Kävin äsken ostoksilla lähikaupassa ja pääsin todistamaan kokolailla uskomatonta episodia.
Edelläni kassajonossa oli n. 60-vuotias röökimummo, joka ei tietenkään laittanut ostostensa perään "seuraava asiakas" -kapulaa, mikä sinänsä on nykyisin sangen tavallista. Maksuvaiheessa kassatyttö huomasi, että ko. mamman ostosten joukossa olleessa marjapiirakkapakkauksessa oli repeämä, minkä vuoksi hän kohteliaasti tiedusteli, haluaisiko asiakas vaihtaa tuotteen. Tantta vastasi, että "joo, käy vaihtamassa". Kassaneito lähti kiltisti vaihtamaan tuotetta palaten tyhjin käsin takaisin ja ilmoittaen asiakkaalle ystävällisesti, että "valitettavasti niitä ei ollut enempää". Sitten tulikin varsinainen pankinräjäyttäjä, eli mummon vastaus kassatytölle: totaalisen lakoninen, hmph-äännähdyksellä höystetty "no tuo sitten joku toinen!"
Ei helvetti: "tuo sitten joku toinen!" Ei pyyntöä, ei kiitosta, ei pienintäkään kohteliasta sanaa. Ja kassa lähti taas kiltisti matkaan.
En muista, milloin jonkun sivullisen käytöstapojen puute on viimeksi vituttanut yhtä paljon; nyt jopa jonon seisominen jäi täysin mitättömään sivuosaan vitutuksen määrässä. Perkele, jokaiselle tolkun ihmiselle - ja varsinkin iäkkäämmän kansanosan edustajalle - luulisi olevan itsestään selvää, että noin ei puhuta toisille, vaan ei näköjään ole. Vittu.