Linux – nappaako pingviinikäyttis?

  • 16 988
  • 118
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Oletteko muuten ostaneet maksullista sisältöä Linuxille? Minä olen ostanut muutamia pelejä sekä pari ohjelmaa musiikin tuottamiseen. Jotkut näkevät punaisena vaatteena maksullisen sisällön Linux ympäristössä, mutta itse katon asiaa hieman toisin. Asentaessa Linuxin saan jo valmiin paketin joka palvelee peruskäytössä minua paremmin kuin kilpailijat. Sen lisäksi sitten itseäni viihdyttääkseni saatan hankkia myös jotain maksullista sisältöä. Tarkastelin, että kahden viime vuoden aikana olen käyttänyt 600 euroa Linuxilla toimiviin peleihin ja ohjelmistoihin. Kaksipiippuinen asia toki miten rahan mukaan tuleminen suuremmissa määrin vaikuttaa ohjelmistotuottajien intresseihin tarjota maksutonta ohjelmistoa. Itse kuitenkin näen tässä suuren mahdollisuuden ja pienen riskin.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Olen tekemässä sukulaislapsille (9-10v) konetta linux-käyttiksellä. Itse koneen saan keskiviikkona mutta sen verran tiedän että koneessa on 1GB muistia ja todnäk joku AMD Sempron suoritin. Eli todella hitaasta koneesta on kyse joten käyttis vaihtoehtoina ovat esim Lubuntu, Xubuntu ja vastaavat kevyet linux-versiot. Onko joku jatkislainen tehnyt vastaavanlaista konetta skidien käyttöön? Mitä kannattaa ottaa huomioon ja niin edelleen.

AMD Sempron – Wikipedia

Xubuntu - Wikipedia, the free encyclopedia
DistroWatch.com: Xubuntu

Lubuntu - Wikipedia, the free encyclopedia
DistroWatch.com: Lubuntu

-Tinke
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Täällä on junnuilla käytössä Lubuntu. Pääkäyttäjäoikeuksilla heille ei tietenkään ole tarvetta ja ohjelmistovarastoa tutkimalla löytää helposti lapsille sopivia ohjelmia ja pelejä jotka yleensä toimivat nuhaisimmillakin koneilla. Caffeinea en ole vielä kokeillut, mutta tulen asentamaan. Sen avulla voi automatisoida koneen käyttöajan rajoitukset. Lisäksi olen säätänyt niin, että internetiin ei pääse kuin minun luomilla wlan-tunnuksilla. Tosin 10v saattaa jo osata sen urkkia verkkoyhteyksistä.

How to Create a Family Friendly Ubuntu Setup (howtogeek.com)
http://www.howtogeek.com/54036/how-to-create-a-family-friendly-ubuntu-setup/
 
Viimeksi muokattu:

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Sain vihdoin koneen tänään itselleni ja ensimmäiseksi tyhjensin kovalevyn Nwipe-softalla (käynnistyy Linux pohjaiselta usb-tikulta). Operaatio kesti n. 3h 40min. Tässä tulevan linux-koneen speksit:

BenQ nScreen i221
AMD Sempron 210U 1,5 GHz
1 GB DDR2
160 GB Toshiba MK1652GSX

Lubuntu lähtee asennukseen kunhan kerkiän. Ja Action Bronsonille kiitos hyvästä linkistä.

-Tinke
 

Veripelto

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tällä hetkellä istuskelen nuotion äärellä ja kirjoittelen tätä viestiä Asus Eee PC 1000HE miniläppärillä, jossa alun perin oli mukana Windows XP käyttis räätälöitynä nimenomaan tälle raudalle. Parin MS:n service packin päivityksen jälkeen kone veti yksinkertaisesti perinteisesti jumiin. Tämä on kumma juttu minkä olen huomannut kun olen tuttujen yms. vanhoja koneita laittanut kuntoon kun "tää nyt on jotenkin hidas". Eli laitteessa on lisenssi johonkin Windows käyttikseen ja kun sen asentaa koneeseen niin kaikki on tietty OK. Heti kun saa ladattua kaikki päivitykset, service packit ja muut mitä on muutaman vuoden aikana Microsoftilta ilmestynyt itse koneen julkaisun jälkeen niin kone yksinkertaisesti kyykkää.

Mut joo. Nyt tällä öbaut viiden vuoden ikäisellä _miniläppärillä_ olen maastossa katsellut livestriimejä MM-kisoista ja NHL-matseista ja kaikki on jotenkin selkeätä. Olen siis tässä pitänyt eri Ubuntu-versioita ja nyt on pitkän aikaa ollut ihan perus-desktop Ubuntu 12.04 LTS verssu. Aluksi pelkäsin että onkohan tuo liian raskas tälle koneelle, mutta paskan marjat. Linux ydin vaan on niin helvetin hienosti rakennettu että näilläkin specseillä porskutellaan. Tottakai jotkin HD-laatuiset videot saa unohtaa, mutta se on ihan täysin raudasta kiinni. Akun kesto edelleen sen 4-5 tuntia ja hommat toimivat niin kuin niiden odottaakin toimivan.

Ihme avautuminen, mutta ehkä se tärkein pointti on juurikin se mitä täällä on jo aikaisemminkin sanottu, että eri Linux-jakeluilla saa kyllä elinikää koneelle kuin koneelle. Linux-ytimen resurssien käyttö on jotenkin järkevämpää. Win seiskan yhteydessähän muistaakseni puhuttiin, että MS yrittäisi omaa coreaan jotenkin optimoida. Ja se juttu, että MS:n päivitykset "hidastavat konetta".
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Nyt on taas Ubuntu päivittynyt versioon 15.04. Itsellä aiemmin aiemmin 14.04 LTS ja aluksi ajattelin odotella 16.04 LTS, mutta eihän sitä millään malttanut. Kerron tuntemuksistani lisää myöhemmin. IHANA LINUX <3
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Nyt on taas Ubuntu päivittynyt versioon 15.04. Itsellä aiemmin aiemmin 14.04 LTS ja aluksi ajattelin odotella 16.04 LTS, mutta eihän sitä millään malttanut.
12.04 LTS:ään olen vasta päässyt. Pitäisi kai päivittää seuraavaksi 14.04 LTS:ään, mutta sitä joutuu aina sydän kurkulla odottelemaan yön yli, että onnistuuko päivitys vai ei. Yleensä se pysähtyy johonkin kohtaan ja odottaa jotain vastausta käsittämättömään kysymykseen, ja sitten aamulla jatkuu taas kun on siihen kysymykseen jotain onnistunut vastaamaan.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
12.04 LTS:ään olen vasta päässyt. Pitäisi kai päivittää seuraavaksi 14.04 LTS:ään, mutta sitä joutuu aina sydän kurkulla odottelemaan yön yli, että onnistuuko päivitys vai ei. Yleensä se pysähtyy johonkin kohtaan ja odottaa jotain vastausta käsittämättömään kysymykseen, ja sitten aamulla jatkuu taas kun on siihen kysymykseen jotain onnistunut vastaamaan.

Itsellä meni nyt 14.04 -> 15.04 aivan kivuitta. Ei se aina näin helppoa ole ollut. Toisaalta alunperinkin suunnittelin tosiaan harppausta 1404-1604 ja luultavasti olisin kopionut home folderin asennellut kaiken uusiksi. Näin tämä kuitenkin meni kivuttomammin vaikka asennus omalla tavallaan veikin enemmän aikaa. Optimointiin ja ohjelmien uudelleen asentamiseen ei tarvinnut uhrata hetkeäkään. Uusiin "ominaisuuksiin" en ole vielä kerennyt kunnolla tutustua.

EDIT: 12.04 ei taida enää olla tuettujen listalla joten harppaus 14.04 on suositeltava. Vuoden päästä vasta seuraavaa LTS, mutta 12.04 on jo "vanha",
 

Kafrom

Jäsen
Onko Linux-pelien tuki lisääntynyt miten? Itse noin 1v sitten käytin Linuxia ja pidin suht kovasti, mutta haittapuolena oli juurikin se, että pelaamani pelit eivät siinä toimineet (ei edes sen pelisoftan kautta). Pitänee tosissaan miettiä tässä tulevaisuudessa paluuta Ubuntuun, oli kuitenkin todella uniikki ja helppo käyttökokemus.
 

Sherlock

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko Linux-pelien tuki lisääntynyt miten? Itse noin 1v sitten käytin Linuxia ja pidin suht kovasti, mutta haittapuolena oli juurikin se, että pelaamani pelit eivät siinä toimineet (ei edes sen pelisoftan kautta). Pitänee tosissaan miettiä tässä tulevaisuudessa paluuta Ubuntuun, oli kuitenkin todella uniikki ja helppo käyttökokemus.

Pelivalikoima ainakin Steamissa on koko ajan kasvamaan päin, mutta toki ei vielä läheskään kaikki uusimmat pelit toimi. Tällä hetkellä Steamin verkkokaupassa näyttäisi olevan rapiat 2000 peliä, jotka toimii myös Linuxilla (koko kaupassa yhteensä 11000 peliä). Kannattaa käydä katsomassa tuolta nettikaupassa, josko valikoimasta löytyisi suosikkipelejäsi: Steam Search (Linux pelit saa haussa suodatettua pistämällä ruksin kohtaan Narrow by OS: SteamOS + Linux, jos se nyt ei tuon linkin kautta pysy)
 
Viimeksi muokattu:

Mosku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lieksan hurtat
Noniin, Ubuntu päivitetty ja taas ollaan perimmäisten kysymyksen äärellä. Millä ohjeilla saan MTV Katsomon, eli Silverlightin näkymään?
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Seuraavat komennot terminaaliin yksi kerrallaan:

sudo add-apt-repository ppa:pipelight/stable

sudo apt-get update

sudo apt-get install pipelight

sudo pipelight-plugin --update

sudo pipelight-plugin --enable silverlight

Ja se on siinä :)
 

Mosku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lieksan hurtat
Oli ilmeisesti jäänyt tuo viimeinen kohta laittamatta kun kokeilin aiemmin. Siksi ei toiminut... No nyt toimii. Kiitoksia!
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nostoa

Faijani oli jo heittämässä ylimääräiseksi jäänyttä W7-pakettikonetta kaatopaikalle, koska käynnistys ja käyttö oli hidastunut. No sattumalta oman koneeni kovalevy (macbook) alkoi ilkeästi raksuttamaan eikä uusi kovo ihan samalla sekunnilla postilaatikkoon kolahda joten kävin hakemassa tuon pöytäkoneen pois ja linuxoin sen piristymisen toivossa. Distroksi valikoitui vanha tuttu Ubuntu. Ihan peruskäyttöä ilman nörtteilyä. Eniten tässä viehättää yleinen sujuvuus.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Se mistä itse Ubuntussa pidän on toimivuus ja loogisuus. Lisäksi käyttäjien yhteisöllisyys on vertaansa vailla. Lähes jokainen ongelma joka vastaan on tullut on myös ratkennut 1-5min googlauksen avulla. On blogeja, on foorumeita ja ties mitä kysy ja vastaa sivustoja. Lisäksi omaan silmää miellyttää Ubuntu enemmän kuin mitkään muut käyttöjärjestelmät. Jos ei miellytä niin sekään ei ole ongelma vaan voit tehdä siitä sellaisen kuin haluat.


Vähän sama kuin autokaupassa toinen vaihto ehto on mitä on ja sinulla ei ole mahdollisuuksia vaikuttaa sen ominaisuuksiin. Tai sitten sellainen missä sinulta kysytään mistä sinä autossa pidät, mitä lisävarusteita haluat ja minkä väristä maalia laitetaan pintaan. Ensimmäiseksi mainittu olisi vitun kallis ja viimeiseksi mainitun saat maksutta.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Linux on kammottava, enkä suosittele kenellekään.

Tuosta ylempää lainattua:

Seuraavat komennot terminaaliin yksi kerrallaan:

sudo add-apt-repository ppa:pipelight/stable

sudo apt-get update

sudo apt-get install pipelight

sudo pipelight-plugin --update

sudo pipelight-plugin --enable silverlight

Ja se on siinä :)


Windowsissa:

"tämä typerä sivusto käyttää silverlightia. asennetaanko pitkin hampain?"

"kyllä" / "ei"

Ja se on siinä.

 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Yllä oleva koodinpätkä oli siis ratkaisu ongelmaan jossa DRM-salatun materiaalin katselu Linuxilla oli estetty koska paskasta koodista ei haluttu maksaa mitään. Nykyään myös tuo ongelma on poistunut sillä Chromen avulla Netflixit, Viaplayt, Katsomot ja muut toimivat ilman erillisten ohjelmien tai skriptien asentamista. Linuxin yhteisö ratkaisi ongelman jonka vuoksi katselu oli alunperin "mahdotonta". Ei voi kuin arvostaa.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Itse harppasin linux-maailmaan vastikään, mint:n muodossa. Jo nyt voin sanoa, että ei ole paluuta vinukkaan.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikäs olisi ulkomailla asuvalle paras tapa saada katsomot ja areenat näkyviin linuxilla?

F-securen Freedome ei ole ilmeisesti tarjolla Linuxille.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Viikon ilmainen testipätkä lähti kokeiluun

Sinällään muuten kannatettava free trial, että sen saamiseen ei tarvinnut syöttää mitään luottokorttitietoja eikä näin ollen palvelua tarvitse katkaista jos kokeilujakson päätyttyä ei haluakaan sitä jatkaa.

Heitä sitten vähän palautetta toimiiko vai ei.

-Tinke
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Heitä sitten vähän palautetta toimiiko vai ei.

-Tinke

Toimiihan se. Laitoin tosiaan 6kk sopimuksen tilaukseen, eikä hintakaan ollut paha.

Parin viikon käytön perusteella netin nopeuskaan ei oleellisesti tipu. Toki se täällä pätkii varsin usein muutenkin, mutta katkot eivät johdu VPN:stä.

Käyttö on hyvin helppoa ja maita pystyy vaihtamaan helposti. Suomi-VPN.osoitteita löytyy myös useampia.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Hei nörtit,

Windows 7 on ollut epäkunnossa vanhemmalla läppärillä jo jonkin aikaa ja tekisi mieli kokeilla Linuxia tuolla koneella. Aiemmin käytössä ollut vain Windowseja, joten miten nopeasti tuota Linuxia oppii käyttämään? Tosin tuolla vanhemmalla koneella se käyttö taitaa rajoittua lähinnä nettiin ja rouvan opiskeluihin, joten siinä mielessä ei mitään kovin erikoista toimintaa ole luvassa.

Mutta siis, onko Linux kokeilemisen arvoinen järjestelmä?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Aiemmin käytössä ollut vain Windowseja, joten miten nopeasti tuota Linuxia oppii käyttämään?
Selaimen käyttö on aika samanlaista käyttiksestä riippumatta. Ja äkkiä senkin oppii, missä kohtaa ei tarvita tuplaklikkiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös