.

Pipon päässä pitäminen on rajojen hakemista, josta ansaitsee avarin - vaikkakin hellän - takaraivoon? Se jos mikä on spedeilyä. Se on vaan yksi saatanan päähine.
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Jaahas. Keskiössä ei näytäkkään olevan se päähine sisällä, vaan päähinettä pitävän henkilön ikä. Vanha Len ei leipoisi sukujuhlissa Timo-setää, mutta Viljami 12v sen sijaan saakin oikein kahden edestä lättyyn.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itku johtuu siitä, että on käynyt ilmi ojentamisen olleen kaikkea muuta kuin leikkimielinen. Eikä varmastikaan ole ollut mikään yksittäistapaus kerran yksissä juhlissa.
Joo, sitähän ne vanhemmat on tulleet kiittelemään, kun Len hakkaa lapset säännöllisesti, niin ei itse tarvitse.
 

MrDownhouse

Jäsen
Suosikkijoukkue
KJK & NasKi (R.I.P)
Heh, voin hyvin kuvitella, ettei Vanha Len ole tehnyt tuossa tosiaan mitään varsinaista väkivallan tekoa, vaan kyseessä on ollut vaan semmoinen hyvämielinen muikkari. Näihin muikkareihin paras tapa vastata on olla välittämästä niitä. Mikäänhän ei ärsytä vanhempaa herrasmiestä enempää kuin se, ettei perkele se nulikka siitä mieltään pahoittanut, eikä myöskään asialle mitään tehnyt. Mikäs on herrojen seuraava peliliike?

Ei tää nyt hei oo niin vakavaa, se on vaa yks lätsä hei. Parhautta on nää, jotka kertoo, että kyseisen hatun pitäminen oikeassa paikassa kuuluu vastuullisen aikuisen oppivelvollisuuksiin. Kyllä tunnen monia hyvinkin vastuullisia aikuisia ihmisiä, töissä käyviä ja perheellisiä - kaikin puolin hyvinkin tasapainoisia tapauksia, jotka edelleen pitävät sitä pipoa päässä missä sattuu. Hyvin näyttää pärjäävän elämässä - paljon paremmin kuin se vanhempi herrasmies sieltä sukujuhlista, joka on kahliutunut niihin hyvinkin rajoittuneisiin mielipiteisiinsä. Te pidätte pipopäitä idiootteina? Niin nekin pitää teitä, ne ei vaan tee siitä niin isoa numeroa. Se, jos jokin on tasapainoisen ja hyväkäytöksisen aikuisen merkki.
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Henkilöllä, joka on istunut vankilassa, ei ole mitään sanomista siihen miten muut käyttäytyvät.

Kuka helvetin spede on muutenkaan keksinyt että pipon pitäminen sisätiloissa on huonoa käytöstä. Määritelkää huono käytös, onko se vain jotakin josta vanhat ihmiset eivät ikinä oppineet pitämään ja siksi ovat siirtäneet halveksunnan tuleville sukupolville? Noh, kai ajan kuluessa tästäkin valtavasta ongelmasta päästään kun nykynuorten lapset(ne jotka eivät läpsäise hennosti takaraivoon kun on pipo päässä) pitävät pipoa samassa arvossa kuin muitakin vaatteita - asusteena. Sisällä on lämmin ja sä et siltikään ota niitä housuja pois, ja jos otat niin käyttäydyt huonosti kun sulla ei oo niitä housuja kuten sivistyneellä ihmisellä pitää olla. Sama pätee periaatteessa pipoon, mutta toisinpäin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
ps. Lenille ei kannata vittuilla koska Lenillä on lahkeessa sellainen moukari että siitä kun saa osumaa on ihan sama onko päässä hattu vai ei.

Moukarin vai uhrin päässä?
---

Vanha Len leipoo Timo-setää moukarilla hattu päässä sisällä.
 

Orlando

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ei pipopää välttämättä ole idiootti. Ainoastaan sivistymätön moukka.

Näin on, mutta pitää muistaa, että vanhempien ohjeistuksilla ja kurilla on tähän ja moneen muuhunkin käytökseen suuri vaikutus. Ei voi vaatia nuorilta hyviä käytöstapoja, jos vanhemmat eivät ole kiinnittäneet niihin huomiota lapsesta asti ja puuttuneet niihin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Henkilöllä, joka on istunut vankilassa, ei ole mitään sanomista siihen miten muut käyttäytyvät.
Jaa, Nelson Mandelakin istui 27 vuotta. Ei Nelsonin ceeveellä olisi varmaan kannattanut paljon hymistellä. Eikä lääketieteen tohtori Christer Lybäckin. Mies istui seitsemän vuotta linnassa, kunnes alkoi sujua hitusen paremmin. Linkki Wikipedian henkilöartikkeliin.

Eikös vankilassa käydä paitsi sovittamassa rötöksiä, niin långilaisen vankeinhoito-opin mukaan myös ehjäytymässä yhteiskuntaan, so. korjaamassa käytöstapoja? Käytäntö saattaa muutamien kohdalla olla tietysti jotain muuta, mutta näin on kaikessa hyvyydessä aikoinaan ajateltu. Eiköhän vankeinhoitolaitoksen huomasta palaudu yhteiskuntaan paljon sellaistakin väkeä, joka on ottanut tapahtuneesta onkeensa. Mutta sinäkö siis heität ensimmäisen kiven?
 

Roark

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins
Itse pidän pipoa päässä sisätiloissa, lähinnä siis yliopistolla. Luennoilla ja ruokalassa näkee myös monia muita pipopäitä. Olen melko varma, että kukaan 20-25 -vuotias ei ota nokkiinsa siitä. Mulla on ollut periaate, että erilaiset esiintymiset(esim. ryhmätöiden esittelyt) ja vuorovaikutustilanteet vanhempien ihmisten kanssa vedetään ilman pipoa.

Olen sitä mieltä, että maailma muuttuu ja ''tavat'' siinä mukana. Ymmärrän hyvin, että ennen lakin poisottamista sisätiloissa pidettiin hyvänä käytöksenä. Ja ymmärrän näitä ihmisiä, jotka vaativat sitä edelleen, koska he kasvoivat sitä käytöstapaa tukevassa ympäristössä. Nyt ollaan kuitenkin murrosvaiheessa myös ''käytöstapojen'' suhteen. Villi veikkaus: 20 vuoden päästä on täysin hyväksyttävää käyttää päähinettä sisätiloissa.

Mikä on sitten tämän päähine-keissin syvin olemus? Herättääkö päähine sisätiloissa epäkunnioitusta? Edelleen, itse ottaisin sen pois vanhempien ihmisten seurassa, mutta esimerkiksi yliopistolla voin kulkea pipo päässä varsin luontevasti. Tarkoituksena ei ole olla kunnioittamatta kanssaihmisiä.

Ehkä tässä olisi hyväksi tietynlainen siirtymävaihe. Kunnioitetaan tietyissä tilanteissa vanhaa käytöstapaa, kun uusi ''trendi'' tekee tuloaan toisaalla.

PS. Aika kärkkäitä mielipiteitä tässä käytöstapaketjussa; ja se on junttimaisinta mitä tiedän ;)
 

Roark

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins

Varmaankin osittain kaljuuntumisesta johtuen. Tuossa 20-kymppisenä alko pälvikalju näkymään, joten ehkä en ole vielä sinut sen kanssa.''Osa identiteettiä -argumentti'' on aika heikko, mutta ehkä se käy tähän. Tunnen oloni itsevarmemmaksi pipo päässä kuin ilman pipoa. Mutta kyllä tämäkin helpottaa ajan kanssa.
 

Orlando

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
PS. Aika kärkkäitä mielipiteitä tässä käytöstapaketjussa; ja se on junttimaisinta mitä tiedän ;)

No tämä ketjuhan on, kuin kuntopyörä. Helvetisti poljetaan, mutta eteenpäin ei mennä yhtään.

Sama keskusteluhan täällä käydään ja suurinpiirtein samojen keskustelijoiden kesken aina, kun tämä ketju pompsahtaa ylös. Vähään aikaan en ole jaksanut osallistua tähän keskusteluun, mutta tänään jostain syystä hairahdin.

Mielipiteeni ei ole muuttunut, eikä näköjään kellään muullakaan. Tuskinpa muuttuu jatkossakaan. Toiset pitävät juntteina niitä, jotka katsovat kieroon pipopäitä ja toiset(kuten minäkin) niitä jotka eivät piittaa käytöstavoista, "joilla ei ole käytännön merkitystä".
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Itse pidän pipoa päässä koulussa/muussa julkisessa ns. sisätilassa silloin, kun se on ihan yleisen viihtyvyyden kannalta suotavampaa kuin olla aamunraikkaalla kampauksella. Aamulla tulee välillä kiire ja jos ei ehdi suihkussa käymään, niin kyllä se pipo on miellyttävämpi ratkaisu kuin hilseilevä tuulenpesä. Tällaisia päiviä tulee suunnilleen joka toinen viikko.

Eri asia on sitten syksyllä hankkimani "imagolippis" joka pysyy kyllä tiukasti päässä jos sen aamulla laittaa päähän, varsinkin keväällä/syksyllä kun ei sitä jaksa koko päivää kädessä kantaa. Kyseessä siis ihan old school farkkukankainen lippalakki.

Ylipäänsä minusta tilanteet pitää erottaa toisistaan. Rennommissa tilanteissa lakin käyttö on ihan ok, ei mitään väliä, mutta muodollisemmissa tilanteissa se ei ole ok, ellei päähine ole osa omaa identiteettiä(tyyliin Veltto Virtanen)
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tulee mieleen ikämiehet. Joskus kaljuuntuvilla miehillä on tapana kammata paljaana paistavan sisäkumin päälle jäljellä olevia hiushaituvia ikään kuin stunttaamaan hiuskasvustoa. Jokainen tyylillään, mutta hiukan ankeaa meininkiä minusta. Käyttäisivät tupeeta kuten Mauri. Tai ajaisivat loputkin vihneet pois.

Hiukset tai niiden puute voi olla arka asia ihmisille, iästä riippumatta. Minua ei kaljuuntuminen vaivaa kuten ei suvun miehillä yleensäkään, mutta suvussa esiintyvä hiusten harmaantuminen on lähtenyt minulla käyntiin jo vähän päälle 3-kymppisenä. Etenee hitaasti mutta varmasti. Minä paskat välitän koko ilmiöstä, mutta esimerkiksi veljeni on värjännyt hiuksiaan 15-20 vuotta ettei vaan yksikään harmaa karva näkyisi.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Tulee mieleen ...

Totta. Turhamaisuutta on kuitenkin monenlaista. Jotkut kehuvat moottoripyöräkerhokontakteillaan, pillun saamisellaan, alkavalla alkoholismillaan, muka-sivistyneisyydellään, Jatkoaika-kontakteillaan, autotallillaan, etelänmatkoillaan, normaaliudellaan, suomalaisuudellaan... Jne. Jne.


Onhan näitä keksittyjä esimerkkejä. Joillekin on selvästi nämä asiat jopa tärkeitä! Selvästi palsta- ja konkreettinen ikä ovat melkein samoja asioita... Näillä päätelmillä.

Mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän on todisteltavaa. Joko tuntemattomille netissä, tai... Niin joo. Noh, tuntemattomille netissä.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Ilmiö, joka on monasti aiheuttanut ihmetystä. Kyse kun on vain langanpätkistä joita käytetään käytännöllisten haittojen eliminoimiseen. Joskus jopa käytännölliset haitat eivät meinaa mitään, jolloin mukaan astuu lähes mielisairas asia nimeltä kulttuuri, joka voi meinata mitä vain mitä on opetettu. Romahdan.
 
Eipä tässä näppäiltäisi näin näppärästi reaaliajassa halki eetterin, jos pitäisi jokaisena sukupolvena aina alusta aloittaa pohdinta vaikka siitä, että mitenkä nyt hiissaan tämän kiven yli tuosta hetteiköstä.

Oletko nyt ihan varma, että se ensimmäisenä kiven hiissaamiseen parhaat keinot keksinyt janari ei pitänyt päähinettä sisätiloissa?

Itse en välttämättä lähtisi ihan ensimmäisenä rinnastamaan fysiikan lakeja ja mielivaltaisesti määriteltyjä käytöskoodistoja. Painovoima todennäköisesti vaikuttaa siihen kivenmurikkaan pitkälti samalla tavalla vielä 500 vuoden päästäkin, mutta kukaan ei voi tietää, miten keski-ikäiset silloin päähineisiin suhtautuvat, ja millaisten pukeutumisratkaisujen perusteella he silloin katsovat tarpeelliseksi vedellä teinejä pitkin korvia.

Totta. Turhamaisuutta on kuitenkin monenlaista. Jotkut kehuvat moottoripyöräkerhokontakteillaan, pillun saamisellaan, alkavalla alkoholismillaan, muka-sivistyneisyydellään, Jatkoaika-kontakteillaan, autotallillaan, etelänmatkoillaan, normaaliudellaan, suomalaisuudellaan... Jne. Jne.

Jotkut ovat ylpeitä siitä, etteivät vie ruisleipää mukanaan Espanjan-lomalle. Ja jos joku vie, niin se tyyppi on vähintäänkin surkea ihminen ja sen sietäisi pysyä kokonaan Suomessa. Näin ihanan avaralla maailmankatsomuksella sitä ruisleipäfania sitten haukutaan "ahdasmieliseksi". Oh the irony!

Itse pidän pipoa päässä sisätiloissa, lähinnä siis yliopistolla. Luennoilla ja ruokalassa näkee myös monia muita pipopäitä. Olen melko varma, että kukaan 20-25 -vuotias ei ota nokkiinsa siitä.

Itse uskon, että joitain kristillisdemokraattien ja keskustapuolueen nuoria äänestäjiä piposi saattaa närästää kovastikin. Eikö kukaan opettaja muuten ole tullut Vanhan Lenin tyyliin antamaan vähän litsaria pipon vuoksi?
 
Viimeksi muokattu:

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Minähän olen vielä nuori mies. Jos olisin demari, niin varsinainen nuori kotka vasta nousukiidossa.

Nuoriso ei ole ennenkään ollut pilalla, enkä usko että se on jatkossakaan. Osa porukasta hakee aina rajojaan, jotkut fiksummin ja toiset siten että jälkeenpäin ymmärtävät jopa itse hävetä. Ei tuo niin monimutkaista ole.

Vanhempien sukupolvien ikiaikainen tehtävä on luotsata nuorempia, etteivät nämä menisi tekemään joka hölmöyttä kantapään kautta. Muutamien penskojen omanarvontunnolle pienikin määrä tätä on aina liikaa. Ihan hyvä että joku Vanha Len rykäisee joskus ja näyttää, ettei pentujen kannata vittuilla vanhemmille ihmisille lippa silmillä heti, kun kikkelin juureen ilmestyy karvaa.

Näin on, ja pieni turpiin lyönti ei ole koskaan tehnyt kenellekään mitään pahaa. Kun ylimielinen junnu ottaa pienen osuman, niin oppii sekunnissa enemmän käytöstapoja kuin menneinä viitenätoista vuotena yhteensä, ja jos ei opi, niin seuraavalla kerralla sattuu vielä enemmän.
 
K

kiwipilot

Näin on, ja pieni turpiin lyönti ei ole koskaan tehnyt kenellekään mitään pahaa. Kun ylimielinen junnu ottaa pienen osuman, niin oppii sekunnissa enemmän käytöstapoja kuin menneinä viitenätoista vuotena yhteensä, ja jos ei opi, niin seuraavalla kerralla sattuu vielä enemmän.

Mitäs sitten kun se junnu vetääkin takaisin? Onko puntit tasan kun sulla on nokka poskella tai silmä mustana? Opitko kerrasta ja myönnät tyhmyytesi vai jatkatko "aikuisen" rooliasi vastaisuudessa, otat mahdollisesti lisää osumaa ja nolaat itseäsi vielä lisää?
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Mitäs sitten kun se junnu vetääkin takaisin? Onko puntit tasan kun sulla on nokka poskella tai silmä mustana? Opitko kerrasta ja myönnät tyhmyytesi vai jatkatko "aikuisen" rooliasi vastaisuudessa, otat mahdollisesti lisää osumaa ja nolaat itseäsi vielä lisää?

Niin, elämä on. Viimeksi pari viikkoa sitten yksi pipopää yritti, mutta ainakin toistaiseksi jäi kakkoseksi. Saattaahan ne osat joskus muuttua, mutta toistaiseksi näin. Tämäkin isän riemuvoitto pipo silmillään oli kusella talomme ulko-ovella, ja kun ystävällisesti asiasta huomautin, niin keskisormen ohella käski painumaan vittuun. No, loppuviimein hän päätti hieroa naamaansa seinäkivetykseen ja lähteä sen jälkeen juoksujalkaa takaisin äidin helmoihin pakoon pahaa maailmaa.
 
K

kiwipilot

Niin, elämä on. Viimeksi pari viikkoa sitten yksi pipopää yritti, mutta ainakin toistaiseksi jäi kakkoseksi. Saattaahan ne osat joskus muuttua, mutta toistaiseksi näin. Tämäkin isän riemuvoitto pipo silmillään oli kusella talomme ulko-ovella, ja kun ystävällisesti asiasta huomautin, niin keskisormen ohella käski painumaan vittuun. No, loppuviimein hän päätti hieroa naamaansa seinäkivetykseen ja lähteä sen jälkeen juoksujalkaa takaisin äidin helmoihin pakoon pahaa maailmaa.

Taidat puhua seipäästä kun itse puhuin aidasta. Luultavasti et ymmärtänyt kysymystäni. Mutta ei se mitään, pääsit kuitenkin kertomaan hauskahkon anekdootin lähiösi nurkilta; onnittelut siitä. Ai niin, olisitko hieronut jannun naamaa seinäkivetykseen jos sillä ei olisi ollut pipoa päässä? Eihän tuossa esimerkissä ole käytännössä mitään itse aiheeseen liittyvää. Koulutit - varmaankin aiheesta - ovellesi kuseskelijaa, et pipo päässä sisällä olevaa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Taidat puhua seipäästä kun itse puhuin aidasta. Luultavasti et ymmärtänyt kysymystäni. Mutta ei se mitään, pääsit kuitenkin kertomaan hauskahkon anekdootin lähiösi nurkilta; onnittelut siitä. Ai niin, olisitko hieronut jannun naamaa seinäkivetykseen jos sillä ei olisi ollut pipoa päässä? Eihän tuossa esimerkissä ole käytännössä mitään itse aiheeseen liittyvää. Koulutit - varmaankin aiheesta - ovellesi kuseskelijaa, et pipo päässä sisällä olevaa.

Niin no, käsitin että kysyit edeltävässä kirjoituksessa että mitä jos junnu vetää takaisin. Mutta mitäpä näistä. Joskus otetaan osumaa ja joskus annetaan, sellaista elämä on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös