Lippalakki päässä sisällä ja syödessä – keskustelua käytöstavoista

  • 129 660
  • 876

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suomi on täynnä kaikenlaista sääntöä ja lakia. Suomi oikeesti hukkuu kohta näihin sääntöihinsä. Lissäää vaan vai mitä Pisin Kääpiö? Sääntöjä totta kai pitää olla, mutta joku raja nyt sentään. Nyt eletään 2013 ja pitää mennä ajan hermoilla. Duunissa, kouluissa, pikaravintoloissa, lähiöpubeissa ainakin ilman muuta pitää saada pitää hattua jos ihminen niin tahtoo. Ihan eri asia sitten joku pukukoodistoa ylläpitävä rafla jonne ei asiaa lenkkareissa ja verkkareissa jne. Siellä kynttilän valossa istuessa tuskin hoppareillakaan tulisi pipoa pidettyä. Itse en ainakaan hipidihopidipäissäni pitäisi huivia, pipoa tai lippistä päässä.

Ihan oikeesti, miksi jengiä kiinnostaa niin vitun paljon jonkun toisen ihmisen pukeutuminen? Siis miksi? Ei mua häiritse muiden pukeutuminen, ei ole koskaan häirinnyt, jokainen vetää ne kledjut päällensä mitkä itsestä tuntuu mukavalta ja pitää sitä hattua jos se silleen mukavempi ja on omaa tyyliä siellä sisätiloissa.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Tästä hattu päässä -asiasta on keskusteltu jo ketjussa ihan riittävästi ja olen tunkenut oman lusikkani soppaan, joten en lähde enää siitä jankkaamaan. Jokainen käyttäytyy niin kuin haluaa itsensä muiden silmissä nähtävän. Jos haluaa itsensä nähtävän hattu päässä syövänä ihmisenä, niin ei kai siinä muilla ole sanan sijaaa - samoin kuin se, että räkii yms. niin on jokaisen valinta. Kuten kaikista valinnoista, on siitä maksettava tietty hinta - enemmin tai myöhemmin. Kyllä jotkut naiset haluavat miehen käyttäytyvän ns. "vanhanaikaisesti" - ja päinvastoin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Suomi on täynnä kaikenlaista sääntöä ja lakia. Suomi oikeesti hukkuu kohta näihin sääntöihinsä. Lissäää vaan vai mitä Pisin Kääpiö? Sääntöjä totta kai pitää olla, mutta joku raja nyt sentään. Nyt eletään 2013 ja pitää mennä ajan hermoilla. Duunissa, kouluissa, pikaravintoloissa, lähiöpubeissa ainakin ilman muuta pitää saada pitää hattua jos ihminen niin tahtoo. Ihan eri asia sitten joku pukukoodistoa ylläpitävä rafla jonne ei asiaa lenkkareissa ja verkkareissa jne. Siellä kynttilän valossa istuessa tuskin hoppareillakaan tulisi pipoa pidettyä. Itse en ainakaan hipidihopidipäissäni pitäisi huivia, pipoa tai lippistä päässä.
Mehän olemme asioista lähestulkoon samaa mieltä. Sääntöjä, pykäliä ja ohjeistuksia tuskin tarvitaan lisää, ja monilla aloilla huomattavasti vähempikin sääntely riittäisi. Pikkutarkkojen sääntöjen laatiminen sääntelyn itsensä takia on nihkeää touhua ja on omiaan murentamaan ihmisten motivaatiota noudattaa ihan tarpeellisiakin sääntöjä.

Päähineen pitäminen päässä on pääsääntöisesti (sic) käytöstapakysymys. Sitä joko osaa käyttäytyä ja ottaa hatun pois päästä ruokailun ajaksi, tai sitten ei osaa. Skotsan pitäminen koulussa oppitunnin aikana voi taas olla järjestyssääntökysymys, jolloin joku todennäköisesti puuttuu tähän koska toimenkuva edellyttää.

Mäkkäreissä asioi kaikenlaisia kansankerroksia laajalti. On ihan selvää että siellä aterioi myös sellaisia ihmisiä joiden käytös- ja elämäntavoissa on ihan helvetin paljon pahemmin pielessä olevia asioita kuin tilannetaju pipon päässä pitämisen suhteen. Eikä minua haittaa yhtään jos joku syö ruokaansa toisaalla ravintolassa pipo päässä. Kyseinen henkilö vain asemoi itsensä sosiaalisesti tietynlaiseen kategoriaan noin toimiessaan.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Pitääkö hattu ottaa pois päästä sisätiloissa esimerkiksi omissa ylioppilasjuhlissa? Muistan itse kysyneeni tätä asiaa vierailta, että onkohan tämä nyt korrektia ja vastaus oli, että kyllä omissa ylioppilasjuhlissa pitää päivän sankarilla hattu olla jopa syödessä päässä.

Asia jäi itselleni mieleen sen takia, että kuvittelin tilanteen olevan hyvä paikka päästä eroon koko päähineestä, mutta niin se vain sitte jäi päähän koko tilaisuuden ajaksi. Harmittaa vieläkin! Eli arvon palstaveljet, kertokaa olinko sivistymätön vai en?
 
Päähineen pitäminen päässä on pääsääntöisesti (sic) käytöstapakysymys.

Oli. Ajat muuttuu kääpiöiseni. Päähine on ollut jo kymmenisen vuotta osa asustetta ja sen käyttö sisätiloissa on yleisesti ok. Nykyään vain joku KIITOS 1939-45 t-paitainen uskovainen vetää siitä herneensä nenään. Heti kun kerrot rationaalisen syyn sille, miksei sitä saisi pitää sisällä, niin luovun tavastani. Toki se on myös ikäluokkakysymys.
 

Nypsi

Jäsen
Aika monessa työpaikassa uskottavuus saattaisi kärsiä, jos lippahattu löytyisi pään päältä. Toisaalta olisihan se varmasti näky, kun lääkäri kirjottaisi reseptiä baseballhattu väärinpäin päässään ja mutisisi samalla että vittu tää o muotia nykyään, keep it real nigga.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Miksi minä otan lakin päästä pois ruokaillessa?

Ruoka ei ole itsestäänselvyys. Jossakin paikassa kuollaan nytkin nälkään. Lakin pois ottamisella kunnioitetaan sitä, että on mahdollisuus syödä. Ei tarvitse kuolla nälkään. Ei luulisi olevan suuri vaiva mutta näköjään tuostakin pitää joidenkin kitistä kun on asiat ilmeisesti muuten liian hyvin.

Tunnen nuoren miehen joka on paennut kotimaastaan Suomeen pakoon nälkää ja sotaa. Hän on nähnyt kuolemaa, joutunut kidutetuksi ja nähnyt nälkää.

Ei minulla ainakaan ole mitään valittamista omista oloistani, kun kuulin hänen kertovan kokemuksiaan. Hävettäisikin ruveta purnaamaan siitä, miksi joutuu tekemään sitä ja tätä, vaikka ilmankin pärjäisi. Iloisella mielellä otan lakin pois päästä ja toivon, ettei kenenkään tarvitsisi kokea tuollaisia kauheuksia.
 
Miksi minä otan lakin päästä pois ruokaillessa?

Ruoka ei ole itsestäänselvyys. Jossakin paikassa kuollaan nytkin nälkään. Lakin pois ottamisella kunnioitetaan sitä, että on mahdollisuus syödä. Ei tarvitse kuolla nälkään. Ei luulisi olevan suuri vaiva mutta näköjään tuostakin pitää joidenkin kitistä kun on asiat ilmeisesti muuten liian hyvin.

Rituaalit kullakin, mutta lakin päästä pois ottaminen ei ratkaise tai edistä maailman nälkäongelmaa. Kannattaisi ehkä lopettaa tuo hurskastelu, kun asiaan voi oikeasti vaikuttaa lähettämällä kriisimaihin hilloa.

Kaikille perhe ei ole itsestäänselvyys. En siltikään esimerkiksi poista vasenta sukkaani tavatessani vanhempani. Moukka kun olen.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Oli. Ajat muuttuu kääpiöiseni. Päähine on ollut jo kymmenisen vuotta osa asustetta ja sen käyttö sisätiloissa on yleisesti ok. Nykyään vain joku KIITOS 1939-45 t-paitainen uskovainen vetää siitä herneensä nenään. Heti kun kerrot rationaalisen syyn sille, miksei sitä saisi pitää sisällä, niin luovun tavastani. Toki se on myös ikäluokkakysymys.
Luepa uudestaan mitä kirjoitin lainaamassasi asiayhteydessä, niin huomaat että höyryät asian vierestä. Varmuuden vuoksi sanon sen tässä uudestaan: nyt puhe oli hatun pois ottamisesta ruokailun aikana, ei hatun pitämisestä sisätiloissa.

Ihan aiheellista on todeta, että päähine voi olla sellainen osa asukokonaisuutta, että sen kanssa voi ruokailla korrektisti paremmissakin pöydissä. Mikä tahansa hattu ei kuitenkaan ole tällainen.

Sen verran yhdyn pilkkuun tekstisi osalta, että päähine ei todellakaan ole ollut noin kymmenisen vuotta osa asustetta. Se ei voi olla sitä tulevaisuudessakaan, sillä päähine on asuste, ei osa asustetta. Päähine voi olla osa asukokonaisuutta, pukeutumista, univormua jne., mutta asuste on jotakin muuta. Linkki vie Wikipedian artikkeliin, jossa määritellään asuste.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Lakin pois ottamisella kunnioitetaan sitä, että on mahdollisuus syödä. Ei tarvitse kuolla nälkään.

Kyllä. Lakittomuus etenkin ruokaillessa on kunnioittamisen ulkoinen tunnus. Lakittomuudella ei kunnioiteta perinteen hengessä vain ruokaa, vaan tilannetta ja muita ihmisiä, jopa sukupolvia ja historiaa. Tällainen tosin voi olla joillekuille erittäin vierasta tahi käsittämätöntä ja luiskaotsaisuuden merkki. Silti uskon kaikkien käsittävän nämä perimmäiset syyt. Ja koska kaikki asian käsittävät, on syy pitää lakkia päässä kapina ja tahto vängätä valtavirtaa vastaan.

Todellinen syy lakin päässä pitämiseen on kuitenkin se, että kampaus on erittäin urpo kotsan jäljiltä ja muutenkin. Kotona tärittyä scene-tukan lainetta tai tupsua, mi' pilkottaa pipon alta ei haluta särkeä. Lisäksi vallinnee pelkoa hilsepilvestä.
 
Suosikkijoukkue
KK
Ajat muuttuvat ja eivät muutu. Mä käyn Englannissa (useimmiten Manchesterissa) pari kertaa vuodessa katsomassa fudista siellä ei tarvitse edes kovin kummoinen yökerho olla, niin ei ole Superstareilla mitään asiaa sisään. Kannattaa huomioida myös maailmanmeno, kun omaa maailmankuvaa päivittää.
Kannattaa myös ottaa huomioon kulttuurierot, kun käy vertailemaan eri maissa olevia käytäntöjä. Vaikka Englanti ja Suomi ovat molemmat länsimaita, on Englannin kuningaskunta todella vanhoillinen tavoiltaan. Esimerkiksi teehetket ovat todella tarkkaan etiketettyjä tapahtuamia, että suomalainen tapoihin jopa tutustunut on sormi suussa siintä miten ko. tilaisuudessa tulee toimia. En lähtisi tässä nyt vertaamaan toisen maan käytäntöjä vaan miettimään tätä omaa maatamme ja sen käytäntöjä. Pitääkö meidän toimia niin kuin Englannissa toimitaan? Tai Jugoslaviassa? Mitäs Peru?
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Kannattaa myös ottaa huomioon kulttuurierot, kun käy vertailemaan eri maissa olevia käytäntöjä. Vaikka Englanti ja Suomi ovat molemmat länsimaita, on Englannin kuningaskunta todella vanhoillinen tavoiltaan. Esimerkiksi teehetket ovat todella tarkkaan etiketettyjä tapahtuamia, että suomalainen tapoihin jopa tutustunut on sormi suussa siintä miten ko. tilaisuudessa tulee toimia. En lähtisi tässä nyt vertaamaan toisen maan käytäntöjä vaan miettimään tätä omaa maatamme ja sen käytäntöjä. Pitääkö meidän toimia niin kuin Englannissa toimitaan? Tai Jugoslaviassa? Mitäs Peru?

Pääsääntöisesti Euroopassa ei hyviin yökerhoihin tavallinen pulliainen Superstareilla kävele sisään.Väitän myös, että kaikissa mainitsemissasi maissa löytyy Suomea enemmän ravintoloita, joihin ei esimerkkisi Superstareilla mennä sisään. Suomeahan ei tosin kannata tässä asiassa pitää minään malliesimerkkinä, koska täällä mennään vaikka Sievin turvakengillä ravintolaan kuin ravintolaan.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Pääsääntöisesti Euroopassa ei hyviin yökerhoihin tavallinen pulliainen Superstareilla kävele sisään.Väitän myös, että kaikissa mainitsemissasi maissa löytyy Suomea enemmän ravintoloita, joihin ei esimerkkisi Superstareilla mennä sisään. Suomeahan ei tosin kannata tässä asiassa pitää minään malliesimerkkinä, koska täällä mennään vaikka Sievin turvakengillä ravintolaan kuin ravintolaan.
Tämä on ihan totta. Toki kyllä Suomestakin löytyy paikkoja, joissa katsotaan myös pukeutuminen, esimerkiksi nimenomaan nuo kengät.

Manchesteriin sen verran, että itsekin siellä samoissa merkeissä viettänyt aikaa, ja tosiaan monessa keskustan posh-yökerhossa (lähinnä Printworksin tienoilla) on todella tiukat pukeutumisvaatimukset (käytännössä melkein pikkutakki + nahkakengät, jonka lisäksi vielä pitää näyttää kauniilta ja siltä, että rahaa on käytössä). Osittain myös nuo paikat haluavat pitää futisturistit ulkona, jolloin suomen puhuminen johtaa sisäänpääsyn eväämiseen, vaikka olisi tiukin puku päällä. Northern Quarterista ja Princess Streetin alueilta sitten taas löytyy nuo rennommat mestat joissa ei todellakaan ole sen tarkempaa kuin Suomessa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ruoan kunnioittamisena minäkin sen lakin pois ottamisen näen. Ehkä vähän tyhmä ja itsessään merkityksetön pieni ele, mutta kuitenkin jotenkin hieno. Ei nykymaailmassa minusta ihan liikaa kunnioitusta näe, kaikki ovat oman elämänsä supertähtiä ja ajan eetos on, että tehdään niin kuin halutaan, muilla ja muulla ei väliä. Varmasti tämä on aikaan sidottu tapa ja poistumassa, mutta onko se oikeasti huono tapa niiden mielestä, jotka täällä kannattavat sen tekemistä mitä haluaa? Varmasti on ollut paljon huonoja merkityksettömiä eleitä, jotka ovat ansiosta poistuneet, mutta onko päähineen pois ottaminen ruokaillessa tosiaan tälläinen tyhmä ja huono tapa?
 
Suosikkijoukkue
KK
Pääsääntöisesti Euroopassa ei hyviin yökerhoihin tavallinen pulliainen Superstareilla kävele sisään.Väitän myös, että kaikissa mainitsemissasi maissa löytyy Suomea enemmän ravintoloita, joihin ei esimerkkisi Superstareilla mennä sisään. Suomeahan ei tosin kannata tässä asiassa pitää minään malliesimerkkinä, koska täällä mennään vaikka Sievin turvakengillä ravintolaan kuin ravintolaan.
No itse esimerkiksi pidän jopa häissä pääsääntöisesti täysin uusia superstarseja. Esimerkiksi Karri "Paleface" Miettinen meni saman tyylisessä asussa (Karrilla tosin frakki, minulla puku) jopa Linnanjuhliin valkoisissa superstarsseissa (KVG). Pikkasen olin innoissani, kun faija oli mölynnyt minulle jotain tästä asiasta. Monen mielestä superstarssit sopivat puvun kanssa todella hyvin, kunhan ovat uudet tai ainakin uuden veroiset. Samaten kun menee esimerkiksi yökerhoon täällä tai ulkomailla niin en usko, että minut käännytettäisiin ovella. Ja jos meinaa sen takia käännyttävän, niin aina voi jollain 50-100€ lahjoa pokea. Tosin ikinä ei ole tarvinnut mitään maksaa missään, vaan olen aina päässyt superstarsseissa sisään.

Eikös Ville Valo mennyt ravintolaan jossain ulkomailla vai oliko se suomessa reinot jalassa. Itsekin olen mennyt kerran erään kaupungin Amarilloon puvun takki päällä, jalassa mustat verkkarit (ei muuten pimeässä huomaa) ja reinot jalassa. Pokelle menin sanomaankin jossain vaiheessa verkkareista ja se oli että mitä vittua?! Mutta ei edes heittänyt ulos kun ei hänen mielestään edes pistänyt silmään ja muuten asu oli siisti. Tosin reinoista ei tykännyt, mutta kun otin tapaus Valon esimerkiksi niin antoi minun jatkaa juhlimista.

Toki nämä ovat tapauskohtaisia ja tekin puhtte jostain ravintoloista jonne monella ei edes ole varaa. Toki Suomestakin löytyy paikkoja tiukoilla dress-codeilla, mutta puhutaas taas niistä normaaleista ravintoloista ja yökerhoista. Vai käyttöke te useinkin sen tyylisissä ravintoloissa jossa Frasier Crane käy?!
 
Viimeksi muokattu:

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ei kai tuo ravintolaan pääsy määritä sitä mikä on urpoa tai ei? Olen minäkin nähnyt eräässä yökerhossa ukon tuulipuku ja Nokian kumisaappaat jalassa, mutta hölmöltä se äijä näytti silti, vaikka poke sen oli sisään laskenutkin. Eihän se kumisaapas-Einari puketumisellaan häirinnyt, lähinnä vaan huvitti, mutta kyllähän ukko muille ravintelissa oleville viestitti, ettei hissi mene vintille saakka.

Samalla tavalla minun puolesta voi homeboyt pitää undulaatin väristä "snäppäkkiään" coolisti takaraivolla, etutukan laskeutuessa millilleen oikeassa kulmassa otsalohkon ylitse, ja samalla sukia sitä lipan alta kurkkivaa majavaa kolmen sekunnin välein. En mene huomauttamaan siitä, eikä se häiritse, mutta typerältä se näyttää, varsinkin jos sitä tekee esim. ruokapöydässä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Esimerkiksi Karri "Paleface" Miettinen …
Eikös Ville Valo mennyt

Julkisuuden henkilöillä, varsinkin boheemeilla taiteilijoilla on ”lupa” poiketa koodeista. He ovat ”erikoisia” ja ”omalaatuisia”, mutta se ei tarkoita että meikäläinen tavis näin käyttäytyessään olisi ”erikoinen” tai boheemi, ainoastaan moukka.

Niin se nyt vaan menee, vaikka kuinka kitisisi.


Hatun poisottaminen ei ole itse varten vaan muita varten.
Ruokailtaessa sillä kunnioitetaan ruokaa ja ruoan tekijää.
Samalla tavalla kun vainajan nähtäessä, katumusta ilmaistaessa, anteeksipyytäessä sekä tärkeissä tilanteissa otetaan hattu päästä kunnioituksen vuoksi. Toisen kunnioittamiseksi.

Tämä on kulttuurillinen juttu, eikä se muutu millään järkiperusteella, lakin päässä pitäminen sisällä ja varsinkin ruokailtaessa on vain joko itsekkyyttä tai kapinaa (tai sivistymättömyyttä).

Koska alun perin hattu on ulkovaate sillä ei tultu sisätiloihin kuten ei kengillä tai takillakaan. Kun riisut ulkovaatteet (hatun) pöytään istuessasi, viestität muille läsnäolijoille että olet tosiaan tullut nauttimaan tarjottavasta ruoasta, etkä halua vain syöksähtää sisään, ahmia lautasta tyhjäksi, röyhtäistä ja painua takaisin ulos. Lyhyemmin sanottuna siis pidät tarjottua ateriaa nautittavana kokemuksena.

Tämän lisäksi asian voi ajatella vielä niin, että hattu on osoitus ihmisen statuksesta. Hattu on pään yläpuolella, ikään kuin “jatkopituutena”, ja tämä pituus nostaa ihmistä korkeammalle kuin hän oikeasti onkaan. Joten hatun pois ottamisella alennat itsesi muiden tasolle, osoitat olevasti tasa-arvoinen esim muiden ruokapöydässä istuvien kanssa.
 
Suosikkijoukkue
KK
ruokapöytäkeskustelua hattu pääsä.
Harmillisesti otit minulta lainauksen ja puhut paljon asiasta "hattu päässä ruokkaillessa". Missä vaiheessa olen sanonut, että on ok pitää hattua päässä ruokaillessaan? Päin vastoin. Olen koko ajan ollut sitä mieltä, että hattu ei kuulu ruokalaan, keittiön pöytään tai ruokaravintolaan. Enemmänkin kyse on ravintola/pubi/yökerho-akselista. Itsekin otan hatun päästä viimeistään kun mennään ruokapöytään.

Perkele katoin eilen Tuuria, en tiedä miksi, mutta katsoin ja tulihan siintä hirveä myötähäpeä. Lisäksi jakson lopussa oli otteita seuraavasta jaksosta ja siinä pauhasi maammelaulu ja ties kuinka moni idiootti piti hattua päässään kansallislaulumme aikana. Kyllä itsekin otan lakin pois päästä tietyissä tilaisuuksissa, mutta mielestäni nightclubiin, pubiin tai ravintolaan meno ei ole tällainen tilaisuus.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Karri "Paleface" Miettinen meni saman tyylisessä asussa Linnanjuhliin valkoisissa superstarsseissa (KVG).
Eikös Ville Valo mennyt ravintolaan jossain ulkomailla vai oliko se suomessa reinot jalassa.

Julkisuuden henkilöillä, varsinkin boheemeilla taiteilijoilla on ”lupa” poiketa koodeista. He ovat ”erikoisia” ja ”omalaatuisia”, mutta se ei tarkoita että meikäläinen tavis näin käyttäytyessään olisi ”erikoinen” tai boheemi, ainoastaan moukka.
Mitäs vittua? Muistan tuon Palefacen tempauksen, eikä sillä taiteilijastatuksella ole kyllä hevon perseen tekemistä sen kanssa, että moukka mikä moukka. Sama pätee Ville Valoon. Jos julkkis käyttäytyy moukkamaisesti/junttimaisesti/epäkunnioittavasti tms., on kyseessä siltikin vain pesunkestävä moukka.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Itsekin olen mennyt kerran erään kaupungin Amarilloon puvun takki päällä, jalassa mustat verkkarit (ei muuten pimeässä huomaa) ja reinot jalassa. Pokelle menin sanomaankin jossain vaiheessa verkkareista ja se oli että mitä vittua?! Mutta ei edes heittänyt ulos kun ei hänen mielestään edes pistänyt silmään ja muuten asu oli siisti. Tosin reinoista ei tykännyt, mutta kun otin tapaus Valon esimerkiksi niin antoi minun jatkaa juhlimista.

Toki nämä ovat tapauskohtaisia ja tekin puhtte jostain ravintoloista jonne monella ei edes ole varaa. Toki Suomestakin löytyy paikkoja tiukoilla dress-codeilla, mutta puhutaas taas niistä normaaleista ravintoloista ja yökerhoista. Vai käyttöke te useinkin sen tyylisissä ravintoloissa jossa Frasier Crane käy?!

Amarillo. Menit sanomaan pokelle. Ei ole varaa?

Suomessa pääsee edelleen ne Sievin turvakengät jalassa melkein joka paikkaan. Mä käyn fudis- ja muilla ulkomaanreissuilla mieluummin pubeissa, mutta joskus joutuu noissa yökerhoissakin Euroopassa käymään ja silloin ei Ville Valon Reinot tai upouudet Superstarit auta.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kirjoitetaan nyt omatkin kaksi senttiäni, jotka tosin olen jo aiemminkin johonkin kirjoittanut.

Mitään järkiperäisiä syitähän tälle "pipo pois päästä syödessä ja sisätiloissa" -säännölle ei ole. Järkiperäiseksi syyksi ei käy "koska niin on tehty ennenkin".

Itse otan lakin (silloin harvoin kun minulla sellainen on) aina pois päästä syödessä, ellen nyt sitten ole syömässä jossain nakkikioskin luukulla baari-illan jälkeen, tms. En tee tätä manööveriä siksi että pitäisin tätä tapaa järkevänä ja lakki päässä syömistä hulttiomaisena touhuna, vaan siksi, että pääset paljon helpomalla kun otat sen lätsän pois. Kukaan oman elämänsä kaarinasuonperä ei pääse tapakouluttamaan kloppia. Enkä toisaalta halua aiheuttaa pahaa mieltä niille joille se lakin poisottaminen syödessä on oikeasti tärkeää eikä vain paikka päteä ja korostaa omaa erinomaisuuttaan, esim. nyt vaikka (stereotyyppisesti) vanhuksille.

Tämä ikuisuuskysymys siitä, miksi lakin pitäminen sisätiloissa ja syödessä on huonoa käytöstä, on mielenkiintoinen. Sillä lätsällä kun et voi tehdä kenellekään minkäänlaista hallaa. Miten esimerkiksi kunnioitat sitä ruokaa enemmän paljaalla päällä kuin pipo päässä?

e. pidän itseäni muuten perushyväkäytöksisenä ihmisenä, vaikka pidänkin tätä lakkisääntöä vähän vanhanaikaisena.
 

Nick Neim

Jäsen
Kuvitella mitä tämänkin ketjun niuhottajat sanoisivat siihen, kun meillä duunissa pakotetaan pitämään hattua päässä. Sisällä. Soitetaanko jo Iltalehteen? Ja joo olen elintarvikealalla tuotannon puolella, mutta varaston hyypiöt on myös pakotettu käyttämään hattua. Ja sisällä. Voitteko kuvitella?

Mua ei ainakaan haittaa jos joku pitää hattua päässä syödessään, eipähän levittele hiuksiaan toisten ruokiin. Mieluummin pitää sen pipon/lätsän päässä sisällä kuin esittelee sitä takkutukkaansa, jossa "takapiiska" ylettyy vähintään niskaan. Ehkä jopa lapaluihin. Tai jopa vielä pidemmälle. Mielestäni vielä enemmän epäkunnioittavampaa on se, kun mies kasvattaa tarkoituksella pitkät, epäsiistit hiukset joitten rasvamäärästä valaskin jää toiseksi.

Onneksi parinkymmenen vuoden sisään nämä loputkin vanhukset, joiden elämänsisältöön kuuluu ainoastaan nuorisosta kitiseminen, "Silloin kun minä olin nuori" -mantran hokeminen ja kaiken laskeminen markoissa on kuopattu. Paitsi kaksi ensimmäisenä mainittua taitaa valitettavasti vain siirtyä tulevillekin sukupolville. No, päästäänpä ainakin noista vitun markkojen laskemisista eroon.
 
Suosikkijoukkue
KK
Amarillo. Menit sanomaan pokelle. Ei ole varaa?

Suomessa pääsee edelleen ne Sievin turvakengät jalassa melkein joka paikkaan. Mä käyn fudis- ja muilla ulkomaanreissuilla mieluummin pubeissa, mutta joskus joutuu noissa yökerhoissakin Euroopassa käymään ja silloin ei Ville Valon Reinot tai upouudet Superstarit auta.

Niin puhuin Amarillosta ja viime käynnistä on aikaa useampi vuosi. Eiköhän me nyt edelleen puhuta suomalaisista tavoista eikä oteta mallia jostain Euroopan yökerhoista. Ja edelleenkin, olen itsekkin käynyt Euroopan yökerhoissa ja aina ollut superstarsit. Meneekö jo jakeluun? Toki on yökerhoja niin Euroopassa kuin Suomessakin mihin ei pääse kuin tanssikengissä sisään. Sillä nyt ei ole oikeastaan edelleenkään tekemistä suomalainen köytöstapojen kanssa. Jos haluat leikkiä jotain Euroopan herraa niin siitä vaan, mutta minä leikin Suomen herraa niin kauan kunnes en enää superstarseillani saa liikkua.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kirjoitetaan nyt omatkin kaksi senttiäni, jotka tosin olen jo aiemminkin johonkin kirjoittanut.

Mitään järkiperäisiä syitähän tälle "pipo pois päästä syödessä ja sisätiloissa" -säännölle ei ole. Järkiperäiseksi syyksi ei käy "koska niin on tehty ennenkin".
Tottahan lakin päässä pito on täysin sallittua ja laillista.
Jokainen voi aivan vapaasti pitää ruokailussa pipoa päässä, kaivaa nenää, kulkea kaupungilla yläruumis paljaana kumisaappaat jalassa, tai piereskellä missä sattuu.

Kautta aikojen aikuistumassa olevat nuoret ovat keksineet saman pyörän uudelleen. Että tapakulttuuri on aikansa elänyt ja aikuiset ovat kelkasta pudonneita fossiileja. Äidin tissistä vieroitetut kollit ovat päteviä romuttamaan tapakoodiston roskiin. Sukupolvesta toiseen.

Mutta käytöskoodiston tarkoitus ei olekkaan ilmentää omaa minää vaan ottaa kanssaihmiset huomioon. Pipo päässä syövä tekee itsestään aikuisten silmissä moukan. On ilman muuta täysin sallittua olla ääliön näköinen. Mutta esimerkiksi työhaastattelussa kannattaa miettiä kahdesti, kuinka pipo tai huppu päässä edesauttaa työpaikan saannissa.
 
Viimeksi muokattu:

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Niin puhuin Amarillosta ja viime käynnistä on aikaa useampi vuosi. Eiköhän me nyt edelleen puhuta suomalaisista tavoista eikä oteta mallia jostain Euroopan yökerhoista. Ja edelleenkin, olen itsekkin käynyt Euroopan yökerhoissa ja aina ollut superstarsit. Meneekö jo jakeluun? Toki on yökerhoja niin Euroopassa kuin Suomessakin mihin ei pääse kuin tanssikengissä sisään. Sillä nyt ei ole oikeastaan edelleenkään tekemistä suomalainen köytöstapojen kanssa. Jos haluat leikkiä jotain Euroopan herraa niin siitä vaan, mutta minä leikin Suomen herraa niin kauan kunnes en enää superstarseillani saa liikkua.

Niin, mä puhuin vähänkään paremmista yökerhoista, joihin Suomessakaan Amarillo ei kyllä kuulu.

Pointtina sulla oli se, että menet Superstarit jalassa joka paikkaan, mihin mä lähinnä kommentoin, ettei moista mallia välttämättä kannata suosia, jos vähänkään meinaa maailmalla pyöriä. Jos haluat rajoittua pelkästään Suomeen, onnistut siinä Superstareinesi aivan varmasti.

Sitten taas, en kyllä tajua, mikä ajaa ihmisen moiseen fakkiintuneeseen "vedän vain Superstarit jalassa" -touhuun. Mä menen yleensä maassa maan ja tilanteessa tilanteen tavalla toki normijärkeä käyttäen ja olen huomannut, että tällä selviää tyylikkäästi lähes missä tahansa tilanteessa ja paikassa kuin paikassa.

Ehkä toi on sitten juuri se suomalainen käytöstapa, eli mennään Superstareissa tai Reinoissa häihin ja ollaan ylpeitä siitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös